Een studiedag rond transgenderisme van uit de Gereformeerde Gezindte

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Een studiedag rond transgenderisme van uit de Gereformeerde Gezindte

Berichtdoor Lydia63 » 06 jul 2021 13:49

Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Een studiedag rond transgenderisme van uit de Gereformeerde Gezindte

Berichtdoor Marnix » 06 jul 2021 13:57

Wat wil je bespreken? Je plaatst nu alleen een link maar je hebt daar vast wel iets aan toe te voegen want waarom open je anders een topic?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Een studiedag rond transgenderisme van uit de Gereformeerde Gezindte

Berichtdoor BladeStraight » 06 jul 2021 21:55

Van der Tang en Kinneging (overigens totaal niet gereformeerd). Gezellig alt-rechts keuvelen over een kwetsbare groep. Treffend dat de schrijver van dit stukje ook zegt "We kunnen wel over transgenders praten, maar beter is om met hen te praten".

En zo is het.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Een studiedag rond transgenderisme van uit de Gereformeerde Gezindte

Berichtdoor Mortlach » 06 jul 2021 23:11

BladeStraight schreef:Van der Tang en Kinneging (overigens totaal niet gereformeerd). Gezellig alt-rechts keuvelen over een kwetsbare groep. Treffend dat de schrijver van dit stukje ook zegt "We kunnen wel over transgenders praten, maar beter is om met hen te praten".

En zo is het.


Dat wel, maar in dat geval zijn er een aantal dingen wel handig: a) dat je weet hoe je je gesprekspartners aanspreekt. Gesprekken lopen meestal niet zo vlot als je je partners bewust continu voor het hoofd stoot door bijvoorbeeld de oude naam of de verkeerde voornaamwoorden te gebruiken; en b) dat je wat nieuws te zeggen hebt; ik kan me zeer goed voorstellen dat een transgender persoon niet met ingehouden adem zit te wachten op een gesprek dat de afgelopen eeuwen al tot in den treure is gevoerd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Een studiedag rond transgenderisme van uit de Gereformeerde Gezindte

Berichtdoor Lydia63 » 07 jul 2021 13:52

Marnix schreef:Wat wil je bespreken? Je plaatst nu alleen een link maar je hebt daar vast wel iets aan toe te voegen want waarom open je anders een topic?


Ik heb deze link geopend om te laten zien dat er heel serieus wordt omgegaan met deze ontzettend moeilijke materie.
De link laat duidelijk mensen vanuit gevoelens en empathie spreken, zeker omdat we vroeg of laat zelf te maken kunnen krijgen met deze kwetsbare groep mensen, deze open dag, die ik niet heb bijgewoond maar nu wel het overzicht van heb gekregen laat mij zien hoe ik persoonlijk en alle andere die dit 'n moeilijk onderwerp vinden om te kunnen gaan met hen als ze geloof 's vragen hebben.
En getrouw te blijven aan je eigen overtuigingen, maar dan toch met hen in liefde kan praten.
En bovenal vooral het Gebod van Jezus te gehoorzamen.
heb uw naast lief.
Om dat in praktijk te kunnen brengen, is het goed om je in de ander te kunnen verplaatsen.
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Een studiedag rond transgenderisme van uit de Gereformeerde Gezindte

Berichtdoor Mortlach » 07 jul 2021 14:13

Lydia63 schreef:Ik heb deze link geopend om te laten zien dat er heel serieus wordt omgegaan met deze ontzettend moeilijke materie.
De link laat duidelijk mensen vanuit gevoelens en empathie spreken, zeker omdat we vroeg of laat zelf te maken kunnen krijgen met deze kwetsbare groep mensen, deze open dag, die ik niet heb bijgewoond maar nu wel het overzicht van heb gekregen laat mij zien hoe ik persoonlijk en alle andere die dit 'n moeilijk onderwerp vinden om te kunnen gaan met hen als ze geloof 's vragen hebben.


Het is wel frappant hoe er over deze mensen wordt gesproken: Moeilijk onderwerp; kwetsbare groep; ontzettend moeilijk, etc, etc. Alsof deze mensen alleen maar een probleem zijn.

Weet je, het blijkt dat als je deze mensen gewoon behandelt zoals ze willen worden behandeld en ze niet pest of discrimineert, er vaak totaal geen probleem is en deze mensen gewoon gelukkig zijn met saaie leventjes vol normale zorgen om de hypotheek en het gezin. Maar het is de sociale context waar ze toch altijd nog worden beschouwd als "gebroken", waar ze nooit echt volledig worden geaccepteerd, waar het moeilijk en kwetsbaar is.

Om dat in praktijk te kunnen brengen, is het goed om je in de ander te kunnen verplaatsen.


Dat is wel het lastige. Ik kan me nog wel voorstellen hoe het is om een andere seksuele geaardheid te hebben, maar hoe verplaats je je in iemand die niet-binair is?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Een studiedag rond transgenderisme van uit de Gereformeerde Gezindte

Berichtdoor Lydia63 » 07 jul 2021 14:27

Mortlach schreef:Het is wel frappant hoe er over deze mensen wordt gesproken: Moeilijk onderwerp; kwetsbare groep; ontzettend moeilijk, etc, etc. Alsof deze mensen alleen maar een probleem zijn.

Weet je, het blijkt dat als je deze mensen gewoon behandelt zoals ze willen worden behandeld en ze niet pest of discrimineert, er vaak totaal geen probleem is en deze mensen gewoon gelukkig zijn met saaie leventjes vol normale zorgen om de hypotheek en het gezin. Maar het is de sociale context waar ze toch altijd nog worden beschouwd als "gebroken", waar ze nooit echt volledig worden geaccepteerd, waar het moeilijk en kwetsbaar is.



Dat is wel het lastige. Ik kan me nog wel voorstellen hoe het is om een andere seksuele geaardheid te hebben, maar hoe verplaats je je in iemand die niet-binair is?


Ik denk dat het dagelijkse leven anders is dan hoe we ons uiten op 'n discussie forum( al naar gelang de discussie)
Elke situatie is anders, die je in het werkelijke leven mee maakt.
Ik heb persoonlijk geen enkele reden om 'n transgender anders te behandelen in mijn sociale leven.
Ik heb privé contact gehad, met twee mannen die later vrouw werden, onze omgang werd er niet minder om.
Als men elkaar in de waarde laat, zie ik geen probleem, hopelijk je zo voldoende te hebben geantwoord.
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Een studiedag rond transgenderisme van uit de Gereformeerde Gezindte

Berichtdoor Haaibaai » 13 jul 2021 16:49

k denk dat het dagelijkse leven anders is dan hoe we ons uiten op 'n discussie forum( al naar gelang de discussie)
Elke situatie is anders, die je in het werkelijke leven mee maakt.
Ik heb persoonlijk geen enkele reden om 'n transgender anders te behandelen in mijn sociale leven.
Ik heb privé contact gehad, met twee mannen die later vrouw werden, onze omgang werd er niet minder om.
Als men elkaar in de waarde laat, zie ik geen probleem, hopelijk je zo voldoende te hebben geantwoord.





Daar heb je gelijk in,voor elke mens wie hij /zij er uit zien en wie ze ook zijn.Zelf hebben wij zijdelings met trangenders te maken gehad en zagen ook veel van deze mensen die zich hadden laten ombouwen dat ze er groter spijt van hadden,maar het was niet meer terug te draaien;en daar hoort men nooit over.

Het is een problematiek die grote aandacht vraagt maar door de secularisatie wordt afgedaan niets aan de hand.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 490
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Een studiedag rond transgenderisme van uit de Gereformeerde Gezindte

Berichtdoor Erik1960 » 13 jul 2021 16:57

Haaibaai schreef:Daar heb je gelijk in,voor elke mens wie hij /zij er uit zien en wie ze ook zijn.Zelf hebben wij zijdelings met trangenders te maken gehad en zagen ook veel van deze mensen die zich hadden laten ombouwen dat ze er groter spijt van hadden,maar het was niet meer terug te draaien;en daar hoort men nooit over.

Het is een problematiek die grote aandacht vraagt maar door de secularisatie wordt afgedaan niets aan de hand.


Hoe bedoel je ‘daar hoort men nooit over’? Er zijn onderzoeken genoeg naar spijtoptanten en de percentages komen wereldwijd niet boven de 5%. En in Nederland nog niet boven de 2,5%.

Ik ben het met je eens dat het grote aandacht vraagt, maar ik begrijp niet wat je wilt zeggen met “door de secularisatie wordt afgedaan niets aan de hand’. Wil je dat misschien toelichten?
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Een studiedag rond transgenderisme van uit de Gereformeerde Gezindte

Berichtdoor Mortlach » 13 jul 2021 19:44

Erik1960 schreef:Hoe bedoel je ‘daar hoort men nooit over’? Er zijn onderzoeken genoeg naar spijtoptanten en de percentages komen wereldwijd niet boven de 5%. En in Nederland nog niet boven de 2,5%.


En uit onderzoek blijkt dat het vooral aan de omgeving ligt of iemand spijt heeft, niet intern bij de persoon zelf.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Een studiedag rond transgenderisme van uit de Gereformeerde Gezindte

Berichtdoor Mortlach » 16 jul 2021 15:46

Erik1960 schreef:Hoe bedoel je ‘daar hoort men nooit over’? Er zijn onderzoeken genoeg naar spijtoptanten en de percentages komen wereldwijd niet boven de 5%. En in Nederland nog niet boven de 2,5%.


Ik zag vandaag een relevante opmerking hierover. De-transitie betekent niet enkel het ongedaan maken van operaties. Niet elke transitie houdt operaties in. Soms is het een kwestie van ophouden met hormoonvervangers slikken of een enkel sociale transitie ongedaan maken. Transities zijn in de meeste gevallen gewoon omkeerbaar en dat gebeurt soms dus ook. Sterker nog, voor sommige transgenders is juist het idee dat een transitie omkeerbaar is een geruststelling; je maakt toch een grote stap in het onbekende, dus is het geruststellend te weten dat je altijd terug kunt, mocht je dat willen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Een studiedag rond transgenderisme van uit de Gereformeerde Gezindte

Berichtdoor Lydia63 » 17 jul 2021 13:15

Mortlach schreef:Ik zag vandaag een relevante opmerking hierover. De-transitie betekent niet enkel het ongedaan maken van operaties. Niet elke transitie houdt operaties in. Soms is het een kwestie van ophouden met hormoonvervangers slikken of een enkel sociale transitie ongedaan maken. Transities zijn in de meeste gevallen gewoon omkeerbaar en dat gebeurt soms dus ook. Sterker nog, voor sommige transgenders is juist het idee dat een transitie omkeerbaar is een geruststelling; je maakt toch een grote stap in het onbekende, dus is het geruststellend te weten dat je altijd terug kunt, mocht je dat willen.


Het spijt me zeer Mortlach om dit te zeggen, maar doe het toch :oops:
Als sommige volwassen mensen al de geruststelling willen van 'n transitie die omkeerbaar is.
Moet juist om die reden 'n hormonale behandeling bij (kinderen )juist niet worden uitgesteld?
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Een studiedag rond transgenderisme van uit de Gereformeerde Gezindte

Berichtdoor Mortlach » 17 jul 2021 17:51

Lydia63 schreef:Het spijt me zeer Mortlach om dit te zeggen, maar doe het toch :oops:
Als sommige volwassen mensen al de geruststelling willen van 'n transitie die omkeerbaar is.
Moet juist om die reden 'n hormonale behandeling bij (kinderen )juist niet worden uitgesteld?


Nee, waarom in vredesnaam?

Je maakt hoe dan ook een stap richting het onbekende; het resultaat kan geweldig zijn, of toch niet wat je had verwacht/gehoopt. Als je een karakter hebt dat niet graag dit soort onbekende risico's neemt, dan is het toch juist goed dat de stap omkeerbaar is? Dat is toch JUIST geen reden om het kinderen die echt geestelijk lijden deze stap te ontzeggen.

Sterker nog, het is een standaard stap in het behandelingsproces. Een transpersoon wordt eerst aangemoedigd sociaal de overgang te maken en te leven/kleden/presenteren als het gewenste gender. En als dat een aantal maanden goed gaat en de persoon voelt zich er goed bij, pas dan wordt er begonnen met andere stappen.

Vergelijk het een beetje met Universeel basisinkomen. Dat geeft ook een hoop rust en ruimte om risico's te nemen. Stel je hebt een baan waar je echt een hekel aan hebt. En je hebt een geweldig idee om voor jezelf te beginnen. Maar ja, als je je baan opzegt en je eigen bedrijf loopt om wat voor reden dan ook niet zoals gehoopt; dan ben je het haasje. Tenzij je UBI hebt, want dan weet je dat je in ieder geval niet dakloos zult worden. En dat geeft dus ruimte om die stap te zetten en hopelijk gelukkig te worden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Een studiedag rond transgenderisme van uit de Gereformeerde Gezindte

Berichtdoor Lydia63 » 17 jul 2021 18:48

Mortlach schreef:
Je maakt hoe dan ook een stap richting het onbekende; het resultaat kan geweldig zijn, of toch niet wat je had verwacht/gehoopt. Als je een karakter hebt dat niet graag dit soort onbekende risico's neemt, dan is het toch juist goed dat de stap omkeerbaar is? Dat is toch JUIST geen reden om het kinderen die echt geestelijk lijden deze stap te ontzeggen.



Vraag 1 mee eens, maar Ik vind dat kinderen ten alle tijden beschermt moeten worden, juist omdat ze niet volwassen zijn, en dergelijke overwegingen niet kunnen maken die van invloed is op de rest van hen leven, of denk jij niet dat Puberteit blokkers schadelijk kunnen zijn?
Ook de evt schadelijke invloeden van volwassen op kinderen mag m.i niet worden gebagatelliseerd.

https://www.rd.nl/artikel/897184-texaan ... ige-jongen
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Een studiedag rond transgenderisme van uit de Gereformeerde Gezindte

Berichtdoor Mortlach » 17 jul 2021 19:29

Lydia63 schreef:Vraag 1 mee eens, maar Ik vind dat kinderen ten alle tijden beschermt moeten worden, juist omdat ze niet volwassen zijn, en dergelijke overwegingen niet kunnen maken die van invloed is op de rest van hen leven, of denk jij niet dat Puberteit blokkers schadelijk kunnen zijn?
Ook de evt schadelijke invloeden van volwassen op kinderen mag m.i niet worden gebagatelliseerd.


Nee, ik denk niet dat ze schadelijk zijn, niet meer of minder dan andere medicijnen. En daarom dus ook juist weer: het is omkeerbaar. Blijkt na een aantal jaar dat puberteitsblokkers niet het juiste middel zijn, dan stop je er mee en gaat alles weer gewoon zijn gangetje.

En het is een nobel streven dat je kinderen te allen tijde wilt beschermen, dat meen ik oprecht. Dus hoe bescherm je een kind met genderdystrofie? Een kind dat zo depressief is dat ze nauwelijks uit bed kunnen komen; een kind dat niet kan douchen zonder een paniekaanval te krijgen, enkel omdat het lichaam 'niet goed' is? Verdient dat kind niet ook bescherming?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten