Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Marnix » 23 mei 2023 21:08

Dorpeling schreef:Ik kan geen link vinden maar op NOS staat het volgende bericht:

Deense minister: Denemarken wil vredestop organiseren
Denemarken wil in juli een top organiseren over hoe er voor vrede gezorgd kan worden tussen Oekraïne en Rusland. "Als Oekraïne de tijd vindt om naar zo'n bijeenkomst te komen, zou dat fantastisch zijn", zegt de minister van Buitenlandse Zaken Lars Lokke Rasmussen tegen het Deense persbureau Ritzau. "En Denemarken zou die heel graag willen organiseren."

Dat kan ik alleen maar toejuichen. En niet vrijblijvend Oekraine 'de tijd laten vinden ' maar als voorwaarde van meer steun.

Evenals ik blij wordt van Afrikaanse leiders die iets dergelijks voorstellen. Zij vinden dat er zsm vredesbesprekingen moeten beginnen, ook als Rusland nog binnen de grenzen van Oekraine is.

Zo hoort het. Inzetten op vrede, niet op escalatie. En daar ook alles aan willen doen. Elke dag telt.


Dat vrede de inzet moet zijn is helemaal waar en daar is iedereen het wel mee eens. De vraag is alleen wat de voorwaarden voor vrede zijn. Dat heeft men met wat voorbeelden geprobeerd duidelijk te maken. Wat zijn dan rechtvaardige voorwaarden voor vrede? Het is niet zo heel vreemd om dan te stellen: Rusland heeft de oorlog veroorzaakt door een vrij land zomaar binnen te vallen en het is een rechtvaardige eis dat Rusland zich terugtrekt uit ons land. Dat zal ook de boodschap zijn op de top van Denemarken en die besprekingen van de zes Afrikaanse landen waarbij Rusland en Oekraïne beiden hebben aangegeven onafhankelijk los van elkaar te willen komen praten.

Dus doe nou niet iedere keer alsof Rusland graag vrede wil maar het Oekraïne is die iedere keer dwars gaat liggen want dan is wel wat je hier telkens een beetje insinueert: Oekraïne wil geen vrede en dus moet men ze maar dwingen en anders stoppen met steun.

Was je begin jaren veertig met Hitler om de tafel gaan zitten om te onderhandelen om vrede omdat het bewind van Nazi-Duitsland en zijn terreur voor zoveel slachtoffers zorgde? Of in 1944 omdat de inval van de geallieerden aan beide zijden voor enorm veel slachtoffers zou zorgen? En zo ja, zou je eerste eis dan ook niet zijn dat Duitsland zich terug zou trekken binnen hun oorspronkelijke landsgrenzen?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Dorpeling » 23 mei 2023 21:59

Dus doe nou niet iedere keer alsof Rusland graag vrede wil maar het Oekraïne is die iedere keer dwars gaat liggen want dan is wel wat je hier telkens een beetje insinueert: Oekraïne wil geen vrede en dus moet men ze maar dwingen en anders stoppen met steun.

Dat is niet zozeer wat ik bedoel hoor. Meer dat er wel wat meer aandacht zou kunnen zijn voor vredesbesprekingen dan dat nu het geval is. En ook wat meer inzet, van alle kanten.
Rusland moet zich idd terugtrekken, maar gaat dat niet doen. Dan zou ik als Oekraïne me gaan afvragen wat het verlies van al die levens me waard is.

As de voorwaarde van Rusland voor terugtrekken het behoud van de Krim is, zou daar op z'n minst over nagedacht kunnen worden.
Volgens mij heeft het Westen nooit zoveel moeite gehad met het feit dat Rusland zich de Krim toegeëigend heeft. Waarom is dat nu wel ineens een onoverkomelijk punt?


Oorspronkelijke landsgrenzen.. daar gaan we maar niet over beginnen. Dan zou Rusland wel erg groot worden.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Marnix » 23 mei 2023 22:58

:cry:
Dorpeling schreef:Dat is niet zozeer wat ik bedoel hoor. Meer dat er wel wat meer aandacht zou kunnen zijn voor vredesbesprekingen dan dat nu het geval is. En ook wat meer inzet, van alle kanten.
Rusland moet zich idd terugtrekken, maar gaat dat niet doen. Dan zou ik als Oekraïne me gaan afvragen wat het verlies van al die levens me waard is.

As de voorwaarde van Rusland voor terugtrekken het behoud van de Krim is, zou daar op z'n minst over nagedacht kunnen worden.
Volgens mij heeft het Westen nooit zoveel moeite gehad met het feit dat Rusland zich de Krim toegeëigend heeft. Waarom is dat nu wel ineens een onoverkomelijk punt?

Oorspronkelijke landsgrenzen.. daar gaan we maar niet over beginnen. Dan zou Rusland wel erg groot worden.


Europa heeft de annexatie van de Krim nooit goedgekeurd of erkend en er kwamen sancties. Uiteraard geen militaire steun want het was geen gewapend conflict. Maar Rusland had de Krim al voor het Oekraïne met een leger binnenviel dus als ze die regio graag wilden hebben hadden ze dat beter niet kunnen doen. Daarnaast blijft het raar om ze een stuk land te geven dat ze zich onrechtmatig hebben toegeëigend omdat ze proberen er nog meer bij te krijgen maar daar niet in slagen. Klinkt alsof ik je eerst zonder fysiek geweld besteel van 100 euro, daarna met geweld probeer er nog eens duizend euro bij te krijgen en dan zeg: het is dit geweld toch niet waard, als ik die 100 euro nou mag houden val ik je verder niet meer lastig.

Maar goed als Rusland zich nou terugtrekt valt er misschien nog over te praten ook. Maar zolang er steden dagelijks bestookt worden met Oekraïnse raketten is wel duidelijk dat het vooral Rusland is dat totaal geen vrede wil.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 24 mei 2023 06:53

Dorpeling schreef:Rusland moet zich idd terugtrekken, maar gaat dat niet doen. Dan zou ik als Oekraïne me gaan afvragen wat het verlies van al die levens me waard is.
Want een bezetting van Oekraïense gebieden kost geen mensenlevens? De bezetting van Nederland van 1940 tot 1945 kostte geen mensenlevens?
Want denk niet dat oorlog de enige manier is waarop je mensenlevens kunt verliezen. Soms is het beter te vechten dan te zwichten voor tirannen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Marnix » 24 mei 2023 09:36

Precies, daarom citeerde ik verzetsheld Van Randwijk ook. Even het volledige gedicht:


Allen, die hier tesamen zijn,
de levenden, de doden,
de handbreed, die ons scheidt, is klein,
wij zijn tesamen ontboden voor het gericht ...

Gedenk de liefste, die hier ligt,
de broeder, vrind of vader,
maar gun Uw ogen wijder zicht,
aanzie het land en alle mens tegader,
hoor dit bericht:

Wij staan tesaam voor het gericht
voor goed of kwaad te kiezen,
een volk dat voor tirannen zwicht,
zal meer dan lijf en goed verliezen,
dan dooft het licht.


Het is een keuze voor goed of kwaad, voor rechtvaardigheid of onrechtvaardigheid, voor een tiran als hoofd of niet. Een keuze voor tirannen om daarmee het gevaar voor je eigen leven en dat van anderen af te wenden is een keuze voor een schijnveiligheid die uiteindelijk meer kost dan levens. De vraag die je je moet stellen is wat vrijheid je waard is. Want uit alles wordt duidelijk dat met Poetin als tiran aan het hoofd, je vrijheid vergaand wordt beperkt. En dat je voor je het weet word je verplicht mee te vechten in zijn volgende oorlog. Daarom verdedigt Oekraine zijn land met gevaar voor eigen leven en daarom steun het Westen ze daarin, omdat al die slachtoffers verschrikkelijk zijn maar het nog veel erger is om je vrijheid, je soevereiniteit en je eigen identiteit te verliezen. Liever in vrijheid sterven dan als slaaf van Poetin leven. Dat was ook de reden waarom er verzet tegen Nazi-Duitsland was in de Tweede Wereldoorlog en waarom er geallieerde steun was en mensen hun leven waagden om ons land te bevrijden. En mensen hebben zich vaak genoeg afgevraagd om dat het verlies van al die levens waard was. Wat denk jij Dorpeling?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3134
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor johannes1 » 24 mei 2023 10:01

Dorpeling schreef:Dat is niet zozeer wat ik bedoel hoor. Meer dat er wel wat meer aandacht zou kunnen zijn voor vredesbesprekingen dan dat nu het geval is. En ook wat meer inzet, van alle kanten.
Rusland moet zich idd terugtrekken, maar gaat dat niet doen. Dan zou ik als Oekraïne me gaan afvragen wat het verlies van al die levens me waard is.

As de voorwaarde van Rusland voor terugtrekken het behoud van de Krim is, zou daar op z'n minst over nagedacht kunnen worden.
Volgens mij heeft het Westen nooit zoveel moeite gehad met het feit dat Rusland zich de Krim toegeëigend heeft. Waarom is dat nu wel ineens een onoverkomelijk punt?


Oorspronkelijke landsgrenzen.. daar gaan we maar niet over beginnen. Dan zou Rusland wel erg groot worden.

Dat is bij elke oorlog de vraag wat is het verlies van levens je waard. Je kan het ook omdraaien wat is vrede en soevereiniteit je waard. Hiervoor heb je soldaten om deze 2 waardes te borgen, want anders kan je altijd zeggen: nou bezet mijn land maar, we doen helemaal niets meer. Dit lijkt mij ook niet de bedoeling. Of houdt jij binnenkort open huis en mag iedereen alles mee nemen wat ze willen?

Rusland wil overigens alleen vrede op zijn voorwaarden, na acceptatie dat alle grondgebied van Oekraine voortaan van Rusland is: https://nos.nl/liveblog/2476004-eu-chef-borrell-training-f-16-piloten-begonnen-rusland-tientallen-aanvallers-belgorod-gedood#UPDATE-container-69553214
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 24 mei 2023 10:45

Over de vraag wat is een oorlog je waard qua verlies van mensenlevens, hebben we nu een antwoord van de Russen. Bij de slag om Bachmoet zijn volgens de leider van de Wagner groep (Prigozhin) 20.000 Russen van die groep omgekomen: 10.000 voormalig gevangenen en 10.000 huurlingen. Als je de gewonden erbij optelt en ook nog de slachtoffers van het reguliere Russische leger, dan komen we uit op ongeveer 100.000 man die zijn uitgeschakeld, wat werd genoemd door Biden afgelopen week. Dat is dus de prijs die de Russen de afgelopen 10 maanden hebben betaald om een stukje gebied ter grootte van de Noordoostpolder te veroveren. Het resultaat is een rokende puinhoop waar ze helemaal niets aan hebben.
Prigozhin geeft trouwens toe dat het "denazificeren en demilitariseren" van Oekraine faliekant is mislukt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Dorpeling » 25 mei 2023 18:08

Dat is dus de prijs die de Russen de afgelopen 10 maanden hebben betaald om een stukje gebied ter grootte van de Noordoostpolder te veroveren. Het resultaat is een rokende puinhoop waar ze helemaal niets aan hebben.

Tel daar de Oekraïnse slachtoffers bij op en je komt aan ontzettend veel zielen.. voor een stukje grond. Zoveel vrouwen, moeders, kinderen zonder man, zoon en vader. Dan wil je toch alleen maar dat dit stopt?

Kijk, vanachter je toetsenbord is het makkelijk om de held te spelen en stoer te zeggen dat ze door moeten gaan tot.., jouw huis en achtertuin en WOII blabla. Maar in het echt wordt het een ander verhaal hoor. Oorlog beginnen kan iedereen, maar het beëindigen is niet zo makkelijk.

En geen geschikt moment om te onderhandelen? Hij begon, eerst zus en zo.. Ik zou zeggen, ga dan zelf maar aan het front staan. De stoere man uithangen die het land wel even zal verdedigen. Wie is bereidt om te sterven?

De burgers die om welke reden dan ook nog in bevochten gebied zijn, kan het vast geen piep schelen of ze een Russische of Oekrainse achtertuin hebben. Die willen dat het ophoudt, dat er rust komt en vrede. Laatst nog een stukje gezien van een boze inwoner, hij zei: stop met sturen van wapens. Vrede breng je niet met wapens.

Oekraïne gaat niet snel winnen. En Rusland stopt voorlopig niet zijn agressie. We helpen Oekraïne niet met wapens, we helpen ze door actief te zoeken naar vrede. Dat zou de inzet moeten zijn.

En nu kap ik ermee.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor tulp » 25 mei 2023 21:10

Dorpeling schreef:Tel daar de Oekraïnse slachtoffers bij op en je komt aan ontzettend veel zielen... voor een stukje grond Zoveel vrouwen, moeders, kinderen zonder man, zoon en vader. Dan wil je toch alleen maar dat dit stopt?

Kijk, vanachter je toetsenbord is het makkelijk om de held te spelen en stoer te zeggen dat ze door moeten gaan tot.., jouw huis en achtertuin en WOII blabla. Maar in het echt wordt het een ander verhaal hoor. Oorlog beginnen kan iedereen, maar het beëindigen is niet zo makkelijk.

En geen geschikt moment om te onderhandelen? Hij begon, eerst zus en zo.. Ik zou zeggen, ga dan zelf maar aan het front staan. De stoere man uithangen die het land wel even zal verdedigen. Wie is bereidt om te sterven?

De burgers die om welke reden dan ook nog in bevochten gebied zijn, kan het vast geen piep schelen of ze een Russische of Oekrainse achtertuin hebben. Die willen dat het ophoudt, dat er rust komt en vrede. Laatst nog een stukje gezien van een boze inwoner, hij zei: stop met sturen van wapens. Vrede breng je niet met wapens.

Oekraïne gaat niet snel winnen. En Rusland stopt voorlopig niet zijn agressie. We helpen Oekraïne niet met wapens, we helpen ze door actief te zoeken naar vrede. Dat zou de inzet moeten zijn.

En nu kap ik ermee.


Dorpeling wat maakt dat jij denkt dat het Poetin alleen maar om een stukje grond gaat?
Dan zou de oplossing zitten in een verhuizing voor de Oekraïners, weg van dat stukje grond. Poetin blij, Oekraïners blij, geen last van Russische dictatuur want hij heeft zijn stukje grond?
(En zij leefden nog lang en gelukkig)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Marnix » 26 mei 2023 00:02

Dorpeling schreef:Tel daar de Oekraïnse slachtoffers bij op en je komt aan ontzettend veel zielen.. voor een stukje grond. Zoveel vrouwen, moeders, kinderen zonder man, zoon en vader. Dan wil je toch alleen maar dat dit stopt?

Kijk, vanachter je toetsenbord is het makkelijk om de held te spelen en stoer te zeggen dat ze door moeten gaan tot.., jouw huis en achtertuin en WOII blabla. Maar in het echt wordt het een ander verhaal hoor. Oorlog beginnen kan iedereen, maar het beëindigen is niet zo makkelijk.

En geen geschikt moment om te onderhandelen? Hij begon, eerst zus en zo.. Ik zou zeggen, ga dan zelf maar aan het front staan. De stoere man uithangen die het land wel even zal verdedigen. Wie is bereidt om te sterven?

De burgers die om welke reden dan ook nog in bevochten gebied zijn, kan het vast geen piep schelen of ze een Russische of Oekrainse achtertuin hebben. Die willen dat het ophoudt, dat er rust komt en vrede. Laatst nog een stukje gezien van een boze inwoner, hij zei: stop met sturen van wapens. Vrede breng je niet met wapens.

Oekraïne gaat niet snel winnen. En Rusland stopt voorlopig niet zijn agressie. We helpen Oekraïne niet met wapens, we helpen ze door actief te zoeken naar vrede. Dat zou de inzet moeten zijn.

En nu kap ik ermee.


In het echt wordt het inderdaad anders. Maar soms de andere kant op dan je denkt. Veel Oekraïners willen vechten, 70 procent wil vechten voor hun land en 26 procent wil onderhandelen. Ik vraag me af of mensen banger worden als het dichtbij komt of juist niet.

En ja iedereen wil vrede. Maar het is geen wapensteun of vrede, door die
wapensteun wordt de kans op vrede juist groter. Zonder steun had Rusland al lang gewonnen of had er veel beter voorgestaan en was er nooit vrede gekomen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 29 mei 2023 08:23

Dorpeling schreef:Tel daar de Oekraïnse slachtoffers bij op en je komt aan ontzettend veel zielen.. voor een stukje grond. Zoveel vrouwen, moeders, kinderen zonder man, zoon en vader. Dan wil je toch alleen maar dat dit stopt?
Ja, ik wil dat dit stopt, maar dan wel op een rechtvaardige manier: door de terugtrekking van Russische troepen uit Oekraïne. Als dat kan door onderhandelingen, dan heeft dat uiteraard de voorkeur. Maar als er gevochten moet worden, dan ben ik er zeker van dat de Oekraïeners dat gaan doen.
Dorpeling schreef:Kijk, vanachter je toetsenbord is het makkelijk om de held te spelen en stoer te zeggen dat ze door moeten gaan tot.., jouw huis en achtertuin en WOII blabla. Maar in het echt wordt het een ander verhaal hoor. Oorlog beginnen kan iedereen, maar het beëindigen is niet zo makkelijk.

En geen geschikt moment om te onderhandelen? Hij begon, eerst zus en zo.. Ik zou zeggen, ga dan zelf maar aan het front staan. De stoere man uithangen die het land wel even zal verdedigen. Wie is bereidt om te sterven?
Vooropgesteld: deze oorlog is niet direct mijn oorlog. Ik ben geen Oekraïener. Maar stel dat het 10 mei 1940 was en ik in die periode zou leven, dan zou het wel mijn oorlog zijn. Zou ik dan vechten? Geen idee, dat zijn dingen die je niet van tevoren kunt zeggen. Maar ik ken wel de geschiedenis en weet dat het achteraf gezien beter was om te vechten tegen agressie en genocide dan je maar over te geven en te denken dat het dan vanzelf wel goed komt.
Dorpeling schreef:De burgers die om welke reden dan ook nog in bevochten gebied zijn, kan het vast geen piep schelen of ze een Russische of Oekrainse achtertuin hebben. Die willen dat het ophoudt, dat er rust komt en vrede. Laatst nog een stukje gezien van een boze inwoner, hij zei: stop met sturen van wapens. Vrede breng je niet met wapens.
Er is heel veel mis met wat je hier zegt. In de eerste plaats omdat verreweg de meeste Oekraïense burgers willen dat de Russen vertrekken en als het moet, door middel van de wapens. Alle opinieonderzoeken wijzen in die richting. Verder is het ook een feit dat een deel van Oekraïne bezet wordt door Russische troepen en dat daar misdaden tegen de menselijkheid worden gepleegd. Jouw veronderstelling is dat er "rust en vrede" komt als er nu een wapenstilstand komt. Maar dat is niet zo. Je wilt feitelijk een Minsk 3 overeenkomst, maar Minsk 1 en Minsk 2 zijn mislukt en dat voorspelt niet veel goeds voor een eventueel Minsk 3.
Was er rust en vrede toen Duitsland Nederland bezet hield van 1940-1945? Nee.
Het enige wat je wilt, is dat de kanonnen zwijgen en aangezien je dan niets meer op het nieuws ziet, denk je dat het dan over is. Maar zo gaat het bij veel conflicten niet en zeker niet bij dit conflict. Het Russische oorlogsdoel is om Oekraïne te vernietigen als onafhankelijk land. Dat betekent ook het uitwissen van Oekraïense cultuur, taal en geschiedenis. Het betekent ook dat Rusland opnieuw een wereldmacht wil zijn die haar wil op kan leggen aan haar buren. Van wat we nu weten van de Russische plannen, betekende dat dat de Russische geheime dienst veel Oekraïeners op wilde pakken en ofwel zou liquideren, danwel naar heropvoedingskampen (lees:concentratiekampen) wilde sturen. Bovendien zou een groot deel van de bevolking gedeporteerd moeten worden. Dat staat in de oorlogsplannen die uitgelekt zijn.
Deze oorlog gaat om veel meer dan een lapje grond. Voor Oekraïne is dit een existentiele oorlog met als inzet het eigen voortbestaan.
Het gaat de Russen om een nieuwe wereldorde, waarbij de slavische volkeren (Russen, Wit-Russen en Oekraieners) onder Russische leiding worden gebracht. Dat bleek althans uit een later weggehaald, maar ronkend artikel van 26 februari 2022, toen de Russen dachten dat de oorlog in een paar dagen afgelopen zou zijn.
Dorpeling schreef:Oekraïne gaat niet snel winnen. En Rusland stopt voorlopig niet zijn agressie. We helpen Oekraïne niet met wapens, we helpen ze door actief te zoeken naar vrede. Dat zou de inzet moeten zijn.
Feitelijk zeg je: laat Oekraïne zich maar overgeven, want het vechten kost zoveel slachtoffers. Je vergeet dat een Oekraïense overgave misschien nog wel meer slachtoffers kost.
Over de Russische bereidheid tot vrede accepteer je feitelijk dat ze die bereidheid niet hebben. Dat klopt inderdaad. Volgens Dmitry Medvedev (de stand-in president voor Poetin van 2008-2012 die nog steeds een belangrijke rol speelt in de regering) wordt er hoe dan ook niet onderhandeld met de huidige Oekraiense regering. Dus waarover zou Oekraïne het dan moeten hebben met de Russen behalve over de voorwaarden van de overgave?
Maar zo gemakkelijk als je het gebrek aan Russische bereidheid tot onderhandelen accepteert, zo moeilijk doe je wat dit betreft richting Oekraïne.
Waarom eigenlijk? Gelden er voor Oekraïne andere regels dan voor Rusland?
Je kunt een land dat aangevallen wordt niet verwijten dat het zich verdedigt. Toch doe je dat feitelijk wel. En op deze manier legitimeer je de Russische agressie.
De snelste manier naar rust (over vrede heb ik het nu maar niet), is een gedwongen Russische aftocht uit Oekraïne. Ze gaan inderdaad niet uit zichzelf weg. Dan moeten ze er maar uitgezet worden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Dorpeling » 01 jun 2023 21:46

https://nos.nl/artikel/2477374-zelensky ... trainingen
U vraagt, wij draaien.. :? wat n verrassing.

Ik wou dat die man eens het woord "vrede" in zijn mond nam ipv dat voorspelbare vragen om meer, meer, meer oorlogsmaterieel.

En straks daarmee aanvallen over de grens zeker. De eerste signalen komen al binnen. En zo worden we allemaal meegezogen.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Marnix » 01 jun 2023 21:56

Dorpeling schreef:https://nos.nl/artikel/2477374-zelensky-voelt-zich-gesteund-op-top-moldavie-rutte-wil-snelle-start-f-16-trainingen
U vraagt, wij draaien.. :? wat n verrassing.

Ik wou dat die man eens het woord "vrede" in zijn mond nam ipv dat voorspelbare vragen om meer, meer, meer oorlogsmaterieel.

En straks daarmee aanvallen over de grens zeker. De eerste signalen komen al binnen. En zo worden we allemaal meegezogen.


Jammer dat je totaal niet ingaat op de vragen die je gesteld worden maar je gewoon hetzelfde riedeltje blijft afdraaien. Zeggen dat je natuurlijk hoopt dat Rusland zich terugtrekt maar ondertussen Oekraïne iedere keer verdacht proberen te maken als ze zichzelf proberen te verdedigen en daarin gesteund worden en zo in de praktijk met een heel andere boodschap komen.

Ps ik heb Zelensky veel vaker het woord vrede horen noemen dan Poetin maar dat is je vast ontgaan. Het feit is dat er een agressor is die geen vrede wil dus Zelensky en Oekraïne kan nog zo graag vrede willen, ze zullen zich toch moeten blijven verzetten tegen het Russische leger.

Maar goed, dit is al 1000 keer uitgelegd maar je wil daar gewoon niet van weten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Prisma23 » 01 jun 2023 22:33

Marnix schreef:Jammer dat je totaal niet ingaat op de vragen die je gesteld worden maar je gewoon hetzelfde riedeltje blijft afdraaien. Zeggen dat je natuurlijk hoopt dat Rusland zich terugtrekt maar ondertussen Oekraïne iedere keer verdacht proberen te maken als ze zichzelf proberen te verdedigen en daarin gesteund worden en zo in de praktijk met een heel andere boodschap komen.

Ps ik heb Zelensky veel vaker het woord vrede horen noemen dan Poetin maar dat is je vast ontgaan. Het feit is dat er een agressor is die geen vrede wil dus Zelensky en Oekraïne kan nog zo graag vrede willen, ze zullen zich toch moeten blijven verzetten tegen het Russische leger.

Maar goed, dit is al 1000 keer uitgelegd maar je wil daar gewoon niet van weten.


@Marnix, steek hier geen energie in en schud het stof van je voeten.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Dorpeling » 02 jun 2023 07:55

Ach, er moet toch wat leven in de brouwerij blijven :mrgreen:

Alhoewel, de beslissing van hogerhand kan in dit geval weleens wat zuurder aflopen dan tijdens de covid crisis. Toen liet iedereen massaal een spuit in z'n lijf jassen, liet zich vrijwillig opsluiten en wou best frisse lucht verplicht weren omdat 'het nodig is'.. daar bleef het gelukkig bij.

Welja, wie dit toejuicht moet ook bereid zijn de gevolgen te dragen. Een beetje Putin pesten (verdiep je eens in het waarom, en dan niet alleen wat nos zegt) en een corrupt land toelaten.. straks niet huilen dan.
Het merendeel van het volk ziet dit toch echt niet als 'onze' oorlog.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten