Conflict Israel-Palestijnen

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Conflict Israel-Palestijnen

Berichtdoor ajl » 20 mei 2021 13:40

https://www.npostart.nl/het-israel-van- ... ON_1295665

Deze documentaire geeft goed weer welke belangen er van beide kanten spelen en waardoor men tot bepaalde overwegingen en beslissingen komt. Ik heb het vorig jaar gevolgd en vond het erg interessant.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Conflict Israel-Palestijnen

Berichtdoor elbert » 21 mei 2021 06:29

Ondertussen is zoals verwacht vannacht het staakt het vuren ingegaan. Aan de onderliggende politieke werkelijkheid is er niets veranderd, wat betekent dat het een paar jaar zal duren tot de volgende ronde van gevechten.
Ik lees dat Biden een vorm van diplomatie in gang wil zetten, maar daar verwacht ik niet zoveel van, net als alle andere bemoeienissen van Amerikaanse presidenten, van Clinton tot Trump en nu Biden. Uiteindelijk zullen de partijen zelf bereid moeten zijn om water bij de wijn te doen en zo niet, dan zijn verdere gevechten onvermijdelijk.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Conflict Israel-Palestijnen

Berichtdoor StillAwake » 21 mei 2021 07:33

elbert schreef:Ondertussen is zoals verwacht vannacht het staakt het vuren ingegaan. Aan de onderliggende politieke werkelijkheid is er niets veranderd, wat betekent dat het een paar jaar zal duren tot de volgende ronde van gevechten.
Ik lees dat Biden een vorm van diplomatie in gang wil zetten, maar daar verwacht ik niet zoveel van, net als alle andere bemoeienissen van Amerikaanse presidenten, van Clinton tot Trump en nu Biden. Uiteindelijk zullen de partijen zelf bereid moeten zijn om water bij de wijn te doen en zo niet, dan zijn verdere gevechten onvermijdelijk.

Het is niet alleen dat partijen water bij de wijn moeten doen: de partijen zullen beide moeten beginnen met erkennen dat de andere partij uberhaupt bestaat en bestaansrecht heeft.
Beide partijen beschouwen elkaar eerder als een vervelende groep ongedierte dan als mensen waarmee je in gesprek kunt (en moet).
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Conflict Israel-Palestijnen

Berichtdoor StillAwake » 21 mei 2021 07:38

elbert schreef:Ondertussen is zoals verwacht vannacht het staakt het vuren ingegaan. Aan de onderliggende politieke werkelijkheid is er niets veranderd, wat betekent dat het een paar jaar zal duren tot de volgende ronde van gevechten.
Ik lees dat Biden een vorm van diplomatie in gang wil zetten, maar daar verwacht ik niet zoveel van, net als alle andere bemoeienissen van Amerikaanse presidenten, van Clinton tot Trump en nu Biden. Uiteindelijk zullen de partijen zelf bereid moeten zijn om water bij de wijn te doen en zo niet, dan zijn verdere gevechten onvermijdelijk.

Overigens wel met je eens dat er ten diepste weinig veranderd is, en dat je daarmee de volgende escalatie al ziet aankomen.
Wat dat betreft is het niet de eerste keer dat een bestand uitendelijk het zaadje voor een oorlog bleek te zijn...
Laten we hopen dat dat ditmaal anders is, maar als ik hoor hoe Joden over Palestijnen praten en andersom: het lijkt onontkoombaar.
Beide groepen lijken ten diepste uit op de totale vernietiging van de andere partij, en dat is nooit de basis voor een bestendige vrede...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Conflict Israel-Palestijnen

Berichtdoor elbert » 21 mei 2021 07:59

StillAwake schreef:Het is niet alleen dat partijen water bij de wijn moeten doen: de partijen zullen beide moeten beginnen met erkennen dat de andere partij uberhaupt bestaat en bestaansrecht heeft.
Die erkenning bestaat op papier wel: de Oslo akkoorden. Beide partijen hebben elkaars bestaansrecht erkend. De boel liep vast toen er over de definitieve vredesregeling moest worden onderhandeld. Want toen moesten er concessies worden gedaan en afstand worden gedaan van overtuigingen waar men heilig aan vast hield: Jeruzalem, recht op terugkeer, nederzettingen, land, het einde van alle claims enzovoorts. Beide partijen houden daaraan vast.
Nou heb ik het over "beide partijen", maar dat is niet juist. De Palestijnen hebben zelf al 2 aparte partijen: de PA heeft Israel erkend, Hamas heeft dat niet. Dus feitelijk zit je met 3 aparte partijen die elk wat anders willen. Dat schiet niet op.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Conflict Israel-Palestijnen

Berichtdoor StillAwake » 21 mei 2021 09:32

elbert schreef:Die erkenning bestaat op papier wel: de Oslo akkoorden. Beide partijen hebben elkaars bestaansrecht erkend. De boel liep vast toen er over de definitieve vredesregeling moest worden onderhandeld. Want toen moesten er concessies worden gedaan en afstand worden gedaan van overtuigingen waar men heilig aan vast hield: Jeruzalem, recht op terugkeer, nederzettingen, land, het einde van alle claims enzovoorts. Beide partijen houden daaraan vast.
Nou heb ik het over "beide partijen", maar dat is niet juist. De Palestijnen hebben zelf al 2 aparte partijen: de PA heeft Israel erkend, Hamas heeft dat niet. Dus feitelijk zit je met 3 aparte partijen die elk wat anders willen. Dat schiet niet op.

Er zijn inderdaad drie partijen, die elkaar deels erkennen (op papier).
Tussen erkennen "op papier", en echt erkennen zit daarnaast ook nog eens een behoorlijk verschil.
En het echte erkennen is wat we nodig hebben. En juist dat is wat er over en weer, in een soort driehoeksverhouding, niet gebeurde.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Conflict Israel-Palestijnen

Berichtdoor elbert » 21 mei 2021 10:39

Wat ik nog het meest verontrustend aan het hele conflict vind, is dat deze strijd in het westen nog eens dunnetjes wordt overgedaan.
In Europa hebben we "Khaybar, khaybar" scanderende moslims die bovendien tot jihad oproepen en in de VS zijn er meerdere beelden van moslims (bijv. in New York en Los Angeles) die op jodenjacht gaan en joden mishandelen. Het gaat niet om Israelische staatsburgers of zo, maar dit is gericht op joden in het algemeen.
Dan heb je ook nog moslimpolitici zoals de Pakistaanse minister van buitenlandse zaken die droogjes op CNN komt vertellen dat "joden diepe zakken hebben", het aloude antisemitische beeld van de rijke jood die aan de touwtjes trekt.
Jodenhaat is weer helemaal terug en als we er geen paal en perk aan stellen, wordt het alleen maar erger.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Conflict Israel-Palestijnen

Berichtdoor StillAwake » 21 mei 2021 11:56

elbert schreef:Wat ik nog het meest verontrustend aan het hele conflict vind, is dat deze strijd in het westen nog eens dunnetjes wordt overgedaan.
In Europa hebben we "Khaybar, khaybar" scanderende moslims die bovendien tot jihad oproepen en in de VS zijn er meerdere beelden van moslims (bijv. in New York en Los Angeles) die op jodenjacht gaan en joden mishandelen. Het gaat niet om Israelische staatsburgers of zo, maar dit is gericht op joden in het algemeen.
Dan heb je ook nog moslimpolitici zoals de Pakistaanse minister van buitenlandse zaken die droogjes op CNN komt vertellen dat "joden diepe zakken hebben", het aloude antisemitische beeld van de rijke jood die aan de touwtjes trekt.
Jodenhaat is weer helemaal terug en als we er geen paal en perk aan stellen, wordt het alleen maar erger.

En aan de andere kant heb je Joden die het (ook in Europa) als hun heilige plicht zien om palestijnen uit te roeien.
Ook hier geldt dat het aan beide kanten van de lijn in een vorm van extremisme belandt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Conflict Israel-Palestijnen

Berichtdoor elbert » 21 mei 2021 12:22

StillAwake schreef:En aan de andere kant heb je Joden die het (ook in Europa) als hun heilige plicht zien om palestijnen uit te roeien.
Ook hier geldt dat het aan beide kanten van de lijn in een vorm van extremisme belandt.
Daar wil ik graag namen en rugnummers van zien. Ik heb geen rellende joden hier op straat Palestijnen of moslims aan zien vallen of hen op zien roepen om ze uit te roeien. Andersom wel en grootschalig ook.
Elke joodse school of synagoge heeft tegenwoordig beveiliging nodig. Geldt dat voor elke moskee of islamitische school ook?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Conflict Israel-Palestijnen

Berichtdoor StillAwake » 21 mei 2021 13:28

elbert schreef:Daar wil ik graag namen en rugnummers van zien. Ik heb geen rellende joden hier op straat Palestijnen of moslims aan zien vallen of hen op zien roepen om ze uit te roeien. Andersom wel en grootschalig ook.
Elke joodse school of synagoge heeft tegenwoordig beveiliging nodig. Geldt dat voor elke moskee of islamitische school ook?

Het klopt dat het minder gewelddadig van aard is, maar lees hier op dit forum (2 voorbeelden) de reacties van diegenen die zich als Joods bestempelen eens door.
De uitvoering (door Joden buiten Israel) is zondermeer vreedzamer van aard, de gedachtengang er achter niet...

Wat dat betreft was "heilige plicht tot uitroeiing" wellicht een verkeerde woordkeus.
Maar een etnische zuivering van de staat Israël heb ik wel langs zien komen.
Totale vernietiging niet, en dat is inderdaad een groot verschil...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Conflict Israel-Palestijnen

Berichtdoor Mortlach » 21 mei 2021 13:59

StillAwake schreef:Het klopt dat het minder gewelddadig van aard is, maar lees hier op dit forum (2 voorbeelden) de reacties van diegenen die zich als Joods bestempelen eens door.


Plus de bijdrage van een wat fanatieke katholiek (meen ik) die door de mods gelukkig is weggehaald.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Conflict Israel-Palestijnen

Berichtdoor BladeStraight » 21 mei 2021 19:36

elbert schreef:Dan heb je ook nog moslimpolitici zoals de Pakistaanse minister van buitenlandse zaken die droogjes op CNN komt vertellen dat "joden diepe zakken hebben", het aloude antisemitische beeld van de rijke jood die aan de touwtjes trekt.


De Israëllobby in de VS is dan ook serieus. Ik kan je het book van Mearsheimer en Walt hierover aanraden.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 955
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Conflict Israel-Palestijnen

Berichtdoor Jesaja40 » 22 mei 2021 14:01

StillAwake citeert:

Het klopt dat het minder gewelddadig van aard is, maar lees hier op dit forum (2 voorbeelden) de reacties van diegenen die zich als Joods bestempelen eens door.


Ik stuur mij mateloos aan deze opmerking. Het is de Eeuwige die ervoor heeft gezorgd dat een persoon als Jood geboren wordt en daarmee behoort tot het huis van Israël. Dan maakt het niet uit in welk land je wiegje heeft gestaan je bent en blijft gewoon Joods.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Conflict Israel-Palestijnen

Berichtdoor BladeStraight » 24 mei 2021 18:20

Jesaja40 schreef:
Ik stuur mij mateloos aan deze opmerking. Het is de Eeuwige die ervoor heeft gezorgd dat een persoon als Jood geboren wordt en daarmee behoort tot het huis van Israël. Dan maakt het niet uit in welk land je wiegje heeft gestaan je bent en blijft gewoon Joods.


En dan heb je een streepje voor en recht op het huis van Palestijnse burgers? Dergelijk racistisch denken is nu precies het probleem.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 955
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Conflict Israel-Palestijnen

Berichtdoor Jesaja40 » 24 mei 2021 18:51

BladeStright merkt op:

En dan heb je een streepje voor en recht op het huis van Palestijnse burgers? Dergelijk racistisch denken is nu precies het probleem.


Uw moeite zit in het feit dat er nog steeds Joden geboren worden die geen eigen plaats wordt gegund in deze wereld. Het enigste land is Israël en dat wilt u nog van ons onthouden.

De brallende propaganda woorden uit de jaren 30 begint hier en daar te herleven .....
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten