Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa.

Berichtdoor elbert » 18 feb 2022 17:17

Prisma23 schreef:Onzin, pure Amerikaans oorloghitserij.
Als de Amerikanen een oorlog zouden willen, dan zouden er 5 vliegdekschepen in de Zwarte Zee liggen en zouden er honderden vliegtuigen in Europa zijn geland met troepen. Die zijn er allemaal niet.
Het zijn de Russen die oorlog willen en die nu een excuus zoeken om die te beginnen. Dat excuus hebben ze net zelf gecreeerd, dus die oorlog begint heel snel.
Dit volgt allemaal hetzelfde patroon als bij de oorlog met Georgie in 2008 en de bezetting van de Krim. Ongewenste regeringen in de buurt van Rusland van landen waar veel Russisch sprekende mensen wonen, krijgen deze behandeling en Oekraine heeft wat het Kremlin betreft wel een heel ongewenste regering.
Feitelijk voert Poetin een "heim ins Reich" strategie: hij wil zoveel mogelijk Russisch sprekende bevolkingsgroepen bij Rusland inlijven. Dat past helemaal bij zijn revanchistische gedachte dat Rusland zijn verloren gegane glorie weer terug moet krijgen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa.

Berichtdoor Optimatus » 21 feb 2022 12:38

De Krim - Oostenrijk 1938
Donbas - Sudetenland 1938
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa.

Berichtdoor elbert » 21 feb 2022 15:22

De Russen proberen al een paar dagen om een false flag verhaal in elkaar te zetten, maar telkens blijkt het een broodje aap verhaal. Zo zouden eerst de burgers van Luhansk en Donetsk geevacueerd worden naar Rusland vanwege "Oekraiense aanvallen". We kregen beelden te zien van weeskindertjes die op de bus stonden te wachten. Later bleek dat dit een vooropgezet plan was: de video met de aankondiging op 18 februari bleek al op 16 februari opgenomen, toen er nog nauwelijks geschoten werd. Vandaag blijkt dat veel burgers alweer terugkeren.
Vervolgens kwamen er berichten over "terroristische aanslagen" op bevelhebbers in deze regio, naar verluidt ook door Oekraine. Het enige bewijs was een wrak van een auto. Toen kwam er een verhaal over Poolse saboteurs die een tank met chloorgas zouden willen laten ontploffen om zo een aanval met chemische wapens te doen. Ook dat bleek een verzinsel.
Vandaag zou er een grenspost in Rusland zijn beschoten en zouden er 5 Oekraiense militairen zijn gedood bij een aanval van Oekraine over de Russische grens. We kunnen er gevoeglijk vanuit gaan dat ook dat onzin is.
Maar het zijn allemaal wel voorwendsels om tot de aanval over te gaan.

Ze liegen trouwens over alles momenteel: er was een vergadering van de Russische veiligheidsraad, zogenaamd live op TV. Ook dat bleek niet waar, het was opgenomen. Wat wel duidelijk werd uit die vergadering: Rusland wil de Luhansk en Donetsk republiekjes als onafhankelijke staten erkennen en vervolgens inlijven bij Rusland, wat betekent dat de Russen bezig zijn met ordinair landjepik. Ze willen trouwens niet alleen de bestaande rebellenrepubliekjes, maar het hele Donbas gebied (wat veel groter is). Deze bijeenkomst eindigde met de verklaring van Poetin dat hij daar vandaag een besluit over neemt.
Daar hoeven we ons geen illusies over te maken: dit was theater en Poetin heeft al een besluit genomen. Hij gaat deze republiekjes erkennen en vervolgens zijn troepen ernaartoe sturen om het hele gebied in te nemen (of erger).
Het wordt tijd om er paal en perk aan te stellen en de zwaarst mogelijke sancties te treffen en die vol te houden, ook al gaat dit ook in het westen pijn doen (nog hogere gasprijzen bijvoorbeeld).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa.

Berichtdoor Optimatus » 21 feb 2022 16:15

elburger schreef:Dat is natuurlijk de grootste onzin die er bestaat.
Men is maar wat blij, de meerderheid dan, dan men lid is van de NAVO, EU


De Baltische staten weten wat het betekent, om door Rusland bezet te zijn. Zij zijn de eeuwenlange onderdrukking door de Russen niet vergeten, de gedwongen russificatie, het smerige pact dat de Russen sloten met Nazi-Duitsland dat leidde tot wederom annexatie, onderdrukking, etnische zuivering en vernedering.

Vraag het ook aan de Roemenen in Moldavië, die door Rusland van het moederland werden afgescheurd.
Vraag het de Polen, die eeuwenlang onder de knoet van Rusland moesten zuchten en die door de Russen in de rug werden aangevallen toen Nazi-Duitsland hen aanviel.
Vraag het aan de Hongaren en de Tsjechen, die na 1945 de Russische terreur aan den lijve ondervonden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa.

Berichtdoor elbert » 22 feb 2022 11:30

Gisteravond ondertekende Poetin dus het decreet waarbij hij Luhansk en Donetsk als onafhankelijke republieken erkende. Vervolgens rolden Russische tanks die gebieden binnen. Dit was te verwachten, al betekent het wel dat de Minsk akkoorden die ervoor zorgden dat er een beetje stabiliteit in Oekraine was, nu dood en begraven zijn.
Onheilspellender was wel de toespraak die Poetin vervolgens op de TV hield. Dat was een staaltje van paranoide geschiedvervalsing, wat erop neerkwam dat volgens hem Oekraine een kunstmatige "constructie van Lenin" was en bovendien een marionettenstaat van het westen dat een gevaar voor Rusland vormt.
Als je dit vertaalt naar gewone mensentaal, dan betekent dit dat Poetin Oekraine ziet als een onwettige staat die geen recht heeft op eigen soevereiniteit. Dat betekent dat hij vindt dat Rusland stukken gebied van Oekraine kan roven als het daar zin in heeft en dat het het land kan bezetten als het dat nodig vindt. Dat is uiterst gevaarlijk. Mensen die denken dat de gebeurtenissen van gisteravond het laatste was wat de Russen zullen doen en dat het dus wel meevalt, zouden weleens van een koude kermis thuis kunnen komen.
Om te beginnen hebben de rebellen in Luhansk en Donetsk maar eenderde van dat gebied bezet. Ze zouden de Russen weleens kunnen vragen om hen te helpen om de overige tweederde te veroveren.

Ondertussen beginnen de westerse landen sancties op te leggen. Duitsland heeft besloten om het Nord Stream 2 project (gasleiding uit Rusland) stil te leggen. Iemand in de VS zal zeggen dat hij uiteindelijk toch gelijk heeft gekregen. Maar ondertussen vraag ik me wel af hoe we in West-Europa voldoende gas tot onze beschikking zullen hebben. De EU is voor 40% afhankelijk van Russisch gas en dat vang je niet zomaar op, zeker niet in een markt waarbij China al zo'n beetje alles heeft opgekocht. De prijs van gas is in elk geval vandaag weer met 10% gestegen. De Duitsers doen er goed aan om hun besluit om kerncentrales te sluiten te heroverwegen. Maar ja, daar zijn de Groenen mede aan de macht, dus het zal wel weer extra kolen worden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa.

Berichtdoor elbert » 24 feb 2022 07:08

elbert schreef:Als je dit vertaalt naar gewone mensentaal, dan betekent dit dat Poetin Oekraine ziet als een onwettige staat die geen recht heeft op eigen soevereiniteit. Dat betekent dat hij vindt dat Rusland stukken gebied van Oekraine kan roven als het daar zin in heeft en dat het het land kan bezetten als het dat nodig vindt. Dat is uiterst gevaarlijk. Mensen die denken dat de gebeurtenissen van gisteravond het laatste was wat de Russen zullen doen en dat het dus wel meevalt, zouden weleens van een koude kermis thuis kunnen komen.
Dit is helaas uitgekomen: vannacht zijn de Russen met hun oorlog begonnen tegen Oekraine, feitelijk precies zoals de westerse inlichtingendiensten al hadden zien aankomen.
Een zwarte dag voor Oekraine en de wereldvrede.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa.

Berichtdoor Optimatus » 24 feb 2022 08:05

Laten we beginnen met het uitwijzen van alle Russische staatsburgers die geen vluchtelingenstatus hebben en Rusland af te snijden van het internationale betalingsverkeer.

De analogie met 1938 en 1939 is compleet: Krim = Oostenrijk, Donbas = Sudetenland en Oekräine = Resttschechei.
Er is echter geen partner om een Molotov-Ribbentropp-Pact mee te sluiten, dus daarmee houdt de analogie op.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa.

Berichtdoor Marnix » 24 feb 2022 10:08

Optimatus schreef:Laten we beginnen met het uitwijzen van alle Russische staatsburgers die geen vluchtelingenstatus hebben en Rusland af te snijden van het internationale betalingsverkeer.

De analogie met 1938 en 1939 is compleet: Krim = Oostenrijk, Donbas = Sudetenland en Oekräine = Resttschechei.
Er is echter geen partner om een Molotov-Ribbentropp-Pact mee te sluiten, dus daarmee houdt de analogie op.


Wat heeft het voor zin om alle Russiche staatsburgers uit te wijzen? Alsof die hier massaal op zaten te wachten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Spanning loopt op in Oost Europa.

Berichtdoor Katlheen » 24 feb 2022 10:12

Mjah, beetje populistisch om nu alle Russische staatsburgers uit te wijzen. Het gros staat hier toch echt buiten.

Je zou de kliek rondom Putin, de miljardairs bijvoorbeeld, wel kunnen pakken en alles wat ze hier hebben afpakken. Onteigenen dus. Schijnen ze in Rusland ook een handje van te hebben bij buitenlandse investeerders. De gewone Rus pakken voegt niet zo veel toe.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Spanning loopt op in Oost Europa.

Berichtdoor hans0166 » 24 feb 2022 10:18

Optimatus schreef:De analogie met 1938 en 1939 is compleet: Krim = Oostenrijk, Donbas = Sudetenland en Oekräine = Resttschechei.
Er is echter geen partner om een Molotov-Ribbentropp-Pact mee te sluiten, dus daarmee houdt de analogie op.


er is helemaal geen anologie

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa.

Berichtdoor elbert » 24 feb 2022 10:43

Katlheen schreef:Je zou de kliek rondom Putin, de miljardairs bijvoorbeeld, wel kunnen pakken en alles wat ze hier hebben afpakken. Onteigenen dus. Schijnen ze in Rusland ook een handje van te hebben bij buitenlandse investeerders. De gewone Rus pakken voegt niet zo veel toe.
Dit is inderdaad een optie. Veel Russische oligarchen (multimiljardairs) hebben in o.a. Londen behoorlijk wat kapitaal geinvesteerd. Die oligarchen zouden nooit zo groot zijn geworden zonder steun van de Russische regering. Dus die aanpakken is een mogelijkheid die overwogen wordt.
Nog belangrijker (en ik ben er vrij zeker van dat dit gaat gebeuren) is dat de hele Russische financiele en economische sector getroffen gaat worden door sancties. De Russische aandelenbeurs is inmiddels zo'n 45% in waarde gezakt.
Militair gezien is Rusland sterk genoeg om het Oekraiense leger op te rollen, maar dit gaat ze wel wat kosten.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa.

Berichtdoor Optimatus » 24 feb 2022 13:40

Marnix schreef:Wat heeft het voor zin om alle Russiche staatsburgers uit te wijzen? Alsof die hier massaal op zaten te wachten.


Omdat die hier niets meer te zoeken hebben zolang hun land andere landen aanvallen. Denk jij dat het bij Oekraïne blijft?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa.

Berichtdoor Optimatus » 24 feb 2022 13:41

Katlheen schreef:Mjah, beetje populistisch om nu alle Russische staatsburgers uit te wijzen. Het gros staat hier toch echt buiten.

Je zou de kliek rondom Putin, de miljardairs bijvoorbeeld, wel kunnen pakken en alles wat ze hier hebben afpakken. Onteigenen dus. Schijnen ze in Rusland ook een handje van te hebben bij buitenlandse investeerders. De gewone Rus pakken voegt niet zo veel toe.


Ik denk dat we zelfs pro-Russische parlementariërs in Den Haag zullen moeten aanpakken.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa.

Berichtdoor elbert » 24 feb 2022 13:54

Optimatus schreef:Ik denk dat we zelfs pro-Russische parlementariërs in Den Haag zullen moeten aanpakken.
Omdat ze een mening hebben?
Het is een mening (van bijv. Baudet enz.) die ik onzinnig vind, maar aanpakken doe je in elk geval op een democratische manier: in het debat.

Als we dan toch mensen aan gaan pakken, moeten we dan ook de politici niet aanpakken die ons op energiegebied mede afhankelijk hebben gemaakt van Rusland? En die hebben verzuimd om aan de 2% norm van de NAVO te voldoen?
Dat wordt een lang lijstje van mensen die aangepakt moeten worden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa.

Berichtdoor Optimatus » 24 feb 2022 13:57

Als vulgus als Baudet democratisch in het debat moet worden aangepakt, dan ook degenen die foute beslissingen op het gebied van energie hebben genomen.

Baudet is een potentiële Mussert en FvD is een potentiële NSB.

Vergeet niet dat Rusland onze landgenoten heeft vermoord: MH17.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 gasten