De scheiding tussen kerk en staat

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: De scheiding tussen kerk en staat

Berichtdoor StillAwake » 06 jan 2022 12:14

Speedy schreef:Jammer dat je dit zo neerzet. Calvijn heeft Servet niet laten executeren. De overheid wilde van Servet van omdat hij tweespalt en onrust bracht, wat een opstand zou kunnen geven. En de medestanders gebruikte de situatie om de overheid en Calvijn in kwaaddaglicht te stellen. Calvijn heeft geprobeerd dit tegen te houden, alleen de overheid voerde uiteindelijk na de rechtszaak het vonnis uit.

Bron: Calvijnonderzoek van de laatste jaren, via Refo500, via diverse publicaties van Calvijnkenners.

"Wanneer hij hier komt, als mijn gezag ook maar iets waard is, zal ik niet toestaan dat hij levend vertrekt." is nu niet echt een opmerking waar datgene wat jij nu zo stellig stelt uit blijkt.

En Calvijn heeft geprobeerd de verbranding om te zetten in een onthoofding, maar ook daar ga je best wel dood van.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Biblebeltkeel
Mineur
Mineur
Berichten: 146
Lid geworden op: 06 jan 2022 09:50

Re: De scheiding tussen kerk en staat

Berichtdoor Biblebeltkeel » 06 jan 2022 12:19

StillAwake schreef:kerken werken allemaal mee met "lgbtq, massa immigratie, feminisme, slopen Nederlandse tradities"?
Leg uit...


Cu is voor massa immigratie. SGP ook vanwege constructieve houding ondanks wat ze zeggen. Woorden zijn goedkoop.

Feminisme is in opkomst in de kerken omdat de kerken steeds meer vrouwen in het ambt hebben. Daarnaast zeggen kerken je kan niet op bijbelse gronden tegen het gegeven zijn van een twee ouder werkend gezin. Dus je kan lekker met de wereld meedoen en allebei carrier maken. Refogezinnen krijgen steeds minder kinderen.

Kerken zeggen dat je zwarte piet niet meer mag vieren omdat dat beledigend is en beledigen mag niet volgens de bijbel. Als iemand aangeeft ergens aanstoot aan te hebben moet je vanuit de bijbel dat respecteren. Maar geen enkele kerk zegt dat de Nederlander beledigd word door het kapot maken van zijn tradities. Ook hoor je ze niet over de boerka.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: De scheiding tussen kerk en staat

Berichtdoor StillAwake » 06 jan 2022 12:26

Biblebeltkeel schreef:Cu is voor massa immigratie. SGP ook vanwege constructieve houding ondanks wat ze zeggen. Woorden zijn goedkoop.

Feminisme is in opkomst in de kerken omdat de kerken steeds meer vrouwen in het ambt hebben. Daarnaast zeggen kerken je kan niet op bijbelse gronden tegen het gegeven zijn van een twee ouder werkend gezin. Dus je kan lekker met de wereld meedoen en allebei carrier maken. Refogezinnen krijgen steeds minder kinderen.

Kerken zeggen dat je zwarte piet niet meer mag vieren omdat dat beledigend is en beledigen mag niet volgens de bijbel. Als iemand aangeeft ergens aanstoot aan te hebben moet je vanuit de bijbel dat respecteren. Maar geen enkele kerk zegt dat de Nederlander beledigd word door het kapot maken van zijn tradities. Ook hoor je ze niet over de boerka.

CU is nog steeds geen kerk, en de SGP ook niet.
En het toelaten van vrouwen in de ambten heeft niet zozeer te maken met feministisch gedachtengoed, maar meer met een kritischer wijze van het lezen van de Bijbel, en een verminderende invloed van de traditie op de wijze van lezen.
En wijs me gerust de Bijbelse grond aan om twee werkende ouders te veroordelen, ik ken deze teksten namelijk niet zo uit het hoofd.
Het klopt dat refo-gezinnen steeds minder kinderen krijgen, maar hoe dat aan "lgbtq, massa immigratie, feminisme, slopen Nederlandse tradities" te linken valt ontgaat me ten enen male.

En even voor jouw info: de hele sinterklaastraditie is in refo-kringen nooit echt heel populair geweest, dus het hele zwarte Piet verhaal bij de verwatering van de refo-zuil neer te leggen slaat echt als een tang op een varken...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Biblebeltkeel
Mineur
Mineur
Berichten: 146
Lid geworden op: 06 jan 2022 09:50

Re: De scheiding tussen kerk en staat

Berichtdoor Biblebeltkeel » 06 jan 2022 12:29

StillAwake schreef:CU is nog steeds geen kerk, en de SGP ook niet.
En het toelaten van vrouwen in de ambten heeft niet zozeer te maken met feministisch gedachtengoed, maar meer met een kritischer wijze van het lezen van de Bijbel, en een verminderende invloed van de traditie op de wijze van lezen.
En wijs me gerust de Bijbelse grond aan om twee werkende ouders te veroordelen, ik ken deze teksten namelijk niet zo uit het hoofd.
Het klopt dat refo-gezinnen steeds minder kinderen krijgen, maar hoe dat aan "lgbtq, massa immigratie, feminisme, slopen Nederlandse tradities" te linken valt ontgaat me ten enen male.

En even voor jouw info: de hele sinterklaastraditie is in refo-kringen nooit echt heel populair geweest, dus het hele zwarte Piet verhaal bij de verwatering van de refo-zuil neer te leggen slaat echt als een tang op een varken...


Wat een onzin ik kom uit de Bible belt en al die refos zijn voor zwarte piet.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De scheiding tussen kerk en staat

Berichtdoor Marnix » 06 jan 2022 12:30

Biblebeltkeel schreef:Ik haal dat argument uit het oude testament aan omdat linkse christenen op dezelfde manier het oude testament gebruiken om vluchtelingen toe te laten. Gij was immers ook vreemdeling in Egypte. De bijbel is geen Febo waar je kan kiezen welke snack(wat lekkers) je eruit wil halen. Consistentie moet er zijn. Je kan niet zeggen ik beroep om op dit deel uit het oude testament maar niet dat deel omdat dat mij niet lekker uitkomt


Nee de Bijbel is inderdaad geen snack, die je kan laten buikspreken om je rechtse gedachtegoed te kunnen voeden. Of slavernij goed te kunnen praten. Of een totaal gebrek aan gastvrijheid. Je kan de Bijbel alleen maar lezen in de lijn naar Jezus Christus toe en niet in het oude testament blijven hangen. Met offers, tempeldienst waarbij het geloof er met name voor de Joden was en niet voor de heidenen. Door Jezus verandert alles en dat lijkt je niet te willen accepteren. En blijkbaar ben je daarom teleurgesteld, omdat mensen de Bijbel niet zoals jij proberen te gebruiken voor eigen gewin. q

Biblebeltkeel schreef:Er zijn genoeg christenen fan van Orban enzo. Ze zijn niet allemaal even links als jou. Kom uit de biblebelt naast de Veluwe. De vallei regio. Als je die mensen kan overtuigen dat het ware christendom rechts is is dat winst. Linkse mensen doen dit ook door te zegggen dat als je geen vluchtelingen wil dat je dan een slechte christen bent e. Naar de hel gaat. Ondanks dat ze niets met geloof hebben en het achterlijk vinden. Het is meta politiek bedrijven


Preken / zeggen dat als je niet op die en die partij stemt, je je aan allerlei regels houdt, je naar de hel gaat komen met name in de orthodoxe rechterflank voor.

Biblebeltkeel schreef:Toen ik er achter kwam dat kerken allemaal meewerken met lgbtq, massa immigratie, feminisme, slopen Nederlandse tradities ben ik er in een 10 jarig proces langzaam van af gekeerd. Uiteindelijk heb ik voor het welzijn van mijn volk gekozen. En dat gaat niet samen met de kerk.

Was vroeger al rechts enzo. Op mijn gereformeerde middelbare was de meerderheid van de jongens voor PVV maar dat werd zwaar onderdrukt je mocht niet zeggen dat je voor PVV was.


"Wie zijn leven wil winnen zal het verliezen, wie het wil verliezen zal het behouden" zei Jezus. Niet gek dat een keuze voor jezelf, voor behoud, macht, veiligheid etcetera een keuze tegen God is geworden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De scheiding tussen kerk en staat

Berichtdoor Marnix » 06 jan 2022 12:32

Biblebeltkeel schreef:Wat een onzin ik kom uit de Bible belt en al die refos zijn voor zwarte piet.


De reformatorisch gezindte was doorgaans niet zo'n fan van Sinterklaas. Daar zijn op dit forum wel wat discussies over gevoerd. Zie ook bijvoorbeeld:
https://www.rd.nl/artikel/256453-doe-ni ... klaasfeest
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Biblebeltkeel
Mineur
Mineur
Berichten: 146
Lid geworden op: 06 jan 2022 09:50

Re: De scheiding tussen kerk en staat

Berichtdoor Biblebeltkeel » 06 jan 2022 12:36

Marnix schreef:De reformatorisch gezindte was doorgaans niet zo'n fan van Sinterklaas. Daar zijn op dit forum wel wat discussies over gevoerd. Zie ook bijvoorbeeld:
https://www.rd.nl/artikel/256453-doe-ni ... klaasfeest


Ze hebben het geprobeerd uit te bannen maar het is niet echt gelukt omdat het kerkvolk er aan vast bleef houden. In Zuid Afrika si het de gereformeerden wel gelukt maar in Nederland. Refos vieren het gwn ondanks het heidense karakter want je eert er geen vreemde god mee. Het is gewoon een traditie net zoals volksdansen.

Biblebeltkeel
Mineur
Mineur
Berichten: 146
Lid geworden op: 06 jan 2022 09:50

Re: De scheiding tussen kerk en staat

Berichtdoor Biblebeltkeel » 06 jan 2022 12:44

Marnix schreef:Nee de Bijbel is inderdaad geen snack, die je kan laten buikspreken om je rechtse gedachtegoed te kunnen voeden. Of slavernij goed te kunnen praten. Of een totaal gebrek aan gastvrijheid. Je kan de Bijbel alleen maar lezen in de lijn naar Jezus Christus toe en niet in het oude testament blijven hangen. Met offers, tempeldienst waarbij het geloof er met name voor de Joden was en niet voor de heidenen. Door Jezus verandert alles en dat lijkt je niet te willen accepteren. En blijkbaar ben je daarom teleurgesteld, omdat mensen de Bijbel niet zoals jij proberen te gebruiken voor eigen gewin. q



Preken / zeggen dat als je niet op die en die partij stemt, je je aan allerlei regels houdt, je naar de hel gaat komen met name in de orthodoxe rechterflank voor.



"Wie zijn leven wil winnen zal het verliezen, wie het wil verliezen zal het behouden" zei Jezus. Niet gek dat een keuze voor jezelf, voor behoud, macht, veiligheid etcetera een keuze tegen God is geworden.


Je kan net zo goed zeggen dat de bijbel niet voor het karretje van links gedachtegoed kan spannen. Goedkope woorden dus. Ook begrippen als naastenliefde zijn vaaag. Want liefde naar wie? Naar welke partij. Wie zijn de mensen in nood? Zijn datde Nederlanders die last hebben van criminaliteit of de buitenlanders die naar hier willen komen omdat ze zelf niets van hun eigen land hebben gemaakt.

Er is niets in de bijbel wat zich uitspreekt tegen de slavernij of je moet met vage begrippen komen als slavernij is geen naastenliefde dus daarom mag het niet. Maar dan spreek je Paulus tegen die spreekt uit naam van de Heilige Geest. Dus dan volg je niet jouw geliefde nieuw testament.

Conclusie christendom is voor jou niets meer dan een feel goed geloof wat is in te passen in de moderne linkse tijd.

Biblebeltkeel
Mineur
Mineur
Berichten: 146
Lid geworden op: 06 jan 2022 09:50

Re: De scheiding tussen kerk en staat

Berichtdoor Biblebeltkeel » 06 jan 2022 12:49

Marnix schreef:De reformatorisch gezindte was doorgaans niet zo'n fan van Sinterklaas. Daar zijn op dit forum wel wat discussies over gevoerd. Zie ook bijvoorbeeld:
https://www.rd.nl/artikel/256453-doe-ni ... klaasfeest



Dat er discussie over worden gevoerd en dat er tegen geschreven word bewijst dat de traditie nog steeds in ere word gehouden in Zuid Afrika doet niemand aan zwarte piet daar zijn er geen discussies meer over omdat het daar was uitgebannen.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: De scheiding tussen kerk en staat

Berichtdoor StillAwake » 06 jan 2022 12:50

Biblebeltkeel schreef:Wat een onzin ik kom uit de Bible belt en al die refos zijn voor zwarte piet.

Nu ben ik je echt kwijt.
Alle refo's zijn voor Zwarte Piet, en net beweer je nog dat de verwatering van zwarte piet te wijten is aan de kerken...

Weet je, het is best leuk om af en toe een trol te voeren, maar je kunt het trollerige ook overdrijven ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: De scheiding tussen kerk en staat

Berichtdoor StillAwake » 06 jan 2022 12:52

Biblebeltkeel schreef:Je kan net zo goed zeggen dat de bijbel niet voor het karretje van links gedachtegoed kan spannen. Goedkope woorden dus. Ook begrippen als naastenliefde zijn vaaag. Want liefde naar wie? Naar welke partij. Wie zijn de mensen in nood? Zijn datde Nederlanders die last hebben van criminaliteit of de buitenlanders die naar hier willen komen omdat ze zelf niets van hun eigen land hebben gemaakt.

Er is niets in de bijbel wat zich uitspreekt tegen de slavernij of je moet met vage begrippen komen als slavernij is geen naastenliefde dus daarom mag het niet. Maar dan spreek je Paulus tegen die spreekt uit naam van de Heilige Geest. Dus dan volg je niet jouw geliefde nieuw testament.

Conclusie christendom is voor jou niets meer dan een feel goed geloof wat is in te passen in de moderne linkse tijd.

Buitenlanders die niks van hun eigen land gemaakt hebben.
Vertel, wat heb jij concreet opgebouwd aan je eigen land?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Biblebeltkeel
Mineur
Mineur
Berichten: 146
Lid geworden op: 06 jan 2022 09:50

Re: De scheiding tussen kerk en staat

Berichtdoor Biblebeltkeel » 06 jan 2022 12:55

StillAwake schreef:Nu ben ik je echt kwijt.
Alle refo's zijn voor Zwarte Piet, en net beweer je nog dat de verwatering van zwarte piet te wijten is aan de kerken...

Weet je, het is best leuk om af en toe een trol te voeren, maar je kunt het trollerige ook overdrijven ;-)


Wat ik bedoel te zeggen ja je hebt een kleine minderheid die het niet viert om religieuze redenen maar nu heb je ook kerken die zwart piet traditie aanvallen omdat je anders de negers beledigd. En dat rijmen ze met hun. Geloof omdat ze zeggen ja je mag mensen geen aanstoot geven of beledigen. Maar dat de Nederlander beledigd word door een traditie die word gesloopt? Geen enkele kerk spreekt zich daarvoor uit.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: De scheiding tussen kerk en staat

Berichtdoor hans0166 » 06 jan 2022 13:00

met grote stappen snel thuis... oftewel van "scheiding tussen kerk en staat" naar "vluchtelingen" en 'zwarte piet" .. wie het volgt mag het zeggen.

[edit]
en zeer kapitaalkrachtig... wat wil je nog meer

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: De scheiding tussen kerk en staat

Berichtdoor StillAwake » 06 jan 2022 13:16

Biblebeltkeel schreef:Ik heb HBO gedaan vriend. Heb genoeg belasting betaald. Al betaal ik liever zo min mogelijk aan deze staat. Mijn familie heeft tonnen aan erfbeslastig betaald. En al zou ik uit een arme familie komen in een sociale huurwoning ik heb nog steeds het recht om geen verslechtering te willen en geen buitenlanders te willen die hier de cultuur kapot maken.

Ik kan me niet herinneren dat wij vrienden zijn.
En prachtig dat je HBO gedaan hebt, maar wat je daarmee aan dit land hebt opgebouwd ontgaat me.
Overigens is het HBO een goed voorbeeld van een steeds lager aangeschreven staande opleiding (MTS-ers die 30 jaar geleden van school kwamen deden dat met meer kennis dan HTS-ers nu), dus van HBO sla ik nu ook weer niet achterover.
En aangezien je net zei dat je op de middelbare school klasgenoten had die voor de PVV waren werk je vast nog niet heel lang, en zal dat "genoeg belasting betaald" ook wel meevallen.

En je hebt volkomen gelijk dat je ook uit een arme familie en een sociale huurwoning dezelfde rechten hebt.
Je verwijt anderen echter dat ze hun land niet hebben opgebouwd. En laat dat nu net los staan van waar je woont of hoe rijk je familie is.

Jij stelt dat vluchtelingen uit andere landen (sorry, ik weet even geen ander woord, maar ben me er ter dege van bewust dat de wereldgeschiedenis alleen jouw oma als vluchteling erkent heeft) niets aan hun land opgebouwd hebben. Maar je komt niet verder dan je school afmaken en belasting betalen met wat jijzelf hebt opgebouwd aan het land waarin je woont??
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Biblebeltkeel
Mineur
Mineur
Berichten: 146
Lid geworden op: 06 jan 2022 09:50

Re: De scheiding tussen kerk en staat

Berichtdoor Biblebeltkeel » 06 jan 2022 13:22

StillAwake schreef:Ik kan me niet herinneren dat wij vrienden zijn.
En prachtig dat je HBO gedaan hebt, maar wat je daarmee aan dit land hebt opgebouwd ontgaat me.
Overigens is het HBO een goed voorbeeld van een steeds lager aangeschreven staande opleiding (MTS-ers die 30 jaar geleden van school kwamen deden dat met meer kennis dan HTS-ers nu), dus van HBO sla ik nu ook weer niet achterover.
En aangezien je net zei dat je op de middelbare school klasgenoten had die voor de PVV waren werk je vast nog niet heel lang, en zal dat "genoeg belasting betaald" ook wel meevallen.

En je hebt volkomen gelijk dat je ook uit een arme familie en een sociale huurwoning dezelfde rechten hebt.
Je verwijt anderen echter dat ze hun land niet hebben opgebouwd. En laat dat nu net los staan van waar je woont of hoe rijk je familie is.

Jij stelt dat vluchtelingen uit andere landen (sorry, ik weet even geen ander woord, maar ben me er ter dege van bewust dat de wereldgeschiedenis alleen jouw oma als vluchteling erkent heeft) niets aan hun land opgebouwd hebben. Maar je komt niet verder dan je school afmaken en belasting betalen met wat jijzelf hebt opgebouwd aan het land waarin je woont??


Meeste buitenlander groepen -behoudens blanken en oost aziaten- kunnen geen land opbouwen. Hun landen functioneren slecht. Als de Marokkanen zogenaamd Nederland mee hebben helpen opbouwen waarom zijn dan de Marokkanen in Marokko hun eigen land vergeten op te bouwen.

Je argumentatie raakt kant nog wal. De meeste buitenlander groepen hebben een netto negatief effect dus zij bouwen niets op maar zijn een last voor de rest van de inwoners.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten