Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Optimatus » 12 apr 2022 19:21

Dorpeling schreef:Tellen sponsorkindjes ook mee? In dat geval: toch wel een paar. En jij?

Je reactie is trouwens geen verrassing, ik merk dat meer. Zo gauw je iets zegt over het merkwaardige gegeven dat vluchtelingen blijkbaar selectief gepamperd dienen te worden, is het mis.
En als je dan ook nog durft te zeggen dat vluchtelingen misschien niet gekomen zijn om bloemstukjes of knutselwerkjes te maken, zijn de rapen helemaal gaar. Dan wordt men ronduit hatelijk.

En ja, ik vind die oorlog verschrikkelijk. Voor alle partijen, zoveel onzinnig bloedvergieten. Maar tegelijk zie ik simpelweg het verschil niet met de miljoenen andere medemensen in nood. Een blond meisje uit Oekraine wat honger heeft, is niet meer onze hulp waard dan een donker jongetje uit Sudan met evenveel honger.. toch?


Ik heb niet voor niets Swahili geleerd.


Je bedoeld door wapens te leveren? Want ja, inzetten op vredesbesprekingen is niet echt voor ons weggelegd blijkbaar..

Maar nogmaals, wanneer we van de een op de andere dag de olie en gasafname stopzetten is de ellende niet te overzien. Probeer eens reëel na te denken.


Wapens leveren is en snoeiharde sancties hanteren zijn, afgezien van zelf ingrijpen, de enige middelen die we hebben om Oekraïne bij te staan tegen de Russische invasie. Even voor de goede orde: Rusland is deze oorlog begonnen. Niet in februari, maar in 2014, toen Rusland het Akkoord van Białowieża en het Memorandum van Boedapest eenzijdig schond.

En terwijl jij "reëel nadenkt", gaan orks als deze hier tekeer tegen kleine kinderen: https://saharareporters.com/2022/04/11/ ... by-ukraine

En mooi dat ze dat dier te pakken hebben gekregen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Optimatus » 12 apr 2022 19:28

elbert schreef:Het lijkt erop dat pogingen tot de-escalatie ook nu niet werken. Volgens Poetin, na zijn besprekingen met zijn hulpje Loekasjenko vandaag, zitten de besprekingen met Oekraïne op dood spoor. Dat betekent dat hij van plan is om zijn plannen uitsluitend via militaire doelen te bereiken. Uit alles blijkt dat hij zich niets aan zal trekken van diplomatie of sancties. De komende weken zal er dus hard gevochten gaan worden in het zuiden en oosten van Oekraïne. Dat betekent dat het westen er goed aan doet om de Oekraïners in staat te stellen om zich te verdedigen. Want een Russische overwinning is om meerdere redenen ook voor ons geen goed nieuws.
Naar schatting zijn alleen in Marioepol al meer dan 20.000 burgers omgekomen. Iemand die dat op zijn geweten heeft, moet je het ook niet te makkelijk maken.
Revoluties in Rusland en zeker succesvolle revoluties zijn dus heel zeldzaam. Ik zou daar dus niet al teveel hoop op stellen. Meestal laten de Russen het maar gebeuren wie er over hen regeert.
Dat van JA21 geloof ik niet, maar het is wel een triest feit dat juist de partijen die het belang van de eigen natiestaat zo benadrukken (zoals FvD en PVV), zo onverschillig zijn over de Russische inval in Oekraïne, waarbij een natiestaat wordt aangevallen. Dat heeft vast te maken met de misplaatste waardering die bijvoorbeeld Baudet heeft voor Poetin als "verdediger van conservatieve waarden". Maar goed, Baudet weet dan ook niet waar hij het over heeft. Poetin is een tsjekist die als enige doel heeft om het Russische imperium weer groot te maken. Hij is dus geen conservatief in de westerse zin van het woord en hem als conservatief op het schild hijsen zoals Baudet doet, is ten enen male dwaas.


Grotendeels eens met je analyse.

Even over JA21: deze stemmingsuitslag laat zien dat JA21 in hetzelfde rijtje als PVV en FvD thuishoort.
Afbeelding
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Katlheen » 12 apr 2022 20:29

Hier even een toelichting op het tegenstemmen bij deze motie. Ja21 is niet van de loze woorden en bij onvoorwaardelijk is het voor Ja21 ook militair ingrijpen. Dat is nu niet mogelijk en vandaar dat ze dus tegen hebben gestemd. Ja21 staat wel degelijk achter Oekraïne en de soevereiniteit van dat land.

Zie ook even deze link:

https://ja21.nl/actueel/nieuws/ja21-steunt-oekraine

Voor de broodnodige nuance zullen we maar zeggen.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Optimatus » 12 apr 2022 23:03

Als het daarbij gebleven zou zijn, zou ik het geloofd hebben. Maar die vlieger gaat niet op.

Afbeelding
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Katlheen » 13 apr 2022 08:20

En wat wil die motie? Dat we weten wie wat waar heeft staan? En dan? Dat is hier de hamvraag. Vooralsnog slaan we nog geen deuk in een pakje boter wat betreft de opgelegde sancties en de consequenties voor de kliek rondom Putin.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Optimatus » 13 apr 2022 09:02

Moties zijn een vorm van meningsuiting in een parlement. Intenties dus. De uitvoering ervan is aan de uitvoerende macht.

De uitleg van JA21 komt over als dammage control. JA21 komt voort uit FvD, vist deels in dezelfde electorale vijver en de partijtop heeft kritiek op het bizarre gedrag van Baudet lang als demoniseren weggezet totdat het gedrag van Baudet ook voor Eerdmans en co. te gek werd.

De tweede motie is heel eenvoudig uit te voeren, je hoeft er het land niet voor uit en is een mooie opmaat on de Zuidas te saneren.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Katlheen » 13 apr 2022 11:01

Ah, dus je wilt mijn werkplek saneren?

Maar een motie steunen waaruit het gevolg is dat het loze woorden zijn, lijkt mij ook niet handig. Het in kaart brengen van vermogen: succes. En als je het in kaart hebt gebracht, wat dan? Want dat is nu namelijk het hele punt. Dan wordt er vrij weinig mee gedaan. Toeslagen ouders hadden die privacy overigens niet waarmee nu wordt geschermd richting de vriendjes van Putin.
En sancties werken overigens alleen als mensen zich er ook echt aan houden. In mijn werk al genoeg ondernemers gezien die het niet zo nauw namen met sanctiewetgeving.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Optimatus » 13 apr 2022 12:01

Dat er niet veel mee gedaan wórdt, geeft precies de dubbele houding aan die er op dit moment is.

En wat betreft de Zuidas: https://nos.nl/artikel/2406651-nederlan ... busfirma-s
Zolang er allerhande trucs zijn voor belastingontwijking en andere schimmenspellen en de Russische kliek daarvan mede profiteert: saneren. Volledig. Want elke cent die naar de Russische oorlogskas vloeit via welke weg dan ook is er één teveel.

Dus ook die ondernemers in jouw omgeving die de sancties aan hun laars lappen, mogen w.m.b. genadeloos worden aangepakt. Niet alleen door de overheid. Ondernemers zouden zelf geen zaken moeten doen met ondernemers waarvan zij weten dat zij deze sancties aan hun laars lappen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Optimatus » 13 apr 2022 12:15

Zweden is dichtbij de NAVO gekomen: https://nos.nl/artikel/2424996-zweden-w ... en-besluit
Ook in Finland is er nieuws: https://orf.at/stories/3259611/
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Katlheen » 13 apr 2022 16:26

Ja dat is niet precies wat Putin voor ogen had lijkt mij. Hoewel ik, gezien de zeer matige resultaten van de Russen in de Oekraïne, deze landen zichzelf ook nog wel zie verdedigen tegen de Russen.

Maar goed, er is een duidelijk signaal gegeven naar de Russen.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Marnix » 13 apr 2022 18:22

Katlheen schreef:Ja dat is niet precies wat Putin voor ogen had lijkt mij. Hoewel ik, gezien de zeer matige resultaten van de Russen in de Oekraïne, deze landen zichzelf ook nog wel zie verdedigen tegen de Russen.

Maar goed, er is een duidelijk signaal gegeven naar de Russen.


Je moet dat niet overschatten. Oekraiëne is flink groter dan Zweden en vooral Finland en heeft ook veel meer inwoners (4,5x zoveel als Zweden. 9x zoveel als Finland) dus alleen zou dat nog wel flink lastig worden. En de legere zijn allemaal vele malen kleiner dan dat van Oekraiëne. De spullen zijn vast een stuk moderner maar je hebt ook voldoende mensen nodig om je land te verdedigen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Katlheen » 14 apr 2022 12:15

Er schijnt een Russisch bootje niet zo lekker meer te varen....
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3134
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor johannes1 » 14 apr 2022 13:45

Marnix schreef:Je moet dat niet overschatten. Oekraiëne is flink groter dan Zweden en vooral Finland en heeft ook veel meer inwoners (4,5x zoveel als Zweden. 9x zoveel als Finland) dus alleen zou dat nog wel flink lastig worden. En de legere zijn allemaal vele malen kleiner dan dat van Oekraiëne. De spullen zijn vast een stuk moderner maar je hebt ook voldoende mensen nodig om je land te verdedigen.

Zeg niet dat het niet kan. In de tweede wereldoorlog hebben de Finnen de Russen/Sovjets ook aardig dwars gezeten.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 14 apr 2022 13:46

Marnix schreef:Je moet dat niet overschatten. Oekraiëne is flink groter dan Zweden en vooral Finland en heeft ook veel meer inwoners (4,5x zoveel als Zweden. 9x zoveel als Finland) dus alleen zou dat nog wel flink lastig worden. En de legere zijn allemaal vele malen kleiner dan dat van Oekraiëne. De spullen zijn vast een stuk moderner maar je hebt ook voldoende mensen nodig om je land te verdedigen.
In het geval van Finland en in mindere mate Zweden geldt dat deze landen een groot aantal reservisten hebben die zeer regelmatig oefenen. Dat zorgt ervoor dat in oorlogstijd ze toch een behoorlijk aantal zeer geoefende militairen in het veld kunnen brengen. Dat ondervonden ook de Sovjets die in de Winteroorlog van 1939-1940 (waar deze oorlog de afgelopen maand vaak mee vergeleken wordt) zeer zware verliezen leden tegen Finland. De Russen hebben de afgelopen dagen nogal wat dreigementen tegen Finland geuit, maar dit is een typerende reactie vanuit Finland.
Kathleen schreef:Er schijnt een Russisch bootje niet zo lekker meer te varen....
Zelfs op zee gaat het helemaal mis voor de Russen. Dit was hun vlaggeschip.
Afbeelding
Er zijn trouwens berichten (zelfs Russische) die claimen dat van de 510 manschappen aan boord slechts 58 dit hebben overleefd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Optimatus » 15 apr 2022 15:04

Katlheen schreef:Er schijnt een Russisch bootje niet zo lekker meer te varen....


Dat schip is nu op de zeebodem bezig met een speciale operatie.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten