Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Marnix » 02 jun 2023 08:03

Dorpeling schreef:Ach, er moet toch wat leven in de brouwerij blijven :mrgreen:

Alhoewel, de beslissing van hogerhand kan in dit geval weleens wat zuurder aflopen dan tijdens de covid crisis. Toen liet iedereen massaal een spuit in z'n lijf jassen, liet zich vrijwillig opsluiten en wou best frisse lucht verplicht weren omdat 'het nodig is'.. daar bleef het gelukkig bij.

Welja, wie dit toejuicht moet ook bereid zijn de gevolgen te dragen. Een beetje Putin pesten (verdiep je eens in het waarom, en dan niet alleen wat nos zegt) en een corrupt land toelaten.. straks niet huilen dan.
Het merendeel van het volk ziet dit toch echt niet als 'onze' oorlog.


Ja als je je een beetje opstelt als de Thierry Baudet van het forum (anti-vaccins, pro Rusland) zorg je wel voor commotie :roll:

Het heeft niets van Poetin pesten te maken, het gaat om je verdedigen tegen een land dat je zomaar is binnengevallen en daarmee tal van verwoestingen en slachtoffers mee heeft gemaakt. Alsof je in WO2 na de Duitse inval het leger, het verzet en de geallieerden had verweten dat ze het niet over vrede wilden hebben. Want daar moet je blijkbaar over praten als je land is veroverd door een buurland met slechte bedoelingen. En gewoon je vrijheid opgeven, dat redt levens en geeft stabiliteit. Met die argumentatie had je 80 jaar geleden aan de verkeerde kant gestaan…
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 05 jun 2023 08:50

Dorpeling schreef:https://nos.nl/artikel/2477374-zelensky-voelt-zich-gesteund-op-top-moldavie-rutte-wil-snelle-start-f-16-trainingen
U vraagt, wij draaien.. :? wat n verrassing.

Ik wou dat die man eens het woord "vrede" in zijn mond nam ipv dat voorspelbare vragen om meer, meer, meer oorlogsmaterieel.
Dat deed Churchill in WO2 ook bij Roosevelt. Wat een oorlogszuchtige man was Churchill he? Hij wilde niet eens onderhandelen met Hitler, maar vroeg wel om wapens bij de VS.
De parallellen nu met toen zijn overduidelijk ja. :-oo
Dorpeling schreef:En straks daarmee aanvallen over de grens zeker. De eerste signalen komen al binnen. En zo worden we allemaal meegezogen.
Ho, ho. Dat zijn Russen die hun eigen grondgebied komen bevrijden van de Russische dictatuur. Een intern Russisch conflict dus. Daar is Oekraine heeeelemaal niet bij betrokken, net zoals Rusland heeeelemaal niet betrokken was bij de Krim en de Donbas. :mrgreen:
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor StillAwake » 06 jun 2023 07:48

Marnix schreef:Ja als je je een beetje opstelt als de Thierry Baudet van het forum (anti-vaccins, pro Rusland) zorg je wel voor commotie :roll:

Het heeft niets van Poetin pesten te maken, het gaat om je verdedigen tegen een land dat je zomaar is binnengevallen en daarmee tal van verwoestingen en slachtoffers mee heeft gemaakt. Alsof je in WO2 na de Duitse inval het leger, het verzet en de geallieerden had verweten dat ze het niet over vrede wilden hebben. Want daar moet je blijkbaar over praten als je land is veroverd door een buurland met slechte bedoelingen. En gewoon je vrijheid opgeven, dat redt levens en geeft stabiliteit. Met die argumentatie had je 80 jaar geleden aan de verkeerde kant gestaan…

Dorpeling heeft helemaal gelijk (alleen zien wij het nog niet).
Putin is een zegen voor de wereldvrede, en het is uitermate kinderachtig dat Oekraine geen land aan hem wil afstaan voor die mooie Sovjet-heilsstaat.
Eigenlijk moeten we hem Nederland ook maar aanbieden, zodat hij het van alle niet-russische invloeden kan ontdoen.

Maar zonder gekheid: jij trekt de parallel met Hitler. Terecht, maar Putin zelf trekt de paralel met Stalin.
Putin ziet zichzelf als de nieuwe Stalin, en die is juist bekend geworden als plegen van genocide in met Oekraine vergelijkbare bezette gebieden...

En verder: op Dorpeling reageren helpt niet echt. die zit zo vast in het anti-vax, pro-Putin denken dat ik soms het idee heb dat Baudet zelf een account heeft op Refoweb... ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Marnix » 06 jun 2023 08:05

StillAwake schreef:Dorpeling heeft helemaal gelijk (alleen zien wij het nog niet).
Putin is een zegen voor de wereldvrede, en het is uitermate kinderachtig dat Oekraine geen land aan hem wil afstaan voor die mooie Sovjet-heilsstaat.
Eigenlijk moeten we hem Nederland ook maar aanbieden, zodat hij het van alle niet-russische invloeden kan ontdoen.

Maar zonder gekheid: jij trekt de parallel met Hitler. Terecht, maar Putin zelf trekt de paralel met Stalin.
Putin ziet zichzelf als de nieuwe Stalin, en die is juist bekend geworden als plegen van genocide in met Oekraine vergelijkbare bezette gebieden...


Klopt, Putin kiest een persoon waar een flink deel van het Russische volk zich wel mee wil identificeren, een sterke leider onder wie Rusland een stuk groter was dan nu. Dat is de Tweede Wereldoorlog aanhaal is omdat dat voor ons het beste laat zien in welke positie de Oekraïeners nu zitten en dat de meesten toen wel beseften: Hier kan je niet mee onderhandelen of aan toegeven, hier moet je je tegen verzetten want anders raal je alles wat je lief is kwijt. Je land, je identiteit en je vrijheid.

En verder: op Dorpeling reageren helpt niet echt. die zit zo vast in het anti-vax, pro-Putin denken dat ik soms het idee heb dat Baudet zelf een account heeft op Refoweb... ;-)


Dat valt ook wel mee, het is gewoon een beetje provoceren, tegen de meerderheid ingaan. En je moet niet vergeten dat bezetting en oorlog hier zo iets van vroeger is dat we vaak zijn vergeten wat het inhoudt. Het is alleen jammer dat het vervolgens niet echt tot een inhoudelijke discussie komt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor StillAwake » 06 jun 2023 08:14

Marnix schreef:Hier kan je niet mee onderhandelen of aan toegeven, hier moet je je tegen verzetten want anders raal je alles wat je lief is kwijt. Je land, je identiteit en je vrijheid.

Als Putin inderdaad in de lijn van Stalin denkt (wat hij zelf beweert...) kun je dat lijstje "land, identiteit en vrijheid" met "leven" uitbreiden.
Weinigen beseffen dat Stalin nog meer levens op zijn geweten heeft dan Hitler, en dat genocide door beide heren veelvuldig werd ingezet om een sterkere staat te creeren.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Marnix » 06 jun 2023 09:35

StillAwake schreef:Als Putin inderdaad in de lijn van Stalin denkt (wat hij zelf beweert...) kun je dat lijstje "land, identiteit en vrijheid" met "leven" uitbreiden.
Weinigen beseffen dat Stalin nog meer levens op zijn geweten heeft dan Hitler, en dat genocide door beide heren veelvuldig werd ingezet om een sterkere staat te creeren.


Klopt. En nou heeft Poetin dat wel wat getransformeerd naar standaarden die iets meer bij deze tijd passen en gebeurt dat wel minder groostschalig, maar je wordt nog steeds in een kamp gestopt en soms uit een raam gegooid als je teveel kritiek op hem hebt. En aan de raketaanvallen op Oekraine en hoe er met eigen soldaten wordt omgegaan kan je wel zien dat Poetin ook niet zoveel om mensenlevens geeft.....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 07 jun 2023 07:50

De dam bij Nova Kakhovka is verwoest. Volgens de inlichtingen die ik kan achterhalen, zit Rusland hierachter. De Russische troepen hadden de controle over het grootste deel van de dam en eigenlijk kan die dam alleen van binnenuit verwoest worden. Wat er mogelijk gebeurd is, is dat de Russen een deel van de dam wilden opblazen om het waterpeil in de Kherson regio geleidelijk aan te verhogen, om zo een mogelijk Oekraiens offensief te bemoeilijken. Maar waarschijnlijk is dat niet gelopen zoals de Russen hadden verwacht (het gekluns van hen in deze oorlog is bijna legendarisch te noemen) en is bijna de hele dam verwoest waardoor heel snel een groot gebied onder water komt te staan. Want als je eenmaal een gat in die dam maakt, doet de sterke waterstroom de rest.
Het gevolg hiervan is dat een groot deel van het stroomafwaartse deel van deze dam onder water komt te staan. Ironisch genoeg is dat vooral het deel dat door de Russen gecontroleerd wordt, want die oever ligt lager dan de oever die door Oekraine gecontroleerd wordt. Daardoor zijn Russische linies ook onderwater gelopen.
Een en ander zorgt er wel voor dat een mogelijk Oekraiens offensief in deze regio vermoedelijk een paar weken vertraging oploopt (als ze dat hier al van plan waren).
Erger zijn de gevolgen voor de regio zelf. Dit is een enorme milieuramp die ervoor zal zorgen dat grote stukken landbouwgebied in het zuiden van Oekraine voor lange tijd (jaren) uit zullen drogen omdat er geen water uit het reservoir voorhanden zal zijn. Dat betekent wereldwijd hogere graanprijzen, omdat dit een belangrijk landbouwgebied is dat voorheen veel graan exporteerde.
Geen goed nieuws dus, een vorm van ecologische terreur waarvoor Poetin verantwoordelijk is.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Dorpeling » 07 jun 2023 08:28

Laten we eerst maar eens afwachten wie er achter het opblazen van die dam zitten. Ik bedoel, die pijpleidingen destijds zou Rusland ook opgeblazen hebben toch?
Uiteindelijk waren dat pro Oekraïnse groeperingen. En de VS wist ervan.. Niet alles is wat het lijkt.

Van beide kanten is dit sws een onlogische stap. We wachten af..
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor StillAwake » 07 jun 2023 09:09

Dorpeling schreef:Laten we eerst maar eens afwachten wie er achter het opblazen van die dam zitten. Ik bedoel, die pijpleidingen destijds zou Rusland ook opgeblazen hebben toch?
Uiteindelijk waren dat pro Oekraïnse groeperingen. En de VS wist ervan.. Niet alles is wat het lijkt.

Van beide kanten is dit sws een onlogische stap. We wachten af..

Jij weet wie Nordstream opgeblazen heeft?
er gaan geruchten (beide kanten op), maar vooralsnog is bij mijn weten niet helder wat er gebeurd is.

En bij die dam ligt het wel wat anders, voor Rusland is het géén onlogische stap.
Het vertraagt hoe dan ook de Oekraiens opmars, het beschadigt Oekraiene economisch, het doodt een aantal Oekraieners die n a Putins eindoverwinning toch gezuiverd zouden moeten worden en het zaait angst.

Waar het bij de sabotage van Nordstream al in het begin niet helder was waar Rusland daar voordeel uit haalde is dat hier eerder andersom.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Marnix » 07 jun 2023 09:12

Dorpeling schreef:Laten we eerst maar eens afwachten wie er achter het opblazen van die dam zitten. Ik bedoel, die pijpleidingen destijds zou Rusland ook opgeblazen hebben toch?
Uiteindelijk waren dat pro Oekraïnse groeperingen. En de VS wist ervan.. Niet alles is wat het lijkt.

Van beide kanten is dit sws een onlogische stap. We wachten af..


Zeker, alleen bij de Nordstream kan ik daar nog wel een redelijk logisch motief voor bedenken. Een ramp veroorzaken in je eigen land met zoveel ecologische en materiële schade plus vermoedelijk een hoop slachtoffers onder eigen bevolking die daarnaast een offensief lastiger zou kunnen maken.... het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat Oekraïne dat zou doen. Voor Rusland zou het logischer zijn want het is niet voor het eerst dat ze een opmars proberen te vertragen door alles achter zich te vernietigen. De tactiek van de verschroeide aarde, maar dan met water. Misschien hebben ze inspiratie opgedaan bij onze Waterlinie-historie.....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Marnix » 07 jun 2023 09:17

StillAwake schreef:Jij weet wie Nordstream opgeblazen heeft?
er gaan geruchten (beide kanten op), maar vooralsnog is bij mijn weten niet helder wat er gebeurd is.

En bij die dam ligt het wel wat anders, voor Rusland is het géén onlogische stap.
Het vertraagt hoe dan ook de Oekraiens opmars, het beschadigt Oekraiene economisch, het doodt een aantal Oekraieners die n a Putins eindoverwinning toch gezuiverd zouden moeten worden en het zaait angst.

Waar het bij de sabotage van Nordstream al in het begin niet helder was waar Rusland daar voordeel uit haalde is dat hier eerder andersom.


Dorpeling doelt op dit: https://www.washingtonpost.com/national ... ne-russia/

Het begint er wel steeds meer op te lijken dat Oekraïne hiervoor verantwoordelijk is en dat de eindverantwoordelijken voor het leger in dat land er ook van op de hoogte waren. Maar daar is nog wel een logisch motief aan te koppelen dus idd bij alles nu te roepen: Dat deden ze waarschijnlijk ook dus wie zegt dat Rusland hier wel voor verantwoordelijk is is wel wat makkelijk, sowieso heb je als agressor die tal van oorlogsmisdaden pleegt en onschuldige mensen doodt, de schijn wel tegen en moet je niet klagen als je bij nieuwe malaise eerst als hoofdverdachte wordt aangemerkt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 07 jun 2023 09:24

Het meest logische is inderdaad dat Oekraïne de Nordstream pijpleiding (Russisch) opgeblazen heeft en Rusland de stuwdam bij Nova Kakhovka (Oekraïens).
Dat is logisch omdat beide partijen dan iets van de ander zouden hebben opgeblazen en niet iets van zichzelf. Als je in oorlog bent, is het weinig productief als je jezelf schade toe gaat brengen. Dat probeer je bij de tegenpartij.
Dorpeling schreef:Laten we eerst maar eens afwachten wie er achter het opblazen van die dam zitten.
We weten een paar dingen zeker:
- de dam was grotendeels in Russische handen, met name de machinekamer van de waterkrachtcentrale.
- de dam was ook ondermijnd door de Russen, dat erkennen ze zelf. Door Russische soldaten werd er openlijk over gesproken om die stuwdam tzt op te blazen.
- dit was niet de eerste keer dat de Russen een stuwdam opbliezen. Vorig jaar deden ze dat bij Kharkiv.
Volgens ingenieurs die verstand hebben van waterkrachtcentrales, is de meest waarschijnlijke verklaring voor de dambreuk een explosie van binnenuit, waarschijnlijk vanuit de machinekamer.
Dus dan is de kans behoorlijk groot dat de Russen hierachter zitten.
Verder roepen Russische militaire bloggers op om ook de stuwdam bij Kyiv onder vuur te nemen, zodat Kyiv onder water loopt. Er wonen daar 3 miljoen mensen.
Dus dan weten we ook hoe ze aan die kant denken. Barbaren.
Marnix schreef:oor Rusland zou het logischer zijn want het is niet voor het eerst dat ze een opmars proberen te vertragen door alles achter zich te vernietigen. De tactiek van de verschroeide aarde, maar dan met water. Misschien hebben ze inspiratie opgedaan bij onze Waterlinie-historie.....
Ik denk eerder dat ze gewoon doen wat ze ook al eerder hebben gedaan. In 1941 werd eenzelfde dam bij Zaporizhia door de Sovjets opgeblazen op de Duitse opmars te vertragen. De Sovjets (Stalin) keken niet op een paar doden meer of minder, want tienduizenden van de eigen (Oekraïense) burgers en soldaten kwamen daarbij toen om. Ook nu heb ik beelden gezien van Russische soldaten die tot hun borst in het water staan en Oekraiense burgers die op de daken van hun huizen zitten om aan het water te ontkomen. De kans dat bij deze dambreuk mensen gedood (verdronken) zijn, is groot. Dat is wel een verschil met Nordstream.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Dorpeling » 07 jun 2023 20:08

Marnix schreef: het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat Oekraïne dat zou doen. Voor Rusland zou het logischer zijn want het is niet voor het eerst dat ze een opmars proberen te vertragen door alles achter zich te vernietigen.

Het is voor beide partijen niet logisch. Waarom zou Rusland het veel lager gelegen grondgebied laten overlopen waar ze zelf liggen? Er voor zorgen dat ze zich gedeeltelijk terug moeten trekken? Of hun watervoorziening naar de Krim in gevaar brengen?

Misschien dat nooit helemaal 'boven water' komt wie hier achter zit. Of alleen een klein bericht.
Net als die opgeblazen pijpleiding. Dat had Rusland ook op z'n geweten was meteen de conclusie.
Rusland heeft dat altijd ontkend, wees toen al naar de VS. En nu dat nog waar ook blijkt te zijn, iig dat ze er al maanden vanaf wisten, hoor je er weinig of niks over.

Hoe dan ook, het is een trieste toestand daar. Je zou er maar wonen. Ik heb echt medelijden met die burgers daar die niet weg kunnen. Ze krijgen het wel te verduren.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Marnix » 07 jun 2023 20:44

Dorpeling schreef:Het is voor beide partijen niet logisch. Waarom zou Rusland het veel lager gelegen grondgebied laten overlopen waar ze zelf liggen? Er voor zorgen dat ze zich gedeeltelijk terug moeten trekken? Of hun watervoorziening naar de Krim in gevaar brengen?


Rusland geeft niet om het land en om mensenlevens. Het voordeel is dat ze het aangekondigde Oekraïense offensief kunnen vertragen. Waarom lieten Hollandsers hun polders vroeger onderlopen als de vijand oprukte?

Misschien dat nooit helemaal 'boven water' komt wie hier achter zit. Of alleen een klein bericht.
Net als die opgeblazen pijpleiding. Dat had Rusland ook op z'n geweten was meteen de conclusie.
Rusland heeft dat altijd ontkend, wees toen al naar de VS. En nu dat nog waar ook blijkt te zijn, iig dat ze er al maanden vanaf wisten, hoor je er weinig of niks over.


Pardon? Dat de VS er kennis van had wil niet zeggen dat ze hier schuldig aan zijn. Zoals ik al zei, dat er bij vernielingen eerst naar de agressor wordt gewezen is niet zo vreemd.

Hoe dan ook, het is een trieste toestand daar. Je zou er maar wonen. Ik heb echt medelijden met die burgers daar die niet weg kunnen. Ze krijgen het wel te verduren.


Absoluut. En dat allemaal omdat Rusland zomaar dat land binnenviel…
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor StillAwake » 08 jun 2023 07:45

Dorpeling schreef:Het is voor beide partijen niet logisch. Waarom zou Rusland het veel lager gelegen grondgebied laten overlopen waar ze zelf liggen? Er voor zorgen dat ze zich gedeeltelijk terug moeten trekken? Of hun watervoorziening naar de Krim in gevaar brengen?
Russen denken daarin heel anders dan westerlingen.
Ik heb er een aantal jaar gewoond en gestudeerd, maar de culturele verschillen tussen een Nederlander en een Rus zijn daarin echt niet te onderschatten.
Ze hebben al meermalen een enorm stuk land opgegeven, waar ze vervolgens een enorme val opstelden (al heette die indertijd winter, en werden ze, in tegenstelling tot nu, aangevallen).

Ze kunnen met deze actie een tegenaanval behoorlijk dwars zitten, de voedselvoorziening van hun zelf gecreeerde vijand belemmeren, en een aantal dorpen van de tegenstander vernietigen.
Die watervoorziening naar de Krim is dan een typisch geval van jammer dan.

Overigens zeg ik niet dat Rusland het expres gedaan heeft, de theorie dat de dam vanwege de waterdruk in het voorjaar bezweken is vanwege eerder veroorzaakte schade (oorlogsschade, dus de schuld van de agressor) is in mijn ogen ook nog steeds plausibel.
Dorpeling schreef:Misschien dat nooit helemaal 'boven water' komt wie hier achter zit. Of alleen een klein bericht.
Dit soort zaken komen nooit helemaal boven verdenking te staan.
Hetzelfde zag je bij Nordstream (waarvan ik overigens nooit begrepen heb wat Rusland daar voor belang bij had, en waarvan ik de stelling dat het een ingewikkelde militaire operatie moet zijn geweest ook nooit uitgelegd heb zien worden.
Sterker nog, ik kan je uit mijn eigen zakelijk netwerk zo een mannetje of 30 aanwijzen die deze actie hadden kunnen uitvoeren (geen van allen militair).
En vooralsnog is er bij mijn weten nog steeds niet helder wie het gedaan heeft, alleen (zeer sterke) vermoedens.
Dorpeling schreef:Net als die opgeblazen pijpleiding. Dat had Rusland ook op z'n geweten was meteen de conclusie.
Die conclusie (die ik overigens indertijd niet getrokken heb, omdat Rusland een voor hen veel eenvoudiger te bereiken en voor het westen moeilijker te repareren punt zou hebben kunnen pakken (Kurgalsky).
Maar ik ben het met je eens, Rusland heeft daar in eerste instantie van de publieke opinie in Europa de schuld van gekregen.
En ergens hebben ze die ook, als veroorzaker van het conflict.
Dorpeling schreef:Rusland heeft dat altijd ontkend, wees toen al naar de VS. En nu dat nog waar ook blijkt te zijn, iig dat ze er al maanden vanaf wisten, hoor je er weinig of niks over.
Dat Rusland ontkent zegt neit zo heel veel, officieel ontkennen ze zelfs nog steeds dat ze in oorlog zijn. Het eerste slachtoffer in een oorlog is de waarheid, en dat is de belangrijkste reden dat zowel de info van Putin, de info van Zelensky, de info van de Navo als de samenvatting die de media daar van geeft met een korrel zout moet worden genomen.
Dorpeling schreef:Hoe dan ook, het is een trieste toestand daar. Je zou er maar wonen. Ik heb echt medelijden met die burgers daar die niet weg kunnen. Ze krijgen het wel te verduren.

Dat ben ik volledig met je eens. En dan te beseffen dat ze, mocht Rusland deze oorlog winnen, vervolgens een repressief beleid als vooruitzicht hebben. De triestigheid is bepaald nog niet ten einde daar...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten