Stemmen op partij of persoon

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor Marnix » 03 mar 2022 11:29

Prisma23 schreef:Nog even wat woorden over het omgekeerde. Neem het voorbeeld van wat nu bij Volt speelt, maar dit kan iedere fractie zijn. Er is een lid van de fractie dat zich dusdanig gedraagt of uit dat de fractie of het bestuur van de partij van mening is dat deze persoon geen lid van de fractie/partij meer kan zijn. Als vervolgens de plaats van deze persoon opnieuw moet worden ingevuld kan de fractie/partij daar iemand neerzetten die minder "lastig" is. Dan kan je dus fracties krijgen waarvan alle leden steeds braaf de lijn van de partij/fractieleider volgen. Dat staat dan weer op gespannen voet met het begrip "volksvertegenwoordiging".


Ja eigenlijk zou er dan ook niet at random iemand naar voren geschoven moeten worden maar zou de kieslijst leidend moeten zijn. In dit geval zou je dus graag de nummer 3 van de kieslijst van Volt (de nummer 4 kwam met voorkeurstemmen in de Kamer) naar voren willen schuiven. Is het alleen even de vraag of iemand op een reservelijst wil staan, ik kan me voorstellen dat als je niet in de kamer komt, je weer andere dingen wil gaan doen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor Prisma23 » 19 mar 2022 12:54

Nu hebben er in Houten veel mensen op een persoon gestemd ipv op een partij en geeft deze persoon de zetel aan iemand anders.
Dit is toch gewoon kiezersbedrog of zie ik het te ongenuanceerd?
https://www.houtensnieuws.nl/lokaal/ove ... -in-houten

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor Erik1960 » 19 mar 2022 13:30

Prisma23 schreef:Nu hebben er in Houten veel mensen op een persoon gestemd ipv op een partij en geeft deze persoon de zetel aan iemand anders.
Dit is toch gewoon kiezersbedrog of zie ik het te ongenuanceerd?
https://www.houtensnieuws.nl/lokaal/ove ... -in-houten
als iemand op een in beginsel onverkiesbare plaats staat, moet je niet raar opkijken dat iemand afziet van het recht (dus niet: de plicht!) een zetel in te nemen.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor Prisma23 » 19 mar 2022 15:21

Erik1960 schreef:als iemand op een in beginsel onverkiesbare plaats staat, moet je niet raar opkijken dat iemand afziet van het recht (dus niet: de plicht!) een zetel in te nemen.


Tegen veelgebruikte uitdrukkingen als "onverkiesbare plaats" en "lijstduwer" heb ik toch wel veel bezwaar. Als je op lijst staat en wordt verkozen (al dan niet met voorkeurstemmen) moet je verantwoordelijk nemen. Door je op een lijst te laten plaatsten laat je zien dat je verantwoordelijkheid wil nemen. Dan moet je niet later terugkrabbelen. Blijkbaar zijn er veel/voldoende mensen in Houten die deze SGP-mevrouw graag in de gemeenteraad zagen. Zij had zich ook kandidaat gesteld. Dan kan je toch niet zomaar terugkrabbelen? Er kunnen natuurlijk recente persoonlijke zwaarwegende redenen zijn maar daar wordt niets over vermeld.
Nu maakte deze mevrouw zelf uit wie er in de raad komen en niet de kiezers. Dit vind ik niet democratisch.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor Marnix » 19 mar 2022 17:09

Helemaal mee eens. Lijstduwer zijn is leuk maar als je op de lijst staat moet je ook bereid zijn in de raad te gaan als je met voorkeurstemmen wordt gekozen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor Erik1960 » 19 mar 2022 20:58

Marnix schreef:Helemaal mee eens. Lijstduwer zijn is leuk maar als je op de lijst staat moet je ook bereid zijn in de raad te gaan als je met voorkeurstemmen wordt gekozen.
Ben ik niet onverkort met je eens. Wanneer je op plek 17 staat voor een partij die 2 zetels heeft, dan weet iedereen wat je positie is. Soms kiezen kandidaten er dan voor een eigen campagne te voeren. In dat geval ben ik het met je eens: je hebt mensen de indruk gegeven dat je in de raad wilt, dan moet je ook gaan als je campagne succesvol is. Volgens mij heeft deze mevrouw geen campagne voor zichzelf gevoerd. Ze steunt de standpunten van de SGP, maar is geen kandidaat die een zetel ambieert.
Datzelfde geldt voor lijstduwers: als je positie vanaf het begin duidelijk is, kan niemand raar opkijken wanneer je weigert. Bij een buurgemeente speelde dat ook: raadslid neemt na 28 jaar afscheid van de gemeentepolitiek, maar neemt wel een lage positie op de kandidatenlijst in, als lijstduwer. Geen enkel probleem mee.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor Prisma23 » 19 mar 2022 23:18

Erik1960 schreef:.... maar is geen kandidaat die een zetel ambieert....


Dat is voor mij nu net de contradictio in terminis waar de schoen wringt.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor Marnix » 20 mar 2022 08:31

Erik1960 schreef:Ben ik niet onverkort met je eens. Wanneer je op plek 17 staat voor een partij die 2 zetels heeft, dan weet iedereen wat je positie is. Soms kiezen kandidaten er dan voor een eigen campagne te voeren. In dat geval ben ik het met je eens: je hebt mensen de indruk gegeven dat je in de raad wilt, dan moet je ook gaan als je campagne succesvol is. Volgens mij heeft deze mevrouw geen campagne voor zichzelf gevoerd. Ze steunt de standpunten van de SGP, maar is geen kandidaat die een zetel ambieert.
Datzelfde geldt voor lijstduwers: als je positie vanaf het begin duidelijk is, kan niemand raar opkijken wanneer je weigert. Bij een buurgemeente speelde dat ook: raadslid neemt na 28 jaar afscheid van de gemeentepolitiek, maar neemt wel een lage positie op de kandidatenlijst in, als lijstduwer. Geen enkel probleem mee.


Ja we snappen dat het zo werkt in de praktijk, het punt is dat het een rare constructie is. Het heet namelijk een KIESlijst dus daarop staan dus moet je ook te kiezen zijn, verKIESbaar zijn. Anders heb je op die lijst niets te zoeken.

De kandidatenlijst (of personenlijst) is een kieslijst waarop verkiesbare kandidaten van een politieke partij staan en is een onmisbaar onderdeel van het op partijen gebaseerd kiesstelsel met evenredige vertegenwoordiging.

https://amp.nos.nl/artikel/2214680-een- ... edrog.html
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor Erik1960 » 20 mar 2022 11:16

Marnix schreef:Ja we snappen dat het zo werkt in de praktijk, het punt is dat het een rare constructie is. Het heet namelijk een KIESlijst dus daarop staan dus moet je ook te kiezen zijn, verKIESbaar zijn. Anders heb je op die lijst niets te zoeken.

De kandidatenlijst (of personenlijst) is een kieslijst waarop verkiesbare kandidaten van een politieke partij staan en is een onmisbaar onderdeel van het op partijen gebaseerd kiesstelsel met evenredige vertegenwoordiging.

https://amp.nos.nl/artikel/2214680-een- ... edrog.html
er zijn partijen die meer kandidaten hebben dan er zetels in de gemeenteraad zijn. De taalkundige benadering van het begrip ‘kieslijst’ brengt je dan niet ver. Zolang mensen maar duidelijk zijn door wat ze zeggen of (niet) doen.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor Prisma23 » 20 mar 2022 13:28

Erik1960 schreef:er zijn partijen die meer kandidaten hebben dan er zetels in de gemeenteraad zijn. De taalkundige benadering van het begrip ‘kieslijst’ brengt je dan niet ver. Zolang mensen maar duidelijk zijn door wat ze zeggen of (niet) doen.


Wat meer kandidaten dat zetels is gebruikelijk en verstandig. Er kunnen mensen wethouder worden, overlijden, verhuizen, zich "misdragen"etc.

Als je overigens een te kleine lijst hebt kan er ook iets aardigs gebeuren:

https://www.nu.nl/gemeenteraadsverkiezi ... uizen.html

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor Marnix » 20 mar 2022 13:41

Erik1960 schreef:er zijn partijen die meer kandidaten hebben dan er zetels in de gemeenteraad zijn. De taalkundige benadering van het begrip ‘kieslijst’ brengt je dan niet ver. Zolang mensen maar duidelijk zijn door wat ze zeggen of (niet) doen.


Uiteraard en je weet van tevoren niet hoeveel zetels je krijgt. Dat is prima zolang de mensen die erop staan wel bereid zijn om die taak op zich te nemen als ze alsnog worden gekozen, op basis van positie of op basis van voorkeurstem. Dan kan je niet zeggen: dat was niet de bedoeling, ik stond niet op een kieslijst om gekozen te kunnen worden.

Nu zie je mensen voor spek en bonen op de lijst staan terwijl ze helemaal niet de gemeenteraad in willen. Puur als trucje om extra stemmen te krijgen
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor Katlheen » 21 mar 2022 10:27

Ja, dat lijstduwen vind ik ook maar niets. Althans, niet door er zelf op te gaan staan. Dat je reclame maakt voor een partij omdat je er lid van bent en er op stemt, prima. Maar niet door zelf op de lijst te gaan staan en wanneer je gekozen wordt af te haken. Een stemmer moet er vanuit kunnen gaan dat de personen op de lijst ook daadwerkelijk aan de slag gaan voor die partij als ze gekozen worden.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor Erik1960 » 21 mar 2022 17:10

Katlheen schreef:Ja, dat lijstduwen vind ik ook maar niets. Althans, niet door er zelf op te gaan staan. Dat je reclame maakt voor een partij omdat je er lid van bent en er op stemt, prima. Maar niet door zelf op de lijst te gaan staan en wanneer je gekozen wordt af te haken. Een stemmer moet er vanuit kunnen gaan dat de personen op de lijst ook daadwerkelijk aan de slag gaan voor die partij als ze gekozen worden.
een stemmer die de moeite heeft genomen zich wat te verdiepen in de partij/persoon op wie hij/zij wil stemmen weet dat er kandidaten zijn die de partij willen helpen en om die reden als lijstduwer op de lijst staan. Een stemmer die ‘verrast’ is wanneer zijn favoriete kandidaat de benoeming niet aanneemt omdat deze vooraf te kennen heeft gegeven ‘slechts de lijst te duwen’ heeft in mijn ogen het huiswerk niet goed gedaan. Vlak trouwens ook de partijen niet uit waar kandidaten met onverwacht veel voorkeursstemmen behoorlijk onder druk gezet worden hun verkiezing niet aan te nemen.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor Marnix » 21 mar 2022 17:24

[url][/url]
Erik1960 schreef:een stemmer die de moeite heeft genomen zich wat te verdiepen in de partij/persoon op wie hij/zij wil stemmen weet dat er kandidaten zijn die de partij willen helpen en om die reden als lijstduwer op de lijst staan. Een stemmer die ‘verrast’ is wanneer zijn favoriete kandidaat de benoeming niet aanneemt omdat deze vooraf te kennen heeft gegeven ‘slechts de lijst te duwen’ heeft in mijn ogen het huiswerk niet goed gedaan. Vlak trouwens ook de partijen niet uit waar kandidaten met onverwacht veel voorkeursstemmen behoorlijk onder druk gezet worden hun verkiezing niet aan te nemen.


Dat kan maar nu verschuif je de bal naar de kiezer. De kiezer krijgt een lijst met partijen en namen en kiest er 1. Vervolgens heeft de kiezer niet goed zijn huiswerk gedaan als hij iemand heeft gekozen die wel op die lijst staat maar niet in de kamer wil. Je kan dit veel eenvoudiger maken met 1 regel: Alleen mensen op de lijst zetten die verkiesbaar zijn en als ze gekozen worden die taak van raadslid op zich willen nemen. Dan kunnen ze stemmen voor de gemeenteraad en kunnen ze gewoon kiezen uit mensen die daar ook daadwerkelijk in willen. Dat was namelijk het idee van verkiezingen.

Dan kan je alsnog een situatie krijgen zoals bijvoorbeeld in Veenendaal naar de nummer 2 boven de nummer 1 werd verkozen maar men intern besloot om alsnog de nummer 1 de raad in te sturen (bij GroenLinks) maar dat was geen onwil om in de raad te gaan, dat maakt het wel wat anders. Als je niet in die raad wil moeten mensen gewoon niet op die lijst staan. Dat werkt veel beter dan van die trucjes met lijstduwers en zo. En dan kan je vinden dat de kiezer beter zijn huiswerk moet doen maar uit het feit dat men dit massaal doet blijkt dat het wel werkt. En dus doet iedereen het maar. Dan kan je het beter gewoon afschaffen toch?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: Stemmen op partij of persoon

Berichtdoor Jess » 16 mar 2023 09:52

Gister heb ik gestemd op personen die uit mijn regio komen bij de politieke partij van mijn voorkeur. Dat heb ik gedaan omdat zij weten wat belangrijk is voor onze omgeving. Een groot deel van onze provincie is stad maar ik woon op het platteland. En regelmatig wordt ons gedeelte het afvoerputje van de stad genoemd. (Waar we ook heen kijken, windmolens alom. Om even een voorbeeld te noemen, niet als discussiepunt)


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten