De scheiding tussen kerk en staat

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

De scheiding tussen kerk en staat

Berichtdoor elburger » 25 nov 2020 08:45

Gisterenavond, 24 nov.. heb ik met veel belangstelling gekeken via het NPO 2e kamerkanaal naar het overleg over de wet die Covid-19 maatregelen wettelijk maakt. Tot mijn verbazing, en eigenlijk ook weer niet, werden er door verschillende partijen bezwaren gemaakt tegen het feit dat gebedshuizen, van welke orgine dan ook, een uitzonderingspositie bezitten tov bijvoorbeeld, theaters, horeca, ministeries, etc, etc. Het was tenenkrommend hoe sprekers van D'66, PvdA, Groen-links, en enige andere politieke partijen vertegenwoordige sprekers hun aanvallen op CU en de SGP ten woorde brachten. Het was een strijd met argumenten waarin christelijk Nederland, zo werd het gebracht, een uitzonderingspositie heeft als het gaat om wetgeving omtrend Covid-19.
Nu weet ik dat bijv D'66 niets heeft met het feit van scheiding tussen kerk en staat. Deze heer noemde het ook, uw club". Respect voor de hr Stoffer van de SGP en de jonge vrouw van de CU, die zo beproefd werden, maar vasthoudend, onderbouwend antwoorden op de aanvallen.
Ik hoop nooit dat deze partijen de meerderheid krijgen in de 1e en 2e kamer, want dan zal m.i. de grondwet worden herschreven en zal de scheiding tussen kerk en staat uit de grondwet worden gehaald. In mijn sombere gedachten zie ik de 17e en 18e eeuw in Engeland, Ierland en Schotland weer opdoemen.( zal gelukkig nooit zover komen) maar bloedvergieten en vrijuit het Woord verkondigen wat toen gebeurde zal in deze tijd niet meer mogelijk zijn, toch?!
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De scheiding tussen kerk en staat

Berichtdoor Marnix » 25 nov 2020 09:35

elburger schreef:Gisterenavond, 24 nov.. heb ik met veel belangstelling gekeken via het NPO 2e kamerkanaal naar het overleg over de wet die Covid-19 maatregelen wettelijk maakt. Tot mijn verbazing, en eigenlijk ook weer niet, werden er door verschillende partijen bezwaren gemaakt tegen het feit dat gebedshuizen, van welke orgine dan ook, een uitzonderingspositie bezitten tov bijvoorbeeld, theaters, horeca, ministeries, etc, etc. Het was tenenkrommend hoe sprekers van D'66, PvdA, Groen-links, en enige andere politieke partijen vertegenwoordige sprekers hun aanvallen op CU en de SGP ten woorde brachten. Het was een strijd met argumenten waarin christelijk Nederland, zo werd het gebracht, een uitzonderingspositie heeft als het gaat om wetgeving omtrend Covid-19.
Nu weet ik dat bijv D'66 niets heeft met het feit van scheiding tussen kerk en staat. Deze heer noemde het ook, uw club". Respect voor de hr Stoffer van de SGP en de jonge vrouw van de CU, die zo beproefd werden, maar vasthoudend, onderbouwend antwoorden op de aanvallen.
Ik hoop nooit dat deze partijen de meerderheid krijgen in de 1e en 2e kamer, want dan zal m.i. de grondwet worden herschreven en zal de scheiding tussen kerk en staat uit de grondwet worden gehaald. In mijn sombere gedachten zie ik de 17e en 18e eeuw in Engeland, Ierland en Schotland weer opdoemen.( zal gelukkig nooit zover komen) maar bloedvergieten en vrijuit het Woord verkondigen wat toen gebeurde zal in deze tijd niet meer mogelijk zijn, toch?!


Hm ja, tegelijkertijd vind ik het ook stom dat ze telkens allerlei uitzonderingen verzinnen die nergens voor nodig zijn. In de uitleg bleek namelijk dat de uitzondering niets te maken heeft met de scheiding van kerk en staat (wat trouwens niet inhoudt dat de kerk zich niet aan de grondwet hoeft te houden) maar kerken officieel weer niet onder publiek toegankelijke gebouwen te vallen (hoewel ik hoop dat ze dat in de praktijk toch wel zijn). Maar dit hele gedoe had eenvoudig opgelost kunnen worden door geen uitzondering voor kerken te maken. Nu krijg je van mensen die het niet op het christendom / religies hebben weer allemaal scheve gezichten: Jahoor, waarom moet iedereen overal een mondkapje op binnen maar krijgt de kerk weer een uitzondering? En dat is ook raar, gelukkig zijn ze in de meeste kerken zo verstandig om desondanks toch gewoon een mondkapje te adviseren en vaak zelfs te verplichten. Hoe moeilijk kan het ook zijn. Je moet dan vanaf de deur totdat je op je plek zit (dat is bij ons ongeveer 15 seconden) een mondkapje dragen. En als je zit mag hij weer af. Kleine moeite toch? Dus ik snap niet waar men zich zo druk om maakt. Ik had liever gezien dat ze het gewoon ook voor kerken hadden verplicht. Had een hoop gezeur gescheeld.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Biblebeltkeel
Mineur
Mineur
Berichten: 146
Lid geworden op: 06 jan 2022 09:50

Re: De scheiding tussen kerk en staat

Berichtdoor Biblebeltkeel » 06 jan 2022 09:57

elburger schreef:Gisterenavond, 24 nov.. heb ik met veel belangstelling gekeken via het NPO 2e kamerkanaal naar het overleg over de wet die Covid-19 maatregelen wettelijk maakt. Tot mijn verbazing, en eigenlijk ook weer niet, werden er door verschillende partijen bezwaren gemaakt tegen het feit dat gebedshuizen, van welke orgine dan ook, een uitzonderingspositie bezitten tov bijvoorbeeld, theaters, horeca, ministeries, etc, etc. Het was tenenkrommend hoe sprekers van D'66, PvdA, Groen-links, en enige andere politieke partijen vertegenwoordige sprekers hun aanvallen op CU en de SGP ten woorde brachten. Het was een strijd met argumenten waarin christelijk Nederland, zo werd het gebracht, een uitzonderingspositie heeft als het gaat om wetgeving omtrend Covid-19.
Nu weet ik dat bijv D'66 niets heeft met het feit van scheiding tussen kerk en staat. Deze heer noemde het ook, uw club". Respect voor de hr Stoffer van de SGP en de jonge vrouw van de CU, die zo beproefd werden, maar vasthoudend, onderbouwend antwoorden op de aanvallen.
Ik hoop nooit dat deze partijen de meerderheid krijgen in de 1e en 2e kamer, want dan zal m.i. de grondwet worden herschreven en zal de scheiding tussen kerk en staat uit de grondwet worden gehaald. In mijn sombere gedachten zie ik de 17e en 18e eeuw in Engeland, Ierland en Schotland weer opdoemen.( zal gelukkig nooit zover komen) maar bloedvergieten en vrijuit het Woord verkondigen wat toen gebeurde zal in deze tijd niet meer mogelijk zijn, toch?!


Achja met de massa immigratie die jij voorstaat en de toenemende ontkerkelijking en het afnemende geboortecijfer onder de meest orthodoxe calvinisten zal het zekerlijk het geval zijn. Recht van klagen heeft u ook niet echt. U moet in uw eigen bed gaan liggen wat u zelf gemaakt heeft.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De scheiding tussen kerk en staat

Berichtdoor Marnix » 06 jan 2022 11:18

Biblebeltkeel schreef:Achja met de massa immigratie die jij voorstaat en de toenemende ontkerkelijking en het afnemende geboortecijfer onder de meest orthodoxe calvinisten zal het zekerlijk het geval zijn. Recht van klagen heeft u ook niet echt. U moet in uw eigen bed gaan liggen wat u zelf gemaakt heeft.


Waar maak je uit op dat Elburger massa-immigratie voorstaat? Ik volg hem al een poosje op dit forum, we zijn het ook regelmatig oneens maar dit heb ik bij hem niet echt waargenomen.

Daarnaast is het ook niet zo relevant. Of Elburger, jij en ik nu voor of tegen immigratie zijn, los daarvan zie je dat Nederland en andere landen in het Westen snel ontkerkelijken. Ook als we de grenzen potdicht hadden gehouden was dit gebeurd want het grootste deel van deze veranderingen kwam van binnenuit. Het heeft dus weinig zin om deze dingen erbij te halen. Deze veranderingen is niet tegen te houden, we worden steeds meer een minderheid. Dat kan problemen geven maar ook nieuwe kansen. De Bijbel houdt volop rekening met dit scenario waarin we een minderheid zijn die niet vaak niet begrepen wordt, soms zelfs vervolgd... en roept ons nergens op om koste wat het kost te proberen een meerderheid te zijn, zo veel mogelijk kinderen te krijgen etcetera. Wel om open te zijn naar de samenleving en te getuigen van Hem. op dat punt valt ons, christenen wel genoeg te verwijten de afgelopen decennia. We worden ook niet opgeroepen om alle fronten geaccepteerd te worden door een seculiere samenleving.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Biblebeltkeel
Mineur
Mineur
Berichten: 146
Lid geworden op: 06 jan 2022 09:50

Re: De scheiding tussen kerk en staat

Berichtdoor Biblebeltkeel » 06 jan 2022 11:31

Marnix schreef:Waar maak je uit op dat Elburger massa-immigratie voorstaat? Ik volg hem al een poosje op dit forum, we zijn het ook regelmatig oneens maar dit heb ik bij hem niet echt waargenomen.

Daarnaast is het ook niet zo relevant. Of Elburger, jij en ik nu voor of tegen immigratie zijn, los daarvan zie je dat Nederland en andere landen in het Westen snel ontkerkelijken. Ook als we de grenzen potdicht hadden gehouden was dit gebeurd want het grootste deel van deze veranderingen kwam van binnenuit. Het heeft dus weinig zin om deze dingen erbij te halen. Deze veranderingen is niet tegen te houden, we worden steeds meer een minderheid. Dat kan problemen geven maar ook nieuwe kansen. De Bijbel houdt volop rekening met dit scenario waarin we een minderheid zijn die niet vaak niet begrepen wordt, soms zelfs vervolgd... en roept ons nergens op om koste wat het kost te proberen een meerderheid te zijn, zo veel mogelijk kinderen te krijgen etcetera. Wel om open te zijn naar de samenleving en te getuigen van Hem. op dat punt valt ons, christenen wel genoeg te verwijten de afgelopen decennia. We worden ook niet opgeroepen om alle fronten geaccepteerd te worden door een seculiere samenleving.


Ik ben geloofsafvallige, voormalig rechterflank-GKV en heb een tijdje geprobeerd mijn iets orthodoxer bij DGK mijn heil te zoeken. Maar dit is precies waarom ik niet geloof. Wat maakt het uit als Nederland islamiseerd en dat zoals reformatorischen in mijn dorp zeggen Utrechtse wijken als Overvecht en kabeleneiland zijn niet Nederland meer dat is buitenland. Want daar wonen geen Nederlandse mensen. Ik wil geen verslechtering meer criminaliteit, slechte statistieken. Ik wil geen ontwikkeling waarbij de boerka word gepromoot maar zwarte piet word gesloopt. Ik kan dat en mag dat willen. Ook staat er in de bijbel gaat heen en vermenigvuldigd u. Daarom dat mijn tante 8 kinderen heeft en andere oom 10 want dat was de oude gereformeerde gedachte. Die ontkerkelijking komt juist omdat de kerken geen invloed meer willen in het staatsbestel ze willen ook geen strategie voeren om invloed te verkrijgen zoals forum voor democratie. Het is allemaal ja we worden een minderheid en daar is niets aan te doen nee je moet dat niet stoppen door veel kinderen te krijgen dan ben je zoals orban en die is fout.

Jullie breken met alles wat Calvijn voorstaat die wou een christelijke staat. De bijbel geeft hier ook de ruimte toe.

Immigratie is immers onbijbels omdat dat alleen werd toegestaan onder strenge voorwaarden de vreemdelingen moesten leven volgens de wetten Israëls.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De scheiding tussen kerk en staat

Berichtdoor Marnix » 06 jan 2022 11:43

Biblebeltkeel schreef:Ik ben geloofsafvallige, voormalig rechterflank-GKV en heb een tijdje geprobeerd mijn iets orthodoxer bij DGK mijn heil te zoeken. Maar dit is precies waarom ik niet geloof. Wat maakt het uit als Nederland islamiseerd en dat zoals reformatorischen in mijn dorp zeggen Utrechtse wijken als Overvecht en kabeleneiland zijn niet Nederland meer dat is buitenland. Want daar wonen geen Nederlandse mensen. Ik wil geen verslechtering meer criminaliteit, slechte statistieken. Ik wil geen ontwikkeling waarbij de boerka word gepromoot maar zwarte piet word gesloopt. Ik kan dat en mag dat willen. Ook staat er in de bijbel gaat heen en vermenigvuldigd u. Daarom dat mijn tante 8 kinderen heeft en andere oom 10 want dat was de oude gereformeerde gedachte. Die ontkerkelijking komt juist omdat de kerken geen invloed meer willen in het staatsbestel ze willen ook geen strategie voeren om invloed te verkrijgen zoals forum voor democratie. Het is allemaal ja we worden een minderheid en daar is niets aan te doen nee je moet dat niet stoppen door veel kinderen te krijgen dan ben je zoals orban en die is fout.

Jullie breken met alles wat Calvijn voorstaat die wou een christelijke staat. De bijbel geeft hier ook de ruimte toe.

Immigratie is immers onbijbels omdat dat alleen werd toegestaan onder strenge voorwaarden de vreemdelingen moesten leven volgens de wetten Israëls.


In een oud-testamentische theocratie ja. Voor de nieuw-testamentische kerk is dat echter totaal niet relevant want dat is geen theocratie maar een gemeenschap in verdrukking en verstrooiing. Ons koninkrijk is niet hier op aarde, we streven niet naar macht hier op aarde. Maar je gelooft niet dus je motivatie is duidelijk anders. Je gelooft niet meer omdat gelovigen geen aards koninkrijk stichten waarin ze aan de macht zijn, hun tradities kunnen handhaven en andersdenkenden kunnen uitsluiten. Omdat de kerk dat niet doet ben je teleurgesteld. Het doet me denken aan de mensen die naar Jezus kwamen, hem zagen als nieuwe verlosser want Hij zou hen bevrijden van de Romeinen, het koningschap van David herstellen en gaan regeren zodat men al hun religieuze dingen weer probleemloos kon uitoefenen zonder buitenlanders om zich heen. En toen Jezus duidelijk maakte dat Hij een andere weg ging, van dienen in plaats van heersen, van lijden in plaats van triomferen, haakten ze teleurgesteld af. Als je dat soort dingen nastreeft wat uit alles blijkt snap ik dat je teleurgesteld bent want dat is niet wat Hij wil doen. Je kan Hem niet voor dat soort doelstellingen proberen te gebruiken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Biblebeltkeel
Mineur
Mineur
Berichten: 146
Lid geworden op: 06 jan 2022 09:50

Re: De scheiding tussen kerk en staat

Berichtdoor Biblebeltkeel » 06 jan 2022 11:49

Marnix schreef:In een oud-testamentische theocratie ja. Voor de nieuw-testamentische kerk is dat echter totaal niet relevant want dat is geen theocratie maar een gemeenschap in verdrukking en verstrooiing. Ons koninkrijk is niet hier op aarde, we streven niet naar macht hier op aarde. Maar je gelooft niet dus je motivatie is duidelijk anders. Je gelooft niet meer omdat gelovigen geen aards koninkrijk stichten waarin ze aan de macht zijn, hun tradities kunnen handhaven en andersdenkenden kunnen uitsluiten. Omdat de kerk dat niet doet ben je teleurgesteld. Het doet me denken aan de mensen die naar Jezus kwamen, hem zagen als nieuwe verlosser want Hij zou hen bevrijden van de Romeinen, het koningschap van David herstellen en gaan regeren zodat men al hun religieuze dingen weer probleemloos kon uitoefenen zonder buitenlanders om zich heen. En toen Jezus duidelijk maakte dat Hij een andere weg ging, van dienen in plaats van heersen, van lijden in plaats van triomferen, haakten ze teleurgesteld af. Als je dat soort dingen nastreeft wat uit alles blijkt snap ik dat je teleurgesteld bent want dat is niet wat Hij wil doen. Je kan Hem niet voor dat soort doelstellingen proberen te gebruiken.


Ik haal dat argument uit het oude testament aan omdat linkse christenen op dezelfde manier het oude testament gebruiken om vluchtelingen toe te laten. Gij was immers ook vreemdeling in Egypte. De bijbel is geen Febo waar je kan kiezen welke snack(wat lekkers) je eruit wil halen. Consistentie moet er zijn. Je kan niet zeggen ik beroep om op dit deel uit het oude testament maar niet dat deel omdat dat mij niet lekker uitkomt

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: De scheiding tussen kerk en staat

Berichtdoor StillAwake » 06 jan 2022 11:54

Biblebeltkeel schreef:Ik ben geloofsafvallige, voormalig rechterflank-GKV en heb een tijdje geprobeerd mijn iets orthodoxer bij DGK mijn heil te zoeken. Maar dit is precies waarom ik niet geloof. Wat maakt het uit als Nederland islamiseerd en dat zoals reformatorischen in mijn dorp zeggen Utrechtse wijken als Overvecht en kabeleneiland zijn niet Nederland meer dat is buitenland. Want daar wonen geen Nederlandse mensen. Ik wil geen verslechtering meer criminaliteit, slechte statistieken. Ik wil geen ontwikkeling waarbij de boerka word gepromoot maar zwarte piet word gesloopt. Ik kan dat en mag dat willen. Ook staat er in de bijbel gaat heen en vermenigvuldigd u. Daarom dat mijn tante 8 kinderen heeft en andere oom 10 want dat was de oude gereformeerde gedachte. Die ontkerkelijking komt juist omdat de kerken geen invloed meer willen in het staatsbestel ze willen ook geen strategie voeren om invloed te verkrijgen zoals forum voor democratie. Het is allemaal ja we worden een minderheid en daar is niets aan te doen nee je moet dat niet stoppen door veel kinderen te krijgen dan ben je zoals orban en die is fout.

Jullie breken met alles wat Calvijn voorstaat die wou een christelijke staat. De bijbel geeft hier ook de ruimte toe.

Immigratie is immers onbijbels omdat dat alleen werd toegestaan onder strenge voorwaarden de vreemdelingen moesten leven volgens de wetten Israëls.

Calvijn wilde wel meer waar we tegenwoordig niet meer zo'n fan van zijn.
Het laten executeren van politieke tegenstanders is bijvoorbeeld ook iets waar Calvijn niet vies van was, en ik ben toch blij dat dat inmiddels zelfs in de meest calvinistische kringen niet meer consequent wordt toegepast.

Je komt dus uit de rechterflank van de GKV, maar bent van je geloof gevallen omdat "kabeleneiland" (waar dat dan ook liggen mag) géén Nederlandse bewoners heeft??
Het kost me per reactie die je plaatst meer moeite om je serieus te nemen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: De scheiding tussen kerk en staat

Berichtdoor StillAwake » 06 jan 2022 11:59

Biblebeltkeel schreef:Ik haal dat argument uit het oude testament aan omdat linkse christenen op dezelfde manier het oude testament gebruiken om vluchtelingen toe te laten. Gij was immers ook vreemdeling in Egypte. De bijbel is geen Febo waar je kan kiezen welke snack(wat lekkers) je eruit wil halen. Consistentie moet er zijn. Je kan niet zeggen ik beroep om op dit deel uit het oude testament maar niet dat deel omdat dat mij niet lekker uitkomt

Dus jij gelooft niet, maar gaat voor anderen invullen hoe ze de Bijbel moeten lezen?
Ik heb nog nooit een christen ontmoet die met de door jou aangehaalde argumentatie naar vluchtelingen keek.
Wel vanuit een stuk naastenliefde, een stuk bewogenheid met de medemens, medelijden met de moeilijke achtergrond van deze of gene, of zelfs uit geldelijk gewin.
Maar de argumentatie: "de Joden zijn immers ook vreemdeling geweest in Egypte" ben ik nog nergens tegengekomen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Biblebeltkeel
Mineur
Mineur
Berichten: 146
Lid geworden op: 06 jan 2022 09:50

Re: De scheiding tussen kerk en staat

Berichtdoor Biblebeltkeel » 06 jan 2022 12:00

StillAwake schreef:Calvijn wilde wel meer waar we tegenwoordig niet meer zo'n fan van zijn.
Het laten executeren van politieke tegenstanders is bijvoorbeeld ook iets waar Calvijn niet vies van was, en ik ben toch blij dat dat inmiddels zelfs in de meest calvinistische kringen niet meer consequent wordt toegepast.

Je komt dus uit de rechterflank van de GKV, maar bent van je geloof gevallen omdat "kabeleneiland" (waar dat dan ook liggen mag) géén Nederlandse bewoners heeft??
Het kost me per reactie die je plaatst meer moeite om je serieus te nemen.


Toen ik er achter kwam dat kerken allemaal meewerken met lgbtq, massa immigratie, feminisme, slopen Nederlandse tradities ben ik er in een 10 jarig proces langzaam van af gekeerd. Uiteindelijk heb ik voor het welzijn van mijn volk gekozen. En dat gaat niet samen met de kerk.

Was vroeger al rechts enzo. Op mijn gereformeerde middelbare was de meerderheid van de jongens voor PVV maar dat werd zwaar onderdrukt je mocht niet zeggen dat je voor PVV was.

Biblebeltkeel
Mineur
Mineur
Berichten: 146
Lid geworden op: 06 jan 2022 09:50

Re: De scheiding tussen kerk en staat

Berichtdoor Biblebeltkeel » 06 jan 2022 12:02

StillAwake schreef:Dus jij gelooft niet, maar gaat voor anderen invullen hoe ze de Bijbel moeten lezen?
Ik heb nog nooit een christen ontmoet die met de door jou aangehaalde argumentatie naar vluchtelingen keek.
Wel vanuit een stuk naastenliefde, een stuk bewogenheid met de medemens, medelijden met de moeilijke achtergrond van deze of gene, of zelfs uit geldelijk gewin.
Maar de argumentatie: "de Joden zijn immers ook vreemdeling geweest in Egypte" ben ik nog nergens tegengekomen.


Er zijn genoeg christenen fan van Orban enzo. Ze zijn niet allemaal even links als jou. Kom uit de biblebelt naast de Veluwe. De vallei regio. Als je die mensen kan overtuigen dat het ware christendom rechts is is dat winst. Linkse mensen doen dit ook door te zegggen dat als je geen vluchtelingen wil dat je dan een slechte christen bent e. Naar de hel gaat. Ondanks dat ze niets met geloof hebben en het achterlijk vinden. Het is meta politiek bedrijven

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: De scheiding tussen kerk en staat

Berichtdoor Speedy » 06 jan 2022 12:04

StillAwake schreef:Het laten executeren van politieke tegenstanders is bijvoorbeeld ook iets waar Calvijn niet vies van was, en ik ben toch blij dat dat inmiddels zelfs in de meest calvinistische kringen niet meer consequent wordt toegepast.


Jammer dat je dit zo neerzet. Calvijn heeft Servet niet laten executeren. De overheid wilde van Servet van omdat hij tweespalt en onrust bracht, wat een opstand zou kunnen geven. En de medestanders gebruikte de situatie om de overheid en Calvijn in kwaaddaglicht te stellen. Calvijn heeft geprobeerd dit tegen te houden, alleen de overheid voerde uiteindelijk na de rechtszaak het vonnis uit.

Bron: Calvijnonderzoek van de laatste jaren, via Refo500, via diverse publicaties van Calvijnkenners.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: De scheiding tussen kerk en staat

Berichtdoor StillAwake » 06 jan 2022 12:06

Biblebeltkeel schreef:Toen ik er achter kwam dat kerken allemaal meewerken met lgbtq, massa immigratie, feminisme, slopen Nederlandse tradities ben ik er in een 10 jarig proces langzaam van af gekeerd. Uiteindelijk heb ik voor het welzijn van mijn volk gekozen. En dat gaat niet samen met de kerk.

Was vroeger al rechts enzo. Op mijn gereformeerde middelbare was de meerderheid van de jongens voor PVV maar dat werd zwaar onderdrukt je mocht niet zeggen dat je voor PVV was.

kerken werken allemaal mee met "lgbtq, massa immigratie, feminisme, slopen Nederlandse tradities"?
Leg uit...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: De scheiding tussen kerk en staat

Berichtdoor StillAwake » 06 jan 2022 12:10

Biblebeltkeel schreef:Er zijn genoeg christenen fan van Orban enzo. Ze zijn niet allemaal even links als jou. Kom uit de biblebelt naast de Veluwe. De vallei regio. Als je die mensen kan overtuigen dat het ware christendom rechts is is dat winst. Linkse mensen doen dit ook door te zegggen dat als je geen vluchtelingen wil dat je dan een slechte christen bent e. Naar de hel gaat. Ondanks dat ze niets met geloof hebben en het achterlijk vinden. Het is meta politiek bedrijven

Grappig, je kent me niet eens, en je weet al dat ik nogal links ben. Je hebt nog gelijk ook, ik ben linkshandig, maar daar houdt mijn links-zijn ook meteen op...
Vertel me dan maar eens op welk partij ik bij de laatste verkiezingen gestemd heb...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Biblebeltkeel
Mineur
Mineur
Berichten: 146
Lid geworden op: 06 jan 2022 09:50

Re: De scheiding tussen kerk en staat

Berichtdoor Biblebeltkeel » 06 jan 2022 12:13

StillAwake schreef:kerken werken allemaal mee met "lgbtq, massa immigratie, feminisme, slopen Nederlandse tradities"?
Leg uit...



Ik heb zelf vaak genoeg gehoord als je niet op een christelijke partij stemt ga je naar de hel. En we moeten vanuit de bijbel de mens in nood helpen. Maar de mensen in nood zijnn in de praktijk nooit de Nederlander. Het boeit niet dat die stijgend drugsgebruik, gebroken gezinnen, depressie klachten, drankmisbruik. Mijn opa was dominee die ging vroeger nog mensen uit de kroeg halen. Zie je dominee dat nou nog doen?


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten

cron