Northern Ireland

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Northern Ireland

Berichtdoor elburger » 09 apr 2021 07:30

In Noord Ireland is het lont weer in het kruitvat gestoken.
Wij zien de beelden weer op het nieuws, maar dit is al zeker een week bezig.
Brexit en "the sea border" liggen ten grondslag hiervan.
De Britse regering heeft onder druk van de EU concessies moeten doen om de "Brexit" goedgekeurd te krijgen, vooral wat betreft de grens tussen Ierland en Noord Ierland.
Echter, dit is maar een klein onderdeel waarover het momenteel gaat in de straten van Belfast, Londenderry, Larne, Ulster en al dei andere plaatsen.
Het probleem is , Katholiek vs Protestant.
En SF/IRA hebben er alle baat bij om uit deze situatie hun voordeel te behalen met als doelstelling een verenigd Ierland.

Wat men niet hoort /leest of ziet in de media is dat katholieke jongeren de Unionisten en Loyalisten intimideren. Schietpartijen, kinderen van protestantse scholen worden aangevallen, brandstichtingen enz, enz.

Hoe weet ik dit?
Want velen trekken/trokken Elburgers woorden altijd in twijfel.
Ik heb veel vrienden waar ik dagelijks contact mee heb in Northern Ireland.
Zij houden mij op de hoogte en uiteraard via de social media, kranten blijf ik op up to date.

Doel van de IRA/SF is altijd geweest de katholieke overheersing terug te brengen in Ierland, en als het even kan de U en L terug in Engeland te krijgen.

IT WON'T happen.

het lied van de Buoys, give up your guns, heeft een andere naam gekregen bij the U en L's.
Nu zijn het nog stenen en brandbommen, maar ik heb al foto''s gezien van zwaar bewapende protestanten.
The fight is on! klinkt het daar.
Men wil niet meer weggezet worden als "weed"en men wil in vrijheid kunnen leven zonder muren zoals in Shankhill.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Northern Ireland

Berichtdoor Prisma23 » 09 apr 2021 09:54

Wat maken die Britten er toch een potje van. Een logisch gevolg van de Brexit is om het zogeheten "Noord Ierland" gewoon bij Ierland te voegen. Anders wordt het veel te onpraktisch. Het verschil katholiek/protestant wordt als smoesje voor de rellen gebruikt. Meerderheid van de Noord-Ieren hebben "remain" gestemd, dus is aansluiting bij Ierland heel logisch.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Northern Ireland

Berichtdoor Mortlach » 10 apr 2021 17:24

elburger schreef:In Noord Ireland is het lont weer in het kruitvat gestoken.
Wij zien de beelden weer op het nieuws, maar dit is al zeker een week bezig.
Brexit en "the sea border" liggen ten grondslag hiervan.
De Britse regering heeft onder druk van de EU concessies moeten doen om de "Brexit" goedgekeurd te krijgen, vooral wat betreft de grens tussen Ierland en Noord Ierland.


Dat is wel een bijzonder vrijgevige beschrijving; als het niet aan die gemene EU lag, was alles gewoon geweldig goed gegaan met die Brexit...

In werkelijkheid bracht het VK zichzelf in een onhoudbare situatie waarin de EU haar grenzen mag bewaken (logisch!) en anderzijds er geen belemmering mag komen tussen Noord-Ierland en de republiek. (Easter accords). De Britse regering wuifde dit weg want er zou t.z.t. wel een technologie zijn waarmee dat allemaal te regelen was. Niet dus.

Echter, dit is maar een klein onderdeel waarover het momenteel gaat in de straten van Belfast, Londenderry, Larne, Ulster en al dei andere plaatsen.
Het probleem is , Katholiek vs Protestant.
En SF/IRA hebben er alle baat bij om uit deze situatie hun voordeel te behalen met als doelstelling een verenigd Ierland.


Er is een bekende grap van een professor die Noord-Ierland bezoekt en in de pub vraagt iemand of hij katholiek of protestant is.
- Sorry, ik ben atheïst, zegt de professor.
O, oké, maar ben je dan een katholieke of een protestantse atheïst?

Wat men niet hoort /leest of ziet in de media is dat katholieke jongeren de Unionisten en Loyalisten intimideren. Schietpartijen, kinderen van protestantse scholen worden aangevallen, brandstichtingen enz, enz.


Dit conflict is net zo complex en netelig als dat in het Midden-Oosten. Eenzijdige berichtgeving waar de ene partij altijd de boosdoener is en de andere altijd het zielige slachtoffer, is onjuist en niet behulpzaam.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Northern Ireland

Berichtdoor Mortlach » 11 apr 2021 03:14

Prisma23 schreef:Wat maken die Britten er toch een potje van. Een logisch gevolg van de Brexit is om het zogeheten "Noord Ierland" gewoon bij Ierland te voegen. Anders wordt het veel te onpraktisch. Het verschil katholiek/protestant wordt als smoesje voor de rellen gebruikt. Meerderheid van de Noord-Ieren hebben "remain" gestemd, dus is aansluiting bij Ierland heel logisch.


Er zijn veel, heel veel redenen om dat als Noord-Ier niet te willen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Northern Ireland

Berichtdoor Prisma23 » 11 apr 2021 10:50

Mortlach schreef:Er zijn veel, heel veel redenen om dat als Noord-Ier niet te willen.


Zoals ..., ..., ... en ....?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Northern Ireland

Berichtdoor Marnix » 11 apr 2021 14:43

Prisma23 schreef:Zoals ..., ..., ... en ....?


Dat een Noord-Ier “Remain” stemt wil niet zeggen dat hij bij een ander land wil. Stel, er komt in Nederland een referendum over wel of niet bij de EU en een meerderheid zegt dat we moeten vertrekken maar in Limburg en Brabant stemt de meerderheid op blijven. En dan zeg je: ach dan ga je toch lekker bij Belgie, dat is dan een logische keuze want die blijven ook. Wel of niet in de EU blijven is een heel andere keuze dan je ff bij een ander land aansluiten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Northern Ireland

Berichtdoor Mortlach » 11 apr 2021 15:30

Nu is het geografisch en cultureel hisyorisch wel meer voor de hand liggend dat NI zich bij de republiek voegt dan brabant bij België, tenzij je van mening bent dat Nederland bij de Rijn begint.

Maar goed, redenen om het niet te willen zijn talloos, alleen al het praktische aspect van de nationaliteit. Krijgen alle Noord-ieren een Iers paspoort? Ook als ze in Londen geboren zijn? Wat doe je met de mensen die etnisch Engels zijn maar in Belfast wonen?

Maar er is nog veel meer. Ik zou als Noord--Ier niet staan te springen om de NHS in te ruilen voor wat er in de Republiek doorgaat als gezondheidszorg, bijvoorbeeld.

Ik zou ook absoluut niet willen dat scholen ineens onder de Republiek vallen. Ik weet niet hoe het er in NI met scholen is gesteld, maar armzaliger als in de Republiek wordt het niet
Het is zelfs een van de hoofdredenen dat wij er na 10 jaar zijn vertrokken. Na te hebben gezien wat dat systeem met kind 1 deed, zouden we dat niet met kind 2 laten gebeuren.

Ook is Ierland een stuk armer dan Noord-Ierland. GDP is enorm vertekend omdat Ierland een belastingparadiis is voor Google, Amazon en Apple. Maar als je in de grensregio rondrijdt met de auto, voel je precies aan welke kant je bent (gaten in de weg of niet)

En als laatste is het dan dat de Republiek enorm katholiek is en dat je daar als protestantse Noord-Ier geen trek in hebt. De Ierse grondwet is destijds opgesteld door een fanatieke katholiek, misachien zelfs ee priester maar dat weet ik even niet meer zeker. Het onderwijs is uitbesteed aan de katholieke kerk, etc. Daar begint gelukkig eindelijk wel wat verandering in te komen, maar echt opschieten doet het nog niet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Northern Ireland

Berichtdoor Marnix » 11 apr 2021 21:02

Mortlach schreef:Nu is het geografisch en cultureel hisyorisch wel meer voor de hand liggend dat NI zich bij de republiek voegt dan brabant bij België, tenzij je van mening bent dat Nederland bij de Rijn begint.


Mwah, qua taal, cultuur en historie zijn er heel veel overeenkomsten tussen Noord-Brabant, Limburg en België. Vroeger was het hetzelfde land en bij de scheiding is de grens gewoon ergens door die provincies heengetrokken. Niet voor niets heeft zowel NL als België een Brabant en een Limburg..
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Northern Ireland

Berichtdoor Prisma23 » 12 apr 2021 08:50

Mortlach schreef: Het is zelfs een van de hoofdredenen dat wij er na 10 jaar zijn vertrokken. Na te hebben gezien wat dat systeem met kind 1 deed, zouden we dat niet met kind 2 laten gebeuren.



Kijk dat zijn nu beslissingen waar ik echt respect voor heb. Als je vind dat het niet goed gaat in "je land" zijn er inderdaad twee opties:
- je gaat je actief inzetten voor het verbeteren van de toestand in je land.
- je vertrekt naar een ander ( "beter") land.

Het alleen maar zeuren over dat het niet goed gaat is het ontlopen van je verantwoordelijkheid.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Northern Ireland

Berichtdoor Mortlach » 12 apr 2021 18:08

Prisma23 schreef:Kijk dat zijn nu beslissingen waar ik echt respect voor heb. Als je vind dat het niet goed gaat in "je land" zijn er inderdaad twee opties:
- je gaat je actief inzetten voor het verbeteren van de toestand in je land.
- je vertrekt naar een ander ( "beter") land.

Het alleen maar zeuren over dat het niet goed gaat is het ontlopen van je verantwoordelijkheid.


Tja, toch is het niet zo gemakkelijk. Ten eerste konden we alleen maar weg omdat mijn partner en kinderen al Canadees zijn. In mijn eentje was ik Canada niet ingekomen, of een stuk lastiger in ieder geval. Plus het zet een hoop andere 'dromen' tijdelijk op een laag pitje, een huis kopen bijvoorbeeld, want een met een heel gezin Transatlantisch emigreren kost tussen de 20.000 en 30.000 euro. En dan hadden we nog het geluk dat we destijds bij een vriendin van mijn partner in het souterrain konden wonen totdat we zelf wat gevonden hadden. Daar hebben we dus 10 weken ingewoond.

Maar alles was beter geweest dan in Ierland blijven, en de toestand van het land verbeteren is ook niet heel erg realistisch voor ons, zeker zo'n onwrikbaar probleem als onderwijs en gezondheidszorg.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Northern Ireland

Berichtdoor ajl » 13 apr 2021 08:06

Mortlach schreef:Tja, toch is het niet zo gemakkelijk. Ten eerste konden we alleen maar weg omdat mijn partner en kinderen al Canadees zijn. In mijn eentje was ik Canada niet ingekomen, of een stuk lastiger in ieder geval. Plus het zet een hoop andere 'dromen' tijdelijk op een laag pitje, een huis kopen bijvoorbeeld, want een met een heel gezin Transatlantisch emigreren kost tussen de 20.000 en 30.000 euro. En dan hadden we nog het geluk dat we destijds bij een vriendin van mijn partner in het souterrain konden wonen totdat we zelf wat gevonden hadden. Daar hebben we dus 10 weken ingewoond.

Maar alles was beter geweest dan in Ierland blijven, en de toestand van het land verbeteren is ook niet heel erg realistisch voor ons, zeker zo'n onwrikbaar probleem als onderwijs en gezondheidszorg.


Heb je nog overwogen om weer terug naar Nederland te gaan? Canada is prachtig, een van de mooiste landen ter wereld . Alleen is het ook geen heel denderend land qua onderwijs en sociale voorzieningen. Er zijn veel privescholen met heel goed onderwijs, maar dat kost ook wat.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Northern Ireland

Berichtdoor Marnix » 13 apr 2021 10:19

ajl schreef:Heb je nog overwogen om weer terug naar Nederland te gaan? Canada is prachtig, een van de mooiste landen ter wereld. Alleen is het ook geen heel denderend land qua onderwijs en sociale voorzieningen. Er zijn veel privescholen met heel goed onderwijs, maar dat kost ook wat.


In Canada is dat per provincie geregeld en Ontario staat behoorlijk goed aangeschreven wat betreft niveau van onderwijs, is zelfs een voorbeeld voor veel andere landen vanwege hun "inclusive education." Maar ook landelijke scoort Canade erg goed op het gebied van onderwijs. Ook de sociale voorzieningen zijn er prima geregeld. Dus hoe kom je erbij dat onderwijs en sociale voorzieningen er "niet heel denderend" zijn? Als je kijkt naar verschillende indexen die gebaseerd zijn op gezondheid, kwaliteit van leven, inkomen, gezondheidszorg, onderwijs enz scoort Canada ongeveer net zo hoog als bijvoorbeeld Nederland. Als ik hier geen familie achter zou moeten laten zou ik er zo willen wonen, veel rustiger en schonere lucht en zo dan hier. Maar dan niet in Ontario maar in BC of net in Alberta :-)

https://didactiefonline.nl/artikel/doss ... in-ontario
https://worldpopulationreview.com/count ... to-live-in
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Northern Ireland

Berichtdoor StillAwake » 13 apr 2021 16:54

ajl schreef:Heb je nog overwogen om weer terug naar Nederland te gaan? Canada is prachtig, een van de mooiste landen ter wereld . Alleen is het ook geen heel denderend land qua onderwijs en sociale voorzieningen. Er zijn veel privescholen met heel goed onderwijs, maar dat kost ook wat.

Sociale voorzieningen en onderwijs zijn in Canada helemaal niet zo heel slecht geregeld.
En overschat de Nederlandse situatie ook niet: ik heb in Duitsland en in Noorwegen gewoond, en in beide gevallen waren de meeste zaken beter op orde dan in Nederland.
Vanwege het verschil in onderwijsniveau hebben we overwogen permanent naar Noorwegen te gaan zodra onze oudste naar het voortgezet onderwijs ging.
In mijn werk merk ik heel duidelijk dat mensen die in Scandinavië of Rusland gestudeerd hebben hoger staan aangeschreven dan mensen die diezelfde opleiding in Nederland hebben genoten (overigens bungelen de VS en Zuid Amerika in dat geval nog verder onderaan in de pikorde, met in Canada opgeleide mensen heb ik weinig ervaring).
En als ik ooit nog eens in een ziekenhuis terecht kom: ik lig liever in Duitsland in een ziekenhuis dan in Nederland (in Noorwegen geen ervaring mee opgedaan gelukkig).
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Northern Ireland

Berichtdoor Mortlach » 13 apr 2021 17:05

ajl schreef:Heb je nog overwogen om weer terug naar Nederland te gaan? Canada is prachtig, een van de mooiste landen ter wereld . Alleen is het ook geen heel denderend land qua onderwijs en sociale voorzieningen. Er zijn veel privescholen met heel goed onderwijs, maar dat kost ook wat.


We hebben het overwogen maar dat zou toch lastiger zijn geweest dan Canada, vooral omdat de toen 14-jarige geen Nederlands spreekt en mijn partner ook niet echt, maar die is het wel aan het leren. Ook qua inkomsten (belasting) zou het lastiger zijn geweest om ons leven opnieuw op te bouwen.

Sociale voorzieningen zijn inderdaad niet denderend hier in Canada. Als je het alleen van een uitkering wegens handicap moet doen, dan heb je het hier heel zwaar. Gelukkig is de gezondheidszorg wel nog gratis en over het onderwijs hebben we verder geen klachten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Northern Ireland

Berichtdoor StillAwake » 13 apr 2021 17:42

Mortlach schreef:We hebben het overwogen maar dat zou toch lastiger zijn geweest dan Canada, vooral omdat de toen 14-jarige geen Nederlands spreekt en mijn partner ook niet echt, maar die is het wel aan het leren. Ook qua inkomsten (belasting) zou het lastiger zijn geweest om ons leven opnieuw op te bouwen.

Sociale voorzieningen zijn inderdaad niet denderend hier in Canada. Als je het alleen van een uitkering wegens handicap moet doen, dan heb je het hier heel zwaar. Gelukkig is de gezondheidszorg wel nog gratis en over het onderwijs hebben we verder geen klachten.

Ik begreep juist dat de gezondheidszorg niet echt voor Nederland onderdoet, maar moet wel toegeven dat mijn info voornamelijk uit de steden komt.
Dat het in de meer afgelegen gebieden minder goed geregeld is geloof ik onmiddelijk, maar gemiddeld genomen staat Canada helemaal niet zo slecht bekend toch?
Ik heb uitermate positiever ervaringen met Noorwegen (hoewel ik daar gelukkig zelf nooit een arts nodig heb gehad), maar vermoed ook dat je, als je op de Noordkaap acute zorg nodig hebt dat dat ook een dingetje zal worden...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten