Conflict Israel-Palestijnen

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Conflict Israel-Palestijnen

Berichtdoor StillAwake » 30 jun 2021 08:28

BladeStraight schreef:Je verwijst waarschijnlijk naar dit: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/28 ... er-israel/ ?

Ik ben het met je eens. Het antwoord van het panellid is hier wel buitengewoon teleurstellend. Bidden of een predikant zijn politieke visie op een buitengewoon ingewikkeld buitenlands vraagstuk veranderd. En hoe ver ben je als vraagsteller om een kerk te willen verlaten om mening van een predikant over een conflict in een ander land? Het geeft maar aan hoe zeer dit soort modern christenzionisme in de kerk is doorgedrongen.

Sterker nog: de "deskundige" raad aan te bidden dat de predikant in kwestie jouw visie (in dezen die van hemzelf en de vvraagsteller) krijgt.
Wellicht is de visie van de vraagsteller en die van het panellid juist hetgene wat zou moeten veranderen.

Als een predikant voor beide strijdende partijen bidt lijkt me dat juist te prijzen.
Als dat de reden is om een kerkgenootschap te verlaten: sluit je aan bij de Kerk van het Eigen Gelijk.
A Jonker schreef:Wanneer Hamas vandaag in woord en daad de staat Israël erkent, kan er vrede komen! Je mag God bidden dat Hij aan jouw predikant het juiste zicht geeft op Israël en het conflict van Hamas en anderen met Israel.

Misschien moet dhr A. Jonker bidden dat hijzelf het jusite zicht krijgt?
Misschien moet de vraagsteller besffen dat zijn vieise wel eens niet de enig juiste zou kunnen zijn?
Wat een tomeloze4 arrogantie van vraagsteller (en van "deskundige") om voor te stellen om te bidden voor een visiewijziging van een ander, en daarmee zelf op de stoel van God gaan iztten, kennende goed en kwaad...

En wat betreft "de kerk verlaten vanwege de visie van een predikant"": Als A. Jonker mijn predikant zou zijn zou ik dat zeker overwegen. Als iemand zijn Eigen Visie als absolute waarheid ziet vraag ik me af wat een dergelijk persoon op een preekstoel te zoeken heeft.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Conflict Israel-Palestijnen

Berichtdoor Haaibaai » 30 jun 2021 08:51

Als A. Jonker mijn predikant zou zijn zou ik dat zeker overwegen. Als iemand zijn Eigen Visie als absolute waarheid ziet vraag ik me af wat een dergelijk persoon op een preekstoel te zoeken heeft.


Ook het gevolg van het verlaten van de Heilige Traditie en zuivere kerkregering zoals dat in de Heilige Schrift staat opgetekend Bischop,Priester,Diaken.Eipscopaat dus.

Er schijnen mensen te zijn die dominees achter na lopen, regelrecht afgodendienst,en wat staat er ...vertrouw neit op mensen en hoge heren en nog wat ongeregeld goed.

Maar nu maar weer Israel en de arabier want palestijnen bestaan niet.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Conflict Israel-Palestijnen

Berichtdoor Jesaja40 » 30 jun 2021 09:40

StillAwake citeert:

Hoe is "bekeren tot het Christendom" een dubbel agendapunt?
Het hele Oude Testament (of Thora, net hoe je het noemt) werkt toe naar de komst van de Messias.
Als je vervolgens die Messias niet accepteert heb je de kern van je eigen Heilige Boek overboord gegooid.
Als je de belangrijkste belofte niet accepteert, moet je ook niet denken dat je rechten kunt laten gelden op de overige beloften.
Het is geen snoepwinkeltje, waar je precies kunt uizoeken wat je lekker vindt.

Je stelt zelf dat een aansluiten bij het Christendom neer zou komen op assimilatie. Ergo: De joodse identieteit zit voor een groot deel in het niet accepteren van de Messias.
En hoezo zijn de beloften alleen voor de Joden? Christus zelf heeft gezegd dat zelfs stenen tot kinderen van Abraham verwekt kunnen worden, en dat de Joden zich niet op hun afstamming van Abraham kunnen beroepen als ze de Messias niet accepteren.


U weet echt niet hoe het Jodendom in elkaar zit. Iedere gelovige Jood ziet uit naar de komst van de Messias. Dat is de kern van het Hebreeuwse deel van de Bijbel en ook de kern van de boodschap van de Joodse Messias Yeshua.

Als de Messias aangeeft dat zelfs stenen tot leven gewekt kunnen worden doelt Hij daarbij op de woorden van Ezechiël met betrekking tot een stenen hard. Ook de woorden jullie zijn een hardnekkig volk slaan daarop. Hier wordt door de Messias een dringend beroep gedaan op wat er letterlijk geschreven staat en wat onder mijn volksgenoten in die dagen bekend was.

Over een snoepwinkeltje gesproken: dat is nu juist wat het christendom gedaan heeft. Zij snoepten van alles wat niet aan hen was beloofd en eigenden zich dat toe. Werd zelfs als een dogma verheven in de kerken. Daar zit de kern waarom de Joden massaal het christendom afwijzen op grond van de dubbele agenda. Het klinkt heel erg vroom om te zeggen dat wij Joden de Messias hebben afgewezen. O, o wat erg dat zij dat gedaan hebben, verschrikkelijk moet dat toch zijn.

Is het Evangelie door onze tijdelijke verblindheid niet tot u heiden gekomen. Leest u maar eens grondig de Romeinenbrief door, dan komt u daar wel achter. Wat is de dankbaarheid van de christenheid geweest? Het voortdurend schoppen en trappen tegen de Joden door alle eeuwen heen. En ja, wij verzanden weer in uw eigen woorden: maar de Joden hebben de Messias toch verworpen? Hoezo beste man? Dan moet u toch nog maar eens grondiger uw Bijbel lezen. Was dat de volle 100%, dan zou het Evangelie niet deze wereld zijn ingegaan. Door het afzetten van het christendom tegenover de Joden, inclusief het wegkijken en alles wat in de laatste 2000 jaar is gepasseerd ziet u nu de vruchten: met de verregaande kennis van nu en het beter kunnen analyseren stromen de kerken leeg. Zeer velen lezen niet meer in de Bijbel en stellen de gebeurtenissen ter discussie. Ook u doet daar helaas ook aan mee gelet op uw opmerking over de door u betwiste rechten van de Joden aangaande de beloften.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Conflict Israel-Palestijnen

Berichtdoor Haaibaai » 30 jun 2021 09:46

Ook u doet daar helaas ook aan mee gelet op uw opmerking over de door u betwiste rechten van de Joden aangaande de beloften.


De joden zouden is de hand in eigen boezem moeten steken dan altijd maar een ander de schuld te geven.

Ze hebben inderdaad alle rechten verspeelt ze krijgen ze weer als ze Jezus de Christus de Ware Messias aan nemen als hun Verlosser en Zaligmaker;alleen in Jezus de Christus is eeuwige behoudenis voor alle volken ook voor de joden. Hij Jezus de Christus alleen. :!: :!: :!:
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Conflict Israel-Palestijnen

Berichtdoor elbert » 30 jun 2021 09:48

Laatste waarschuwing: dit gaat over het conflict tussen Israel en de Palestijnen. Niet over de theologische duiding van Israel.
Bij een volgende offtopic post wordt er gesnoeid in dit topic. off topique-smile
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Conflict Israel-Palestijnen

Berichtdoor StillAwake » 30 jun 2021 18:17

elbert schreef:Laatste waarschuwing: dit gaat over het conflict tussen Israel en de Palestijnen. Niet over de theologische duiding van Israel.
Bij een volgende offtopic post wordt er gesnoeid in dit topic. off topique-smile

Da's lastig, want het hele ontstaan van Israël, en daarmee de huidige problemen tussen beide bevolkingsgroepen, is voor een belangrijk deel terug te voeren op theologische thema's, en op de theologische duiding.
Zowel vanuit de islamitische hoek (de reacties van palestijnen en vanuit de Arabische wereld), vanuit Christelijke hoek (de lang onvoorwaardelijk gebleven steun vanuit een conservatief Amerika), als vanuit Joodse hoek (de claim op het alleenrecht op dat land).

Het is zinloos de huidige problematiek te bespreken, en daarbij de stichting van de staat Israël buiten beschouwing te laten. Zeker ook omdat het huidige conflict begonnen is toen er door een rechter uitspraken werden gedaan waarbij eigendomsrechten van voor 1948 erkend werden).
En het is zinloos om de stichting van Israël te bekijken zonder daarbij de schaamte voor de Holocaust en de theologische duiding van het stuk land te benoemen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Conflict Israel-Palestijnen

Berichtdoor elbert » 01 jul 2021 10:35

StillAwake schreef:En het is zinloos om de stichting van Israël te bekijken zonder daarbij de schaamte voor de Holocaust en de theologische duiding van het stuk land te benoemen.
Dat zijn aspecten die meespelen, maar in dit topic gaat het te vaak over het bekeren van joden en wat de houding is van protestanten en katholieken daarin. Dat is offtopic wat mij betreft. We kunnen het onderwerp namelijk ook te breed maken.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Conflict Israel-Palestijnen

Berichtdoor hans0166 » 01 jul 2021 11:06

elbert schreef:Dat zijn aspecten die meespelen, maar in dit topic gaat het te vaak over het bekeren van joden en wat de houding is van protestanten en katholieken daarin. Dat is offtopic wat mij betreft. We kunnen het onderwerp namelijk ook te breed maken.


Het lijkt mij een beetje verstrengelend om een topic te modereren waar je zelf behoorlijk actief en net zo gekleurd als de anderen met een andere mening stelling in neemt.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Conflict Israel-Palestijnen

Berichtdoor Jesaja40 » 01 jul 2021 11:24

hans0166 citeert:

Het lijkt mij een beetje verstrengelend om een topic te modereren waar je zelf behoorlijk actief en net zo gekleurd als de anderen met een andere mening stelling in neemt.


Mag ik het hier opnemen voor de moderator, het is niet verstrengelt en gekleurd. Hier wordt gewoon "een conflict" aan de orde gesteld, nota bene door de moderator zelf. Zijn positie is dat iedere geïnteresseerde hierop mag reageren.

Als u beste Hans 0166 een item initieert stelt u zich gewoon open voor positieve én negatieve reacties. Zo werkt dat op en forum.

En zoals gewoonlijk bij een "conflict" zijn er altijd twee partijen en de sympathie gaat uit naar wie je het meest acceptabel vind.

Een "conflict" heeft een bron, ook die is hier besproken en een ieder mag zijn/haar mening ventileren. Je mag het ook heel hartelijk met elkaar oneens zijn.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Conflict Israel-Palestijnen

Berichtdoor StillAwake » 01 jul 2021 12:46

elbert schreef:Dat zijn aspecten die meespelen, maar in dit topic gaat het te vaak over het bekeren van joden en wat de houding is van protestanten en katholieken daarin. Dat is offtopic wat mij betreft. We kunnen het onderwerp namelijk ook te breed maken.

dar heb je gelijk in, maar juist in de laatste reacties (vanaf de kritiek van Boanerges op A. Jonker) raakte het niet zozeer het bekeren van Joden, maar wel de kern van de problematiek in het Midden Oosten...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Conflict Israel-Palestijnen

Berichtdoor hans0166 » 01 jul 2021 18:43

Jesaja40 schreef:hans0166 citeert:



Mag ik het hier opnemen voor de moderator, het is niet verstrengelt en gekleurd. Hier wordt gewoon "een conflict" aan de orde gesteld, nota bene door de moderator zelf. Zijn positie is dat iedere geïnteresseerde hierop mag reageren.

Als u beste Hans 0166 een item initieert stelt u zich gewoon open voor positieve én negatieve reacties. Zo werkt dat op en forum.

En zoals gewoonlijk bij een "conflict" zijn er altijd twee partijen en de sympathie gaat uit naar wie je het meest acceptabel vind.

Een "conflict" heeft een bron, ook die is hier besproken en een ieder mag zijn/haar mening ventileren. Je mag het ook heel hartelijk met elkaar oneens zijn.


het ontgaat mogelijk, dat de moderator zelf een zeer actieve poster is in dit topic, lijkt mij niet de aangewezen persoon om dan het topic zélf op te gaan schonen, er zijn vast collega's beschikbaar die niet deelnemen aan het onderwerp.

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Conflict Israel-Palestijnen

Berichtdoor Haaibaai » 04 jul 2021 18:24

Wat dit conflict betreft lopen politiek en religie door elkaar zowel in het conflict al binnenlands.

Maar hoe dan ook er zal een groot Israel ontstaan wat in de regio rust zal brengen de eerste tekenen zijn al zichtbaar.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Conflict Israel-Palestijnen

Berichtdoor StillAwake » 08 nov 2021 17:20

elbert schreef:Het lijkt erop dat Israel een nieuwe regering krijgt, zonder de Likud partij van Netanjahoe. Dat is opmerkelijk, omdat Netanjahoe de Mark Rutte van Israel is: hij is al 12 jaar onafgebroken premier en wist steeds door handig manoeuvreren als leider van de grootste partij altijd wel een coalitie bij elkaar te sprokkelen. Dat is dit keer, na 4 verkiezingen in 2 jaar tijd, niet gebeurd. De andere partijen hebben schoon genoeg van zijn gekonkel en bovendien is Netanjahoe verwikkeld in een aantal corruptiezaken.
Daarom is er nu een 8-partijencoalitie (!) tot stand gekomen met op zijn zachtst gezegd vreemde coalitiepartners. Aan de ene kant heb je rechtse partijen als Yamina (van Bennett) en Israel Beiteinu, verder middenpartijen als Yesh Atid (van Lapid) en Blauw-Wit en linkse partijen als de Arbeidspartij en Meretz. Om tot een meerderheid te komen, is er bovendien een Arabische partij (Ra'am) die aanschuift. Opvallend is dat er geen religieuze joodse partijen (zoals Shas en UTJ) in de regering komen.
Afgesproken is dat Bennett de eerste 2 jaar premier wordt en daarna wordt afgelost door Lapid.
Het is alsof PVV, FvD, D66, PvdA, GroenLinks en Denk samen een regering vormen omdat ze de VVD van Rutte niet meer willen.
Opmerkelijk, maar het belooft dan ook niet echt een stabiele coalitie te worden. De onderlinge verschillen zijn behoorlijk groot.

De niet stabiele coalitie heeft inmiddels wel de begroting goedgekeurd, wat de wél stabiele Netanyahu uiteindelijk niet voor elkaar kreeg.
Al met als is de coalitie stabieler dan gedacht...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Conflict Israel-Palestijnen

Berichtdoor elbert » 09 nov 2021 10:16

StillAwake schreef:De niet stabiele coalitie heeft inmiddels wel de begroting goedgekeurd, wat de wél stabiele Netanyahu uiteindelijk niet voor elkaar kreeg.
Al met als is de coalitie stabieler dan gedacht...
Inderdaad. Coalities in Israel betekenen sowieso altijd koorddansen waarbij het kabinet elk moment kan vallen, maar het is knap dat deze diverse coalitie dit voor elkaar heeft gekregen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Conflict Israel-Palestijnen

Berichtdoor StillAwake » 10 nov 2021 09:57

elbert schreef:Inderdaad. Coalities in Israel betekenen sowieso altijd koorddansen waarbij het kabinet elk moment kan vallen, maar het is knap dat deze diverse coalitie dit voor elkaar heeft gekregen.

Absoluut.
Blijkbaar is de gezamelijke afkeer van Netanyahu groot genoeg om er constructief door te gaan samenwerken.
Zegt wellicht meer over Netanyahu dan over de huidige groep.

Want juist Netanyahu wilde liever zijn kabinet laten vallen (en met een grotere meerderheid terugkomen) dan de begroting goed te keuren.
Wat dat betreft is Netanyahu ook bepaald niet de beste man op die plek geweest...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten