Sinterklaas en het geloof

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Sinterklaas en het geloof

Berichtdoor benefietdiner » 29 nov 2022 13:40

Prisma23 schreef:Hier wordt weer voor de zoveelste keer een schijntegenstelling tussen protestants en katholiek gemaakt.

Nicolaas van Myra leefde van ongeveer 270 tot ca. 340. Toen was er geen sprake van verschillende nominaties binnen de christelijke kerk.
Gelukkig zijn die denominaties door de protestanten wel gekomen, mede dank zei Karel de Grote anders hadden wij nog steeds onder de antichrist geleefd.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sinterklaas en het geloof

Berichtdoor Marnix » 29 nov 2022 14:04

benefietdiner schreef:Gelukkig zijn die denominaties door de protestanten wel gekomen, mede dank zei Karel de Grote anders hadden wij nog steeds onder de antichrist geleefd.


En gelukkig zijn er daarna tal van scheuringen geweest in de protestantse kerken, anders hadden we nu nog steeds onder de wet geleefd ipv onder de genade :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sinterklaas en het geloof

Berichtdoor StillAwake » 29 nov 2022 15:09

benefietdiner schreef:Gelukkig zijn die denominaties door de protestanten wel gekomen, mede dank zei Karel de Grote anders hadden wij nog steeds onder de antichrist geleefd.

De discussie gaat over sinterklaas, en jij komt bij de antichrist uit.

Maar blijkbaar zie jij de Paus als antichrist?
Kun je dat onderbouwen, of is dit vooral iets napraten wat je ooit ergens gehoord hebt?
Ik ben namelijk best benieuwd naar de onderbouwing van je stelling.
Mag wel in een nieuw topic...

Want met de goede Sint heeft het allemaal niet veel te maken.
Laten we eerst maar eens Sinterklaas vieren zoals Sinterklaas dat bedoeld heeft...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Sinterklaas en het geloof

Berichtdoor Prisma23 » 29 nov 2022 16:46

StillAwake schreef:...
Laten we eerst maar eens Sinterklaas vieren zoals Sinterklaas dat bedoeld heeft...

’ Om dan, vol verwondering, met alle ontvangen gaven in de gever te mogen eindigen: ‘Alles gekregen van die goede sint.’

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Sinterklaas en het geloof

Berichtdoor benefietdiner » 29 nov 2022 18:36

Marnix schreef:En gelukkig zijn er daarna tal van scheuringen geweest in de protestantse kerken, anders hadden we nu nog steeds onder de wet geleefd ipv onder de genade :-)
Dat klinkt zwaar en lijkt echt maar het is een incorrect dilemma, want de oorzaak van het protestantisme ligt zonder tussen komst van de Paus.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Sinterklaas en het geloof

Berichtdoor benefietdiner » 29 nov 2022 18:50

StillAwake schreef:De discussie gaat over sinterklaas, en jij komt bij de antichrist uit.

Maar blijkbaar zie jij de Paus als antichrist?
Kun je dat onderbouwen, of is dit vooral iets napraten wat je ooit ergens gehoord hebt?
Ik ben namelijk best benieuwd naar de onderbouwing van je stelling.
Mag wel in een nieuw topic...

Want met de goede Sint heeft het allemaal niet veel te maken.
Laten we eerst maar eens Sinterklaas vieren zoals Sinterklaas dat bedoeld heeft...
Dan lijkt mijn het goed voor jou eens te gaan studeren in de institutie van Johannes Calvijn:
https://www.gerritveldman.nl/4-7-25-waa ... christ-is/
en… sinterklaas figureert / dient de Paus

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sinterklaas en het geloof

Berichtdoor Marnix » 29 nov 2022 19:15

benefietdiner schreef:Dat klinkt zwaar en lijkt echt maar het is een incorrect dilemma, want de oorzaak van het protestantisme ligt zonder tussen komst van de Paus.


Dat klopt redelijk maar heeft niets te maken met het zetten van je schoen en pakjesavond. Maar als jij dat niet mag van je geloof, vooral niet doen hoor! Maar de meeste christenen mogen het gewoon en die hoef je je eigen bedachte wetjes en regeltjes niet aan te gaan praten :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Sinterklaas en het geloof

Berichtdoor benefietdiner » 29 nov 2022 19:53

Marnix schreef: Maar de meeste christenen mogen het gewoon
Ik vraag mij af of die wel een historisch geloof hebben dat we de Bijbel met alles wat erin staat voor waar houden. Velen christenen hebben een ‘Agrippa’ geloof.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sinterklaas en het geloof

Berichtdoor Marnix » 29 nov 2022 22:44

benefietdiner schreef:Ik vraag mij af of die wel een historisch geloof hebben dat we de Bijbel met alles wat erin staat voor waar houden. Velen christenen hebben een ‘Agrippa’ geloof.


En velen hebben een wettisch geloof. Zijn niet echt vrij. En daarmee hebben ze dan ook een veroordelend geloof…

Dus, ik dit weekend sinterklaas vieren en daarna hang ik gezellig lichtjes aan mijn huis en we danken God ervoor. En wat jij daarvan vindt vind ik niet zo belangrijk.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Sinterklaas en het geloof

Berichtdoor benefietdiner » 30 nov 2022 08:49

Marnix schreef:En velen hebben een wettisch geloof. Zijn niet echt vrij. En daarmee hebben ze dan ook een veroordelend geloof…

Dus, ik dit weekend sinterklaas vieren en daarna hang ik gezellig lichtjes aan mijn huis en we danken God ervoor. En wat jij daarvan vindt vind ik niet zo belangrijk.

Wat ben je toch een dwaas! Zegt Jacobus 2. Waarom begrijpen je niet dat het geen zin heeft om te geloven, als je verder niet doen wat God van je vraagt? God zei dat onze voorvader Abraham leefde zoals Hij het wilde, omdat Abraham gehoorzaam zijn zoon Izaäk wilde offeren op het altaar. Aan de dingen die Abraham deed, kun je zien dat zijn geloof echt was. Zijn geloof kreeg pas waarde door de dingen die hij deed. In de Boeken staat het zo: "Abraham geloofde God en daarom noemde God hem zijn vriend. Want hij leefde zoals God het wil." Je ziet dus dat God pas blij is met mensen, als ze niet alleen geloven, maar dat geloof ook laten zien door wat ze doen.
Geloof zonder dé leefregels is dood.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sinterklaas en het geloof

Berichtdoor StillAwake » 30 nov 2022 09:38

benefietdiner schreef:Dan lijkt mijn het goed voor jou eens te gaan studeren in de institutie van Johannes Calvijn:
https://www.gerritveldman.nl/4-7-25-waa ... christ-is/
en… sinterklaas figureert / dient de Paus

Prima om de Institutie er nog eens bij te pakken (waarbij wel moet worden opgemerkt dat dat een menselijk geschrift is, maar dat zal je duidelijk zijn)…
Gerrit Veldman schreef:Paulus schrijft dat de antichrist in Gods tempel zal zitten. 2 Thessalonicenzen 2:4 En ergens anders beschrijft de Geest het beeld van de antichrist in de persoon van Antiochus IV Epifanes. Daarmee laat Hij zien dat het koninkrijk van de antichrist zal bestaan uit grootspraak en godslasteringen.

Kun jij me aanwijzen waar Antiochus IV Epifanes in de Bijbel genoemd wordt? De beschrijving in Daniël 11 is op meerdere personen van toepassing gebleken.
Bovendien zou je stelling dan moeten zijn dat Antiochus IV Epifanes ooit paus geweest is, aangezien hij de antichrist zou zijn (overigens schrijft Johannes dat de antichrist nog zou komen, lijkt me dan niet logisch aan te nemen dat dat over een persoon gaat die op dat moment al zo’n 200 jaar dood was…)
En dan nog, dat de St Pieter een bizar groot en opgesmukt gebouw is zal niemand tegenspreken, maar het hok staat in Rome, en niet op de plaats van de tempel in Jeruzalem… En je weet dat voor Joden de locatie van de tempel en de tempel zelf bijna synoniem zijn.
Gerrit Veldman schreef:Vooral als zo’n hoogmoed ertoe leidt dat de kerk openlijk verstrooid raakt. Nu staat vast dat de paus van Rome zichzelf onbeschaamd heeft toegeëigend waar God en vooral Christus recht op hebben.

Als het gaat om het verstrooid raken door hoogmoed heeft het protestantisme met al haar denominaties wellicht betere kaarten dan de Paus, die juist 1 moederkerk propageert.
Bovendien stel jij dat de Paus zich toeëigend wat God toebehoort.
Nu zijn er in de geschiedenis zat pausen geweest die dat deden (overigens ook zat “reformatorische pausen” die dat gedrag vertoonden), maar je kunt moeiljik stellen dat dat voor alle pausen gold.
Sterker nog: de huidige paus zit (naar mijn stellige overtuiging) in veel zaken dichter bij de kern van het Evangelie dan veel afgescheiden kerken in Nederland (hier in Noorwegen heb ik de kerkelijke kaart onvoldoende helder om daar een mening over te vormen)

En dan nog iets: Nicolaas leefde in de tijd van het concilie van Nicea. Volgens sommige bronnen heeft hij daar ook meevergaderd, maar de lijsten met deelnemers zijn niet 100% eenduidig.
Zelfs in de meest rechterhoek van het refo-denken staat de geloofsbelijdenis van Nicea, de daar opgestelde canon en de kerkleiding uit die tijd niet ter discussie.

In mijn optiek enigszins off-topic, maar om te stellen dat Sinterklaas de Paus dient gaat heel ver,
En dat hij de antichrist figureert is ronduit stompzinnig...
Laatst gewijzigd door StillAwake op 30 nov 2022 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sinterklaas en het geloof

Berichtdoor StillAwake » 30 nov 2022 09:46

benefietdiner schreef:Dat klinkt zwaar en lijkt echt maar het is een incorrect dilemma, want de oorzaak van het protestantisme ligt zonder tussen komst van de Paus.

Kun je deze zin nog een keer (wat langzamer) opschrijven?
Ik begrijp niet helemaal wat hier staat.

Ik interpreteer het als dat de oorzaak van het protestantisme bij de Paus ligt.
Op zich een verdedigbare stelling, maar dan wel slechts bij 1 Paus.
De contra-reformatie van zijn opvolger was welliswaar te laat om een scheuring te voorkomen (toen hij aantrad was de scheuring reeds een voldongen feit), maar je kunt moeilijk ontkennen dat de contra-reformatie de kritiek van Luther volledig ter harte genomen heeft.

Dat het protestantisme zich daarna om de meest futiele redenen nog verder heeft opgesplitst tot de splintergroeperingen die (vooral in Nederland) ontstaan zijn is op geen enkele wijze aan welke Paus dan ook te wijten...

Maar nogmaals: een stukje kerkgeschiedenis overdenken is nooit weg, maar wat dit met de goede Sint en zijn gaven, zijn stoomboot en mijn chocoladeletter te maken heeft is me nog steeds een raadsel.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sinterklaas en het geloof

Berichtdoor StillAwake » 30 nov 2022 09:52

Prisma23 schreef:’ Om dan, vol verwondering, met alle ontvangen gaven in de gever te mogen eindigen: ‘Alles gekregen van die goede sint.’

Alles gekregen van die beste Sint.
Een bromtol met een zweep er bij,
Een doos met blokken!

...ook voor mij!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sinterklaas en het geloof

Berichtdoor Marnix » 30 nov 2022 10:44

StillAwake schreef:Kun je deze zin nog een keer (wat langzamer) opschrijven?
Ik begrijp niet helemaal wat hier staat.

Ik interpreteer het als dat de oorzaak van het protestantisme bij de Paus ligt.
Op zich een verdedigbare stelling, maar dan wel slechts bij 1 Paus.
De contra-reformatie van zijn opvolger was welliswaar te laat om een scheuring te voorkomen (toen hij aantrad was de scheuring reeds een voldongen feit), maar je kunt moeilijk ontkennen dat de contra-reformatie de kritiek van Luther volledig ter harte genomen heeft.

Dat het protestantisme zich daarna om de meest futiele redenen nog verder heeft opgesplitst tot de splintergroeperingen die (vooral in Nederland) ontstaan zijn is op geen enkele wijze aan welke Paus dan ook te wijten...


Ik las het als "Het protestantisme is zonder tussenkomst van de Paus ontstaan". Nou denk ik dat Luther dat niet helemaal zou onderschrijven, de Paus speelde wel degelijk een rol, vanuit Calvijn zou het wel redelijk kunnen kloppen. Maar indirect klopt het weer totaal niet, de reformatie was vooral een protestbeweging op de besluitvorming van de leiding van de Rooms Katholieke kerk.

Maar nogmaals: een stukje kerkgeschiedenis overdenken is nooit weg, maar wat dit met de goede Sint en zijn gaven, zijn stoomboot en mijn chocoladeletter te maken heeft is me nog steeds een raadsel.


De gekozen lijn in dus: Sinterklaas is katholiek. Heiligen zijn Rooms.De Paus in het hoofd van te Rooms Katholieke kerk en de antichrist want dat zegt Gerrit Veldman. Dus vier je Sinterklaas, dan dien je de antichrist. De onderbouwing klopt verder van geen meter maar als je bovenstaande blind gelooft is er geen pepernoot tussen te krijgen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sinterklaas en het geloof

Berichtdoor Marnix » 30 nov 2022 11:36

benefietdiner schreef:Wat ben je toch een dwaas! Zegt Jacobus 2. Waarom begrijpen je niet dat het geen zin heeft om te geloven, als je verder niet doen wat God van je vraagt? God zei dat onze voorvader Abraham leefde zoals Hij het wilde, omdat Abraham gehoorzaam zijn zoon Izaäk wilde offeren op het altaar. Aan de dingen die Abraham deed, kun je zien dat zijn geloof echt was. Zijn geloof kreeg pas waarde door de dingen die hij deed. In de Boeken staat het zo: "Abraham geloofde God en daarom noemde God hem zijn vriend. Want hij leefde zoals God het wil." Je ziet dus dat God pas blij is met mensen, als ze niet alleen geloven, maar dat geloof ook laten zien door wat ze doen.
Geloof zonder dé leefregels is dood.


Degene die denkt door de wet zalig te worden zal altijd zeggen: Want geloof zonder werken is dood. Maar wie niet leeft naar zijn geloof en wie denkt door de wet zalig te worden hebben beiden niet begrepen wat genade en verlossing echt inhoudt. God zoekt mensen die Hem aanbidden, geen mensen die allerlei wetjes maken en denken Gods genade te verdienen omdat ze zich daar zo goed aan houden. En als een stel Farizeeërs ermee pronken en anderen ermee veroordelen en de les willen lezen. Kijk mij eens, ik vier geen Sinterklaas dus ben ik beter dan jij. Jacobus noemt een aantal praktische voorbeelden van hoe je geloof gepaard moet gaan met werken, niet om iets te verdienen maar met werken van dankbaarheid. En de genoemde voorbeelden zijn geen mooie wetjes van dingen die je vooral niet mag doen maar praktische voorbeelden van wat je wel mag doen. Ik weet niet of je het (Jakobus 1 en 2) uberhaupt hebt gelezen, zo ja, dan heb je de volgende dingen ontdekt:

1. Beoordeel mensen niet op hun uiterlijk (ik zie je niets anders doen)
2. Maak geen ongeoorloofd onderscheid (ik zie je niets anders doen)
3. Laat geloof gepaard gaan met werken van liefde. Kleed de armen, voed de hongerigen. Anders stel je geloof niets voor.

Wat jij doet is deze tekst misbruiken om je eigen bedachte wetten aan anderen op te leggen. De Bijbel zegt daar ook wel dingen over:

“Dit volk eert Mij met de lippen,
maar hun hart is ver van Mij;
tevergeefs vereren ze Mij,
want wat ze onderwijzen
zijn voorschriften van mensen.”’


En:

Laat u daarom door niemand iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat. Dit alles is slechts een schaduw van wat komt – de werkelijkheid is van Christus. Laat u niet veroordelen door mensen die opgaan in zelfvernedering en engelenverering, zich verdiepen in visioenen of verblind door hun eigen bedenksels menen heel wat te zijn. Zulke mensen richten zich niet naar het hoofd, van waaruit God het hele lichaam, door gewrichtsbanden en pezen ondersteund en bijeengehouden, doet groeien. Als u met Christus dood bent voor de machten van de wereld, waarom laat u zich dan geboden opleggen alsof u nog in de wereld leeft? ‘Niet aanraken! Niet proeven! Afblijven!’ – het zijn menselijke voorschriften en instructies over zaken die door het gebruik vergaan. Dat moet allemaal voor wijsheid doorgaan, maar het is zelfbedachte vroomheid, zelfvernedering en verachting van het lichaam; het heeft geen enkele waarde en dient alleen maar tot eigen bevrediging.

We zijn hier de afgelopen jaren doodgegooid met alerlei mensen die zeiden: als je echt in God gelooft doe je niet dit en dat. Dan kijk je niet naar The Passion, Jongerendag, Opwekking, vier je geen Sinterklaas, Kerst enz, ga je niet sporten op zondag en koop je geen ijsje, ga je x keer naar de kerk op zondag, draag je die en die kleren wel en dat en dat niet, zing je wel deze liederen maar niet die andere, luister je niet naar die muziek en die instrumenten. Iedereen bedenkt continu zijn wetten, ook in de tijd van Paulus al zoals je kan lezen. Ze gebruikten dezelfde methodiek als jij diet. En Paulus zegt: laat je niet opnieuw een slavenjuk opleggen door mensen maar volg Christus. Ik luister liever maar de regels die Hij geeft en wil Hem dienen.
Laatst gewijzigd door Marnix op 30 nov 2022 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten