Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Marnix » 25 okt 2022 17:38

Optimatus schreef:Duitsland is tijdens de Eerste Wereldoorlog ook niet veroverd.

Wat wellicht een interessante manier is om Rusland hard te raken, is de afhankelijkheid van Russisch gas permanent te verminderen.


Ik zei ook dat om terugbetalingen een reële optie te maken, Rusland verslagen of veroverd moet worden of de regering intern moet worden afgezet…. Duitsland was in 2018 niet veroverd maar verslagen, ze hadden weinig keus meer. Daarnaast was Duitsland zelf intern ook uiteengevallen. Zolang dat niet met Rusland gaat gebeuren (en daar lijkt het tot nu toe niet op) kan Oekraïne de Russen mogelijk terugdringen en hun eigen gebied heroveren maar dat is het dan ook. Rusland kan zich dan terugtrekken en zolang er geen andere mensen aan de macht komen kan je ze wel zeggen dat ze de schade terug moeten betalen, maar Rusland gaat dat natuurlijk nooit doen. Hoe wil je ze er dan toe dwingen?

Kortom, het gaat voorlopig niet gebeuren. Misschien verandert de staatsvorm ooit en gaat men later een keer zeggen: wat toen gebeurde was niet goed, sorry.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Optimatus » 25 okt 2022 22:25

Het lijkt me inderdaad niet heel wijs om na de bevrijding van Oekraïne Rusland zelf binnen te trekken. Dat is militair gezien niet verstandig. Het valt te hopen dat de Russen zich ontdoen van hun despoot.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 09 nov 2022 16:19

Het lijkt erop dat de Russen al hun troepen aan het terugtrekken zijn van de westelijke oever van de Dnipro. Dat betekent dat de stad Cherson binnenkort weer Oekraïens wordt. De bevelvoerende Russische generaal Surovikin heeft op de Russische staats TV aan defensieminister Shoigu voorgesteld om de terugtrekking uit te voeren omdat het gebied niet meer verdedigd kan worden. Dat komt alleen op TV als het besluit al genomen is. De afgelopen dagen waren er al meerdere tekenen dat dit er aan zat te komen: een deel van de bevolking is naar de oostelijke oever verplaatst (gedeporteerd), Russische vlaggen verdwenen uit de dorpen en steden in dit gebied en letterlijk alles werd meegenomen/meegeroofd naar de oostelijke oever. Bovendien hebben de Russen meerdere bruggen in het gebied opgeblazen.
Dit alles betekent voor het begin van de winter een grote overwinning voor Oekraïne.

De Russische verliezen zijn, als we het Oekraïense leger moeten geloven, de afgelopen weken alleen maar verder opgelopen. Veel mobiks (gemobiliseerde burgers) zijn zonder noemenswaardige training in de strijd geworpen. Velen van hen worden gedood of gevangengenomen. Het Oekraïense ministerie van defensie rept elke dag over zo'n 700 gedode Russische soldaten. We moeten de cijfers natuurlijk met een korrel zout nemen, maar dat de Russische verliezen enorm zijn momenteel, is duidelijk.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor StillAwake » 09 nov 2022 17:01

elbert schreef:Het lijkt erop dat de Russen al hun troepen aan het terugtrekken zijn van de westelijke oever van de Dnipro. Dat betekent dat de stad Cherson binnenkort weer Oekraïens wordt. De bevelvoerende Russische generaal Surovikin heeft volgens de Russische staats TV aan defensieminister Shoigu voorgesteld om de terugtrekking uit te voeren omdat het gebied niet meer verdedigd kan worden. Dat komt alleen op TV als het besluit al genomen is. De afgelopen dagen waren er al meerdere tekenen dat dit er aan zat te komen: een deel van de bevolking is naar de oostelijke oever verplaatst (gedeporteerd), Russische vlaggen verdwenen uit de dorpen en steden in dit gebied en letterlijk alles werd meegenomen/meegeroofd naar de oostelijke oever. Bovendien hebben de Russen meerdere bruggen in het gebied opgeblazen.
Dit alles betekent voor het begin van de winter een grote overwinning voor Oekraïne.

De Russische verliezen zijn, als we het Oekraïense leger moeten geloven, de afgelopen weken alleen maar verder opgelopen. Veel mobiks (gemobiliseerde burgers) zijn zonder noemenswaardige training in de strijd geworpen. Velen van hen worden gedood of gevangengenomen. Het Oekraïense ministerie van defensie rept elke dag over zo'n 700 gedode Russische soldaten. We moeten de cijfers natuurlijk met een korrel zout nemen, maar dat de Russische verliezen enorm zijn momenteel, is duidelijk.

Terugtrekken bij Cherson lijkt logisch (logistiek was de stad vrijwel onhoudbaar), maar de Russen hebben al meer info gedeeld die achteraf toch niet zo juist bleek.
In die zin kan ik me ook nog wel voorstellen dat het een boobytrap is, en dat de stad bewaakt blijft door sluipschutters o.i.d.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Marnix » 10 nov 2022 09:10

StillAwake schreef:Terugtrekken bij Cherson lijkt logisch (logistiek was de stad vrijwel onhoudbaar), maar de Russen hebben al meer info gedeeld die achteraf toch niet zo juist bleek.
In die zin kan ik me ook nog wel voorstellen dat het een boobytrap is, en dat de stad bewaakt blijft door sluipschutters o.i.d.


De vraag is in hoeverre die sluipschutters dan bereid zijn om eerst een paar tegenstanders uit te schakelen voordat ze zelf worden omgelegd. Want zo makkelijk komen ze de stad niet meer uit nu, dus dat zou dan een kamikaze-actie zijn. Ik vraag me af hoeveel Russen zo graag hun leven voor Poetin willen geven.

Overigens ben ik diep geraakt door dit filmpje. Wat blijkt, de Russen trekken zich terug omdat ze het leven van hun soldaten het allerbelangrijkste vinden. Daarnaast zijn ze ook erg bezorgd om het lot van de burgers van Cherson en daarom hebben ze, ondanks dat het van buitenaf wat op een nederlaag lijkt, toch besloten om deze stap te nemen en zich terug te trekken. Wat een naastenliefde & opofferingsgezindheid etc. Heroïschs!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 10 nov 2022 10:14

Ongetwijfeld zullen de Russen hier en daar de nodige boobytraps achterlaten, maar het ziet er wel naar uit dat de terugtrekking uit de omgeving van Cherson echt is. Dit zijn beelden van vanmorgen uit Snihurivka, een Russisch steunpunt ten noorden van Cherson dat na maandenlange strijd nu is bevrijd door Oekraïense troepen.
Overigens zal die terugtrekking voor de Russen nog moeilijk genoeg worden: er zijn nog zeker duizenden soldaten aan de westelijke kant van de Dnipro die allemaal nog over moeten steken en de Oekraïeners zullen hen graag onder vuur nemen als ze dat proberen.
Marnix schreef:Overigens ben ik diep geraakt door dit filmpje. Wat blijkt, de Russen trekken zich terug omdat ze het leven van hun soldaten het allerbelangrijkste vinden. Daarnaast zijn ze ook erg bezorgd om het lot van de burgers van Cherson en daarom hebben ze, ondanks dat het van buitenaf wat op een nederlaag lijkt, toch besloten om deze stap te nemen en zich terug te trekken. Wat een naastenliefde & opofferingsgezindheid etc. Heroïschs!
:wink: Het interesseert de bobo's in het Kremlin natuurlijk geen zier hoe het met individuele soldaten of burgers gaat. Maar het is wel zo dat de Russen hun beste troepen hier hadden gelegerd. Die willen ze niet nodeloos opofferen omdat ze die dringend nodig hebben om andere delen van het front te stabiliseren.
Ze gokken er waarschijnlijk op dat ze deze winter terug kunnen vallen op verdedigbare stellingen en dat het weer ook een handje gaat helpen om een Oekraïense opmars tegen te houden. Bovendien is er dan de hoop dat in het voorjaar voldoende gemobiliseerde en getrainde troepen voorhanden zijn om het zuiden en oosten van Oekraïne in handen te houden. Poetin gokt er dus op om tijd te winnen door deze terugtrekking te doen en tienduizenden soldaten in de gehaktmolen te gooien. Maar dat is allemaal maar zeer de vraag. Er zijn weinig high-tech wapens over in het Russische arsenaal, de kwaliteit van de troepen wordt slechter en de economie begint langzaam maar zeker forse schade op te lopen door sancties en brain drain.
Wat de Russen zeker gaan proberen, is een verhevigde aanval op de Oekraïense energie infrastructuur. Daarvoor hebben ze Iraanse drones en raketten ingekocht. Met name die raketten (die nog niet zijn ingezet) zijn gevaarlijk en het is lastig voor Oekraïne om die te stoppen. Het gevaar van blackouts en dus burgers die in de kou komen te zitten, is erg groot.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Marnix » 10 nov 2022 11:02

elbert schreef:Ongetwijfeld zullen de Russen hier en daar de nodige boobytraps achterlaten, maar het ziet er wel naar uit dat de terugtrekking uit de omgeving van Cherson echt is. Dit zijn beelden van vanmorgen uit Snihurivka, een Russisch steunpunt ten noorden van Cherson dat na maandenlange strijd nu is bevrijd door Oekraïense troepen.
Overigens zal die terugtrekking voor de Russen nog moeilijk genoeg worden: er zijn nog zeker duizenden soldaten aan de westelijke kant van de Dnipro die allemaal nog over moeten steken en de Oekraïeners zullen hen graag onder vuur nemen als ze dat proberen.
:wink: Het interesseert de bobo's in het Kremlin natuurlijk geen zier hoe het met individuele soldaten of burgers gaat. Maar het is wel zo dat de Russen hun beste troepen hier hadden gelegerd. Die willen ze niet nodeloos opofferen omdat ze die dringend nodig hebben om andere delen van het front te stabiliseren.
Ze gokken er waarschijnlijk op dat ze deze winter terug kunnen vallen op verdedigbare stellingen en dat het weer ook een handje gaat helpen om een Oekraïense opmars tegen te houden. Bovendien is er dan de hoop dat in het voorjaar voldoende gemobiliseerde en getrainde troepen voorhanden zijn om het zuiden en oosten van Oekraïne in handen te houden. Poetin gokt er dus op om tijd te winnen door deze terugtrekking te doen en tienduizenden soldaten in de gehaktmolen te gooien. Maar dat is allemaal maar zeer de vraag. Er zijn weinig high-tech wapens over in het Russische arsenaal, de kwaliteit van de troepen wordt slechter en de economie begint langzaam maar zeker forse schade op te lopen door sancties en brain drain.
Wat de Russen zeker gaan proberen, is een verhevigde aanval op de Oekraïense energie infrastructuur. Daarvoor hebben ze Iraanse drones en raketten ingekocht. Met name die raketten (die nog niet zijn ingezet) zijn gevaarlijk en het is lastig voor Oekraïne om die te stoppen. Het gevaar van blackouts en dus burgers die in de kou komen te zitten, is erg groot.


Ondertussen zorgt de poging om tijd te winnen waarschijnlijk ook voor een toenemende ontevredenheid onder de Russische bevolking want langzamerhand krijgt men wel iets beter door wat er allemaal mis gaat aan het front, de sancties en het gemis van veel mannen die naar het front zijn gestuurd wordt steeds meer zichtbaar en een koude winter is voor een aanvallende partij doorgaans een nog grotere uitdaging dan voor de verdediging. Maar ja, de burgers dreigen de dupe te worden want dat is de smerige manier waarop Rusland nu oorlog voert. Proberen het moraal te breken, wat doorgaans averechts werkt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Optimatus » 10 nov 2022 12:12

Je cynisme mag ik in dit geval wel, Marnix.

De connectie met Iran is een hele interessante, te meer omdat in dat land de onrust nog steeds erg groot is.

Hier zien we een uiting van protest waarbij de mullahs de rekening gepresenteerd krijgen:
https://www.youtube.com/watch?v=0W4jrYL_1OE
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Jesaja40 » 10 nov 2022 20:34

Marnix citeert:

Maar ja, de burgers dreigen de dupe te worden want dat is de smerige manier waarop Rusland nu oorlog voert. Proberen het moraal te breken, wat doorgaans averechts werkt.


Wie wind zaait zal storm oogsten.

De pertinente leugenleer en valse propaganda is het machtsmiddel die elke dictator toepast. Tegensprekers worden geëlimnineerd of kwijnen weg in strafkampen.

We mogen ons echt zorgen maken als een opponent een dictator weet te verslaan. Hij of zij zal gebruik maken van het machtsvacuum.

De leugenstorm zal geloofd worden omdat het als een waarheid wordt verkondigd.
Griezelig om dat van nabij mee te moeten maken.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 11 nov 2022 10:27

Vandaag of later dit weekend zullen de Oekraïense troepen waarschijnlijk Cherson binnentrekken en daarmee is de slag om deze stad ten einde. Na Kyiv (maart/april) en Kharkiv (september) is dit de 3e grote overwinning voor Oekraïne. Cherson was ook de enige provinciehoofdstad die Rusland heeft ingenomen. Volgens Poetin zouden de Russen er altijd blijven. Dat blijkt dus niet zo te zijn. :wink:
De Russische droom om de hele Zwarte Zeekust te beheersen, is daarmee ook ten einde. De Oekraïense economie is sterk afhankelijk van het transport over zee, dus is dit ook een grote strategische opsteker.
De Russen hebben de Antonovsky brug bij Cherson opgeblazen. Aangezien dit 1 van de 2 overgangen van de Dnipro is en we ervan uit kunnen gaan dat ze de andere overgang bij Nova Kakhovka ook onklaar zullen maken, betekent dit dat het actieve front met zo'n 250 km wordt ingekort. Daar zal dus voorlopig nauwelijks meer gevochten worden (op artilleriebeschietingen na), omdat geen van beide partijen de rivier meer over kan steken. Daarom zal de strijd zich de komende tijd steeds meer verplaatsen naar het oosten: de Zaporizhia, Donetsk en Loehansk regio's.

Aanvulling: dit lijkt de eerste foto te zijn van Oekraïense militairen die de stad Cherson binnentrekken. En dit de eerste beelden van de militairen in het centrum. Dat zegt eigenlijk alles: de bevolking ontvangt ze als bevrijders. Volgens de Russen zou de bevolking iets meer dan een maand geleden in overweldigende mate voor aansluiting bij Rusland hebben gekozen. Nu blijkt wat voor leugen dat was.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 14 nov 2022 11:28

Zelensky bezoekt Cherson en wordt er ontvangen door enthousiaste bewoners, ondanks dat de Russen een paar kilometer verderop aan de overkant van de rivier zijn gelegerd.
Volgens de Russen is Cherson "nog steeds Russisch grondgebied".
Poetin is er nooit geweest. Sterker nog: hij is nog helemaal niet in Oekraïne geweest sinds 24 februari of ook maar in de buurt van de frontlinie. Dat zegt genoeg over het verschil in leiderschap tussen beide heren.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Optimatus » 14 nov 2022 11:43

Een van de meest bijzondere beelden uit Cherson vind ik dat beeld van de vrouw, die een Oekraïense vlag in haar tuin had begraven om deze nu weer op te graven en uit te hangen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor StillAwake » 14 nov 2022 11:54

Marnix schreef:De vraag is in hoeverre die sluipschutters dan bereid zijn om eerst een paar tegenstanders uit te schakelen voordat ze zelf worden omgelegd. Want zo makkelijk komen ze de stad niet meer uit nu, dus dat zou dan een kamikaze-actie zijn. Ik vraag me af hoeveel Russen zo graag hun leven voor Poetin willen geven.

Overigens ben ik diep geraakt door dit filmpje. Wat blijkt, de Russen trekken zich terug omdat ze het leven van hun soldaten het allerbelangrijkste vinden. Daarnaast zijn ze ook erg bezorgd om het lot van de burgers van Cherson en daarom hebben ze, ondanks dat het van buitenaf wat op een nederlaag lijkt, toch besloten om deze stap te nemen en zich terug te trekken. Wat een naastenliefde & opofferingsgezindheid etc. Heroïschs!

Leuk filmpje inderdaad, goed acteerwerk, ik zeg: "kan"shebber voor de oscars!!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor StillAwake » 14 nov 2022 11:56

Jesaja40 schreef:Marnix citeert:



Wie wind zaait zal storm oogsten.

De pertinente leugenleer en valse propaganda is het machtsmiddel die elke dictator toepast. Tegensprekers worden geëlimnineerd of kwijnen weg in strafkampen.

We mogen ons echt zorgen maken als een opponent een dictator weet te verslaan. Hij of zij zal gebruik maken van het machtsvacuum.

De leugenstorm zal geloofd worden omdat het als een waarheid wordt verkondigd.
Griezelig om dat van nabij mee te moeten maken.

Ik denk dat niet alleen dictators zich hier van bedienen. Ik denk dat zonder leugenleer en valse propaganda een heel aantal figuren nooit de positie zouden hebben gehad die ze nu hebben.
En die figuren heb je in Nederland ook...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 14 nov 2022 12:07

Optimatus schreef:Een van de meest bijzondere beelden uit Cherson vind ik dat beeld van de vrouw, die een Oekraïense vlag in haar tuin had begraven om deze nu weer op te graven en uit te hangen.
Ik vind deze nog wat straffer: een vrouw uit dit gebied had munitie gejat van de Russen en dat in haar tuin begraven. Na de bevrijding leverde ze het in bij het Oekraïense leger. :mrgreen:
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten