CO2- paspoort

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

CO2- paspoort

Berichtdoor elburger » 05 jan 2022 10:04

Kabinet eist CO2-paspoort voor personeel van bedrijven met 100+

Al enige tijd circuleren er geruchten dat wij aan een CO2 paspoort moeten, of dat het op den duur in Nederland gaat komen.
Door velen afgedaan als SF, maar vandaag, 5 januari 2022 staat er toch een artikel in het FD( financieel dagblad) dat er serieus werk van wordt gemaakt.

Men begint bij de bedrijven en de burger komt ook nog wel aan de beurt.
Grote voorstanders, PvdD, Groenlinks en D'66?
Totale controle komt eraan, en dat is geen SF
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 802
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: CO2- paspoort

Berichtdoor Prisma23 » 05 jan 2022 11:44

Een uitstekende volgende stap in bijbels verantwoord rentmeesterschap.
De zondige mens houdt uit zichzelf geen rekening met de schepping en met de geslachten die na ons komen.
Hierom is het heel goed dat onze, door God geven, overheid hier handelend optreedt!

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7923
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: CO2- paspoort

Berichtdoor StillAwake » 05 jan 2022 11:57

elburger schreef:Kabinet eist CO2-paspoort voor personeel van bedrijven met 100+

Al enige tijd circuleren er geruchten dat wij aan een CO2 paspoort moeten, of dat het op den duur in Nederland gaat komen.
Door velen afgedaan als SF, maar vandaag, 5 januari 2022 staat er toch een artikel in het FD( financieel dagblad) dat er serieus werk van wordt gemaakt.

Men begint bij de bedrijven en de burger komt ook nog wel aan de beurt.
Grote voorstanders, PvdD, Groenlinks en D'66?
Totale controle komt eraan, en dat is geen SF

Totale controle?
Het enige wat werkgevers er van merken is dat ze per werknemer moeten monitoren welk vervoermiddel gebruikt wordt.
Het personeel hoeft zelf niets te doen, maar het bedrijf moet de CO2 footprint van woon-werkverkeer mee gaan nemen in hun totale CO2 uitstoot.
Ergens eerder raar dat dat altijd buiten beschouwing gelaten is.

En dat de burger op een dat ook bewust gemaakt moet worden van zijn/haar CO2 uitstoot: wat is je probleem daarmee?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: CO2- paspoort

Berichtdoor elburger » 05 jan 2022 13:41

StillAwake merkte op

Wat is je probleem daarmee?


Ik ben tegen welke vrijheidsbeperkende maatregelen dan ook. Dus ook tegen een "persoonlijke" CO2 quotum. Zelfde geldt voor de vaccinatiedwang.
Tegen de mogelijke 2G komst.

Daar heb ik problemen mee❕
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7923
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: CO2- paspoort

Berichtdoor StillAwake » 05 jan 2022 14:25

elburger schreef:Ik ben tegen welke vrijheidsbeperkende maatregelen dan ook. Dus ook tegen een "persoonlijke" CO2 quotum. Zelfde geldt voor de vaccinatiedwang.
Tegen de mogelijke 2G komst.

Daar heb ik problemen mee❕

Je moet mensen zo veel mogelijk vrijheid gunnen. Maar jouw vrijheid eindigt waar die van een ander begint.
Voor CO2: waarom zou jij de vrijheid moeten hebben zoveel CO2 uit te stoten dat andere landen geen ruimte meer hebben welvaart te ontwikkelen?
Voor vaccinatie: waarom zou jij de vrijheid moeten hebben een gevaar voor anderen te zijn?
Voor 2G: waar precies zit het vrijheidsbeperkende element?
Als echter blijkt dat mensen daar op de verkeerde manier mee omgaan moet je daar wel wat mee. En als je ziet dat de gemiddelde Nederlander bij wijze van spreken net zo veel CO2 uitstoot veroorzaakt dan een Afrikaanse stad kun je niet met je handen in de zakken gaan staan kijken wat er allemaal fout gaat..

En wat betreft vaccinatiedwang: ook daar geldt: als mensen niet met een bepaalde vrijheid om kunnen gaan moet je ze die vrijheid misschien niet geven.

En 2G (wat dat met CO2 te maken heeft ontgaat me overigens) is juist een vergroting van de vrijheid ten opzicht van de huidige situatie.
Wellicht niet voor jou, maar dat is jouw eigen keuze. Aan de hand van een vrijheid waar je in mijn optiek te lichtvaardig gebruik van hebt gemaakt...
Laatst gewijzigd door StillAwake op 05 jan 2022 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23566
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: CO2- paspoort

Berichtdoor Marnix » 05 jan 2022 14:25

elburger schreef:Ik ben tegen welke vrijheidsbeperkende maatregelen dan ook. Dus ook tegen een "persoonlijke" CO2 quotum. Zelfde geldt voor de vaccinatiedwang.
Tegen de mogelijke 2G komst.

Daar heb ik problemen mee❕


En je bent voorstander van milieuvervuiling? Iedereen moet de aarde maar kunnen vervuilen want de vrijheid om dat te doen mag niet ingeperkt worden?
Lekker Tata Steel de omgeving laten verzieken bijvoorbeeld? Het gaat hier om bedrijven he? Jij wordt op geen enkele manier in je vrijheid beperkt. Bedrijven moeten alleen de uitstoot van hun medewerkers meenemen in hun CO2-footprint. Jij mag gewoon blijven autorijden. Dus wat is precies je probleem? Milieubelasting is niets nieuws hoor. Maar het is juist goed dat bedrijven eens wat meer verantwoordelijk worden gehouden voor hun impact op het milieu ipv dat ze altijd worden voorgetrokken tov de gewone burger.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7923
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: CO2- paspoort

Berichtdoor StillAwake » 05 jan 2022 14:39

Marnix schreef:En je bent voorstander van milieuvervuiling? Iedereen moet de aarde maar kunnen vervuilen want de vrijheid om dat te doen mag niet ingeperkt worden?
Lekker Tata Steel de omgeving laten verzieken bijvoorbeeld? Het gaat hier om bedrijven he? Jij wordt op geen enkele manier in je vrijheid beperkt. Bedrijven moeten alleen de uitstoot van hun medewerkers meenemen in hun CO2-footprint. Jij mag gewoon blijven autorijden. Dus wat is precies je probleem? Milieubelasting is niets nieuws hoor. Maar het is juist goed dat bedrijven eens wat meer verantwoordelijk worden gehouden voor hun impact op het milieu ipv dat ze altijd worden voorgetrokken tov de gewone burger.

Je hebt gelijk, maar de angst is dat uiteindelijk ook particulieren met een CO2 paspoort rond zouden moeten lopen.
En dat is vooral het punt waarover het hier gaat.

De voorgestelde maatregel komt niet eens in de buurt van Elburger's angsten..
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: CO2- paspoort

Berichtdoor Mortlach » 05 jan 2022 14:47

elburger schreef:Ik ben tegen welke vrijheidsbeperkende maatregelen dan ook. Dus ook tegen een "persoonlijke" CO2 quotum. Zelfde geldt voor de vaccinatiedwang.
Tegen de mogelijke 2G komst.

Daar heb ik problemen mee❕


Ja, als ik CFK's in mijn koelkast wil, lood in mijn benzine, radium/cadmium in mijn verf en asbest in de muren, dan heeft de overheid zich daar niet mee te bemoeien.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 802
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: CO2- paspoort

Berichtdoor Prisma23 » 05 jan 2022 15:11

elburger schreef:Ik ben tegen welke vrijheidsbeperkende maatregelen dan ook. Dus ook tegen een "persoonlijke" CO2 quotum. Zelfde geldt voor de vaccinatiedwang.
Tegen de mogelijke 2G komst.

Daar heb ik problemen mee❕


In dat geval lijkt mij beter als je je naam hier op het forum per direct verandert in Lamech, de top-egoist uit het Oude Testament.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: CO2- paspoort

Berichtdoor elburger » 05 jan 2022 16:04

Prisma23 schreef

Een uitstekende volgende stap in bijbels verantwoord rentmeesterschap.
De zondige mens houdt uit zichzelf geen rekening met de schepping en met de geslachten die na ons komen.
Hierom is het heel goed dat onze, door God geven, overheid hier handelend optreedt!


en andere reageerders......

Beste mensen, dat ik iets niet wens maakt van mij nog niet iemand die niets om mijn CO2 voetafdruk geef.
Ook ik doe aan vanalles en nog wat mee om mijn CO2 voetafdruk te verminderen
Daar heeft u geen weet van.
Maar ik wil zelf kunnen beslissen wat ik wel en niet doe.
En nergens heb ik bijv. geschreven dat ik Tata Steel, of bijv. DSM of Shell geen restricties opgelegt moeten krijgen.
Ik ben wel degelijk met het milieu bezig, dus aub geen dingen in mijn schoenen gaan schuiven die ik niet schrijf.
Ik houd mij aan de Nederlandse wetgeving, tracht zo goed mogelijk Gods geboden te onderhouden, en als mij dat een Lamech maakt, zijn dat oordelen van mensen die rap (ver)oordelen.
Maar dat mag u doen hoor.
Maar ik ben nog steeds voor;
vrijheid van meningsuiting
Vrijheid van Godsdienst
en wars van welke dwang dan ook die ingaat tegen die zaken.
EN, zolang ik niemand valselijk beschuldig, discrimineer, godslasterende taalgebruik gebruik, ruzie zoek, etc, etc, mag ik, neem ik aan, alles schrijven wat ik schrijven wil, en opkomen voor mijzelf als men mij dingen verwijd, dewelke ik onjuist vindt.
Als ik zeg dat Biden president van Rusland is, heeft men een punt, maar heb ik het over zeewater, begin dan niet te zeggen dat ik het over kraanwater heb.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23566
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: CO2- paspoort

Berichtdoor Marnix » 05 jan 2022 16:48

elburger schreef:en andere reageerders......

Beste mensen, dat ik iets niet wens maakt van mij nog niet iemand die niets om mijn CO2 voetafdruk geef.
Ook ik doe aan vanalles en nog wat mee om mijn CO2 voetafdruk te verminderen
Daar heeft u geen weet van.
Maar ik wil zelf kunnen beslissen wat ik wel en niet doe.
En nergens heb ik bijv. geschreven dat ik Tata Steel, of bijv. DSM of Shell geen restricties opgelegt moeten krijgen.
Ik ben wel degelijk met het milieu bezig, dus aub geen dingen in mijn schoenen gaan schuiven die ik niet schrijf.
Ik houd mij aan de Nederlandse wetgeving, tracht zo goed mogelijk Gods geboden te onderhouden, en als mij dat een Lamech maakt, zijn dat oordelen van mensen die rap (ver)oordelen.
Maar dat mag u doen hoor.
Maar ik ben nog steeds voor;
vrijheid van meningsuiting
Vrijheid van Godsdienst
en wars van welke dwang dan ook die ingaat tegen die zaken.
EN, zolang ik niemand valselijk beschuldig, discrimineer, godslasterende taalgebruik gebruik, ruzie zoek, etc, etc, mag ik, neem ik aan, alles schrijven wat ik schrijven wil, en opkomen voor mijzelf als men mij dingen verwijd, dewelke ik onjuist vindt.
Als ik zeg dat Biden president van Rusland is, heeft men een punt, maar heb ik het over zeewater, begin dan niet te zeggen dat ik het over kraanwater heb.


Het punt is denk ik dat je hier een probleem creeert (of bedenkt) wat er helemaal niet is. Dat men bedrijven gaat vragen om co2-uitstoot van hun werknemers voor werkgerelateerde zaken te monitoren en meenemen in hun voetafdruk / te compenseren heeft voor jou totaal geen beperkende gevolgen. Je wordt op geen enkele manier extra gecontroleerd etcetera. En het heeft helemaal niets met 2G of een digitaal paspoort te maken. Allicht zullen er regels komen op het gebied van uitstoot, vervuiling want dat is een mondiaal probleem waar we met z'n allen wat tegen moeten gaan doen. Maar er is geen enkele concrete beperking van je vrijheid aan de orde dus waarom roep je gelijk dingen als "Dit is geen science fiction, totale controle komt eraan". Persoonlijke CO2-quotums die totaal niet aan de orde zijn. Je zaait een beetje paniek waar dat niet nodig is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: CO2- paspoort

Berichtdoor Mortlach » 05 jan 2022 17:48

Ik vind het altijd wel een beetje zuur dat er zo op je "persoonlijke verantwoordelijkheid" wordt gewezen, terwijl DIT ook gebeurt. Met lege vliegtuigen vliegen omdat je anders je landingsrechten kwijt raakt. Onbegrijpelijk.

Het schijnt trouwens ook dat die hele 'persoonlijke verantwoordelijkheid'-campagne uit de koker van een marketingbureau van BP (geloof ik) komt. Dus staan wij met zijn allen onze conservenblikken uit te spoelen voordat we ze recyclen, of maken we ons druk om plastic rietjes, en kunnen de échte vervuilers gewoon vrolijk doorgaan.

En breek me de bek niet open over cryptomunten en NFT's. Volgens een recent onderzoek verbruikt die hele toko ondertussen net zo veel stroom (en dus CO2) als heel Argentinië (45 miljoen inwoners) bij elkaar.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23566
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: CO2- paspoort

Berichtdoor Marnix » 05 jan 2022 18:23

Mortlach schreef:Ik vind het altijd wel een beetje zuur dat er zo op je "persoonlijke verantwoordelijkheid" wordt gewezen, terwijl DIT ook gebeurt. Met lege vliegtuigen vliegen omdat je anders je landingsrechten kwijt raakt. Onbegrijpelijk.

Het schijnt trouwens ook dat die hele 'persoonlijke verantwoordelijkheid'-campagne uit de koker van een marketingbureau van BP (geloof ik) komt. Dus staan wij met zijn allen onze conservenblikken uit te spoelen voordat we ze recyclen, of maken we ons druk om plastic rietjes, en kunnen de échte vervuilers gewoon vrolijk doorgaan.

En breek me de bek niet open over cryptomunten en NFT's. Volgens een recent onderzoek verbruikt die hele toko ondertussen net zo veel stroom (en dus CO2) als heel Argentinië (45 miljoen inwoners) bij elkaar.


Eens, beiden moeten naar rato aangesproken worden op hun verantwoordelijkheden. Vaak komen grote bedrijven overal mee weg omdat ze een machtspositie hebben (levert geld, banen etcetera op) terwijl burgers wel worden belast. Ik noemde Tata steel maar even als voorbeeld. Denk ook aan Shell enzo.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8814
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: CO2- paspoort

Berichtdoor elbert » 06 jan 2022 08:32

Het bijhouden van de CO2 uitstoot door bedrijven is slechts een eerste stap, waarbij uiteindelijk iedereen met een QR code moet aantonen nog voldoende CO2 credits te hebben, anders mag je niet reizen of iets kopen.
Dus als je straks een biefstukje in de supermarkt wil kopen, dan zegt men in december: "tja meneer, volgens uw digitale id hebt u dit jaar teveel CO2 verbruikt (bijv. doordat u met het vliegtuig op vakantie bent geweest), dus dat biefstukje voor kerst mag u niet kopen".
Is dit te vergezocht? Dat hoop ik wel! Maar gezien de ontwikkelingen rondom het coronavirus kijk ik nergens meer van op.

Trouwens, hoe gaat een werkgever controleren met welk vervoermiddel ik naar mijn werk kom? Staat er elke dag iemand te controleren of ik met de fiets, de trein of de auto kom? En als ik met de auto kom, welk merk? En als ik dat niet wil zeggen omdat het mijn werkgever niet aangaat welk merk auto ik heb, volgt dan ontslag?
Dit zijn dystopische tijden waarbij de overheid zich steeds meer met het priveleven van de burgers gaat bemoeien. Die kant moeten we niet op.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7923
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: CO2- paspoort

Berichtdoor StillAwake » 06 jan 2022 09:30

elbert schreef:Het bijhouden van de CO2 uitstoot door bedrijven is slechts een eerste stap, waarbij uiteindelijk iedereen met een QR code moet aantonen nog voldoende CO2 credits te hebben, anders mag je niet reizen of iets kopen.
Dus als je straks een biefstukje in de supermarkt wil kopen, dan zegt men in december: "tja meneer, volgens uw digitale id hebt u dit jaar teveel CO2 verbruikt (bijv. doordat u met het vliegtuig op vakantie bent geweest), dus dat biefstukje voor kerst mag u niet kopen".
Is dit te vergezocht? Dat hoop ik wel! Maar gezien de ontwikkelingen rondom het coronavirus kijk ik nergens meer van op.

Trouwens, hoe gaat een werkgever controleren met welk vervoermiddel ik naar mijn werk kom? Staat er elke dag iemand te controleren of ik met de fiets, de trein of de auto kom? En als ik met de auto kom, welk merk? En als ik dat niet wil zeggen omdat het mijn werkgever niet aangaat welk merk auto ik heb, volgt dan ontslag?
Dit zijn dystopische tijden waarbij de overheid zich steeds meer met het priveleven van de burgers gaat bemoeien. Die kant moeten we niet op.

Ja, ik heb gewoon aan mijn werkgever moeten doorgeven welke auto ik heb en welke motor daarin ligt (gewoon het kenteken doorgeven, en op de site van de RDW kun je vervolgens zien welk merk, welk type, welke kleur, welk bouwjaar, welke cataloguswaarde, welke motorinhoud, welke brandstof, hoelang je APK nog geldig is).
En aangezien ik van iedereen die ik op de weg zie rijden deze gegevens kan opvragen zie ik werkelijk niet in waarom ik mijn motorinhoud voor mijn werkgever geheim zou houden...

Nu is het wel zo dat ik, als ik naar mijn werk zou fietsen, daar geen haan naar kraait, en als ik in de auto van mijn vrouw naar mijn werk kom (of met een vervangende auto omdat mijn eigen auto bij de garage staat) dat de slagboom niet automatisch opengaat, maar verder hoor je daar ook nooit wat van.

Maar waarom zou je je merk en type auto geheim willen houden?

Overigens verwacht ik het door jou geschetste scenario niet, mocht een persoonlijk CO2-paspoort inderdaad worden doorgevoerd verwacht ik niet dat je bij de supermarkt wordt tegengehouden in het door jou beschreven geval, maar dat je in het slechtste geval achteraf een boete krijgt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten