Een studiedag rond transgenderisme van uit de Gereformeerde Gezindte

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Een studiedag rond transgenderisme van uit de Gereformeerde Gezindte

Berichtdoor Mortlach » 30 jul 2021 16:21

BladeStraight schreef:
... de huidige welgevallige en populaire mening (wat werkelijk in een paar jaar mainstream geworden is), ...



Afbeelding

https://www.messynessychic.com/2019/01/ ... 0s-berlin/

Hier een foto van een galafeestje in het Duitse Institut fur Sexualwissenschaft omstreeks 1920. Die 'paar jaar' die je noemt is dus gewoon een eeuw. Helaas kwam er in de jaren '30 een politieke groep in Duitsland aan de macht die dit instituut en haar onderzoek niet zo zag zitten en het vrij grondig om zeep heeft geholpen. Maar al deze kennis is dus echt niet nieuw.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Een studiedag rond transgenderisme van uit de Gereformeerde Gezindte

Berichtdoor BladeStraight » 30 jul 2021 17:06

Interessante niche, maar ook toen was dit niet de mainstream. En een dergelijke godwin lijkt me niet nodig.

Je schept continu een gemankeerd zwart-wit beeld van hoe de christelijke gemeenschap met deze dingen omgaat. Misschien zou je eens een kerk moeten bezoeken, en zien hoe het er daadwerkelijk aan toe gaat.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Een studiedag rond transgenderisme van uit de Gereformeerde Gezindte

Berichtdoor Mortlach » 30 jul 2021 17:34

BladeStraight schreef:Interessante niche, maar ook toen was dit niet de mainstream. En een dergelijke godwin lijkt me niet nodig.


Sorry, is het historische feit van 1930-1945 nu al direct een Godwin? Mogen we het nooit meer over WO2 hebben?

Je schept continu een gemankeerd zwart-wit beeld van hoe de christelijke gemeenschap met deze dingen omgaat. Misschien zou je eens een kerk moeten bezoeken, en zien hoe het er daadwerkelijk aan toe gaat.


Interessant dat je denkt dat ik dit niet al heb gedaan... Mijn mening werd destijds helaas voornamelijk bevestigd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Een studiedag rond transgenderisme van uit de Gereformeerde Gezindte

Berichtdoor Lydia63 » 30 jul 2021 17:45

BladeStraight schreef:
Je schept continu een gemankeerd zwart-wit beeld van hoe de christelijke gemeenschap met deze dingen omgaat. Misschien zou je eens een kerk moeten bezoeken, en zien hoe het er daadwerkelijk aan toe gaat.


precies, dat is wat ik ook graag wil duidelijk maken in dit topic.
Als je leest hoe deze christelijke ouder met zijn transdochter omgaat, dan vind ik dat hartverwarmend en geestverruimend.

iets wat ik al eerder posten in dit topic:

Lydia63 schreef:'n warm bericht van 'n deelnemende ouder met 'n transdochter op de studiedag rond transgenderisme, waar ik dit topic mee startte.


22 juli 2021 door Patrick Goede
Mart van de Kamp is vader van een transdochter: "Transitietraject is aangrijpend"
Mart van de Kamp is vader van een transdochter en was aanwezig op de studiedag naar transgenderisme, eerder deze maand in Alblasserdam. In het video-interview met CIP.nl geeft hij aan dat de "normatieve kadering van transgenders" hem verdriet doet. Tegelijkertijd is hij blij dat er kritische vragen gesteld worden rond transgenderzorg en een eventuele 'transgendercultus'.

lees verder des gewenst:

https://cip.nl/cip+/86609-mart-van-de-k ... angrijpend


Maar Mortlach blijft 'n heksenjacht voeren, wat niet bevorderlijk is om tot 'n discussie te komen wat tot begrip leidt. m.i.
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Een studiedag rond transgenderisme van uit de Gereformeerde Gezindte

Berichtdoor Mortlach » 22 aug 2021 18:48

https://www.ama-assn.org/system/files/2 ... cmte-d.pdf vanaf pagina 15

De American Medical Association, een medische beroepsvereniging met meer dan 240.000 leden, heeft aanbevolen om het gender man/vrouw voortaan niet meer op het openbare gedeelte van de geboorteakte op te nemen. De informatie zou nog wel in het besloten gedeelte van de akte worden opgenomen, maar dat is enkel voor medisch en statistisch gebruik.

"Designating sex on birth certificates as male or female suggests that sex is simple and binary.
15
16 However, about 1 in 5,000 people have intersex variations; 6 in 1,000 people identify as
17 transgender; and others are nonbinary (meaning they do not identify exclusively as a man or a
18 woman) or gender nonconforming (meaning their behavior or appearance does not conform to
prevailing cultural and social expectations about what is appropriate to their gender).
19 For these
20 individuals, having a gender identity that does not match the sex designation on their birth
21 certificate can result in confusion, possible discrimination, harassment and violence whenever their
22 birth certificate is requested. Furthermore, public display of sex designation on the birth certificate
23 requires disclosure of an individual’s private, sensitive personal information."

Sekse is geen simpele, binaire zaak en een strikte indeling geeft wel die illusie. Ook loopt de transgender of intersekse persoon de kans te worden gediscrimineerd wanneer de geboorteakte moet worden overlegd.

Het is trouwens niet de eerste keer dat er zaken van de geboorteakte zijn geschrapt. Vroeger werd het ras van de ouders van kinderen vermeldt, bijvoorbeeld. Ook nergens voor nodig en dus later geschrapt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Een studiedag rond transgenderisme van uit de Gereformeerde Gezindte

Berichtdoor Gtn » 23 aug 2021 08:07

Dat er aandacht voor is, is goed. Óok dat er aandacht is voor hoe er (fout) mee omgegaan wordt.

Maar er wordt nu zó geforceerd aandacht gevraagd dat het bijna niet meer normaal is om gewoon man of vrouw te zijn.

Blijf gewoon eerlijk, het is en blijft een kleine minderheid. Wél een kleine minderheid die aandacht verdient en er gewoon mag zijn, maar al dit 'geschreeuw' wekt eerder irritatie op dan empathie.

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Een studiedag rond transgenderisme van uit de Gereformeerde Gezindte

Berichtdoor Erik1960 » 23 aug 2021 09:30

Gtn schreef:Dat er aandacht voor is, is goed. Óok dat er aandacht is voor hoe er (fout) mee omgegaan wordt.

Maar er wordt nu zó geforceerd aandacht gevraagd dat het bijna niet meer normaal is om gewoon man of vrouw te zijn.

Blijf gewoon eerlijk, het is en blijft een kleine minderheid. Wél een kleine minderheid die aandacht verdient en er gewoon mag zijn, maar al dit 'geschreeuw' wekt eerder irritatie op dan empathie.

Zou het ook kunnen zijn dat de norm om gewoon man of vrouw te zijn zo hardnekkig is dat de mensen die onder die norm uit willen wel moeten schreeuwen? We zijn er natuurlijk sterren in om te zeggen: 'Ja hoor, je mag zijn wie je bent. Als je maar normaal doet.'
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Een studiedag rond transgenderisme van uit de Gereformeerde Gezindte

Berichtdoor Mortlach » 23 aug 2021 13:59

Gtn schreef:Dat er aandacht voor is, is goed. Óok dat er aandacht is voor hoe er (fout) mee omgegaan wordt.

Maar er wordt nu zó geforceerd aandacht gevraagd dat het bijna niet meer normaal is om gewoon man of vrouw te zijn.

Blijf gewoon eerlijk, het is en blijft een kleine minderheid. Wél een kleine minderheid die aandacht verdient en er gewoon mag zijn, maar al dit 'geschreeuw' wekt eerder irritatie op dan empathie.


Lekkere gemengde boodschap. "Goed dat er aandacht voor is, maar jullie zijn wel met minder dus moet je wel je bek houden."

En als bepaalde mensen nou eens niet zo dwars lagen, hoefde er ook niet zo te worden geschreeuwd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Een studiedag rond transgenderisme van uit de Gereformeerde Gezindte

Berichtdoor Gtn » 23 aug 2021 14:07

Erik1960 schreef:Zou het ook kunnen zijn dat de norm om gewoon man of vrouw te zijn zo hardnekkig is dat de mensen die onder die norm uit willen wel moeten schreeuwen? We zijn er natuurlijk sterren in om te zeggen: 'Ja hoor, je mag zijn wie je bent. Als je maar normaal doet.'


Ik kan me voorstellen dat er zijn die dat op die manier ervaren, zeker als ze al tegen een aantal foute ervaringen zijn opgelopen.

Normaal doen moeten we allemaal. Als zij verwachten dat ik normaal tegen hen doe (en dat mogen ze verwachten!) mag ik ook verwachten dat ze normaal tegen mij doen. En al deze exhorbitante (media) aandacht vind ik nu niet echt normaal. Zoals gezegd, eerder irriterend dan sympathie opwekkend. Je krijgt bijna het gevoel dat normaal man of vrouw zijn niet meer normaal is.

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Een studiedag rond transgenderisme van uit de Gereformeerde Gezindte

Berichtdoor Gtn » 23 aug 2021 14:10

Mortlach schreef:Lekkere gemengde boodschap. "Goed dat er aandacht voor is, maar jullie zijn wel met minder dus moet je wel je bek houden."

En als bepaalde mensen nou eens niet zo dwars lagen, hoefde er ook niet zo te worden geschreeuwd.


Dan begrijp je me niet goed. Ik zeg nergens dat ze hun bek moeten houden omdat ze met minder zijn. Sterker nog, door te zeggen dat het goed is dat er aandacht voor is, bedoel ik juist te zeggen dat er naar hen geluisterd moet worden.

Verder zie m'n vorige bericht, dan hoef ik het niet te herhalen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Een studiedag rond transgenderisme van uit de Gereformeerde Gezindte

Berichtdoor Mortlach » 23 aug 2021 17:32

Tja, ik moest toch direct denken aan die uitspraak van Martin Luther King:

"Freedom is never voluntarily given by the oppressor; it must be demanded by the oppressed."

Oftewel, als de homo's niet decennia geleden waren begonnen met lawaai maken, hadden ze nu nog steeds geen gelijke rechten gehad. Of denk je van wel? Als er nooit iemand om huwelijksgelijkheid had gevraagd, dat we dan op een dag wakker werden en dat dan spontaan aan hen zouden hebben toegekend? Idem dito voor de transgenders.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Een studiedag rond transgenderisme van uit de Gereformeerde Gezindte

Berichtdoor Lydia63 » 25 aug 2021 11:07

Ik las vandaag dit bericht op CIP wat ik weer erg liefdevol vind.

https://cip.nl/cip+/86877-dominee-hette ... een-ziekte
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Een studiedag rond transgenderisme van uit de Gereformeerde Gezindte

Berichtdoor Mortlach » 26 aug 2021 17:05

Lydia63 schreef:Ik las vandaag dit bericht op CIP wat ik weer erg liefdevol vind.

https://cip.nl/cip+/86877-dominee-hette ... een-ziekte


Dat is inderdaad een stap in de goede richting. Maar als je de vraagstelling van CIP leest, of de antwoorden van de lezers, dan weet je wel hoe de wind staat, nog steeds...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Een studiedag rond transgenderisme van uit de Gereformeerde Gezindte

Berichtdoor Lydia63 » 27 aug 2021 12:10

Mortlach schreef:Dat is inderdaad een stap in de goede richting. Maar als je de vraagstelling van CIP leest, of de antwoorden van de lezers, dan weet je wel hoe de wind staat, nog steeds...

Sommige kwesties die gevoelig liggen hebben gewoon wat meer tijd nodig, vrouwen emancipatie is ook niet van de ene op de andere dag ontstaan :wink:
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Een studiedag rond transgenderisme van uit de Gereformeerde Gezindte

Berichtdoor Mortlach » 27 nov 2021 19:31

Kabinet biedt excuses aan voor oude transgenderwet

https://www.nu.nl/binnenland/6170112/ka ... erwet.html

nu.nl schreef:Demissionair minister Ingrid van Engelshoven (Emancipatie) heeft zaterdagmiddag namens het demissionaire kabinet excuses gemaakt voor de oude Transgenderwet. Die bepaalde dat een geslachtsverandering in het paspoort alleen kon na een fysieke transitie, waarbij mensen zich ook verplicht moesten laten steriliseren. De wet was van 1985 tot 2014 van kracht.


Schokkend dat dit nog de wet was toen ik uit Nederland vertrok. Ik wist dit helemaal niet. Blij dat er nu excuses voor zijn gemaakt.

Het is ook wel weer schrijnend dat 'men' zich tegenwoordig zo veel zorgen maakt om mensen die fysiek transitioneren, terwijl er dus 7(!) jaar geleden nog gewoon wettelijk op werd aangedrongen! Dan klopt er in mijn ogen toch iets niet helemaal. Ook dat verplicht laten steriliseren! Nergens voor nodig en zoals de kop al zegt "mensonterend"

Edit: blijkbaar in 2020 ook al eens excuses voor aangeboden, maar zo te zien met een minder hoog 'profiel'; dat het nu in het openbaar in de Ridderzaal gebeurt, is fijn.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten