Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Optimatus » 14 nov 2022 14:20

Inderdaad ook een heel mooie video.

De blijdschap bij deze mensen in Cherson is hartverwarmend.

Hoe vind je deze? https://twitter.com/TpyxaNews/status/15 ... 7617907713
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3134
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor johannes1 » 13 dec 2022 13:08

Inmiddels kabelt de strijd een beetje voort. Beide partijen boeken momenteel geen terreinwinst. Verwachten jullie ook op korte termijn een doorbraak van de Russen bij Bakhmut? Of zullen de Oekrainers bij Zaporizha actie ondernemen?

Eigenlijk niemand die het weet. Het kan nog wel eens een lange strijd worden.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Marnix » 13 dec 2022 15:35

johannes1 schreef:Inmiddels kabelt de strijd een beetje voort. Beide partijen boeken momenteel geen terreinwinst. Verwachten jullie ook op korte termijn een doorbraak van de Russen bij Bakhmut? Of zullen de Oekrainers bij Zaporizha actie ondernemen?

Eigenlijk niemand die het weet. Het kan nog wel eens een lange strijd worden.


Het is afwachten, dat het in de winter een beetje tot een patstelling zou komen was wel te verwachten overigens. Grote verschillen zullen er niet ontstaan, hooguit wat speldenprikken en verder ellende waar men zich ingegraven heeft. Vooral rond Bakhmut.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 14 dec 2022 08:42

johannes1 schreef:Inmiddels kabelt de strijd een beetje voort. Beide partijen boeken momenteel geen terreinwinst. Verwachten jullie ook op korte termijn een doorbraak van de Russen bij Bakhmut? Of zullen de Oekrainers bij Zaporizha actie ondernemen?

Eigenlijk niemand die het weet. Het kan nog wel eens een lange strijd worden.
Een doorbraak van Rusland bij Bakhmut zal er niet komen. Misschien dat de Russen de stad in kunnen nemen, maar dan zijn ze niet meer dan een paar km opgeschoten. Het Russische leger heeft geen manoeuvre eenheden meer die snel gebied kunnen veroveren. Wat je nu ziet is dat ze eindeloze golven van slecht getrainde infanterie laten oprukken, die vervolgens bijna allemaal worden neergeschoten. Hooguit wint men hier en daar een paar honderd meter terrein. Dit zijn gevechten die in veel opzichten op de Eerste Wereldoorlog lijken, met statische frontlinies die nauwelijks bewegen.
Aan de Oekraïense zijde denk ik dat men wacht tot het goed vriest voordat er een offensief gestart wordt. In de modder komen de voertuigen niet vooruit en als de grond bevroren is, gaat dat een stuk gemakkelijker. In het zuidoosten van Oekraïne waar de strijd vooral plaatsvindt, was het de afgelopen tijd nat en zacht. Naar verwachting wordt het de komende weken daar kouder.
In elk geval verwacht de Oekraïense opperbevelhebber Zaluzhnyi een nieuw Russisch offensief begin volgend jaar. Het is te verwachten dat de zwaarste gevechten misschien nog moeten komen. Oekraïne heeft daarbij behoefte aan wapens. Mankracht heeft het land voldoende, maar om de strijd te kunnen beslechten heeft het land tanks, pantserwagens en houwitzers nodig. Er is daarbij druk op Duitsland om tanks (Leopards) en pantserwagens (Marders) te leveren, maar de Duitse regering is uiterst terughoudend. Mochten de Duitsers deze wapens leveren, dan zou dat beslissend kunnen zijn. Ik denk zelf dat de strijd nog minstens tot volgend jaar zomer zal voortduren.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Katlheen » 19 dec 2022 10:35

Ben wel benieuwd wat Oekraine gaat doen op het moment dat het genoeg gevroren heeft waardoor de grond weer begaanbaar is. Gaan ze het moment gebruiken om juist mobiel te gaan tegen de ingegraven Russen? Mobiliteit wint het doorgaans van statisch blijven.
Als er nog een zwik moderne wapens naar de Oekrainers gaan en ze leren er goed me om te gaan, gaan de verliezen aan Russische zijde nog eens flink oplopen. Aangezien ze hun bevoorrading niet op orde hebben zullen er nog wel de nodige casualties vallen bij de Russen door kou, gebrek aan voedsel, munitie etc.

En dan kan het wellicht ineens snel gaan qua Russen het land uitjagen.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Marnix » 20 dec 2022 11:31

Katlheen schreef:Ben wel benieuwd wat Oekraine gaat doen op het moment dat het genoeg gevroren heeft waardoor de grond weer begaanbaar is. Gaan ze het moment gebruiken om juist mobiel te gaan tegen de ingegraven Russen? Mobiliteit wint het doorgaans van statisch blijven.
Als er nog een zwik moderne wapens naar de Oekrainers gaan en ze leren er goed me om te gaan, gaan de verliezen aan Russische zijde nog eens flink oplopen. Aangezien ze hun bevoorrading niet op orde hebben zullen er nog wel de nodige casualties vallen bij de Russen door kou, gebrek aan voedsel, munitie etc.

En dan kan het wellicht ineens snel gaan qua Russen het land uitjagen.


Dat valt misschien wel tegenals de verliezen weer worden aangevuld met arbeidsmigranten, criminelen en een lading reservisten die na hun oproep niet gelijk naar het front zijn gestuurd. Ik denk niet dat het zo makkelijk en snel gaat als we allemaal hopen. Daarvoor is Poetin te koppig en te bang voor gezichtsverlies en bijkomende onrust.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Katlheen » 21 dec 2022 12:00

Dat zal zeker kloppen. Maar als de verliezen maar groot genoeg worden voor de Russen, dan wordt het een afmatting. En ook Rusland loopt dan tegen zijn grenzen op. De weerstand zal alleen maar groeien. Maar voor Oekraïne zal het niet makkelijk zijn en worden. Hopelijk krijgen ze genoeg wapens en voorraden uit het Westen, inclusief training. Het enige wat nu zal helpen, hoe hard en cynisch dit ook klinkt, is het aantal slachtoffers aan Russische zijde enorm te vergroten. Als ze nu 500 man per dag verliezen, dan moet dat naar 1000 per dag gaan. Dan zal het hard gaan voor de Russen.

Nogmaals, dit is heel hard en cynisch en ik zeg het liever niet, maar dat zal er waarschijnlijk nodig zijn om de Russen te stoppen dan wel een interne opstand te triggeren zodat ze Putin afzetten en er iemand komt die deze helse situatie stopt.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 21 dec 2022 14:49

Om de oorlog te kunnen winnen, heeft Oekraïne wapens nodig. Het is daarom ook niet voor niets dat Zelensky vandaag in Washington is. Biden vraagt aan het Congres om een enorm wapenpakket voor Oekraïne (het zou om iets van 45 miljard dollar gaan) en daarom zou een toespraak van Zelensky in het Congres en gesprekken met de belangrijkste leiders daar kunnen helpen.
Zelensky zal daarvoor eerst Biden ontmoeten. De parallel met de ontmoetingen van Churchill (die toen ook om steun kwam vragen) en Roosevelt in augustus en december 1941, zal ook gemaakt worden.
Tegelijkertijd is dit ook een signaal naar Poetin dat het westen dit strijdtoneel niet vergeet en Oekraïne zal blijven steunen.
Ondertussen keldert de Russische olieverkoop door de nieuwste sancties van de EU, dus als Poetin op de lange termijn gokt, heeft hij wel een probleem.
Kathleen schreef:Het enige wat nu zal helpen, hoe hard en cynisch dit ook klinkt, is het aantal slachtoffers aan Russische zijde enorm te vergroten. Als ze nu 500 man per dag verliezen, dan moet dat naar 1000 per dag gaan. Dan zal het hard gaan voor de Russen.
Het gaat niet zozeer om het maken van slachtoffers, maar om het Russische vermogen om kwaad te doen in Oekraïne. Dat betekent dat de middelen waarmee de Russen dat kunnen doen uitgeschakeld moeten worden. Daar horen soldaten bij, maar vooral ook wapens. Overigens geven de Russen helemaal niets om hun soldaten. Ze hebben gevangen criminelen gerecruteerd en die sturen ze als eerste naar voren als kanonnenvoer. Dan kunnen de Russen bezuinigen op hun gevangenissen, omdat die op deze manier steeds leger worden. Voor de machthebbers in het Kremlin is het leven van een Russische soldaat niets waard. Deze soldaten moeten aanvallen en worden daarbij vaak gedood. Maar het alternatief komt op hetzelfde neer: niet aanvallen betekent desertie en dat betekent dat ze door hun eigen commandanten worden gefusilleerd, tenminste volgens dit bericht.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Katlheen » 22 dec 2022 10:42

Dat de Russen geen barst om hun soldaten geven is wel bekend. Alles valt of staat uiteraard met slagkracht. Iedere Rus die sneuvelt is een verlies van slagkracht en uitrusting, voor zover aanwezig. En uiteindelijk heb je toch boots on the ground nodig om een gebied in handen te houden.
Russische "soldaten" die over de lijken van hun voorgangers naar voren worden gestuurd zullen niet gemotiveerd zijn schat ik zo in.

En met voldoende high tech materiaal uit het Westen kan Oekraïne ook flinke klappen uitdelen aan het verouderde materiaal van de Russen. De uiteindelijke vraag is hoever Rusland wil gaan qua kosten in levens en materiaal. Dat ze uiteindelijk verliezen lijkt mij evident.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 23 dec 2022 08:26

Katlheen schreef:De uiteindelijke vraag is hoever Rusland wil gaan qua kosten in levens en materiaal. Dat ze uiteindelijk verliezen lijkt mij evident.
Aangezien we nu op een punt zijn aanbeland dat het om Poetins positie gaat, betekent dit dat hij er net zoveel soldaten tegenaan gaat gooien als hij nodig acht. Vrijwillig zal hij in elk geval niet zijn troepen terugtrekken uit Oekraïne.
Dus ofwel Oekraïne gooit de Russische troepen het land uit, of dit wordt een bloedige patstelling die duurt totdat Poetin van het toneel verdwenen is.
Strategisch gezien heeft Rusland al verloren, maar Poetin zal dit nooit toegeven, dus duurt dit conflict voort.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Marnix » 23 dec 2022 13:42

Plus dat de opmerking dat Rusland uiteindelijk zal verliezen wat te kort door de bocht is. Ja, ze staan op achterstand. Maar Rusland heeft de grootte mee. Dat Oekraïne niet onder de voet is gelopen komt door het verschil in mentaliteit (de marionetten van Poetin die helemaal niet willen vechten) vs. de Oekrainers die gebrand zijn om hun vrijheid te verdedigen en door de westerse steun die ze krijgen want je kan de strijd nog zo graag willen, je hebt wel wapens nodig. Zolang dr mentaliteit goed blijft en er wapensteun is ziet het er goed uit voor de kansen van Oekraïne maar als het westen door recessie, het feit dat het lang duurt, wisselingen bij de overheid bijvoorbeeld wanneer de Republikeinen in 2024 winnen waardoor er minder steun zou kunnen komen enz kan het nog altijd de andere kant op gaan.

Overigens ging Poetin gisteren in de fout door zijn eigen verbod om de “speciale militaire operatie” in Oekraïne een oorlog te noemen, te overtreden. Hij gaf aan een eind te willen maken aan de oorlog in Oekraïne. (Waarom dat dan zo lang duurt is me een raadsel). Hij riskeert nu op papier dus een gevangenisstraf van 15 jaar. :roll:
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Katlheen » 27 dec 2022 10:45

Ik lees vandaag in het nieuws dat de Russen willen onderhandelen. Wel met voorwaarde dat Oekraïne een vijfde van het land moet inleveren bij de Russen. Iets zegt mij dat Oekraïne daar niet mee akkoord zal gaan.
Ik krijg toch meer het idee dat de Russen willen onderhandelen vanwege de positie die ze nu hebben met zware verliezen, een bijna lege oorlogskas en vrijwel geen moraal onder de troepen. Zou Putin voelen dat als hij zo doorgaat, snel exit is? Wat denken jullie?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 28 dec 2022 09:52

V.w.b. onderhandelingen: dat loopt op niets uit. Het huidige Russische voorstel is niets minder dan een ultimatum, geen poging tot onderhandelen.
Een Amerikaanse ex-generaal die wat ervaring heeft met zijn collega's uit Rusland, zegt het zo: "I've negotiated with some of [#Putin's] military officers, his generals. First of all, they lie. Secondly, they will never negotiate evenly. And thirdly, if they do negotiate and you think you have a deal, they will renege on that deal."
Dit zijn allemaal schijnmanoeuvres om de indruk te wekken dat men wil onderhandelen, verder niets. Deze oorlog gaat nog minimaal een half jaar duren.

Even los hiervan is de rol van de Russisch orthodoxe kerk ook geen frisse. Deze priester bijvoorbeeld roept zijn landgenoten op om de wapens op te nemen om te sterven voor het vaderland, "want dat is beter dan te stikken in je eigen overgeefsel als je teveel gedronken hebt".
Eerder al zei de patriarch van Moskou Kirill al dat als je sterft tijdens de speciale militaire operatie, dat je zonden dan automatisch vergeven zijn en je naar de hemel gaat.
Waar hebben we dit soort verwerpelijke onzin eerder gehoord?
In elk geval is de Russisch orthodoxe kerk niets meer dan een bijwagen van het Kremlin en worden de topposities ingenomen door lui die omwille van hun eigen luxueuze positie de wapens zegenen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Dorpeling » 28 dec 2022 21:45

De Oekraïense regering wil dat er een vredestop eind februari wordt gehouden. Ze vinden daarvoor de VN de beste plaats. Maar Rusland, het land waarover en waarmee vrede moet worden gesloten, mag alleen op voorwaarden worden uitgenodigd.

Kortom, dat is weer voor de show. Schijnvertoning, ja net zo goed van de kant van Oekraine.
En hoezo Rusland, een heel volk dus, uit willen sluiten van de VN?

Wordt het niet eens tijd voor bijvoorbeeld de NAVO om meer voorwaarden te gaan stellen aan Oekraïne ipv alleen maar wensen en eisen in te willigen en eindeloos steun toe te zeggen.

Alleen aan de onderhandelingstafel zal er vrede kunnen komen, dat weten zij ook. Hoe meer voorwaarden, hoe langer dat duurt. En elke dag langer is meer levens verloren, meer verwoestingen, meer geld weggegooid, meer Oekraine-moeheid.

De wapenleverancies kunnen sws niet jarenlang doorgaan. Dan raakt de steun vanzelf een keer uitgeput.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Marnix » 28 dec 2022 22:54

Dorpeling schreef:De Oekraïense regering wil dat er een vredestop eind februari wordt gehouden. Ze vinden daarvoor de VN de beste plaats. Maar Rusland, het land waarover en waarmee vrede moet worden gesloten, mag alleen op voorwaarden worden uitgenodigd.

Kortom, dat is weer voor de show. Schijnvertoning, ja net zo goed van de kant van Oekraine.
En hoezo Rusland, een heel volk dus, uit willen sluiten van de VN?

Wordt het niet eens tijd voor bijvoorbeeld de NAVO om meer voorwaarden te gaan stellen aan Oekraïne ipv alleen maar wensen en eisen in te willigen en eindeloos steun toe te zeggen.

Alleen aan de onderhandelingstafel zal er vrede kunnen komen, dat weten zij ook. Hoe meer voorwaarden, hoe langer dat duurt. En elke dag langer is meer levens verloren, meer verwoestingen, meer geld weggegooid, meer Oekraine-moeheid.

De wapenleverancies kunnen sws niet jarenlang doorgaan. Dan raakt de steun vanzelf een keer uitgeput.


:cry:

Bah wat een zure reactie, pro-Rusland en de eigen portemonnee….

- De vredestop is een wereldwijde, aangezien de VN verreweg de grootste samenkomst dus voor een wereldwijde vredestop een logische keuze.

- Dat daar alleen landen worden uitgenodigd die ook daadwerkelijk vrede willen lijkt me niet onlogisch. Bij een WK-voetbal nodig je ook alleen voetbalteams uit :roll:

- De top is wereldwijd en gaat niet specifiek om de casus Oekraïne en Rusland. Onzin om Oekraïne een gebrek aan wil om te onderhandelen te verwijten.

- Rusland is de agressor die een vrij land is binnengevallen en moet dus gewoon dat land weer verlaten. Ze hebben geen recht om in de onderhandeling claims op delen van het land te leggen.

Iedere keer kom je weer met hetzelfde verhaal. Een land valt een vrij land zonder reden binnen en jij roept dan: mensen, dit kost teveel geld en teveel levens. Rusland wil best onderhandelen als ze maar een een deel van het binnengevallen land mogen houden, Oekraïne moet dat ze maar gewoon geven want anders kost het ons teveel. En dan zijn zij onwillig. Je probeert de hele tijd hen de schuld ook een beetje in de schoenen te schuiven. Ik ben benieuwd of je je eigen land net zo makkelijk zou verraden als het zomaar werd binnengevallen door een buurland met expansiedrift….
Laatst gewijzigd door Marnix op 29 dec 2022 13:14, 2 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten