Een studiedag rond transgenderisme van uit de Gereformeerde Gezindte

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Een studiedag rond transgenderisme van uit de Gereformeerde Gezindte

Berichtdoor naamloos » 28 jul 2021 07:18

ajl schreef:Jij stelt je op het standpunt dat de kerk zich niet verdiept in deze situatie en daarnaast dat de kerk niets doet met deze mensen. ik stuur jou een stuk toe waaruit blijkt dat een ( pastorale) predikant als sinds de jaren 80 mensen begeleid die transgender zijn. Als er iemand niet veroordelend en pastoraal is, is het deze predikant. De uitkomst, het benoemen van transitie als onbijbels, staat jou alleen niet aan. Wie accepteert wiens standpunt niet?
Deze is wat minder eenzijdig, drie kerkelijke houdingen. "Ik zet de bijbelteksten, diverse misvattingen en de meest prominente christelijke houdingen jegens seksuele diversiteit op een rijtje:" https://reportersonline.nl/christelijke ... t-vandaan/
Lydia63 schreef:'n onderwerp niet bespreken lijd/leid (t) niet tot begrip m.i.
Zeg je in een topic over christenvervolging ook ''sorry als ik het zeg! dat ik hier 'n hele lijst kan plaatsen wat ik ook allemaal verschrikkelijk vind.''
Het komt op mij over of je het wilt wegrelativeren. Ach er gebeuren zoveel erge dingen, dit is er 1 van.
Vooral niet teveel letten op de aanleiding. Ben je een jongen of een meisje? Frédérique "Dat maakt toch niet uit? Ik ben wie ik ben en jij mag zijn wie je wilt."
Mortlach schreef:Niet veroordelend? Hij organiseert bijeenkomsten waar je als transgender persoon alleen mag komen als je je kleed als je oude gender en als je post-op bent, mag je alleen komen als je spijt hebt als waarschuwing voor de rest. En dat zou geen oordeel inhouden zijn? Ik zou daar als transgender persoon hartelijk voor bedanken.

En nee, natuurlijk accepteer ik dat standpunt niet. Kijk, wat mensen elkaar in de kerk allemaal willen aandoen, dat kan me weinig schelen. Maak elkaar maar diep ongelukkig; je kunt immers altijd vertrekken. De buitenwereld zal je met open armen ontvangen! Het wordt alleen een probleem wanneer de houding over de kerkmuren naar buiten klotst en kerkgangers denken dat er ook daar naar hen dient te worden geluisterd.
Het door mij onderstreepte ben ik absoluut niet met je eens. Het leed van die groepen mensen binnen de kerk is niks minder dan buiten de kerk.
Het kan zelfs wel erger zijn als ze werkelijk geloven dat ''je mag het wel zijn maar er niks mee doen'' van God komt.
Dan kun je nooit worden/zijn wie je bent. Want ja, als God dat niet accepteert heeft dat ook nog eens gevolgen voor de eeuwigheid.
En ja, natuurlijk kun je altijd vertrekken maar je lijkt geen rekening te houden met de kracht van indoctrinatie.
Het is natuurlijk niet zo dat je er voor kunt kiezen een diepgewortelde overtuiging op te geven, ook niet als je de kerk verlaat.
Als die overtuiging niet onkracht wordt gaat ie gewoon overal met je mee, ook als je de kerk verlaat en kiest om voor jezelf te gaan.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Een studiedag rond transgenderisme van uit de Gereformeerde Gezindte

Berichtdoor Lydia63 » 28 jul 2021 12:37

naamloos schreef:Dat zal best, ook allemaal over dit (m.i. onderschatte) topic-onderwerp?


Lydia63 schreef:
'n onderwerp niet bespreken lijd/leid (t) niet tot begrip m.i.

naamloos schreef:Zeg je in een topic over christenvervolging ook ''sorry als ik het zeg! dat ik hier 'n hele lijst kan plaatsen wat ik ook allemaal verschrikkelijk vind.''
Het komt op mij over of je het wilt wegrelativeren. Ach er gebeuren zoveel erge dingen, dit is er 1 van.
Vooral niet teveel letten op de aanleiding. Ben je een jongen of een meisje? Frédérique "Dat maakt toch niet uit? Ik ben wie ik ben en jij mag zijn wie je wilt."


Dit topic gaat niet over transgendervervolging.
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Een studiedag rond transgenderisme van uit de Gereformeerde Gezindte

Berichtdoor Mortlach » 28 jul 2021 20:18

ajl schreef:Natuurlijk organiseert hij bijeenkomsten voor mensen die niet in transitie zijn geweest. Dat is voor deze predikant ook de bijbelse weg. Hij begeleidt mensen en echtparen die niet de keuze van transitie maken. Hij legt in het stuk uit waarin daar geen mensen bijzijn die wel in transitie gaan. Als je daarnaast je 'verzuurde pet' af zou doen over dit onderwerp lees je ook dat hij jaarlijks naar bijeenkomsten gaat waar mensen wel in transitie gaan. Dat hij zelf niet hier achter staat, is een ander verhaal. Ik ken deze predikant goed genoeg om te weten dat hij niet veroordelend, maar pastoraal aanwezig is op deze bijeenkomsten. Daarnaast lees je in het stuk ook dat seculiere transgenders hem benaderen, puur voor het luisterend oor.


Kijk, jij kent deze man blijkbaar persoonlijk; ik heb slechts dat ene berichtje gelezen waar ik het mee moet doen. Dat seculiere transgenders zich tot hem moeten wenden omdat ze in hun eigen omgeving geen luisterend oor kunnen vinden, is ontzettend sneu.

Natuurlijk gaat het wel eens mis binnen christelijke gezinnen in begeleiding van deze mensen. Net zoals je zelf ook aangeeft het mis gaat in seculiere kringen. Dat het in kerkelijke kringen vaker mis gaat, is een aanname die nergens op gebaseerd is.


Nou, nee. Want in kerkelijke kringen heb je namelijk argumenten die je in de seculiere wereld niet hebt (Bijbels, schepping, Gods wil/plan, etc. allemaal zaken die ik in de seculiere gesprekken NOOIT hoor.) Plus dat kerkelijke kringen vaak toch al van nature conservatiever zijn. Mijn aanname is dus niet nergens op gebaseerd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Een studiedag rond transgenderisme van uit de Gereformeerde Gezindte

Berichtdoor Mortlach » 28 jul 2021 20:27

naamloos schreef:Het door mij onderstreepte ben ik absoluut niet met je eens. Het leed van die groepen mensen binnen de kerk is niks minder dan buiten de kerk.
Het kan zelfs wel erger zijn als ze werkelijk geloven dat ''je mag het wel zijn maar er niks mee doen'' van God komt.
Dan kun je nooit worden/zijn wie je bent. Want ja, als God dat niet accepteert heeft dat ook nog eens gevolgen voor de eeuwigheid.
En ja, natuurlijk kun je altijd vertrekken maar je lijkt geen rekening te houden met de kracht van indoctrinatie.
Het is natuurlijk niet zo dat je er voor kunt kiezen een diepgewortelde overtuiging op te geven, ook niet als je de kerk verlaat.
Als die overtuiging niet onkracht wordt gaat ie gewoon overal met je mee, ook als je de kerk verlaat en kiest om voor jezelf te gaan.


Excuses dat ik daar even uit mijn slof schoot; dat was niet sjiek van mij, maar het is soms lastig om het geduld te bewaren in het aanzicht van mensen die er zo op gebrand zijn om anderen geluk te ontzeggen onder het mom van religieuze vrijheid.

Ik weet dat het niet altijd even gemakkelijk is om te vertrekken; ik ken genoeg mensen van heel dichtbij die zich aan de kerk hebben weten te ontworstelen die alles zijn kwijtgeraakt: familie, vrienden, de hele reut. En ik weet dat het een proces van jaren is om de indoctrinatie ongedaan te maken.

Maar het kan wel. En dan blijkt dat je gewoon wordt geaccepteerd voor wie je bent; dat je niet wordt gezien als "een probleem", als iemand die pas wordt geaccepteerd als je genoeg blijk geeft van worsteling met jezelf. Die transgendercultus waar je de religieuzen over hoort, die vindt plaats BINNEN de kerk, niet daarbuiten!

Het is altijd grappig om religieuzen die tactiek te zien toepassen op iets waar ze op tegen zijn: ze beginnen ALTIJD met het in religieuze termen te gieten: "evolutiegeloof, transgendercultus, etc." Want dan hebben ze iets waar ze tegen te keer kunnen gaan in een taal en symboliek die het eigen publiek begrijpt. De kerk heeft immers al eeuwenlange ervaring met het de kop indrukken van ketterse ideeën. Allemaal voor interne consumptie!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Een studiedag rond transgenderisme van uit de Gereformeerde Gezindte

Berichtdoor ajl » 29 jul 2021 08:34

Mortlach schreef:Kijk, jij kent deze man blijkbaar persoonlijk; ik heb slechts dat ene berichtje gelezen waar ik het mee moet doen. Dat seculiere transgenders zich tot hem moeten wenden omdat ze in hun eigen omgeving geen luisterend oor kunnen vinden, is ontzettend sneu.



Nou, nee. Want in kerkelijke kringen heb je namelijk argumenten die je in de seculiere wereld niet hebt (Bijbels, schepping, Gods wil/plan, etc. allemaal zaken die ik in de seculiere gesprekken NOOIT hoor.) Plus dat kerkelijke kringen vaak toch al van nature conservatiever zijn. Mijn aanname is dus niet nergens op gebaseerd.


Wat maakt een standpunt gegrond op de bijbel anders dan een communistisch, neoliberaal, of een humanistisch standpunt? Een ieder maakt namelijk keuzes vanuit een bepaald gedachtengoed.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Een studiedag rond transgenderisme van uit de Gereformeerde Gezindte

Berichtdoor Mortlach » 29 jul 2021 14:20

ajl schreef:Wat maakt een standpunt gegrond op de bijbel anders dan een communistisch, neoliberaal, of een humanistisch standpunt? Een ieder maakt namelijk keuzes vanuit een bepaald gedachtengoed.


Zodra je met een neoliberaal of humanistische reden komt om tegen transitie te zijn, praten we daar over verder.

En het verschil is natuurlijk dat je met je bijbel kunt geloven dat je God aan je zijde hebt en dat je daarmee alles aftroeft, hoe veel leed je ook aanricht. Ik herinner mij nog iemand hier die ooit over het homohuwelijk - geloof ik - zei (parafrase): "Persoonlijk zou ik er geen probleem mee hebben, maar God wil het niet, dus ben ik tegen."

Ik vermoed dat je die houding minder vaak tegenkomt onder de humanisten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Een studiedag rond transgenderisme van uit de Gereformeerde Gezindte

Berichtdoor ajl » 29 jul 2021 15:10

Ah, het enkele feit dat een christen tegen homoseksuele relaties en transities is, maakt het verkeerd. Nu valt het kwartje. Koste wat kost moeten christenen dit goedkeuren.
Dat maakt inderdaad de discussie dood

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 379
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Een studiedag rond transgenderisme van uit de Gereformeerde Gezindte

Berichtdoor tulp » 29 jul 2021 15:30

ajl schreef:Ah, het enkele feit dat een christen tegen homoseksuele relaties en transities is, maakt het verkeerd. Nu valt het kwartje. Koste wat kost moeten christenen dit goedkeuren.
Dat maakt inderdaad de discussie dood

Ik vraag me af of dat de discussie dood maakt want een deel van de christenen keurt homoseksuele relaties en transitie op grond van de Bijbel af maar een ander deel doet dat op grond van de Bijbel niet.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Een studiedag rond transgenderisme van uit de Gereformeerde Gezindte

Berichtdoor Mortlach » 29 jul 2021 15:39

ajl schreef:Ah, het enkele feit dat een christen tegen homoseksuele relaties en transities is, maakt het verkeerd. Nu valt het kwartje. Koste wat kost moeten christenen dit goedkeuren.
Dat maakt inderdaad de discussie dood


Net zoals de transgender personen die zich uit pure wanhoop voor de trein gooien. Want het is natuurlijk niet zo alsof dat afkeuren geen gevolgen heeft.

Als je zelf christen en transgender of homo of beide bent, dan leef je je leven maar hoe je het goed acht. Maar anderen afwijzen en hen het geluk ontzeggen waar je zelf wél toegang toe hebt, dat vind ik niet bepaald christelijk.

Jezus zei toch "laat de kinderen tot mij komen" en niet "maar alleen als ze het juiste gender hebben"
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Een studiedag rond transgenderisme van uit de Gereformeerde Gezindte

Berichtdoor Speedy » 29 jul 2021 15:59

Mortlach schreef:Jezus zei toch "laat de kinderen tot mij komen" en niet "maar alleen als ze het juiste gender hebben"


Als je daar toch geen cent voor geeft, misbruik het dan ook niet.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Een studiedag rond transgenderisme van uit de Gereformeerde Gezindte

Berichtdoor Mortlach » 29 jul 2021 16:24

Speedy schreef:Als je daar toch geen cent voor geeft, misbruik het dan ook niet.


Een argument uit Gods Woord = misbruik maken... check!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Een studiedag rond transgenderisme van uit de Gereformeerde Gezindte

Berichtdoor Speedy » 29 jul 2021 16:40

Mortlach schreef:Een argument uit Gods Woord = misbruik maken... check!

Wel als jij het doet en compleet uit zijn verband rukt. Maar ja, daar heb je geen boodschap aan je missie (en vele anderen) zoals ajl het al aangeeft. Christenen moeten verboden worden om hun kinderen naar de Bijbel op te voeden, maar alle andere soorten humanisten/agnosten/atheisten mogen in alle vrijheid hun kinderen alles geven wat zij goed achten in hun ogen.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Een studiedag rond transgenderisme van uit de Gereformeerde Gezindte

Berichtdoor Mortlach » 29 jul 2021 17:09

Speedy schreef:Wel als jij het doet en compleet uit zijn verband rukt. Maar ja, daar heb je geen boodschap aan je missie (en vele anderen) zoals ajl het al aangeeft.


Tja. Aan de ene kant immuun voor welk buitenbijbels argument dan ook, en als er dan een Bijbels argument wordt aangevoerd wat niet in het straatje past, dan is dat ook makkelijk afserveren.


Christenen moeten verboden worden om hun kinderen naar de Bijbel op te voeden, maar alle andere soorten humanisten/agnosten/atheisten mogen in alle vrijheid hun kinderen alles geven wat zij goed achten in hun ogen.


Er zijn zat zaken waarvan ik vind dat ze niet in een opvoeding thuishoren en die zijn echt niet allemaal religieus.

Maar wat ik mij oprecht afvraag is hoeveel christenen dagelijks in het eigen gezin te maken hebben met genderdystrofie en hoe het dan verloopt met de starheid van de standpunten. Hoe vaak is het zo dat het toch jezelf noch iemand die je kent raakt en dan is het natuurlijk gemakkelijker om principieel te blijven.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Een studiedag rond transgenderisme van uit de Gereformeerde Gezindte

Berichtdoor BladeStraight » 29 jul 2021 19:31

Mortlach schreef:Jezus zei toch "laat de kinderen tot mij komen" en niet "maar alleen als ze het juiste gender hebben"


Iedereen mag inderdaad tot Jezus komen, ook transgenderkinderen (misschien wel juist zij). Maar om deze tekst te gebruiken als argument dat alles maar geaccepteerd moet worden gaat te ver. De kerk dient bewogen, pastoraal en met een open geest om te gaan met transgenders. Daar kan m.i. bijhoren om een transitietraject in te gaan, maar dat is niet de enige mogelijkheid.

Ik lees in jouw bijdragen geen enkele nuance. Het is ofwel het volledig klakkeloos aannemen van de huidige welgevallige en populaire mening (wat werkelijk in een paar jaar mainstream geworden is), of de kerk jaagt transgenders de dood in.

Daarbij stoor ik me ook aan het feit dat je zelf niet gelooft, maar wel de bijbel gebruikt wanneer het uitkomt. Je reageert fel (en volgens mij ook zonder het werkelijk te begrijpen) op mijn bijdrage over de liefde van Christus. Zelf geloof je echter niet in Christus, of in Zijn liefde. Dat maakt zo'n gesprek natuurlijk onmogelijk. Wanneer God, en Zijn liefde en genade voor zondaren en een gebroken wereld vage of aanstootgevende woorden voor je zijn, waarom ga je dan nog in gesprek op een Christelijk forum? Puur om te proberen discussies te winnen?
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Een studiedag rond transgenderisme van uit de Gereformeerde Gezindte

Berichtdoor Mortlach » 29 jul 2021 20:57

BladeStraight schreef:Iedereen mag inderdaad tot Jezus komen, ook transgenderkinderen (misschien wel juist zij). Maar om deze tekst te gebruiken als argument dat alles maar geaccepteerd moet worden gaat te ver. De kerk dient bewogen, pastoraal en met een open geest om te gaan met transgenders. Daar kan m.i. bijhoren om een transitietraject in te gaan, maar dat is niet de enige mogelijkheid.


Ik ben oprecht blij dat te horen. Aan de andere kant lees ik dat bepaalde kerkgemeenschappen genderdysforie "tuchtwaardig" vinden. Zie je hoe ik het lastig vindt dat als "bewogen en pastoraal" te zien?

Ik lees in jouw bijdragen geen enkele nuance. Het is ofwel het volledig klakkeloos aannemen van de huidige welgevallige en populaire mening (wat werkelijk in een paar jaar mainstream geworden is), of de kerk jaagt transgenders de dood in.


Daar gaan we weer met dat klakkeloos. Er moet niks klakkeloos gebeuren. Niet de huidige mening overnemen, noch de traditionele mening vasthouden. En ja, gezien de zelfmoordcijfers onder transgenders vind ik dat iedereen, de kerk incluis, heel erg goed naar zichzelf mag kijken om te zien of ze hier een deel van de oplossing of een deel van het probleem zijn. Je verwijt me een gebrek aan nuance; ik heb bij sommigen dan weer het idee dat als er een transgender van een brug springt, ze hen nog snel "God schiep hen man en vrouw!" naroepen.

Daarbij stoor ik me ook aan het feit dat je zelf niet gelooft, maar wel de bijbel gebruikt wanneer het uitkomt. Je reageert fel (en volgens mij ook zonder het werkelijk te begrijpen) op mijn bijdrage over de liefde van Christus. Zelf geloof je echter niet in Christus, of in Zijn liefde. Dat maakt zo'n gesprek natuurlijk onmogelijk. Wanneer God, en Zijn liefde en genade voor zondaren en een gebroken wereld vage of aanstootgevende woorden voor je zijn, waarom ga je dan nog in gesprek op een Christelijk forum? Puur om te proberen discussies te winnen?


Ik zei al, men maakt zich immuun voor niet-bijbelse argumenten zoals zeer reëel menselijk lijden; en nu dus ook immuun voor bijbelse argumenten als de verkeerde persoon ze ter sprake brengt. Want Mortlach gelooft niet, dus als HIJ de bijbel citeert, kunnen we dan gewoon negeren! Het lijkt me niet dat dat zo zou moeten werken.

Het gaat mij er hier echt niet om om een discussie te winnen. Wat ik hoop is dat mensen inzien dat het hier om echte mensen gaat, die echt lijden. Dat er voor dat lijden een oplossing is en dat mensen zich eens afvragen waarom ze daar precies op tegen zijn. Want het is heel erg gemakkelijk om in een klein kringetje iets te roepen waar iedereen het mee eens is "Hoera, kijk ons eens de traditionele Bijbelse waarden verdedigen tegen die grote gemene wereld!" en dan voelt iedereen zich daar goed bij omdat het een academische kwestie is waarbij mensen zijn betrokken die hier toch niet meepraten! De kans dat je dus weerwoord krijgt en je eigen gevoelens moet onderzoeken, is nihil. Lekker gemakkelijk.

En het komt toch een beetje op me over alsof er mensen zijn die menen te weten dat die liefde en genade voor bepaalde zondaren net even wat minder beschikbaar en wat meer voorwaardelijk is. Waar ik op hoop is dat men naar anderen kan kijken en kan zeggen "Joh, wat jij doormaakt moet ontzettend zwaar zijn, maar ik ben blij dat je de middelen die voor jou beschikbaar zijn aangrijpt om het minder zwaar te maken. Hoe kan ik je daar het beste bij steunen?" en er dan op vertrouwt dat de details tussen Jezus en die persoon wel goed komen.

En misschien, heel misschien wordt het op die manier wel een aanwinst voor je gemeente, niet slechts "problematiek".
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron