Stemmen op partij of persoon

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Gruezi
Verkenner
Verkenner
Berichten: 68
Lid geworden op: 22 aug 2023 13:06
Locatie: CH

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor Gruezi » 28 aug 2023 10:04

Marnix schreef:En als nieuwe partij, je hebt altijd mensen die zoeken naar een nieuwe protestpartij en bij de volgende verkiezingen zoeken ze (teleurgesteld dat na een paar jaar er niet zo heel veel veranderd) is weer wat anders. Plus je hebt altijd het risico, zeker als je opeens heel groot wordt dat er mensen die niet zo geschikt zijn op posities komen, er vervolgens van alles misgaat en een partij daar bij volgende verkiezingen op wordt afgerekend. Nu zien veel mensen Omtzigt als een soort verlosser van de huidige politieke cultuur en ik denk dat hij daar ook wel een rol in kan speken maar hij geeft zelf al aan dat het veel tijd kost om dat te veranderen. Maar geven mensen hem zoveel tijd als het kost?

Dat is een goed punt, en we hoeven alleen maar naar de geschiedenis van de LPF te kijken om te zien dat te snel te groot niet bepaald garantie geeft op duurzaamheid (ik ga Forum verder niet aanhalen, ik weet er te weinig van. LPF herinner ik mij nog wel heel goed). De andere relatief nieuwe partij van mevrouw Van der Plas moet het ook allemaal nog maar laten zien, en wat je zegt: hoeveel tijd is de kiezer bereid een partij te geven? Vandaag stemmen, morgen verandering kan ook simpelweg niet, maar het feit dat protestpartijen groot worden zou voor de zittende clubs toch een duidelijk signaal moeten zijn.

Je moet het overigens ook maar kunnen. Het lijkt mij geen makkelijke baan, of eerlijker: het lijkt me een hondenbaan, zeker als je een partner en/of een gezin achter je hebt.

Gebruikersavatar
607
Verkenner
Verkenner
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 aug 2023 18:47
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor 607 » 29 aug 2023 09:05

Gruezi schreef:Je moet het overigens ook maar kunnen. Het lijkt mij geen makkelijke baan, of eerlijker: het lijkt me een hondenbaan, zeker als je een partner en/of een gezin achter je hebt.

Ja, absoluut. Ik dank God dat er überhaupt (bekwame) mensen zijn die in de Tweede Kamer zouden willen. Het lijkt me een zeer grote last...

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor Optimatus » 01 sep 2023 14:21

Intussen valt JA21 steeds verder uit elkaar. Weer een politiek avontuur van Eerdmans dat aan het mislukken is.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor Lalage » 02 sep 2023 07:45

Ik wissel niet zo gauw van partij en zal dat bij de komende verkiezingen ook niet doen (wel maak ik onderscheid tussen de verschillende soorten verkiezingen). Duurzaamheid en klimaatverandering zijn de grote thema's van onze tijd, dus dat geeft voor mij de doorslag.

Deze keer ben ik wel van plan om de persoon waar ik op stem anders te selecteren. Eerder stemde ik altijd op een vrouw. Maar nu wil ik graag stemmen op iemand met een achtergrond in exacte vakken, techniek en/of ict. Daarover is namelijk te weinig kennis in de Tweede Kamer, terwijl het een enorme rol speelt in de huidige samenleving.
Laatst gewijzigd door Lalage op 09 okt 2023 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
607
Verkenner
Verkenner
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 aug 2023 18:47
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor 607 » 09 okt 2023 14:42

Lalage schreef:Deze keer ben ik wel van plan om de persoon waar ik op stem anders te selecteren. Eerder stemde ik altijd op een vrouw. Maar nu wil ik graga stemmen op iemand met een achtergrond in exacte vakken, techniek en/of ict. Daarover is namelijk te weinig kennis in de Tweede Kamer, terwijl het een enorme rol speelt in de huidige samenleving.

Ah, dat heb ik niet eerder gehoord! Ik vind het wel een goeie.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 804
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor Prisma23 » 09 okt 2023 22:06

Lalage schreef:Ik wissel niet zo gauw van partij en zal dat bij de komende verkiezingen ook niet doen (wel maak ik onderscheid tussen de verschillende soorten verkiezingen). Duurzaamheid en klimaatverandering zijn de grote thema's van onze tijd, dus dat geeft voor mij de doorslag.

Deze keer ben ik wel van plan om de persoon waar ik op stem anders te selecteren. Eerder stemde ik altijd op een vrouw. Maar nu wil ik graag stemmen op iemand met een achtergrond in exacte vakken, techniek en/of ict. Daarover is namelijk te weinig kennis in de Tweede Kamer, terwijl het een enorme rol speelt in de huidige samenleving.


Klinkt als Henri Bontebal :roll: ...

https://www.cda.nl/henri

https://nl.wikipedia.org/wiki/Henri_Bontenbal

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor Lalage » 10 okt 2023 06:17

Prisma23 schreef:Klinkt als Henri Bontebal :roll: ...

haha, ga je nou raden? ik kan wel verklappen dat het geen CDA wordt ;-) zo groen zijn die immers niet

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor Marnix » 10 okt 2023 08:35

Ik neem aan dat je eerst een partij kiest waar je op wil stemmen en dan de eerste persoon met de gezochte kennis (en niet andersom) :-D
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 804
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor Prisma23 » 10 okt 2023 14:51

Lalage schreef:haha, ga je nou raden? ik kan wel verklappen dat het geen CDA wordt ;-) zo groen zijn die immers niet


Nee, ik ga er geen raadspelletje van maken. Maar er zijn weinig kandidaten met een exacte achtergrond.

Ik heb er nog eentje gevonden...

https://groenlinkspvda.nl/kandidaat/joris-thijssen/

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor Marnix » 11 okt 2023 09:45

Chris Stoffer ook zo te zien :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor elbert » 13 okt 2023 10:27

Prisma23 schreef:Ik heb er nog eentje gevonden...

https://groenlinkspvda.nl/kandidaat/joris-thijssen/
Een antikernenergie activist. Dan kun je nog zo'n exacte achtergrond hebben, maar dan ben je voor mij af. Tenminste, als je echt iets aan klimaatbeleid wil doen, heb je kernenergie (wereldwijd de grootste CO2 vrije energiebron) gewoon nodig.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 804
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor Prisma23 » 13 okt 2023 14:40

elbert schreef:....heb je kernenergie (wereldwijd de grootste CO2 vrije energiebron) gewoon nodig....


Kernenergie zit op 88-146 gram CO₂ per kilowattuur

bron: https://wiseinternational.org/sites/def ... uclear.pdf , pagina 48

Maar dat is weer een ander onderwerp.....

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor Lalage » 13 okt 2023 15:47

ik heb laatst een boek gelezen over kernenergie en hoe mensen daarnaar kijken, heel interessant!
https://lalageleest.nl/2023/08/01/waarom-we-niet-bang-hoeven-te-zijn-voor-kernenergie-marco-visscher/

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor elbert » 14 okt 2023 12:05

Prisma23 schreef:Kernenergie zit op 88-146 gram CO₂ per kilowattuur

bron: https://wiseinternational.org/sites/def ... uclear.pdf , pagina 48

Maar dat is weer een ander onderwerp.....
De antikernenergieclub WISE zuigt dit soort getallen uit de duim. Ik zou erom moeten lachen als er niet zulke kwaadwillendheid van deze club achter zat.
Op https://app.electricitymaps.com/map kun je live zien waarom die getallen onzin zijn. Frankrijk, een land met 80% kernenergie, draait op dit moment met 25 gram CO2 per kWh. En ook Zweden met een grote kernenergie component zit zeer laag in de CO2 uitstoot. Dat zou volgens WISE helemaal niet moeten kunnen. Toch is het zo. Kernenergie heeft bewezen de laagste CO2 uitstoot van alle energiebronnen, samen met waterkracht, zonne-energie en windenergie. Dat is de wetenschappelijke consensus. Om een elektriciteitssysteem te krijgen met de laagste uitstoot, heb je op zijn minst kernenergie of waterkracht nodig, omdat wind en zon niet leveren als het weer niet meewerkt.
Vergelijk Frankrijk en Duitsland (dat alle kerncentrales heeft gesloten) eens met elkaar. De Duitse uitstoot is 8 keer zo hoog.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 804
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor Prisma23 » 15 okt 2023 18:56

elbert schreef:De antikernenergieclub WISE zuigt dit soort getallen uit de duim. Ik zou erom moeten lachen als er niet zulke kwaadwillendheid van deze club achter zat.
....


Als er zoveel vooringenomenheid is, wat is er dan nog te bespreken?


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 94 gasten