Boerenprotesten

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Boerenprotesten

Berichtdoor Prisma23 » 04 jul 2022 21:22

elburger schreef:Ben als kleinzoon van een Zuiderzeevisser en van een keuterboertje helemaal voor de boerenprotesten mits ze geweldloods zijn.
Echter zijn er ook nu net als tijdens de corona crises en betogingen beelden opgedoken van politie agenten in burger die beginnen met relschoppen. Dit is een zeer kwalijke zaak en ondermijnt de vrijheid van protesteren. En dat mensen er last van hebben, het is dan maar zo. Ik heb ook wel eens ergens last van. #TROTSOPDEBOER #IKSTEUNONZEBOEREN

Lekker bezig daar in Elburg!
https://www.destentor.nl/elburg/man-30- ... ~a8271724/

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... r-stikstof

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3134
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Boerenprotesten

Berichtdoor johannes1 » 05 jul 2022 07:57

Prisma23 schreef:Vandaag is duidelijk gebleken dat er veel te veel boeren zijn, ze stonden door het hele land hinderlijk in de weg met hun trekkers.

Je zou dan ook kunnen zeggen dat dagelijks blijkt dat er veel te veel automobilisten zijn, ze staan dagelijks door het hele land hinderlijk in de weg met hun auto's.

Ik zie de opkoopregeling voor auto's wel verschijnen :mrgreen:
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Boerenprotesten

Berichtdoor benefietdiner » 05 jul 2022 08:08


Geweldig van de Elburgse melkveehouder Wim Bonestroo.
Ben het helemaal met hem eens. Hij maakt wel een foutje lid blijven van de CDA.
Bonestroo moet dat CDA maar snel achter zich laten en overstappen naar de BBB.
Die C van het CDA zit ook in een vergeethoek en stelt niet voor.
En ‘Privésfeer binnengedrongen’ van minister Van der Wal? is onzin. Een minister is ok privé minister.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Boerenprotesten

Berichtdoor hans0166 » 05 jul 2022 09:02

Protesteren, prima, geen probleem mee.
Verstoren van de samenleving, wegblokkades, bermbranden, blokkeren van distributiecentra .... Aanpakken. Al het materiaal in beslag nemen en afvoeren, snelrecht toepassen en veroordelingen in de zwaarst mogelijke categorie die de wet mogelijk maakt.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Boerenprotesten

Berichtdoor Marnix » 06 jul 2022 08:52

Ik vind het vooral dom. Mijn sympathie voor de boer brokkelt door de manier van actievoeren juist alleen maar af.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Boerenprotesten

Berichtdoor StillAwake » 07 jul 2022 10:01

Marnix schreef:Ik vind het vooral dom. Mijn sympathie voor de boer brokkelt door de manier van actievoeren juist alleen maar af.

Dat herken ik wel.
De meeste reacties op het schieten door de politie (die mij ter ore komen) vergoeilijken het schieten, waar het beschieten van een 16-jarige normaal gesproken op een hoop kritiek zou komen te staan.

Niemand (buiten de direct betrokkenen om) kent de echte toedracht, maar waar een op demonstranten schietende agent normaal gesproken in de wandelgangen wordt afgeserveerd hoor ik inmiddels voornamelijk begrip voor de situatie van deze politieman.

Blij dat ik dit steeds agressiever wordende land aanstaande zaterdag achter me mag laten...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Boerenprotesten

Berichtdoor Katlheen » 07 jul 2022 15:35

Waar ligt je bestemming?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Boerenprotesten

Berichtdoor StillAwake » 07 jul 2022 16:14

Katlheen schreef:Waar ligt je bestemming?

Eerst een week vakantie in Italie (Marché), en dan naar mijn nieuwe huis in Noorwegen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Boerenprotesten

Berichtdoor Prisma23 » 08 jul 2022 08:48

StillAwake schreef:Dat herken ik wel.
De meeste reacties op het schieten door de politie (die mij ter ore komen) vergoeilijken het schieten, waar het beschieten van een 16-jarige normaal gesproken op een hoop kritiek zou komen te staan.

Niemand (buiten de direct betrokkenen om) kent de echte toedracht, maar waar een op demonstranten schietende agent normaal gesproken in de wandelgangen wordt afgeserveerd hoor ik inmiddels voornamelijk begrip voor de situatie van deze politieman.

Blij dat ik dit steeds agressiever wordende land aanstaande zaterdag achter me mag laten...


Dat herken ik wel.
De meeste reacties op met in trekker van een paar duizend kilo inrijden op de politie (die mij ter ore komen) vergoeilijken het bedreigen met een trekker, waar het inrijden op de politie normaal gesproken op een hoop kritiek zou komen te staan.

Niemand (buiten de direct betrokkenen om) kent de echte toedracht, maar waar een op de politie inrijdende trekkerchauffeur normaal gesproken in de wandelgangen wordt afgeserveerd hoor ik inmiddels voornamelijk begrip voor de situatie van deze pummel.

Blij dat ik woon in een land waar het gezag van de overheid nog steeds wordt erkend ...

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Boerenprotesten

Berichtdoor elburger » 13 jul 2022 16:27

Stillawake schreef


En heb je voor deze bewering naast "De Speld" danwel "De Dikke Duim" ook nog betrouwbare bronnen?


Ik heb daar bewijzen van gezien. Heb je twitter dan stuur ik je een voorbeeld door hetgeen overduidelijk is dat agenten in burger uit een politiebusje stappen en zich onder corona demonstranten gaan begeven en rellen uitlokken zodat de ME kan ingrijpen.

Nu begrijp ik jou best, want alles of veel wat ik schrijf wordt als onzin beschouwt, maar dat zal mij een worst zijn.
Ik schrijf dit omdat ik de beelden heb gezien.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Boerenprotesten

Berichtdoor Marnix » 13 jul 2022 17:20

elburger schreef:Ik heb daar bewijzen van gezien. Heb je twitter dan stuur ik je een voorbeeld door hetgeen overduidelijk is dat agenten in burger uit een politiebusje stappen en zich onder corona demonstranten gaan begeven en rellen uitlokken zodat de ME kan ingrijpen.

Nu begrijp ik jou best, want alles of veel wat ik schrijf wordt als onzin beschouwt, maar dat zal mij een worst zijn.
Ik schrijf dit omdat ik de beelden heb gezien.


Als het op twitter staat kan je de link hier gewoon delen. Maar dit is 2 jaar oud en al lang afgedaan als nepnieuws waar wat populisten die niets anders doen dan dat verspreiden maar weer eens mee aan de haal gingen. De zoveelste dosis coronaonzin…….
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Boerenprotesten

Berichtdoor Prisma23 » 13 jul 2022 20:59

elburger schreef:Ik heb daar bewijzen van gezien. Heb je twitter dan stuur ik je een voorbeeld door hetgeen overduidelijk is dat agenten in burger uit een politiebusje stappen en zich onder corona demonstranten gaan begeven en rellen uitlokken zodat de ME kan ingrijpen.

Nu begrijp ik jou best, want alles of veel wat ik schrijf wordt als onzin beschouwt, maar dat zal mij een worst zijn.
Ik schrijf dit omdat ik de beelden heb gezien.


Je schrijf inderdaad grote onzin. Maar we gaan daar al aardig aan wennen hoor, dus ga rustig door.
De beelden laten zien dat politie, om verdere escalatie te voorkomen, mensen in burger inzet om de grootste raddraaiers/leiders uit de groep relschoppers te halen.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Boerenprotesten

Berichtdoor Jesaja40 » 15 jul 2022 14:49

Optimatus citeert:

Al enige tijd protesteren boeren tegen het voorgenomen stikstofbeleid. Bij deze protesten gaat het er niet altijd even subtiel aan toe. Wat vinden we van de protesten, het beleid en wat kan er anders?

Zelf begrijp ik heel goed dat veel boeren het landbouwbeleid afwijzen.


In het geheel worden de feiten vanuit het verleden niet meegenomen. Direct na de oorlog werd het zogenaamde Lieftink tientje ingevoerd.

Daarmee werden alle prijzen bevroren en kregen die weer een vooroorlogse waardering. Reden was onder andere om het zwarte geld en het roofgeld uit te sluiten en de Nederlandse economie weer normaal te laten verlopen. Toen waren er nog regeerders die oorzaak en gevolg zeer goed analyseerden. Gewoon ouderwetse wiskundige modellen. Was er alles volop? Vergeet het maar, de eerste glasleveranties voor de nieuwbouwhuizen kwam mondjesmaat in 1947 op gang. Men moest het doen met schaarste en grote zuinigheid. Je was allang blij als je op textielpunten een lapje stof kon bemachtigen om kleding te maken voor de kinderen.

Ik kan mij heel goed herinneren dat de boerenstand het goed had. De Marshallhulp heeft Nederland zeer goed gedaan. De boer kreeg een fatsoenlijke prijs voor de zuivelproducten. Ook het graan had een nette marktwaarde. Echter het fenomeen supermarkt werd geïntroduceerd in Nederland. Goedkopere aanbiedingen. In eerste instantie was met enigszins terughoudend. Raar om zelf te pakken wat je nodig had. Dan een lange rij voor de kassa, maar ja je had voor het gezin slechts enkele dubbeltjes en stuivers uitgespaard.

De supermarkten groeiden door de consumenten die er op uit waren om zoveel mogelijk te besparen. De plaatselijke middenstand gaf heel vaak af op de supermarkten. Die paar centen verschil wogen zwaarder dan de persoonlijke service en een niet iets mindere kwaliteit. De alsmaar groeiende grootgrutters klopten bij de boeren aan: kunnen jullie niet meer produceren? Ook minister Mansholt in zijn dagen verkondigde: schaalvergroting. Het kon, wat ineens kwamen er tractoren uit de USA naar de Lage Landen. Schaalvergroting en het overschot: dat komt heel goed uit, dat kunnen wij gemakkelijk verkopen aan het buitenland en maakte men daarmee kunstmatig de cirkel rond.

Hoe financier je dat allemaal? De Marshallhulp stopt een keertje. Handig sprong de Boerenleenbank in dit deel van de markt. Hierdoor werd de boerenstand opgezadeld met torenhoge leningen en stevige rentepercentage's. De zogenaamde bancaire landbouw economen wuifde dit weg: de schaalvergroting zou dat immers op kunnen vangen. Als de boer maar zijn jaarsalaris kreeg zou de schaalvergroting de kostprijs drukken. Een handige speler was de supermarktketen. Zij overvroegen de boeren en bepaalden uiteindelijk de prijs. En de boer hoopte maar dat door de toenemende automatisering zijn inkomen gelijk bleef.

Wat Nederland te laat in de gaten kreeg is dat er een intensieve veehouderij tot stand kwam. En de consumenten? Zij stonden (net als ik) te juichen bij de lage prijzen van het voedsel. De lachende derde waren de boerenleenbanken. (iedereen moet eens gaan kijken naar de luxe van hun kantoren)
Arme koeien met een overbelaste verzwaarde uier. Bleef het daar maar bij, het werd steeds doller.

Een kleine notitie: ik kan mij nog heel goed herinneren dat 6 eieren een Gulden moest worden neergeteld. Met inflatie zou de consument nu € 8,86 neer moeten tellen voor dezelfde hoeveelheid eieren. Wat ik daarmee aan wil geven is: wij consumenten wensen gewoon niet meer te betalen. Wij consumenten verschuilen zich achter de supermarkten die voor ons de kostprijs bepalen bij de boeren. Ook ik doe daar vrolijk aan mee. Eigenlijk gebeurt dit met nagenoeg alle landbouwproducten.

Nog op de valreep een inkoppertje, cynisch de rauwe werkelijkheid: wij hebben als consument recht op vliegvakanties. Wij hebben recht op goedkoop voedsel. Wij hebben recht op luxe. Ten koste van wie? Ach iemand anders komt toch voor onze rechten op niet waar. Hier is de grote rechtsongelijkheid in het geding. Wij beschouwen onze boeren als onze slaven. Zij zijn vanwege de wurgcontracten met de supermarkten en bankiers al lang slaaf gemaakt van ons "welvaartssysteem"

Heeft de boerenstand nu een conflict met de overheid? Ja, voor wat betreft de oeverloze regelgeving en betutteling. Met de verregaande robotisering in de landbouw wordt men gewoon gedwongen naar schaalvergroting. Vroeger was je een herenboer met rond de 20 koeien. Nu kan je met 200 net rondkomen. Die vertienvoudiging geeft ook tien keer zoveel meststoffen. Met de inkrimping van de boerenstand is het grasland waar mest op uitgereden kan worden ook beperkter geworden. En ja die oprukkende stedeling die zich settelt tussen wat boerderijen vindt het mest uitrijden een onsmakelijk gebeuren. Het verstoord zijn/haar BBQ-bijeenkomst, daarvoor zijn ze niet op het platteland gaan wonen.

Wat leert mij dat allemaal? Dat ik ook een consument ben die zoekt naar de lagere prijzen. Ook ik moet mij schamen en excuus aanbieden aan de boerenstand voor mijn koopgedrag en het sluipende beslag leggen op het inkomen van de boeren. Aan de andere kant heb ik ook een boodschap aan de boerenstand. Onderhandel stevig maar wel correct. Analyseer goed wat de oorzaak ik van het teruglopende inkomen, waarbij gemiddeld genomen ook een tegenvallend jaar van misoogst ingecalculeerd moet worden. Krijgen jullie wel een eerlijke prijs? Zijn de juristen van inkooporganisaties dan toch slimmer en zijn jullie de dupe van de gladde jongens. Ik weet ervan en heb het zelf in mijn jonge jaren meegemaakt hoe de prijs werd afgedwongen. Het waren stuivertjes in die dagen. De trend was toen al gezet in de jaren 60 van de vorige eeuw.
Laatst gewijzigd door Jesaja40 op 19 jul 2022 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Boerenprotesten

Berichtdoor Prisma23 » 17 jul 2022 16:06

StillAwake schreef:En heb je voor deze bewering naast "De Speld" danwel "De Dikke Duim" ook nog betrouwbare bronnen?


Over betrouwbare bronnen gesproken:


Ook in België hangt vlag nu ondersteboven

bron: https://nieuwspaal.nl/ook-in-belgie-han ... rsteboven/

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Boerenprotesten

Berichtdoor elburger » 18 jul 2022 07:23

prisma23 schreef
Je schrijf inderdaad grote onzin. Maar we gaan daar al aardig aan wennen hoor, dus ga rustig door.


Inderdaad, ik ga er rustig mee door.
Ik verzin zulks maar niet zo 1,2,3.
Mijn naam hier is "besmet" en werkt voor diverse mensen als een rode lap op een stier.
Hetzij zo.

Het is een absolute schande in welken een toestand Nederland zich momenteel bevind.
Gisteren nog een preek gehoord van de weledele heer dominee Smeijtegelt. waar hij toen voor waarschuwde, de geschiedenis herhaalt zich!
Maar laat mij maar schrijven.
Ik ben niet links noch rechts, ik ben een bezorgde burger.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten