Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Marnix » 04 mei 2023 12:43

Optimatus schreef:Als je gelooft dat Rusland zich na onderhandelingen en een "vrede" aan de afspraken zal houden, ben je erg naïef. Ooit gehoord van het Akkoord van Białowieża of het Memorandum van Boedapest? Twee zeer belangrijke verdragen, die door Rusland in 2008 zijn geschonden.


Het slaat sowieso nergens op om te beweren dat Rusland enthousiast zou zijn over vredesonderhandelingen en Oekraïne niet. Het zou net zoiets zijn als in najaar 1944 zeggen: De Duitsers willen best over vrede onderhandelen als ze Nederland, Belgie, grote delen van Frankrijk en het oostblok mogen houden, de geallieerden en Sovjets willen geen vrede omdat ze doorgaan met de strijd.

Oekraïne wil dolgraag vrede, een stuk liever dan dat de Russen dat willen. Alleen moeten de Russen dan wel eerst de Donbas verlaten omdat de dat zonder reden met veel geweld hebben geannexeerd. Maar als dat de eis is wil Rusland juist geen vrede en Oekraïne wel. Dat er daar nu geen vrede is is te wijten aan Rusland en niet aan Oekraïne.

Vandaag is het 4 mei, de dag dat we stilstaan en terugdenken aan mensen die verzet boden tegen onrecht, het onterecht je toeeigenen van andersmans grondgebied en daar dood en verderf zaaien. Mensen die met gevaar voor eigen leven streden voor vrijheid, tegen een agressor. Niet aan mensen die zeiden: Laten we de Duitsers maar gewoon erkennen, laten we ze maar geven wat ze willen want anders kan het ons nog wel eens duur komen te staan. Een mooie gelegenheid om ook terug te denken aan mensen in Oekraïne zie diezelfde strijd nu, met gevaar voor eigen leven voeren en mensen die omkwamen, militairen in die strijd en burgers, omdat hun huizen worden gebombardeerd, ze werden geraakt bij beschietingen of simpelweg dood werden geschoten zoals in Bucha bijvoorbeeld. En ongelooflijk hypocriet als er dan politici met een "eigen-volk-eerst-argument" roep dat het niet gepast is als Zelenski deze ochtend spreekt voor de Staten-Generaal en daarna bij het Internationaal Strafhof en wegblijven. Bovendien gebeurt het overdag en is 4 mei geen nationale vrije dag of zo, Nederlanders moeten overdag gewoon werken. Van der Plas en Wilders hadden gewoon zonder dat het enig conflict had gegeven vandaag kunnen werken (daar betalen we ze toch voor?) en vanavond onze nationale herdenking kunnen bijwonen / volgen. Dat lijkt me meer gepast dan weblijven van je werk met zo'n kulsmoes.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 05 mei 2023 06:47

Marnix schreef:En ongelooflijk hypocriet als er dan politici met een "eigen-volk-eerst-argument" roep dat het niet gepast is als Zelenski deze ochtend spreekt voor de Staten-Generaal en daarna bij het Internationaal Strafhof en wegblijven. Bovendien gebeurt het overdag en is 4 mei geen nationale vrije dag of zo, Nederlanders moeten overdag gewoon werken. Van der Plas en Wilders hadden gewoon zonder dat het enig conflict had gegeven vandaag kunnen werken (daar betalen we ze toch voor?) en vanavond onze nationale herdenking kunnen bijwonen / volgen. Dat lijkt me meer gepast dan weblijven van je werk met zo'n kulsmoes.
Helemaal mee eens. Van Baudet kon je dit verwachten: die staat mogelijk toch al op de loonlijst van het Kremlin, maar dat Wilders en vooral van der Plas hiervoor kozen, valt me van ze tegen. Ze deden alsof Zelensky gisteravond op de Dam zou staan om daar de herdenking te kapen. Maar toen was hij allang weer uit ons land vertrokken. Er is gisteren dus niets geks wat dat betreft gebeurd.
Nu heeft van der Plas natuurlijk recht op haar eigen afweging en ze steunt Oekraine naar eigen zeggen nog steeds volop, maar ik ben het in dit geval niet eens met haar argumenten. Ik kan me daarom goed vinden in het commentaar van het RD hierover.

Het is ook absurd hoe sommige mensen tegen Zelensky aankijken. In sommige kringen (met name FvD-gelieerde mensen) wordt hij zelfs als oorlogshitser aangeduid omdat hij om wapens vraagt. Dat terwijl het volkomen legitiem is om steun te vragen als je land aangevallen wordt. Wat moet hij anders doen? Zijn volk af laten slachten? Dat zou crimineel zijn. Dus is het volkomen logisch dat hij om wapens vraagt om zich te verdedigen en is het ook moreel verantwoord dat wij de Oekraieners helpen om zich te verdedigen tegen de brute Russische agressie.
Ik ben behoorlijk kritisch op onze regering over een heleboel onderwerpen, maar dat Nederland Oekraine hierbij helpt (en meer dan ik dacht) vind ik prima. Ik zie dan ook veel filmpjes voorbij komen op sociale media waarin door Nederland gedoneerde YPR-765 pantserwagens rondrijden. Naar verluid heeft Nederland er 196 geleverd. Ik wist niet eens dat we er nog zoveel van hadden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Marnix » 05 mei 2023 14:48

Eens. Ondertussen wordt het tussen Wagner en het Kremlin steeds minder gezellig, Progizjin dreigt woensdag de Wagner-troepem terug te trekken uit Bachmut, nadat eerder op de dag een video verscheen waarop hij naast allerlei net gesneuvelde Wagner-huurlingen volledig uit zijn slof schiet richting minister van Defensie Sjojgoe en Legerchef Gerasimov. Nou heeft hij daar wel vaker mee gedreigd dus het valt nog even te bezien, maar het filmpje maakt de onderliggende interne spanningen wel goed duidelijk.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Optimatus » 05 mei 2023 15:05

Hij heeft vaker gedreigd zich terug te trekken en het feit dat hij een ruim ultimatum stelt, wijst erop dat het ook nu weer niet veel te verwachten valt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Marnix » 05 mei 2023 15:58

Optimatus schreef:Hij heeft vaker gedreigd zich terug te trekken en het feit dat hij een ruim ultimatum stelt, wijst erop dat het ook nu weer niet veel te verwachten valt.


Het dreigen zal in de eerste plaats een pressiemiddel zijn om weet munitie te krijgen maar eerdere dreigementen hebben dat probleem op korte termijn maar niet op langere termijn opgelost. Daarnaast zie je ook aan hoe de dreigementen eruitzien wel dat de frustratie verder is opgelopen. Ik weet niet of je het filmpje gezien hebt maar dan begrijp je wat ik bedoel. Daarnaast heeft hij niet eerder concreet gedreigd het slagveld van Bachmut te verlaten. Overigens zal dat nog een uitdaging zijn aangezien het grootste deel daar onder controle van het Russische leger is en het mogelijk als deserteren wordt gezien, maar het zal me niet verbazen als hij het dit keer echt zal proberen. Want eerdere dreigementen hielpen niet.

De vijf dagen hebben mogelijk te maken met de Russische feestdag op 9 mei, de Russische variant van bevrijdingsdag.

Edit helaas, het lijkt erop dat hij na toezeggingen toch terugkrabbelt. En zo wordt hij weer lekker aan het lijntje gehouden door het Kremlin, wat ook precies de bedoeling is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Haaibaai » 10 mei 2023 09:31

Een ding Europa is wakker geschrokken dachten in Europa is het voor eeuwig vrede.Als je echt VREDE wil zal je je moeten voor bereiden op oorlog.

Dus een totaal sterke NAVO/NATO is zeer op zijn plaats.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Dorpeling » 19 mei 2023 20:53

Haaibaai schreef: Als je echt VREDE wil zal je je moeten voor bereiden op oorlog.

Als je echt vrede wil moet je stoppen met het leveren van steeds groter en meer materieel. Eerst kogels, daarna wapens, drones, afweergeschut, tanks, helicopters, F16's en straks.. grondtroepen?

Elk verzoek wordt tot dusver ingewilligd en vredesbesprekingen lijken uit de boze. Eerst dit en dan dat, en daarna misschien.. tegen (w)elke prijs?!

Ondertussen wordt het alleen maar groter, raken we steeds meer betrokken en loopt het steeds verder uit de hand. En straks raar toekijken als er nucleare wapens ingezet worden en roepen dat 'de ander' begonnen is. Alsof er niet veel meer aan de hand is. Ook wij staan hier niet onschuldig in.

Maar alles wat wij doen is helpen met het in stand houden van deze oorlog.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Katlheen » 20 mei 2023 12:59

Vredesbesprekingen zijn niet uit den boze. Maar Rusland weigert te vertrekken. Dat maakt het zinloos. De Russen zijn binnengevallen en dan zouden de Oekraïners nu onder het mom van "vrede" moeten accepteren dat de Russen een deel van hun grondgebied heeft ingepikt.
Met die gedachtegang zou ik zeggen: geef even je adres door, kom ik even een stuk van je tuin claimen en als je het niet fijn vindt dat ik je dagelijks op je gezicht sla, gaan we het over vrede hebben: ik sla je niet meer dagelijks op je gezicht, jij doet afstand van je tuin. Deal?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Marnix » 20 mei 2023 22:59

Katlheen schreef:Vredesbesprekingen zijn niet uit den boze. Maar Rusland weigert te vertrekken. Dat maakt het zinloos. De Russen zijn binnengevallen en dan zouden de Oekraïners nu onder het mom van "vrede" moeten accepteren dat de Russen een deel van hun grondgebied heeft ingepikt.
Met die gedachtegang zou ik zeggen: geef even je adres door, kom ik even een stuk van je tuin claimen en als je het niet fijn vindt dat ik je dagelijks op je gezicht sla, gaan we het over vrede hebben: ik sla je niet meer dagelijks op je gezicht, jij doet afstand van je tuin. Deal?


Laat maar, ieder tegengeluid wordt structureel genegeerd. Er is al 100x aangegeven dat met deze insteek ons land nog steeds onderdeel zou zijn van Nazi-Duitsland maar het dringt net echt door…
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Dorpeling » 22 mei 2023 12:59

Altijd dat gemier over die achtertuin etc, dat is geen vergelijking. Daarom ga ik daar niet op in. Het gaat hier over levens. Alsof dat niet meer waard is dan grond.

https://www.vredesactie.be/oekraine
Dit zou een actie zijn die ik zou kunnen steunen. Géén spierballentaal maar inzetten op vrede.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Marnix » 22 mei 2023 15:02

Dorpeling schreef:Altijd dat gemier over die achtertuin etc, dat is geen vergelijking. Daarom ga ik daar niet op in. Het gaat hier over levens. Alsof dat niet meer waard is dan grond.


Klopt, maar het voorbeeld gaat over levens maar het gaat ook over het onrechtmatig toeeigenen van andermans bezit / land en vrijheidsinperking. Dus blijkbaar ben jij daar best tegen totdat het levens kost, dan is het niet meer waard om voor je recht en je vrijheid op te komen. Dan is de vergelijking met de Tweede Wereldoorlog die ook is gemaakt beter. Daar koste de strijd tegen de onrechtmatige bezetting door Nazi-Duitsland en het tegenoffensief van de geallieerden ook levens dus we hadden in jouw optiek beter onder het Nazi-Duitse regime kunnen blijven. Want al die slachtoffers die zijn gevallen, dat was het ook niet waard.

Zoals iedereen al aangaf, we zijn voorstander van vrede, maar niet ten koste van vrijheidsinperking. Poetin kan zich gewoon terugtrekken tot zijn eigen landsgrenzen en dan valt er prima te onderhandelen. Maar je kan dit gedrag moeilijk gaan belonen door Poetin te geven wat hij graag wilde: Extra land wat helemaal niet van hem is. En hem zo laten zien: Een land zomaar binnenvallen is de moeite waard, het loont. Je maakt er een hoop slachtoffers en dan denken mensen: Dat is het niet waard, laten we je maar geven wat je wil.



https://www.vredesactie.be/oekraine
Dit zou een actie zijn die ik zou kunnen steunen. Géén spierballentaal maar inzetten op vrede.


Best een aardig plan wat begint met terugtrekking van Russische troepen. Lijkt me een mooi begin, dan valt er ook best wel te onderhandelen. Maar zolang Oekraine elke dag beschoten, bestookt en aangevallen wordt kan je moeilijk de genoemde vervolgstappen zetten. Daarnaast is de grootste uitbreiding van de NAVO juist het gevolg van het conflict en willen er nu landen bij de NAVO die eerder die wens niet hadden. Wel goed om dat te blijven zien. En dat is het goed recht van soevereine landen. Rusland kan landen niet verbieden om zich meer op het Westen te richten of bij de NAVO aan te sluiten als ze dat graag willen, puur omdat Rusland dat niet zo fijn vindt. Wat het opvoeren van defensiebudget en de levering van allerlei wapens betreft, op de 2 procent defensiebudget die de NAVO ooit heeft afgesproken na is de rest direct gekoppeld aan de Russische agressie in Oekraïne. Als Rusland zich terugtrekt hoeft Oekraine zich niet te verdedigen en hoeven andere landen ook geen steun te geven in de vorm van dure wapens.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 22 mei 2023 20:38

Dorpeling schreef:Het gaat hier over levens. Alsof dat niet meer waard is dan grond.
De meeste Oekraiense burgerdoden vielen begin vorig jaar, toen het land nog niet veel westerse wapens had ontvangen.
Sinds Oekraine meer westerse wapens ontvangt, daalt het aantal burgerslachtoffers.
Dus als de levens van Oekraiense burgers je iets waard zijn, dan ben je voor westerse wapenleveranties en niet ertegen.
Een volk dat zichzelf kan verdedigen, wordt niet afgeslacht.
Dat is de les die de geschiedenis ons leert en die we nu opnieuw in Oekraine moeten leren.
Dorpeling schreef:https://www.vredesactie.be/oekraine
Dit zou een actie zijn die ik zou kunnen steunen. Géén spierballentaal maar inzetten op vrede.
Het zogenaamde vredesplan wat hier beschreven wordt, heeft een aantal enorme manco's:
1. met alleen economische sancties kom je er niet. Als het westen geen wapens aan Oekraine had geleverd, dan was Rusland er waarschijnlijk wel in geslaagd om het hele land te bezetten. Het gevolg daarvan zou geweest zijn dat het westen voor een voldongen feit zou worden gesteld. Net als na de inval in de Krim zou het westen na verloop van tijd weer in slaap zijn gesukkeld en de Russen konden dan hun gang gaan in het bezette gebied. Met als gevolg het uitwissen van het Oekraiense volk en cultuur, feitelijk een vorm van genocide.
2. de premisse dat "de bestaande veiligheidsstructuren falen" is complete onzin. Rusland heeft geen NAVO landen aangevallen. Welke landen valt het wel aan? Landen die niet onder de bestaande veiligheidsstructuren vallen. Georgie dus in 2008, en sinds 2014 ook Oekraine. Verder noem ik Syrie en Libie waar Rusland actief is. Allemaal geen NAVO landen. Als er ergens een argument gemaakt moet worden over de bestaande veiligheidsstructuren, dan is het wel dat die uitgebreid moeten worden, om meer landen meer veiligheid te bieden. Kortom: als Oekraine in 2014 lid was geweest van de NAVO, dan was Rusland dat land nooit binnengevallen.
3. dit conflict draait voor Poetin niet om de NAVO. Waar het hem wel om gaat? Om de uitbreiding van het Russische imperium. Het bewijs dat het Poetin nooit om de NAVO ging, was wel dat hij een vredesplan waarbij Oekraine beloofde nooit lid te worden van de NAVO vlak voor de inval op 24 februari 2022 heeft afgewezen. Zie dit artikel. Een ondergeschikte van Poetin beval deze deal aan, maar Poetin wees het van de hand. Zijn doel is het herstel van het Russische imperium en de inname van Oekraine moest de kroon op dat werk worden.

Kortom: het is leuk om vredesplannetjes te maken, maar dit is weer zo'n plan dat totaal geen rekening houdt met de feiten en de motieven van de spelers op het veld. Dit is het soort pacifistisch denken dat vrede ten koste van alles nastreeft, wat feitelijk levensgevaarlijk is. Want er is 1 ding dat erger is dan oorlog en dat is een valse vrede die oorlog alleen maar eventjes uitstelt, zoals we in 1938 na het akkoord van Munchen zagen.
Marnix schreef:Als Rusland zich terugtrekt hoeft Oekraine zich niet te verdedigen en hoeven andere landen ook geen steun te geven in de vorm van dure wapens.
Oekraine zal ook na een Russische terugtrekking zich tot de tanden toe bewapenen. Dat is ook nogal logisch. De kans dat de grote buurman het nog een keer gaat proberen, blijft altijd aanwezig. Oekraine zal net als Israel zich ervan bewust zijn dat het zich in een gevaarlijke omgeving bevindt en zal daar consequenties aan verbinden qua bewapening.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Marnix » 22 mei 2023 21:53

Ja eens, eigenlijk is er geen weg meer terug dan je beschermen tegen Rusland door je te wapenen en door allianties aan te gaan met andere landen die je kunnne beschermen, met name de NAVO. Zoals
Finland al heeft gedaan, Zweden ook wil en zo zijn er meer landen in de buurt van Rusland. En de oorzaak daarvan is dat Rusland zelf heeft aangetoond dat de soevereine buurlanden niet veilig zijn, in ieder geval niet totdat er iemand aan de macht komt die de buurlanden respecteert.

Wat ik bedoelde is dat een tweede argument (naast hoeveel doden er vallen) is dat de wapensteun veel geld kost en als Oekraïne niet meer wordt aangevallen zal dat de westerse landen inderdaad wel een hoop miljoenen aan wapensteun schelen, ook al zal er dan wel weer veel steun voor wederopbouw gegeven worden.

Maar inderdaad, de dure antiraketsystemen bewijzen dat de steun juist levens redt door ongeveer dagelijks Russische raketten uit onschadelijk te maken die anders voor veel burgerslachtoffers zouden zorgen. Overigens heeft Dorpeling gelijk dat het nog veel meer levens had bespaard als Oekraïne 15 maanden geleden collectief met de witte vlag in de hand naar de Russen was gerend, zich had overgegeven en Poetin als hun nieuwe grote Leider had omarmd….

Een bekend stukje poëzie nav WO2, iedereen in het algemeen en Dorpeling in het bijzonder; goed om hier nog eens over na te denken wat er bedoeld wordt:

”Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 23 mei 2023 13:41

Gisteren is de oorlog best wel een absurde fase in gegaan: Russische oppositieleden die aan de kant van Oekraïne meevechten zijn Rusland binnengetrokken en hebben een paar dorpen aan de grens bij Belgorod bezet "om de regio Belgorod te bevrijden". Vandaag hebben ze hun werkterrein zelfs nog uitgebreid. Inmiddels is Rusland bezig om in eigen land die rebellen te bombarderen.
Oekraïne ontkent zelf directe betrokkenheid en wijst erop dat het alleen Russen zijn die aan deze actie meedoen. Dat zal zo zijn, maar die Russen krijgen volop Oekraïense steun natuurlijk en de ontkenning van Oekraïense betrokkenheid is jokkebrokken.
Naast dat dit een koekje van eigen deeg is richting Poetin (immers: hij deed precies hetzelfde in 2014 in Oekraïne) en het dus een briljante Oekraïense vorm van trollen is, zit er ook een serieuzere reden achter deze inval.
Die reden is dat Rusland nu gedwongen wordt om de eigen grenzen te verdedigen. Daarvoor is het nodig dat er militairen naar deze grensregio worden gestuurd, die mogelijk van het front in het zuiden van Oekraïne naar Rusland zelf moeten worden verplaatst. Dat verzwakt de linies in het zuiden, waardoor Oekraïne mogelijk gemakkelijker deze linies aan kan vallen in het voorjaars/zomeroffensief dat er aan zit te komen.
Oekraïne bepaalt hierdoor waar en wanneer er gevochten wordt, waarmee het militaire initiatief nu bij dit land ligt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Dorpeling » 23 mei 2023 15:42

Ik kan geen link vinden maar op NOS staat het volgende bericht:

Deense minister: Denemarken wil vredestop organiseren
Denemarken wil in juli een top organiseren over hoe er voor vrede gezorgd kan worden tussen Oekraïne en Rusland. "Als Oekraïne de tijd vindt om naar zo'n bijeenkomst te komen, zou dat fantastisch zijn", zegt de minister van Buitenlandse Zaken Lars Lokke Rasmussen tegen het Deense persbureau Ritzau. "En Denemarken zou die heel graag willen organiseren."

Dat kan ik alleen maar toejuichen. En niet vrijblijvend Oekraine 'de tijd laten vinden ' maar als voorwaarde van meer steun.

Evenals ik blij wordt van Afrikaanse leiders die iets dergelijks voorstellen. Zij vinden dat er zsm vredesbesprekingen moeten beginnen, ook als Rusland nog binnen de grenzen van Oekraine is.

Zo hoort het. Inzetten op vrede, niet op escalatie. En daar ook alles aan willen doen. Elke dag telt.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten