CO2- paspoort

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: CO2- paspoort

Berichtdoor StillAwake » 06 jan 2022 13:06

Marnix schreef:Dan geef ik bij mijn werkgever op hoeveel mijn auto uitstoot. Zodat die mijn uitstoot die ik voor het werk maak (heb ik trouwens niet) kan compenseren. Lijkt me niet echt een issue.

Je hoeft alleen je kenteken op te geven, en je uitstoot per kilometer is bekend...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: CO2- paspoort

Berichtdoor Marnix » 06 jan 2022 14:29

StillAwake schreef:Iedereen die mij ziet rijden kan mijn kentekenplaat lezen, en googelen wat ik per kilometer aan uitstoot veroorzaak.
Ook mijn werkgever kan mijn kenteken gewoon door de zoekmachine trekken, om dit soort gegevens in te zien.

En ik neem niet aan dat jij met afgeplakte kentekenplaten rond rijdt.
En ik hoef niet te weten wat jij op je brood doet, maar als ik tegenover je aan tafel zou zitten zou ik het toch kunnen zien. Tenzij jij gewend bent geblindoekt te eten...

Het belang van privacy is groot, maar de link met de CO2 footprint van je woon-werk verkeer ontgaat me.
Het gaat je werkgever niks aan hoeveel je rijdt, en hoeveel je uitstoot, maar als je met je eigen auto voor de baas een eind moet rijden declareer je wél je kilometers?


Het argument is uiteraard dat van het hellend vlak. Het begint ermee dat ze je uitstoot weten maar het eindigt ermee dat je bij het tankstation je qr-code moet presenteren en ze dan zeggen: Sorry, je hebt al teveel verbruikt dit jaar, je krijgt niks meer. Wat zinnig is als je gelooft dat de overheid het slechtste met ons voor heeft, ons wil controleren, zoveel mogelijk wil beperken / tegenwerken. Vanuit die argwaan worden dit soort denkbeelden gevoed. ALs je het iets anders bekijkt (de overheid wil dat de ziekenhuizen niet overvol raken, de zorg niet omvalt, bedrijven zoveel mogelijk open kunnen, we goed met energie, de aarde enzovoorts omgaan en we zorgen dat milieu en klimaat niet overmatig lijden onder ons handelen is het een heel ander verhaal. Overigens hebben ook dit soort ideeen zowel politiek gezien als onder de bevolking wel redelijk veel draagvlak, een meerderheid is voor.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: CO2- paspoort

Berichtdoor StillAwake » 06 jan 2022 14:34

Marnix schreef:Het argument is uiteraard dat van het hellend vlak. Het begint ermee dat ze je uitstoot weten maar het eindigt ermee dat je bij het tankstation je qr-code moet presenteren en ze dan zeggen: Sorry, je hebt al teveel verbruikt dit jaar, je krijgt niks meer. Wat zinnig is als je gelooft dat de overheid het slechtste met ons voor heeft, ons wil controleren, zoveel mogelijk wil beperken / tegenwerken. Vanuit die argwaan worden dit soort denkbeelden gevoed. ALs je het iets anders bekijkt (de overheid wil dat de ziekenhuizen niet overvol raken, de zorg niet omvalt, bedrijven zoveel mogelijk open kunnen, we goed met energie, de aarde enzovoorts omgaan en we zorgen dat milieu en klimaat niet overmatig lijden onder ons handelen is het een heel ander verhaal. Overigens hebben ook dit soort ideeen zowel politiek gezien als onder de bevolking wel redelijk veel draagvlak, een meerderheid is voor.

Het zal mensen hoe dan ook bewuster maken van hun uitstoot.
Dus helemaal niet zo'n beroerd idee om het ook aan particulieren op te leggen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: CO2- paspoort

Berichtdoor Marnix » 06 jan 2022 14:42

StillAwake schreef:Het zal mensen hoe dan ook bewuster maken van hun uitstoot.
Dus helemaal niet zo'n beroerd idee om het ook aan particulieren op te leggen.


Klopt, bewustwording is belangrijk. We willen vaak gewoon doen wat we gewoon zijn zonder in de gaten te hebben wat het effect ervan is als we dat met 7,7 miljard mensen tegelijkertijd doen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: CO2- paspoort

Berichtdoor StillAwake » 06 jan 2022 14:48

Marnix schreef:Klopt, bewustwording is belangrijk. We willen vaak gewoon doen wat we gewoon zijn zonder in de gaten te hebben wat het effect ervan is als we dat met 7,7 miljard mensen tegelijkertijd doen.

Klopt.
Daarnaast vinden we op basis van eerder verworven gewoontes vaak ook nog eens dat we meer rechten hebben dan de overige 7.7 miljard aardbewoners...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: CO2- paspoort

Berichtdoor Mortlach » 06 jan 2022 15:24

Wat een drukte op het forum ineens... Hopelijk kalmeert het gauw weer een beetje...

Ondertussen even wat opgezocht over het Marshallplan. Het is lastig om valuta's historisch te vergelijken, maar Nederland ontving in 1948 471 miljoen dollar en had een BBP van 6,7 miljard euro. De bijdrage was dus vrij significant met bijna 5% van het BBP. En dat een paar jaar lang.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: CO2- paspoort

Berichtdoor StillAwake » 06 jan 2022 15:27

Mortlach schreef:Wat een drukte op het forum ineens... Hopelijk kalmeert het gauw weer een beetje...

Ondertussen even wat opgezocht over het Marshallplan. Het is lastig om valuta's historisch te vergelijken, maar Nederland ontving in 1948 471 miljoen dollar en had een BBP van 6,7 miljard euro. De bijdrage was dus vrij significant met bijna 5% van het BBP. En dat een paar jaar lang.

Ik vind het op zijn tijd wel grappig, een trol die even langs komt.

Nog afgezien van de vraag of Marshallbedrag significant was: het is voornamelijk gestoken in wederopbouw van Rotterdam met het bijbehorende havengebied.
En dat is in de jaren erna de economische motor van Nederland geworden.
Dus naast het feit dat Nederland echt een klap geld gekregen heeft werken de daarmee gedan investeringen nog steeds door...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: CO2- paspoort

Berichtdoor Prisma23 » 06 jan 2022 15:29

StillAwake schreef:Ik vind het op zijn tijd wel grappig, een trol die even langs komt.


Precies, laat de trol maar even gaan, is wel leuk om zo nu en dan even tussendoor te hebben.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: CO2- paspoort

Berichtdoor Mortlach » 06 jan 2022 15:33

StillAwake schreef:Ik vind het op zijn tijd wel grappig, een trol die even langs komt.

Nog afgezien van de vraag of Marshallbedrag significant was: het is voornamelijk gestoken in wederopbouw van Rotterdam met het bijbehorende havengebied.
En dat is in de jaren erna de economische motor van Nederland geworden.
Dus naast het feit dat Nederland echt een klap geld gekregen heeft werken de daarmee gedan investeringen nog steeds door...


Ja, dat krijg je inderdaad als je investeert. Daar is het dan ook voor bedoeld.

De andere kant van die medaille is dus ook dat als je geld/investeringen weghaalt uit een land, dat land het minder goed zal doen op lange termijn. Ik kan iedereen aanraden om "Inglorious Empire" van Shashi Taroor eens te lezen en dan na te denken hoe het toch kon dat India zo op achterstand is geraakt na de Engelse bezetting...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Biblebeltkeel
Mineur
Mineur
Berichten: 146
Lid geworden op: 06 jan 2022 09:50

Re: CO2- paspoort

Berichtdoor Biblebeltkeel » 06 jan 2022 18:22

Mortlach schreef:Ja, dat krijg je inderdaad als je investeert. Daar is het dan ook voor bedoeld.

De andere kant van die medaille is dus ook dat als je geld/investeringen weghaalt uit een land, dat land het minder goed zal doen op lange termijn. Ik kan iedereen aanraden om "Inglorious Empire" van Shashi Taroor eens te lezen en dan na te denken hoe het toch kon dat India zo op achterstand is geraakt na de Engelse bezetting...


Dat is linkse propoganda. Heel dat narratief dat niet blanke landen arm zijn door onderdrukking is een puur marxistisch narratief. De gunstige omstandigheden moet een volk zelf scheppen en sommige volken kunnen dat simpelweg niet. Niet ieder volk op aarde is gelijk zoals de marxisten ons plachten te vertellen.

Daarnaast ook al kan ik je niet van gedachte veranderen. Bedenk een hoe lang moet het duren voordat een land zelf verantwoordelijk is voor zijn welstand. Hoe lang na onafhankelijkheid? 20 jaar,40 jaar, 80 jaar of blijft het eeuwigdurend doorgaan? De blanke man krijgt altijd de schuld voor wat in een ver verleden is gebeurt. Landen in de Balkan zijn lang gekoloniseerd door Turkije,korea is gekoloniseerd door Japan maar die kunnen niet hun voormalig kolonisator de schuld geven. Het is alleen bij blanke landen waarbij dit gebeurd.

Biblebeltkeel
Mineur
Mineur
Berichten: 146
Lid geworden op: 06 jan 2022 09:50

Re: CO2- paspoort

Berichtdoor Biblebeltkeel » 06 jan 2022 18:24

StillAwake schreef:Ik vind het op zijn tijd wel grappig, een trol die even langs komt.

Nog afgezien van de vraag of Marshallbedrag significant was: het is voornamelijk gestoken in wederopbouw van Rotterdam met het bijbehorende havengebied.
En dat is in de jaren erna de economische motor van Nederland geworden.
Dus naast het feit dat Nederland echt een klap geld gekregen heeft werken de daarmee gedan investeringen nog steeds door...


Economische motor is een vaag begrip. Klinkt populistisch. Daarnaast verklaart 5% van BPN niet waarom een land rijk of arm word er zijn veel landen in de wereld die veel geld van de VS hebben gekregen maar arm zijn gebleven.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: CO2- paspoort

Berichtdoor Mortlach » 06 jan 2022 18:38

Biblebeltkeel schreef:Dat is linkse propoganda. Heel dat narratief dat niet blanke landen arm zijn door onderdrukking is een puur marxistisch narratief. De gunstige omstandigheden moet een volk zelf scheppen en sommige volken kunnen dat simpelweg niet. Niet ieder volk op aarde is gelijk zoals de marxisten ons plachten te vertellen.

Daarnaast ook al kan ik je niet van gedachte veranderen. Bedenk een hoe lang moet het duren voordat een land zelf verantwoordelijk is voor zijn welstand. Hoe lang na onafhankelijkheid? 20 jaar,40 jaar, 80 jaar of blijft het eeuwigdurend doorgaan? De blanke man krijgt altijd de schuld voor wat in een ver verleden is gebeurt. Landen in de Balkan zijn lang gekoloniseerd door Turkije,korea is gekoloniseerd door Japan maar die kunnen niet hun voormalig kolonisator de schuld geven. Het is alleen bij blanke landen waarbij dit gebeurd.


Jij hebt dat boek duidelijk niet gelezen. Aanrader hoor!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Biblebeltkeel
Mineur
Mineur
Berichten: 146
Lid geworden op: 06 jan 2022 09:50

Re: CO2- paspoort

Berichtdoor Biblebeltkeel » 06 jan 2022 18:46

Mortlach schreef:Jij hebt dat boek duidelijk niet gelezen. Aanrader hoor!



Ik lees geen marxistische boeken

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: CO2- paspoort

Berichtdoor Mortlach » 06 jan 2022 18:58

Biblebeltkeel schreef:Ik lees geen marxistische boeken


Nee, dat is duidelijk.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: CO2- paspoort

Berichtdoor StillAwake » 06 jan 2022 19:17

Biblebeltkeel schreef:Economische motor is een vaag begrip. Klinkt populistisch. Daarnaast verklaart 5% van BPN niet waarom een land rijk of arm word er zijn veel landen in de wereld die veel geld van de VS hebben gekregen maar arm zijn gebleven.

Klopt dat het wat populistisch klinkt (maar als Wilders-adept zul jij dat wel waarderen).
Maar kijk voor de grap eens hoe groot de opvoeding van die haven geweest is op de naoorlogse Nederlandse economie...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten