Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 29 dec 2022 09:44

Dorpeling schreef:Wordt het niet eens tijd voor bijvoorbeeld de NAVO om meer voorwaarden te gaan stellen aan Oekraïne ipv alleen maar wensen en eisen in te willigen en eindeloos steun toe te zeggen.
De NAVO moet als voorwaarde stellen dat Oekraïne de Russen wat sneller het land uit werkt. De Russen zij nu wel lang genoeg ongenode gasten geweest in hun buurland. Dat lijkt me de beste voorwaarde om deze oorlog zo spoedig mogelijk te beeindigen.
Dat betekent wel dat de wapenleveranties verder opgevoerd moeten worden, waarbij de kwaliteit van die leveranties omhoog gaat: meer moderne tanks (Leopards bijv.), kanonnen, vliegtuigen (F-16s) en raketten (GMLRS met een groter bereik en Storm Shadow kruisraketten).
Het idee dat je via onderhandelingen met Rusland tot een oplossing komt, is jezelf voor de gek houden. Wie enigszins kennis heeft van de manier van onderhandelen van Rusland (hoe dan ook je doelen proberen te verwezenlijken, inclusief het voor de gek houden van je tegenstander door te liegen aan de onderhandelingstafel), weet dat het levensgevaarlijk is om daarop te vertrouwen. We hebben het Boedapest memorandum gehad plus de Minsk 1 en 2 akkoorden en Rusland heeft zich aan geen van die overeenkomsten gehouden.
Dit is trouwens wat de Oekraiense bevolking hiervan vindt: de overgrote meerderheid vindt dat er een einde aan de oorlog moet komen door te winnen en slechts een minderheid is bereid tot compromissen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Marnix » 29 dec 2022 13:22

Precies. Daarnaast, zelfs al zouden ze zich aan een akkoord houden, dan nog moet je landen niet aan de onderhandelingstafel belonen na dit soort onwettige invasies door ze een deel van het onwettig verkregen gebied te geven. Dat kan je mooi proberen te verkopen met “dit kost alleen maar geld en mensenlevens” maar met die argumenten had je ook wel met Hitler kunnen onderhandelen en hem de helft van Europa kunnen geven…. Waar Nederland als buurland natuurlijk bij het Duitse Rijk was gekomen. En als we dat dan niet hadden gewild hadden mensen kunnen roepen: Nou, die van die kant zie je ook totaal geen bereidheid om te onderhandelen, ze willen helemaal geen vrede.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Dorpeling » 29 dec 2022 19:18

Alles leuk en aardig, maar zo werkt het helaas niet. Liever koekjes worden niet gebakken.

De realiteit is dat de Russen niet meer compleet verdreven kunnen worden en ook dat Rusland nooit heel Oekraine in bezit kan nemen en houden. Dus er zal toch onderhandeld moeten worden hé.
Onbeperkt wapens blijven sturen is sws geen optie.

Daarbij zeg ik ook gewoon dat het nu eenmaal niet onze oorlog is. Wereldleiders lijken voorbij te gaan aan het feit dat ze hun eigen bevolking letterlijk in de kou zet om een land te steunen die geen Navo of Eulid is. Alsof eindeloos doorgaan Oekraine zal redden. Nee dus.
Dat toch willen proberen door maar wapens te blijven sturen zal alleen als gevolg hebben dat de boel verder escaleert. Daarmee werk je juist in de hand dat ook andere landen in gevaar komen. Om nog maar niet te spreken over de rampzalige economische gevolgen wereldwijd.

Ik ben tegen die hele oorlog en zeker niet pro Rusland! Maar tegelijk moeten we realistisch blijven. Dus zsm naar die onderhandelingstafel.

Het Westen kan daarbij de sancties tegen Rusland verzachten al naar gelang ze concessies willen doen.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Marnix » 30 dec 2022 08:58

Dorpeling schreef:Alles leuk en aardig, maar zo werkt het helaas niet. Liever koekjes worden niet gebakken.

De realiteit is dat de Russen niet meer compleet verdreven kunnen worden en ook dat Rusland nooit heel Oekraine in bezit kan nemen en houden. Dus er zal toch onderhandeld moeten worden hé.
Onbeperkt wapens blijven sturen is sws geen optie.

Daarbij zeg ik ook gewoon dat het nu eenmaal niet onze oorlog is. Wereldleiders lijken voorbij te gaan aan het feit dat ze hun eigen bevolking letterlijk in de kou zet om een land te steunen die geen Navo of Eulid is. Alsof eindeloos doorgaan Oekraine zal redden. Nee dus.
Dat toch willen proberen door maar wapens te blijven sturen zal alleen als gevolg hebben dat de boel verder escaleert. Daarmee werk je juist in de hand dat ook andere landen in gevaar komen. Om nog maar niet te spreken over de rampzalige economische gevolgen wereldwijd.

Ik ben tegen die hele oorlog en zeker niet pro Rusland! Maar tegelijk moeten we realistisch blijven. Dus zsm naar die onderhandelingstafel.

Het Westen kan daarbij de sancties tegen Rusland verzachten al naar gelang ze concessies willen doen.


Als we realistisch blijven heeft Rusland daar niks te zoeken. Daarnaast, zoals ik al zei had je met al die argumenten ook met Hitler kunnen gaan onderhandelen en een deel van Europa kunnen geven. Gelukkig won het credo “dit is niet onze oorlog” niet bij bijvoorbeeld Engeland en later ook Amerika en Canada maar koos men voor steun en solidariteit, ook al kostte dat toen nog veel meer dan nu. Daarnaast bleek het “het is niet realistisch dat ze helemaal worden verslagen” ook niet te kloppen. Je moest alleen wel iets verder kijken dan een maand vooruit.

Nu is dat ook zo. Rusland leidt een gevoelige nederlaag, de troepen zijn gedemoraliseerd, ze zijn ver teruggedrongen, de economie heeft er daar last van. Het is een signaal naar Poetin die zich niet nog zo’n blunder kan veroorloven en zich wel twee keer zal bedenken voor hij weer zoiets doet. Daarnaast is de solidaire reactie van het Westen ook een waarschuwing aan andere landen. Een oorlog beginnen heeft in deze tijd van globalisering verstrekkende gevolgen voor je land, waardoor het juist heel onaantrekkelijk wordt. Op de iets langere termijn is dat veel beter dan de kortetermijnvisie die jij voor ogen hebt: Snel onderhandelen, vrede. En dan vallen ze binnenkort een ander land binnen of een ander land doet dat omdat het lonend is en begint het weer van voor af aan. Los van dat Rusland geen betrouwbare partner is om mee te onderhandelen (zie reactie Elbert) denk ik dat deze lijn op langere termijn veel beter is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 31 dec 2022 10:22

Dorpeling schreef:De realiteit is dat de Russen niet meer compleet verdreven kunnen worden en ook dat Rusland nooit heel Oekraine in bezit kan nemen en houden. Dus er zal toch onderhandeld moeten worden hé.
De voormalige NAVO bevelhebber Ben Hodges voorspelt dat de Russen in augustus uit heel Oekraïne verdreven kunnen zijn. Nu kun je natuurlijk zeggen dat dit een autoriteitsargument is, maar het is wel duidelijk dat de experts het lang niet allemaal met je eens zijn.
Waarom het westen geen wapens kan blijven sturen aan Oekraïne ontgaat me bovendien. De VS kijken nu of ze M2 Bradley infanterie gevechtsvoertuigen naar Oekraïne kunnen sturen. Feitelijk zijn dat lichte tanks die het tegen alle Russische tanks op kunnen nemen. De VS hebben hier nog duizenden van in opslag staan. Mochten deze naar Oekraine gestuurd worden, dan gaan de Russen het moeilijk krijgen om stand te houden.
Dorpeling schreef:Daarbij zeg ik ook gewoon dat het nu eenmaal niet onze oorlog is. Wereldleiders lijken voorbij te gaan aan het feit dat ze hun eigen bevolking letterlijk in de kou zet om een land te steunen die geen Navo of Eulid is. Alsof eindeloos doorgaan Oekraine zal redden. Nee dus.
Het is een feit dat de gasprijs nu net zo hoog is als begin vorig jaar (voorafgaand aan de Russische invasie). Bovendien is de gasprijs niet pas gaan stijgen in februari, maar eerder, vanaf mei 2021 toen Rusland steeds minder gas naar de EU ging leveren. Het feit dat de gasprijs aan het dalen is en de energieprijzen dus zullen normaliseren, is een teken dat we ons langzaam maar zeker onafhankelijk aan het maken zijn van Russische energie. We kunnen dus zonder. Dat wil niet zeggen dat de weg ernaartoe gemakkelijk is (geweest), maar het is onjuist om te beweren dat we onze bevolking gijzelen door Oekraïne te steunen.
Het steunen van Oekraïne is daarbij een principekwestie. Sta je aan de kant van een vrije democratie en is je dat wat waard, is ben je bereid om toe te geven aan tirannen? Sommigen kiezen voor het laatste, maar dat is een teken van morele zwakte.
Dorpeling schreef:Dat toch willen proberen door maar wapens te blijven sturen zal alleen als gevolg hebben dat de boel verder escaleert. Daarmee werk je juist in de hand dat ook andere landen in gevaar komen. Om nog maar niet te spreken over de rampzalige economische gevolgen wereldwijd.
Toegeven aan Rusland heeft juist tot escalatie geleid. Het zwakke antwoord van het westen toen Rusland de Krim annexeerde en het zwakke antwoord van het westen toen Rusland een zogenaamde opstand in Donbas organiseerde en ook nog MH17 neerschoot, heeft bij Poetin het idee post doen vatten dat hij ook wel heel Oekraïne kon veroveren. Ferm en kordaat optreden had deze oorlog kunnen voorkomen. Nu stevig Oekraïne steunen zal tot gevolg hebben dat dit conflict niet overslaat naar andere landen. Nu toegeven aan Poetin, betekent dat hij vervolgstappen kan zetten en dat is alleen maar gevaarlijk.

Overigens vind ik dat de regering Biden tot nog toe in deze oorlog in Oekraïne de juiste beslissingen heeft genomen. Ik geef toe dat ik mijn twijfels had bij het aantreden van deze president (te oud, te links), maar hij heeft in de aanloop naar deze oorlog en tijdens deze oorlog gedaan wat nodig was. In oktober van 2021 hadden de inlichtingendiensten al door dat Rusland van plan was om Oekraïne binnen te vallen en de Amerikaanse regering heeft sindsdien alles gedaan om de Russen daarvan te weerhouden en toen dat niet hielp Oekraïne op alle mogelijke manieren gesteund om ze het land uit te werken. Wat dat betreft is dit heel wat beter dan Trump die het met Poetin op een akkoordje wilde gooien, ten koste van Oekraïne.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor pindas83 » 31 dec 2022 11:57

elbert schreef:Waarom het westen geen wapens kan blijven sturen aan Oekraïne ontgaat me bovendien. De VS kijken nu of ze M2 Bradley infanterie gevechtsvoertuigen naar Oekraïne kunnen sturen. Feitelijk zijn dat lichte tanks die het tegen alle Russische tanks op kunnen nemen. De VS hebben hier nog duizenden van in opslag staan. Mochten deze naar Oekraine gestuurd worden, dan gaan de Russen het moeilijk krijgen om stand te houden.


In een podcast met Rob de Wijk die er verstand van zou hebben schijnt dit dus helemaal niet zo te wezen. Het is niet zo dat er maar lukraak hele partijen bommen en granaten die kant op kunnen omdat de voorraden in Europa al sowieso nihil zijn door bezuinigingen en eventjes productie opschalen schijnt ook niet zo gemakkelijk te als het klinkt. Oekraïne jaagt giga hoeveelheden munitie erdoorheen die je niet zomaar eventjes bij bij produceert. Daarbij moet ook Amerika de afweging maken in hoeverre zij militaire middelen verstrekt aangezien zij zichzelf niet teveel kunnen verzwakken mocht er ooit hommeles met bijvoorbeeld China uitbreken.
Dat ze dus zomaar even een paar duizend tanks die kant op sturen lijkt me echt te kort door de bocht.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 01 jan 2023 11:41

pindas83 schreef:In een podcast met Rob de Wijk die er verstand van zou hebben schijnt dit dus helemaal niet zo te wezen. Het is niet zo dat er maar lukraak hele partijen bommen en granaten die kant op kunnen omdat de voorraden in Europa al sowieso nihil zijn door bezuinigingen en eventjes productie opschalen schijnt ook niet zo gemakkelijk te als het klinkt. Oekraïne jaagt giga hoeveelheden munitie erdoorheen die je niet zomaar eventjes bij bij produceert. Daarbij moet ook Amerika de afweging maken in hoeverre zij militaire middelen verstrekt aangezien zij zichzelf niet teveel kunnen verzwakken mocht er ooit hommeles met bijvoorbeeld China uitbreken.
Dat ze dus zomaar even een paar duizend tanks die kant op sturen lijkt me echt te kort door de bocht.
Het is waar dat er een hele logistieke operatie aan vast zit, die ook te maken heeft met de productiecapaciteit van de Amerikaanse wapenindustrie. Maar die capaciteit (en ook de Europese trouwens) wordt momenteel flink opgeschroefd. Daar komt bij dat Oekraïne momenteel vooral afdankertjes krijgt. Zo rijden er bijvoorbeeld tientallen YPR pantserwagens rond die nog uit Nederlandse opslagplaatsen kwamen en die toch niet meer gebruikt werden. Hetzelfde geldt voor de Bradleys die de Amerikanen mogelijk gaan sturen. De logistieke bottleneck zit vooral in de munitie, dus granaten en raketten. Die zijn momenteel niet aan te slepen. Maar het Amerikaanse industriële complex is groot genoeg om de productie op te schalen, al kan dat natuurlijk niet eindeloos.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Marnix » 03 jan 2023 10:17

Het lijkt erop dat het vanaf het weekend flink kouder gaat worden aan het front. Benieuwd of dat nog gevolgen gaat hebben.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Katlheen » 03 jan 2023 10:34

Als ik de berichten mag geloven lijkt het erop dat de Oekraïense militairen er beter en warmer bijzitten dan de Russische militairen. In dat geval zal de motivatie bij de Russen dalen tot onder het vriespunt (pun intended).
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 04 jan 2023 08:55

Het is nog even afwachten hoe goed beide partijen zijn voorbereid op streng winterweer. Ik lees wel berichten dat Oekraïne wacht op flink kouder weer voordat de strijdkrachten over kunnen gaan tot een mogelijk offensief. De voertuigen hebben dan geen last meer van de modder. Dat gaan we de komende weken dan zien. Bovendien lees ik ook over klachten bij de Russen dat ze vaak slecht uitgerust zijn. Vanaf het weekend gaan de temperaturen in het oosten flink omlaag: het kan er wel -17 worden. Hier de weersverwachting voor Bachmoet. Het is geen pretje om bij die temperaturen in een loopgraaf te zitten.

De VS, Duitsland, Frankrijk (en waarschijnlijk ook Groot-Brittannie) gaan Oekraïne voorzien van modernere gevechtsvoertuigen: Bradleys, Marders, AMX-10 RC enz. Dit zijn beduidend betere voertuigen dan bijv. de door Nederland geleverde YPR's die hier bij Bachmoet rondrijden. In de eerste leveranties gaat het in totaal om waarschijnlijk meer dan 100 voertuigen, maar dit is pas het begin. Dit betekent dat Oekraïne dit voorjaar waarschijnlijk een beslissend offensief kan starten om Rusland uit het land te verdrijven. Deze wapenleveranties zijn bovendien een signaal aan Rusland dat het westen Oekraïne zal blijven steunen en dat de tijd niet in het voordeel van Rusland is.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Katlheen » 09 jan 2023 09:40

Ik ben zeker benieuwd wat de levering van de pantservoertuigen gaat betekenen voor Oekraïne en wat voor druk er kan worden gezet op de Russen. Ik las dat die toch weer meer rekruten gaan oproepen? Dus meer kanonnenvoer? (sorry voor het cynisme).
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Marnix » 09 jan 2023 11:15

elbert schreef:Het is nog even afwachten hoe goed beide partijen zijn voorbereid op streng winterweer. Ik lees wel berichten dat Oekraïne wacht op flink kouder weer voordat de strijdkrachten over kunnen gaan tot een mogelijk offensief. De voertuigen hebben dan geen last meer van de modder. Dat gaan we de komende weken dan zien. Bovendien lees ik ook over klachten bij de Russen dat ze vaak slecht uitgerust zijn. Vanaf het weekend gaan de temperaturen in het oosten flink omlaag: het kan er wel -17 worden. Hier de weersverwachting voor Bachmoet. Het is geen pretje om bij die temperaturen in een loopgraaf te zitten.

De VS, Duitsland, Frankrijk (en waarschijnlijk ook Groot-Brittannie) gaan Oekraïne voorzien van modernere gevechtsvoertuigen: Bradleys, Marders, AMX-10 RC enz. Dit zijn beduidend betere voertuigen dan bijv. de door Nederland geleverde YPR's die hier bij Bachmoet rondrijden. In de eerste leveranties gaat het in totaal om waarschijnlijk meer dan 100 voertuigen, maar dit is pas het begin. Dit betekent dat Oekraïne dit voorjaar waarschijnlijk een beslissend offensief kan starten om Rusland uit het land te verdrijven. Deze wapenleveranties zijn bovendien een signaal aan Rusland dat het westen Oekraïne zal blijven steunen en dat de tijd niet in het voordeel van Rusland is.


Wat ik me wel afvraag: aan het begin van de oorlog wilde het Westen dit nog niet leveren omdat ze bang waren dat dit voor een escalatie tussen Rusland en het Westen zou zorgen. Nu lijkt dit er toch van te komen en is men blijkbaar niet zo bang voor een escalatie. Heeft dat alleen te maken met de verslechterde positie van de Russen? Want die is er wel maar ze hebben natuurlijk nog best genoeg nucleaire wapens alleen kunnen ze er nu helemaal geen conflicten meer bij hebben.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 09 jan 2023 12:43

Katlheen schreef:Ik ben zeker benieuwd wat de levering van de pantservoertuigen gaat betekenen voor Oekraïne en wat voor druk er kan worden gezet op de Russen. Ik las dat die toch weer meer rekruten gaan oproepen? Dus meer kanonnenvoer? (sorry voor het cynisme).
Volgens de Oekraïense inlichtingendienst beginnen de Russen deze week met een extra mobilisatieronde. Naar verluid gaat het om 500.000 man. Dit is een enorme hoeveelheid manschappen. De Russen plannen een voorjaarsoffensief met deze troepen.
Probleem voor de Russen is natuurlijk wel dat dit kanonnenvoer is dat niet getraind is, niet gemotiveerd en met een steeds slechtere uitrusting. Dus hoe de Russen denken dat ze hiermee iets gaan bereiken behalve een heleboel dode militairen, is me niet duidelijk.
Ik volg de dagelijkse rapportages van het Oekraïense leger en de schatting van de hoeveelheid gedode Russische militairen vertoont al een tijdje een stijgende trend. Dat krijg je als je ongetrainde soldaten de gehaktmolen in stuurt. Ik heb ook foto's gezien (die ik hier maar niet ga delen) van het slagveld bij Bachmoet dat bezaaid ligt met gedode Russische soldaten.
Maar duidelijk is wel dat Poetin niet op wil geven. De hoeveelheid verliezen interesseert hem blijkbaar niet. Margaret Thatcher constateerde dit zo'n 20 jaar geleden al.

De levering van pantservoertuigen en lichte tanks stelt Oekraïne in staat om een manoeuvreoorlog succesvol te voeren. Op dit moment is de oorlog te vergelijken met de eerste wereldoorlog: infanterie- en artilleriegevechten langs een frontlinie die nauwelijks verschuift. Als Oekraïne de beschikking krijgt over goed getrainde en goed uitgeruste eenheden die in staat zijn om snelle gecombineerde (tanks/pantserwagens plus infanterie) aanvallen uit te voeren, dan is het mogelijk om de Russische linies te doorbreken en te doen wat in september bij Kharkiv grote terreinwinst opleverde. De VS gaan 500 Oekraiense troepen per maand trainen in het gebruik van de M2 Bradley. Dat betekent dat het zeker niet bij de 50 toegezegde Bradleys zal blijven (omdat een Bradley een bemanning van 3 soldaten heeft), maar dat het aantal later dit jaar in de honderden gaat lopen. Westerse regeringen overwegen zelfs om Leopard en Challenger tanks te sturen en als dat in redelijke aantallen gebeurt, levert dat aanzienlijke extra gevechtskracht op, omdat deze tanks elke Russische tank aankunnen. De enige keer bijvoorbeeld dat tijdens een conflict een Challenger tank werd vernietigd, was door eigen vuur van een andere Challenger (tijdens de oorlog in Irak).
Marnix schreef:Wat ik me wel afvraag: aan het begin van de oorlog wilde het Westen dit nog niet leveren omdat ze bang waren dat dit voor een escalatie tussen Rusland en het Westen zou zorgen. Nu lijkt dit er toch van te komen en is men blijkbaar niet zo bang voor een escalatie. Heeft dat alleen te maken met de verslechterde positie van de Russen? Want die is er wel maar ze hebben natuurlijk nog best genoeg nucleaire wapens alleen kunnen ze er nu helemaal geen conflicten meer bij hebben.
De inschatting is dat de uitspraak van Poetin dat hij niet blufte, nu juist wel bluf was. Het westen is er nu meer van overtuigd dat Poetin geen kernwapens in gaat zetten en ook niet de NAVO aan gaat vallen. Dat komt ook omdat China en India Poetin luid en duidelijk te verstaan hebben gegeven dat de inzet van kernwapens onacceptabel is. Poetin kan het zich niet veroorloven om deze landen tegen zich in het harnas te jagen. Dus het meest voor de hand liggende scenario is dat Poetin het pad van de conventionele mobilisatie gaat volgen, waarbij er uiteindelijk een heleboel soldaten richting Oekraine gaan. De westerse regeringen anticiperen hierop door Oekraïne meer wapens te sturen, waarbij het ook duidelijker voor deze regeringen is dat Rusland geen direct gevaar voor het westen vormt. De zachte winter helpt ook een handje: er zitten door het warme weer ook geen gastekorten aan te komen en het ontkoppelen van de Russische gasvoorziening zit daardoor op schema. Hier een filmpje met de Duitse afhankelijkheid van gasleveranciers. Goed te zien is dat in 2021 op een gegeven moment 60% van het Duitse gas uit Rusland kwam. Nu 0%.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Katlheen » 10 jan 2023 10:04

Ja, als die MBT's er gaan komen wordt het een ander verhaal, dan hebben de Oekraïners echt extra slagkracht op de grond tegen Russische tanks. Dat zal de infanterie verder ondersteunen (vooral Challenger en de Britse methodiek is daarop gericht). Doe er nog wat Duitse tanks bij die zich vooral focussen op Russische tanks uitschakelen en de "gehaktmolen" gaat in overdrive.
500.000 extra "troepen" aan Russische kant, wat denken ze daar mee te bereiken? Hopen dat de munitie aan de kant van de Oekraïne opgaat? Want volgens mij hebben de Russen niet eens de capaciteiten om deze 500.000 manschappen fatsoenlijk uit te rusten, laat staan te trainen. Om over de moraal van deze mannen nog maar te zwijgen, die zullen echt niet graag in actie komen en liever in de loopgraven blijven.
Het wordt tijd dat er vooral onder de mannen in Moskou en St. Petersburg wordt gemobiliseerd. Dan zal de druk in het binnenland alleen maar toenemen op Putin en consorten.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 10 jan 2023 16:24

Kathleen schreef:Het wordt tijd dat er vooral onder de mannen in Moskou en St. Petersburg wordt gemobiliseerd. Dan zal de druk in het binnenland alleen maar toenemen op Putin en consorten.
Die komen als laatste aan de beurt omdat die gemiddeld genomen het meest kritisch zijn op Poetin en co. Verder moeten we ons geen illusies maken over een eventuele opstand tegen Poetin. De gemiddelde Rus heeft een nogal fatalistische instelling en het doorstaan van ontberingen zit wel een beetje in de volksaard ingebakken. Als je kijkt hoeveel Russen er per dag sneuvelen en hoe weinig publieke ophef daarover is in Rusland, dan moeten we niet te hoopvol zijn.
Ondertussen boeken de Russen wel kleine successen, onder andere bij Soledar, ten noorden van Bachmoet. Ondanks grote verliezen staan ze op het punt om dat stadje in te nemen. De Oekraieners sturen er flinke versterkingen naartoe, maar ik zie het v.w.b. Soledar vrij somber in. Strategisch gezien is het niet zo heel belangrijk, maar het geeft wel aan dat deze strijd nog niet een gelopen race is en nog lang kan duren.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten