Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa.

Berichtdoor Marnix » 04 mar 2022 14:48

Dorpeling schreef:Onderhandelen en onder druk zetten doe je niet door met gulle hand te strooien met wapens en ander moordmateriaal. En al helemaal niet door te bluffen met militaire inzet van de NAVO. Dat lijkt me nu niet echt de meest handigste manier om het terugtrekken van Putin te bewerkstelligen.. Daar heeft hij een heel ander antwoord op.


Zeker wel. Geen druk zetten en niet steunen en dan onderhandelen zou veel dommer zijn. Dan levert terugtrekking tenminste wat op, als we niets zouden doen zou Poetin helemaal geen nadelige gevolgen van zijn inval voelen en waarom zou hij er dan niet juist mee doorgaan?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa.

Berichtdoor johannes1 » 04 mar 2022 16:10

Dorpeling schreef:Onderhandelen en onder druk zetten doe je niet door met gulle hand te strooien met wapens en ander moordmateriaal. En al helemaal niet door te bluffen met militaire inzet van de NAVO. Dat lijkt me nu niet echt de meest handigste manier om het terugtrekken van Putin te bewerkstelligen.. Daar heeft hij een heel ander antwoord op.

Jij zou meer de lijn Chamberlain hanteren?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Spanning loopt op in Oost Europa.

Berichtdoor gravo » 04 mar 2022 16:26

Dorpeling schreef:Onderhandelen en onder druk zetten doe je niet door met gulle hand te strooien met wapens en ander moordmateriaal. En al helemaal niet door te bluffen met militaire inzet van de NAVO. Dat lijkt me nu niet echt de meest handigste manier om het terugtrekken van Putin te bewerkstelligen.. Daar heeft hij een heel ander antwoord op.

Ik proef hier toch een wat nederige houding tegenover Poetin. Als je het zo zegt ("moordmateriaal") dan verwijt je een land dat het zich verdedigt.

Maar het is niet anders, tegen een land dat onterecht aanvalt en zijn wapens inzet om daadwerkelijk te moorden (civiele doelen) is maar één middel: zorgen dat je wapens hebt ter verdediging. En die moeten dan inderdaad worden opgehaald, worden gekocht of ontvangen van bevriende landen, als er gebrek dreigt. Een normale, gerechtvaardigde zaak. Een verdediger kun je niet verwijten dat hij olie op het vuur gooit.

Vergeet niet dat Poetin de zaak chanteert vanuit de wetenschap dat het Westen / de NATO geen conflict met hem kan riskeren. Dat is ook de achtergrond van de verhulde dreiging om een kernwapen in te zetten. Het Westen waakt er voor om de wereld in een massale wereldoorlog te storten met alle risico's van dien.

Die te prijzen terughoudendheid is tegelijkertijd de speelruimte die Poetin zich verschaft. De oorlog kan verder gaan, omdat de NATO juist niet bereid is om militaire inzet te plegen! Maar een verwijt dat wapenleveranties aan Oekraïne Poetin tot een min of meer gerechtvaardigde escalatie zal aanzetten, miskent de kern van de zaak, namelijk dat een agressor van dit soort sowieso gestopt dient te worden, wil je überhaupt nog een wereldwijde rechtsorde behouden. Als Poetin de ruimte krijgt, wie dan nog meer?

Daarom zijn die sancties zo goed. Poetin wordt geïsoleerd, zolang hij president is. Hoe kun je duidelijker maken dat wat Poetin doet niet in het belang is van zijn volk en land? De strategie is om de positie van Poetin onhoudbaar te maken, hoe schimmig dat ook geregeld is achter de dikke muren van het Kremlin.

Zijn dagen zijn door het Westen geteld. En die boodschap komt op deze manier over. In feite is de situatie nu zo, dat het Westen de terugtrekking van Poetin niet kan afdwingen. Wel kan het tijd kopen om Rusland economisch en politiek te marginaliseren. Dat doe je door Oekraïne te blijven voorzien van hulp, zowel humanitair (vluchtelingen opvangen en spullen brengen) als militair (wapenleveranties). De prijs moet gewoon bijzonder hoog oplopen voor Poetin. Dat moet je dus jaren volhouden. Als je daar nu niet mee begint, dan wordt Poetin gesterkt in zijn strategie en zal hij de volgende "speciale militaire operatie" plannen.

Poetin wordt levend begraven in zijn eigen gevaarlijke geopolitieke game. Heeft niks met bluffen te maken, maar alles met de lange termijn effecten van het westerse antwoord op deze agressie. En zo hoort het ook.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Spanning loopt op in Oost Europa.

Berichtdoor Dorpeling » 04 mar 2022 16:47

Vooralsnog ben ik blij dat de NAVO zich niet militair in dit conflict wil mengen en de weg naar een diplomatieke oplossing open houdt. Putin is niet de man om klem te zetten of uit te dagen. Dat is geen angst of een nederige houding maar de realiteit. Onze verantwoordelijkheid is om daar bedachtzaam en rationeel mee om te gaan. Ook om het niet verder uit de hand te laten lopen.
Ik blijf er bij dat het vooral onderhandelen is waar we op in moeten zetten, niet nog meer olie op het vuur gooien en woorden in de mond nemen die we toch niet waar maken.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa.

Berichtdoor Optimatus » 05 mar 2022 12:02

Op het moment dat artikel 5 van het Noord-Atlantisch Verdrag in werking treedt, zullen er gepaste maatregelen genomen moeten worden jegens potentiële vrienden van de mogendheden die reden zijn van het activeren van artikel 5.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa.

Berichtdoor Marnix » 05 mar 2022 13:06

Optimatus schreef:Op het moment dat artikel 5 van het Noord-Atlantisch Verdrag in werking treedt, zullen er gepaste maatregelen genomen moeten worden jegens potentiële vrienden van de mogendheden die reden zijn van het activeren van artikel 5.


Uiteraard. Maar dat is (nog) niet aan de orde.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Spanning loopt op in Oost Europa.

Berichtdoor Dorpeling » 05 mar 2022 20:38

Optimatus schreef:Op het moment dat artikel 5 van het Noord-Atlantisch Verdrag in werking treedt, zullen er gepaste maatregelen genomen moeten worden jegens potentiële vrienden van de mogendheden die reden zijn van het activeren van artikel 5.

Je loopt inderdaad op de zaken vooruit, vooralsnog is artikel 5 niet van toepassing.

Oekraine is geen lid van de NAVO en zal dat ook niet binnenkort worden. Om echt lid te worden heeft het land nog een lange weg af te leggen, ook gezien de corruptie en andere problemen binnenlands. En daarnaast moeten alle overige landen er nog mee instemmen. Er was altijd de nodige twijfel en dat is echt niet van de ene op de andere dag verandert.
Oekraïne ligt daarnaast direct aan de grenzen van Rusland en zoals we nu ook weer zien is er voortdurend narigheid daarginds. Dus in die zin lijkt het me, zoals het er nu voorstaat en stond, ongeschikt om lid te worden van de NAVO. Door dit wel te opperen worden er verwachtingen gewekt die niet nagekomen gaan worden en daarmee ook nog eens het gevoel van bedreiging versterkt in Rusland. In die zin zijn wij ook niet geheel onschuldig.

Ik vind het wel hoopgevend dat Bennett zich opwerpt als bemiddelaar, hij heeft goede betrekkingen met beide landen. Net als China, Saoedi Arabië en Turkije overigens die ook best het nodige zouden kunnen bereiken.
Maandag zijn er weer onderhandelingen onderling las ik, hopelijk wordt er nu wel iets bereikt.

Goede zondag allen!
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa.

Berichtdoor elbert » 07 mar 2022 07:21

Over het inzetten van NAVO troepen en materieel. Dat gebeurt niet direct, maar feit is wel dat de Amerikanen in elk geval inlichtingen doorspelen aan Oekraine. Er patrouilleren 24/7 NAVO vliegtuigen rondom Oekraine die de Russiche troepenbewegingen in de gaten houden. Dat is bovenop de satellietbeelden. Het verstrekken van inlichtingen is momenteel minstens zo belangrijk als het sturen van wapens. De Oekrainers weten zo precies waar de Russische troepen zich bevinden en weten dus ook waar en wanneer ze een tegenaanval op kunnen zetten. Aangezien het aantal middelen waarover Oekraine beschikt beperkt is, kan zo een optimale inzet van de verdedigers worden bereikt. Ik neem aan dat er ook adviezen van Amerikaanse zijde komen over hoe en wat. In elk geval zijn de troepen die antitankraketten van de VS hebben gekregen daarin het afgelopen jaar uitgebreid getraind door Amerikaanse adviseurs. Blijkbaar met groot effect, want de Russische verliezen zijn groot. Nu zal de Oekraiense claim van meer dan 11.000 doden aan Russische zijde vast te hoog zijn, maar zelfs al is het eenderde (3500 volgens voorzichtige westerse schattingen), dan nog zijn het enorme verliescijfers in 12 dagen tijd.
Bovendien hebben de Russen niet de middelen om het hele land te bezetten en zelfs al zou ze dat wel lukken, dan nog volgt een guerillastrijd die alleen maar bloedig voor de Russen kan aflopen.
Dat het Oekraiense leger in staat blijft om zich georganiseerd te verzetten is ook van belang voor de onderhandelingen. Want het maakt nogal wat uit of je aan de onderhandelingstafel zit met een intact leger, of met een verslagen leger. Dat heeft een enorm effect op het onderhandelingsresultaat. Want we kunnen wel hopen dat beide partijen nu graag aan de onderhandelingstafel gaan zitten, maar dat heeft alleen zin als ze allebei geen trek meer hebben in verder vechten. Dat is met name van belang voor de Russische kant: zolang de Russen de pijn van de verliezen en de sancties nog niet voldoende voelen, zullen ze ook niet bereid zijn om een compromis te sluiten.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Spanning loopt op in Oost Europa.

Berichtdoor Dorpeling » 07 mar 2022 09:53

elbert schreef:(..)Dat is met name van belang voor de Russische kant: zolang de Russen de pijn van de verliezen en de sancties nog niet voldoende voelen, zullen ze ook niet bereid zijn om een compromis te sluiten.

Dank voor je verhelderende bijdrage.
In bovenstaand geval kan het dus lang gaan duren, aangezien China aan de andere kant klaar staat om de economische handel te versterken en Rusland via die omweg mee kan blijven doen.
Daarbij hebben de Russen naar het schijnt meer mankracht achter de hand zoals syrische strijdgroepen.

Het ziet er niet goed uit iig, de vluchtelingen stroom kan nog weleens vele malen verdubbelen. Aan ons de taak om ze op menswaardige manier op te vangen.
Daarom vind ik het klasse van @Optimatus dat hij zijn huis open stelt. Daar moet je wel echt achter staan. Want de kans dat het voor een lange tijd zal zijn is best groot. Wij kunnen dat niet, ons huis staat al op knappen. Maar in andere opzichten zijn er altijd mogelijkheden om bij te springen waar nodig.

Ik hoop nog steeds op een wonder, en bid daarnaast dat de komende onderhandelingen zichtbare resultaten gaan krijgen.
Al dat zinloze bloedvergieten, verschrikkelijk. En waarom? :(
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa.

Berichtdoor Marnix » 07 mar 2022 10:00

elbert schreef:Over het inzetten van NAVO troepen en materieel. Dat gebeurt niet direct, maar feit is wel dat de Amerikanen in elk geval inlichtingen doorspelen aan Oekraine. Er patrouilleren 24/7 NAVO vliegtuigen rondom Oekraine die de Russiche troepenbewegingen in de gaten houden. Dat is bovenop de satellietbeelden. Het verstrekken van inlichtingen is momenteel minstens zo belangrijk als het sturen van wapens. De Oekrainers weten zo precies waar de Russische troepen zich bevinden en weten dus ook waar en wanneer ze een tegenaanval op kunnen zetten. Aangezien het aantal middelen waarover Oekraine beschikt beperkt is, kan zo een optimale inzet van de verdedigers worden bereikt. Ik neem aan dat er ook adviezen van Amerikaanse zijde komen over hoe en wat. In elk geval zijn de troepen die antitankraketten van de VS hebben gekregen daarin het afgelopen jaar uitgebreid getraind door Amerikaanse adviseurs. Blijkbaar met groot effect, want de Russische verliezen zijn groot. Nu zal de Oekraiense claim van meer dan 11.000 doden aan Russische zijde vast te hoog zijn, maar zelfs al is het eenderde (3500 volgens voorzichtige westerse schattingen), dan nog zijn het enorme verliescijfers in 12 dagen tijd.
Bovendien hebben de Russen niet de middelen om het hele land te bezetten en zelfs al zou ze dat wel lukken, dan nog volgt een guerillastrijd die alleen maar bloedig voor de Russen kan aflopen.
Dat het Oekraiense leger in staat blijft om zich georganiseerd te verzetten is ook van belang voor de onderhandelingen. Want het maakt nogal wat uit of je aan de onderhandelingstafel zit met een intact leger, of met een verslagen leger. Dat heeft een enorm effect op het onderhandelingsresultaat. Want we kunnen wel hopen dat beide partijen nu graag aan de onderhandelingstafel gaan zitten, maar dat heeft alleen zin als ze allebei geen trek meer hebben in verder vechten. Dat is met name van belang voor de Russische kant: zolang de Russen de pijn van de verliezen en de sancties nog niet voldoende voelen, zullen ze ook niet bereid zijn om een compromis te sluiten.


Precies. Enige is dat ik bang ben dat Poetin niet zo graag nederlagen toegeeft, ook al zal hij dat binnen Rusland wel enigszins kunnen maskeren. Maar ondanks de verwoede pogingen van Poetin om door propaganda / sancties de bevolking te doen geloven dat de vredesmissie voorspoedig gaat ontstaat er in Rusland zelf ook meer onvrede, dat is hoopvol. Hoe het ook loopt, de verhoudingen met Rusland zullen voor langere tijd wel weer op scherp staan, wat dat betreft zijn we weer een beetje terug bij de Koude Oorlog. Want in de ogen van Poetin moet het Westen zich niet met Rusland bemoeien en hem gewoon zijn gang laten gaan in een streven naar een nieuwe groot-Russisch rijk.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa.

Berichtdoor elbert » 07 mar 2022 10:02

Dorpeling schreef:Dank voor je verhelderende bijdrage.
In bovenstaand geval kan het dus lang gaan duren, aangezien China aan de andere kant klaar staat om de economische handel te versterken en Rusland via die omweg mee kan blijven doen.
Daarbij hebben de Russen naar het schijnt meer mankracht achter de hand zoals syrische strijdgroepen.
Het gaat in elk geval nog een tijd door. Maar aan de andere kant lees ik ook berichten (naar het schijnt van een Russische FSB analist) dat zo rond juni de Russische economie helemaal aan de grond zit en Rusland dan niet verder oorlog kan voeren. Maar dat is pas over 3 maanden en in dit tempo hebben we het dan over honderdduizenden doden. Ik hoop dat de Russen eerder tot de conclusie komen dat het tijd wordt om met deze oorlog te stoppen.
NOS schreef:Rusland eist dat Oekraïne onmiddellijk de gevechten staakt, neutraliteit opneemt in zijn grondwet, de Krim erkent als Russisch grondgebied en de separatistische republieken Donetsk en Loegansk erkent als onafhankelijke staten. Als dat gebeurt, zal Moskou de "speciale operatie" in Oekraïne direct stopzetten. "Dat is alles", zei de woordvoerder van het Kremlin, Dmitri Peskov, vlak voor aanvang van de derde ronde van besprekingen tussen Rusland en Oekraïne tegen persbureau Reuters.

Volgens Peskov is Oekraïne op de hoogte van deze voorwaarden. Wat betreft de neutraliteit van het land zei hij dat Oekraïne in de grondwet moet opnemen dat het van geen enkel blok lid wordt. Rusland heeft geregeld aangegeven dat het zich bedreigd voelt door de aanwezigheid van de NAVO aan zijn grenzen en dat dat de invasie in Oekraïne rechtvaardigt.

Peskov zei ook dat Rusland verder geen gebied in Oekraïne claimt. "We zijn bijna klaar met de demilitarisering van Oekraïne. Dat maken we af. Maar het belangrijkste is dat Oekraïne zijn gevechtshandelingen beëindigt."
Deze laatste zinnen zijn opvallend, want het is niet waar. Het westen stuurt momenteel duizenden antitankraketten en luchtdoelraketten naar Oekraine en Oekraine is dus bij lange na niet gedemilitariseerd.
Uit dit bericht blijkt dat de Russen zich beginnen te realiseren dat er geen totale overwinning inzit. Ze zijn nu op zoek naar een uitweg uit dit conflict waar ze zelf mee begonnen zijn. De Russen zijn dus klaar voor serieuze onderhandelingen, want feitelijk vragen ze nu om formele bevestiging van de feitelijke situatie van voordat dit militaire conflict begon. Op deze manier kan Poetin deze invasie nog als een succes verkopen. Maar ik denk niet dat de Oekraiense regering hier zomaar mee instemt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Spanning loopt op in Oost Europa.

Berichtdoor Dorpeling » 07 mar 2022 16:05

elbert schreef: Maar ik denk niet dat de Oekraiense regering hier zomaar mee instemt.

Nee, maar het is dan ook niet 'zomaar'. De andere kant is een eindeloos doorgaan van geweld. Het lijkt me voor de Oekrainse kant toch de overweging waard. De Krim is toch al verloren, Donetsk en Luhansk hebben volgens mij geen moeite met die onafhankelijkheid. En neutraal blijven.. tja. Misschien is dat ook wel het beste.
Dit zou m.i. voor beide landen een oplossing kunnen zijn.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa.

Berichtdoor Marnix » 07 mar 2022 16:35

elbert schreef:Het gaat in elk geval nog een tijd door. Maar aan de andere kant lees ik ook berichten (naar het schijnt van een Russische FSB analist) dat zo rond juni de Russische economie helemaal aan de grond zit en Rusland dan niet verder oorlog kan voeren. Maar dat is pas over 3 maanden en in dit tempo hebben we het dan over honderdduizenden doden. Ik hoop dat de Russen eerder tot de conclusie komen dat het tijd wordt om met deze oorlog te stoppen.
Deze laatste zinnen zijn opvallend, want het is niet waar. Het westen stuurt momenteel duizenden antitankraketten en luchtdoelraketten naar Oekraine en Oekraine is dus bij lange na niet gedemilitariseerd.
Uit dit bericht blijkt dat de Russen zich beginnen te realiseren dat er geen totale overwinning inzit. Ze zijn nu op zoek naar een uitweg uit dit conflict waar ze zelf mee begonnen zijn. De Russen zijn dus klaar voor serieuze onderhandelingen, want feitelijk vragen ze nu om formele bevestiging van de feitelijke situatie van voordat dit militaire conflict begon. Op deze manier kan Poetin deze invasie nog als een succes verkopen. Maar ik denk niet dat de Oekraiense regering hier zomaar mee instemt.


Met uitzondering van een paar zaken:

- Volgens de eisen moet Oekraïne Loehansk en Donetsk als onafankelijk gebied erkennen
- Het neerleggen stoppen van de gevechtshandelingen zal vast ook die gebieden en dus de strijd tegen de Pro-Russische seperatisten inhouden
- Oekraïne was op papier onafhankelijk maar zal moeten beloven om dat ook te blijven.

Het is dus nog niet helemaal de situatie van voor het conflict waar Rusland om vraagt. Ondertussen hebben ze enorm veel schade aan de Oekraïne toegebracht dus ik vraag me sterk af of ze hiermee akkoord gaan. En ook of het westen zegt: Nou, dan is er vrede en kunnen de sancties weer worden opgeheven. Het probleem blijft dat een land zelfbeschikkingsrecht heeft en Rusland denkt te kunnen bepalen wat er in andere landen gebeurt. Terwijl ze er alleen maar voor hebben gezorgd dat de afkeer van Oekraine voor Rusland vele malen groter is geworden en ze alleen maar meer zich op het Westen zullen richten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa.

Berichtdoor elbert » 07 mar 2022 17:30

Dorpeling schreef:Nee, maar het is dan ook niet 'zomaar'. De andere kant is een eindeloos doorgaan van geweld. Het lijkt me voor de Oekrainse kant toch de overweging waard. De Krim is toch al verloren, Donetsk en Luhansk hebben volgens mij geen moeite met die onafhankelijkheid. En neutraal blijven.. tja. Misschien is dat ook wel het beste.
Dit zou m.i. voor beide landen een oplossing kunnen zijn.
Het opvallende van dit conflict is dat vooral de Russisch sprekende bevolking van Oekraine zich hevig verzet tegen de Russische invasie, zoals bijvoorbeeld in Kharkiv, Mariupol en Melitopol. Dat zijn steden met een groot aantal Russisch sprekenden. Die voelen zich allerminst bevrijd door de Russische invasie en er wordt dan ook zwaar gevochten, op Melitopol na, dat bezet is, maar waar protesten zijn.
Marnix schreef:Met uitzondering van een paar zaken:

- Volgens de eisen moet Oekraïne Loehansk en Donetsk als onafankelijk gebied erkennen
- Het neerleggen stoppen van de gevechtshandelingen zal vast ook die gebieden en dus de strijd tegen de Pro-Russische seperatisten inhouden
- Oekraïne was op papier onafhankelijk maar zal moeten beloven om dat ook te blijven.
Dit was al de facto zo, maar Rusland wil dat formaliseren en vastleggen. Maar de afweging in Oekraine zal zijn of ze er op dit moment mee in willen stemmen. Het hangt ervan af of het land de strijd nog lange tijd voort kan zetten. Aan het moreel van de troepen en de bevolking zal het niet liggen, maar men moet wel realistisch blijven. Er moeten lastige keuzes gemaakt worden door Zelensky en co.

Nog even een videootje van een jaar of 4 terug om te prikkelen. Toen werd er gedacht: "tjonge, wat een oen". Hij werd zelfs door de Duitse delegatie uitgelachen tijdens een toespraak bij de VN. Maar achteraf gezien was dit helemaal niet zo dom, want we zitten nu met de gebakken peren als we kijken naar onze energierekening en naar wat we aan de pomp moeten betalen.

Ook in Duitsland zwordt nu precies hetzelfde gezegd.

Nog een andere video van de Amerikaanse geostrateeg John Mearsheimer uit 2017 die momenteel vaak wordt teruggekeken. Hij voorzag in elk geval dat er grote problemen in Oekraine zouden komen en hij gaf ook aan dat op zijn minst het westen hier ook een oorzaak van is. Dit is een kwestie van je realiseren hoe Poetin denkt en daar rekening mee houden. Hij is niet de enige die dit zo zag. Ook een zwaargewicht als Henry Kissinger voorzag grote problemen door het uitbreiden van de NAVO en de EU richting Rusland.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Spanning loopt op in Oost Europa.

Berichtdoor Optimatus » 14 mar 2022 09:59

Rusland zou zich eens moeten afvragen waarom Oost-Europa liever bij de NAVO aanklopt dan bij Rusland.

Rusland heeft exact nul zeggenschap over deze landen. Zij zijn soeverein en bepalen zelf tot welke allianties zij toetreden. Dat gepalaver over "achtertuinen" en dergelijke is een inbreuk op de soevereiniteit van deze landen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten