Stemmen op partij of persoon

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor StillAwake » 16 mar 2023 09:59

Jess schreef:Gister heb ik gestemd op personen die uit mijn regio komen bij de politieke partij van mijn voorkeur. Dat heb ik gedaan omdat zij weten wat belangrijk is voor onze omgeving. Een groot deel van onze provincie is stad maar ik woon op het platteland. En regelmatig wordt ons gedeelte het afvoerputje van de stad genoemd. (Waar we ook heen kijken, windmolens alom. Om even een voorbeeld te noemen, niet als discussiepunt)

Ik heb niet gestemd (ik heb wel stemrecht, maar wil er principieel geen gebruik meer van maken), maar volg het nog wel.
Als ik de Nederlandse media vanmorgen bekijk heb ik de indruk dat het qua aardverschuiving in de eerste kamer nogal meevalt, doordat BBB en GL/PvdA beiden net zo groot zijn, en PvdD de combi GL/PvdA zal steunen dwingt het het kabinet alleen om nog meer naar links te kijken.

De grote woorden in de media lijken me dus nogal overtrokken, want ook in de provincies (11 stuks als ik het goed begrijp) zal BBB welliswaar het voortouw hebben in de coalitievorming, maar in alle gevallen zullen ze toch water bij de wijn moeten doen.

op afstand betekent dit 4 jaar waarin geen knopen kunnen worden doorgehakt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor Marnix » 16 mar 2023 10:25

StillAwake schreef:Ik heb niet gestemd (ik heb wel stemrecht, maar wil er principieel geen gebruik meer van maken), maar volg het nog wel.
Als ik de Nederlandse media vanmorgen bekijk heb ik de indruk dat het qua aardverschuiving in de eerste kamer nogal meevalt, doordat BBB en GL/PvdA beiden net zo groot zijn, en PvdD de combi GL/PvdA zal steunen dwingt het het kabinet alleen om nog meer naar links te kijken.

De grote woorden in de media lijken me dus nogal overtrokken, want ook in de provincies (11 stuks als ik het goed begrijp) zal BBB welliswaar het voortouw hebben in de coalitievorming, maar in alle gevallen zullen ze toch water bij de wijn moeten doen.

op afstand betekent dit 4 jaar waarin geen knopen kunnen worden doorgehakt.


Ja, de coalitie heeft in de Eerste Kamer fors verloren, een kwart van de zetels maar dat is redelijk te overkomen door of over links steun van links te zoeken of van rechts steun van BBB, afhankelijk van om welke wetsvoorstellen het gaat maar helemaal "gratis" zal dat dan ook niet zijn. Dat praktische kant. Tegelijkertijd hebben de kiezers wel een signaal afgegeven naar de huidige regering en hun ontevredenheid laten zien. De lokale cijfers zijn wel historisch, de grootste partij in minstens vijf provincies, in sommige provincies meer dan 30% van de stemmen, dat is wel heel fors, zeker voor een nieuwkomer. Het dwingt de regering wel opnieuw te kijken naar alle plannen, daarnaast zal het op provinciaal niveau wel voor een enorme verschuiving zorgen. De vraag is of een nieuwe partij als BBB voldoende geschikte mensen kan vinden om al die posten die bemand moeten worden in de provinciale staten en de senaat (en allicht over twee jaar in de Tweede Kamer) goed te kunnen invullen. En dat zal ook wel weer bepalend zijn voor hoe het verder met die partij gaat, vier jaar geleden van Forum voor Democratie de grote winnaar en de partij waarop mensen stemden om hun ontevredenheid met de overheid te laten merken, maar daar vier jaar later ook weinig meer van over. Maar goed, ik zie Caroline iets minder snel radicaliseren en in sprookjes gaan geloven dan het boegbeeld & clown van FvD :-)

edit: BBB inmiddels in 7 provincies, dat zijn alle provincies waar de definitieve uitslag van binnen is de grootste. En volgens de peilingen worden ze dat waarschijnlijk in minstens 9 en mogelijk 12 provincies, alleen in Utrecht en Noord-Holland en Zuid-Holland zit het nog redelijk dicht bij elkaar.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor elbert » 17 mar 2023 08:56

Op 29 juni vorig jaar schreef ik dit:
elbert schreef:Het is inderdaad van belang dat ze alle pijlen op de Provinciale Statenverkiezingen gaan richten. De boerenpartij BBB staat in de peilingen momenteel op forse winst. Als het lukt om een grote vinger in de pap te krijgen in de provincies, die het stikstofbeleid moeten uitvoeren, dan is het mogelijk om het beleid zo bij te sturen dat dit zo weinig mogelijk effect heeft op de boeren.
Dit deel van het plan is dus door BBB uitgevoerd. Want het kabinet kan nu over links proberen om de kop nog verder in het zand te steken en het beleid koste wat kost door te drukken, maar dan moet het beleid concreet in de provincies uitgevoerd worden waar BBB aan de macht komt. Dat kan het kabinet proberen, maar dat betekent bij de Tweede Kamerverkiezingen over een paar jaar wel einde oefening voor de coalitie en bovendien zal de provincie dan dwars voor het beleid gaan liggen. Dat betekent bestuurlijke chaos.
Wat ik verwacht, is dat het kabinet water bij de wijn moet gaan doen. Dat betekent volgens mij concreet:
- de stikstofwet die beoogt om de stikstofuitstoot in 2030 te halveren, gaat van tafel. Dus blijven we bij het huidige doel van 2035.
- gedwongen onteigening van boeren gaat niet gebeuren.
- de 25 miljard die het kabinet heeft gereserveerd voor het stikstofbeleid, gaat vooral naar innovatie en wellicht ook vrijwillige uitkoop van boeren.
Op deze manier keert de rust hopelijk weer terug en zoveel impact op de natuur hebben deze aanpassingen naar mijn verwachting ook niet. De grap is namelijk dat het resultaat van welk beleid je ook voert, feitelijk niet meetbaar is.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor Optimatus » 28 mar 2023 23:42

Ik heb op basis van het verkiezingsprogramma in Zuid-Holland afgelopen keer op BBB gestemd.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor StillAwake » 29 mar 2023 12:14

Optimatus schreef:Ik heb op basis van het verkiezingsprogramma in Zuid-Holland afgelopen keer op BBB gestemd.

Ik vind het principieel niet juist om te stemmen voor een privincie waar ik niet meer woon, maar heb uit pure interesse wel de verkiezingsprogramma's voor Zuid Holland gelezen.

En ik moet zeggen: ik snap de opmars van BBB wél.
Ik weet niet welke keuze ik gemaakt zou hebben, maar van de partijen die echt een tegengeluid tegen het kabinet laten horen was BBB (in Zuid-Holland, de provincie waar ik nog steeds een huis bezit, en dientengevolge stemrecht heb) wel de meest zinnige optie.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor StillAwake » 29 mar 2023 12:17

Overigens: naar aanleiding van de vragenrubriek.
Bizar dat een boekje over het niet mogen stemmen door vrouwen van notabene GH Kersten nog steeds actief gepromoot wordt.
Ik meende dat deze man na WOII geen politieke functie meer mocht bekleden vanwege collaboratie?

Of ben ik verkeerd voorgelicht?
Maar ook als dit pamflet dan nog wel mocht: bizar dat een dergelijk figuur nog steeds als een soort paus boven de refo-wereld hangt...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

MilkyWay
Verkenner
Verkenner
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mei 2023 13:10

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor MilkyWay » 22 mei 2023 18:38

StillAwake schreef:Overigens: naar aanleiding van de vragenrubriek.
Bizar dat een boekje over het niet mogen stemmen door vrouwen van notabene GH Kersten nog steeds actief gepromoot wordt.
Ik meende dat deze man na WOII geen politieke functie meer mocht bekleden vanwege collaboratie?

Of ben ik verkeerd voorgelicht?


Deze dominee mocht inderdaad niet meer de politiek in na WOII, vanwege zijn standpunt tegen het verzet in de beginjaren van de oorlog. Hij was tegen het verzet omdat hij de Duitsers zag als een 'oordeel van God'(hoop dat ik het goed zeg), en daarom als onze nieuwe overheid. Aangezien we bijbels gezien onze overheid onderdanig moeten zijn, mochten we ons niet verzetten tegen de Duitsers. Dat was in de beginjaren van de oorlog, later dacht hij er anders over.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor StillAwake » 06 jun 2023 07:36

MilkyWay schreef:Deze dominee mocht inderdaad niet meer de politiek in na WOII, vanwege zijn standpunt tegen het verzet in de beginjaren van de oorlog. Hij was tegen het verzet omdat hij de Duitsers zag als een 'oordeel van God'(hoop dat ik het goed zeg), en daarom als onze nieuwe overheid. Aangezien we bijbels gezien onze overheid onderdanig moeten zijn, mochten we ons niet verzetten tegen de Duitsers. Dat was in de beginjaren van de oorlog, later dacht hij er anders over.

Dat is niet helemaal juist weergegeven.
Kersten zag in Hitler een bondgenoot tegen het communisme, en zelfs na de Kristallnacht bleef hij stellen dat de joden de vervolging zelf over zich hadden afgeroepen.
En ook de affaire "Mirjam de Groot" (1941) past niet geheel in de lijn van datgene wat je hier beweert, maar eerder in de lijn van iemand die actief aan de verkeerde kant stond.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor elbert » 10 jul 2023 10:51

Stemmen op Rutte als persoon gaat niet meer lukken bij de komende verkiezingen, want hij stapt op.

Wat mij betreft 2 jaar te laat, want hij was al over zijn houdbaarheidsdatum heen en het falen van Rutte IV heeft dat ook bewezen. Maar uiteindelijk is het een goede zaak dat hij opstapt en uit de politiek verdwijnt. Het wordt tijd voor een ander parlement, een andere regering en een andere premier. De komende verkiezingen worden belangrijk qua kant die we op gaan.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor Katlheen » 10 jul 2023 10:56

Ben benieuwd wie hem gaat opvolgen. Gaat nog een klus worden voor de VVD. Hoekstra stapt ook al op, ik denk dat Kaag ook opstapt en liever weer internationaal diplomaatje gaat spelen.

Het gaat nog een onrustige zomer worden op deze manier.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor Marnix » 10 jul 2023 12:28

Katlheen schreef:Ben benieuwd wie hem gaat opvolgen. Gaat nog een klus worden voor de VVD. Hoekstra stapt ook al op, ik denk dat Kaag ook opstapt en liever weer internationaal diplomaatje gaat spelen.

Het gaat nog een onrustige zomer worden op deze manier.


Eerst maar eens een reces met een demissionaire regering, dus denk dat er niet zoveel gaat gebeuren voorlopig. Daarna wordt het denk ik wel onrustig worden. Meer dan ooit wordt het een gevecht tussen links en recht, over asielbeleid en klimaat, waarbij de verschillen tussen links en rechts meer zichtbaar zullen zijn dan ooit tevoren, met allicht een hoop strategisch stemmen ook tot gevolg. Tegelijkertijd nieuw met zoveel kleine partijen dat formeren waarschijnlijk erg moeilijk zal worden. De beste kansen zie ik momenteel (helaas) over rechts want ondanks een mogelijke samenwerking tussen GroenLinks en PvdA zie ik geen mogelijkheden over links en een stabiele middenpartij is er al een poos niet meer.

Maar ik ben wel blij met een frisse wind en een andere premier dan Mark Rutte. Hopelijk komt daarmee ook een eerlijke en betrouwbare regering want daar is ons land wel aan toe.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor elbert » 10 jul 2023 13:10

Ik denk ook dat Rutte de knopen geteld heeft en tot de conclusie is gekomen dat hij in de politiek en dus ook bij de komende verkiezingen weinig meer te winnen heeft. Dan is de eer aan jezelf houden na een lange politieke carriere de beste optie.
Naar mijn mening is hij wel al langer met zijn vertrek bezig geweest en is hij degene geweest die vorige week doelbewust de stekker uit het kabinet heeft getrokken door de boel op scherp te zetten.
Aangezien Rutte nog wel een maand of 9 demissionair premier blijft en er dit weekend een NAVO top is, is het niet gek als hij komend weekend alvast wat gesprekjes heeft over de post van secretaris-generaal die volgend jaar vrijkomt. :wink:

De grote vraag is wat Pieter Omtzigt gaat doen: gaat hij een eigen partij oprichten, gaat hij samen met BBB of stapt hij uit de politiek? Naar eigen zeggen geeft hij daarover binnen een paar weken duidelijkheid.
Welk besluit hij ook neemt: dit gaat grote gevolgen hebben voor de verkiezingsstrijd.
Volgens Maurice de Hond zou een combinatie Omtzigt/BBB samen misschien wel 50 zetels of meer kunnen halen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor Marnix » 10 jul 2023 14:46

elbert schreef:Ik denk ook dat Rutte de knopen geteld heeft en tot de conclusie is gekomen dat hij in de politiek en dus ook bij de komende verkiezingen weinig meer te winnen heeft. Dan is de eer aan jezelf houden na een lange politieke carriere de beste optie.
Naar mijn mening is hij wel al langer met zijn vertrek bezig geweest en is hij degene geweest die vorige week doelbewust de stekker uit het kabinet heeft getrokken door de boel op scherp te zetten.
Aangezien Rutte nog wel een maand of 9 demissionair premier blijft en er dit weekend een NAVO top is, is het niet gek als hij komend weekend alvast wat gesprekjes heeft over de post van secretaris-generaal die volgend jaar vrijkomt. :wink:

De grote vraag is wat Pieter Omtzigt gaat doen: gaat hij een eigen partij oprichten, gaat hij samen met BBB of stapt hij uit de politiek? Naar eigen zeggen geeft hij daarover binnen een paar weken duidelijkheid.
Welk besluit hij ook neemt: dit gaat grote gevolgen hebben voor de verkiezingsstrijd.
Volgens Maurice de Hond zou een combinatie Omtzigt/BBB samen misschien wel 50 zetels of meer kunnen halen.


Zo gek zou dat nog niet zijn, dan heb je in ieder geval een stabiel blok dat zich nog een beetje in het midden bevindt en met Omtzigt zou het ook nog wel het imago van eerlijke, degelijke politiek hebben. Of dat in de praktijk ook zo gaat werken is nog even de vraag, de uitdaging is wel om in de breedte ook voldoende capabele mensen te vinden om die posities dan in te vullen. Maar zo'n combinatie zou inderdaad met stip met grootste van NL kunnen worden. Er kan de komende maanden in ieder geval nog een hoop veranderen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor Katlheen » 10 jul 2023 14:56

Voordeel van zo'n grote middenpartij is wel dat je niet heel veel meer partijen nodig hebt en een redelijk midden beleid kunt voeren. Beetje meer rechts erin op sommige punten, op andere punten wat meer links erin. En geen 6 kleine partijen om een meerderheid te krijgen. Dan krijg je van alles net niets.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor Marnix » 10 jul 2023 16:15

Katlheen schreef:Voordeel van zo'n grote middenpartij is wel dat je niet heel veel meer partijen nodig hebt en een redelijk midden beleid kunt voeren. Beetje meer rechts erin op sommige punten, op andere punten wat meer links erin. En geen 6 kleine partijen om een meerderheid te krijgen. Dan krijg je van alles net niets.


Klopt en er zijn tegenwoordig zoveel kleine partijen die zijn ontstaan uit andere partijen. Het lijkt de christelijke kerk in Nederland wel.... Maar daardoor echt behoefte aan is is aan een stabiel middenblok tussen alle linkse en rechte splinterpartijen. De rol die het CDA in het verleden doorgaans vervulde. Met een fors middenblok is het nog redelijk te doen om een coalitie over rechts te voeren met de VVD en / of de PVV bijvoorbeeld die een wat minder extreme koers lijkt te gaan varen) of over links met bijvoorbeeld een PVDA / GL combinatie als dat wat wordt. De vraag is nog wel even hoe midden een BBB / Omtzigt-combinatie echt wordt.

Zonder zo'n BBB / Omtzigt-combinatie zou het erg lastig worden om een meerderheidscoalitie te krijgen , in de laatste peilingen zijn VVD en BBB ongeveer even groot, rond de 25 zetels maar de rest komt allemaal niet boven de 14 zetels uit en dan heb je nog een enorme lijst partijjen met minder dan 10 zetels. Dus dan heb je enorm veel partijen nodig om een stabiele meerderheid te krijgen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten