Katwijkse juwelier wil overvallers vergeven

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 799
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Katwijkse juwelier wil overvallers vergeven

Berichtdoor Prisma23 » 22 nov 2020 14:15

https://www.omroepwest.nl/nieuws/417557 ... nnen-lopen

Wat mij trof was vooral de zin:

Twee mannen van 22 en 27 jaar oud zijn opgepakt voor de overval. Vanuit zijn geloof is Kleen vergevingsgezind. 'Deze mensen beseffen niet wat ze hebben gedaan. Als ze berouw hebben, wil ik ze nog van harte vergeven ook.'

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Katwijkse juwelier wil overvallers vergeven

Berichtdoor benefietdiner » 22 nov 2020 16:56



Maar...... het is toch: 'zonder straf geen vergeving' of niet?

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Katwijkse juwelier wil overvallers vergeven

Berichtdoor Veendam » 22 nov 2020 21:22

benefietdiner schreef:

Maar...... het is toch: 'zonder straf geen vergeving' of niet?


Nee vergeving is juist niet de straf.
Zonder berouw geen vergeving bedoel je denk ik.

Het is echter zo dat je iemand vergeven kan, ook al heeft die persoon totaal geen berouw, maar dan is vergeven iets voor jezelf, dat jij er niet meer mee rond hoeft te lopen. Ik kan me goed herinneren wat een docent jaren geleden zei, bij pastoraat: Vergeven is uit handen geven aan een hogere rechter.

Als iemand oprecht berouw heeft en vraagt om vergeving, dan kan je het pas aan een ander wegschenken.
Als de overvallers niet beseffen wat ze hebben gedaan en daar dus ook geen besef van hebben van berouw, dan is het nu wegschenken van vergeving zonder enige waarde.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Katwijkse juwelier wil overvallers vergeven

Berichtdoor Marnix » 23 nov 2020 11:35

benefietdiner schreef:

Maar...... het is toch: 'zonder straf geen vergeving' of niet?


Dus als jij iets verkeerd hebt gedaan en jij zegt dat tegen die persoon en biedt je excuses aan zou de normale reactie zijn: Eerst moet je gestraft worden en dan wil ik je wel vergeven? Of als iemand bij jou komt en iets opbiecht en om vergeving vraagt? Kijk, als er bijvoorbeeld financiele schade en je kan dat betalen is het logisch dat als je spijt hebt, je die schade vergoedt. Maar als iemand schuld heeft en dat niet kan betalen sluit je hem toch niet op tot dat allemaal voldaan is als je die persoon hebt vergeven?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 799
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Katwijkse juwelier wil overvallers vergeven

Berichtdoor Prisma23 » 23 nov 2020 12:30

Deze juwelier is dus ook DJK die de website "woeste weg" runt?

http://www.dewoesteweg.nl/nieuws-2/

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Katwijkse juwelier wil overvallers vergeven

Berichtdoor Chaya » 23 nov 2020 13:37

benefietdiner schreef:Maar...... het is toch: 'zonder straf geen vergeving' of niet?

Nee hoor. Er zijn mensen die in staat zijn de ander eenzijdig te vergeven, zelfs zonder dat er vergeving gevraagd werd.
Zelfs zonder dat er een spoortje berouw getoond wordt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Katwijkse juwelier wil overvallers vergeven

Berichtdoor benefietdiner » 23 nov 2020 17:07

Prisma23 schreef:Deze juwelier is dus ook DJK die de website "woeste weg" runt?

http://www.dewoesteweg.nl/nieuws-2/


Ik denk het wel, zie de website: http://www.dewoesteweg.nl/nieuws-2/

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 799
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Katwijkse juwelier wil overvallers vergeven

Berichtdoor Prisma23 » 23 nov 2020 19:25


Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Katwijkse juwelier wil overvallers vergeven

Berichtdoor MoesTuin » 23 nov 2020 19:25

de Juwelier vandaag aan het woord....
Het getuigt en dwingt wel respect af....

https://www.omroepwest.nl/nieuws/417592 ... l-vergeven
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Katwijkse juwelier wil overvallers vergeven

Berichtdoor benefietdiner » 23 nov 2020 20:57

Erg lief van Kleen maar.... en voor veel christenen is vergeving en rechtvaardigmaking precies dezelfde begrippen, maar dat is onjuist. Er is geen vergeving zonder gerechtigheid.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Katwijkse juwelier wil overvallers vergeven

Berichtdoor Marnix » 23 nov 2020 22:41

benefietdiner schreef:Erg lief van Kleen maar.... en voor veel christenen is vergeving en rechtvaardigmaking precies dezelfde begrippen, maar dat is onjuist. Er is geen vergeving zonder gerechtigheid.


Misschien moet je je dan toch afvragen waarom dit gebeurt. Waarom er ook meer christenen zijn die dit doet. Waar christenen die om hun geloof gedood worden, om vergeving vragen voor wie hen dit aandoen in navolging van Christus die dat ook deed. Misschien moet je eens nadenken over wat het liefhebben van je vijanden waartoe Jezus ons oproept en het bidden voor je vijanden precies inhoudt. Dan ontdek je misschien waarom veel christenen hier anders in staan dan jij... en dat jij op dit punt misschien juist nog dingen moet leren. En je ontdekt dan ook dat dat niet ten koste van gerechtigheid gaat maar dan op een andere manier. Het gaat in de eerste instantie om genade voor zondaren. Krijgen wat je niet verdient, in Christus. En dat je het daarom anderen die het niet verdienen ook gunt. In Christus. Tegelijkertijd geef je de roep om gerechtigheid uit handen. Je neemt er geen afstand van maar je weet dat God uiteindelijk Rechter zal zijn en dat het spreken van recht en ook vergelding waar nodig, aan Hem toebehoort. En zoals je zelf hebt gekregen wat je niet had verdiend, genade toen je aan de verkeerde kant stond, hoop je dat anderen ook die genade mogen ontvangen. Vergeef ons onze schulden zoals wij vergeven die ons iets schuldig zijn. Er zit geen voorwaarde aan. Eerst moet er straf volgen, recht worden gedaan.... en dan kan ik die ander wel vergeven. Zo werkt het niet. Hopelijk mag je dat ontdekken. Want dat is de reden waarom veel christenen mensen vergeving, ook al krijgen ze er niets voor terug. Dat gaat over liefde en genade die bevrijdt van waar we van onszelf recht op zouden hebben.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Katwijkse juwelier wil overvallers vergeven

Berichtdoor benefietdiner » 24 nov 2020 08:59

Marnix schreef:Misschien moet je je dan toch afvragen waarom dit gebeurt. Waarom er ook meer christenen zijn die dit doet. Waar christenen die om hun geloof gedood worden, om vergeving vragen voor wie hen dit aandoen in navolging van Christus die dat ook deed. Misschien moet je eens nadenken over wat het liefhebben van je vijanden waartoe Jezus ons oproept en het bidden voor je vijanden precies inhoudt. Dan ontdek je misschien waarom veel christenen hier anders in staan dan jij... en dat jij op dit punt misschien juist nog dingen moet leren. En je ontdekt dan ook dat dat niet ten koste van gerechtigheid gaat maar dan op een andere manier. Het gaat in de eerste instantie om genade voor zondaren. Krijgen wat je niet verdient, in Christus. En dat je het daarom anderen die het niet verdienen ook gunt. In Christus. Tegelijkertijd geef je de roep om gerechtigheid uit handen. Je neemt er geen afstand van maar je weet dat God uiteindelijk Rechter zal zijn en dat het spreken van recht en ook vergelding waar nodig, aan Hem toebehoort. En zoals je zelf hebt gekregen wat je niet had verdiend, genade toen je aan de verkeerde kant stond, hoop je dat anderen ook die genade mogen ontvangen. Vergeef ons onze schulden zoals wij vergeven die ons iets schuldig zijn. Er zit geen voorwaarde aan. Eerst moet er straf volgen, recht worden gedaan.... en dan kan ik die ander wel vergeven. Zo werkt het niet. Hopelijk mag je dat ontdekken. Want dat is de reden waarom veel christenen mensen vergeving, ook al krijgen ze er niets voor terug. Dat gaat over liefde en genade die bevrijdt van waar we van onszelf recht op zouden hebben.

Dat een christen door geloof een bijzondere gratie verleed wordt is abnormaal of zoals velen zeggen ‘een wonder’ want alle mensen derven Gods heerlijkheid. Wij kunnen buiten Godsrecht om nooit zalig worden. Ds. P. de Vries heeft in refoweb vragenrubriek uitgebreid en antwoord geschreven ‘Zalig op rechtsgronden’. https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/23 ... tsgronden/
De Vries schrijft er bij: ‘Is dit stuk voor u/jou te hoog gegrepen, laat het dan liggen’ en dat zeg ik met hem ook tegen jou.
Ik ben het eens wat Veendam schreef:
Veendam schreef:Het is echter zo dat je iemand vergeven kan, ook al heeft die persoon totaal geen berouw, maar dan is vergeven iets voor jezelf, dat jij er niet meer mee rond hoeft te lopen. Ik kan me goed herinneren wat een docent jaren geleden zei, bij pastoraat: Vergeven is uit handen geven aan een hogere rechter.

Als iemand oprecht berouw heeft en vraagt om vergeving, dan kan je het pas aan een ander wegschenken.
Als de overvallers niet beseffen wat ze hebben gedaan en daar dus ook geen besef van hebben van berouw, dan is het nu wegschenken van vergeving zonder enige waarde.

Eens.
Daarvoor moeten de overvallers van Kleen gestraft worden overeenkomstig de wet ook al geeft Kleen vergeving.
Laatst gewijzigd door benefietdiner op 24 nov 2020 09:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Katwijkse juwelier wil overvallers vergeven

Berichtdoor elbert » 24 nov 2020 09:17

benefietdiner schreef:Maar...... het is toch: 'zonder straf geen vergeving' of niet?

Chaya schreef:Nee hoor. Er zijn mensen die in staat zijn de ander eenzijdig te vergeven, zelfs zonder dat er vergeving gevraagd werd.
Zelfs zonder dat er een spoortje berouw getoond wordt.
Het gaat er wel om om de goede begrippen te gebruiken.
Ik denk namelijk dat er zonder berouw geen herstel van relatie komt.
Je kunt iemand zonder berouw van de andere kant vergeven en dat kan voor het slachtoffer een goede manier zijn om dingen achter zich te laten, maar dat zorgt nog niet voor heling of herstel van de relatie. Die komt er pas als beide partijen het eens worden wat er mis is gegaan en wie daar schuld aan heeft.
Ook is het zo dat vergeving nog niet wil zeggen dat er geen straf moet volgen. Bijvoorbeeld: een incestslachtoffer kan de dader vergeven, maar de overheid is wel gerechtigd om de dader te straffen en ook het slachtoffer heeft alle recht om dan nog steeds die straf te eisen, tot heling van de dader. Want straf is soms ook nodig om de dader in te laten zien wat hij/zij verkeerd heeft gedaan.
Dat deed bijv. Rachael Denhollander (een christelijke turnster die misbruikt werd door de dokter van haar team): ze stond op voor gerechtigheid en stelde dat alleen zo er sprake zou zijn van heling. Want echte heling komt er niet als de misdaden onder het tapijt worden geveegd en de dader niet tot berouw komt.
Sterker nog: slachtoffers kunnen onder druk gezet worden om maar te vergeven en als dat gebeurt, worden ze daar nog meer slachtoffer door en dat kan nooit de bedoeling zijn.

Een citaat van haar:
Given your concerns that Christians can use God’s call to forgive as a weapon against survivors, did you feel at all apprehensive telling Nassar that you forgive him?

I did to an extent, because forgiveness can really be misapplied. Taken within the context of my statement, with the call for justice and with what I have done to couple forgiveness and justice, it should not be misunderstood. But I have found it very interesting, to be honest, that every single Christian publication or speaker that has mentioned my statement has only ever focused on the aspect of forgiveness. Very few, if any of them, have recognized what else came with that statement, which was a swift and intentional pursuit of God’s justice. Both of those are biblical concepts. Both of those represent Christ. We do not do well when we focus on only one of them.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Katwijkse juwelier wil overvallers vergeven

Berichtdoor Marnix » 24 nov 2020 11:16

Inderdaad. Je kan mensen wel vergeven die geen berouw hebben. Dat leidt dan inderdaad niet tot herstel. Ongeacht of de dader gestraft wordt of niet. Straf leidt ook geregeld niet tot berouw. Inderdaad goed om die twee zaken te scheiden.

benefietdiner schreef:Dat een christen door geloof een bijzondere gratie verleed wordt is abnormaal of zoals velen zeggen ‘een wonder’ want alle mensen derven Gods heerlijkheid. Wij kunnen buiten Godsrecht om nooit zalig worden. Ds. P. de Vries heeft in refoweb vragenrubriek uitgebreid en antwoord geschreven ‘Zalig op rechtsgronden’. https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/23 ... tsgronden/
De Vries schrijft er bij: ‘Is dit stuk voor u/jou te hoog gegrepen, laat het dan liggen’ en dat zeg ik met hem ook tegen jou.
Ik ben het eens wat Veendam schreef:

Eens.
Daarvoor moeten de overvallers van Kleen gestraft worden overeenkomstig de wet ook al geeft Kleen vergeving.


Ik ben het ook eens met wat Veendam schrijft. Waar het om gaat is dat twee verschillende dingen zijn. Kleen kan de overvallers vergeven. De overheid kan de overvallers alsnog vervolgen en straffen. Dat is prima. Dat is heel wat anders dan wanneer Kleen zelf voor gerechtigheid zou moeten zorgen. Zoals bij een lening, dat voorbeeld zie je in de Bijbel vaker terug. Je hebt iemand geld geleend, die kan het je niet terug betalen. Dan kan je zeggen: Ik vergeef je schuld, ik scheld het kwijt. De schuld is betaald, zonder dat die voldaan is. Verzoening zonder voldoening.

Maar jij zegt: Zonder voldoening geen verzoening, geen vergeving zonder gerechtigheid. Die volgorde klopt al niet. Want Kleen zegt: Ik vergeef het ze. Voordat er ook maar iets van straf is geweest. Blijkbaar hoeft Kleen geen straf te zien, heeft hij dat niet nodig om tot vergeving te komen. Daarnaast is hij ook niet de aanklager. Dat is de overheid. Die zegt: Je hebt de wet overtreden en daar staat straf op.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Katwijkse juwelier wil overvallers vergeven

Berichtdoor Chaya » 24 nov 2020 13:34

elbert schreef:Het gaat er wel om om de goede begrippen te gebruiken.
Ik denk namelijk dat er zonder berouw geen herstel van relatie komt.

Ik dacht aan Corrie tem Boom. Hoe zij menig maal eenzijdig kon vergeven.
Met de kampbeulen was sowieso geen relatie op te bouwen, of het moest ten bate van henzelf zijn en ze konden elk moment de relatie verbreken. Op brute wijze.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten