Gruezi schreef:Exact dit. Als Nederland echt ondraaglijk voor je is, is het wellicht beter en sowieso eerlijker om de eer aan jezelf te houden en naar een land te verhuizen wat beter bij je aansluit qua overheid, principes, mentaliteit etc..
Ik kom twee keer per jaar naar Nederland; ik schrik er op meerdere vlakken telkens weer van en ben blij als ik weer naar huis kan, maar als ik in een ondenkbaar scenario weer in Nederland zou moeten wonen, zie ik onttrekken aan een systeem waar ik gewoon deel van uitmaak en onderdeel van ben, niet bepaald als een verstandige, volwassen oplossing.
Ik heb ook wel eens het idee dat mensen denken dat het gras bij de buren altijd groener is, maar als ik hoor van mensen die zijn geëmigreerd is het in de meeste landen niet beter, sterker nog, daar heb je soms een nog veel grotere bureaucratie als je bijvoorbeeld naar de overheid kijkt. En als dat het al niet is zijn er wel weer andere dingen minder goed geregeld. Als je plotseling iets overkomt ben je allicht blij dat ons sociale vangnet bijvoorbeeld nog redelijk goed is. En ook in Zwitserland heb je wel weer dingen die bureaucratisch of ouderwets zijn

Zo is het overal wel wat.
Tegelijkertijd snap ik ook wel dat mensen een beetje klaar zijn met de huidige politiek maar goed, er gaat binnenkort vast een wat frissere wind waaien. En soms moet de politiek zich ook met dingen bemoeien die niet leuk zijn, je kan wel doen alsof er bijvoorbeeld op het gebied van landbouw en op het gebied van klimaat niks aan de hand is maar dan heb je oogkleppen op. En mensen zijn dan vaak kortzichtig genoeg om te zeggen: Ze moeten zich er geoon niet mee bemoeien, het ging toch altijd goed?