Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa.

Berichtdoor Optimatus » 28 jan 2022 13:33

Een Europese defensiemacht lijkt me inderdaad zinvol. Er zijn al diverse internationale divisies, dus dat hoeft geen probleem te zijn.

Het belang van de Europese Unie is dat van de Europese lidstaten gezamenlijk, niet dat van een specifieke lidstaat (zie ook de Verenigde Staten). Het zal niet vandaag of morgen allemaal in één keer geregeld zijn, maar doormodderen zoals we nu doen, is vragen om moeilijkheden. Landen als Rusland zullen eerder onder de indruk zijn van een stevige Europese eenheid aan hun westgrens dan van kibbelende lidstaten.

Je kunt wel blijven hangen in allerlei deelbelangen, maar dan sta je tegenover grotere staten volledig machteloos en tel je niet mee. Tenzij je dat wilt, natuurlijk.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Spanning loopt op in Oost Europa.

Berichtdoor BladeStraight » 28 jan 2022 15:08

Voor Rusland hebben we NAVO al.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Biblebeltkeel
Mineur
Mineur
Berichten: 146
Lid geworden op: 06 jan 2022 09:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa.

Berichtdoor Biblebeltkeel » 29 jan 2022 12:23

Verwijderd door moderator. Het gaat hier over de huidige spanning in Rusland/Oekraine.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa.

Berichtdoor Optimatus » 29 jan 2022 14:47

BladeStraight schreef:Voor Rusland hebben we NAVO al.


Zeker, maar dat betekent niet dat we als Europa niet ook zelfstandig onze positie moeten kunnen waarborgen. Als er wederom een loeihoepel als Trump in het Witte Huis komt, heeft dat gevolgen voor Europa.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Spanning loopt op in Oost Europa.

Berichtdoor elburger » 12 feb 2022 13:22

De kans dat Rusland Oekraïne binnenvalt neemt met het uur toe.
De ijzig koude omstandigheden die er momenteel heersen zijn van belang voor het grondoffensief. Verder zal Rusland zeer waarschijnlijk zware luchtaanvallen uitvoeren op Oekrainse legen eenheden.
Rusland is dit pokerspel begonnen omdat men de NAVO niet te dichtbij hun landsgrenzen wil hebben, maar het tegenovergestelde bereikt men dat de NAVO oostflank steeds meer NAVO troepen krijgt. Vooral de Baltische staten, Roemenië en Polen krijgen steeds meer luchtsteun en grondtroepen en wapens van de NAVO.
Als Rusland zijn gang kan gaan is dit een opmaat om de Baltische staten de nekklem op te leggen.
Een oorlog met de NAVO zal Poetin niet aandurven, maar een terugtrekking van de troepen zonder toezeggingen zal ook niet gebeuren omdat hem dat gezichtsverlies oplevert.
Uiteraard zullen er veel doden vallen aan beide zijden, maar Poetin heeft met dat bijltje wel eerder gehakt en die cijfers zullen in Rusland zwaar onder de pet worden gehouden.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 802
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa.

Berichtdoor Prisma23 » 12 feb 2022 18:18

elburger schreef:Als Rusland zijn gang kan gaan is dit een opmaat om de Baltische staten de nekklem op te leggen.

De Baltische staten zitten nu al in een nekklem, maar dan van Amerikaanse makelij.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Spanning loopt op in Oost Europa.

Berichtdoor elburger » 14 feb 2022 08:15

Prisma23 schreef

De Baltische staten zitten nu al in een nekklem, maar dan van Amerikaanse makelij.


Dat is natuurlijk de grootste onzin die er bestaat.
Men is maar wat blij, de meerderheid dan, dan men lid is van de NAVO, EU
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa.

Berichtdoor elbert » 14 feb 2022 09:49

"De enige twee landen die niet zeggen te geloven in een aanstaande oorlog tussen Rusland en Oekraïne, zijn Rusland en Oekraïne zelf." (Bron)
Ik weet niet goed wat ik ervan moet denken. Volgens de Amerikanen (de CIA) zouden de Russen 16 februari (overmorgen) aan kunnen vallen, volgens de Russen zelf en de Oekrainers is dat niet aan de orde. Wat is het nou? De tijd zal het leren.
Duidelijk is wel dat er allerlei wapentuig aan de grens staat en de Russen kamperen daar niet voor hun lol in ijskoude temperaturen. Ze zijn bovendien militair klaar voor een mogelijk offensief.
Vooralsnog ga ik ervan uit dat Rusland Oekraine maximaal onder druk wil zetten om de verzekering te krijgen dat het land geen lid wordt van de NAVO. Het is in dat geval een kwestie van wie het eerst met de ogen knippert voordat dit hopelijk met een sisser afloopt. Want de Russen doen ook weinig om de positie van hun troepen te verbergen: je ziet op internet allerlei filmpjes van wapentuig dat vervoerd wordt naar de grens. Dat duidt erop dat de inzet is om via dreiging concessies van Oekraine te krijgen.
Maar wat als deze spanning blijft doorsudderen? Dan moeten de Russen op een gegeven moment een keuze maken: afdruipen of toch maar aanvallen. In dat geval vrees ik dat het vechten wordt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa.

Berichtdoor johannes1 » 14 feb 2022 14:51

Anders moet Rusland maar lidmaatschap aanvragen van de NAVO. Hoeven ze ook niet meer bang te zijn dat Oekraine er bij zit :mrgreen:
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Onuost Europa.

Berichtdoor Optimatus » 14 feb 2022 19:21

johannes1 schreef:Anders moet Rusland maar lidmaatschap aanvragen van de NAVO. Hoeven ze ook niet meer bang te zijn dat Oekraine er bij zit :mrgreen:


Dat hebben ze al eens gedaan.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa.

Berichtdoor elbert » 15 feb 2022 15:45

Ik begin een beetje een idee te krijgen van wat de Russen van plan zijn. Het Russiche parlement (de Doema) heeft een resolutie aangenomen om de Donetsk en Luhansk regio's in Oekraine als onafhankelijke republieken te erkennen. Het gaat dus om dit gebied. De separatisten (gesteund door Rusland) hebben eenderde van deze Oekraiense provincies in handen (het roodgestippelde gebied). Daar is ook MH17 neergeschoten.
Als Poetin deze resolutie van de Doema ondertekent (en dat ligt voor de hand omdat die zelden iets voorstelt wat hij niet wil), dan betekent dit dat Rusland deze "onafhankelijke" republieken te hulp kan komen tegen "Oekraiense agressie". Precies zoals dat eerder ook al in Georgie (Abchazie en Zuid-Ossetie) en de Krim is gebeurd. De Russen delen paspoorten uit aan bewoners van die gebieden en plots zijn er een hoop nieuwe Russen die ze kunnen beschermen.
Nu is het alleen nog even wachten op die "agressie" (een false flag operatie die door Rusland is opgezet) en dan kunnen de Russische tanks Oekraine binnen rollen.
Kijk eens aan: in Luhansk is vandaag een "terroristische aanslag" verijdeld.
Wat toevallig nou weer. :roll:
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa.

Berichtdoor elbert » 17 feb 2022 17:13

Rusland zegt troepen teruggetrokken te hebben, maar zowel westerse landen als OSINT waarnemers spreken dat tegen. Een paar tanks op een trein zetten is natuurlijk geen bewijs van terugtrekking, daarvoor is veel meer nodig. Sterker nog: er worden waarschijnlijk nog meer troepen aan de grens samengetrokken. Dit is typische maskirovka.
Bovendien wordt de tweede man van de VS in de ambassade van Moskou Rusland uitgezet.
Verder werd er vandaag geschoten in de Donbas regio en de Russen grijpen dit aan om moord en brand te schreeuwen, wat waarschijnlijk een excuus geeft om daar binnen een paar dagen binnen te vallen.
Tot slot zijn de eisen van Rusland aan de westerse landen exorbitant: zoals bijvoorbeeld het terugtrekken van Amerikaanse troepen uit Oost-Europa (dus ook bijv. Polen, Roemenie en de Baltische staten). Dit zijn NAVO landen en bovendien zijn er maar een paar duizend Amerikaanse soldaten. Vergeleken met de 150.000 man die de Russen aan de grens met Oekraine hebben staan, is dat natuurlijk heel weinig.
Alles wijst erop dat de Russen van plan zijn om aan te vallen en zo niet, dan doen ze wel heel erg alsof.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Spanning loopt op in Oost Europa.

Berichtdoor elburger » 18 feb 2022 14:33

elbert schreef

Ik begin een beetje een idee te krijgen van wat de Russen van plan zijn. Het Russiche parlement (de Doema) heeft een resolutie aangenomen om de Donetsk en Luhansk regio's in Oekraine als onafhankelijke republieken te erkennen. Het gaat dus om dit gebied. De separatisten (gesteund door Rusland) hebben eenderde van deze Oekraiense provincies in handen (het roodgestippelde gebied)


Poetin gaat heus de Donbass wel binnenvallen. Is het niet door Russische troepen dan gaat hij de opstandelingen in de Donbass wel zo bewapenen dat die het zelf wel redden.
Lukt het hen niet, dan krijg je een 2e kans, het beschermen van Russische staatsburgers in de Donbass.
Als hem dit lukt zonder te veel Amerikaanse weerstand en weinig slachtoffers, dan komen de Baltische staten aan de beurt.
Ook daar wonen veel mensen met een link aan Rusland.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa.

Berichtdoor elbert » 18 feb 2022 16:58

elburger schreef:Poetin gaat heus de Donbass wel binnenvallen. Is het niet door Russische troepen dan gaat hij de opstandelingen in de Donbass wel zo bewapenen dat die het zelf wel redden.
Dat gaat de komende dagen gebeuren. De bevolking van de Donetsk en Luhansk regio's wordt momenteel geevacueerd door de separatisten naar Rusland. Ze wekken hiermee de indruk dat die bevolking ernstig bedreigd wordt door Oekraine. Dat is een leugen, maar ze moeten toch wat om een oorlog te kunnen beginnen. Vervolgens roepen ze de hulp van Rusland in en dat land zal dan zogenaamd uit humanitaire redenen daarop ingaan. En voila: de oorlog begint.
De Russen zijn wat dat betreft heel voorspelbaar.

Voor wie het nog niet wist: die separatistenleiders in het oosten van Oekraine zijn dat alleen maar dankzij de Russische geheime dienst en dankzij militaire steun (qua materiaal en qua mensen) van Rusland. Degenen die MH17 uit de lucht schoten deden dat dan ook met Russische BUK raketten.
elburger schreef:Als hem dit lukt zonder te veel Amerikaanse weerstand en weinig slachtoffers, dan komen de Baltische staten aan de beurt.
Ook daar wonen veel mensen met een link aan Rusland.
De Baltische staten zijn lid van de NAVO. Dat gaat Poetin niet doen, want dan is hij met ons (nou ja, vooral de Verenigde Staten) in oorlog en dat weet hij.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 802
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa.

Berichtdoor Prisma23 » 18 feb 2022 17:00

elburger schreef:Poetin gaat heus de Donbass wel binnenvallen. Is het niet door Russische troepen dan gaat hij de opstandelingen in de Donbass wel zo bewapenen dat die het zelf wel redden.
Lukt het hen niet, dan krijg je een 2e kans, het beschermen van Russische staatsburgers in de Donbass.
Als hem dit lukt zonder te veel Amerikaanse weerstand en weinig slachtoffers, dan komen de Baltische staten aan de beurt.
Ook daar wonen veel mensen met een link aan Rusland.


Onzin, pure Amerikaans oorloghitserij.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 49 gasten