Conflict Israel-Palestijnen

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Conflict Israel-Palestijnen

Berichtdoor elbert » 11 mei 2021 11:32

De situatie in Ashkelon (Israel) momenteel, waar de raketten van Hamas en de afweerraketten van het Iron Dome systeem door de lucht vliegen:
https://twitter.com/ELINTNews/status/13 ... 6147693569
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 955
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Jesaja40 » 12 mei 2021 11:33

Het juiste adres om een en ander te stoppen is het massaal veroordelen van Hamas. (Hamas betekend "vernietiging")
Maar ja, de meerderheid van de wereldbevolking staat niet achter Israël.
Wij moeten het dus zelf uitzoeken en hopen maar dat de beschermende hand van de Eeuwige onze inwoners spaart.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 12 mei 2021 15:02

Het juiste adres om een en ander te stoppen is het massaal veroordelen van Hamas. (Hamas betekend "vernietiging")
Maar ja, de meerderheid van de wereldbevolking staat niet achter Israël.
Wij moeten het dus zelf uitzoeken en hopen maar dat de beschermende hand van de Eeuwige onze inwoners spaart.


Ik las vanochtend ergens een krantenkop "Palestijns gebouw ontploft; 31 doden" Ontploft, gewoon spontaan alsof het om een gaslek ging. Niet "Joden bombarderen gebouw met 31 mensen erin". De 'framing' van de media is in sommige gevallen behoorlijk Pro-Israel.

https://twitter.com/MiraHammad10/status ... 13/photo/1

edit: ik lees de kop nu zelf terug en er staat niet dat de mensen nog in het gebouw waren, maar dan nog.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Marnix » 13 mei 2021 11:53

Mortlach schreef:Ik las vanochtend ergens een krantenkop "Palestijns gebouw ontploft; 31 doden" Ontploft, gewoon spontaan alsof het om een gaslek ging. Niet "Joden bombarderen gebouw met 31 mensen erin". De 'framing' van de media is in sommige gevallen behoorlijk Pro-Israel.

https://twitter.com/MiraHammad10/status ... 13/photo/1

edit: ik lees de kop nu zelf terug en er staat niet dat de mensen nog in het gebouw waren, maar dan nog.


In een hoop gevallen is het ook precies de andere kant op.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 13 mei 2021 13:49

Dat klopt. Het is zo makkelijk om de terreur of oorlogsmisdaden van de kant die je steunt weg te wuiven. De terreur van de Hamas raketten zal echt zijn. De bombardementen van Israël ook. Het is allemaal niet te rechtvaardigen. Maar daarom juist is een enigszins neutrale verslaggeving zo belangrijk.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3821
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor meribel » 13 mei 2021 17:55

En de gewone burger, palestijn of jood, is het kind van de rekening

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 13 mei 2021 23:54

meribel schreef:En de gewone burger, palestijn of jood, is het kind van de rekening


Het is hier ongetwijfeld tegen een wespennest trappen, maar die gewone burger betaalt wel een groter deel van die rekening als het een Palestijn is.

Afbeelding
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3821
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor meribel » 14 mei 2021 15:35

Mortlach schreef:Het is hier ongetwijfeld tegen een wespennest trappen, maar die gewone burger betaalt wel een groter deel van die rekening als het een Palestijn is.

[img]h



dat klopt, en daar zijn heel veel redenen voor. OA de slechtere leefomstandigheden van palestijnen, de militaire superioriteit van israel, maar ook zeker de tactiek van Hamas als het gaat over oorlogsvoering



ik zag op twitter overigens een filmpje van palestijnen en israelieten die SAMEN vreedzaam demonstreerden tegen de oorlog en ontwikkelingen. Hoopgevend, maar blijkbaar geen nieuws.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 14 mei 2021 15:44

meribel schreef:dat klopt, en daar zijn heel veel redenen voor. OA de slechtere leefomstandigheden van palestijnen, de militaire superioriteit van israel, maar ook zeker de tactiek van Hamas als het gaat over oorlogsvoering

ik zag op twitter overigens een filmpje van palestijnen en israelieten die SAMEN vreedzaam demonstreerden tegen de oorlog en ontwikkelingen. Hoopgevend, maar blijkbaar geen nieuws.


Dat is inderdaad hoopgevend, maar ik weet niet of het voldoende zal zijn. Ik zag namelijk ook hossende Joden bij een brandende Al Aqsa moskee en het blijkt vaak voor te komen dat mensen 'oorlogstoerist' gaan uithangen door vanaf een heuvel toe te kijken hoe een Palestijnse nederzetting wordt gebombardeerd.

Ik zal eerlijk zeggen dat ik oprecht moeite heb met sympathie opbrengen voor de Israëliërs. Het komt toch een beetje over als meeleven met de Britten die gebukt gingen onder Ierse terreur toen ze dat land nog volledig in bezit hadden en de Ierse taal/cultuur probeerden uit te roeien. Uiteraard kan de gemiddelde burger die gewoon in vrede wil leven weinig doen, maar de regering vertegenwoordigt toch de bevolking, dus als genoeg mensen een verandering willen, zou dat toch moeten gebeuren?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3821
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor meribel » 14 mei 2021 16:11

Mortlach schreef:
Dat is inderdaad hoopgevend, maar ik weet niet of het voldoende zal zijn. Ik zag namelijk ook hossende Joden bij een brandende Al Aqsa moskee en het blijkt vaak voor te komen dat mensen 'oorlogstoerist' gaan uithangen door vanaf een heuvel toe te kijken hoe een Palestijnse nederzetting wordt gebombardeerd.

Ik zal eerlijk zeggen dat ik oprecht moeite heb met sympathie opbrengen voor de Israëliërs. Het komt toch een beetje over als meeleven met de Britten die gebukt gingen onder Ierse terreur toen ze dat land nog volledig in bezit hadden en de Ierse taal/cultuur probeerden uit te roeien. Uiteraard kan de gemiddelde burger die gewoon in vrede wil leven weinig doen, maar de regering vertegenwoordigt toch de bevolking, dus als genoeg mensen een verandering willen, zou dat toch moeten gebeuren?


ik heb net zoveel sympathie voor de israeliers als voor de palestijnen

Hamas is uit op totale vernietiging en verdwijning van israel en zal niet stoppen tot dat zover is.
Note daarbij dat de gemiddelde palestijn ( die ook hossend staat bij een dode israeliet ) mogelijk geen supporter is van hamas. Maar ja, hamas is niet democratisch gekozen ofzo.

Wat moet israel dan doen? verdwijnen? zichzelf enkel verdedigen? Dat laatste proberen ze continu maar ja, dat dat escaleert als er door de verdediging heen wordt gebroken snap ik ook. Wat is de oplossing?
Is er uberhaupt een vredesakkoord mogelijk waar hamas tevreden mee zal zijn? stel allemaal gebieden zouden gegeven worden aan palestina, stopt hamas dan? Ehh.. nou ze zeggen dat ze enkel stoppen als israel van de kaart geveegd is, dus ja wat moet je dan


het is in 1948 fout gegaan door daar de staat israel te stichten blijkbaar? Aan de andere kant, is heel het westen blij met democratisch israel midden in de arabische wereld, ( ook alle homoseksuelen in tel aviv overigens ) en als zij even tussen neus en lippen zorgen dat iran geen nucleaire wapens kan bouwen zijn is iedereen heus stiekem dankbaar.

Allemaal heel paradoxaal dus.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3821
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor meribel » 14 mei 2021 16:14

nogmaals, dat er meer palestijnen sneuvelen dan israelieten, is het waar de meeste mensen sneuvelen dan is de tegenpartij de 'foutste'.....of zegt het ook iets over de smerige manier van oorlog voeren van Hamas die niet schuwt om burgers en kinderen in te zetten

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 14 mei 2021 16:23

meribel schreef:ik heb net zoveel sympathie voor de israeliers als voor de palestijnen

Hamas is uit op totale vernietiging en verdwijning van israel en zal niet stoppen tot dat zover is.


https://www.cbsnews.com/news/israel-pal ... se-likely/

Israel heeft ook toegezegd door te gaan met aanvallen totdat er 'totale stilte heerst'. Wat dat precies betekent mag je ook zelf invullen.

Note daarbij dat de gemiddelde palestijn ( die ook hossend staat bij een dode israeliet ) mogelijk geen supporter is van hamas. Maar ja, hamas is niet democratisch gekozen ofzo.


Het ontmenselijken van de tegenstander is de eerste stap in dit soort conflicten, helaas.

Wat moet israel dan doen? verdwijnen? zichzelf enkel verdedigen? Dat laatste proberen ze continu maar ja, dat dat escaleert als er door de verdediging heen wordt gebroken snap ik ook. Wat is de oplossing?
Is er uberhaupt een vredesakkoord mogelijk waar hamas tevreden mee zal zijn? stel allemaal gebieden zouden gegeven worden aan palestina, stopt hamas dan? Ehh.. nou ze zeggen dat ze enkel stoppen als israel van de kaart geveegd is, dus ja wat moet je dan

het is in 1948 fout gegaan door daar de staat israel te stichten blijkbaar? Aan de andere kant, is heel het westen blij met democratisch israel midden in de arabische wereld, ( ook alle homoseksuelen in tel aviv overigens ) en als zij even tussen neus en lippen zorgen dat iran geen nucleaire wapens kan bouwen zijn is iedereen heus stiekem dankbaar.

Allemaal heel paradoxaal dus.


Het is uiteraard een zeer complex probleem, dat weten we allemaal en ja, het stichten van de staat was inderdaad de aanzet. Het is bijzonder tekenend voor die tijd dat de Europese machten dat gewoon nog deden zonder rekening te houden met de mensen die al eeuwenlang op die locaties woonden. Koloniaal denken zat er destijds nog diep in.

Ik begrijp de positie van Hamas wel, net zo goed dat ik de positie van het Ierse verzet destijds begrijp. Je houdt niet op totdat elke centimeter is terugveroverd. Of het haalbaar is en wat de prijs is in mensenlevens en leed, dat is daaraan ondergeschikt. Niet terugvechten betekent namelijk ook dat je langzaam maar zeker zelf wordt uitgeroeid.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 14 mei 2021 16:28

meribel schreef:nogmaals, dat er meer palestijnen sneuvelen dan israelieten, is het waar de meeste mensen sneuvelen dan is de tegenpartij de 'foutste'.....of zegt het ook iets over de smerige manier van oorlog voeren van Hamas die niet schuwt om burgers en kinderen in te zetten


Tja, als dat de 'wapens' zijn die je hebt... Ik las gisteren een citaat: "Het is alleen een oorlog te noemen als allebei de kanten een leger hebben".
Israel heeft de tanks, de vliegtuigen, de artillerie. Hamas heeft vooral mensen. Niet gek dat je inzet wat je hebt.

Israel weet trouwens heel goed dat als je een enorm gebouw opblaast midden in een van de dichtstbevolkte gebieden op aarde, dat je dan onvermijdelijk ook burgers zult raken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3821
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor meribel » 14 mei 2021 16:45

Mortlach schreef:Tja, als dat de 'wapens' zijn die je hebt... Ik las gisteren een citaat: "Het is alleen een oorlog te noemen als allebei de kanten een leger hebben".
Israel heeft de tanks, de vliegtuigen, de artillerie. Hamas heeft vooral mensen. Niet gek dat je inzet wat je hebt.

Israel weet trouwens heel goed dat als je een enorm gebouw opblaast midden in een van de dichtstbevolkte gebieden op aarde, dat je dan onvermijdelijk ook burgers zult raken.


Let op je sentiment dat je door omstandigheden het bijna goed lijkt te praten dat hamas kinderen inzet. Dat is in welke omstandigheden dan ook verwerpelijk

En israel kondigt het altijd aan voordat ze een gebouw bombarderen zodat burgers weg kunnen


Zo zie je


Nu lijk ik goed te praten dat ze gebouwen bombarderen
Ook niet recht te praten




Totale stilte is overigens (eerdere vraag) ; geen bommen en raketen vanaf hamas kant. Vermoed ik

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 14 mei 2021 17:27

Tja, alsof dat laatste ooit zal gebeuren. En ja, aankondigen dat je iets gaat doen zodat de burgers weg kunnen? Als je toevallig ernaast woont en er valt een flat op je dak, dan ben je toch alsnog slachtoffer? Het is niet bepaald een gecontroleerde sloop. Vertrekken als Israël het zegt is je toch gewoon overgeven?

Israël weet dat ze burgerslachtoffers maken en vindt dat blijkbaar geen probleem; Hamas buit die slachtoffers vervolgens uit om sympathie te wekken. Beide zaken zijn verachtelijk.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast