Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Dorpeling » 21 apr 2022 21:07

Marnix schreef:Dat is onzin.

Zal best, maar ik vind het daarom wel akelig klinken dat 'het schip nu op de zeebodem bezig is met een speciale operatie'. En al helemaal als daar een soort leedvermaak in doorklinkt. Het gaat me niet om dat schip maar om de zielen die er op zaten.
Beetje “eigen schuld dikke bult” maar als je gewoon soldaat bent in het Russische leger heb je helemaal niet voor deze oorlog gekozen, men bovendien is voorgelogen, geen keuze heeft en het is niet voor niets dat het moraal laag is bij een flink deel van de soldaten.
Dat inderdaad.

@Optimatus, ik begrijp trouwens nog steeds niet wat Swahili leren te maken heeft met miljoenen kinderen die honger lijden. Zijn ze daarmee geholpen? Ik ken ook wel wat woorden Afrikaans, toch denk ik dat ze meer hebben aan een sponsor waar ze voedsel en onderwijs door krijgen.
En nog wat, als je toch de ruimte hebt en er nog steeds geen vluchtelingen bij je wonen.. ik ken nog wel een somalisch gezin wat onderdak zoekt. Twee kindjes, een papa en mama. Niet europees maar evengoed wel hulp en onderdak nodig. Dat zoeken ze nl al zes jaar.
Oja, en om het vraagstuk af te maken: over 70 jaar is er misschien een optimatus die zegt dat hij zijn leven te danken heeft aan twee atoombommen. Dat er als gevolg van die atoombommen 109.000 Parijzenaars en 235.000 Rotterdammers omkwamen.. tja. Toch iets waar hij zijn leven aan te danken heeft, niet? Beetje wonderlijke redenering, dat wel.
Laatst gewijzigd door Dorpeling op 21 apr 2022 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Optimatus » 21 apr 2022 22:39

Mijn persoonlijke overwegingen zijn voor deze discussie niet relevant en ik heb ook niet de indruk dat het zin heeft, deze bij een meer passende gelegenheid aan jou uit te leggen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 22 apr 2022 08:31

Poetin wil de tot nu toe veroverde gebieden inlijven bij Rusland. Het gaat daarbij niet alleen om de Donbas, maar ook om de oblast (provincie) Kherson in het zuiden en mogelijk ook een deel van de oblast Kharkiv in het oosten. Daarvoor worden nepreferenda georganiseerd waarin de bevolking zogenaamd "kiest" om zich bij Rusland aan te sluiten. Bovendien wil hij op 9 mei (de herdenkingsdag van de overwinning in WO2) aankondigen dat de zogenaamde "speciale militaire operatie" een succes is en dat hij heeft gewonnen.
Er is alleen 1 probleem voor hem: ik denk niet dat Oekraïne op 9 mei de wapens neer gaat leggen. Gezien de wapenleveranties die het land van het westen krijgt, denk ik dat Oekraïne rond die tijd een sterker leger op de been heeft en dus over kan gaan tot de tegenaanval. Nu al heeft Oekraïne meer tanks in het land dan de Russen en met de toevoeging van zware artillerie, die door het westen geleverd wordt, wordt het militair sterker. Bovendien denk ik ook dat eind mei de Russische economie op haar laatste benen loopt en het niet langer mogelijk is om de oorlog met succes voort te zetten. Het wordt dan wel de vraag wat Poetin gaat doen: eieren voor zijn geld kiezen of escaleren d.m.v. een algehele mobilisatie of dreigen met massavernietigingswapens. Die laatste opties kan hij proberen, maar daarmee zakt Rusland nog verder in het zelf gecreëerde moeras.
Als we kijken naar de beelden van gisteren van Poetin en zijn minister van defensie, dan zie ik geen blije gezichten. Bovendien krijg ik de indruk dat dit niet meer de man is die er ooit als een toppunt van gezondheid uitzag.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Optimatus » 22 apr 2022 08:43

Dergelijke referenda zijn net zo nep als het referendum dat op 10 april in 1938 in Oostenrijk werd gehouden.

EDIT 1: Op de website van de ORF is te lezen dat de Baltische staten "derzeit" (nu dus) helemaal geen Russische gas meer kopen - het kan dus blijkbaar wel in landen die meer afhankelijk zijn van Russische gas dan Nederland.

Kortom: dit voorbeeld verdient navolging.

EDIT 2: En ik wordt op mijn wenken bediend: Nederland gaat eind dit jaar van het Russisch gas af.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 25 apr 2022 06:23

Dit is de Russische stad Bryansk vanmorgen. Deze ligt 110 km van de grens met Oekraïne. Er staan een raffinaderij van Rosneft en een olietank op een militaire basis in brand.
Dit is in de afgelopen dagen de zesde brand in Rusland die heel verdacht is. Eerder al vloog al een chemische fabriek bij Moskou in brand, toen een raketfabriek, daarna een brand op een industrieterrein bij Korolyov waar ook aan raketten wordt gewerkt en nog een paar van dit soort incidenten. Dit is wel een opvallend patroon, waarbij het vrijwel uitgesloten is dat het Oekraïense leger achter elk incident zit. Daarvoor zijn sommige locaties (bijv. die bij Moskou) te ver verwijderd van Oekraïne. Ik denk dat er ook mensen in Rusland zijn die nog een appeltje te schillen hebben met het regime van Poetin.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3134
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor johannes1 » 26 apr 2022 08:44

Ben alleen bang dat deze incidenten weinig invloed zullen hebben op het verloop van de oorlog.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Optimatus » 26 apr 2022 09:21

De Russische minister van buitenlandse zaken heeft het over een derde wereldoorlog.

Die dus door Rusland is begonnen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Optimatus » 26 apr 2022 11:51

elbert schreef:Dit is de Russische stad Bryansk vanmorgen. Deze ligt 110 km van de grens met Oekraïne. Er staan een raffinaderij van Rosneft en een olietank op een militaire basis in brand.
Dit is in de afgelopen dagen de zesde brand in Rusland die heel verdacht is. Eerder al vloog al een chemische fabriek bij Moskou in brand, toen een raketfabriek, daarna een brand op een industrieterrein bij Korolyov waar ook aan raketten wordt gewerkt en nog een paar van dit soort incidenten. Dit is wel een opvallend patroon, waarbij het vrijwel uitgesloten is dat het Oekraïense leger achter elk incident zit. Daarvoor zijn sommige locaties (bijv. die bij Moskou) te ver verwijderd van Oekraïne. Ik denk dat er ook mensen in Rusland zijn die nog een appeltje te schillen hebben met het regime van Poetin.


In Transnistrië is dit ook het geval.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 26 apr 2022 14:14

Optimatus schreef:In Transnistrië is dit ook het geval.
Ik denk dat hier de Russen zelf achter zitten. Daar heb ik een paar redenen voor:
- het verlangen om het conflict naar deze regio uit te breiden om dat te verbinden met het gebied in Oekraine dat onder Russische controle staat. Rusland wil een landbrug van Transnistrië via het zuiden van Oekraïne naar Rusland. Herinneren we ons dit kaartje van Loekasjenko uit maart nog? Daar staan pijltjes richting Transnistrië op. Het maakt dus onderdeel uit van het plan.
- het feit dat de Russen met de vinger naar Oekraïne wijzen voor de "aanslagen" in Transnistrië. Dat terwijl er aanwijzingen zijn dat het spoor juist naar Rusland wijst.
- de uitspraak van de Russen dat ze liever niet ingrijpen. (Let op: op dit moment is het omgekeerde van wat de Russen zeggen juist vaak waar).
- de dreiging van Russische troepen in Transnistrië houdt Oekraïense troepen weg van het Donbas gebied.
- het bombarderen van de brug die het gebied van Odesa verbindt met het Oekraïense grensgebied met Roemenië (de enige verbinding).
- de aanwezigheid van WarGonzo in Transnistrië. Deze propagandist van de Russische invasie zat de hele tijd in het Donbas gebied, waarbij hij voor de Russische TV enthousiast vertelde over de Russische "successen". Vandaag is hij opeens in Transnistrië opgedoken. Dat betekent dat de "speciale militaire operatie" uitgebreid gaat worden naar Moldavië. Want als de Russen iets doen, hebben ze wel "journalisten" nodig om er verslag van te doen. Die is alvast ingevlogen.

Dit is geen goede ontwikkeling, want dit betekent dat Moldavië bij deze oorlog betrokken raakt. Bovendien denk ik dat Roemenië (waar ook Nederlandse troepen gelegerd zijn) dit ook allemaal met argusogen volgt, zo vlak bij de grens.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Optimatus » 26 apr 2022 16:19

Moldavië zou er wellicht verstandig aan doen, Transnistrië af te stoten en zich daarna te herenigen met Roemenië. Zoals we weten, is Moldavië in 1940 door de toenmalige Sovjetunie van Roemenië gestolen onder dreiging van een militaire invasie. Op dat moment was er in de Sovjetunie al een Moldavische ASSR en die is toegevoegd aan de in 1940 opgerichte Moldavische SSR, terwijl ook delen van het Roemeense gestolen gebied aan Oekraïne is toegevoegd. De aan Oekraïne toegevoegde delen werden en worden overwegend door Oekraïners bewoond, maar Moldavië minus Transnistrië is voor het overgrote deel Roemeenstalig.

Daarom lijkt het mij verstandig, dit restant van het Molotov-Ribbentroppact zoals boven beschreven ongedaan te maken. Moldavië voorkomt daarmee een nieuwe Russische overheersing en omdat Roemenië deel uitmaakt van de NAVO, zal een aanval minder waarschijnlijk zijn.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 29 apr 2022 10:02

De VS hebben gisteren de Lend-Lease wet goedgekeurd, die het mogelijk maakt om grootschalige wapenleveranties aan Oekraine te doen. Dan moeten we denken aan moderne Abrams tanks en F-16's, voor als de oorlog langer zou duren dan een paar maanden.
Het is de vraag wat Poetin gaat doen en de aanwijzingen zijn niet bepaald om vrolijk van te worden. Er gaan geruchten (bron: de Britse minister van defensie Wallace) rond dat hij, in plaats van de overwinning uit te roepen wat het oorspronkelijke plan was, op 9 mei Oekraine formeel de oorlog gaat verklaren. Daardoor kan hij Rusland mobiliseren en dus honderdduizenden soldaten extra inzetten.
Ik zie dat als een dwaas idee, want het duurt sowieso een half jaar voordat zo'n mobilisatie enig effect heeft: troepen moeten getraind en uitgerust worden. Bovendien hebben de Oekrainers tegen die tijd zoveel modern westers wapentuig dat die nauwelijks getrainde dienstplichtigen bij bosjes afgeslacht worden.
Laten we hopen dat het er niet van komt, want dat wordt een nog veel groter bloedbad dan we nu al hebben. :(
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Optimatus » 29 apr 2022 11:18

Ik ben benieuwd hoelang het nog zal duren alvorens de Russische bevolking in opstand komt. De propaganda kan heel lang haar uitwerking hebben, maar als moeders hun kinderen niet meer thuis zien komen, staat op een gegeven moment zelfs de grootste Goebbels met een mond vol tanden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3134
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor johannes1 » 02 mei 2022 08:04

Optimatus schreef:Ik ben benieuwd hoelang het nog zal duren alvorens de Russische bevolking in opstand komt. De propaganda kan heel lang haar uitwerking hebben, maar als moeders hun kinderen niet meer thuis zien komen, staat op een gegeven moment zelfs de grootste Goebbels met een mond vol tanden.

Ik geloof dat dit nog heel lang gaat duren. Ze krijgen in Rusland te horen dat het erg goed gaat en dat ze de etnische russen aan het bevrijden zijn die onderdrukt/vermoord worden door de Oekrainers. Ik geloof dat die moeders maar wat trots zijn dat hun zoon voor de goede zaak zijn gevallen.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Optimatus » 02 mei 2022 08:59

johannes1 schreef:Ik geloof dat dit nog heel lang gaat duren. Ze krijgen in Rusland te horen dat het erg goed gaat en dat ze de etnische russen aan het bevrijden zijn die onderdrukt/vermoord worden door de Oekrainers. Ik geloof dat die moeders maar wat trots zijn dat hun zoon voor de goede zaak zijn gevallen.


Aan de andere kant zie je dat er ook op diverse plaatsen brand gesticht wordt bij defensie-relateerde panden. Dat zou erop kunnen wijzen dat er nog steeds Russen zijn, die zich niet laten voorliegen door het regime.

Wat ook in het nieuws was, is dit: vooral etnische minderheden (zoals Jakoeten, Tsjetsjenen, Toewenen en anderen) worden ingezet in Oekraïne, terwijl de etnische Russen 'buiten schot gehouden' worden. Klopt dit en wat voor gevolgen kan dit beleid hebben?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Katlheen » 02 mei 2022 11:19

Wat ook in het nieuws was, is dit: vooral etnische minderheden (zoals Jakoeten, Tsjetsjenen, Toewenen en anderen) worden ingezet in Oekraïne, terwijl de etnische Russen 'buiten schot gehouden' worden. Klopt dit en wat voor gevolgen kan dit beleid hebben?


Heel cru gezegd: het maakt minderheden nog wat meer minderheid als de jonge mannen naar het front worden gestuurd en niet meer terugkomen. Aan de andere kant zal er meer onvrede komen onder deze minderheden. En dus meer binnenlandse onrust. Wat dat dan weer op de lange termijn voor gevolgen zal hebben moeten we nog bezien.
Over een week zullen we meer weten over de intenties van de Russen. Op 9 mei willen ze mooi weer spelen. Is de huidige situatie voldoende voor ze of gaan ze nog veel verder en wordt het een nog groter bloedbad? En zullen de Russen echt naar het ultieme wapen (nucleair) grijpen? Het zijn beangstigende tijden!
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten