Olympische winterspelen 2022 in Peking.

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Olympische winterspelen 2022 in Peking.

Berichtdoor elburger » 09 dec 2021 08:33

Steeds meer landen hebben aangegeven dat men geen afvaardiging van hun regering stuurt naar Peking.
Onze koning, Willem Alexander heeft al aangegeven niet tegaan, maar dit is vanwege het Covid-19 virus.
Afgelopen dinsdag waren er in de 2ekamer tijdens het vragenuurtje, vragen aan de minister van buitenlandsezaken om als Nederland het voorbeeld van de Verenigde Staten, Groot Brittanie en Nieuw Zeeland te volgen. Daar werd (nog) niet op ingegasn. Ondertussen heeft Canada ook te kennen gegeven om niet tegaan.
Hoofdreden is de onderdrukking van metname de Oeigoeren, maar feitelijk het hele mensenrechten thema, wasronder ook Nepal, Taiwan, en enige andere zaken vallen.

Mijn (ongevraagde) mening is dat Nederland in navolging van de diverse landen geen diplomatieke afvaardiging moet zenden. China dreigt met strafmaatregelen, maar daar moeten de landen die die boycot foen zich niets vanaan trekken.

Dan wil ik deze discussie gelijk doortrekken en deze is precairer.
Het WK voetbal in Qatar.
Honderden zo niet duizend(en) doden zijn er gevallen tijdens de werkzaamheden aan de stadions en infrastructuur om het WK voetbal in nov. en dec. 2022 mogelijk te maken.
"Slavenarbeid", onderkomens dewelke men in Nederland nog geen asielzoeker inplaatst.
Zwaar onderbetaald, extreem lange werkdagen onder extreme weersomstandigheden!
Afgelopen week nog een documantaire gezien van de BBC. Treurig!!
Amnesty International vraag om een reactie hierop, maar het blijft behoorlijk stil.
Tromso, een voetbalclub uit Noorwegen is de eerste voetbalclub die openlijk aandacht geeft aan deze zaak.
Als voetballiefhebber heb ik ook een rare smaak bij dit geheel. Het WK "schijnt" gekocht te zijn. En dan nog, voetbal is als brood voor de mensen???!
Ook hier verwacht ik een serieus standpunt van de regering.
Als men wel China op de één of andere manier boycot, moet men dat Qatar ook doen, anders is men hypocriet!
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Olympische winterspelen 2022 in Peking.

Berichtdoor Marnix » 09 dec 2021 09:54

elburger schreef:Steeds meer landen hebben aangegeven dat men geen afvaardiging van hun regering stuurt naar Peking.
Onze koning, Willem Alexander heeft al aangegeven niet tegaan, maar dit is vanwege het Covid-19 virus.
Afgelopen dinsdag waren er in de 2ekamer tijdens het vragenuurtje, vragen aan de minister van buitenlandsezaken om als Nederland het voorbeeld van de Verenigde Staten, Groot Brittanie en Nieuw Zeeland te volgen. Daar werd (nog) niet op ingegasn. Ondertussen heeft Canada ook te kennen gegeven om niet tegaan.
Hoofdreden is de onderdrukking van metname de Oeigoeren, maar feitelijk het hele mensenrechten thema, wasronder ook Nepal, Taiwan, en enige andere zaken vallen.

Mijn (ongevraagde) mening is dat Nederland in navolging van de diverse landen geen diplomatieke afvaardiging moet zenden. China dreigt met strafmaatregelen, maar daar moeten de landen die die boycot foen zich niets vanaan trekken.

Dan wil ik deze discussie gelijk doortrekken en deze is precairer.
Het WK voetbal in Qatar.
Honderden zo niet duizend(en) doden zijn er gevallen tijdens de werkzaamheden aan de stadions en infrastructuur om het WK voetbal in nov. en dec. 2022 mogelijk te maken.
"Slavenarbeid", onderkomens dewelke men in Nederland nog geen asielzoeker inplaatst.
Zwaar onderbetaald, extreem lange werkdagen onder extreme weersomstandigheden!
Afgelopen week nog een documantaire gezien van de BBC. Treurig!!
Amnesty International vraag om een reactie hierop, maar het blijft behoorlijk stil.
Tromso, een voetbalclub uit Noorwegen is de eerste voetbalclub die openlijk aandacht geeft aan deze zaak.
Als voetballiefhebber heb ik ook een rare smaak bij dit geheel. Het WK "schijnt" gekocht te zijn. En dan nog, voetbal is als brood voor de mensen???!
Ook hier verwacht ik een serieus standpunt van de regering.
Als men wel China op de één of andere manier boycot, moet men dat Qatar ook doen, anders is men hypocriet!


Ik vind zeker dat Nederland zich bij dit initiatief moet aansluiten en geen afvaardiging moet sturen naar Qatar en China. Dit soort toernooien moeten dit soort landen een imago-boost geven en als dat averechts werkt zet ze dat misschien een beetje aan het denken. Wat Qatar betreft snap ik de nare bijsmaak omdat het inderdaad raar is het hoe allemaal gelopen is met de toewijzing.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Olympische winterspelen 2022 in Peking.

Berichtdoor elburger » 10 dec 2021 08:33

Vandaag verscheen er een rapport over de kwestie; Oeigoeren.

"De Chinese regering maakt zich schuldig aan genocide en misdaden tegen de menselijkheid. Dat is het oordeel van het zogenoemde "Oeigoerentribunaal". Dat is geen officiële rechtbank, maar een groep rechters, advocaten en academici die zich de voorbije maanden hebben gebogen over getuigenissen en overheidsdocumenten tijdens een in Londen gehouden symbolisch proces tegen de Chinese overheid". ( bron VRT)

Laat niets aan duidelijkheid te wensen over, denk ik zo.

Daarom ook van groot belang dat Nederland op regeringsniveau totaal afstand neemt om zich te laten zien op de OS in Peking.
Een krachtig signaal is op zijn plaats.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten