CO2- paspoort

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 802
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: CO2- paspoort

Berichtdoor Prisma23 » 06 jan 2022 09:51

elbert schreef:Het bijhouden van de CO2 uitstoot door bedrijven is slechts een eerste stap, waarbij uiteindelijk iedereen met een QR code moet aantonen nog voldoende CO2 credits te hebben, anders mag je niet reizen of iets kopen.
Dus als je straks een biefstukje in de supermarkt wil kopen, dan zegt men in december: "tja meneer, volgens uw digitale id hebt u dit jaar teveel CO2 verbruikt (bijv. doordat u met het vliegtuig op vakantie bent geweest), dus dat biefstukje voor kerst mag u niet kopen".
Is dit te vergezocht?


Dit is een heel goed plan. Waarom wordt dit niet per direct ingevoerd. Wij in ons rijke westen stelen al eeuwen van de armen en de generaties die na ons komen.

Als je geen geld hebt kan je ook niets kopen, dus wat is het verschil?

Overigens, voor bedrijven bestaat dit al, heet co2-heffing.
https://www.emissieautoriteit.nl/

Biblebeltkeel
Mineur
Mineur
Berichten: 146
Lid geworden op: 06 jan 2022 09:50

Re: CO2- paspoort

Berichtdoor Biblebeltkeel » 06 jan 2022 10:02

Prisma23 schreef:Dit is een heel goed plan. Waarom wordt dit niet per direct ingevoerd. Wij in ons rijke westen stelen al eeuwen van de armen en de generaties die na ons komen.

Als je geen geld hebt kan je ook niets kopen, dus wat is het verschil?

Overigens, voor bedrijven bestaat dit al, heet co2-heffing.
https://www.emissieautoriteit.nl/



Wij in het westen stelen helemaal niets. Wij hebben het land opgebouwd nadat het in het in de tweede wereldoorlog in puin lag. Op eigen kracht. De andere landen en volkeren hebben gewoon gefaald en willen van dat falen het blanke westen de schuld geven. Jij bent precies de reden waarom ik van mijn geloof ben afgevallen. Altijd maar het blanke westerse belang beschadigen. Weet niet of dat hier is toegestaan om te zeggen. Nouja zal het wel zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7923
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: CO2- paspoort

Berichtdoor StillAwake » 06 jan 2022 10:08

Prisma23 schreef:Dit is een heel goed plan. Waarom wordt dit niet per direct ingevoerd. Wij in ons rijke westen stelen al eeuwen van de armen en de generaties die na ons komen.

Als je geen geld hebt kan je ook niets kopen, dus wat is het verschil?

Overigens, voor bedrijven bestaat dit al, heet co2-heffing.
https://www.emissieautoriteit.nl/

Het klopt dat dit voor bedrijven al bestaat, de enige wijziging die nu lijkt te worden doorgevoerd (al geloof ik vooralsnog niet zo erg dat dit kabinet zo lang in het zadel blijft dat ze daadwerkelijk aan wetgeving toe gaan komen) is dat woonwerk verkeer ook bij de CO2 footprint van het bedrijf gerekend wordt.

En inderdaad, een persoonlijk "CO2-tegoed" klinktvooralsnog vergaand, maar is wellicht helemaal geen slecht idee.
Je merkt dat mensen het eten van veel vlees, het continue de wereld rondvliegen, en het uitbuiten van delen van Afrika en Azië als grondrechten zijn gaan beschouwen.
Dus in die zin: ik vind het helemaal nog niet zo'n slecht idee. Je zult zien dat mensen dan ineens gaan nadenken over wat ze doen, en hoeveel CO2 ze nog te besteden hebben.
Als ik het hele jaar geld over de balk gooi aan dure reizen, grote hoeveelheden vlees en een auto die meer benzine lust dan goed voor de wereld is, en zit rond kerst op zwart zaad dan kan ik dat biefstukje nu ook al niet kopen.
Daar komt dan bij dat je daarmee ook uit je CO2-quotum loopt.
En in die zin werkt een CO2-quotum wellicht zelfs enigszins nivellerend.
Ik verwacht dat dan in vrij rap tempo de auto's zuiniger worden, vliegverkeer binnen Europa steeds meer door de trein verdrongen wordt, mensen eerder geneigd zijn zonnepanelen, warmtepompen of zonneboilers aan te schaffen, en Europa (want dit moet je breder trekken dan alleen Nederland) wereldwijd weer een voortrekkersrol kan gaan innemen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7923
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: CO2- paspoort

Berichtdoor StillAwake » 06 jan 2022 10:11

Biblebeltkeel schreef:Wij in het westen stelen helemaal niets. Wij hebben het land opgebouwd nadat het in het in de tweede wereldoorlog in puin lag. Op eigen kracht. De andere landen en volkeren hebben gewoon gefaald en willen van dat falen het blanke westen de schuld geven. Jij bent precies de reden waarom ik van mijn geloof ben afgevallen. Altijd maar het blanke westerse belang beschadigen. Weet niet of dat hier is toegestaan om te zeggen. Nouja zal het wel zien.

Op eigen kracht? Wel eens van het Marshall-plan gehoord?
Wij stelen niks? Wel eens gezien waar jouw kleren vandaan komen?
Andere volken hebben gefaald? Je beseft dat (en dan kijk ik alleen naar Nederland) Indonesië een eeuw geleden nog onderdrukt werd (door ons?)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23569
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: CO2- paspoort

Berichtdoor Marnix » 06 jan 2022 10:12

elbert schreef:Het bijhouden van de CO2 uitstoot door bedrijven is slechts een eerste stap, waarbij uiteindelijk iedereen met een QR code moet aantonen nog voldoende CO2 credits te hebben, anders mag je niet reizen of iets kopen.
Dus als je straks een biefstukje in de supermarkt wil kopen, dan zegt men in december: "tja meneer, volgens uw digitale id hebt u dit jaar teveel CO2 verbruikt (bijv. doordat u met het vliegtuig op vakantie bent geweest), dus dat biefstukje voor kerst mag u niet kopen".
Is dit te vergezocht? Dat hoop ik wel! Maar gezien de ontwikkelingen rondom het coronavirus kijk ik nergens meer van op.

Trouwens, hoe gaat een werkgever controleren met welk vervoermiddel ik naar mijn werk kom? Staat er elke dag iemand te controleren of ik met de fiets, de trein of de auto kom? En als ik met de auto kom, welk merk? En als ik dat niet wil zeggen omdat het mijn werkgever niet aangaat welk merk auto ik heb, volgt dan ontslag?
Dit zijn dystopische tijden waarbij de overheid zich steeds meer met het priveleven van de burgers gaat bemoeien. Die kant moeten we niet op.


Of je met de auto naar het werk komt is niet zo ingewikkeld, dan dien je kilometervergoeding in. Bedrijven proberen nu vaak minder reizen ook wel te stimuleren door thuiswerken te promoten, daarnaast proberen ze groen(er) reizen vaak aantrekkelijker te maken door reizen met fiets, e-bike, elektrische scooter, trein of elektrische auto aantrekkelijker te maken. Dus vaak is het best eenvoudig in zeker mate te zien, zonder dat bedrijven de exacte uitstoot van je auto hoeven te weten. De stap van dat naar het door jou geschetste scenario is enorm groot en dat zie ik niet zomaar gebeuren nee.Tot nu toe zie je vanuit overheid / bedrijfsleven naar burgers / werknemers toe vooral pogingen om groener gedrag te stimuleren dan fout gedrag zwaar te beboeten.

Overigens is wel gebleken dat als je mensen op dit punt helemaal vrij laat, het ook een zootje wordt. Vervuiling en de impact op milieu en klimaat is een collectief probleem wat ook collectief moet worden opgelost, zeggen dat iedereen dat lekker zelf moet weten werkt blijkbaar niet zo goed.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Biblebeltkeel
Mineur
Mineur
Berichten: 146
Lid geworden op: 06 jan 2022 09:50

Re: CO2- paspoort

Berichtdoor Biblebeltkeel » 06 jan 2022 10:20

StillAwake schreef:Op eigen kracht? Wel eens van het Marshall-plan gehoord?
Wij stelen niks? Wel eens gezien waar jouw kleren vandaan komen?
Andere volken hebben gefaald? Je beseft dat (en dan kijk ik alleen naar Nederland) Indonesië een eeuw geleden nog onderdrukt werd (door ons?)


Marshall plan heeft niet voor Nederlandse welvaart geholpen dat is een fabeltje wat je is aangeleerd in de scholen en media. Het heeft een klein beetje geholpen maar Nederlanders hebben het in de kern zelf gedaan. Nederlanders zijn heel erg hardwerkend en weinig crimineel je kan er de statistieken op na slaan. Ook zijn ze weinig corrupt. Dit alles zorgt voor gunstige omstandigheden voor een hoog welvaartsniveau.

Het verhandelen van goederen is niet stelen. Toen ik klein was zo een 10 jaar liep ik illegaal de krant voor 5 of 10 euro per maand. Is dat ook stelen kom op zelf. Zo kan. Je niet praten.

Indonesië is al jaren een zelfstandig land maar je moet helemaal terug gaan naar voor onafhankelijkheidstijd om dat als reden aan te geven voor hun falen. Nee ze hebben gewoon zelf gefaald. Maar jij zal zeker ook zeggen dat de zwarten nu arm zijn vanwege slavernij in het verleden het is uiteindelijk allemaal de schuld van de blanke man we kennen het linkse riedeltje. Nooit hoeven niet blanke landen/volkeren eigen verantwoordelijkheid of eigenaarschap te nemen voor hun situatie het ligt uiteindelijk altijd aan een externe partij. Want het is makkelijker iemand anders de schuld te geven dan jezelf. In de bijbel zouden ze zeggen kijk eerst naar de balk in je eigen oog voordat je naar de splinter in zijn ander zijn oog kijkt.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7923
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: CO2- paspoort

Berichtdoor StillAwake » 06 jan 2022 10:30

Biblebeltkeel schreef:Marshall plan heeft niet voor Nederlandse welvaart geholpen dat is een fabeltje wat je is aangeleerd in de scholen en media. Het heeft een klein beetje geholpen maar Nederlanders hebben het in de kern zelf gedaan. Nederlanders zijn heel erg hardwerkend en weinig crimineel je kan er de statistieken op na slaan. Ook zijn ze weinig corrupt. Dit alles zorgt voor gunstige omstandigheden voor een hoog welvaartsniveau.

Het verhandelen van goederen is niet stelen. Toen ik klein was zo een 10 jaar liep ik illegaal de krant voor 5 of 10 euro per maand. Is dat ook stelen kom op zelf. Zo kan. Je niet praten.

Indonesië is al jaren een zelfstandig land maar je moet helemaal terug gaan naar voor onafhankelijkheidstijd om dat als reden aan te geven voor hun falen. Nee ze hebben gewoon zelf gefaald. Maar jij zal zeker ook zeggen dat de zwarten nu arm zijn vanwege slavernij in het verleden het is uiteindelijk allemaal de schuld van de blanke man we kennen het linkse riedeltje. Nooit hoeven niet blanke landen/volkeren eigen verantwoordelijkheid of eigenaarschap te nemen voor hun situatie het ligt uiteindelijk altijd aan een externe partij. Want het is makkelijker iemand anders de schuld te geven dan jezelf. In de bijbel zouden ze zeggen kijk eerst naar de balk in je eigen oog voordat je naar de splinter in zijn ander zijn oog kijkt.

Dat de Marshallhulp de Nederlande welvaart niet geholpen heeft is absolute larie. De volledige haven van Rotterdam is er mee opgebouwd, en heeft daarmee de economie van Nederland absoluut aan een motor geholpen.

En of Nederlanders zo hard werkend zijn: leg mij dan maar eens uit waarom iedereen tegenwoordig een kantoorbaantje heeft, en bemanningen op schepen Filipijns zijn, je stukadoor een Pool is, je schoonmaakster een Turkse, je loodgieter een Bulgaar, en vrijwel de volledige maakindustrie naar het oosten verhuisd is.

Ik ben wel eens in het buitenland geweest, en mensen daar werken zeker zo hard als hier.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Biblebeltkeel
Mineur
Mineur
Berichten: 146
Lid geworden op: 06 jan 2022 09:50

Re: CO2- paspoort

Berichtdoor Biblebeltkeel » 06 jan 2022 10:39

StillAwake schreef:Dat de Marshallhulp de Nederlande welvaart niet geholpen heeft is absolute larie. De volledige haven van Rotterdam is er mee opgebouwd, en heeft daarmee de economie van Nederland absoluut aan een motor geholpen.

En of Nederlanders zo hard werkend zijn: leg mij dan maar eens uit waarom iedereen tegenwoordig een kantoorbaantje heeft, en bemanningen op schepen Filipijns zijn, je stukadoor een Pool is, je schoonmaakster een Turkse, je loodgieter een Bulgaar, en vrijwel de volledige maakindustrie naar het oosten verhuisd is.

Ik ben wel eens in het buitenland geweest, en mensen daar werken zeker zo hard als hier.


Het is niet waar overal waar Nederlanders wonen scheppen ze welvaart. Ik heb familie in Canada Amerika en had in voormalig Rhodesië. Mensen immigrerde met weinig geld en werden welvarend door keihard zwoegen.

Dat buitenlanders net zo hard werken kan simpelweg Weerlegd worden met statistieken dat aantoont dat alle niet blanke groepen behoudens oost Aziaten vaker werkloos zijn en vaker in de uitkering zitten. Gewoon CBS statistieken. Dat er hier mensen werken die buitenlander zijn komt door het open grenzen beleid. Dat een buitenlander soms bereid is om voor onder het wettelijk minimum te werken en zijn rechten niet kent en daarom aantrekkelijk is voor werkgevers doet niets af van het feit dat de Werkloosheidspercentage en uitkeringspercentages hoger zijn.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7923
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: CO2- paspoort

Berichtdoor StillAwake » 06 jan 2022 10:51

Biblebeltkeel schreef:Het is niet waar overal waar Nederlanders wonen scheppen ze welvaart. Ik heb familie in Canada Amerika en had in voormalig Rhodesië. Mensen immigrerde met weinig geld en werden welvarend door keihard zwoegen.

Dat buitenlanders net zo hard werken kan simpelweg Weerlegd worden met statistieken dat aantoont dat alle niet blanke groepen behoudens oost Aziaten vaker werkloos zijn en vaker in de uitkering zitten. Gewoon CBS statistieken. Dat er hier mensen werken die buitenlander zijn komt door het open grenzen beleid. Dat een buitenlander soms bereid is om voor onder het wettelijk minimum te werken en zijn rechten niet kent en daarom aantrekkelijk is voor werkgevers doet niets af van het feit dat de Werkloosheidspercentage en uitkeringspercentages hoger zijn.

Leg mij dan eens uit hoe het komt dat alle spullen die jij koopt tegenwoordig uit het verre Oosten komen?
Soms nog wel door Nederlanders vervoerd, maar ook dan nooit met een Nederlandse bemanning?
Waarom ik zelden een Nederlandse stukadoor, schoonmaker, matroos, loodgieter, lasser of metselaar zie, maar vrijwel alleen Nederlanders ken met kantoorbaantjes?
Als je iemand ziet werken in een baan waar hij of zij daadwerkelijk vieze handen van kan krijgen, en aan het eind van de dag daadwerkelijk fysiek moe is: 9 van de 10 keer een persoon met een niet-nederlandse achtergrond.

Dat er in Nederland relatief veel niet-blanken een uitkering hebben zal waar zijn, maar zoals ik net al zei: ik ben wel eens in het buitenland geweest, en heb sindsdien weinig respect meer voor het "Nederlandse arbeidsethos".
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Biblebeltkeel
Mineur
Mineur
Berichten: 146
Lid geworden op: 06 jan 2022 09:50

Re: CO2- paspoort

Berichtdoor Biblebeltkeel » 06 jan 2022 10:57

StillAwake schreef:Leg mij dan eens uit hoe het komt dat alle spullen die jij koopt tegenwoordig uit het verre Oosten komen?
Soms nog wel door Nederlanders vervoerd, maar ook dan nooit met een Nederlandse bemanning?
Waarom ik zelden een Nederlandse stukadoor, schoonmaker, matroos, loodgieter, lasser of metselaar zie, maar vrijwel alleen Nederlanders ken met kantoorbaantjes?
Als je iemand ziet werken in een baan waar hij of zij daadwerkelijk vieze handen van kan krijgen, en aan het eind van de dag daadwerkelijk fysiek moe is: 9 van de 10 keer een persoon met een niet-nederlandse achtergrond.

Dat er in Nederland relatief veel niet-blanken een uitkering hebben zal waar zijn, maar zoals ik net al zei: ik ben wel eens in het buitenland geweest, en heb sindsdien weinig respect meer voor het "Nederlandse arbeidsethos".



Jij denkt bij hard werken aan vieze handen. Dat is geen zins waar. Hard werken is juist een hoge studie behalen want dan heb je de meeste inzet getoond. Vroegtijdig school verlaten of niet doorsturen is de makkelijke weg. De moeilijke weg is zwoegen totdat je uiteindelijk een hoge opleiding hebt afgerond.

Dat van die arbeiders is ook niet waar.

Het is wel zo dat de blanken in Amerika harder werken enzo. Maar daar is het nog steeds zo dat andere etnische groepen veel vaker werkloos zijn. De Nederlandse arbeidsethos kan beter maar is wereldwijd genomen uitermate goed en daar mogen we trots op zijn.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7923
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: CO2- paspoort

Berichtdoor StillAwake » 06 jan 2022 11:11

Biblebeltkeel schreef:Jij denkt bij hard werken aan vieze handen. Dat is geen zins waar. Hard werken is juist een hoge studie behalen want dan heb je de meeste inzet getoond. Vroegtijdig school verlaten of niet doorsturen is de makkelijke weg. De moeilijke weg is zwoegen totdat je uiteindelijk een hoge opleiding hebt afgerond.

Dat van die arbeiders is ook niet waar.

Het is wel zo dat de blanken in Amerika harder werken enzo. Maar daar is het nog steeds zo dat andere etnische groepen veel vaker werkloos zijn. De Nederlandse arbeidsethos kan beter maar is wereldwijd genomen uitermate goed en daar mogen we trots op zijn.

Dan heb ik een heel rare baan in jouw ogen.
Ik krijg er vieze handen van en ik heb mijn school afgemaakt...

Juist het opleidingsniveau in Nederland is (naar mijn mening) schrikbarend aan het dalen.
Er komen inderdaad steeds vaker mensen met een hoge opleiding van school, maar het niveau van die opleiding is steeds verder aan het wegzakken (zeker als ik dat vergelijk met mensen die vergelijkbare studies buiten Nederland (de VS daargelaten, daar is het niveau helemaal bedroevend) gedaan hebben).

En jij stelt dat het van die arbeiders niet waar is, maar ik durf er een goede fles whisky op te verwedden dat van vrijwel alle Nederlandse schepen (wellicht uitge3zonderd de visserij) de meerderheid van de mensen op de brug daadwerkelijk Nederlanders zijn, maar dat de mensen op het dek, in de machinekamer en in de keuken veelal niet Nederlands zijn.
De meeste fabrieken die ik in Nederland zie hebben een Nederlandse bedrijfsleiding, maar de werkvloer is in merendeel niet-Nederlands.

Amerika is overigens een heel andere situatie, het is nog niet eens heel lang geleden dat een zwarte Amerikaan niet eens recht had op hoger onderwijs. En kijk om je heen: (ook in Nederland) de meeste kinderen komen op het opleidingsniveau van hun ouders uit, omdat dat de personen zijn die ze de eerste stukken algemene kennis meegeven.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8814
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: CO2- paspoort

Berichtdoor elbert » 06 jan 2022 12:18

StillAwake schreef:Maar waarom zou je je merk en type auto geheim willen houden?
Om dezelfde reden als waarom ik mijn pincode, welk soort beleg ik op mijn brood heb, mijn bloeddruk, welk tv programma ik kijk enz. niet wil delen. Wat het merk en type auto van me is, gaat niemand iets aan, tenzij ik er een verkeersovertreding mee maak.
Aangezien het geen misdaad is om auto te rijden en hoe veel, is het ook niet nodig om dat zomaar te delen.
Misschien een goede leestip: Je hebt wel iets te verbergen.
Marnix schreef:Of je met de auto naar het werk komt is niet zo ingewikkeld, dan dien je kilometervergoeding in.
Het gaat ook om het merk auto. Een elektrische zal voor minder directe uitstoot zorgen dan een diesel.
Prisma23 schreef:Dit is een heel goed plan. Waarom wordt dit niet per direct ingevoerd. Wij in ons rijke westen stelen al eeuwen van de armen en de generaties die na ons komen.

Als je geen geld hebt kan je ook niets kopen, dus wat is het verschil?
Je zult zien dat straks mensen met een dikke portemonnee nog veel meer kunnen doen dan mensen zonder: rijken worden rijker, armen armer. Zo gaat het altijd bij dit soort maatregelen. Dat zie je nu trouwens al: veel mensen die het konden betalen hebben een Tesla aangeschaft en hebben daar duizenden euro's subsidie voor opgestreken. Die kunnen zich straks dus ook meer veroorloven dan die sloebers die met een 20 jaar oud dieseltje rondrijden.
Groen is een speeltje van kapitalisten.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7923
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: CO2- paspoort

Berichtdoor StillAwake » 06 jan 2022 12:37

elbert schreef:Het gaat ook om het merk auto. Een elektrische zal voor minder directe uitstoot zorgen dan een diesel.
Je zult zien dat straks mensen met een dikke portemonnee nog veel meer kunnen doen dan mensen zonder: rijken worden rijker, armen armer. Zo gaat het altijd bij dit soort maatregelen. Dat zie je nu trouwens al: veel mensen die het konden betalen hebben een Tesla aangeschaft en hebben daar duizenden euro's subsidie voor opgestreken. Die kunnen zich straks dus ook meer veroorloven dan die sloebers die met een 20 jaar oud dieseltje rondrijden.
Groen is een speeltje van kapitalisten.

Voor elke auto is een uitstoot per kilometer bekend. Dat zijn opgaves van de fabrikant. De staat van onderhoud, je rijstijl en dergelijke zullen ook van invloed zijn, maar dat is niet te kwantificeren.

En hoeveel mensen die een Tesla hebben aangeschaft hebben daar duizenden euro's subsidie voor gekregen?
Je beseft dat de meeste Tesla's zakelijk gereden worden?

Als je een elektrische auto koopt krijg je, als de cataloguswaarde onder de 45000 valt (waar de meeste EV's boven zitten), een subsidie van 3350 (gesteld dat je op tijd bent, de ruif was vorig jaar heel snel leeg...).
Groen is een speeltje voor kapitalisten? Wellicht, maar ik zie mezelf niet als kapitalist, al ben ik in het bezit van een warmtepomp, zonnepanelen, twee elektrische auto's en een goed geisoleerd huis...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23569
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: CO2- paspoort

Berichtdoor Marnix » 06 jan 2022 12:40

elbert schreef:Het gaat ook om het merk auto. Een elektrische zal voor minder directe uitstoot zorgen dan een diesel.


Dan geef ik bij mijn werkgever op hoeveel mijn auto uitstoot. Zodat die mijn uitstoot die ik voor het werk maak (heb ik trouwens niet) kan compenseren. Lijkt me niet echt een issue.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7923
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: CO2- paspoort

Berichtdoor StillAwake » 06 jan 2022 13:05

elbert schreef:Om dezelfde reden als waarom ik mijn pincode, welk soort beleg ik op mijn brood heb, mijn bloeddruk, welk tv programma ik kijk enz. niet wil delen. Wat het merk en type auto van me is, gaat niemand iets aan, tenzij ik er een verkeersovertreding mee maak.
Aangezien het geen misdaad is om auto te rijden en hoe veel, is het ook niet nodig om dat zomaar te delen.
Misschien een goede leestip: Je hebt wel iets te verbergen.

Iedereen die mij ziet rijden kan mijn kentekenplaat lezen, en googelen wat ik per kilometer aan uitstoot veroorzaak.
Ook mijn werkgever kan mijn kenteken gewoon door de zoekmachine trekken, om dit soort gegevens in te zien.

En ik neem niet aan dat jij met afgeplakte kentekenplaten rond rijdt.
En ik hoef niet te weten wat jij op je brood doet, maar als ik tegenover je aan tafel zou zitten zou ik het toch kunnen zien. Tenzij jij gewend bent geblindoekt te eten...

Het belang van privacy is groot, maar de link met de CO2 footprint van je woon-werk verkeer ontgaat me.
Het gaat je werkgever niks aan hoeveel je rijdt, en hoeveel je uitstoot, maar als je met je eigen auto voor de baas een eind moet rijden declareer je wél je kilometers?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten