Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Marnix » 11 jan 2023 09:24

elbert schreef:Die komen als laatste aan de beurt omdat die gemiddeld genomen het meest kritisch zijn op Poetin en co. Verder moeten we ons geen illusies maken over een eventuele opstand tegen Poetin. De gemiddelde Rus heeft een nogal fatalistische instelling en het doorstaan van ontberingen zit wel een beetje in de volksaard ingebakken. Als je kijkt hoeveel Russen er per dag sneuvelen en hoe weinig publieke ophef daarover is in Rusland, dan moeten we niet te hoopvol zijn.
Ondertussen boeken de Russen wel kleine successen, onder andere bij Soledar, ten noorden van Bachmoet. Ondanks grote verliezen staan ze op het punt om dat stadje in te nemen. De Oekraieners sturen er flinke versterkingen naartoe, maar ik zie het v.w.b. Soledar vrij somber in. Strategisch gezien is het niet zo heel belangrijk, maar het geeft wel aan dat deze strijd nog niet een gelopen race is en nog lang kan duren.


Alleen de mijn is vanwege het zout en de enorme ondergrondse ruimten om veilig legervoertuigen te beschermen wel waardevol. Maar als het wordt ingenomen is het misschien weer een extra motivatie tot nieuwe wapensteun.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 12 jan 2023 07:49

Marnix schreef:Alleen de mijn is vanwege het zout en de enorme ondergrondse ruimten om veilig legervoertuigen te beschermen wel waardevol. Maar als het wordt ingenomen is het misschien weer een extra motivatie tot nieuwe wapensteun.
De baas van de Wagner groep (Prigozhin) heeft die mijn misschien ook wel nodig voor zijn eigen bankrekening. Oorlog voeren met een prive leger is enorm duur en wat extra inkomsten uit zo'n mijn is nooit weg. Al moet ik er wel bijzeggen dat Soledar nu tot de grond toe is verwoest, dus voorlopig levert het niets op voor de kleptocraten uit Rusland.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Marnix » 12 jan 2023 09:56

elbert schreef:De baas van de Wagner groep (Prigozhin) heeft die mijn misschien ook wel nodig voor zijn eigen bankrekening. Oorlog voeren met een prive leger is enorm duur en wat extra inkomsten uit zo'n mijn is nooit weg. Al moet ik er wel bijzeggen dat Soledar nu tot de grond toe is verwoest, dus voorlopig levert het niets op voor de kleptocraten uit Rusland.


Nee hoewel het dus vooral om de mijn gaat, die is mogelijk nog wel in redelijke doen en als ze die echt hebben kan je hem ook wel redelijk snel weer gaan exploiteren. Eerst maar eens kijken of ze hem krijgen en als dat zo is of ze hem dan ook houden. Met de wisseling aan de legertop zal er binnenkort wel weer een en ander staan te gebeuren.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 17 jan 2023 09:06

Een interessante video over de Russische economie door de sancties: de inkomsten gaan fors omlaag door de sancties en de uitgaven gaan fors omhoog door de oorlog in Oekraine. Nu zal dit er niet voor zorgen dat Rusland direct stopt met de oorlog (want Poetin geeft niet om de economie), maar economisch gezien is Poetin wel bezig om langzaamaan de eigen economie de nek om te draaien, vooral als de olie- en gasproductie omlaag moet. Want die olie- en gasinfrastructuur is grotendeels door westerse bedrijven opgebouwd. Als dat stil komt te liggen, gaat die infrastructuur er ook aan, wat op lange termijn grote economische gevolgen heeft.
Veel sceptici zeggen: "als het westen sancties oplegt, dan verkoopt Rusland toch gewoon meer gas en olie aan China en India?". Maar zo simpel is het niet. Naar Europa lopen pijpleidingen, naar China en India grotendeels niet. Dat betekent dat de Russen hun olie en gas moeten verschepen. Daarvoor heb je scheepsruimte nodig (die nauwelijks te krijgen is) en in het geval van gas ook nog eens productiecapaciteit om gas om te zetten in LNG. Die heeft Rusland ook nauwelijks.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3134
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor johannes1 » 17 jan 2023 13:36

Toch vreemd dat de economie maar 2.5% gezakt is.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Marnix » 17 jan 2023 14:29

johannes1 schreef:Toch vreemd dat de economie maar 2.5% gezakt is.


Klopt, dat is minder dan verwacht en vanuit Westerse optiek gehoopt, maar het is het begin van een recessie waar Rusland niet zomaar uit lijkt te kunnen komen tenzij het stopt met deze oorlog. Daarnaast wordt een deel nog gecompenseerd door de oorlogseconomie en de laatste inkomsten uit olie- en gasleveringen. Het ziet er niet heel rooskleurig uit voor de Russische economie.

https://www.raamoprusland.nl/dossiers/e ... my-in-2023
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 17 jan 2023 17:59

De reden waarom de Russische economie maar een beperkte krimp had (ik betwijfel of het slechts 2,5% was), was omdat de energieprijzen in 2022 enorm hoog waren en landen/bedrijven voor hoge prijzen nog in Rusland inkochten. In 2023 ziet het er echter heel anders uit. De belangrijkste klant van Rusland (de EU) heeft de olie en gasleveranties uit dat land dusdanig teruggeschroefd dat de Russen nu een enorm begrotingstekort tegemoet kunnen zien. Bovendien zijn de olie en gasprijzen terug op het niveau van voor de inval in Oekraine. We moeten ons bedenken dat de Russische economie vooral op de export van olie en gas drijft. De voormalige senator John McCain noemde Rusland niet geheel onterecht "a gas station masquerading as a country".
Het effect van de sancties begint langzaam, maar wordt steeds heftiger, vooral nu de EU sinds begin december een prijsplafond voor Russische olie heeft ingesteld en de EU ook geen Russische olie gaat vervoeren of kopen. 2023 ziet er economisch gezien voor Rusland helemaal niet goed uit.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 19 jan 2023 11:24

Morgen staat de volgende Ramstein bijeenkomst op het programma. Op die bijeenkomsten stemmen de westerse landen samen af welke militaire steun er naar Oekraïne gaat. De verwachting is dat er deze keer enorme wapenleveranties zullen worden afgesproken. De reden hiervoor is dat er tekenen zijn dat Poetin zich niet neerlegt bij het matige Russische optreden in Oekraïne en koste wat kost wil winnen. Naar verluid worden er minstens 500.000 extra reservisten opgeroepen om volgens de Russen voor een "beslissende strategische operatie" ingezet te worden. Kortom: de Russen zijn van plan om dit voorjaar een groot offensief te beginnen om de oorlog in Oekraïne in hun voordeel te beslissen.

De wapensteun aan Oekraïne wordt dus opgevoerd om dit tegen te gaan. Zo zijn er meer luchtafweersystemen (Nederland is van plan een Patriot batterij te leveren), houwitsers en pantserwagens toegezegd. Ook worden artilleriedepots leeggehaald uit o.a. Israel (een Amerikaans depot welteverstaan) en Zuid-Korea. Zweden kondigde vandaag aan om moderne Archer houwitzers en zware gevechtswagens (50 CV-90s) te leveren. De VS kondigen morgen waarschijnlijk aan om nog eens 50 Bradleys en 100 Strykers te leveren. Mogelijk komen daar ook GLSDB raketten bij met een bereik van 150 km.
Er wordt nog enorm gesteggeld over moderne tanks. Met name Duitsland ligt hierbij dwars. De Duitsers hebben moderne Leopard 2 tanks, maar zijn huiverig om die te leveren om Poetin niet teveel uit te dagen. Maar andere landen denken daar heel anders over. Groot Brittannie heeft al Challenger 2 tanks toegezegd (vergelijkbaar met de Leopards) en ook Polen en Finland willen Leopards doneren, maar zijn daarvoor afhankelijk van toestemming van Duitsland. Maar Olaf Scholz wil alleen Leopards leveren als de VS Abrams tanks leveren. Dat terwijl Abrams tanks eigenlijk niet zo geschikt zijn voor Oekraïne (het zijn enorme benzineslurpers). Kortom, er wordt ouderwetse koehandel bedreven, waarbij Duitsland duidelijk niet voorop wil lopen, maar achter de bondgenoten aan schuifelt. Ik verwacht dat de landen er wel uit gaan komen, maar het doet soms wat potsierlijk aan hoe hier politiek over gekibbeld wordt.
Maar dit alles betekent wel dat, zoals ik al eerder vermoedde, de zwaarste gevechten dit voorjaar en zomer uitgevochten gaan worden op een schaal die we sinds WO2 niet meer gezien hebben, met mogelijk een beslissende impact op de oorlog.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Marnix » 19 jan 2023 13:19

elbert schreef:Morgen staat de volgende Ramstein bijeenkomst op het programma. Op die bijeenkomsten stemmen de westerse landen samen af welke militaire steun er naar Oekraïne gaat. De verwachting is dat er deze keer enorme wapenleveranties zullen worden afgesproken. De reden hiervoor is dat er tekenen zijn dat Poetin zich niet neerlegt bij het matige Russische optreden in Oekraïne en koste wat kost wil winnen. Naar verluid worden er minstens 500.000 extra reservisten opgeroepen om volgens de Russen voor een "beslissende strategische operatie" ingezet te worden. Kortom: de Russen zijn van plan om dit voorjaar een groot offensief te beginnen om de oorlog in Oekraïne in hun voordeel te beslissen.

De wapensteun aan Oekraïne wordt dus opgevoerd om dit tegen te gaan. Zo zijn er meer luchtafweersystemen (Nederland is van plan een Patriot batterij te leveren), houwitsers en pantserwagens toegezegd. Ook worden artilleriedepots leeggehaald uit o.a. Israel (een Amerikaans depot welteverstaan) en Zuid-Korea. Zweden kondigde vandaag aan om moderne Archer houwitzers en zware gevechtswagens (50 CV-90s) te leveren. De VS kondigen morgen waarschijnlijk aan om nog eens 50 Bradleys en 100 Strykers te leveren. Mogelijk komen daar ook GLSDB raketten bij met een bereik van 150 km.
Er wordt nog enorm gesteggeld over moderne tanks. Met name Duitsland ligt hierbij dwars. De Duitsers hebben moderne Leopard 2 tanks, maar zijn huiverig om die te leveren om Poetin niet teveel uit te dagen. Maar andere landen denken daar heel anders over. Groot Brittannie heeft al Challenger 2 tanks toegezegd (vergelijkbaar met de Leopards) en ook Polen en Finland willen Leopards doneren, maar zijn daarvoor afhankelijk van toestemming van Duitsland. Maar Olaf Scholz wil alleen Leopards leveren als de VS Abrams tanks leveren. Dat terwijl Abrams tanks eigenlijk niet zo geschikt zijn voor Oekraïne (het zijn enorme benzineslurpers). Kortom, er wordt ouderwetse koehandel bedreven, waarbij Duitsland duidelijk niet voorop wil lopen, maar achter de bondgenoten aan schuifelt. Ik verwacht dat de landen er wel uit gaan komen, maar het doet soms wat potsierlijk aan hoe hier politiek over gekibbeld wordt.
Maar dit alles betekent wel dat, zoals ik al eerder vermoedde, de zwaarste gevechten dit voorjaar en zomer uitgevochten gaan worden op een schaal die we sinds WO2 niet meer gezien hebben, met mogelijk een beslissende impact op de oorlog.


Maar waarom volgt Duitsland de lijn van het Westen niet? Heeft dat te maken met het verleden (WW1 en WW2), of is het omdat ze geografisch gezien dichter bij Rusland zitten dan andere grote landen als Frankrijk, Engeland en de VS en daarom bang zijn? Dat laatste lijkt me wat sterk, gezien het NAVO-verdrag artikel 5 denk ik niet dat Rusland fysiek iets aan de wapenleveringen kan/wil doen. Maar het eerste lijkt me ook raar, dat je ooit in het verleden als land verkeerde dingen heeft gedaan zou je niet moeten weerhouden om nu goede dingen te doen. Maar waarom zijn de Duitsers dan veel voorzichtiger dan de rest? Geen "Alleingang" is begrijpelijk maar nu gebeurt het tegenovergestelde, iedereen lijkt te willen leveren maar de Duitsers blijven vooralsnog achter, of zijn tenminste veel terughoudender. Als je geen escalatie wil moet een mogelijk nieuw offensief juist tegengehouden worden, zou je denken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 19 jan 2023 13:57

Marnix schreef:Maar waarom volgt Duitsland de lijn van het Westen niet? Heeft dat te maken met het verleden (WW1 en WW2), of is het omdat ze geografisch gezien dichter bij Rusland zitten dan andere grote landen als Frankrijk, Engeland en de VS en daarom bang zijn? Dat laatste lijkt me wat sterk, gezien het NAVO-verdrag artikel 5 denk ik niet dat Rusland fysiek iets aan de wapenleveringen kan/wil doen. Maar het eerste lijkt me ook raar, dat je ooit in het verleden als land verkeerde dingen heeft gedaan zou je niet moeten weerhouden om nu goede dingen te doen. Maar waarom zijn de Duitsers dan veel voorzichtiger dan de rest? Geen "Alleingang" is begrijpelijk maar nu gebeurt het tegenovergestelde, iedereen lijkt te willen leveren maar de Duitsers blijven vooralsnog achter, of zijn tenminste veel terughoudender. Als je geen escalatie wil moet een mogelijk nieuw offensief juist tegengehouden worden, zou je denken.
Het heeft grotendeels met de Tweede Wereldoorlog te maken, denk ik. Duitsland wil niet gezien worden als het land dat voorop loopt in wapenleveranties, gezien het verleden. Ze willen zoveel mogelijk als het redelijke (en redelijk pacifistische) land overkomen dat geleerd heeft van het verleden. Bovendien zijn er Duitse politici die hun carriere hebben opgebouwd met het pleiten voor samenwerking met de Russen, zoals voormalig premier Gerhard Schroeder. Daarom werd Duitsland ook zo afhankelijk van Russisch gas. En ook Merkel heeft altijd een politiek gevoerd van "we moeten met de Russen samenwerken". Dat sentiment is dan ook nog flink aanwezig in de Duitse politiek en niet alleen in de politiek: ook de bevolking is verdeeld over het sturen van wapens.

In dit geval worden echt alle smoesjes van stal gehaald om maar geen wapens te leveren. Want Duitsland wilde eerst helemaal niets aan Oekraine leveren, op wat helmen en uniformen na. Later kwamen er na enige druk antitankwapens, daarna pantserhouwitzers (Pzh2000) en toen luchtafweer (Gepards en IRIS-T). 2 weken geleden kwam Duitsland over de brug met Marder pantserwagens. Toegegeven: dat zijn allemaal wapens van prima kwaliteit. Maar bij tanks zijn de Duitsers wel heel huiverig, zo lijkt het. Want ze wilden eerst alleen tanks leveren als andere landen dat ook zouden doen. "Oke", zei Macron, "dan lever ik lichte tanks (AMX-10RC)". "Dat zijn geen echte tanks", zei Scholz. "Goed", zei Sunak (UK), " dan leveren we Challenger 2 tanks, dat zijn wel echte tanks". "Dat zal wel, maar ik wil dat de Amerikanen eerst Abrams tanks leveren", antwoordde Scholz. Macron weer: "en als we nu Leclerc tanks leveren?". Scholz: "nee, eerst Amerikaanse tanks". Enzovoorts. Dus daar zijn we nu. De Poolse premier Morawiecki dreigt nu zelfs om Leopard tanks aan Oekraine te leveren zonder Duitse toestemming, dus de irritatie bij de bondgenoten neemt nu wel toe.
De reden waarom de bondgenoten Leopards willen leveren, heeft 2 redenen: 1. het is een ideale tank voor Oekraine en 2. er zijn relatief veel exemplaren in Europese legers voorhanden om die te leveren.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Marnix » 19 jan 2023 15:11

elbert schreef:Het heeft grotendeels met de Tweede Wereldoorlog te maken, denk ik. Duitsland wil niet gezien worden als het land dat voorop loopt in wapenleveranties, gezien het verleden. Ze willen zoveel mogelijk als het redelijke (en redelijk pacifistische) land overkomen dat geleerd heeft van het verleden. Bovendien zijn er Duitse politici die hun carriere hebben opgebouwd met het pleiten voor samenwerking met de Russen, zoals voormalig premier Gerhard Schroeder. Daarom werd Duitsland ook zo afhankelijk van Russisch gas. En ook Merkel heeft altijd een politiek gevoerd van "we moeten met de Russen samenwerken". Dat sentiment is dan ook nog flink aanwezig in de Duitse politiek en niet alleen in de politiek: ook de bevolking is verdeeld over het sturen van wapens.

In dit geval worden echt alle smoesjes van stal gehaald om maar geen wapens te leveren. Want Duitsland wilde eerst helemaal niets aan Oekraine leveren, op wat helmen en uniformen na. Later kwamen er na enige druk antitankwapens, daarna pantserhouwitzers (Pzh2000) en toen luchtafweer (Gepards en IRIS-T). 2 weken geleden kwam Duitsland over de brug met Marder pantserwagens. Toegegeven: dat zijn allemaal wapens van prima kwaliteit. Maar bij tanks zijn de Duitsers wel heel huiverig, zo lijkt het. Want ze wilden eerst alleen tanks leveren als andere landen dat ook zouden doen. "Oke", zei Macron, "dan lever ik lichte tanks (AMX-10RC)". "Dat zijn geen echte tanks", zei Scholz. "Goed", zei Sunak (UK), " dan leveren we Challenger 2 tanks, dat zijn wel echte tanks". "Dat zal wel, maar ik wil dat de Amerikanen eerst Abrams tanks leveren", antwoordde Scholz. Macron weer: "en als we nu Leclerc tanks leveren?". Scholz: "nee, eerst Amerikaanse tanks". Enzovoorts. Dus daar zijn we nu. De Poolse premier Morawiecki dreigt nu zelfs om Leopard tanks aan Oekraine te leveren zonder Duitse toestemming, dus de irritatie bij de bondgenoten neemt nu wel toe.
De reden waarom de bondgenoten Leopards willen leveren, heeft 2 redenen: 1. het is een ideale tank voor Oekraine en 2. er zijn relatief veel exemplaren in Europese legers voorhanden om die te leveren.


Hm ja ik begrijp dat de SPD ook wel erg op het spoor van samenwerken met Rusland zat. En dat je dat standpunt een paar jaar gelden had kan ik me nog wel voorstellen hoewel wat er op de Krim gebeurde al wel stof tot nadenken had kunnen geven maar goed, daar keek het hele Westen een beetje bij weg. Maar als je met slechte argumenten een land zomaar binnenvalt wordt het wel een ander verhaal. Daarnaast is het samenwerken met Rusland door alle economische sancties die zijn ingevoerd (en waar Duitsland wel volledig in meegaat) sowieso al wel van de baan. Kortom, dat dat de lijn was kan, maar dan is het nu wel tijd om dat te herzien en in te zien dat er met dit land niet samen valt te werken. Natuurlijk is samenwerking ergens in de toekomst allicht weer mogelijk, maar dan moet er in Rusland eerst een en ander veranderen. Vooroplopen hoeft niet maar de NAVO volgen in hun beleid zou toch wel moeten kunnen. Daarnaast lijkt het me wijs om eenheid uit te stralen naar Rusland toe ipv verdeeldheid, dat is juist waar men op hoopte, op verdeeldheid vanuit het Westen. Dat zie je nu een beetje ontstaan op dit punt, je ziet het ook bij het spel tussen Turkije / Zweden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 20 jan 2023 15:03

Het ziet ernaar uit dat de Duitsers nog even hun poot stijf houden: er is vandaag nog geen overeenstemming gekomen over het sturen van Leopard tanks. Wel gaan de Duitsers hun voorraad inspecteren om te kijken of het eventueel snel kan, dus uitgesloten is de levering van die tanks ook weer niet.
Verder staat de Nederlandse (!) regering open voor gesprekken over het leveren van F-16s. Maar dat hangt weer van Amerikaanse toestemming af en ik betwijfel of die er komt.
Kortom: hoewel er grote hoeveelheden wapens naar Oekraïne gaan, is het westen er nog niet uit voor wat betreft het leveren van moderne tanks en vliegtuigen. Dat komt misschien later nog, al hoop ik wel dat die vertraging geen onnodige mensenlevens aan Oekraïense zijde gaat kosten.
Oekraïne moet natuurlijk ook zijn soldaten trainen om met deze systemen om te gaan en dat kost tijd. Hoewel, er zijn onbevestigde berichten (van een doorgaans betrouwbare bron) die zeggen dat Oekraiense piloten al bijna een half jaar in training zijn met F-16s en dat die opleiding er bijna opzit.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Katlheen » 23 jan 2023 09:46

Lekker dan. Als Oekraïne verliest kunnen ze de Duitsers bedanken voor hun "terughoudendheid".

Enfin, ik lees vanmorgen dat Polen toch tanks gaat leveren en dat Duitsland niet dwars gaat liggen qua toestemming. Het zou tijd worden. Hopelijk zijn de tanks (en getrainde bemanning) er op tijd om de Russen terug te dringen.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 24 jan 2023 11:30

Katlheen schreef:Lekker dan. Als Oekraïne verliest kunnen ze de Duitsers bedanken voor hun "terughoudendheid".
De opstelling van Scholz en zijn partij (de SPD) zorgt ervoor dat sommige analysten tot de conclusie komen dat hij niet wil dat Oekraïne verliest, maar ook niet dat het land wint. Een soort van patstelling zou dan zijn voorkeur hebben. Dit in tegenstelling tot zijn coalitiepartners (FDP en de Groenen) en ook zijn Europese en Amerikaanse bondgenoten.
Katlheen schreef:Enfin, ik lees vanmorgen dat Polen toch tanks gaat leveren en dat Duitsland niet dwars gaat liggen qua toestemming. Het zou tijd worden. Hopelijk zijn de tanks (en getrainde bemanning) er op tijd om de Russen terug te dringen.
Het doel lijkt te zijn om in Europees verband zo'n 100-200 Leopard tanks bij elkaar te verzamelen om naar Oekraïne te sturen. Als dit gecombineerd wordt met honderden moderne infanteriegevechtsvoertuigen (Bradley, CV90) en misschien ook nog gevechtsvliegtuigen (vandaar de opmerkingen van minister Hoekstra over F-16s), dan krijgt Oekraïne de mogelijkheid om door de Russische linies heen te breken en de oorlog te beeindigen. Maar dan hebben we het over een termijn van minstens een half jaar met enorm zware gevechten, waarbij Poetin zijn land mobiliseert om zoveel mogelijk mensen en wapens in de strijd te gooien.

Laatste nieuws: het lijkt erop dat de Amerikanen de impasse doorbreken door toch een flink aantal M1 Abrams tanks te gaan leveren. In ruil daarvoor gaat Duitsland dan ook een aantal Leopards leveren. Dit alles betekent dat Oekraïne de wapens gaat krijgen om deze oorlog te beeindigen. Want hoeveel soldaten Poetin hier ook tegenaan gaat gooien, dit kan voor Rusland niet op een overwinning uitdraaien.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Katlheen » 25 jan 2023 10:59

Ik vraag me alleen af wat de Russische reactie gaat worden.

Leopards, Abrahams, Challengers, Lecrer tanks, kortom, puik modern Westers spul. En Oekraïners zijn bijzonder gemotiveerd en leergiering om dat spul effectief te gaan gebruiken. Mochten de Russen geen konijn uit de hoge hoed trekken, dan kan het wel eens het begin van het einde zijn voor de Russische aanwezigheid op Oekraïens grondgebied. Een heleboel manschappen tegen moderne tanks aangooien gaat niet helpen. In ieder geval goed dat het Westen duidelijk maakt aan de Russen dat ze Oekraïne niet laten zitten en dus bereid zijn om tanks te leveren.
Het doel is om daarmee deze oorlog te beëindigen, alleen zullen daarvoor nog vele levens worden verwoest.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten