Cellijnen geaborteerde kinderen gebruikt voor corona vaccin

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Chan
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jun 2016 18:10

Cellijnen geaborteerde kinderen gebruikt voor corona vaccin

Berichtdoor Chan » 03 jan 2021 00:52

Dit topic werd eerder besproken, maar het is nu actueel en niet altijd de correcte/volledige informatie (RD, internet) is voor handen. Vandaar dit onderwerp.

De vaccins zijn gemaakt met behulp van doorgekweekte cellen die oorspronkelijk zijn genomen uit het lichaam van geaborteerde ongeboren kinderen. Dat zal bekend zijn.

De meeste vaccins die Nederland zal distribueren, die van Moderna, Pfizer, AstraZenica én Janssen R&D zijn getest respectievelijk gemaakt op dergelijke cellijnen . De overige twee (Sanofi/GSK en Curevac) zijn waarschijnlijk niet geproduceerd met gebruikmaking van deze cellijnen.

Oxford/Astra Zeneca gebruikte de cellijn genaamd HEK-293 voor de productie (!) van hun vaccin en Pfizer en Moderna hebben deze cellijn gebruikt voor het testen (!) in de ontwikkelfase van hun vaccin.

HEK-293 staat voor: Human Embryonic Kidney (‘nier’), Specimen No. 293 .

Ook het Oxford/Astra Seneca vaccin dat miv komende week wordt toegediend, was er dus in de huidige vorm niet geweest zonder dat dit kindje omgebracht was. Over het kindje is een en ander bekend, want de Amerikaanse FDA heeft onderzoek gedaan ivm de issue herkomst DNA.

Probleem is dat je je door allerlei moeilijk leesbare Engelse farmaceutische artikelen heen moet worstelen.

Ik heb besloten het vaccin om deze reden niet te nemen. Zeker nu ik wat achtergrond ken bij het ongeboren kindje realiseer ik me: het jochie heeft een naam, en die staat in de palm van Gods hand.

Ik ben benieuwd hoe anderen hier tegen aan kijken.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Cellijnen geaborteerde kinderen gebruikt voor corona vaccin

Berichtdoor Mortlach » 03 jan 2021 01:11

Chan schreef:Dit topic werd eerder besproken, maar het is nu actueel en niet altijd de correcte/volledige informatie (RD, internet) is voor handen. Vandaar dit onderwerp.

De vaccins zijn gemaakt met behulp van doorgekweekte cellen die oorspronkelijk zijn genomen uit het lichaam van geaborteerde ongeboren kinderen. Dat zal bekend zijn.

De meeste vaccins die Nederland zal distribueren, die van Moderna, Pfizer, AstraZenica én Janssen R&D zijn getest respectievelijk gemaakt op dergelijke cellijnen . De overige twee (Sanofi/GSK en Curevac) zijn waarschijnlijk niet geproduceerd met gebruikmaking van deze cellijnen.

Oxford/Astra Zeneca gebruikte de cellijn genaamd HEK-293 voor de productie (!) van hun vaccin en Pfizer en Moderna hebben deze cellijn gebruikt voor het testen (!) in de ontwikkelfase van hun vaccin.


Volgens mij hebben zowel Pfizer en Moderna ontkent dat ze met stamcellen hebben gewerkt.

op deze site staat het volgende:
https://www.uab.edu/news/youcanuse/item ... 19-vaccine

Myth: The COVID-19 vaccines were developed using fetal tissue.
Neither the Pfizer nor the Moderna vaccine uses cell lines that originated in fetal tissue taken from the body of an aborted baby at any stage of design, development or production.

Ook het Oxford/Astra Seneca vaccin dat miv komende week wordt toegediend, was er dus in de huidige vorm niet geweest zonder dat dit kindje omgebracht was. Over het kindje is een en ander bekend, want de Amerikaanse FDA heeft onderzoek gedaan ivm de issue herkomst DNA.


Hola, hola hola, dat is wel meteen weer ontzettend gechargeerde taal. Omgebracht? Hoe weet je dat het niet ging om een "natuurlijke miskraam"? Dat zijn juridisch-technisch gezien ook abortussen, namelijk. Nog steeds tragisch, natuurlijk, maar niet hetzelfde wat jij er nu van maakt.

Probleem is dat je je door allerlei moeilijk leesbare Engelse farmaceutische artikelen heen moet worstelen.


De kans is inderdaad groot dat je dan belangrijke details over het hoofd ziet of gewoon verkeerd begrijpt, zie boven.

Ik heb besloten het vaccin om deze reden niet te nemen. Zeker nu ik wat achtergrond ken bij het ongeboren kindje realiseer ik me: het jochie heeft een naam, en die staat in de palm van Gods hand.

Ik ben benieuwd hoe anderen hier tegen aan kijken.


Tja, hoe ver ga je terug als je naar de bronnen van medische handelingen kijkt. Hoe veel patiënten zijn er tegen hun wil behandeld met experimentele medicijnen en technieken voordat ze eindelijk de juiste vorm te pakken hadden? Als je gaat terugzoeken, dan zie je vaak dat vrouwen, gevangenen of zwakzinnigen gewoon als proefkonijn werden misbruikt. Als je consequent wilt zijn, moet je echt heel veel van de modernde medische praktijk afwijzen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chan
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jun 2016 18:10

Re: Cellijnen geaborteerde kinderen gebruikt voor corona vaccin

Berichtdoor Chan » 03 jan 2021 01:43

op die site staat:

Neither the Pfizer nor the Moderna vaccine uses cell lines that originated in fetal tissue taken from the body of an aborted baby at any stage of design, development or production.

En strikt genomen klopt dat. Maar zoals ik hierboven al aangaf: Pfizer en Moderna gebruikten de cellijnen wel degelijk om het vaccin te testen. Itt AstraZeneca/Oxford, die ontwikkelde het vaccin eruit (met nanogrammen DNA van het kind er waarschijnlijk in).

Dit is de bron: https://cogforlife.org/
ga dan in het hoofdmenu naar 'Vaccines' en dan naar 'Covid19' vaccines. Dit is weliswaar een christelijke bron (van christelijke farmaceuten), maar ze linken door naar 'seculiere' wetenschappelijke literatuur en naar de pharmaceuten zelf.

De website die u noemde is dus onvolledig (en aangezien het gaat om de ethiek van de lezer derhalve mi misleidend. Daar was dit mij precies om te doen.


Het staat vast dat het om een abortus ging die door de moeder werd gevraagd op sociale indicatie. Dat weten we precies omdat de 'producent' van de cellijn in een hearing door de FDA is ondervraagd. Die hearing was nodig om te onderzoeken of er DNA issues waren. Aalemaal bekend.

Wat we ook weten, is dat het weefsel van het kindje binnen zeer korte moest worden versneden om het niertje (bij HEK-293) resp. het netvlies uit het oogje (PER-6) nog te kunnen gebruiken.
Hoe dit bij dit jongetje en meisje precies is gegaan weten we niet, maar uit wetenschappelijke literatuur (niet christelijk dus, Canadian Journal of Medical Science) weten we dat het eerder voorkwam dat "het hartje nog klopte". Bekend en te ondersteunen door onverdachte bron, met vindplaats.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Cellijnen geaborteerde kinderen gebruikt voor corona vaccin

Berichtdoor Mortlach » 03 jan 2021 02:39

Chan schreef:En strikt genomen klopt dat. Maar zoals ik hierboven al aangaf: Pfizer en Moderna gebruikten de cellijnen wel degelijk om het vaccin te testen. Itt AstraZeneca/Oxford, die ontwikkelde het vaccin eruit (met nanogrammen DNA van het kind er waarschijnlijk in).

Dit is de bron: https://cogforlife.org/
ga dan in het hoofdmenu naar 'Vaccines' en dan naar 'Covid19' vaccines. Dit is weliswaar een christelijke bron (van christelijke farmaceuten), maar ze linken door naar 'seculiere' wetenschappelijke literatuur en naar de pharmaceuten zelf.

De website die u noemde is dus onvolledig (en aangezien het gaat om de ethiek van de lezer derhalve mi misleidend. Daar was dit mij precies om te doen.


Hmm, zo te zien heb je gelijk, gegeven dat ook ik moet toegeven deze papers niet te kunnen lezen, dus ik kan enkel Ctrl-Ffen naar "293" en dan komt dat inderdaad een aantal keer voor. Ik vind het teleurstellend dat de fabrikanten hier niet gewoon open over zijn. Maar verder, ik ben geen christen, dus verder is dat geen onoverkomelijk bezwaar voor mij.

Hoe dit bij dit jongetje en meisje precies is gegaan weten we niet, maar uit wetenschappelijke literatuur (niet christelijk dus, Canadian Journal of Medical Science) weten we dat het eerder voorkwam dat "het hartje nog klopte". Bekend en te ondersteunen door onverdachte bron, met vindplaats.


Ik blijf me storen aan die emotioneel gechargeerde taal. "kindje" "jochie", "het kloppende hartje", manipulatief gedoe. Straks is het nog "een potentiële vader, hij was vast arts geworden en was zo goed met dieren geweest!" Dat hele hartje dat klopt is sinds kort het heetste hangijzer in de (Amerikaanse) abortuspolitiek, ongetwijfeld onder druk van de evangelische pressiegroepen. Hoewel ik het ook zelf heb meegemaakt in het medische systeem in Ierland. Ik verwerp het allemaal.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chan
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jun 2016 18:10

Re: Cellijnen geaborteerde kinderen gebruikt voor corona vaccin

Berichtdoor Chan » 03 jan 2021 18:03

Jammer dat u zich hieraan stoort, maar persoonlijk vind ik dat 'kindje' een passende benaming is.
Het jongetje waarvan de nier werd weggenomen was 18 weken oud.
Het meisje waarvan het netvlies uit het oogje werd genomen ook.
Met 4,5 maand zijn alle organen volkomen volgroeid, lengte ca 16 cm.

Omdat onderzoek is gedaan naar de risico’s van het inbrengen van ‘lichaamsvreemd DNA’, is vrij veel over ze bekend. De Amerikaanse FDA heeft namelijk onderzocht wat de herkomst is van de cellijnen. De ‘maker’ van de cellijnen, dr. Alex van der Eb, een Nederlander, van de Universiteit Leiden, antwoordde aldus op de ondervragingen (het werd woordelijk genotuleerd):

‘De nier van de foetus (met een onbekende familiehistorie) werd verkregen in 1972. De exacte datum is niet meer bekend. De foetus was voor zover ik me kan herinneren compleet normaal. Niets was er mis mee. De redenen voor de abortus waren niet bekend aan mij. Ik wist dat waarschijnlijk toentertijd maar ben het vergeten. Hoe dan ook de niertjes van de foetus werden eruit genomen’.

‘Kortom, ik heb het netvlies van de foetus verwijderd. Van een gezonde foetus voor zover ik kon zien. 18 weken oud. Er was niets speciaals aan de familiegeschiedenis, of met de zwangerschap. Die was geheel normaal tot de 18e week. Naar bleek was het een abortus op sociale indicatie. Het was eenvoudigweg omdat de moeder het kind kwijt wilde. Wij begrepen dat er toestemming was etcetera. Dit was in 1985. De cellen werden geïsoleerd in oktober 1985 in de Universiteit Leiden, in mijn lab.’

“‘Kunt u eens iets vertellen over de neurologische geschiedenis van de vader en de moeder van de foetus, zowel de vader als de moeder? ‘Welnu, de moeder was geheel normaal, dat wist ik. Er was niets mis met de moeder. Ze had minstens al twee kinderen gehad in hetzelfde ziekenhuis in Leiden die geheel gezond waren. De vader was onbekend, niet bij het ziekenhuis want dat was opgeschreven en er werd geschreven: onbekende vader. En dat laatste was ook de reden waarom de abortus werd uitgevoerd’.”


zie: USA Food and Drug Administration, Center for Biologics Evaluation and Research, Vaccines and Related Biological Products Advisory Committee, meeting 16-5-2001,
https://wayback.archive-it.org/7993/201 ... 0t1_01.pdf



Voor mij hebben we het hier zeker over een kindje. Het doel van de abortus was natuurlijk niet de cellen te verkijgen, maar tegelijkertijd geldt: zonder de abortus hadden we dit vaccin nu niet. Noch die van Pfizer/Moderna (want die werden op HEK-293 cellen getest), noch die van AstraZeneca (want die werd op de cellijn zelf ontwikkeld).

Los daarvan is bekend dat het weefsel van het kindje binnen minuten moest worden versneden, binnen het uur zou het weefsel dood en dus onbruikbaar zijn geweest. Waar de abortus plaats vond (in Heemstede) is op enige afstand van het lab te Leiden. We weten niet hoe het gegaan is en daar heb ik geen standpunt over. Wel is uit één seculiere wetenschappelijke bron (Canadian Journal of Medical Medicine) bekend dat in gevallen in het verdere verleden "het hartje nog klopte bij aankomst in het lab".

Het gebruik van lichaamsdelen van geaborteerde kinderen voor vaccinontwikkeling is overigens niet uniek. Zo heeft de gelauwerde en alom gerespecteerde viroloog Dr. Stanley Plotkin in een officieel onderzoek verklaard dat voor één van zijn vaccinatie-onderzoeken het weefsel van 76 geaborteerde kinderen nodig was. Zie https://www.youtube.com/watch?v=o06qJA0 ... 2&index=10. Op 11-1-2018, 17:28u op de in de video aangegeven tijd.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Cellijnen geaborteerde kinderen gebruikt voor corona vaccin

Berichtdoor Mortlach » 03 jan 2021 18:53

Chan schreef:Jammer dat u zich hieraan stoort, maar persoonlijk vind ik dat 'kindje' een passende benaming is.
Het jongetje waarvan de nier werd weggenomen was 18 weken oud.
Het meisje waarvan het netvlies uit het oogje werd genomen ook.
Met 4,5 maand zijn alle organen volkomen volgroeid, lengte ca 16 cm.


Echt? Waarom duurt een zwangerschap dan 9 maanden? Wat doet die foetus die tweede helft van de tijd? En mij is altijd geleerd dat hersenen pas 'volgroeid' zijn op je 21ste. Jaar, welteverstaan, niet weken.

Voor mij hebben we het hier zeker over een kindje. Het doel van de abortus was natuurlijk niet de cellen te verkijgen,


Nee, gelukkig niet zeg. Dat zou pas een ethische overtreding zijn!

maar tegelijkertijd geldt: zonder de abortus hadden we dit vaccin nu niet. Noch die van Pfizer/Moderna (want die werden op HEK-293 cellen getest), noch die van AstraZeneca (want die werd op de cellijn zelf ontwikkeld).


Los daarvan is bekend dat het weefsel van het kindje binnen minuten moest worden versneden, binnen het uur zou het weefsel dood en dus onbruikbaar zijn geweest. Waar de abortus plaats vond (in Heemstede) is op enige afstand van het lab te Leiden. We weten niet hoe het gegaan is en daar heb ik geen standpunt over. Wel is uit één seculiere wetenschappelijke bron (Canadian Journal of Medical Medicine) bekend dat in gevallen in het verdere verleden "het hartje nog klopte bij aankomst in het lab".[/qupte]

Tja, ik zei al, dat "kloppend hartje" doet mij echt niets. Het hart is een pomp en niet de mystieke levensbron die mensen er soms van proberen te maken. Weet je wie ook kloppende harten hadden? De bijna 2 miljoen mensen die aan Covid19 zijn overleden, maar daar schijnt niemand zich druk om te maken.



Tja, en zo lang dat allemaal ethisch en transparant gebeurt en er geen abortussen worden uitgevoerd met als reden om weefsel te verkrijgen, dan zie ik daar echt het probleem niet mee.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Cellijnen geaborteerde kinderen gebruikt voor corona vaccin

Berichtdoor irmo » 03 jan 2021 19:31

[quote="Mortlach"]Echt? Waarom duurt een zwangerschap dan 9 maanden? Wat doet die foetus die tweede helft van de tijd?


Zich de pest vervelen natuurlijk, wat anders? Anders lees je je even normaal in voordat je het standpunt van een ander belachelijk gaat maken ofzo....is normaal toch niet zo moeilijk voor jou?

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Cellijnen geaborteerde kinderen gebruikt voor corona vaccin

Berichtdoor irmo » 03 jan 2021 19:32

Mortlach schreef:Echt? Waarom duurt een zwangerschap dan 9 maanden? Wat doet die foetus die tweede helft van de tijd?



Zich de pest vervelen natuurlijk, wat anders? Anders lees je je even normaal in voordat je het standpunt van een ander belachelijk gaat maken ofzo....is normaal toch niet zo moeilijk voor jou?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Cellijnen geaborteerde kinderen gebruikt voor corona vaccin

Berichtdoor Mortlach » 03 jan 2021 20:22

irmo schreef:Zich de pest vervelen natuurlijk, wat anders? Anders lees je je even normaal in voordat je het standpunt van een ander belachelijk gaat maken ofzo....is normaal toch niet zo moeilijk voor jou?


Goed, ik word inderdaad een beetje kriegel van dat emotioneel gechargeerde taalgebruik. Daarnaast is de thuissituatie op dit moment wat gespannen, maar dat zou ik niet zo moeten afreageren. Excuses.

Dat gezegd, als je het gebruik van stamcellen afwijst, zul je toch een hoop medische zaken tegenwoordig moeten afwijzen en in de toekomst steeds meer, waarschijnlijk. Plus dat er wel meer ingrepen zijn ontwikkeld met ethisch zeer afkeurenswaardig gedrag zoals opereren/experimenteren op mensen die dat niet wilden.

En uiteindelijk kun je het ook zo bekijken. Die abortus was 50 jaar geleden sowieso uitgevoerd. Met abortus verbieden voorkom je immers geen abortussen. Ik heb 10 jaar in Ierland gewoond waar abortus verboden was, en daar ging het ook gewoon door hoor.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Cellijnen geaborteerde kinderen gebruikt voor corona vaccin

Berichtdoor irmo » 03 jan 2021 20:28

Mortlach schreef:Goed, ik word inderdaad een beetje kriegel van dat emotioneel gechargeerde taalgebruik. Daarnaast is de thuissituatie op dit moment wat gespannen, maar dat zou ik niet zo moeten afreageren. Excuses.


Ik vind het prima. Ik ben deze uitschieters alleen niet zo gewend van jou, daarom viel het op. En hoe je het ook bekijkt, na 4 maanden heb je een levend wezen in je buik. Het is geen voetbal die je even wegtrapt als je geen zin meer hebt. Dus dat emotionele taalgebruik vind ik nog wel meevallen.


Mortlach schreef:Dat gezegd, als je het gebruik van stamcellen afwijst, zul je toch een hoop medische zaken tegenwoordig moeten afwijzen en in de toekomst steeds meer, waarschijnlijk. Plus dat er wel meer ingrepen zijn ontwikkeld met ethisch zeer afkeurenswaardig gedrag zoals opereren/experimenteren op mensen die dat niet wilden.

En uiteindelijk kun je het ook zo bekijken. Die abortus was 50 jaar geleden sowieso uitgevoerd. Met abortus verbieden voorkom je immers geen abortussen. Ik heb 10 jaar in Ierland gewoond waar abortus verboden was, en daar ging het ook gewoon door hoor.



dat geloof ik graag, maar daarom heb ik nog wel het recht om tegen dit soort verachtelijke praktijken te protesteren. Mijn stem te laten horen en te vinden dat het laag bij de gronds is. Dat jij mijn standpunt duidelijk neit begrijpt betekent zeker niet dat je me dan maar de mond kan snoeren omdat het je ff niet lekker uitkomt. Je respecteert een ander maar fatsoenlijk. En dat begrip en respect dat mis ik duidelijk aan beide kanten van het abortusdebat, als ik dat zo mag zeggen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Cellijnen geaborteerde kinderen gebruikt voor corona vaccin

Berichtdoor Mortlach » 03 jan 2021 20:52

irmo schreef:Ik vind het prima. Ik ben deze uitschieters alleen niet zo gewend van jou, daarom viel het op. En hoe je het ook bekijkt, na 4 maanden heb je een levend wezen in je buik. Het is geen voetbal die je even wegtrapt als je geen zin meer hebt. Dus dat emotionele taalgebruik vind ik nog wel meevallen.


Nogmaals, dat komt door mijn stressniveau. Ik zal me proberen in te houden. Wat emotioneel taalgebruik zijn we het dus niet eens en dat mag. Maar daarbij, de keuze om abortus te laten uitvoeren ligt bij de moeder en we kennen daar verder weinig over. Zo maar zeggen dat ze "er geen zin meer in had" is volgens mij niet juist, want dat weten we gewoon niet. Misschien was het financieel, misschien psychisch, misschien sociaal, etc.

dat geloof ik graag, maar daarom heb ik nog wel het recht om tegen dit soort verachtelijke praktijken te protesteren. Mijn stem te laten horen en te vinden dat het laag bij de gronds is. Dat jij mijn standpunt duidelijk neit begrijpt betekent zeker niet dat je me dan maar de mond kan snoeren omdat het je ff niet lekker uitkomt. Je respecteert een ander maar fatsoenlijk. En dat begrip en respect dat mis ik duidelijk aan beide kanten van het abortusdebat, als ik dat zo mag zeggen.


Tja, dat krijg je een beetje als je maar vaak genoeg voor babymoordenaar wordt uitgemaakt. Dan brokkelt dat respect dat ik kan opbrengen inderdaad wel een beetje af. Ik heb dan weer het idee dat mensen die abortus direct zouden verbieden geen idee hebben welke ellende dat allemaal aanricht, of het kan ze niets schelen, want het kloppende foetushartje gaat boven alles! Daar heb ik er in Ierland wel genoeg van gezien. Maar als je dus tegen abortus protesteert, dan protesteer je mijns inziens dus voor alle ellende die je daarmee zou aanrichten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Cellijnen geaborteerde kinderen gebruikt voor corona vaccin

Berichtdoor irmo » 03 jan 2021 21:40

Mortlach schreef:Nogmaals, dat komt door mijn stressniveau. Ik zal me proberen in te houden. Wat emotioneel taalgebruik zijn we het dus niet eens en dat mag. Maar daarbij, de keuze om abortus te laten uitvoeren ligt bij de moeder en we kennen daar verder weinig over. Zo maar zeggen dat ze "er geen zin meer in had" is volgens mij niet juist, want dat weten we gewoon niet. Misschien was het financieel, misschien psychisch, misschien sociaal, etc.


Je excuses zijn geaccepteerd hoor :wink: . Ik hoop dat je stresslevel weer wat naar beneden gaat, het is niet leuk om je zo te voelen. En voor de rest ben ik het nog steeds niet met je eens :mrgreen:
Mortlach schreef:Tja, dat krijg je een beetje als je maar vaak genoeg voor babymoordenaar wordt uitgemaakt. Dan brokkelt dat respect dat ik kan opbrengen inderdaad wel een beetje af. Ik heb dan weer het idee dat mensen die abortus direct zouden verbieden geen idee hebben welke ellende dat allemaal aanricht, of het kan ze niets schelen, want het kloppende foetushartje gaat boven alles! Daar heb ik er in Ierland wel genoeg van gezien. Maar als je dus tegen abortus protesteert, dan protesteer je mijns inziens dus voor alle ellende die je daarmee zou aanrichten.


Als dat het enige is wat je ervan hebt begrepen, dan heb je duidelijk een aantal dingen gemist, jammer.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Cellijnen geaborteerde kinderen gebruikt voor corona vaccin

Berichtdoor Marnix » 03 jan 2021 22:03

Chan schreef:Dit topic werd eerder besproken, maar het is nu actueel en niet altijd de correcte/volledige informatie (RD, internet) is voor handen. Vandaar dit onderwerp.

De vaccins zijn gemaakt met behulp van doorgekweekte cellen die oorspronkelijk zijn genomen uit het lichaam van geaborteerde ongeboren kinderen. Dat zal bekend zijn.

De meeste vaccins die Nederland zal distribueren, die van Moderna, Pfizer, AstraZenica én Janssen R&D zijn getest respectievelijk gemaakt op dergelijke cellijnen . De overige twee (Sanofi/GSK en Curevac) zijn waarschijnlijk niet geproduceerd met gebruikmaking van deze cellijnen.

Oxford/Astra Zeneca gebruikte de cellijn genaamd HEK-293 voor de productie (!) van hun vaccin en Pfizer en Moderna hebben deze cellijn gebruikt voor het testen (!) in de ontwikkelfase van hun vaccin.

HEK-293 staat voor: Human Embryonic Kidney (‘nier’), Specimen No. 293 .

Ook het Oxford/Astra Seneca vaccin dat miv komende week wordt toegediend, was er dus in de huidige vorm niet geweest zonder dat dit kindje omgebracht was. Over het kindje is een en ander bekend, want de Amerikaanse FDA heeft onderzoek gedaan ivm de issue herkomst DNA.

Probleem is dat je je door allerlei moeilijk leesbare Engelse farmaceutische artikelen heen moet worstelen.

Ik heb besloten het vaccin om deze reden niet te nemen. Zeker nu ik wat achtergrond ken bij het ongeboren kindje realiseer ik me: het jochie heeft een naam, en die staat in de palm van Gods hand.

Ik ben benieuwd hoe anderen hier tegen aan kijken.


Er valt denk ik een hoop over te zeggen. Ik ben tegen abortus en dat er ook cellijnen zijn gebruikt van een kindje dat ooit geaborteerd is (ook al is dat heel lang doorontwikkeld) is jammer. Men is bezig om daar alternatieven voor te vinden. Tegelijkertijd hebben vaccins ontzettend veel levens gered. Daarnaast is het kind niet om die reden geaborteerd en dit vaccin boycotten om deze reden gaat geen mensenlevens redden maar juist mensenlevens kosten. Daarom hoop ik dat er goede alternatieven komen maar ga ik het vaccin niet boycotten, principieel zijn ten koste van mensenlevens is niet de goede manier.

Het is volgens mij zo’n klassiek dilemma. Je mag niet liegen. Iemand heeft onderduikers in de oorlog, krijgt soldaten op bezoek en hem wordt gevraagd: heb je onderduikers? Dan kan je principieel ja zeggen want je mag niet liegen. Maar dan zijn de onderduikers verloren. Abortus mag niet maar nu is er een vaccin ontwikkeld en gebruik gemaakt van een lijn die ver afstamt van een foetus. Het vaccin kan heel veel levens redden. Je moet bij de afweging of je iets moet doen wel de voors en tegens afwegen, niet alleen de tegens. En de ethische afweging is dan: de vaccins zijn er al, ook al is dat niet op de meest ethische manier gegaan, je kan het principieel weigeren maar je redt er geen levens mee, als iedereen het leeft worden miljoenen levens gered. Toch?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chan
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jun 2016 18:10

Re: Cellijnen geaborteerde kinderen gebruikt voor corona vaccin

Berichtdoor Chan » 03 jan 2021 22:59

Ik ben het er mee eens dat er een grote ‘ethische afstand’ bestaat tussen het zich laten vaccineren en de concrete daad van abortus op een 18 weken oud kind. In die zin is iemand inderdaad niet persoonlijk medeverantwoordelijk en is vaccineren in directe zin niet ethisch verwerpelijk.

Maar houdt het hier dan op? Er is toch zeker meer dan dit over te zeggen?

Het is toch heel gewoon dat mensen kleding boycotten die door kinderarbeid is gemaakt? Ook daar is toch sprake van grote ethische ‘afstand’ tussen onze aankoop en de jonge fabrieksarbeider?

Ik veroordeel niemand, maar voor mij is het een kwestie van het persoonlijke geweten. De gewetens van de ongelovige mens lijkt op het gebied van klimaat, ecologie en sociale rechtvaardigheid, lijken beter gevormd te zijn dan die van de christenen mbt abortus.

Voorbeeld? het Oxford/Astra Zeneca-vaccin is gemaakt met het adenovirus uit wilde chimpansees. Maar dat zijn beschermde dieren, die mogen niet worden gedood of zelfs maar gevangen. De onderzoekers hebben de virussen daarom uit chimpansee-poep gehaald en het daarna in het laboratorium gekweekt (Fransen, ND).

Welnu, dit zegt mijn geweten: niet nemen.

Natuurlijk heb ik de - overigens evenzeer indirecte, op afstand staande, maatschappelijke - verantwoordelijkheid om mijn steentje bij te dragen aan het benodigde % groepsimmuniteit.

Maar ik heb ook een andere verantwoordelijkheid: een statement maken:

Er was een 18 weken oud, compleet, volmaakt gevormd ongeboren kind van 16 cm, in mijn overtuiging een menselijke persoon, wonderbaar geschapen naar het beeld van God - ze zou nu een volwassen vrouw zijn geweest - die niet meer leeft, en aan wiens nier of netvlies we de cellen danken die ons zoveel jaar later het vaccin opleverde.
Reden voor mij persoonlijk om me niet te laten vaccineren.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Cellijnen geaborteerde kinderen gebruikt voor corona vaccin

Berichtdoor Marnix » 04 jan 2021 00:08

Chan schreef:Ik ben het er mee eens dat er een grote ‘ethische afstand’ bestaat tussen het zich laten vaccineren en de concrete daad van abortus op een 18 weken oud kind. In die zin is iemand inderdaad niet persoonlijk medeverantwoordelijk en is vaccineren in directe zin niet ethisch verwerpelijk.

Maar houdt het hier dan op? Er is toch zeker meer dan dit over te zeggen?

Het is toch heel gewoon dat mensen kleding boycotten die door kinderarbeid is gemaakt? Ook daar is toch sprake van grote ethische ‘afstand’ tussen onze aankoop en de jonge fabrieksarbeider?

Ik veroordeel niemand, maar voor mij is het een kwestie van het persoonlijke geweten. De gewetens van de ongelovige mens lijkt op het gebied van klimaat, ecologie en sociale rechtvaardigheid, lijken beter gevormd te zijn dan die van de christenen mbt abortus.

Voorbeeld? het Oxford/Astra Zeneca-vaccin is gemaakt met het adenovirus uit wilde chimpansees. Maar dat zijn beschermde dieren, die mogen niet worden gedood of zelfs maar gevangen. De onderzoekers hebben de virussen daarom uit chimpansee-poep gehaald en het daarna in het laboratorium gekweekt (Fransen, ND).

Welnu, dit zegt mijn geweten: niet nemen.

Natuurlijk heb ik de - overigens evenzeer indirecte, op afstand staande, maatschappelijke - verantwoordelijkheid om mijn steentje bij te dragen aan het benodigde % groepsimmuniteit.

Maar ik heb ook een andere verantwoordelijkheid: een statement maken:

Er was een 18 weken oud, compleet, volmaakt gevormd ongeboren kind van 16 cm, in mijn overtuiging een menselijke persoon, wonderbaar geschapen naar het beeld van God - ze zou nu een volwassen vrouw zijn geweest - die niet meer leeft, en aan wiens nier of netvlies we de cellen danken die ons zoveel jaar later het vaccin opleverde.
Reden voor mij persoonlijk om me niet te laten vaccineren.


Die mening mag je hebben. Maar waarom maak je een statement en wie gaat door dat statement tot inkeer komen? Abortus is helaas legaal en ook met ons tegen abortus ga je dat niet voorkomen. En dat dat kind ooit geaborteerd is is erg en dat er stamcellen van een ooit geaborteerd kind zijn doorgekweekt en nu gebruikt zijn is erg maar het vaccin redt wel tal van levens. En ik weet niet of je als kind ingeent bent maar dan heb je al tal van die vaccins ontvangen. Hoe het ook is, wat ik wel weet is dat als iedereen jouw keuze zou volgen dat 0 ongeboren levens zou redden en tal van geboren levens zou kosten en het nog veel meer consequenties zou hebben. Dat is de prijs van je principiele houding, of het is makkelijk om principieel te zijn omdat je weet dat voldoende anderen zich toch wel laten inenten zodat het virus alsnog verdwijnt.

Nogmaals, je mag tegen zijn maar je moet wel doordrongen zijn van het feit dat tegen zijn, dat het niet hebben van een vaccin ook verstrekkende gevolgen heeft. Jaren lockdowns en allerlei beperkingen, heel veel coronadoden, depressiviteit etcetera. En het enige wat je ermee bereikt is dat er misschien iemand hoort dat je tegen abortus bent. Maar dat signaal kan je sowieso wel afgeven. Als ik mag laat ik me graag inenten en ik ben net zo goed tegen abortus en als het kan laat ik dat ook wel weten. In zie niet in waarom je dat vooral kenbaar wil maken door een levensreddend vaccin uit principes te weigeren.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten