Conflict Israel-Palestijnen

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Conflict Israel-Palestijnen

Berichtdoor elbert » 03 jun 2021 06:31

Het lijkt erop dat Israel een nieuwe regering krijgt, zonder de Likud partij van Netanjahoe. Dat is opmerkelijk, omdat Netanjahoe de Mark Rutte van Israel is: hij is al 12 jaar onafgebroken premier en wist steeds door handig manoeuvreren als leider van de grootste partij altijd wel een coalitie bij elkaar te sprokkelen. Dat is dit keer, na 4 verkiezingen in 2 jaar tijd, niet gebeurd. De andere partijen hebben schoon genoeg van zijn gekonkel en bovendien is Netanjahoe verwikkeld in een aantal corruptiezaken.
Daarom is er nu een 8-partijencoalitie (!) tot stand gekomen met op zijn zachtst gezegd vreemde coalitiepartners. Aan de ene kant heb je rechtse partijen als Yamina (van Bennett) en Israel Beiteinu, verder middenpartijen als Yesh Atid (van Lapid) en Blauw-Wit en linkse partijen als de Arbeidspartij en Meretz. Om tot een meerderheid te komen, is er bovendien een Arabische partij (Ra'am) die aanschuift. Opvallend is dat er geen religieuze joodse partijen (zoals Shas en UTJ) in de regering komen.
Afgesproken is dat Bennett de eerste 2 jaar premier wordt en daarna wordt afgelost door Lapid.
Het is alsof PVV, FvD, D66, PvdA, GroenLinks en Denk samen een regering vormen omdat ze de VVD van Rutte niet meer willen.
Opmerkelijk, maar het belooft dan ook niet echt een stabiele coalitie te worden. De onderlinge verschillen zijn behoorlijk groot.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Conflict Israel-Palestijnen

Berichtdoor StillAwake » 07 jun 2021 10:33

elbert schreef:Het lijkt erop dat Israel een nieuwe regering krijgt, zonder de Likud partij van Netanjahoe. Dat is opmerkelijk, omdat Netanjahoe de Mark Rutte van Israel is: hij is al 12 jaar onafgebroken premier en wist steeds door handig manoeuvreren als leider van de grootste partij altijd wel een coalitie bij elkaar te sprokkelen. Dat is dit keer, na 4 verkiezingen in 2 jaar tijd, niet gebeurd. De andere partijen hebben schoon genoeg van zijn gekonkel en bovendien is Netanjahoe verwikkeld in een aantal corruptiezaken.
Daarom is er nu een 8-partijencoalitie (!) tot stand gekomen met op zijn zachtst gezegd vreemde coalitiepartners. Aan de ene kant heb je rechtse partijen als Yamina (van Bennett) en Israel Beiteinu, verder middenpartijen als Yesh Atid (van Lapid) en Blauw-Wit en linkse partijen als de Arbeidspartij en Meretz. Om tot een meerderheid te komen, is er bovendien een Arabische partij (Ra'am) die aanschuift. Opvallend is dat er geen religieuze joodse partijen (zoals Shas en UTJ) in de regering komen.
Afgesproken is dat Bennett de eerste 2 jaar premier wordt en daarna wordt afgelost door Lapid.
Het is alsof PVV, FvD, D66, PvdA, GroenLinks en Denk samen een regering vormen omdat ze de VVD van Rutte niet meer willen.
Opmerkelijk, maar het belooft dan ook niet echt een stabiele coalitie te worden. De onderlinge verschillen zijn behoorlijk groot.

Toch is hun gezamenlijke afkeer van Netanyahu groter dan hun afkeer van elkaar.
En dat geeft ergens toch te denken over Netanyahu.

Ik denk niet dat dit een heel stabiele regering zal zijn, maar met de dreiging van een nieuwe regering Netanyahu op de achtergrond heb je best kans dat ze het langer volhouden dan je denkt.
Een gemeenschappelijke vijand is soms een heel sterke bindende factor...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Conflict Israel-Palestijnen

Berichtdoor BladeStraight » 11 jun 2021 14:36

Netanyahu laat ook weer eens zijn ware gezicht zien door op de valreep een provocatieve mars van zionisten door Palestijnse wijken toe te staan. Uiteraard hoopt hij dat Bennett en Lapid hier mot over gaan krijgen.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Conflict Israel-Palestijnen

Berichtdoor elbert » 12 jun 2021 07:36

BladeStraight schreef:Netanyahu laat ook weer eens zijn ware gezicht zien door op de valreep een provocatieve mars van zionisten door Palestijnse wijken toe te staan. Uiteraard hoopt hij dat Bennett en Lapid hier mot over gaan krijgen.
Daar is inmiddels een compromis voor gevonden.
De politie was eerst tegen deze mars vanwege veiligheidsredenen, maar is de route van die mars nu aangepast en is de politie nu akkoord. Aangezien de route nu niet via de Damascuspoort gaat, maar door de Jaffapoort en dus vooral door de joodse en armeense wijken van de oude stad, denk ik dat het Palestijnse tegenprotest nu beperkt zal blijven.
Overigens wordt deze mars elk jaar gehouden, dus Netanyahu heeft hier niet zoveel mee te maken.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Conflict Israel-Palestijnen

Berichtdoor Boanerges » 26 jun 2021 17:22

Wat een mooie manier van een predikant om beide strijdende partijen aan de Here op te dragen (en wat armoedig van een ander om partij te kiezen in een conflict wat niet het jouwe is)

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Conflict Israel-Palestijnen

Berichtdoor BladeStraight » 26 jun 2021 21:46

Boanerges schreef:Wat een mooie manier van een predikant om beide strijdende partijen aan de Here op te dragen (en wat armoedig van een ander om partij te kiezen in een conflict wat niet het jouwe is)


Je verwijst waarschijnlijk naar dit: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/28 ... er-israel/ ?

Ik ben het met je eens. Het antwoord van het panellid is hier wel buitengewoon teleurstellend. Bidden of een predikant zijn politieke visie op een buitengewoon ingewikkeld buitenlands vraagstuk veranderd. En hoe ver ben je als vraagsteller om een kerk te willen verlaten om mening van een predikant over een conflict in een ander land? Het geeft maar aan hoe zeer dit soort modern christenzionisme in de kerk is doorgedrongen.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Conflict Israel-Palestijnen

Berichtdoor Haaibaai » 26 jun 2021 22:17

Het geeft maar aan hoe zeer dit soort modern christenzionisme in de kerk is doorgedrongen.


Inderdaad vreemd opvallend is ook altijd in bepaalde protestantse kringen dat men zo voor de joden is, wij weten joden zitten daar niet op te wachten.Voorts Israel zal altijd winnen die laten niet mee met zich doen.Voorts de Christen zal moeten getuigen van de Verrezen Heer Jezus de Christus alleen in Hem is behoudenis ook voor de joden.Men kan zich beter druk maken over de Christelijke broeders en zusters daar ten landen die hebben echte hulp en steun nodig vreemd dat je ze daar nooit over hoort;geeft te denken. [-(
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 955
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Conflict Israel-Palestijnen

Berichtdoor Jesaja40 » 29 jun 2021 16:12

Haaibaai citeert:


Inderdaad vreemd opvallend is ook altijd in bepaalde protestantse kringen dat men zo voor de joden is, wij weten joden zitten daar niet op te wachten.


Het is tweeledig beste Haaibaai.

Er zijn mensen die met ons dwepen vanwege het feit dat wij nog steeds het uitverkoren volk zijn. En ja, daarin hebben zij volkomen gelijk. Maar je kan ook doodgeknuffeld worden door een groepering of een persoon. Dan hebben wij ook nog een categorie die terecht meent en propageert dat wij, ook na 2000 jaar diaspora, het onvervreemdbare recht heeft op het Beloofde Land. Zij hebben voor 100% gelijk, maar hanteren vaak een dubbele agenda: dat kan alleen als de Jood zich bekeerd. Dat dubbele agendapunt is bekeren tot de kerken. Daarin krijgen wij geen enkele vrijheid in. Sterker nog: wij Joden moeten onze eigen Bijbel maar eens lezen in een andere taal, waaruit alle Hebreeuwse begrippen verbleken.

Het is zinvol beste Haaibaai om eens na te denken waarom de Joden zich niet hebben laten inpalmen door de kerken. Het Joodse zou opgehouden zijn om te bestaan en de assimilatie zou geslaagd zijn. U noemt vanuit uw traditie de Bijbel de Heilige Schrift. Daarmee geeft u expliciet aan wat er staat "is buitengewoon interessant". U leest geen kerkgeschiedenis in de Bijbel, maar de geschiedenis van mijn Volk. Daarin staan beloften, die voorwaardelijk zijn en ook beloften die onvoorwaardelijk zijn. In de Protestantse kerken heeft men moeite met die beloften en sommigen onder hen trekken die beloften naar zich toe. Vele beloften zijn gericht aan de Joden. Maar er kan niet overal een is gelijk teken geplaatst worden. Wie dat wel doet pleegt diefstal.

Zeer veel beloften die in de Bijbel staan zijn letterlijk uitgekomen. Er blijven nog enkele onvervulde beloften in de Heilige Schrift staan. Ook die zullen vervuld worden, anders zijn het geen beloften. Pas als alle beloften vervuld zijn is de tijd aangebroken dat de Messias terug zal keren.

En nogmaals als Jood zit ik echt niet te wachten op een christen met een dubbele agenda. Ook niet op een christen die mij komt vertellen hoe slecht mijn volk is. In het laatste geval kaats ik de bal weer terug hoe slecht de christen voor het Joodse volk is en/of was.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Conflict Israel-Palestijnen

Berichtdoor Haaibaai » 29 jun 2021 16:25

Wij vinden het allemaal best@Jesaja 40.En de jood moet maar doen wat hij/zij wil.


Maar een ding......Buiten Jezus Christus en de Kerk Zijn Kerk is geen zaligheid voor wie dan ook.Tel uit je winst.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Conflict Israel-Palestijnen

Berichtdoor dalethvav » 29 jun 2021 19:39

Haaibaai schreef:Wij vinden het allemaal best@Jesaja 40.En de jood moet maar doen wat hij/zij wil

Wij? Wie zijn wij?
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 490
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Conflict Israel-Palestijnen

Berichtdoor Erik1960 » 29 jun 2021 20:54

dalethvav schreef:Wij? Wie zijn wij?

Ah nee, niet nog een keer…
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Conflict Israel-Palestijnen

Berichtdoor pindas83 » 29 jun 2021 21:17

:lol:

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Conflict Israel-Palestijnen

Berichtdoor elbert » 30 jun 2021 07:21

Graag ontopic blijven. Dat vinden "wij" belangrijk.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Conflict Israel-Palestijnen

Berichtdoor StillAwake » 30 jun 2021 07:53

Jesaja40 schreef:Haaibaai citeert:




Het is tweeledig beste Haaibaai.

Er zijn mensen die met ons dwepen vanwege het feit dat wij nog steeds het uitverkoren volk zijn. En ja, daarin hebben zij volkomen gelijk. Maar je kan ook doodgeknuffeld worden door een groepering of een persoon. Dan hebben wij ook nog een categorie die terecht meent en propageert dat wij, ook na 2000 jaar diaspora, het onvervreemdbare recht heeft op het Beloofde Land. Zij hebben voor 100% gelijk, maar hanteren vaak een dubbele agenda: dat kan alleen als de Jood zich bekeerd. Dat dubbele agendapunt is bekeren tot de kerken. Daarin krijgen wij geen enkele vrijheid in. Sterker nog: wij Joden moeten onze eigen Bijbel maar eens lezen in een andere taal, waaruit alle Hebreeuwse begrippen verbleken.

Het is zinvol beste Haaibaai om eens na te denken waarom de Joden zich niet hebben laten inpalmen door de kerken. Het Joodse zou opgehouden zijn om te bestaan en de assimilatie zou geslaagd zijn. U noemt vanuit uw traditie de Bijbel de Heilige Schrift. Daarmee geeft u expliciet aan wat er staat "is buitengewoon interessant". U leest geen kerkgeschiedenis in de Bijbel, maar de geschiedenis van mijn Volk. Daarin staan beloften, die voorwaardelijk zijn en ook beloften die onvoorwaardelijk zijn. In de Protestantse kerken heeft men moeite met die beloften en sommigen onder hen trekken die beloften naar zich toe. Vele beloften zijn gericht aan de Joden. Maar er kan niet overal een is gelijk teken geplaatst worden. Wie dat wel doet pleegt diefstal.

Zeer veel beloften die in de Bijbel staan zijn letterlijk uitgekomen. Er blijven nog enkele onvervulde beloften in de Heilige Schrift staan. Ook die zullen vervuld worden, anders zijn het geen beloften. Pas als alle beloften vervuld zijn is de tijd aangebroken dat de Messias terug zal keren.

En nogmaals als Jood zit ik echt niet te wachten op een christen met een dubbele agenda. Ook niet op een christen die mij komt vertellen hoe slecht mijn volk is. In het laatste geval kaats ik de bal weer terug hoe slecht de christen voor het Joodse volk is en/of was.

Hoe is "bekeren tot het Christendom" een dubbel agendapunt?
Het hele Oude Testament (of Thora, net hoe je het noemt) werkt toe naar de komst van de Messias.
Als je vervolgens die Messias niet accepteert heb je de kern van je eigen Heilige Boek overboord gegooid.
Als je de belangrijkste belofte niet accepteert, moet je ook niet denken dat je rechten kunt laten gelden op de overige beloften.
Het is geen snoepwinkeltje, waar je precies kunt uizoeken wat je lekker vindt.

Je stelt zelf dat een aansluiten bij het Christendom neer zou komen op assimilatie. Ergo: De joodse identieteit zit voor een groot deel in het niet accepteren van de Messias.
En hoezo zijn de beloften alleen voor de Joden? Christus zelf heeft gezegd dat zelfs stenen tot kinderen van Abraham verwekt kunnen worden, en dat de Joden zich niet op hun afstamming van Abraham kunnen beroepen als ze de Messias niet accepteren.
Daarentegen is iedereen die Zijn wil uitvoert Zijn "moeder, broeder of zuster". Daarmee lijkt Hij toch een ander beeld van de exclusiviteit van de Joden te hebben dan jij...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Conflict Israel-Palestijnen

Berichtdoor Haaibaai » 30 jun 2021 08:02

Daarentegen is iedereen die Zijn wil uitvoert Zijn "moeder, broeder of zuster". Daarmee lijkt Hij toch een ander beeld van de exclusiviteit van de Joden te hebben dan jij...



Inderdaad................. het kan niet genoeg gezegd worden .............buiten Jezus de Christus en de Heilige Kerk Onze Moeder geen zaligheid.Ook de joden zullen zich moeten bekeren tot het Christendom alleen in Jezus de Christus is Eeuwige behoudenis.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten