Boerenprotesten

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Boerenprotesten

Berichtdoor Optimatus » 29 jun 2022 08:51

Al enige tijd protesteren boeren tegen het voorgenomen stikstofbeleid. Bij deze protesten gaat het er niet altijd even subtiel aan toe. Wat vinden we van de protesten, het beleid en wat kan er anders?

Zelf begrijp ik heel goed dat veel boeren het landbouwbeleid afwijzen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Boerenprotesten

Berichtdoor Katlheen » 29 jun 2022 10:58

Ik begrijp de boeren heel goed. De minister thuis opzoeken lijkt me dan niet handig, dat geeft ze in Den Haag alleen maar een excuus om de protesten te negeren en te veroordelen en foei foei te roepen.

Nou ja, volgend jaar Provinciale Verkiezingen. Benieuwd wat de coalitie tzt uit de hoge hoed tovert om ons weer te verleiden op die partijen te stemmen (in mijn geval: when hell freezes over).
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Boerenprotesten

Berichtdoor elbert » 29 jun 2022 12:01

Hoewel ik de boeren heel goed begrijp (want het stikstofbeleid steunt wat mij betreft op dubieuze gronden), denk ik dat ze zichzelf de das om gaan doen als de protesten nog veel verder gaan. Protesteren is prima, maar ze moeten zich wel aan de wet en aan fatsoensnormen houden.
Het is inderdaad van belang dat ze alle pijlen op de Provinciale Statenverkiezingen gaan richten. De boerenpartij BBB staat in de peilingen momenteel op forse winst. Als het lukt om een grote vinger in de pap te krijgen in de provincies, die het stikstofbeleid moeten uitvoeren, dan is het mogelijk om het beleid zo bij te sturen dat dit zo weinig mogelijk effect heeft op de boeren.
Vanuit emotie de barricaden op gaan is misschien te begrijpen, maar het is beter om verstandig te handelen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 799
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Boerenprotesten

Berichtdoor Prisma23 » 29 jun 2022 15:12

De hoeveelheid stikstof, in de vorm van ammoniak, die de Nederlandse veeteelt/landbouw produceert is veel te hoog voor de hoeveelheid beschikbare grond. Het is dus goed rentmeesterschap om de veeteelt/landbouw drastisch in te krimpen. Ik kom uit een familie van boeren en kan goed zien hoe de biodiversiteit dramatisch afneemt, terwijl de aarde zo mooi divers geschapen is.
De boeren worden al jaren gegijzeld door de veehandelaren, veevoederbedrijven, voedselindustrie en de banken.
Maar de boeren hebben niet het lef om daar tegen op te treden en richten daarom hun terreur op politieagenten, burgers en politici.
Dit is laf en onjuist. Ik hoop dat de regering hard, desnoods met de hulp van defensie, in gaat grijpen om deze terreur een halt toe te roepen.


Nog even een ander puntje, Hoe denkt het vee er eigenlijk zelf over?

Spreuken 12 : 10 De rechtvaardige kent het leven van zijn vee. (Herziene Statenvertaling)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Boerenprotesten

Berichtdoor Optimatus » 29 jun 2022 16:59

Er zijn hondenfluisteraars, misschien dat er ook een koeienfluisteraar bestaat.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Boerenprotesten

Berichtdoor benefietdiner » 01 jul 2022 07:30

De onteigeningsplannen van het kabinet is een regelrechte oorlogsverklaring aan de boeren.
Als het kabinet doorgaat met deze misdadige plannen, is het kabinet steken blind en gaat het de zelfde kant op als het toeslagenschandaal.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 799
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Boerenprotesten

Berichtdoor Prisma23 » 01 jul 2022 12:02

benefietdiner schreef:De onteigeningsplannen van het kabinet is een regelrechte oorlogsverklaring aan de boeren.
Als het kabinet doorgaat met deze misdadige plannen, is het kabinet steken blind en gaat het de zelfde kant op als het toeslagenschandaal.


De plannen van het kabinet zijn democratisch tot stand gekomen. Die terreur van de "boeren", dat is pas misdadig!

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Boerenprotesten

Berichtdoor Optimatus » 01 jul 2022 17:01

Terreur is zoiets als dat een of andere idioot doelbewust mensen vermoordt, zoals Breivik of Abdeslam. De acties van de boeren zijn niet zo fataal als die van de beide genoemde 'heren'.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Boerenprotesten

Berichtdoor benefietdiner » 01 jul 2022 18:08

Prisma23 schreef:De plannen van het kabinet zijn democratisch tot stand gekomen.
Ik denkt dat dat nu pas tot de boeren doordringt nu het werkelijkheid gaat worden. Het is door hun (waarschijnlijk) altijd gebagatelliseerd en niet in de laatste plaats door de boeren alleen maar een groter gedeelte van de bevolking die zich al jaren niet gehoord voelt. Ingegeven door alle misstanden die nog steeds niet zijn opgelost en door de burgers met lede ogen word aangezien. Tel daarbij op de enorme lastenverzwaringen, inflatie, gasprijzen, bemoeienis met een oorlog, ongebreidelde immigratie, de Nederlandse vissersvloot, en de vele dictaten van de overheid, dan kun je wel op je vingers natellen dat dit gevolgen gaat hebben. Veel is terug te voeren op hoe dit land word geleid, geen weerwoord, gevoelloos, harteloos, en technocratisch. Dit alles (wat nog met veel uitgebreid kan worden) is toch echt een oorlogsverklaring aan hard werkende ondernemers.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Boerenprotesten

Berichtdoor benefietdiner » 03 jul 2022 07:38

Afbeelding

De boer zijn schuld?

Even een paar weetjes.
Wat bevreemd is dat we in 1950 10 miljoen inwoners hadden in Nederland en 70 jaar later 17,4 miljoen.
In dat zelfde jaar 1950 waren er 1,57 miljoen koeien in Nederland, nu 70 jaar later 1,6 miljoen koeien, dus bijna evenveel!
Alleen waren er 410.000 boerenbedrijven en nu nog maar 53.000.
De amoniakuitstoot de laatste 30 jaar is afgenomen van 333 kiloton tot 110 kiloton nu.

Maar nu wat anders,
In 1950 reden er in Nederland 140.000 auto’s en 70 jaar later 8,9 miljoen.
En in dat zelfde jaar 1950 stapten er 350.000 mensen op Schiphol in het vliegtuig en 70 jaar later 58,2 miljoen.
En in 1950 was er maar weinig aan de hand met de natuur en 70 jaar later praat men over code rood!
En dan heeft de boer het gedaan!

Er is iets niet de haak met het hele verhaal uit Den Haag want de ammoniak uitstoot nam met 2/3 af in de laatste 30 jaar.

En dan hebben we het nog niet eens over de industrie, maar de boer die generaties lang hun bedrijf runden zijn de klos!

Delen wordt gewaardeerd!

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Boerenprotesten

Berichtdoor hans0166 » 03 jul 2022 19:48

benefietdiner schreef:
Even een paar weetjes.


om een ietwat completer beeld te schetsen

varkens toegenomen van 2 miljoen naar (2016) 12.5 miljoen
kippen van +/- 35 miljoen naar (2016) 94 miljoen

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Boerenprotesten

Berichtdoor elburger » 04 jul 2022 07:08

Ben als kleinzoon van een Zuiderzeevisser en van een keuterboertje helemaal voor de boerenprotesten mits ze geweldloods zijn.
Echter zijn er ook nu net als tijdens de corona crises en betogingen beelden opgedoken van politie agenten in burger die beginnen met relschoppen. Dit is een zeer kwalijke zaak en ondermijnt de vrijheid van protesteren. En dat mensen er last van hebben, het is dan maar zo. Ik heb ook wel eens ergens last van. #TROTSOPDEBOER #IKSTEUNONZEBOEREN
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Boerenprotesten

Berichtdoor StillAwake » 04 jul 2022 11:17

benefietdiner schreef:Afbeelding

De boer zijn schuld?

Even een paar weetjes.
Wat bevreemd is dat we in 1950 10 miljoen inwoners hadden in Nederland en 70 jaar later 17,4 miljoen.
In dat zelfde jaar 1950 waren er 1,57 miljoen koeien in Nederland, nu 70 jaar later 1,6 miljoen koeien, dus bijna evenveel!
Alleen waren er 410.000 boerenbedrijven en nu nog maar 53.000.
De amoniakuitstoot de laatste 30 jaar is afgenomen van 333 kiloton tot 110 kiloton nu.

Maar nu wat anders,
In 1950 reden er in Nederland 140.000 auto’s en 70 jaar later 8,9 miljoen.
En in dat zelfde jaar 1950 stapten er 350.000 mensen op Schiphol in het vliegtuig en 70 jaar later 58,2 miljoen.
En in 1950 was er maar weinig aan de hand met de natuur en 70 jaar later praat men over code rood!
En dan heeft de boer het gedaan!

Er is iets niet de haak met het hele verhaal uit Den Haag want de ammoniak uitstoot nam met 2/3 af in de laatste 30 jaar.

En dan hebben we het nog niet eens over de industrie, maar de boer die generaties lang hun bedrijf runden zijn de klos!

Delen wordt gewaardeerd!

Als je alleen naar koeien kijkt heb je wellicht gelijk (hoewel ik dan nog steeds mijn twijfels bij de getallen heb...)
Als je kippen en varkens ook meeneemt zijn de getallen ineens totaal anders (grofweg een veréénendertigvoudiging ten opzichte van het door jou aangehaalde 1950).

Bovendien (en dat vind ik ook wel de fout van politiek en media): er wordt gerept over het stikstofprobleem, en over stikstofuitstoot.
Het gaat niet om stikstof, maar om stikstofverbindingen.
En dan gaat het nog steeds om een tweetal problemen, de luchtvaart, scheepvaart, wegverkeerk en industrie die met NOx uitstoot kampen.
De landbouw die met ammoniakuitstoot kampt.

En deze twee problemen zijn (hoewel ze beiden met stikstofverbindingen te maken hebben) niet onderling uitwisselbaar.
We zitten met twee paralelle problemen, die alleen het N-atoompje in hun molecuulstructuur gemeen hebben.
En dat lijkt zowel Den Haag, als de media vooralsnog niet heel scherp in de smiezen te hebben...

Conclusie: we hebben geen stikstofprobleem, maar én een NOx (Stikstofoxide) én een NH3 (Ammoniak) probleem.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Boerenprotesten

Berichtdoor StillAwake » 04 jul 2022 11:18

elburger schreef:Ben als kleinzoon van een Zuiderzeevisser en van een keuterboertje helemaal voor de boerenprotesten mits ze geweldloods zijn.
Echter zijn er ook nu net als tijdens de corona crises en betogingen beelden opgedoken van politie agenten in burger die beginnen met relschoppen. Dit is een zeer kwalijke zaak en ondermijnt de vrijheid van protesteren. En dat mensen er last van hebben, het is dan maar zo. Ik heb ook wel eens ergens last van. #TROTSOPDEBOER #IKSTEUNONZEBOEREN

En heb je voor deze bewering naast "De Speld" danwel "De Dikke Duim" ook nog betrouwbare bronnen?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 799
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Boerenprotesten

Berichtdoor Prisma23 » 04 jul 2022 21:02

Vandaag is duidelijk gebleken dat er veel te veel boeren zijn, ze stonden door het hele land hinderlijk in de weg met hun trekkers.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten