Northern Ireland

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Northern Ireland

Berichtdoor Mortlach » 13 apr 2021 17:54

StillAwake schreef:Ik begreep juist dat de gezondheidszorg niet echt voor Nederland onderdoet, maar moet wel toegeven dat mijn info voornamelijk uit de steden komt.
Dat het in de meer afgelegen gebieden minder goed geregeld is geloof ik onmiddellijk, maar gemiddeld genomen staat Canada helemaal niet zo slecht bekend toch?


Gezondheidszorg is hier prima. Grotendeels gratis, behalve medicijnen en tandheelkunde, brillen etc. maar dat is in Nederland geloof ik ook zo. De artsen waar we tot nu toe mee in aanraking zijn gekomen zijn vriendelijk en capabel.

Sociaal vangnet (d.w.z. uitkeringen) zijn dan wel weer schokkend laag. Daar kun je echt niet van rondkomen, zelfs niet met een aantal huisgenoten om de huurkosten te drukken.

Ik heb uitermate positiever ervaringen met Noorwegen (hoewel ik daar gelukkig zelf nooit een arts nodig heb gehad), maar vermoed ook dat je, als je op de Noordkaap acute zorg nodig hebt dat dat ook een dingetje zal worden...


Het is sowieso goed dat het je geen rib uit je lijf kost.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Northern Ireland

Berichtdoor StillAwake » 14 apr 2021 07:40

Mortlach schreef:Gezondheidszorg is hier prima. Grotendeels gratis, behalve medicijnen en tandheelkunde, brillen etc. maar dat is in Nederland geloof ik ook zo. De artsen waar we tot nu toe mee in aanraking zijn gekomen zijn vriendelijk en capabel.

Sociaal vangnet (d.w.z. uitkeringen) zijn dan wel weer schokkend laag. Daar kun je echt niet van rondkomen, zelfs niet met een aantal huisgenoten om de huurkosten te drukken.



Het is sowieso goed dat het je geen rib uit je lijf kost.

In Noorwegen is gezondheidszorg gratis voor kinderen (ik meen tot 18 jaar oud) zwangere vrouwen en mensen met een verstandelijke beperking.
Dus niet helemaal gratis. Wel bestaat er een equivalent van ons oude Ziekenfonds.

Maar dat "gratis" zie je in de belastingen terug.
Is iets als een uitkering voor iedereen zo laag, of eigenlijk voornamelijk voor immigranten?
In Noorwegen heb je namelijk een werkgeversverklaring nodig om meteen vanaf dag 1 recht te hebben op alle voorzieningen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Northern Ireland

Berichtdoor Mortlach » 14 apr 2021 15:01

StillAwake schreef:Maar dat "gratis" zie je in de belastingen terug.
Is iets als een uitkering voor iedereen zo laag, of eigenlijk voornamelijk voor immigranten?
In Noorwegen heb je namelijk een werkgeversverklaring nodig om meteen vanaf dag 1 recht te hebben op alle voorzieningen.


Dat is natuurlijk altijd zo. Niets is echt gratis. Maar ik zit liever hier met iets meer belasting maar goede voorzieningen dan in Ierland met lage belasting en een systeem dat permanent op springen staat. Ik vertelde een Amerikaan eens wat wij in Ierland aan belasting betaalden en daar schrok hij enorm van; maar ja, daar ben je ook direct failliet als je een keer een ambulanceritje nodig hebt.

Uitkeringen in Canada zijn laag voor iedereen; ik heb geen idee hoe mensen met een uitkering hun huur betalen, laat staan de rest van de levenskosten. Immigranten in Canada krijgen trouwens gewoon niks. Ik heb een verklaring moeten tekenen dat ik het eerste aantal jaar geen aanspraak zou doen op de voorzieningen en mijn vrouw staat officieel financieel garant voor mij.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Northern Ireland

Berichtdoor Prisma23 » 14 apr 2021 16:57

Maar weer even terug naar het onderwerp, Noord Ierland

https://twitter.com/meandmybigmouth/sta ... 7116236811

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Northern Ireland

Berichtdoor Mortlach » 17 apr 2021 18:22

Niet specifiek Noord-Ierland, maar weet je nog dat ik zei dat de Republiek een belastingparadijs is voor grote (Amerikaanse) bedrijven?

https://www.irishtimes.com/business/tec ... -1.4540519

Google maakt in 2019 een omzet van 75 MILJARD dollar (€ 63B) en via een slimme constructie waar accountants vast enorm voor zijn beloond, betalen ze 0 euro belasting. En de Ierse regering is niet echt geneigd hier wat aan te doen, want Google (en Apple, en Amazon, en...) zijn enorm grote werkgevers waarvan ze niet willen dat ze allemaal naar Gibraltar of Malta of iets dergelijks gaan.

Van de belasting op 63 miljard euro per jaar kun je een hoop zorg betalen of onderhoud aan de wegen, of wat dan ook...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Northern Ireland

Berichtdoor Haaibaai » 17 apr 2021 19:37

Laten we wel wezen; Noord Ierland wordt bezet door de Engelsen en ook het noorden van Ierland behoort bij de Republiek Ierland dan zijn de problemen op gelost.En kunnen de onverdraagzame oranjemannen naar Engeland verhuizen.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Northern Ireland

Berichtdoor Chaya » 17 apr 2021 19:47

Haaibaai schreef:Laten we wel wezen; Noord Ierland wordt bezet door de Engelsen en ook het noorden van Ierland behoort bij de Republiek Ierland dan zijn de problemen op gelost.En kunnen de onverdraagzame oranjemannen naar Engeland verhuizen.

Je bent hier een paar dagen en je weet precies hoe het zit?
Dat geeft te denken.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Northern Ireland

Berichtdoor Haaibaai » 17 apr 2021 20:31

Chaya schreef:Je bent hier een paar dagen en je weet precies hoe het zit?
Dat geeft te denken.

De waarheid is voor de meeste mensen vervelend. :P
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Northern Ireland

Berichtdoor Mortlach » 17 apr 2021 21:27

Haaibaai schreef:De waarheid is voor de meeste mensen vervelend. :P


Nou, dat is gemakkelijk geregeld. Doe je ook Israel-Palestina even?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Northern Ireland

Berichtdoor StillAwake » 17 apr 2021 21:33

Mortlach schreef:Nou, dat is gemakkelijk geregeld. Doe je ook Israel-Palestina even?

En de beide Korea's dan ook meteen (gaat in een moeite door vermoed ik...)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Northern Ireland

Berichtdoor Haaibaai » 18 apr 2021 17:31

StillAwake schreef:En de beide Korea's dan ook meteen (gaat in een moeite door vermoed ik...)

Wij zouden zeggen al je daar over in discussie wil zal je een draad moeten openen.

Wij zijn benieuwd.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Northern Ireland

Berichtdoor StillAwake » 19 apr 2021 07:33

Haaibaai schreef:Wij zouden zeggen al je daar over in discussie wil zal je een draad moeten openen.

Wij zijn benieuwd.

Ik weet niet of ik behoefte heb om met jullie in discussie te gaan.
Om heel eerlijk te zijn heb ik nog nooit iemand serieus genomen die over zichzelf sprak in meervoud, en als ik zie welke vormen van betweterigheid jij hier verpreidt heb ik niet de indruk dat jij hier een uitzondering op gaat zijn.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Northern Ireland

Berichtdoor Marnix » 19 apr 2021 08:28

StillAwake schreef:Ik weet niet of ik behoefte heb om met jullie in discussie te gaan.
Om heel eerlijk te zijn heb ik nog nooit iemand serieus genomen die over zichzelf sprak in meervoud, en als ik zie welke vormen van betweterigheid jij hier verpreidt heb ik niet de indruk dat jij hier een uitzondering op gaat zijn.


Pluralis majestatis

Pluralis majestatis (uit Latijn: pluralis maiestatis, letterlijk meervoud van verhevenheid; ook: majesteitsmeervoud of koninklijk meervoud) is het gebruik van het meervoud terwijl men naar zichzelf verwijst, dus in plaats van "ik", om de eigen belangrijkheid te benadrukken. Hetzelfde middel wordt ingezet voor het tegenovergestelde doel: de meervoudsvorm die wordt gebruikt om de aandacht van het eigen belang af te leiden, heet pluralis modestiae, meervoud van bescheidenheid.

Dit gebruik is met name gangbaar bij verheven personen zoals monarchen ("Wij Willem-Alexander..."), bisschoppen en pausen. Paus Johannes Paulus I besloot bij zijn aantreden de pluralis majestatis niet te gebruiken.

In de praktijk wordt de pluralis majestatis alleen nog in vaste uitdrukkingen gebruikt, bijvoorbeeld in wetten. Zelfs in de troonrede (Nederlandse koning) of de kersttoespraak (Belgische koning) gebruikt het staatshoofd ik.

Voor het bestaan van de pluralis majestatis kunnen meer verklaringen worden gegeven.

Eerbied - Volgens een verklaring zou deze vorm eerbied uitdrukken. Hij is dan vergelijkbaar met het vousvoyeren (het u-zeggen), als men daarbij de meervoudsvorm gebruikt. Dat is het geval in het Frans (vous) en het Duits (Sie), maar valt ook nog te ontwaren in de geschiedenis van het Engels en het Nederlands: you en gij waren oorspronkelijk meervoudsvormen. Ook in het Limburgs zijn u en jullie gelijk (geer). Maar die meervoudsvorm is niet de gewone vorm in de taal: de standaardvorm is het enkelvoud, en het meervoud komt in het algemeen veel minder vaak voor. Het is daarmee een bijzondere vorm.
Met de meervoudsvorm zou dus worden uitgedrukt dat de aangesproken persoon hoog geacht wordt. Met de pluralis majestatis sprak een vorst dan met achting over zichzelf, iets wat alleen een vorst zich kon permitteren.
Positie - Een geheel andere verklaring is gebaseerd op de positie van de vorst in de bestaansketen. Volgens deze visie nam hij een functionele positie in tussen de oppermachten en de gewone mensen. Zijn macht strekte zich ook uit over het geheel van die mensen, voor zover zij land bezaten of andere goederen, ontleenden zij het recht daartoe aan hem: niet alleen was de vorst het hoofd van de maatschappij, hij was de maatschappij. Het meervoud was dan functioneel.
Meerhoofdig gezag in het Romeinse Rijk - In het Romeinse rijk was twee- of meerhoofdig gezag normaal: bijvoorbeeld twee consuls, twee aedilen, twee of meer keizers tegelijk in de periode van Marcus Aurelius tot Zeno van Byzantium. Gebruik van de "Wij"-vorm in besluiten ligt dan voor de hand.


https://nl.wikipedia.org/wiki/Pluralis_majestatis
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Northern Ireland

Berichtdoor StillAwake » 19 apr 2021 08:43

Marnix schreef:Pluralis majestatis

Pluralis majestatis (uit Latijn: pluralis maiestatis, letterlijk meervoud van verhevenheid; ook: majesteitsmeervoud of koninklijk meervoud) is het gebruik van het meervoud terwijl men naar zichzelf verwijst, dus in plaats van "ik", om de eigen belangrijkheid te benadrukken. Hetzelfde middel wordt ingezet voor het tegenovergestelde doel: de meervoudsvorm die wordt gebruikt om de aandacht van het eigen belang af te leiden, heet pluralis modestiae, meervoud van bescheidenheid.

Dit gebruik is met name gangbaar bij verheven personen zoals monarchen ("Wij Willem-Alexander..."), bisschoppen en pausen. Paus Johannes Paulus I besloot bij zijn aantreden de pluralis majestatis niet te gebruiken.

In de praktijk wordt de pluralis majestatis alleen nog in vaste uitdrukkingen gebruikt, bijvoorbeeld in wetten. Zelfs in de troonrede (Nederlandse koning) of de kersttoespraak (Belgische koning) gebruikt het staatshoofd ik.

Voor het bestaan van de pluralis majestatis kunnen meer verklaringen worden gegeven.

Eerbied - Volgens een verklaring zou deze vorm eerbied uitdrukken. Hij is dan vergelijkbaar met het vousvoyeren (het u-zeggen), als men daarbij de meervoudsvorm gebruikt. Dat is het geval in het Frans (vous) en het Duits (Sie), maar valt ook nog te ontwaren in de geschiedenis van het Engels en het Nederlands: you en gij waren oorspronkelijk meervoudsvormen. Ook in het Limburgs zijn u en jullie gelijk (geer). Maar die meervoudsvorm is niet de gewone vorm in de taal: de standaardvorm is het enkelvoud, en het meervoud komt in het algemeen veel minder vaak voor. Het is daarmee een bijzondere vorm.
Met de meervoudsvorm zou dus worden uitgedrukt dat de aangesproken persoon hoog geacht wordt. Met de pluralis majestatis sprak een vorst dan met achting over zichzelf, iets wat alleen een vorst zich kon permitteren.
Positie - Een geheel andere verklaring is gebaseerd op de positie van de vorst in de bestaansketen. Volgens deze visie nam hij een functionele positie in tussen de oppermachten en de gewone mensen. Zijn macht strekte zich ook uit over het geheel van die mensen, voor zover zij land bezaten of andere goederen, ontleenden zij het recht daartoe aan hem: niet alleen was de vorst het hoofd van de maatschappij, hij was de maatschappij. Het meervoud was dan functioneel.
Meerhoofdig gezag in het Romeinse Rijk - In het Romeinse rijk was twee- of meerhoofdig gezag normaal: bijvoorbeeld twee consuls, twee aedilen, twee of meer keizers tegelijk in de periode van Marcus Aurelius tot Zeno van Byzantium. Gebruik van de "Wij"-vorm in besluiten ligt dan voor de hand.


https://nl.wikipedia.org/wiki/Pluralis_majestatis

Mijn stelling was dat ik nog nooit iemand die dit meervoud hanteerde serieus genomen heb: dat punt staat nog steeds.
Monarchen, pausen en bisschoppen (hoewel ik best respect op kan brengen voor Franciscus) staan over het algemeen niet erg hoog op mijn lijstje van mensen die ik serieus neem ;-)
Daarnaast heb ik nog steeds niet het idee dat "haaibaai" paus, bisschop of monarch is.
Om eerlijk te zijn gaat bij zijn/haar reacties eerder mijn "herken de gehakbal-alarm" af...

ER bestaat overigens ook een bescheidenheidsmeervoud.
Maar als ik de reacties lees krijg ik ook niet de indruk dat deze haaibaai gehinderd wordt door welke vorm van bescheidenheid dan ook...
Laatst gewijzigd door StillAwake op 19 apr 2021 08:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Northern Ireland

Berichtdoor ajl » 19 apr 2021 08:45

hoho, niets mis met een gehaktbal ;)


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten