Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8815
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa.

Berichtdoor elbert » 24 feb 2022 14:05

Boris Johnson noemt Poetin voor wat hij is: een dictator die barbaarse agressie pleegt.

Ondertussen is die dictator wel bezig om een ander land te bezetten en er is niet veel wat we kunnen doen om hem tegen te houden. Het enige is dat we de prijs een stuk hoger kunnen maken. Om de Russen tot het inzicht te laten komen dat ze een grote fout hebben begaan, is tijd nodig en volharding.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa.

Berichtdoor Optimatus » 24 feb 2022 14:08

En een Tsjetsjeen die onder de radar is gebleven...
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8815
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa.

Berichtdoor elbert » 24 feb 2022 14:11

Optimatus schreef:En een Tsjetsjeen die onder de radar is gebleven...
Je bedoelt Ramzan Kadyrov? Inderdaad een duister individu.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa.

Berichtdoor Optimatus » 24 feb 2022 14:20

Ik zou er geen traan om laten als Poetin wordt opgeblazen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23575
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa.

Berichtdoor Marnix » 24 feb 2022 14:30

Optimatus schreef:Ik zou er geen traan om laten als Poetin wordt opgeblazen.


Daarmee zou het probleem alleen nog niet zijn opgelost. Vergeet niet dat de Doema en een flink deel van de bevolking dit gewoon steunt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa.

Berichtdoor Optimatus » 24 feb 2022 14:40

We moeten ergens beginnen. Echt, die rat moet gestopt worden voordat het nog erger wordt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23575
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa.

Berichtdoor Marnix » 24 feb 2022 15:30

Optimatus schreef:We moeten ergens beginnen. Echt, die rat moet gestopt worden voordat het nog erger wordt.


Ik ben blij dat jij niet aan de macht bent. We zouden binnen de kortste keren in een kernoorlog zitten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa.

Berichtdoor Optimatus » 24 feb 2022 15:34

Ik ben blij dat jij niet aan de macht bent. Rusland heeft onze landgenoten vermoord (MH17) en valt nu een soevereine staat aan. Nu geen vuist maken tegen Poetin is een zwaktebod. Die rat moet worden gestopt, op dezelfde wijze als Bin Laden of de leider van IS.

Sommige partijen en individuen hier gaan nog sneller op hun rug liggen dan Chamerlain en Daladier in München.

Een totale boycot van Rusland, uitwijzing van alle poetingezinde Russen en het afsnijden van Rusland van het internationale betalingsverkeer lijken me uitstekende eerste stappen om dit land aan te pakken.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Spanning loopt op in Oost Europa.

Berichtdoor Katlheen » 24 feb 2022 16:15

Ik ben alleen bang dat de Russen hier al op zijn voorbereid. Afsnijden van Swift willen ze hier weer niet, er moet nog betaald worden voor het Russische gas wat ze contractueel moeten leveren.

Helaas hebben we de afgelopen decennia vooral geld aan andere dingen uitgegeven in Europa en niet fatsoenlijk geïnvesteerd in defensie. Dus als we nu willen zouden we nog geen deuk in een pakje boter slaan. En voor de energie hebben we onszelf ook flink afhankelijk gemaakt van de Russen. Handig? Niet echt nee.
Dus, wat kunnen we nu doen? Rusland hooguit economisch raken waar we kunnen. Gaat dat het regime onder druk zetten? Ik vraag het me af. Bondgenoot China is nogal stil en is maar wat blij met gas en olie uit Rusland. En zolang we Rusland niet militair binnen vallen zal Poetin en zijn kliek gewoon blijven zitten. Cynisch? Mwah, eerder rationeel. We kunnen flink blaffen, maar ik denk niet dat ze daar in Moskou van onder de indruk zijn. Alleen als Oekraine keihard terugvecht en de Russen behoorlijke schade toebrengt zal men in Moskou een en ander heroverwegen (de bevolking zal het ook niet leuk vinden, duizenden boddy bags die terug komen). Zolang dat niet gebeurt en de bevolking niet al te veel last heeft van sancties kunnen de despoten in het Kremlin hun gang gaan.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8815
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa.

Berichtdoor elbert » 24 feb 2022 16:22

Marnix schreef:Vergeet niet dat de Doema en een flink deel van de bevolking dit gewoon steunt.
De Doema is een lachertje. Applausmachine voor Poetin.
De reden waarom Poetin nog aardig wat steun heeft van de bevolking is dat hij ervoor heeft gezorgd dat Rusland na de jaren 90 (die economisch en politiek gezien desastreus waren) is gestabiliseerd. Dan snap ik wel dat je als bevolking dat kan waarderen. Net zoals de Duitse bevolking in de jaren 30 als 1 man achter Hitler stond, die immers Duitsland uit de desastreuze jaren 20 had geleid.
Wat dat betreft is er wel een parallel: Poetin is net als Hitler een revisionist die boos is dat zijn land een oorlog heeft verloren, in het geval van Rusland de Koude Oorlog. Daarom droomt hij van een herstel van het SovjetImperium. Hij is nu bezig om dat te proberen uit te voeren.
De wereld zit er maar mooi mee opgezadeld.
Kathleen schreef:Bondgenoot China is nogal stil en is maar wat blij met gas en olie uit Rusland.
Vergeet niet dat China ook snode plannen heeft met Taiwan. Dan kunnen ze de Russische steun ook goed gebruiken. Reken maar dat China kijkt naar de reactie van het westen tegen deze invasie. Een teken van zwakte zal door de Chinezen opgevat worden als een aanmoediging om Taiwan aan te vallen.
Kathleen schreef:Alleen als Oekraine keihard terugvecht en de Russen behoorlijke schade toebrengt zal men in Moskou een en ander heroverwegen (de bevolking zal het ook niet leuk vinden, duizenden boddy bags die terug komen).
De enige optie die dat kan bewerkstelligen is een guerilla/partizanenoorlog door Oekraiense milities. Oekraine heeft momenteel behoorlijk wat Amerikaanse en Britse antitankraketten die door infanterie kan worden vervoerd (Javelin en NLAW). De beste manier om die in te zetten is om die door kleine teams van infanteristen in hinderlagen te gebruiken tegen tanks en andere voertuigen. De Russische verliezen van vandaag zijn vooral door deze raketten veroorzaakt. Ik vermoed ook dat de CIA en de SAS momenteel druk bezig zijn om ervoor te zorgen dat op de langere termijn de Russische troepen geen fijn verblijf in Oekraine zullen hebben, al ben ik er zeker van dat de Russen op de korte termijn het Oekraiense leger zullen verpletteren.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa.

Berichtdoor johannes1 » 24 feb 2022 16:27

Marnix schreef:
Vergeet niet dat de Doema en een flink deel van de bevolking dit gewoon steunt.

Het is de vraag in hoevere ze het steunen.
1. Kritiek komt je duur te staan, dus denk niet dat mensen zich tegen Poetin uitspreken
2. De laatste tijd is op de Russische tv de mensen klaargestoomt voor deze oorlog. Mensen kregen te horen dat Oekraine genocide pleegde tegen de bevolking van Donetsk en Loehsanks.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa.

Berichtdoor Optimatus » 24 feb 2022 16:34

elbert schreef:De Doema is een lachertje. Applausmachine voor Poetin.
De reden waarom Poetin nog aardig wat steun heeft van de bevolking is dat hij ervoor heeft gezorgd dat Rusland na de jaren 90 (die economisch en politiek gezien desastreus waren) is gestabiliseerd. Dan snap ik wel dat je als bevolking dat kan waarderen. Net zoals de Duitse bevolking in de jaren 30 als 1 man achter Hitler stond, die immers Duitsland uit de desastreuze jaren 20 had geleid.
Wat dat betreft is er wel een parallel: Poetin is net als Hitler een revisionist die boos is dat zijn land een oorlog heeft verloren, in het geval van Rusland de Koude Oorlog. Daarom droomt hij van een herstel van het SovjetImperium. Hij is nu bezig om dat te proberen uit te voeren.
De wereld zit er maar mooi mee opgezadeld.
Vergeet niet dat China ook snode plannen heeft met Taiwan. Dan kunnen ze de Russische steun ook goed gebruiken. Reken maar dat China kijkt naar de reactie van het westen tegen deze invasie. Een teken van zwakte zal door de Chinezen opgevat worden als een aanmoediging om Taiwan aan te vallen.
De enige optie die dat kan bewerkstelligen is een guerilla/partizanenoorlog door Oekraiense milities. Oekraine heeft momenteel behoorlijk wat Amerikaanse en Britse antitankraketten die door infanterie kan worden vervoerd (Javelin en NLAW). De beste manier om die in te zetten is om die door kleine teams van infanteristen in hinderlagen te gebruiken tegen tanks en andere voertuigen. De Russische verliezen van vandaag zijn vooral door deze raketten veroorzaakt. Ik vermoed ook dat de CIA en de SAS momenteel druk bezig zijn om ervoor te zorgen dat op de langere termijn de Russische troepen geen fijn verblijf in Oekraine zullen hebben, al ben ik er zeker van dat de Russen op de korte termijn het Oekraiense leger zullen verpletteren.


Heldere analyse.
Het verschil tussen Poetin en Hitler is, dat Poetin nu geen Molotow-Ribbentropp-pact kan sluiten (hoogstens met China, maar dat zie ik niet tussen nu en 25 jaar Siberië binnenvallen).

Voor zover mij bekend, heeft Poetin ook geen opvolger. Dat kan betekenen, dat als hij van het toneel verdwijnt, dat er een machtsstrijd in het Kremlin losbarst.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa.

Berichtdoor Optimatus » 24 feb 2022 16:56

Demonstraties in Rusland tegen de oorlog.

https://twitter.com/nexta_tv/status/1496870591483330560
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23575
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa.

Berichtdoor Marnix » 24 feb 2022 17:01

Optimatus schreef:Ik ben blij dat jij niet aan de macht bent. Rusland heeft onze landgenoten vermoord (MH17) en valt nu een soevereine staat aan. Nu geen vuist maken tegen Poetin is een zwaktebod. Die rat moet worden gestopt, op dezelfde wijze als Bin Laden of de leider van IS.

Sommige partijen en individuen hier gaan nog sneller op hun rug liggen dan Chamerlain en Daladier in München.

Een totale boycot van Rusland, uitwijzing van alle poetingezinde Russen en het afsnijden van Rusland van het internationale betalingsverkeer lijken me uitstekende eerste stappen om dit land aan te pakken.


Eens sterke vuist maken tegen Poetin / Rusland moet zeker gebeuren. Dat is alleen wat anders dan proberen Poetin zo snel mogelijk te vermoorden.


elbert schreef:De Doema is een lachertje. Applausmachine voor Poetin.
De reden waarom Poetin nog aardig wat steun heeft van de bevolking is dat hij ervoor heeft gezorgd dat Rusland na de jaren 90 (die economisch en politiek gezien desastreus waren) is gestabiliseerd. Dan snap ik wel dat je als bevolking dat kan waarderen. Net zoals de Duitse bevolking in de jaren 30 als 1 man achter Hitler stond, die immers Duitsland uit de desastreuze jaren 20 had geleid.
Wat dat betreft is er wel een parallel: Poetin is net als Hitler een revisionist die boos is dat zijn land een oorlog heeft verloren, in het geval van Rusland de Koude Oorlog. Daarom droomt hij van een herstel van het SovjetImperium. Hij is nu bezig om dat te proberen uit te voeren.
De wereld zit er maar mooi mee opgezadeld.


Klopt. Alleen ben ik benieuwd in hoeverre die stabiliteit (en dus ook de steun onder de bevolking) nu in gevaar komt. Waar het me om ging is dat de opmerking van Optimatus dat Poetin maar zo snel mogelijk door het Westen moet worden opgelegd waarschijnlijk het tegenovergestelde zou bewerkstelligen en het daarom niet zo'n goed idee is. Het slechtste wat we nu kunnen doen is van Poetin in de ogen van de bevolking een soort martelaar maken.

johannes1 schreef:Het is de vraag in hoevere ze het steunen.
1. Kritiek komt je duur te staan, dus denk niet dat mensen zich tegen Poetin uitspreken
2. De laatste tijd is op de Russische tv de mensen klaargestoomt voor deze oorlog. Mensen kregen te horen dat Oekraine genocide pleegde tegen de bevolking van Donetsk en Loehsanks.


Ja mee eens. Voor een deel leeft het nationalistische denken nog wel onder de bevolking maar dat wordt door propaganda (en het elimineren van mogelijke concurrenten) ook wel in stand gehouden. Waar het me om ging is wat de gevolgen zouden zijn als Poetin door het Westen zou worden doodgeschoten zoals hier werd geoppperd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa.

Berichtdoor Optimatus » 24 feb 2022 17:10

Vandaar dat een boze Tsjetsjeen wellicht een prettige bondgenoot kan zijn. Vergeet niet wat Rusland in Tsjetsjenië heeft uitgevroten.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten