Regeerakkoord

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Regeerakkoord

Berichtdoor meribel » 16 dec 2021 13:19

Ben zo teleurgesteld in alles. Kan me voor mijn kop slaan dat ik CU heb gestemd maar dacht echt dat ze niet opnieuw in exact hetzelfde kabinet gingen zitten

Zo zullen veel d66 ers zich ook wel voelen ben ik bang, met dat nieuwe elan :-&

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: Regeerakkoord

Berichtdoor Jess » 16 dec 2021 13:44

Heb ook spijt van CU stemmen, nu ik zie hoe ze omgaan met Corona beleid.

Volgende keer maar SGP stemmen

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Regeerakkoord

Berichtdoor Katlheen » 16 dec 2021 15:02

Daarom heb ik niet op de CU gestemd, nooit gedaan en zal ik het ook nooit doen.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Regeerakkoord

Berichtdoor meribel » 16 dec 2021 15:09

ja maar wat dan wel?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Regeerakkoord

Berichtdoor Marnix » 16 dec 2021 15:42

Ik heb geen spijt dat ik CU heb gestemd. Ik denk dat zonder CU het regeerakkoord er nog slechter uit had gezien. Overigens verklaart dit wel weer waarom veel partijen het liefst maar in de oppositie blijven en waarom de formatie zo lang duurde en er geen andere partijen te vinden waren die ook wel mee wilden regeren, want als je als kleine partij gaat meeregeren en maar een klein beetje invloed hebt op het regeerakkoord word je gelijk voor alles verantwoordelijk gehouden. Terwijl allang duidelijk was dat VVD en D66 verreweg de grootste partijen waren geworden en verreweg de grootste stempel op het regeerakkoord zouden drukken.

Voorbeeld zie je bij wat Jess zegt over CU en het coronabeleid terwijl de CU zich recent in de discussie rond 2G lijnrecht tegenover VVD / D66 stelde. Ik ben blij dat ik geen SGP heb gestemd want dan was de invloed in het regeerakkoord 0 geweest, nu is dat in ieder geval meer dan dat geweest.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Regeerakkoord

Berichtdoor StillAwake » 16 dec 2021 15:59

Jess schreef:Heb ook spijt van CU stemmen, nu ik zie hoe ze omgaan met Corona beleid.

Volgende keer maar SGP stemmen

Hoe jammer ik het ook vind: is niet juist de CU de rem op het 2G deel van het coronabeleid?
En je kunt wel SGP stemmen, maar staan die daar zo anders in dan?

Een vlugge lezing van het akkoord leek me helemaal nog niet zo beroerd.
2 kerncentrales, een verschuiving van houderschapsbelasting naar verbruikersbelasting qua mobiliteit en afschaffing van de spaartaks zijn zaken waar ik 100% achter kan staan.
De bezuiniging op de zorg is wel raar (zeker nu), en de medisch-ethische kwesties zijn tot vrije kwesties benoemd, want tegenhouden kon je het niet.
Had de SGP niet beter gedaan.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Regeerakkoord

Berichtdoor meribel » 16 dec 2021 17:19

om het vak hbo leerkracht po aantrekkelijker te maken, want er is een tekort, gaat het salaris flink omhoog

om het vak hbo verpleegkundige aantrekkelijker te maken ( die nu al flink minder verdienen dan de leerkachten ) , want er is een nog veel groter tekort gebeurd er....?
Hoe gaan we ervoor zorgen dat mensen verpleegkundige worden? Ik zou het nu mijn eigen kinderen ook ten zeerste afraden....Ik zie collega's alleen maar de zorg verlaten.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Regeerakkoord

Berichtdoor meribel » 16 dec 2021 17:23

en dat rekeningrijden............ik ben daar niet op tegen maar wel 'hoe vervuilender hoe meer je betaald'

want het zijn de rijken die dan lekker een Teslaatje of een nieuwe lekker zuinige auto kopen,

mensen die blij zijn dat hun broodnodige barreltje weer door de apk komt die hebben daar helemaal geen geld voor, hoezo moeten zij meer betalen?


Dat is net als dat je in een zeer slecht geïsoleerde huurwoning je scheel betaald aan gas, en de riante grootverdiener in zijn super lekker geïsoleerde huis ( gesubsidieerd uiteraard door de belastingbetaler ) de spekkopers zijn.

Subsidies gaan toch altijd naar de mensen die het geld al hebben...........


Maar goed in het regeerakkoord staat dat ze verhuurders gaan aanmoedigen te isoleren............. zal wel met =D> zijn, werkt ook zo lekker voor de zorg.





ja sorry dat ik zuur ben maar dat toeslagenschandaal was echt een Schandaal met hoofdletter , zo verdomde sympoolpolitiek dat niet alleen de zelfde partijen maar ook nog dezelfde gezichten weer terugkomen.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Regeerakkoord

Berichtdoor meribel » 16 dec 2021 17:24

sgp kan ik ook zeker niet stemmen......dat vrouwenstandpunt is zo raar.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Regeerakkoord

Berichtdoor StillAwake » 16 dec 2021 17:48

meribel schreef:en dat rekeningrijden............ik ben daar niet op tegen maar wel 'hoe vervuilender hoe meer je betaald'

want het zijn de rijken die dan lekker een Teslaatje of een nieuwe lekker zuinige auto kopen,

mensen die blij zijn dat hun broodnodige barreltje weer door de apk komt die hebben daar helemaal geen geld voor, hoezo moeten zij meer betalen?
Dat was al zo, ik heb een tweetal elektrische auto's gekocht (waarvan ik ongeveer 3500 gesubsidieerd heb gekregen, en dan alleen op de auto voor mijn vrouw), maar dat heeft me een rib uit mijn lijf gekost.
Wel ben ik van de wegenbelasting af.
En de meeste elektrische auto's zijn overigens geen privé eigendom, maar meestal leaseauto's.
En als je dat broodnodige barreltje vervangt door een zuiniger exemplaar ben je ook nu al goedkoper uit. op benzine, op onderhoud, enz.
Als je je auto niet kunt vervangen (en dat hoeft echt geen ton te kosten) heb je inderdaad een probleem, maar hoe groot is die groep nu helemaal?
Voor pak m beet 4000,- heb je een relatief modern, zuinig en betrouwbaar autootje, en ik denk dat de meesten van ons dat nog wel ergens op kunnen hoesten.
meribel schreef:
Dat is net als dat je in een zeer slecht geïsoleerde huurwoning je scheel betaald aan gas, en de riante grootverdiener in zijn super lekker geïsoleerde huis ( gesubsidieerd uiteraard door de belastingbetaler ) de spekkopers zijn.

Tja, ik heb inderdaad met subsidie een warmtepomp aangelegd, met BTW-teruggave zonnepanelen geplaatst, met subsidie een boodschappenautootje gekocht, met subsidie mijn ramen door triple HR glas (laten) vervangen, op eigen kosten een gezinsauto gekocht en mijn keuken aardgasvrij gemaakt.
Dat betekent dat ik alleen al in 2021 meer dan een ton aan milieumaatregelen betaald heb na aftrek subsidie.
Dan kun je best stellen dat subsidies naar de rijken gaan (want ik denk dat ik in jouw ogen rijk ben), maar besef wel dat deze vergroening nog steeds een behoorlijke klap op mijn budget is. Een klap die ik kan lijden, maar puur en alleen door de subsidies.
Prachtig dat ik daarmee mijn maandlasten met dik 600,- verlaagd heb, maar dan kost het me nog steeds meer dan 16 jaar om break even te draaien.
En neem van mij aan, dan is die auto al aan vervanging toe, dan is de warmtepomp al afgeschreven, dan is mijn zonnepaneel ook over de top van zijn kunnen enz.

Natuurlijk gaan subsidies naar mensen die al geld hebben, je moet het namelijk eerst even voorschieten. En geloof me: ook ik had dit bedrag niet op de plank liggen.
Je wilt als maatschappij in het geheel vergroenen, en juist de "rijken" (lelijk woord trouwens) moeten daar het voortouw in nemen.
meribel schreef:Subsidies gaan toch altijd naar de mensen die het geld al hebben...........
Hoe zou je het anders voorstellen? Dingen gratis beschikbaar maken? Ook dat moet betaald worden.
meribel schreef:
Maar goed in het regeerakkoord staat dat ze verhuurders gaan aanmoedigen te isoleren............. zal wel met =D> zijn, werkt ook zo lekker voor de zorg.
vooralsnog gaat dat met forse subsidies, dus dat zal nu niet heel veel anders zijn. Overigens klopt dan ook je aanname: de verhuurder heeft over het algemeen meer geld dan de huurder...
meribel schreef:ja sorry dat ik zuur ben maar dat toeslagenschandaal was echt een Schandaal met hoofdletter , zo verdomde sympoolpolitiek dat niet alleen de zelfde partijen maar ook nog dezelfde gezichten weer terugkomen.

Toch heb je zelf CU gestemd.
Dan kun je het zuur vinden dat ze terugkomen, maar wel met jouw mandaat...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Regeerakkoord

Berichtdoor StillAwake » 16 dec 2021 17:49

meribel schreef:sgp kan ik ook zeker niet stemmen......dat vrouwenstandpunt is zo raar.

Niet alleen het vrouwenstandpunt.
Zolang het gedachtengoed van Kersten's standpunten in de oorlog niet veroordeeld is door de partij snap ik uberhaupt niet dat mensen die club nog steunen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Regeerakkoord

Berichtdoor meribel » 16 dec 2021 18:05

@Stillawake, ja met mijn mandaat.... :( ..maar weet nog steeds niet wat anders



En over de rest; als jij echt denkt dat de Vigger werkzaam in het verpleeghuis 4000 euro heeft liggen....nee die zijn blij als de maand rond is en als het vakantiegeld komt dan gaat dat naar broodnodige reparaties.

Er is helaas een hele grote groep nederlanders die werken, maar toch in armoede leven....

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Regeerakkoord

Berichtdoor StillAwake » 16 dec 2021 19:15

meribel schreef:@Stillawake, ja met mijn mandaat.... :( ..maar weet nog steeds niet wat anders



En over de rest; als jij echt denkt dat de Vigger werkzaam in het verpleeghuis 4000 euro heeft liggen....nee die zijn blij als de maand rond is en als het vakantiegeld komt dan gaat dat naar broodnodige reparaties.

Er is helaas een hele grote groep nederlanders die werken, maar toch in armoede leven....

Ik kan niet in andermans portemonnee kijken, maar ik kan me niet voorstellen dat je na de verkoop van een auto niet een klein schoner wagentje kunt kopen.

Nu geef ik volledig toe dat ik uitermate bevoorrecht ben op financieel vlak, maar als ik kijk wat ik per jaar aan onderhoud had op een oudere auto: als je dat kunt uitsparen op een nieuwe heb je die al snel terugverdiend.

En inderdaad, ik heb mensen gesproken die een oud karretje met moeite op de weg hielden, en klaagden dat ie financieel onvervangbaar was.
Maar ondertussen wél roken...

Maar inderdaad, er is ook stille armoede, en daar heb ik te weinig zicht op.
Ik heb de indruk dat de meeste mensen her genoemde bedrag nog wel op de plank hebben.

Maar wellicht heb ik het fout...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Regeerakkoord

Berichtdoor meribel » 16 dec 2021 19:46

Ja je hebt het zeker fout helaas :cry: Het is maar net welke kringen je verkeerd denk ik


Ik ken genoeg ‘werkenden armen’ (google desnoods op die term als het je niets zegt)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Regeerakkoord

Berichtdoor StillAwake » 17 dec 2021 09:39

meribel schreef:Ja je hebt het zeker fout helaas :cry: Het is maar net welke kringen je verkeerd denk ik


Ik ken genoeg ‘werkenden armen’ (google desnoods op die term als het je niets zegt)

Ik heb het eens nagekeken, en geef volmondig toe dat ik dit probleem niet herken.
Blijkbaar is het inderdaad zo dat in "mijn kringen" dit probleem niet bestaat of zichtbaar is.
En dat neem ik mijzelf best kwalijk.

Gevoelsmatig hebben de meeste mensen een universitaire opleiding (logisch, mijn vriendenkring is op de universiteit ontstaan) of HBO (ook logisch, al mijn directe collega's en ondergeschikten hebben minimaal HBO).
Gevoelsmatig heeft iedereen een redelijk fors huis (logisch, ik woon in een wijk waar dat zo is, maar ook al mijn vrienden doen dat), .
Ik geef volmondig toe dat mijn beeld van "de gemiddelde Nederlander" scheef getrokken is.
Ik heb ook even gekeken wat het modale salaris is in Nederland, en ben daar best van geschrokken (2816,- bruto per maand, maar ik verwachtte ongeveer anderhalf keer zoveel).
I stand corrected...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten