Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 25 jan 2023 16:32

Katlheen schreef:Ik vraag me alleen af wat de Russische reactie gaat worden.
Waarschijnlijk een groot offensief voordat de tanks zijn gearriveerd. De Oekraïeners zullen eerst in het westen moeten trainen met die tanks en nieuwe eenheden moeten vormen die het soort gecombineerde operaties kunnen voeren die bij deze wapens past. Naar verwachting komen deze tanks pas in maart/april in Oekraïne aan. Dus de Russen zullen dit voor willen zijn door eerder aan te vallen met alles wat ze conventioneel in huis hebben om voor die tijd zoveel mogelijk terreinwinst te pakken. Daarbij zullen ze niet op een paar dode soldaten of Oekraïense burgers meer of minder kijken. Maar als dat niet lukt (en de kans is groot dat het succes van zo'n offensief beperkt zal zijn), dan zie ik niet in hoe de Russen het daarna gaan bolwerken tegen een Oekraïens tegenoffensief.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Optimatus » 25 jan 2023 19:19

Katlheen schreef:Ik vraag me alleen af wat de Russische reactie gaat worden.

Leopards, Abrahams, Challengers, Lecrer tanks, kortom, puik modern Westers spul. En Oekraïners zijn bijzonder gemotiveerd en leergiering om dat spul effectief te gaan gebruiken. Mochten de Russen geen konijn uit de hoge hoed trekken, dan kan het wel eens het begin van het einde zijn voor de Russische aanwezigheid op Oekraïens grondgebied. Een heleboel manschappen tegen moderne tanks aangooien gaat niet helpen. In ieder geval goed dat het Westen duidelijk maakt aan de Russen dat ze Oekraïne niet laten zitten en dus bereid zijn om tanks te leveren.
Het doel is om daarmee deze oorlog te beëindigen, alleen zullen daarvoor nog vele levens worden verwoest.


Ik vraag me af of China en Iran Rusland niet nog wat meer "spul" zullen leveren?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Katlheen » 26 jan 2023 11:29

Waarschijnlijk een groot offensief voordat de tanks zijn gearriveerd. De Oekraïeners zullen eerst in het westen moeten trainen met die tanks en nieuwe eenheden moeten vormen die het soort gecombineerde operaties kunnen voeren die bij deze wapens past. Naar verwachting komen deze tanks pas in maart/april in Oekraïne aan. Dus de Russen zullen dit voor willen zijn door eerder aan te vallen met alles wat ze conventioneel in huis hebben om voor die tijd zoveel mogelijk terreinwinst te pakken. Daarbij zullen ze niet op een paar dode soldaten of Oekraïense burgers meer of minder kijken. Maar als dat niet lukt (en de kans is groot dat het succes van zo'n offensief beperkt zal zijn), dan zie ik niet in hoe de Russen het daarna gaan bolwerken tegen een Oekraïens tegenoffensief.


Nee, gezien de kwaliteit van de Westerse tanks en waarschijnlijk een degelijke training, moeten de Russen nu actie ondernemen. Doen ze dat niet dan zullen de Oekraïners sterker staan en flinke klappen kunnen uitdelen. Eea toch echt afhankelijk van de hoeveelheid tanks en in hoeverre de bemanning voldoende getraind kan zijn.
@Optimatus: ik vraag me af of China wel wil leveren. Die hebben het ook niet zo op met de Russen. Ze willen wel de energie, maar daarvoor hebben ze geen directe lijn. Als ze al leveren dan zal het oud spul zijn waar Westerse equipment geen moeite mee zal hebben. China zal toch liever op betere voet met het Westen willen staan dan met alleen Rusland, welke toch aan de verliezende hand is. China moet zijn spulletjes wel kwijt aan het Westen.
Houden we alleen Iran nog over, die zullen wel blijven leveren denk ik. Afhankelijk wat ze kunnen leveren natuurlijk.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Dorpeling » 15 feb 2023 10:19

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnen ... be441457fa

Geen verrassing, ook voor mij zou het leveren van gevechtsvliegtuigen een grote stap te ver zijn.
Zelenski wil steeds meer, en dat is begrijpelijk. Maar dit is vragen om verdere escalatie.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor StillAwake » 15 feb 2023 12:05

Dorpeling schreef:https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnenland/f-16-s-naar-oekra%C3%AFne-voor-meeste-nederlanders-gaat-dat-te-ver/ar-AA17va1N?ocid=msedgdhp&pc=U531&cvid=6a2b02ff4f854f7eafddbfbe441457fa

Geen verrassing, ook voor mij zou het leveren van gevechtsvliegtuigen een grote stap te ver zijn.
Zelenski wil steeds meer, en dat is begrijpelijk. Maar dit is vragen om verdere escalatie.

Hoezo is dit vragen om een verdere escalatie?
Ik heb juist de indruk dat de zaak alleen maar verder escaleert als we Rusland haar gang laten gaan.

Als we Oekraïne aan haar lot overlaten wint Rusland dit gevescht, en kun je je afvragen waar de volgende aanval op een buurland zal gaan plaats vinden.
Putin wil eigenlijk de SovjetUnie terug, en Oekraine is bepaald neit het enige deel van de voormalige CCCP wat onafhankelijk geworden is.

Dus: wat is de reden dat je steun aan Oekraine door middel van gevechtsvliegtuigen een stap te ver vindt?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Jesaja40 » 15 feb 2023 13:56

Dorpeling citeert:

Geen verrassing, ook voor mij zou het leveren van gevechtsvliegtuigen een grote stap te ver zijn.


Ik denk dat het de hoogste tijd wordt dat het maximale wordt ingezet on de agressor tegen te houden. En natuurlijk is het buitengewoon triest dat wederzijds slachtoffers vallen. Echter de agressor zet soldaten en materieel in. Dat zij daarbij in een voor hen buitenlands gebied ook burgerslachtoffers en heel veel materiele schade aanrichten is dat dan wel geoorloofd?

Terecht wordt om zwaar materieel gevraagd.

Een strategische kantekening is zeker op zijn plaats. De Republiek der Zeven verenigde Nederlanden had een zeer sterke zeemacht en venietigde de Engelse vloot in de 17e eeuw.

De Engelsen hadden daarop maar een antwoord: een zeer sterke vloot en zeemacht. Dat was het antwoord op de nederlaag van de Engelsen die zich herstelden.

Een overwinning behalen betekent niet altijd rust. Er schuilt altijd een ander gevaar. Met andere woorden geen wapenstilstand maar een structureel overleg en het respecteren van de grenzen. Berechting van de oorlogsmisdadigers is het minimale wat moet geschieden.

Ook als Europese ingezetene hebben we de plicht om onze grenzen en waarden te verdedigen. Van de Russische zijde is dat alleen maar propaganda en het naspreken. De pers is niet meer onafhankelijk. De berichtgeving eenzijdig en op de duur onhoudbaar.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Marnix » 15 feb 2023 15:36

Dorpeling schreef:https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnenland/f-16-s-naar-oekra%C3%AFne-voor-meeste-nederlanders-gaat-dat-te-ver/ar-AA17va1N?ocid=msedgdhp&pc=U531&cvid=6a2b02ff4f854f7eafddbfbe441457fa

Geen verrassing, ook voor mij zou het leveren van gevechtsvliegtuigen een grote stap te ver zijn.
Zelenski wil steeds meer, en dat is begrijpelijk. Maar dit is vragen om verdere escalatie.


Ik vind de argumentatie in het artikel wat kortzichtig. Mensen zijn voor de huidige steun maar geven aan dat alles hier wel duur is geworden en dat ze daardoor mogelijk nieuwe pakketten niet zomaar steunen. Alsof de steun aan de oorlog de prijzen omhoog zou drijven en het stoppen met steun nu opeens voor dalende prijzen zou gaan zorgen. Dat is natuurlijk onzin. Het is ook wel heel makkelijk om de stijgende prijzen allemaal daarop af te schuiven, alsof dat voor de Russische invasie niet al begon. Daarnaast gaat Rusland als je nu geen straaljagers / tanks gaat leveren niet besluiten opeens weer veel meer gas en brandstof te gaan leveren zodat de prijzen voor energie en benzine gaan zakken. Sowieso willen we terecht niet meer afhankelijk zijn van Russisch gas wat redelijk lukt, dus zoveel invloed gaat dat sowieso niet meer hebben. Daarnaast is het kortetermijndenken dat geen steun goed is voor de economie, op de langere termijn is Russisch succes waarschijnlijk juist nadelig voor de wereldeconomie.

Wat straaljagers betreft, wat mij betreft heeft Oekraiene het volste recht om zich zo goed mogelijk te kunnen verdedigen tegen een agressor en kan je het steunen van een land dat zonder reden wordt binnengevallen door een buurland moeilijk afdoen als escalatie. Er is maar een land schuldig aan deze oorlog, een agressor en een land dat escaleert en dat is Rusland en ze moeten Oekraine uit, want ze hebben daar niets te zoeken.

Daarnaast zeg je wel (net als Poetin en zijn vriendjes) dat steun van het Westen zorgt voor escalatie maar hoe dan? Escalatie betekent dat je iets doet waardoor het erger wordt. Maar wat wordt er dan erger? Dat dachten we een jaar geleden maar Rusland heeft al laten zien dat het niet tot zoveel in staat te zijn, ze kunnen Oekraïne al niet veroveren, laat staan NAVO-landen gaan aanvallen. Behalve met kernwapens misschien, maar ze kunnen zich absoluut ook geen kernoorlog veroorloven. Hoe gaat het dan verder escaleren? Het zijn loze dreigementen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 15 feb 2023 16:07

Wat straaljagers betreft, heeft de SovjetUnie die aan zowel Noord-Korea als Noord-Vietnam geleverd toen beide landen in oorlog waren met de Verenigde Staten. Dus wat dat betreft is er een precedent waardoor dit niet tot escalatie zou moeten leiden.
Maar we moeten wel bedenken dat de opleiding tot piloot minimaal een half jaar duurt en het is onzeker hoeveel training Oekraïense piloten al hebben gehad met westerse vliegtuigen. Als ze bijvoorbeeld nog geen F-16 training hebben ondergaan, dan komen er het eerste half jaar dus nog geen F-16s in Oekraïne aan.
Het is veel kansrijker om bijvoorbeeld de Slowaakse Mig-29s aan Oekraïne te doneren. Dat land heeft er 11 die toch al afgedankt worden (ze worden vervangen door F-16s) en Oekraïne heeft piloten die er meteen mee kunnen vliegen. Dat leidt veel sneller tot resultaten.
Bovendien is het nog maar de vraag hoeveel impact bijvoorbeeld F-16s op de oorlog gaan hebben. Het helpt uiteraard om Russische vliegtuigen te onderscheppen, maar die wagen zich toch al nauwelijks boven Oekraïne momenteel. Bovendien hebben de Russen behoorlijk wat luchtafweersystemen op de grond staan en dat betekent dat vliegtuigen toch al laag moeten vliegen om onder de radar te blijven, waardoor hun inzetbaarheid beperkt is.

Voor wat betreft het verloop van de oorlog momenteel, zien we dat Rusland een aantal aanvallen op touw zet, maar daar nog niet bepaald veel resultaten mee behaalt. Het offensief bij Bachmoet lijkt vast te lopen en bij Vuhledar is een marine infanteriebrigade in de pan gehakt. Maar er zijn nog veel soldaten die het land in kan gaan zetten.
De Oekraïense strategie is om voorlopig in het defensief te blijven en de Russen zoveel mogelijk verliezen toe te brengen. Ondertussen is er een grote hoeveelheid materieel onderweg (zie hier beelden van Amerikaans materieel in Bremerhaven) en worden de troepen getraind met dit materiaal. Oekraïne zal naar verwachting in mei/juni in staat zijn om een offensief uit te voeren. Tot die tijd zal de strijd waarschijnlijk ongeveer statisch blijven.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor StillAwake » 15 feb 2023 16:14

Marnix schreef:Ik vind de argumentatie in het artikel wat kortzichtig. Mensen zijn voor de huidige steun maar geven aan dat alles hier wel duur is geworden en dat ze daardoor mogelijk nieuwe pakketten niet zomaar steunen. Alsof de steun aan de oorlog de prijzen omhoog zou drijven en het stoppen met steun nu opeens voor dalende prijzen zou gaan zorgen. Dat is natuurlijk onzin. Het is ook wel heel makkelijk om de stijgende prijzen allemaal daarop af te schuiven, alsof dat voor de Russische invasie niet al begon. Daarnaast gaat Rusland als je nu geen straaljagers / tanks gaat leveren niet besluiten opeens weer veel meer gas en brandstof te gaan leveren zodat de prijzen voor energie en benzine gaan zakken. Sowieso willen we terecht niet meer afhankelijk zijn van Russisch gas wat redelijk lukt, dus zoveel invloed gaat dat sowieso niet meer hebben. Daarnaast is het kortetermijndenken dat geen steun goed is voor de economie, op de langere termijn is Russisch succes waarschijnlijk juist nadelig voor de wereldeconomie.

Wat straaljagers betreft, wat mij betreft heeft Oekraiene het volste recht om zich zo goed mogelijk te kunnen verdedigen tegen een agressor en kan je het steunen van een land dat zonder reden wordt binnengevallen door een buurland moeilijk afdoen als escalatie. Er is maar een land schuldig aan deze oorlog, een agressor en een land dat escaleert en dat is Rusland en ze moeten Oekraine uit, want ze hebben daar niets te zoeken.

Daarnaast zeg je wel (net als Poetin en zijn vriendjes) dat steun van het Westen zorgt voor escalatie maar hoe dan? Escalatie betekent dat je iets doet waardoor het erger wordt. Maar wat wordt er dan erger? Dat dachten we een jaar geleden maar Rusland heeft al laten zien dat het niet tot zoveel in staat te zijn, ze kunnen Oekraïne al niet veroveren, laat staan NAVO-landen gaan aanvallen. Behalve met kernwapens misschien, maar ze kunnen zich absoluut ook geen kernoorlog veroorloven. Hoe gaat het dan verder escaleren? Het zijn loze dreigementen.

Sowieso is de argumentatie onzinnig.
Oorlogsmisdaden zijn allemaal prima zodra het ons geen geld kost, en alleen als we er geldelijk gewin uit kunnen halen moeten we misschien eens gaan kijken of we dat risicoloos kunnen doen.

Het "ikke, ikke, ikke, en dat de rest toch moge stikke" gehalte is nogal hoog.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor StillAwake » 15 feb 2023 16:24

elbert schreef:Wat straaljagers betreft, heeft de SovjetUnie die aan zowel Noord-Korea als Noord-Vietnam geleverd toen beide landen in oorlog waren met de Verenigde Staten. Dus wat dat betreft is er een precedent waardoor dit niet tot escalatie zou moeten leiden.
Maar we moeten wel bedenken dat de opleiding tot piloot minimaal een half jaar duurt en het is onzeker hoeveel training Oekraïense piloten al hebben gehad met westerse vliegtuigen. Als ze bijvoorbeeld nog geen F-16 training hebben ondergaan, dan komen er het eerste half jaar dus nog geen F-16s in Oekraïne aan.
Het is veel kansrijker om bijvoorbeeld de Slowaakse Mig-29s aan Oekraïne te doneren. Dat land heeft er 11 die toch al afgedankt worden (ze worden vervangen door F-16s) en Oekraïne heeft piloten die er meteen mee kunnen vliegen. Dat leidt veel sneller tot resultaten.
Bovendien is het nog maar de vraag hoeveel impact bijvoorbeeld F-16s op de oorlog gaan hebben. Het helpt uiteraard om Russische vliegtuigen te onderscheppen, maar die wagen zich toch al nauwelijks boven Oekraïne momenteel. Bovendien hebben de Russen behoorlijk wat luchtafweersystemen op de grond staan en dat betekent dat vliegtuigen toch al laag moeten vliegen om onder de radar te blijven, waardoor hun inzetbaarheid beperkt is.

mee eens.
Je zou de mig's vanuit de Navo kunnen doneren (en dat betreft niet alleen Slowaakse toestellen).
Overigens denk ik dat het voor een getraind MIG-piloot best mogelijk is om op korte termijn in een Eurofighter of een mirage te stappen.
En voor wat betreft de F16: ik vermoed dat er al een heel bataljon in Engeland opgeleide Oekraiense vliegers klaarstaat.
Er is vast pro-actiever met Oekraine meegedacht dan dat er in de media gecommuniceerd is.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Marnix » 15 feb 2023 16:48

Ze zijn in Amerika / Engeland dacht ik wel begonnen met opleiden maar het duurt wel even voordat je met een F16 kan vliegen. Maar voor de langere termijn, ongeacht of de oorlog er dan nog is, lijkt het me wel verstandig om dit te doen, want Rusland en Oekraïne blijven gewoon buurlanden dus dat zal voor de toekomst ook wel wat aandacht blijven vragen om een herhaling te voorkomen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor StillAwake » 16 feb 2023 10:06

Marnix schreef:Ze zijn in Amerika / Engeland dacht ik wel begonnen met opleiden maar het duurt wel even voordat je met een F16 kan vliegen. Maar voor de langere termijn, ongeacht of de oorlog er dan nog is, lijkt het me wel verstandig om dit te doen, want Rusland en Oekraïne blijven gewoon buurlanden dus dat zal voor de toekomst ook wel wat aandacht blijven vragen om een herhaling te voorkomen.

Dat een F16 lastig te vliegen is heb ik me ook laten vertellen, maar ik begreep dat de overstap van een MIG naar een Eurofighter of een Mirage veel kleiner is.
Zelf heb ik geen vliegbrevet, dus ik praat ook maar (vermeende) experts na...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Marnix » 16 feb 2023 13:57

StillAwake schreef:Dat een F16 lastig te vliegen is heb ik me ook laten vertellen, maar ik begreep dat de overstap van een MIG naar een Eurofighter of een Mirage veel kleiner is.
Zelf heb ik geen vliegbrevet, dus ik praat ook maar (vermeende) experts na...


Klopt, moeten de bondgenoten daar wel voldoende van beschikbaar hebben. Lijkt me sowieso goed om een plan voor de korte en de lange termijn te hebben.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 17 feb 2023 10:36

Hieronder een afbeelding van de Russische verliezen volgens de Oekraïense legerleiding. Deze cijfers moeten we natuurlijk met een korrel zout nemen, maar er is wel een duidelijke trend te ontdekken: de verliezen lopen op. De reden daarvoor is dat de Russen steeds meer nauwelijks getrainde reservisten inzetten, die geen idee hebben hoe ze een fatsoenlijke aanval uit moeten voeren, hoe ze samen moeten werken of simpelweg dekking moeten zoeken. Bovendien maken de Russen gebruik van menselijke aanvalsgolven: steeds maar golven met mensen op de Oekraïense verdedigingslinies afsturen die vervolgens afgeslacht worden. Het kwaliteitsverschil tussen Rusland en Oekraïne verandert in die zin dat het Russische leger kwalitatief slechter wordt en het Oekraïense kwalitatief beter. Het enige wat de Russen hieraan kunnen doen is steeds meer mensen de gehaktmolen in gooien.
Volgens de NAVO verliezen de Russen bij Bachmoet ongeveer 2000 man per 100 meter terreinwinst. Absurd gewoon en het is op de langere termijn onhoudbaar.
Afbeelding
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Katlheen » 17 feb 2023 21:09

Zolang de Russen reservisten uit delen van Rusland halen die niet zo belangrijk zijn voor de gemiddelde Moskoviet, kunnen ze nog wel even doorgaan. Diep triest natuurlijk. Het Kremlin weet ook wel dat wanneer ze deze gehaktmolen gaan voeren met manschappen uit Moskou/St.Petersburg er snel een opstand gaat komen.
Maar al nemen we de cijfers met een korrel zout, zeg 400 Russen per dag: ga je toch al over de 140.000 dode Russen heen. En dan nog het aantal gewonden.
Hoeveel meer gaan de Russen er nog tegenaan gooien vraag je je af. Kunnen ze überhaupt nog uitrustingen aan reservisten geven. Hebben ze nog wel de wapens en munitie? De helft van hun beste tanks schijnt ook al te zijn vernietigd.
Wat de Russen nu nog proberen is momentum krijgen voordat de beloofde Westerse wapens het slagveld bereiken, want dan kan het wel eens hard gaan met het aantal verliezen aan Russische zijde. Hoeveel dood en verderf voordat die gek in het Kremlin wordt afgezet en voor een tribunaal wordt gebracht?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten