Katwijkse juwelier wil overvallers vergeven

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
LordJava
Verkenner
Verkenner
Berichten: 84
Lid geworden op: 08 dec 2020 12:02

Re: Katwijkse juwelier wil overvallers vergeven

Berichtdoor LordJava » 13 dec 2020 11:33

benefietdiner schreef:Ik heb geen christelijk onwaardige uitspraak gedaan zoals Chaya stelt en zeker niet als je maar een gedeelte van mijn reactie er uit pikt, de interpretatie is geheel voor Chaya haar rekening.

Als Kleen dit schrijft over Burggraaf
http://www.dewoesteweg.nl/gppb-en-zijn- ... sstoornis/

Is het van zelfsprekend dat je een gelijkwaardige reactie kan terug verwachten.

En Marnix het spreekwoordelijke 'de pot verwijt de ketel dat die zwart ziet' is ook op jou van toepassing.


Wat een walgelijk bericht over die meneer Burggraaf. Ik dacht dat dat soort smerige vechtpartijen voornamelijk in een bepaalde scene voorkwamen maar er zijn kennelijk ook nog andere omgevingen, zelfs waar je het nou juist niet zou hebben verwacht.
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfzekerheid, terwijl de slimmeriken één en al twijfel zijn.
~ Bertrand Russell ~

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Katwijkse juwelier wil overvallers vergeven

Berichtdoor benefietdiner » 13 dec 2020 12:52

LordJava schreef:Wat een walgelijk bericht over die meneer Burggraaf. Ik dacht dat dat soort smerige vechtpartijen voornamelijk in een bepaalde scene voorkwamen maar er zijn kennelijk ook nog andere omgevingen, zelfs waar je het nou juist niet zou hebben verwacht.
Geen lijn is zo dun als die tussen liefde en haat. Dat wordt soms heel duidelijk in de kerk, een zogenoemde ‘crime passionnel’. Dat zie je dus duidelijk tussen deze broeders Burggraaf en Kleen.

Ik moet er zelf ook steeds weer voor oppassen het niet toe te passen want het zit in mij en (naar mijn mening) ieder mens. Dat flinter dunnen draadje zit ook in gelovige van welke denominatie dan ook het: ‘goed en kwaad’. Al in het begin van de Bijbel worden we daarop gewezen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Katwijkse juwelier wil overvallers vergeven

Berichtdoor Marnix » 13 dec 2020 18:32

benefietdiner schreef:Ik heb geen christelijk onwaardige uitspraak gedaan zoals Chaya stelt en zeker niet als je maar een gedeelte van mijn reactie er uit pikt, de interpretatie is geheel voor Chaya haar rekening.

Als Kleen dit schrijft over Burggraaf
http://www.dewoesteweg.nl/gppb-en-zijn- ... sstoornis/

Is het van zelfsprekend dat je een gelijkwaardige reactie kan terug verwachten.

En Marnix het spreekwoordelijke 'de pot verwijt de ketel dat die zwart ziet' is ook op jou van toepassing.


Jawel, ondanks alle slechtheid in hoe men naar elkaar reageert past het jou niet om op basis daarvan te stellen dat ze beiden een plek in de hel zullen krijgen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Katwijkse juwelier wil overvallers vergeven

Berichtdoor benefietdiner » 13 dec 2020 18:49

Marnix schreef:Jawel, ondanks alle slechtheid in hoe men naar elkaar reageert past het jou niet om op basis daarvan te stellen dat ze beiden een plek in de hel zullen krijgen.
Je zou gelijk kunnen hebben mits ik de satirische vorm voorafgaande aan mijn zin met 'humor', die ik aanwendde, niet geplaatst zou hebben.

Gebruikersavatar
LordJava
Verkenner
Verkenner
Berichten: 84
Lid geworden op: 08 dec 2020 12:02

Re: Katwijkse juwelier wil overvallers vergeven

Berichtdoor LordJava » 14 dec 2020 12:53

Marnix schreef:Nee hoor, als dat gebeurt zullen ze daar hun zwaarden wel hebben ongesmeed tot ploegscharen. Net als dat wij daar niet meer zukken bakkeleien over linkse en rechtse standpunten ;-)


Zoals ik de bijbel lees zullen ze dat voordien gedaan moeten hebben. Inderdaad. Dus ik heb de woorden in je bericht waarin je het zelf zegt even vetgedrukt.

Verder lees ik in 1 Johannes 4,20 “Als iemand zou zeggen: Ik heb God lief, en hij zou zijn broeder haten, dan is hij een leugenaar. Want wie zijn broeder, die hij ziet, niet liefheeft, hoe kan hij God liefhebben, Die hij niet gezien heeft ”
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfzekerheid, terwijl de slimmeriken één en al twijfel zijn.
~ Bertrand Russell ~

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Katwijkse juwelier wil overvallers vergeven

Berichtdoor benefietdiner » 14 dec 2020 13:33

LordJava schreef:Zoals ik de bijbel lees zullen ze dat voordien gedaan moeten hebben. Inderdaad. Dus ik heb de woorden in je bericht waarin je het zelf zegt even vetgedrukt.

Verder lees ik in 1 Johannes 4,20 “Als iemand zou zeggen: Ik heb God lief, en hij zou zijn broeder haten, dan is hij een leugenaar. Want wie zijn broeder, die hij ziet, niet liefheeft, hoe kan hij God liefhebben, Die hij niet gezien heeft ”

Ja maar Marnix haalt een tekst uit de Bijbel aan uit Micha. En Micha profeteerden ook over de twee komst van onze Jezus als Micha zegt: Hij zal rechtspreken tussen machtige volken en verre landen. Ze zullen hun zwaarden omsmeden tot ploegijzers en hun speren omsmeden tot snoeimessen. Geen volk zal nog een ander volk aanvallen. Ze zullen niet meer leren oorlog voeren. Alle mensen zullen in vrede in hun eigen huis kunnen wonen. Niemand zal hun kwaad doen. Dit is wat de Heer Zelf zegt, en Hij zal het ook doen. Want alle volken leven nu nog op de manier die hun goden van hen vragen, maar wíj zullen dan voor altijd leven op de manier die onze Heer God van ons vraagt.(versie BasisBijbel).
Daar zien Marnix en ik naar uit, naar Zijn tweede komst. d:)b

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Katwijkse juwelier wil overvallers vergeven

Berichtdoor Marnix » 14 dec 2020 13:43

Precies. En de tekst uit Johannes houdt natuurlijk niet in dat christenen onderling nooit een keer ruzie of een conflict hebben....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Katwijkse juwelier wil overvallers vergeven

Berichtdoor Chaya » 14 dec 2020 13:46

benefietdiner schreef:Ik heb geen christelijk onwaardige uitspraak gedaan zoals Chaya stelt en zeker niet als je maar een gedeelte van mijn reactie er uit pikt, de interpretatie is geheel voor Chaya haar rekening.

Dat heb je wel gedaan en er ligt helemaal niets voor mijn rekening, aangezien Marnix dit ook vond.
Je maakt je er weer heel makkelijk af met je vuilpraat.
benefietdiner schreef:Geen lijn is zo dun als die tussen liefde en haat. Dat wordt soms heel duidelijk in de kerk, een zogenoemde ‘crime passionnel’. Dat zie je dus duidelijk tussen deze broeders Burggraaf en Kleen.

Ik moet er zelf ook steeds weer voor oppassen het niet toe te passen want het zit in mij
=
Welnu, je werd gewaarschuwd, neem het dan ter harte!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Katwijkse juwelier wil overvallers vergeven

Berichtdoor Chaya » 14 dec 2020 13:47

Marnix schreef:Precies. En de tekst uit Johannes houdt natuurlijk niet in dat christenen onderling nooit een keer ruzie of een conflict hebben....

Ik denk dat het in het geval GPPB vrijwel onmogelijk is. Ik vraag me af wie in zijn ogen wel deugt. :-k
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Katwijkse juwelier wil overvallers vergeven

Berichtdoor benefietdiner » 14 dec 2020 13:55

Chaya schreef:Dat heb je wel gedaan en er ligt helemaal niets voor mijn rekening, aangezien Marnix dit ook vond.
Je maakt je er weer heel makkelijk af met je vuilpraat.
ik schreef het al aan Marnix en ik schrijf het ook aan jou dat je gelijk zou kunnen hebben mits ik de satirische vorm voorafgaande aan mijn zin met 'humor', die ik aanwendde, niet geplaatst zou hebben. Het geld nog steeds voor Chaya goed lezen en geen halve zinnen citeren en interpreteren. (ja… ja... taalfouten zal ik wel geschreven hebben maar let op de inhoud dat is veel belangrijker).

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Katwijkse juwelier wil overvallers vergeven

Berichtdoor benefietdiner » 14 dec 2020 14:03

Chaya schreef:Ik denk dat het in het geval GPPB vrijwel onmogelijk is. Ik vraag me af wie in zijn ogen wel deugt. :-k
Jezus zei: 'Wat bij de mensen onmogelijk is, is mogelijk bij God.'

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Katwijkse juwelier wil overvallers vergeven

Berichtdoor Marnix » 14 dec 2020 14:57

Chaya schreef:Ik denk dat het in het geval GPPB vrijwel onmogelijk is. Ik vraag me af wie in zijn ogen wel deugt. :-k


Ja en ik ben het met je eens dat dat bijzonder triest is. Ik ga me alleen niet over zijn zielenheil uitspreken. Dat doe ik bijvoorbeeld ook niet bij prostituees, afpersers, christenvervolgens, moordenaars. Niet omdat de bijbel niets over dat gedrag zegt, maar omdat we niet weten hoe hun geestelijke leven verder verloopt. Sowieso geloof ik dat op de nieuwe hemel en aarde een hoop mensen verbaasd zullen zijn wie ze daar aantreffen en dat dat vaak mensen zullen zijn waarvan ze op aarde nooit hadden gedacht die er aan te zullen treffen. En ook wel andersom trouwens.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Biblebeltkeel
Mineur
Mineur
Berichten: 146
Lid geworden op: 06 jan 2022 09:50

Re: Katwijkse juwelier wil overvallers vergeven

Berichtdoor Biblebeltkeel » 06 jan 2022 13:31

Prisma23 schreef:https://www.omroepwest.nl/nieuws/4175570/Juwelier-openhartig-na-gewelddadige-overval-Het-had-anders-af-kunnen-lopen

Wat mij trof was vooral de zin:

Twee mannen van 22 en 27 jaar oud zijn opgepakt voor de overval. Vanuit zijn geloof is Kleen vergevingsgezind. 'Deze mensen beseffen niet wat ze hebben gedaan. Als ze berouw hebben, wil ik ze nog van harte vergeven ook.'

Vergeven is het domste wat je kunt doen in het leven. Dat is een teken van zwakte en geeft dan ander het signaal dat hij het zo weer kan doen zonder negatieve gevolgen.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Katwijkse juwelier wil overvallers vergeven

Berichtdoor StillAwake » 07 jan 2022 13:11

Biblebeltkeel schreef:Vergeven is het domste wat je kunt doen in het leven. Dat is een teken van zwakte en geeft dan ander het signaal dat hij het zo weer kan doen zonder negatieve gevolgen.

Ik heb een muziek-tip voor je.

Metallica - The Unforgiven

Aangezien je niet gelooft heeft het weinig nut je op Bijbelse gronden te wijzen op het nut van vergeving.
Met dit nummer (ik hoop dat je het Engels machtig bent) krijg je vanuit seculier hoek te horen welke schade "onvergeeflijkheid" aanricht...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Biblebeltkeel
Mineur
Mineur
Berichten: 146
Lid geworden op: 06 jan 2022 09:50

Re: Katwijkse juwelier wil overvallers vergeven

Berichtdoor Biblebeltkeel » 07 jan 2022 13:26

StillAwake schreef:Ik heb een muziek-tip voor je.

Metallica - The Unforgiven

Aangezien je niet gelooft heeft het weinig nut je op Bijbelse gronden te wijzen op het nut van vergeving.
Met dit nummer (ik hoop dat je het Engels machtig bent) krijg je vanuit seculier hoek te horen welke schade "onvergeeflijkheid" aanricht...


Ah het klassieke argument dat als je niet vergeeft dan verbitterd bent en constant een last met je meedraagt. Nou ik slaap geen seconde slechter van het niet vergeven. Bitter? Weet ik niet. Ik zou het eerder gevaarlijk vinden om mensen te vergeven als er geen indicatie is dat ze je niet weer aanvallen. We leven in een vergevingscultuur en het is allemaal heel nep en geforceerd. Het is een soort dogma. Kinderen moeten vergeven in de klas. Je hebt geen keus. Je moet elkaar de handschoen en zeggen dat het goed is. Ook al heeft de ander totaal geen intentie om met zijn gedrag te stoppen en geeft alleen een hand om ervan af te zijn. Je kan dat dan ook zien aan de non verbale communicatie. Maarja alleen woorden zijn belangrijk. Als iemand de woordtjes heeft gezegd is het goed. Vergeven als dogma ik een snel weg van die mensen.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten