Arie Slob en de reformatorische scholen

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor gravo » 14 nov 2020 12:39

Er is een debat over de vrijheid van reformatorische scholen om ouders een verklaring te vragen waarin staat dat zij afstand nemen van homoseksualiteit. Arie Slob verdedigde dit op grond van de vrijheid van onderwijs, maar trok dit later weer in. Het was in het kader van een veilige omgeving voor kinderen toch "een brug te ver".

De meest actuele vraag op Refoweb (en misschien daarmee ook wel voor de bredere reformatorische wereld) is volgens mij op dit moment of men wel of niet bereid is om hier op in te gaan en het debat hierover aan te gaan.

Het valt me namelijk op dat dit onderwerp nog niet op Refoweb is aangekaart, terwijl het toch beste een vrij explosief thema was in de pers.

Is de reformatorische wereld moe van het onbegrip bij buitenstaanders? Wil men de zaak laten afkoelen? Is men bang voor het oprakelen van verschillende opvattingen in eigen kring? Of is de conclusie getrokken dat een gesprek niet meer mogelijk is en dat je je maar het beste kunt terugtrekken in isolatie?

Wat mij betreft dus éérst een gesprek over de bereidheid cq de noodzaak om het hier nog over te hebben, vóórdat we de hele inhoudelijke discussie opnieuw gaan voeren.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor benefietdiner » 14 nov 2020 13:48

Het Reformatorisch Dagblad bestede vandaag veel tijd aan dit onderwerp. De kop opschrift vandaag was:
Wat reformatorische scholen ouders precies vragen te ondertekenen’.

Reformatorische scholen spreken zich in hun identiteitsprofiel niet expliciet uit over homoseksualiteit. Dat het in de media wel gaat over antihomoverklaringen, komt doordat een oud document op sociale media circuleerde. Maar wat vragen scholen wel?
https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/wa ... -1.1713647

Homoseksualiteit wordt bij de bespreking van het zevende gebod niet expliciet afgewezen.

Samenvattend: alle scholen gebruiken het Vereniging Gereformeerd Schoolonderwijs (VGS) identiteitsprofiel, maar vragen ouders niet altijd dat document letterlijk te ondertekenen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor Chaya » 14 nov 2020 15:10

Ik kende die hele verklaring niet. Ik weet niet hoe lang dit al gevraagd wordt?
Maar toen mijn jongste naar de middelbare ging, werd alleen gevraagd om de regels te respecteren.
Nou, dat is logisch, dat moet op elke school.

Lastige kwestie. Als je als ouders vermoedt (of intussen weet) dat je kind een homofiele geaardheid heeft, vertel je dit dan bij aanmelding?
Zijn is nog niet "uitleven".
En m.i. mag ieder kind zijn zoals hij/zij is, ook op de refoscholen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor Mortlach » 14 nov 2020 19:47

Chaya schreef:Lastige kwestie. Als je als ouders vermoedt (of intussen weet) dat je kind een homofiele geaardheid heeft is, vertel je dit dan bij aanmelding?
Zijn is nog niet "uitleven".
En m.i. mag ieder kind zijn zoals hij/zij is, ook op de refoscholen.


Dat laatste vraag ik mij toch bijzonder af. Mag de homoseksuele leerling hand in hand lopen met zijn/haar vriend? Mag de transseksuele leerling naar school komen met de kleding die past bij de ervaren genderidentiteit? Mogen drie leerlingen met elkaar daten/een relatie aangaan? Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat het antwoord in al deze gevallen "Nee" zal zijn.

Dat "je mag het wel zijn maar niet doen" is zo schizofreen als wat en komt er in feite op neer dat je wel anders mag zijn, zolang je je maar netjes als hetero gedraagt en niemand iets aan je merkt. Dat iets niet expliciet wordt afgewezen is ook nogal een slappe uitspraak. Als je zaken impliciet afwijst, en dat maar vaak genoeg herhaalt, hebben die kinderen dat op een gegeven moment echt wel door hoor.

Ik moet ook een beetje denken aan het totaal geflopte "Don't ask, Don't tell" beleid dat in het Amerikaanse leger een tijdje gangbaar was. Klinkt op zich niet verkeerd, wij vragen niks zolang jij niks zegt. Maar ja, met "zeggen" bedoelden ze bijvoorbeeld ook je Facebookmuur, dus geen foto's van je partner of statussen die aangeven dat je een partner hebt; en als je een eremedaille krijgt uitgereikt, of als je bent gesneuveld en je krijgt een militaire begrafenis. dan is je familie welkom, maar je gezin dus niet. Dat soort ellende.

Je vraagt mensen, kinderen in dit geval, gewoon zichzelf uit te wissen. Dat wordt al eeuwen van LGBTQ+'ers gevraagd. Ik begrijp volkomen dat ze nu eindelijk "Genoeg!" zeggen en niet meer meewerken aan hun eigen onderdrukking/uitroeiing.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor MoesTuin » 14 nov 2020 22:05

Chaya schreef: (...)

Lastige kwestie. Als je als ouders vermoedt (of intussen weet) dat je kind een homofiele geaardheid heeft, vertel je dit dan bij aanmelding?
Zijn is nog niet "uitleven".
En m.i. mag ieder kind zijn zoals hij/zij is, ook op de refoscholen.


Dan ben je al een paar stappen te ver.
Het kind staat voorop wat mij betreft.
Ik zou eerst maar eens aan het kind vragen OF het wel naar een reformatorische school wilt.
Dat lijkt voor bepaalde kringen een vanzelfsprekendheid, maar dat mag het beslist niet zijn.
Het is het kind of liever gezegd de jongere Zijn of Haar toekomst.....en daarmee ook zijn / haar keuze.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor Tante Pollewop » 15 nov 2020 00:26

Het is zeker noodzakelijk om het er over te hebben.

Chaya schreef:"uitleven".

Bah, wat een naar woord.


Wat mij in de stukken die ik las waarin voorzitters en directeuren van de reformatorische scholen opviel was het schrijnende gebrek aan inzicht en realiteitszin.

Er waren bijvoorbeeld best wat verhalen van ex-leerlingen die hun schoolperiode als onveilig hebben ervaren. Dat vond men jammer, maar 'er zijn ook veel leerlingen die wel terugkijken op een fijne tijd'. Tja, om die laatste leerlingen ging het even niet, dit voelt als een trap na.

Daarnaast viel me op dat het vooral om procedures ging, en het recht op hun vrijheid om te handelen en op te voeden volgens hun geloofsovertuiging.
Uit deze houding blijkt weinig betrokkenheid bij de leerlingen waar het om gaat. Ik vind dat opzienbarend. Ook omdat ik denk dat echte zorg voor LHBTI leerlingen kan helpen om die vrijheid te behouden.

Ik begrijp ook nog steeds niet dat men maar blijft volhouden dat het afwijzen van een homoseksuele leefwijze samen kan gaan met een veilig leerklimaat. Als jongeren ontdekken dat zij LHBTI zijn, komt onvermijdelijk de vraag naar boven hoe hun toekomst eruitziet. Als in die toekomst door o.a. school geen ruimte is voor een eigen invulling, hoe veilig is het leerklimaat dan?

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor benefietdiner » 15 nov 2020 09:49

Tante Pollewop schreef:Het is zeker noodzakelijk om het er over te hebben.

Wat mij in de stukken die ik las waarin voorzitters en directeuren van de reformatorische scholen opviel was het schrijnende gebrek aan inzicht en realiteitszin.
Homoseksuelen zullen zich altijd benadeeld voelen ten opzichten van heteroseksuelen omdat die twee gevoelens niet op één lijn liggen. Daarbij is de tendens tegenwoordig dat de heteroseksuelen zich moet aanpassen aan de homoseksuelen. Ik vind dat de homoseksuelen zich ook wel mag realiseren dat aanpassen voor de heteroseksuelen aan de homoseksuelen een opgave is. Dat het nogal eens fout gaat met die opgave van de heteroseksuelen is duidelijk maar nee dan wordt de homoseksuelen gelijk gediscrimineerd of benadeeld.
Homoseksuelen en heteroseksuelen moeten altijd en steeds weer realiseren dat er botsende geaardheden zijn die nooit zullen wennen zoals water en vuur.
Op niet reformatorische scholen of niet christelijke scholen zullen de botsingen iets minder zijn omdat daar de geloofsovertuiging van Adam en Eva niet geleerd wordt maar daar komt toch ook de natuurlijke aard kijken tussen homo en hetero.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor gravo » 15 nov 2020 11:35

benefietdiner schreef:(...)Homoseksuelen en heteroseksuelen moeten altijd en steeds weer realiseren dat er botsende geaardheden zijn die nooit zullen wennen zoals water en vuur. (...)

Je gebruikt twee termen die ik in dit verband niet gepast vind: "botsende geaardheden" en "water en vuur". In beide gevallen suggereer je een vijandigheid. In het Nederlands duidt "water en vuur" op een vijandige, naar wederzijdse haat neigende houding tussen twee partijen. Met "botsende geaardheden" proef ik iets soortgelijks. Botsen betekent dat je elkaar op onaangename wijze, hardhandig ontmoet. Overdrachtelijk gezien betekent botsen dat je een conflict hebt door onoverbrugbare tegenstellingen.
Dit allemaal in het licht van je beschrijving dat heteroseksuelen zich gedwongen zouden moeten aanpassen aan homoseksuelen.
Het beeld is duidelijk: homoseksuelen oefenen een onaangename, vijandige druk uit op heteroseksuelen.

Maar waar heb je het dan precies over? Zijn homoseksuelen gewelddadig? Hebben ze een grote mond? Dringen zij zich ongevraagd op op plaatsen waar heteroseksuelen dat niet hadden verwacht? Werken zij heteroseksuelen op bepaalde plekken de deur uit, zodat ze de meerderheid vormen? Zoeken zij de confrontatie? Wakkeren zij vijandigheid aan? Zorgen zij dat we als water en vuur tegenover elkaar komen staan? Waar botsen we dan?

Ontmoet jij homoseksuelen überhaupt wel? Dat is misschien de eerste en belangrijkste vraag.
Want als daar geen sprake van is, zou ik ook niet van "botsen" spreken. Dan botst het alleen virtueel in je hoofd.

Ik heb altijd gezegd dat de juiste verhoudingen pas hersteld worden, wanneer homofilie in eigen kring opduikt. Dan blijkt dat een geaardheid geen activistisch politiek programmapunt is, maar een aangeboren zaak. Dan blijkt dat de homofiele persoon, als hij of zij uit de kast komt, altijd een minderheid is in eigen familiekring, op school, in de kerk en in de samenleving. Dan blijkt dat de angst om uit de kring verdreven te worden altijd bij de homofiele persoon gevonden wordt en nooit bij de heterofiele meerderheid van personen.

Ik denk dat je de aandacht die homoseksuelen voor hun geaardheid vragen voortkomt uit de vroegere en actuele ervaring dat zij miskend worden, altijd in de minderheid zijn en afgewezen worden door hun manier van zijn en van doen.

Als iemand "anders" is, is dat nog geen reden om iemand als een gevaar te zien. Maar dat proef ik hier wel uit.
Ik vind het echt heel vreemd dat ik je hier nog op moet wijzen. Dat zou toch vanuit het gewone christelijke leven niet meer nodig hoeven zijn? Christenen denken verschillend over homoseksueel gedrag, keuren het soms ook pertinent af. Daar ben ik het niet mee eens, maar ik zal niemand kwalijk nemen dat hij die overtuiging uit.
Maar wat hier gebeurt is een hele groep mensen als vijandig wegzetten. Dat hoort niet.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor benefietdiner » 15 nov 2020 14:31

gravo schreef:Je gebruikt twee termen die ik in dit verband niet gepast vind: "botsende geaardheden" en "water en vuur". In beide gevallen suggereer je een vijandigheid. In het Nederlands duidt "water en vuur" op een vijandige, naar wederzijdse haat neigende houding tussen twee partijen. Met "botsende geaardheden" proef ik iets soortgelijks. Botsen betekent dat je elkaar op onaangename wijze, hardhandig ontmoet. Overdrachtelijk gezien betekent botsen dat je een conflict hebt door onoverbrugbare tegenstellingen.
Dit allemaal in het licht van je beschrijving dat heteroseksuelen zich gedwongen zouden moeten aanpassen aan homoseksuelen.
Het beeld is duidelijk: homoseksuelen oefenen een onaangename, vijandige druk uit op heteroseksuelen.

Maar waar heb je het dan precies over? Zijn homoseksuelen gewelddadig? Hebben ze een grote mond? Dringen zij zich ongevraagd op op plaatsen waar heteroseksuelen dat niet hadden verwacht? Werken zij heteroseksuelen op bepaalde plekken de deur uit, zodat ze de meerderheid vormen? Zoeken zij de confrontatie? Wakkeren zij vijandigheid aan? Zorgen zij dat we als water en vuur tegenover elkaar komen staan? Waar botsen we dan?
Ik ben het met je eens maar je heb mijn woorden wel expliciet geïnterpreteerd als ‘vijandig’. Als ik de woorden ‘botsen’ en ‘water/vuur’ gebruikt is dat inderdaad ook wel confronteren maar kijk eens naar Arnhem in de afgelopen week. Waar tieners een man dood schoppen die homoseksueel was. Zijn dat geen botsingen en water/vuur! haat neigende houding tussen twee partijen. Ik blijf toch wel bij de genoemde woorden maar met de strekking dat beiden zowel homoseksuelen en heteroseksuelen van elkaar moeten leren dat zij verschillend van aard zijn. Dat moet in het leerproces aan de orde komen ook op reformatorische scholen. Tevens ben ik voor die reformatorische scholen helemaal niet beducht dat dat niet het geval zou zijn, meer bevreesd op islamitische scholen, maar dat terzijde.

En….. ja zowel heteroseksuelen als homoseksuelen moeten gedwongen worden te leren dat er verschil is in geaardheid. Uit die geaardheid komen botsingen voort omdat genen en chromosomen het DNA vormen van de menselijk genderidentiteit die zeer sterk zijn.

In de praktijk heb ik geconstateerd dat homoseksuelen zachter van aard zijn dan heteroseksuelen hoewel je dit ook weer niet zwart/wit kan zien en je er geen optelsommetje van kunt maken. Niettegenstaande moeten beiden leren en accepteren en dat is een proces steeds weer opnieuw.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor hans0166 » 15 nov 2020 15:12

benefietdiner schreef: kijk eens naar Arnhem in de afgelopen week. Waar tieners een man dood schoppen die homoseksueel was. Zijn dat geen botsingen en water/vuur! haat neigende houding tussen twee partijen.


dat is in dit verband wel zo ongeveer het meest slechte voorbeeld wat je kan geven. De aanleiding was níet zijn homoseksualiteit, maar het afspreken met een minderjarige.

Verder probeer je het mooi te brengen maar de klassieke negatieve opvattingen over lbgt(en nog een paar letters) druipt uit iedere zin.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor Mortlach » 15 nov 2020 17:46

benefietdiner schreef:Waar tieners een man dood schoppen die homoseksueel was.


Ik weet niets van dit voorval, maar vermoed in hoge mate dat die tieners hetero waren en dit is dus geweld gericht OP homo's en niet DOOR homo's.

Zijn dat geen botsingen en water/vuur! haat neigende houding tussen twee partijen.


Van een partij tegen de ander, ja.

En….. ja zowel heteroseksuelen als homoseksuelen moeten gedwongen worden te leren dat er verschil is in geaardheid. Uit die geaardheid komen botsingen voort omdat genen en chromosomen het DNA vormen van de menselijk genderidentiteit die zeer sterk zijn.

In de praktijk heb ik geconstateerd dat homoseksuelen zachter van aard zijn dan heteroseksuelen hoewel je dit ook weer niet zwart/wit kan zien en je er geen optelsommetje van kunt maken. Niettegenstaande moeten beiden leren en accepteren en dat is een proces steeds weer opnieuw.


Je doet nu net alsof het een gelijkwaardig proces is, dat allebei evenveel in te brengen hebben. Dat lijkt me pertinent onjuist.


Homoseksuelen zullen zich altijd benadeeld voelen ten opzichten van heteroseksuelen omdat die twee gevoelens niet op één lijn liggen.


Nou, nee. Dat komt omdat de heteroseksuelen een 95% meerderheid vormen, dat de heteroseksuelen alle macht hebben en dat zij de regels grotendeels bepalen. Het blijkt dat als je de discriminatie wegneemt, dat echt wel meevalt met dat benadeeld voelen. Maar je kunt natuurlijk niet gaan lopen klagen dat je een groep continu benadeeld en dat die groep zich dan altijd benadeeld voelt.

Ik las vanochtend een uitspraak van Frederick Douglas

Power concedes nothing without a demand. It never did and it never will. Find out just what any people will quietly submit to and you have found out the exact measure of injustice and wrong which will be imposed upon them, and these will continue till they are resisted with either words or blows, or with both.


Macht levert niets in zonder eis. LGTBI+-mensen zijn eindelijk in de positie dat ze eisen kunnen/durven stellen. En die eis is "wij willen bestaansrecht", "wij willen dezelfde rechten als jullie," :wij willen niet worden gediscrimineerd," "wij willen niet voor ons leven of ons werk of onze opleiding hoeven vrezen." Niet de meest onredelijke eisen dus.

En even terzijde, kan iedereen ophouden met LGTBQFJSH of LGBT-en-de-rest-van-het-alfabet en dergelijke kreten. Dat spreekt getuigt namelijk al niet van een wil om een open en eerlijk gesprek te voeren. Ik weet dat het soms verandert en soms worden er meerdere varianten tegelijkertijd gebruikt. Het gaat om een groep die zich aan het organiseren is, en soms komen er groepsleden bij die ook onder de gebruikte paraplu vallen, en dan wordt de term dus aangepast zodat iedereen zich welkom voelt en representatie heeft. Als ik in gesprek ben met protestante Christenen en ik zeg "O, al jullie afvallige katholieken" of "O, jullie Oud-oud-oud-Koptisch gereformeerd hervormd bonds binnen verband in Nederland blablabla, het is allemaal maar lastig hoor, al die termen" dan gaat dat gesprek ook niet goed van start.

Momenteel is het meest gangbaar LGBTI+ of LGBTQ+ (Lesbians, Gays, Bisexuals, Transsexuals, Interseks/Queer, +). Gebruik dit dus gewoon. Thanks.


Daarbij is de tendens tegenwoordig dat de heteroseksuelen zich moet aanpassen aan de homoseksuelen. Ik vind dat de homoseksuelen zich ook wel mag realiseren dat aanpassen voor de heteroseksuelen aan de homoseksuelen een opgave is.


sarcasme: Awwww, wij arme heterootjes hebben het ook zwaar hoor! Wij moeten soms een klein beetje ruimte maken voor anderen en mogen geen homograppen meer vertellen! Wat een ellende, wat een ellende. /sarcasme

Dat het nogal eens fout gaat met die opgave van de heteroseksuelen is duidelijk maar nee dan wordt de homoseksuelen gelijk gediscrimineerd of benadeeld.


Dit is nogal een vage uitspraak. Het ligt er natuurlijk aan hoe dat fout gaat. Daar kan inderdaad sprake zijn van discriminatie of benadeling.

Homoseksuelen en heteroseksuelen moeten altijd en steeds weer realiseren dat er botsende geaardheden zijn die nooit zullen wennen zoals water en vuur.


Bijzonder dat je meent voor alle heteroseksuelen te kunnen spreken. Ik heb totaal geen moeite met homoseksuelen en stem met elke kans die ik krijg voor meer gelijkheid, meer representatie en meer wettelijke bescherming voor alle LGBTQ+'ers.

Verder is het een 'standaardtactiek', de zogenaamde angst voor de ander, de homoseksueel, de transseksueel, etc. En die angst dan gebruiken als rechtvaardiging voor geweld en onderdrukking en het ontzeggen van rechten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor irmo » 15 nov 2020 20:51

Tante Pollewop schreef:
Wat mij in de stukken die ik las waarin voorzitters en directeuren van de reformatorische scholen opviel was het schrijnende gebrek aan inzicht en realiteitszin.

Er waren bijvoorbeeld best wat verhalen van ex-leerlingen die hun schoolperiode als onveilig hebben ervaren. Dat vond men jammer, maar 'er zijn ook veel leerlingen die wel terugkijken op een fijne tijd'. Tja, om die laatste leerlingen ging het even niet, dit voelt als een trap na.

Daarnaast viel me op dat het vooral om procedures ging, en het recht op hun vrijheid om te handelen en op te voeden volgens hun geloofsovertuiging.
Uit deze houding blijkt weinig betrokkenheid bij de leerlingen waar het om gaat. Ik vind dat opzienbarend. Ook omdat ik denk dat echte zorg voor LHBTI leerlingen kan helpen om die vrijheid te behouden.



Ja, dat viel mij ook al op. " Oja, mensen hebben het anders ervaren dan wij. Hoe vervelend nou. Maar achja, ik heb die ervaring niet, dus de rest moet gewoon zijn mond houden, dan hoef ik er niet over na te denken"

*sarcasme-modus uit*

Zoiets ongeveer?

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor benefietdiner » 15 nov 2020 22:15

benefietdiner schreef:En….. ja zowel heteroseksuelen als homoseksuelen moeten gedwongen worden te leren dat er verschil is in geaardheid. Uit die geaardheid komen botsingen voort omdat genen en chromosomen het DNA vormen van de menselijk genderidentiteit die zeer sterk zijn.
In de praktijk heb ik geconstateerd dat homoseksuelen zachter van aard zijn dan heteroseksuelen hoewel je dit ook weer niet zwart/wit kan zien en je er geen optelsommetje van kunt maken. Niettegenstaande moeten beiden leren en accepteren en dat is een proces steeds weer opnieuw.
Mortlach schreef:Je doet nu net alsof het een gelijkwaardig proces is, dat allebei evenveel in te brengen hebben. Dat lijkt me pertinent onjuist.
Qua telling niet, zoals ik al zei, maar acceptatie geld voor zowel homoseksuelen als heteroseksuelen.
benefietdiner schreef:Homoseksuelen zullen zich altijd benadeeld voelen ten opzichten van heteroseksuelen omdat die twee gevoelens niet op één lijn liggen.
Mortlach schreef:Nou, nee. Dat komt omdat de heteroseksuelen een 95% meerderheid vormen, dat de heteroseksuelen alle macht hebben en dat zij de regels grotendeels bepalen. Het blijkt dat als je de discriminatie wegneemt, dat echt wel meevalt met dat benadeeld voelen. Maar je kunt natuurlijk niet gaan lopen klagen dat je een groep continu benadeeld en dat die groep zich dan altijd benadeeld voelt.
Macht is niet goed of fout, het is altijd aanwezig waar mensen samen leven en werken. Bij ‘macht’ denken we al snel aan ‘de baas zijn’ of aan ‘discriminatie’. In Nederland hebben we hier nogal een negatief oordeel over, want we vinden dat we in een gelijkwaardige samenleving leven. Daar past het machtsdenken niet in en zetten het al snel over naar discriminatie. Tijdens ons hele leven zijn er situaties waarin macht of onmacht, leiden en volgen, afhankelijkheid en onafhankelijkheid een rol spelen.
Mortlach schreef:Macht levert niets in zonder eis. LGTBI+-mensen zijn eindelijk in de positie dat ze eisen kunnen/durven stellen. En die eis is "wij willen bestaansrecht", "wij willen dezelfde rechten als jullie," :wij willen niet worden gediscrimineerd," "wij willen niet voor ons leven of ons werk of onze opleiding hoeven vrezen." Niet de meest onredelijke eisen dus.
Moet ik hieruit opmaken dat ik wel moeite hebt met homoseksuelen? Hoe kom je daarbij. Nee ik pleit niet voor gelijkheid want er zal altijd, zo oud als de mensheid zal worden, ongelijkheid blijven maar elkaar aanvaarden op de verschillen is wat anders.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor Mortlach » 16 nov 2020 00:37

benefietdiner schreef:Qua telling niet, zoals ik al zei, maar acceptatie geld voor zowel homoseksuelen als heteroseksuelen.


Ik denk echt niet dat je veel homo's zult kunnen vinden die je nog moet uitleggen dat ze heteroseksualiteit "moeten accepteren". Ik heb dus geen idee wat je hier verder precies mee bedoelt.

Macht is niet goed of fout, het is altijd aanwezig waar mensen samen leven en werken. Bij ‘macht’ denken we al snel aan ‘de baas zijn’ of aan ‘discriminatie’.


Ja, want dat betekent 'macht' nu eenmaal.

In Nederland hebben we hier nogal een negatief oordeel over, want we vinden dat we in een gelijkwaardige samenleving leven. Daar past het machtsdenken niet in en zetten het al snel over naar discriminatie. Tijdens ons hele leven zijn er situaties waarin macht of onmacht, leiden en volgen, afhankelijkheid en onafhankelijkheid een rol spelen.


Ja, maar die macht altijd wettelijk geregeld (en dus wettelijk aan te passen), beperkt (een politieagent mag je wel arresteren, maar bepaalt niet wat jij thuis allemaal doet, of vrijwillig (je werkt voor een bedrijf en hebt dus een baas).

Je schrijft het nu allemaal wel heel erg mooi, maar noemt voor het gemak even niet dat het altijd de blanken, de mannen, de hetero's zijn die leiden en dat het altijd de vrouwen, de niet-blanken en de LGBTQ'ers zijn die moeten volgen. Dat is geen natuurwet hoor, dat is gewoon zo geregeld door die blanke mannen.

Moet ik hieruit opmaken dat ik wel moeite hebt met homoseksuelen? Hoe kom je daarbij. Nee ik pleit niet voor gelijkheid want er zal altijd, zo oud als de mensheid zal worden, ongelijkheid blijven maar elkaar aanvaarden op de verschillen is wat anders.


Zo komt dat wel op me over. Je beroepen op ongelijkheid waar je wat aan kunt doen als zijnde onveranderlijk is niet correct.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor elbert » 16 nov 2020 08:54

Deze discussie gaat niet (meer) over de vraag of ouders gevraagd worden om homoseksualiteit af te keuren. Scholen vragen dat ook niet aan ouders, wel of ze het huwelijk tussen man en vrouw als de aangewezen Bijbelse relatievorm erkennen.
De discussie gaat ondertussen vooral over de vraag of bijzonder onderwijs nog toegestaan mag worden en dus art. 23 van de grondwet afgeschaft moet worden. Want mensen die bijzonder onderwijs altijd al een slecht idee vonden, zien nu hun kans schoon om onderwijs op religieuze basis af te schaffen (of althans daarvoor te pleiten).
Daarvoor worden alle oneigenlijke argumenten van stal gehaald, zoals "kinderen moeten beschermd worden" en dat soort onzin. Want als je vindt dat kinderen op school beschermd moeten worden, dan zeg je eigenlijk dat ouders hun kinderen niet kunnen beschermen en dat ze niet in staat zijn om hun kinderen goed op te voeden. Hun oplossing is dan dat de staat voor die bescherming zorgt door de kinderen een van staatswege goedgekeurde mening in te prenten. Staatspedagogiek dus.
Wie in de vrijheid van ouders gelooft om hun kinderen naar hun inzicht iets mee te geven in de opvoeding, zal zich hiertegen dienen te verzetten.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten