Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor hans0166 » 21 jun 2022 06:53

Marnix schreef:Logisch want hij is de president en geen soldaat. Hij heeft een andere rol en het is inderdaad handig dat hij niet meevecht. Maar stellen dat hij daarom makkelijk praten heeft is natuurlijk grote flauwekul.


Je opmerking zou terecht zijn als men ook eens met meer respect, dat is geen instemmen of supporter zijn, met de andere zijde. Poetin af blijven schilderen als de grote satan gaat niets oplossen, en is zelfs verre van de waarheid.
De rol van het westen wordt door de meesten, zoals die andere kwibus die hierover post, totaal vergeten.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 21 jun 2022 09:41

hans0166 schreef:Ik hoop toch echt dat je minder naif bent dan je probeert te laten blijken.
Zelensky heeft op z'n hoogst een wapen aangeraakt voor een foto, verder zit hij gewoon 20 verdiepingen diep in z'n bunker, en wacht tot z'n legershirtje gestreken is om weer een peptalk uit te zenden. Maar z'n mensen sneuvelen ondertussen met een paar honderd per dag. Maar hij is geweldig hoor... echt waar.
1. de man is regeringsleider, dus hoeft hij niet fysiek te vechten. Dat heb ik ook niet beweerd.
2. Als regeringsleider liep hij wel groot gevaar om door de Russen geliquideerd te worden, zeker in de eerste dagen van de oorlog. Wat dat betreft liep hij veel meer gevaar dan jij in het veilige Nederland. Misschien is het goed om je dat te bedenken voordat je dit soort teksten plaatst.
hans066 schreef:Je opmerking zou terecht zijn als men ook eens met meer respect, dat is geen instemmen of supporter zijn, met de andere zijde. Poetin af blijven schilderen als de grote satan gaat niets oplossen, en is zelfs verre van de waarheid.
De rol van het westen wordt door de meesten, zoals die andere kwibus die hierover post, totaal vergeten.
Feit is dat Poetin in weerwil van alle vormen van internationaal recht een soeverein land is binnengevallen om daar land in te pikken. Dat is de enige reden waarom hij dit heeft gedaan. Ik weet dat er een hoop geschreven is over de rol van westerse regeringen. Veel daarover kwam ook uit Russische koker. Maar Poetin heeft zelf aangegeven dat die argumenten niet meer dan smoesjes waren in zijn opmerkingen die hij over Peter de Grote maakte: "wij pakken alleen maar terug wat van ons is". Daar gaat het dus om: om land in te pikken. Niks meer en niks minder.
In de Russische visie is elk stuk land waar Russisch sprekende mensen worden, Russisch land. Dat is vergelijkbaar met de Heim ins Reich theorie die onder nazis gangbaar was in de jaren 30: elke Duitssprekende zou tot het Duitse rijk moeten behoren, ook al waren het feitelijk geen Duitsers, zoals Oostenrijkers, bewoners van het Sudetenland enz.. Het achterliggende doel hierachter is om het Russische rijk weer groot te maken.
De Russisch sprekenden in Oekraine willen in meerderheid helemaal niet bij Rusland horen, maar Poetin vindt dat ze dat wel moeten.
Vergelijk het eens met dat Rutte bepaalt dat de Vlamingen bij Nederland moeten horen en dat we daarom Belgie maar binnenvallen met bommen en granaten. Zoiets is in Oekraine aan de hand. Het is in strijd met elke internationale fatsoensnorm.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Optimatus » 21 jun 2022 14:07

hans0166 schreef:je moet eens ophouden met het zwartmaken en uitschelden van mensen die een andere kijk op zaken hebben. En vooral omdat je eigen kijk op zaken buitengewoon afhangt van je onderbuikje.


Dat maak ik zelf wel uit. Als jij aan Ruslands zijde staat, is dat jouw zaak. Rusland heeft Oekraïne in 2014 en in 2022 aangevallen - in weerwil van de garanties, die Rusland zelf in 1994 aan Oekraïne heeft gegeven. Dat zijn de feiten.

Dat jij er een andere mening op nahoudt, is prima, alleen maak ik vloeibaar gehakt van die mening als ik daar zin in heb. Als jouw tere huidje daar niet tegen kan, is dat jouw probleem en niet het mijne.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor pindas83 » 21 jun 2022 20:59

Het is mij nog steeds niet duidelijk welke rol die porseleinen knaapjes nou spelen in dit conflict :-k

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor StillAwake » 21 jun 2022 21:29

hans0166 schreef:Je opmerking zou terecht zijn als men ook eens met meer respect, dat is geen instemmen of supporter zijn, met de andere zijde. Poetin af blijven schilderen als de grote satan gaat niets oplossen, en is zelfs verre van de waarheid.
De rol van het westen wordt door de meesten, zoals die andere kwibus die hierover post, totaal vergeten.

Ik heb tijdens mijn promotie onderzoek in Rusland gewoond, dus weet wel iets van Rusland af. (al ken ik alleen Kola en Murmansk goed)
Ik heb de indruk dat jij de invloed van het Westen nogal overschat.
Figuren als Putin vinden altijd wel een "provocatie" om een andere partij de schuld te geven van hun agressie.

De claim van Putin dat (hoewel hij later andere bewoordingen is gaan kiezen) de NATO volgens afspraak nooit aan Rusland zou grenzen was bijvoorbeeld zoiets.
Putin claimde dat Gorbatsjov dat afgesproken had maar op dat moment hadden Noorwegen (via land) en de VS (overzijde Straat Bering) al een grens met Rusland, en beheerste de NATO via Turkije de zee van Marmara en de Bosporus waarmee de Zwarte Zee ook al effectief onder NATO toezicht viel.

Nog los van de vraag waarom een land überhaupt zou moeten beslissen met welke landen hun buurlanden bevriend zouden mogen zijn...

De meeste pro-russen hier (Omega een paar jaar geleden, en nu lijkt Hans dat een beetje te hebben) zijn nog nooit in het land geweest, en beseffen niet hoe Russen denken.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Optimatus » 21 jun 2022 22:36

Afgezien daarvan, er is echter nooit een verdrag getekend waarin staat dat de NAVO geen nieuwe lidstaten zou mogen aanvaarden. Er is derhalve geen enkel verdrag met Rusland gesloten waarin staat dat landen als Tsjechië, Finland, Roemenië of Montenegro geen lidmaatschap van de NAVO hadden mogen aanvragen. Dit zijn stuk voor stuk soevereine staten die zelf bepalen of zij een aanvraag hiertoe indienen. Daar heeft Rusland exact niets over te zeggen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Prisma23 » 22 jun 2022 10:56

EU/VS/NATO vallen landen binnen als er daar iets hen niet zint, bijvoorbeeld Afghanistan en Irak.
Maar Rusland mag dat niet.....?

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Optimatus » 22 jun 2022 12:34

Prisma23 schreef:EU/VS/NATO vallen landen binnen als er daar iets hen niet zint, bijvoorbeeld Afghanistan en Irak.
Maar Rusland mag dat niet.....?


De EU is nog nooit ergens binnengevallen en het aanvragen van het lidmaatschap van de NAVO heeft niets te maken met de Amerikaanse inval in Irak - die overigens destijds hartstochtelijk werd verdedigd door conservatief/rechts Nederland.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Marnix » 22 jun 2022 18:01

Prisma23 schreef:EU/VS/NATO vallen landen binnen als er daar iets hen niet zint, bijvoorbeeld Afghanistan en Irak.
Maar Rusland mag dat niet.....?


De vraag is met welke argumenten het gebeurt. En dan is niet iedere inval in het verleden goed te keuren... en deze van Rusland zeker niet want er is zelden op basis van zulke grote kulargumenten een land binnengevallen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Optimatus » 23 jun 2022 09:17

Marnix schreef:De vraag is met welke argumenten het gebeurt. En dan is niet iedere inval in het verleden goed te keuren... en deze van Rusland zeker niet want er is zelden op basis van zulke grote kulargumenten een land binnengevallen.


De invasie in Irak was ook op kletskoek gebaseerd. Als er in grote landen machtswellustelingen aan de macht komen, is dat doorgaans een slechte zaak voor de wereld in het algemeen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor StillAwake » 23 jun 2022 09:39

Optimatus schreef:Afgezien daarvan, er is echter nooit een verdrag getekend waarin staat dat de NAVO geen nieuwe lidstaten zou mogen aanvaarden. Er is derhalve geen enkel verdrag met Rusland gesloten waarin staat dat landen als Tsjechië, Finland, Roemenië of Montenegro geen lidmaatschap van de NAVO hadden mogen aanvragen. Dit zijn stuk voor stuk soevereine staten die zelf bepalen of zij een aanvraag hiertoe indienen. Daar heeft Rusland exact niets over te zeggen.

Dat klopt.
En zelfs dan: een dergelijk verdrag zou dan met de Sovjet Unie gesloten zijn, en laat die nu niet meer bestaan ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Optimatus » 23 jun 2022 10:41

StillAwake schreef:Dat klopt.
En zelfs dan: een dergelijk verdrag zou dan met de Sovjet Unie gesloten zijn, en laat die nu niet meer bestaan ;-)


Ik heb altijd begrepen dat Rusland min of meer de opvolger van de Sovjetunie is geweest aangaande op 25 december 1991 van kracht zijnde verdragen en dergelijke. Rusland kreeg immers ook de zetel met vetorecht in de Verenigde Naties.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor StillAwake » 23 jun 2022 10:47

Optimatus schreef:Ik heb altijd begrepen dat Rusland min of meer de opvolger van de Sovjetunie is geweest aangaande op 25 december 1991 van kracht zijnde verdragen en dergelijke. Rusland kreeg immers ook de zetel met vetorecht in de Verenigde Naties.

Dat is inderdaad juist, maar in dit geval is het zo dat (gesteld dat datgene wat Putin roept waar zou zijn) een verdrag gesloten zou zijn met de Sovjetunie.
Inderdaad is Rusland de facto de opvolger van de Sovjetunie, maar aangezien Oekraïne deel van de Sovjetuniet geweest is ligt dat naar mijn gevoel in dit specifieke geval wat genuanceerder...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Optimatus » 23 jun 2022 14:51

StillAwake schreef:Dat is inderdaad juist, maar in dit geval is het zo dat (gesteld dat datgene wat Putin roept waar zou zijn) een verdrag gesloten zou zijn met de Sovjetunie.
Inderdaad is Rusland de facto de opvolger van de Sovjetunie, maar aangezien Oekraïne deel van de Sovjetuniet geweest is ligt dat naar mijn gevoel in dit specifieke geval wat genuanceerder...


Het scheelt: er is nooit een verdrag gesloten dat de NAVO verbiedt, nieuwe lidstaten op te nemen. Er zijn wat lui die iets te graag roepen dat 'het westen' medeschuldig is aan de Russische inval in Oekraïne. Dat is volslagen misplaatste kletskoek. Er is namelijk geen enkele rechtvaardiging voor de Russische inval in Oekraïne.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Prisma23 » 23 jun 2022 15:55

Optimatus schreef: Er is namelijk geen enkele rechtvaardiging voor de Russische inval in Oekraïne.
Deze klopt niet, er is minstens één rechtvaardiging, vraag maar aan meneer Poetin.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten