Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 27 mar 2023 14:31

Marnix schreef:Misschien wel, maar onderschat niet dat verdedigen een stuk eenvoudiger is dan aanvallen. Zeker als het om Rusland gaat. Natuurlijk zou Finland die ambitie ook niet hebben, hooguit zouden ze hun eigen landsgrenzen verdedigen :-)
Veel Finnen zijn nog niet vergeten dat ze een groot deel van Karelië moesten afstaan na WO2.

V.w.b. de huidige oorlog was voor mij een groot vraagstuk waarom de Russen zo slecht zijn in het vinden van militaire doelen in Oekraïne. Ze hebben toch satellieten genoeg die elke beweging in Oekraïne in de gaten kunnen houden, zo dacht ik. Maar dat blijkt helemaal niet zo te zijn. Van alle militaire satellieten (92) die de Russen in een baan om de aarde hebben draaien, zijn er maar 2 die hun camera's gericht hebben op de grond. De rest zijn communicatiesatellieten, GPS (Glonass) satellieten enzovoorts. Van die 2 satellieten geldt ook nog eens dat ze over hun houdbaarheidsdatum heen zijn en dat ze maar een paar keer per maand (!) over een bepaald deel van Oekraïne vliegen. Pogingen van de Russen om nieuwe satellieten in een baan om de aarde te krijgen die deze capaciteit konden uitbreiden, zijn in 2021 en 2022 mislukt.
Oekraine maakt ondertussen gebruik van commercieel toegankelijke satellietfoto's van westerse bedrijven. Die foto's kosten dus wat, maar dat is voor een land prima te betalen en bovendien komen die satellieten bijna elke dag over een potentieel doelwit. Dus wat dat betreft loopt Oekraïne voor op Rusland.
Dat verklaart een hoop, bijvoorbeeld het feit dat Rusland tot nog toe geen enkele HIMARS lanceerinstallatie heeft kunnen uitschakelen. Vandaar ook dat de Russische raketaanvallen vooral op bekende statische doelen zoals elektriciteitscentrales en zelfs burgerdoelen gericht zijn. Verder tasten ze militair gezien deels in het duister.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor StillAwake » 28 mar 2023 09:17

elbert schreef:De Finnen kennende, zouden de Russen dan nu over Sint-Petersburg moeten onderhandelen. :) Het Finse leger is net als het Oekraïense leger, alleen dan met betere wapens en training. Sinds WO2 hebben de Finnen zich steeds op een treffen met de Sovjets/Russen voorbereid.

Ik vermoed niet dat Finland St'Petersburg wil confisqueren.
Maar Inderdaad, Finland is een taaie.

Het ging me er alleen om om het punt te maken dat Oekraïne voor Putin echt het eindstation niet is.
Zolang hij een leger heeft wil hij zijn land uitbreiden...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Marnix » 28 mar 2023 10:55

StillAwake schreef:Ik vermoed niet dat Finland St'Petersburg wil confisqueren.
Maar Inderdaad, Finland is een taaie.

Het ging me er alleen om om het punt te maken dat Oekraïne voor Putin echt het eindstation niet is.
Zolang hij een leger heeft wil hij zijn land uitbreiden...


Ik denk dat hij in eerste instantie de oude droom van de Sovjet-Unie wil laten herleven, toen Rusland nog een van de grootmachten van de wereld was en economisch gezien veel sterker dan nu. Hij ziet Oekraine als een afvallige provincie van Sovjet-Rusland en ik denk alle andere oud Sovjet-republieken idem dito dus ik denk dat hij zich vooral daarop focust, binnen wat in zijn optiek haalbaar is. Alleen heeft hij zich op dat gebied nogal misrekend.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Optimatus » 28 mar 2023 23:38

Dorpeling schreef:Eens.


Gedeeltelijk eens, het is niet Oekraine ten koste van alles. Mensenlevens zijn een hele hoge prijs om te betalen.
Daarnaast denk ik dat het vooral verstandig is om in te zetten op het behoud van de grond die na 24 februari ingenomen is, maar niets meer. Dus niet de Krim of aanvallen op Rusland zelf. We moeten reeel blijven en de situatie wordt dusdanig onvoorspelbaar wanneer Poetin zich rechtstreeks bedreigd gaat voelen, dat de kans op nuclaire escalatie steeds groter wordt. Is dat het risico waard?
Het onderhouden van contact met Poetin blijft hoe dan ook van groot belang. Ik hoop nog steeds op onderhandelingen, dat is echt de enige uitweg.


Onderhandelen met de kliek van Poetin is zinloos. Rusland heeft o.l.v. Poetin de belangrijkste verdragen geschonden, die de soevereiniteit van andere landen garanderen: het Akkoord van Białowieża en het Memorandum van Boedapest. Wat heeft onderhandelen voor zin als Rusland dergelijke verdragen met voeten treedt? En wat heeft onderhandelen voor zin als Rusland delen van andere landen annexeert?

Terug achter de grenzen van 1991. Pas dan valt er te onderhandelen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 07 apr 2023 08:12

Volgens uitgelekte Amerikaans documenten zou Oekraïne eind deze maand op volle sterkte moeten zijn voor een offensief. Het gaat daarbij om 12 brigades met ongeveer 60.000 militairen die zijn uitgerust met vooral westerse wapens (tanks, pantserwagens, artillerie). De Amerikanen onderzoeken het lek, want daarin staan een aantal zaken die geheim behoorden te blijven. Er staat niet in op welke plek en wanneer precies het Oekraïense offensief zou moeten plaatsvinden, maar dat het eind deze maand of begin volgende maand te verwachten is, is wel duidelijk. Overigens kwamen militaire analysten zonder deze documenten ook al tot die conclusie, omdat de Amerikaanse minister van buitenlandse zaken (Blinken) heeft gezegd dat dat offensief in de komende weken zal starten. https://www.nytimes.com/2023/04/06/us/p ... tw-nytimes
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Optimatus » 24 apr 2023 08:45

Ik las afgelopen weekeinde dat Oekraïne bij Cherson de rivier is overgestoken. Ik hoop en bid dat dit tot een verdere bevrijding van Oekraïne van de Russische agressor zal betekenen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 24 apr 2023 10:18

Optimatus schreef:Ik las afgelopen weekeinde dat Oekraïne bij Cherson de rivier is overgestoken. Ik hoop en bid dat dit tot een verdere bevrijding van Oekraïne van de Russische agressor zal betekenen.
Die berichten heb ik ook gezien, maar de meeste militaire analysten zien er weinig brood in. Het gaat om dit gebied bij de opgeblazen Antonovski brug. Het probleem is dat het vooral moerasgebied is waar je dus niet met zware wapens doorheen kunt. Tenzij Oekraïne in staat is om er een brug of pontonbrug aan te leggen die bovendien niet door Rusland gebombardeerd kan worden, zie ik in dit gebied niet zo heel veel schokkends gebeuren.
De meest waarschijnlijke richting waarin een Oekraïens offensief verwacht wordt, is ten zuiden van Zaporizhia. Getracht zal dan worden om richting de zee van Azov op te rukken via Melitopol of Marioepol. Op die manier kan de Krim worden geisoleerd van Rusland. De Russen weten dat ook en hebben in deze streek uitgebreide fortificaties opgericht. De NOS heeft een aardig overzicht gegeven van de opties.
Maar misschien heeft Oekraïne wel een verrassing in petto.

Het probleem is wel het weer momenteel: het is tot nog toe een nat voorjaar in deze regio en dat betekent veel modder waar voertuigen maar moeilijk doorheen kunnen komen. Daarom zou het nog wel even kunnen duren voordat zo'n offensief van de grond komt, misschien wel half of eind mei of zelfs juni als het daar gewoonlijk een stuk droger wordt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3134
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor johannes1 » 25 apr 2023 11:11

Het feit dat ze de djneper zijn overgestoken geeft toch een bepaalde kunde aan van de Oekrainse troepen. Heb begrepen dat dit niet zo makkelijke overgang is van de rivier. De Russen moeten hier op reageren, hetzij de Oekrainers terugdrijven of toch bepaalde druk zetten om de gebied niet groter te laten worden. Dit zal dan weer ten koste gaan van andere gebieden, waardoor er ruimte vrij komt voor een grotere aanval van Oekraine.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 25 apr 2023 15:26

johannes1 schreef:Het feit dat ze de djneper zijn overgestoken geeft toch een bepaalde kunde aan van de Oekrainse troepen. Heb begrepen dat dit niet zo makkelijke overgang is van de rivier. De Russen moeten hier op reageren, hetzij de Oekrainers terugdrijven of toch bepaalde druk zetten om de gebied niet groter te laten worden. Dit zal dan weer ten koste gaan van andere gebieden, waardoor er ruimte vrij komt voor een grotere aanval van Oekraine.
Mee eens. Het past ook in de strategie om de Russen zoveel mogelijk in het ongewisse te laten. De Oekraiense troepen pikken eerst als een eend op verschillende plekken tegen de frontlinie om vervolgens op een bepaald moment en op een bepaalde plek als een leeuw door te bijten en door te breken. Tenminste, dat is het plan, lijkt me.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Dorpeling » 28 apr 2023 13:19

"China stuurde ook aan op vredesonderhandelingen en een wapenstilstand. Rusland is daar enthousiast over, maar voor Oekraïne zijn gesprekken op dit moment onacceptabel, omdat dat vrijwel zeker zou betekenen dat het grondgebied moet afstaan dat door de Russen is ingelijfd."
Bron: NOS

Dat is natuurlijk ook geen onderhandelingen waard.
Met de grond gelijk gemaakt gebied willen houden en nog meer doden verliezen. Of wat van die grond inleveren en je mannen in leven houden. Geen raketaanvallen meer enzo. De rust terug in eigen land en daarbuiten.
Tja.. moeilijke keus hoor.

En nee, ik ben niet pro Russisch. Ik ben tegen onnodig bloedvergieten.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 28 apr 2023 15:07

Dorpeling schreef:"China stuurde ook aan op vredesonderhandelingen en een wapenstilstand. Rusland is daar enthousiast over, maar voor Oekraïne zijn gesprekken op dit moment onacceptabel, omdat dat vrijwel zeker zou betekenen dat het grondgebied moet afstaan dat door de Russen is ingelijfd."
Bron: NOS

Dat is natuurlijk ook geen onderhandelingen waard.
Met de grond gelijk gemaakt gebied willen houden en nog meer doden verliezen. Of wat van die grond inleveren en je mannen in leven houden. Geen raketaanvallen meer enzo. De rust terug in eigen land en daarbuiten.
Tja.. moeilijke keus hoor.

En nee, ik ben niet pro Russisch. Ik ben tegen onnodig bloedvergieten.
Ter ontnuchtering een citaat van Dmitry Peskov, de perschef van Poetin: "Rusland kan zijn doelen in Oekraine alleen door militaire middelen behalen."
Dat zegt alles over de Russische bereidheid tot onderhandelen. Die is er niet.
Waarom zijn de Russen dan wel positief over een Chinese gezant die de ronde gaat doen in de regio? (Hier trouwens een portret van de gezant die de Chinezen op weg sturen.)
Heel simpel: de Russen kunnen niet zonder de steun van China. Dus dat land moeten ze een beetje te vriend houden. De Chinezen weten dat ook wel, maar die willen als de vredesstichter gezien worden, ook al weten ze dat er voorlopig niks bereikt gaat worden.
Want de Russen gaan zich niet door middel van onderhandelingen houden aan de internationale spelregels.
Dat hebben ze de afgelopen 9 jaar ook niet gedaan.
Voor Poetin is deze oorlog er eentje die hij vanuit zijn wereldbeeld kostte wat kost moet winnen en de enige manier waarop hij daarvan kan worden weerhouden, is door een militaire nederlaag.
Jij kunt wel een wapenstilstand willen en dat "dan de rust terugkeert", maar als die rust komt, dan is dat alleen omdat de Russen anders verpletterend verslagen worden. Die rust is bovendien tijdelijk, want als het aan Poetin ligt, gaat hij een paar jaar later gewoon weer verder waar hij gebleven is.
Iedereen die hier nuchter naar kijkt, ziet dan ook dat de beste route naar rust er eentje is waarbij Oekraïne het verloren gegane gebied weer terugverovert en dat het land dan vervolgens veiligheidsgaranties van het westen krijgt, zodat de Russen niet nog een keer aan een veroveringsoorlog durven te beginnen.
Al het andere is jezelf voor de gek houden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elburger » 29 apr 2023 10:27

China keek zeer belangstellend hoe deze situatie zich ontwikkelde en hoe de reactie vanuit het westen zou zijn.
Doel: China's aanval op Taiwan, waarschijnlijk midden 2045.
Ja, Elburger is er nog
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Marnix » 30 apr 2023 07:19

Dorpeling schreef:"China stuurde ook aan op vredesonderhandelingen en een wapenstilstand. Rusland is daar enthousiast over, maar voor Oekraïne zijn gesprekken op dit moment onacceptabel, omdat dat vrijwel zeker zou betekenen dat het grondgebied moet afstaan dat door de Russen is ingelijfd."
Bron: NOS

Dat is natuurlijk ook geen onderhandelingen waard.
Met de grond gelijk gemaakt gebied willen houden en nog meer doden verliezen. Of wat van die grond inleveren en je mannen in leven houden. Geen raketaanvallen meer enzo. De rust terug in eigen land en daarbuiten.
Tja.. moeilijke keus hoor.

En nee, ik ben niet pro Russisch. Ik ben tegen onnodig bloedvergieten.


Ah dus als een land eerst je stad of dorp kapot schiet is het raar dat je het daarna als aangevallen land nog wil houden ook. Dus als Rusland land wil hebben moeten ze het gewoon bombarderen en daarna is het toch niets meer waard. En de bewoners laat je dan lekker aan hun lot over. Je logica is af en toe erg wonderlijk.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 03 mei 2023 10:15

elbert schreef:Het probleem is wel het weer momenteel: het is tot nog toe een nat voorjaar in deze regio en dat betekent veel modder waar voertuigen maar moeilijk doorheen kunnen komen. Daarom zou het nog wel even kunnen duren voordat zo'n offensief van de grond komt, misschien wel half of eind mei of zelfs juni als het daar gewoonlijk een stuk droger wordt.
Het weer is inmiddels opgeklaard in Oekraïne en er staat de komende 2 weken vrijwel droog weer op het programma. Het zal nog ongeveer een week duren voordat de modder opgedroogd is, dus ik schat in dat vanaf volgende week (9 mei is een belangrijke datum in zowel Rusland als Oekraïne) een Oekraïens offensief te verwachten is. Maar het kan ook later worden natuurlijk, afhankelijk van de staat van de voorbereidingen.

Over de schaal van de aanval doen verschillende schattingen de ronde. Volgens sommigen heeft Oekraïne 40.000 man klaarstaan die nog 2 of 3 weken training nodig hebben, maar dat is te weinig om veel terrein terug te winnen. Volgens anderen meer dan 160.000 man, maar dat lijkt me wat aan de hoge kant, hoewel niet onmogelijk. Ik denk zelf dat Oekraïne zoveel mogelijk mensen en materieel die ze bij elkaar kunnen verzamelen in de strijd gaan gooien. Dat betekent dat er de komende maand/maanden een zware strijd geleverd gaat worden die misschien wel beslissend voor de oorlog kan zijn.

Ondertussen waren er vannacht 2 ontploffingen vlakbij het Kremlin...
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Optimatus » 04 mei 2023 11:20

Dorpeling schreef:"China stuurde ook aan op vredesonderhandelingen en een wapenstilstand. Rusland is daar enthousiast over, maar voor Oekraïne zijn gesprekken op dit moment onacceptabel, omdat dat vrijwel zeker zou betekenen dat het grondgebied moet afstaan dat door de Russen is ingelijfd."
Bron: NOS

Dat is natuurlijk ook geen onderhandelingen waard.
Met de grond gelijk gemaakt gebied willen houden en nog meer doden verliezen. Of wat van die grond inleveren en je mannen in leven houden. Geen raketaanvallen meer enzo. De rust terug in eigen land en daarbuiten.
Tja.. moeilijke keus hoor.

En nee, ik ben niet pro Russisch. Ik ben tegen onnodig bloedvergieten.


Als je gelooft dat Rusland zich na onderhandelingen en een "vrede" aan de afspraken zal houden, ben je erg naïef. Ooit gehoord van het Akkoord van Białowieża of het Memorandum van Boedapest? Twee zeer belangrijke verdragen, die door Rusland in 2008 zijn geschonden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten