Arie Slob en de reformatorische scholen

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor Mortlach » 10 jul 2021 14:50

elbert schreef:Precies, de genderideologie is vooral een ideologisch gegeven. Jij noemt het "gemeenschap en cultuur" invloeden. Dat betekent dat het geheel afhankelijk is van hoe een bepaalde gemeenschap met bepaalde verschillen tussen mensen omgaat. Daarmee is het een sociaal-psychologisch-ideologisch iets geworden. Het ideologische deel is wat mij betreft groter dan velen voor waar willen hebben.


Hier een relevant filmpje van het onovertroffen Philosophy Tube

Ik heb het boek 1984 van Orwell gelezen en daarin speelt dat 2+2=5 een heel prominente rol. Op dat niveau zijn we inmiddels. En inderdaad, dat dit rechtstreeks gekoppeld is aan CRT, waarin het vooral gaat om de onderdrukten (in dit geval degenen met een bepaald gender) die koste wat kost "geholpen" moeten worden door de ideologie, maakt het dat ik dit met argusogen bekijk en het gevaarlijk vind.


Je gaat er dus volledig aan voorbij dat de mensen die "2+2=5" zeggen, weten dat dit niet zo is en dat dat dus niet het punt kan zijn dat ze proberen te maken. En als jij denkt dat een transgender persoon beter wordt "geholpen" door ze in hun cisgender rol te dwingen, dan heb je de afgelopen tijd niet lopen opletten of ken je überhaupt geen transgender personen in het echt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor Mortlach » 10 jul 2021 14:54

Erik1960 schreef:Er verwacht niemand van je dat je je overtuiging aan de kant schuift. Ook Mortlach zeker niet. Maar het wordt anders wanneer je geloofswaarheden als wetenschappelijke feiten inzet en daarmee het gesprek over bijvoorbeeld genderproblematiek in een ‘zo heeft God het niet bedoeld’-richting schuift.


Dank.

Ik vind het frappant dat de opmerking "Zo heeft God het niet bedoeld" en "de natuur is uit balans" enkel wordt voorbehouden voor transgender mensen en/of mensen met een andere dan heteroseksuele geaardheid. Dan komt het toch een beetje over alsof men denkt dat die personen toch net iets meer in zonde zijn gevallen dan wij...

Het is gewoon niet kies om zo over het bestaansrecht van mensen te spreken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor Erik1960 » 10 jul 2021 15:13

Mortlach schreef:Dank.

Ik vind het frappant dat de opmerking "Zo heeft God het niet bedoeld" en "de natuur is uit balans" enkel wordt voorbehouden voor transgender mensen en/of mensen met een andere dan heteroseksuele geaardheid. Dan komt het toch een beetje over alsof men denkt dat die personen toch net iets meer in zonde zijn gevallen dan wij...

Het is gewoon niet kies om zo over het bestaansrecht van mensen te spreken.

You’re welcome..,

Tja, als je de Bijbel gaat inzetten als geschiedenis-, biologie- of natuurkundeboek moet je je al snel in bochten wringen om de kerk in het midden te kunnen laten.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor Lydia63 » 10 jul 2021 16:06

Mortlach schreef:Dank.

Ik vind het frappant dat de opmerking "Zo heeft God het niet bedoeld" en "de natuur is uit balans" enkel wordt voorbehouden voor transgender mensen en/of mensen met een andere dan heteroseksuele geaardheid. Dan komt het toch een beetje over alsof men denkt dat die personen toch net iets meer in zonde zijn gevallen dan wij...

Het is gewoon niet kies om zo over het bestaansrecht van mensen te spreken.


Hoezo wij?

Allereerst triest dat je via 'n ander jou gelijk wil halen, dan is het triest te noemen dat je het geloof in de schepping en God misbruikt om je tegenpartij in 'n discussie de mond te willen snoeren, (zeker omdat je zelf ongelovig bent) dat is nu niet echt kies van jou.
Maar je gaat je gang maar.
Niemand heeft beweerd, en ik al zeker niet dat 'n transgender minderwaardig zou zijn, dat zijn allemaal jou invullingen.
En het uitgangs punt in deze discussie tussen jou en mij betrof toch werkelijk, of scholen deze ideologie, dus ook niet wetenschappelijk mag onderwezen worden aan onze kinderen, daar begon het mee.

https://www.rd.nl/artikel/919547-canade ... -te-noemen


Jij wil jou ideologieën hier uitdragen als wetenschappelijk, en daar heb ik bewaar tegen maakt.
En heb uitvoerig beargumenteerd waarom ik zo denk.
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor Erik1960 » 10 jul 2021 16:26

Lydia63 schreef:Jij wil jou ideologieën hier uitdragen als wetenschappelijk, en daar heb ik bewaar tegen maakt.
En heb uitvoerig beargumenteerd waarom ik zo denk.

Ik krijg toch wat kriebels van de manier waarop jij hier reageert. Je bent notabene zelf dit gesprek gestart met een nogal ideologisch getint (in elk geval niet wetenschappelijk onderbouwd) artikel uit RD. Dus waarom verwijt je dan anderen dat zij een ideologie zouden uitdragen?
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor Mortlach » 10 jul 2021 17:36

Lydia63 schreef:Hoezo wij?


Goed, ik had "jullie" moeten schrijven, maar wist zo gauw niet hoe ik er dan een grammaticale zin van kon maken.

Allereerst triest dat je via 'n ander jou gelijk wil halen, dan is het triest te noemen dat je het geloof in de schepping en God misbruikt om je tegenpartij in 'n discussie de mond te willen snoeren, (zeker omdat je zelf ongelovig bent) dat is nu niet echt kies van jou.
Maar je gaat je gang maar.

Niemand heeft beweerd, en ik al zeker niet dat 'n transgender minderwaardig zou zijn, dat zijn allemaal jou invullingen.


Tja, zoals al gezegd, zodra je het gesprek richting "Dit is Gods wil of plan niet" stuurt, en dat dan enkel op transgender mensen toepast en niet op jezelf, dan is daar verder weinig invulling voor nodig hoor.

En het uitgangs punt in deze discussie tussen jou en mij betrof toch werkelijk, of scholen deze ideologie, dus ook niet wetenschappelijk mag onderwezen worden aan onze kinderen, daar begon het mee.


Wetenschappelijk? Wat heeft dat er nou weer mee te maken? Wat bedoel je precies met "deze ideologie"; herken je dat het idee dat er slechts 2 geslachten zijn OOK ideologisch is?

Jij wil jou ideologieën hier uitdragen als wetenschappelijk, en daar heb ik bewaar tegen maakt.
En heb uitvoerig beargumenteerd waarom ik zo denk.


Ik ben nu echt enorm in de war. Tenzij je met "wetenschappelijk" "pragmatisch" bedoelt. Er bestaan transgender mensen, mensen die zich anders voelen dan het geslacht dat hen bij de geboorte is toegewezen. Dat kun je deze mensen gewoon vragen en dat zullen ze dan bevestigen. Als je dat wetenschappelijk wilt noemen, dan kan dat.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor Lydia63 » 11 jul 2021 09:42

Mortlach schreef:


Tja, zoals al gezegd, zodra je het gesprek richting "Dit is Gods wil of plan niet" stuurt, en dat dan enkel op transgender mensen toepast en niet op jezelf, dan is daar verder weinig invulling voor nodig hoor.
Wetenschappelijk? Wat heeft dat er nou weer mee te maken? Wat bedoel je precies met "deze ideologie"; herken je dat het idee dat er slechts 2 geslachten zijn OOK ideologisch is.


Ik denk dat je zelf met bovenstaande aardig in de buurt komt hoe jij en ik verschillend denken.
met 1 kanttekening: het was! niet Gods bedoeling. maar de gehele mensheid is onderhevig aan de gevolgen van de zondeval.(ook ik)
Overigens hoop ik dat 'n transgender(boven 'n bepaalde leeftijd) alle hulp krijgt! die hij of zij nodig heeft! dat staat buiten kijf.
Ik wens jou 'n fijne dag, maar het lijkt me verstandig het hierbij te laten.
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor pindas83 » 11 jul 2021 12:36

meribel schreef:Want dat is ook zo bij de mensen bedoel je :lol: :lol: :lol:


Ja niet dan? :wink:

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor elbert » 12 jul 2021 08:07

Mortlach schreef:Hier een relevant filmpje van het onovertroffen Philosophy Tube
Je hebt geen zin om een filmpje van mij te bekijken en je verwijst in plaats daarvan naar een filmpje van iemand die elke zin met f*ck doorspekt?
Nu is het mijn beurt om dit even te laten voor wat het is.
Mortlach schreef:Je gaat er dus volledig aan voorbij dat de mensen die "2+2=5" zeggen, weten dat dit niet zo is en dat dat dus niet het punt kan zijn dat ze proberen te maken.
Integendeel, ik ga daar helemaal niet aan voorbij. In 1984 gaat het bij die "2 + 2 = 5" om macht en controle. Gezien het hele arsenaal aan taalaanpassingen en de verplichting om je aan die taal te houden, gaat het ook bij de genderideologie om macht en de uitoefening daarvan, nl. taalcontrole. Ik denk aan de C-16 wet in Canada, waardoor er al mensen zijn opgesloten omdat ze mensen met het verkeerde voornaamwoord aanduiden (in dit geval een vader die zijn transgender kind nog steeds als "dochter" benoemt). Wat je ook van deze casus vindt (het is vooral een persoonlijk drama), dit gaat veel te ver. Iemand als Jordan Peterson is juist bekend geworden door deze inperking van de vrije meningsuiting (of beter: verplichte meningsuiting).
Ook in Canada: (ze zijn daar blijkbaar nogal woke) heb je dit curriculum over wiskundeonderwijs in Ontario. Het gaat er blijkbaar niet om om kinderen te leren rekenen, maar om ze de juiste ideologie mee te geven. Daar gaat het dus om: ideologie.
Veel (hoog)leraren zijn op universiteiten al bang om door de gedachtenpolitie aangegeven te worden als ze ofwel de verkeerde dingen zeggen, ofwel de verkeerde boeken aanbevelen (teveel van "witte personen" bijvoorbeeld), ofwel niet ideologisch juist genoeg redeneren. Academische vrijheid wordt hier gemuilkorfd door een totalitaire ideologie die gelijkschakeling eist en iemand cancelt als die persoon daar niet aan voldoet.
In Nederland hadden we onlangs een poging om de hoogleraren aan de faculteit rechtsfilosofie in Leiden te cancellen (mensen als Kinneging en Cliteur bijvoorbeeld). Die zijn niet bepaald "woke" en dus werd er door de woke brigade gepoogd om ze beentje te lichten met de beschuldiging dat ze antisemieten zouden zijn. Onzin natuurlijk en het onderzoek ernaar leverde niets op, maar het is een teken van wat er breder speelt. In de VS en Canada worden hoogleraren bij bosjes door dit soort activisten weggepest, of ze stappen zelf uit protest op.
Het onderwijs is sowieso een doelwit van deze activisten. Zoals dit koor uit San Francisco zingt richting christelijke ouders: "we komen achter jullie kinderen aan en we zullen ze tot onze zienswijze bekeren". "We're coming after your children" is een tekst die in alle omstandigheden ouders op de kast jaagt, dus ik denk dat dit als een boemerang gaat werken.
In de VS zijn er dan ook steeds meer ouders die deze woke ideologie op hun scholen helemaal zat zijn en in verzet komen als schoolbesturen dingen als CRT op hun scholen willen onderwijzen.
Mortlach schreef:En als jij denkt dat een transgender persoon beter wordt "geholpen" door ze in hun cisgender rol te dwingen, dan heb je de afgelopen tijd niet lopen opletten of ken je überhaupt geen transgender personen in het echt.
Je probeert me woorden in de mond te leggen. Het door jou gestelde denk ik helemaal niet. Dit gaat ook niet over de vraag of iemand transgender is of niet, wel over de vraag of er niet zelden een dwingende ideologie aan het werk is. Ik denk dat de reden dat een klassieke liberaal als Peterson hier zo op aanslaat, is omdat er een aantal klassiek-liberale vrijheden op het spel staan, zoals de vrijheid van meningsuiting, de vrijheid van onderwijs en de vrijheid van academici om dingen ter discussie te stellen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor StillAwake » 12 jul 2021 08:39

Mortlach schreef:Ja, want zo werkt wetenschap, is het niet? Als er niks te onderzoeken valt, gaan we niet op zoek naar iets dat wél significant is, maar dan verzinnen we gewoon wat om ons bezig te houden.

Ik heb lang genoeg in het academische wereldje rondgelopen om te zien dat het in een aantal alpha-vakken inderdaad zo gaat.
toevallig hoorde ik een paar dagen geleden op de radio dat (voor Nederland, maar er zijn best aanwijzingen dat het een wereldwijd probleem is) dat 12% van de wetenschappers met zelf verzonnen datasets artikelen onderbouwt (waarmee neit gezegd is dat 12% van de onderzoeken dan ook frauduleus is).
Dit kwam vervolgens het vaakst voor in de Alpha-hoek.

Dus: Ja, zo werkt wetenschap zo af en toe wel.
Dus dat "wetenschappelijk is aangetoond" dat er 16 verschillende (relevante) genders zijn zegt mij neit zo heel veel.
Mortlach schreef:Geen idee waar je dit vandaan haalt, maar het blijkt overduidelijk dat je je niet vaak in deze gemeenschap begeeft. Ten eerste omdat je dan "hermafrodiet" niet zou gebruiken maar "intersex" (ik wil je bij deze uitnodigen die verouderde term te laten gaan), en ten tweede omdat je dan een beter begrip zou hebben van wat non-binair inhoudt. Je kunt 3 non-binaire mensen hebben die alle drie een ander gender hebben. Het is dus niet zo simpel als van een binair een trinair stelsel maken.

Het klopt dat ik me niet vaak in deze gemeenschap begeef. Ik ken 1 persoon waar dit speelt, en het plakken van stickertjes heeft die persoon alleen nog maar verder in de put gedrukt (waarbij ik volledig toegeef dat dat een n=1 resultaat is, en ik blij ben dat uit jouw verhaal blijkt dat het soms ook anders ligt)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor StillAwake » 12 jul 2021 08:57

Mortlach schreef:Nee, testes en eierstokken/baarmoeders kunnen zich voortplanten, ongeacht het beleefde gender van de dragers van deze organen.

Het beleefde geslacht van de dragers van deze organen...

Jaren geleden was er in een Duitse dierentuin (Berliner Tiergarten) een ijsbeer welke door zijn moeder verstoten was (het dier heette Knut). Doordat hij bij iemand thuis opgroeide (zijn overigens heel leuke beelden van) was het beest er zelf van overtuigd geraakt een hond te zijn.
Was dit beest vervolgens hond? zo beleefde hij zijn identiteit.
Of was het nog steeds een ijsbeer, ook al zou hij de poolzee nooit zien? Biologisch gezien bleef hij ijsbeer, hij kreeg de voeding die bij zijn ijsbeer-zijn paste (hondenvoer verdroeg hij niet), hij had de kracht en de lichaamsbouw die hij ook gehad zou hebben als hij wist dat hij ijsbeer was, en hij had de speklaag en het vermogen kou te trotseren die een hond nooit in die mate zou hebben.

Als iemand zich vrouw voelt, maar voorzien is van de mannelijke geslachtskenmerken is dat voor mij een man. Al voelt diegene zich vrouw, iets er tussenin, of voor mij part alles tegelijk.
En ik geloof best dat het voor mensen die het zelf raakt fijn is dat er een zekere consensus is over het bestaan van meerdere genders, maar de focus die er in de maatschappij op ligt is (naar mijn mening) wat doorgeslagen.
Prima dat mensen ook voor een X op hun paspoort kunnen kiezen, maar dat er vervolgens een lobbygroep is die nog meer letters wil hebben: ik snap het echt niet...
Overigens is het me nooit helemaal duidelijk geweest waarom je geslacht wel en bijvoorbeeld je bloedgroep niet op je paspoort vermeld wordt (in sommige landen overigens wel).

Ik hoop dat iedereen zich vrij voelt in zijn eigen zijn, maar deze discussie slaat volgens mij wat door.
Maar nogmaals: ik ken een paar 100 mensen, en slechts 1 daarvan heeft zich jaren geleden laten opereren om als vrouw door het leven te gaan (en wil nu als genderfluïde te boek staan (status van 3 week geleden)).
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor Mortlach » 12 jul 2021 15:19

elbert schreef:Je hebt geen zin om een filmpje van mij te bekijken en je verwijst in plaats daarvan naar een filmpje van iemand die elke zin met f*ck doorspekt?
Nu is het mijn beurt om dit even te laten voor wat het is.


Ik heb het filmpje nogmaals bekeken (dank voor het excuus ervoor) en vond het volgende:

in 21 minuten:
- 3x een gecensureerde f*ck, wat oorspronkelijk een citaat van iemand anders was.
- 2 keer een uitdrukking met het woordje "hell" (Sure as hell en For the hell of it; beide volledig gangbare uitspraken in het Engels die niks met het theologische concept van hel te maken hebben)

Dat hoeft dus geen bezwaar te zijn.

Verder is het 21 minuten boeiende, interessante en relevante filosofie en je zou nog eens wat opsteken over Homeostatische eigenschapsclusters.

In tegenstelling jouw filmpje: 80 minuten "Dit is wat CRT-mensen écht denken!" Ik had van jou toch ondertussen wel verwacht dat je weet dat wanneer deze constructie wordt gebruikt, het nooit is wat de mensen echt denken. Het is pure clickbait! Er staat nog net geen "Je gelooft nooit wat nummer 7 is!" bij.

Maar goed, het philosophy tube filmpje NIET kijken is natuurlijk wel veiliger voor je standpunt. :-)


Integendeel, ik ga daar helemaal niet aan voorbij. In 1984 gaat het bij die "2 + 2 = 5" om macht en controle. Gezien het hele arsenaal aan taalaanpassingen en de verplichting om je aan die taal te houden, gaat het ook bij de genderideologie om macht en de uitoefening daarvan, nl. taalcontrole. Ik denk aan de C-16 wet in Canada, waardoor er al mensen zijn opgesloten omdat ze mensen met het verkeerde voornaamwoord aanduiden (in dit geval een vader die zijn transgender kind nog steeds als "dochter" benoemt). Wat je ook van deze casus vindt (het is vooral een persoonlijk drama), dit gaat veel te ver.


De Federalist? Nee, dan weet je dat het qua bias wel goed zit. Trouwens, heb je die hele discussie tussen Lydia en mijzelf gemist? Zij kwam immers vorige week ook al met dit verhaal, ook van een nogal tendentieuze site.

Ik citeer even een stukje:

As previously reported, the BC Supreme Court ordered that Hoogland’s daughter should begin receiving testosterone injections when she was 14 years old, regardless of parental consent. The court further declared that if either of the girl’s parents referred to her “as a girl or with female pronouns,” that parent would be considered guilty of family violence.


Wat de federalist hier geheel per ongeluk vergeet te melden, is dat het ENKEL VOOR UITLATINGEN IN DE MEDIA geldt; die beste man mag met een gerust hart naar de kroeg, de sportclub of de kerk en het daar naar hartenlust over zijn dochter hebben (zolang er geen journalisten bij zijn). Als je een lokale nieuwsbron had gebruikt, had je dat geweten. Ik geloof dat het mede ging over een YouTube-filmpje dat de man weigerde offline te halen nadat de rechter dit bevolen had.

En wederom frappant te zien dat de Federalist zich schuldig maakt aan precies hetzelfde waarvoor deze man nu tijdelijk even vast zit.

Ook in Canada: (ze zijn daar blijkbaar nogal woke) heb je dit curriculum over wiskundeonderwijs in Ontario. Het gaat er blijkbaar niet om om kinderen te leren rekenen, maar om ze de juiste ideologie mee te geven. Daar gaat het dus om: ideologie.


Lol de Toronto Sun. Alsof je een artikeltje uit de Privé aanhaalt om je punt te onderbouwen.

Veel (hoog)leraren zijn op universiteiten al bang om door de gedachtenpolitie aangegeven te worden als ze ofwel de verkeerde dingen zeggen, ofwel de verkeerde boeken aanbevelen (teveel van "witte personen" bijvoorbeeld), ofwel niet ideologisch juist genoeg redeneren. Academische vrijheid wordt hier gemuilkorfd door een totalitaire ideologie die gelijkschakeling eist en iemand cancelt als die persoon daar niet aan voldoet.


O, noem ze eens, die vele (hoog)leraren op universiteiten...

Het onderwijs is sowieso een doelwit van deze activisten. Zoals dit koor uit San Francisco zingt richting christelijke ouders: "we komen achter jullie kinderen aan en we zullen ze tot onze zienswijze bekeren". "We're coming after your children" is een tekst die in alle omstandigheden ouders op de kast jaagt, dus ik denk dat dit als een boemerang gaat werken.


Joh, wat vervelend zeg, dat de strategie die de christenen jaren zo niet eeuwen hebben gebruikt nu tegen hen wordt gekeerd. Ik vraag me af als ik ga kijken, dat het allemaal wel weer enorm mee zal vallen en het door bepaalde groepen enorm wordt opgeblazen.

*zoekt het filmpje even op*

En ja hoor! Wederom een stukje zorgvuldig onvolledige verslaggeving. Uit het filmpje: "We'll convert your childeren; we'll make them tolerant and fair"). Het gaat er dus expliciet niet om om kinderen "tot LGBTQI te bekeren." Maar ik begrijp dat christenen dus tegen tolerantie en eerlijkheid zijn?

LOL ook onderaan het CIP-artikel een reactie-video van intellectueel zwaargewicht Ben Shapiro. Ik ben toch zo benieuwd wat die hierover te zeggen heeft.

In de VS zijn er dan ook steeds meer ouders die deze woke ideologie op hun scholen helemaal zat zijn en in verzet komen als schoolbesturen dingen als CRT op hun scholen willen onderwijzen.


CRT: ik vroeg me al af waar het bleef!

Je probeert me woorden in de mond te leggen. Het door jou gestelde denk ik helemaal niet. Dit gaat ook niet over de vraag of iemand transgender is of niet, wel over de vraag of er niet zelden een dwingende ideologie aan het werk is. Ik denk dat de reden dat een klassieke liberaal als Peterson hier zo op aanslaat, is omdat er een aantal klassiek-liberale vrijheden op het spel staan, zoals de vrijheid van meningsuiting, de vrijheid van onderwijs en de vrijheid van academici om dingen ter discussie te stellen.


Tja, alsof de 'anti-woke' niet een dwingende ideologie zou zijn. Zo prachtig toch dat mensen vergeten wat ideologie betekent zodra ze het met de ideologie eens zijn...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor Mortlach » 12 jul 2021 15:35

StillAwake schreef:Het beleefde geslacht van de dragers van deze organen...

Jaren geleden was er in een Duitse dierentuin (Berliner Tiergarten) een ijsbeer welke door zijn moeder verstoten was (het dier heette Knut). Doordat hij bij iemand thuis opgroeide (zijn overigens heel leuke beelden van) was het beest er zelf van overtuigd geraakt een hond te zijn.
Was dit beest vervolgens hond? zo beleefde hij zijn identiteit.
Of was het nog steeds een ijsbeer, ook al zou hij de poolzee nooit zien? Biologisch gezien bleef hij ijsbeer, hij kreeg de voeding die bij zijn ijsbeer-zijn paste (hondenvoer verdroeg hij niet), hij had de kracht en de lichaamsbouw die hij ook gehad zou hebben als hij wist dat hij ijsbeer was, en hij had de speklaag en het vermogen kou te trotseren die een hond nooit in die mate zou hebben.


Heb jij het wel aangedurft dat filmpje van Philosophy Tube te bekijken? Abigail Thorne heeft het daar over homeostatische eigenschapsclusters; een relevant concept.


Als iemand zich vrouw voelt, maar voorzien is van de mannelijke geslachtskenmerken is dat voor mij een man. Al voelt diegene zich vrouw, iets er tussenin, of voor mij part alles tegelijk.


Wederom Abigail Thorne van Philosophy Tube. "Voorzien" van vrouwelijke geslachtskenmerken, vrouwelijk uiterlijk, vrouwelijk gedrag, vrouwelijke stem, en zegt van zichzelf dat ze vrouw is, dus een vrouw. Tenzij jij denkt te weten wat ze tussen haar benen heeft (niet het enige geslachtskenmerk overigens) en alleen op die basis bepaalt dat ze een man is ongeacht al die andere eigenschappen.

De interessante vraag is dan natuurlijk waarom je al die andere kenmerken negeert, en waarom precies dat ene kenmerk zo doorslaggevend is. Alsof "het hebben van een penis" een intrinsieke eigenschap van mannelijkheid is. Het filmpje gaat er dus net over dat ook die gedachte een sociale constructie is. En trouwens, van hoeveel mensen wéét jij echt welke geslachtskenmerken ze hebben, als in, na visuele inspectie persoonlijk bevestigt? Dat zullen er niet heel veel zijn; en toch ken jij aan iedereen de eigenschap mannelijk of vrouwelijk toe. Dat doe je dus omdat deze mensen een homeostatische eigenschapscluster hebben en voldoende van deze eigenschappen aanvinken (baard, lage stem, kort haar, mannelijke kleding, of make-up, lang haar, vrouwelijke kleding) dat jij denkt de cruciale eigenschap te kunnen afleiden. Maar daar kom je dus met een omweg.


En ik geloof best dat het voor mensen die het zelf raakt fijn is dat er een zekere consensus is over het bestaan van meerdere genders, maar de focus die er in de maatschappij op ligt is (naar mijn mening) wat doorgeslagen.
Prima dat mensen ook voor een X op hun paspoort kunnen kiezen, maar dat er vervolgens een lobbygroep is die nog meer letters wil hebben: ik snap het echt niet...


Echt niet? Of wil je het niet snappen. Stel je nou eens voor dat je je om wat voor reden dan ook niet thuisvoelt bij M of V. En dat er eindelijk een oplossing komt, X, maar dat je je ook daar niet bij voelt passen. Dan is het toch niet meer dan normaal dat je probeert nog een verandering door te voeren; immers het feit dat veranderingen mogelijk zijn, is niet meer omstreden. Waarom zou je het dan niet doen?

Overigens is het me nooit helemaal duidelijk geweest waarom je geslacht wel en bijvoorbeeld je bloedgroep niet op je paspoort vermeld wordt (in sommige landen overigens wel).


Ik vraag me dat ook af. Bloedgroep zal vanwege de medische privacy zijn, maar gender is dat net zo goed. Het zou het in ieder geval in bepaalde landen een stuk makkelijker maken.

Ik hoop dat iedereen zich vrij voelt in zijn eigen zijn, maar deze discussie slaat volgens mij wat door.
Maar nogmaals: ik ken een paar 100 mensen, en slechts 1 daarvan heeft zich jaren geleden laten opereren om als vrouw door het leven te gaan (en wil nu als genderfluïde te boek staan (status van 3 week geleden)).


Begrijp je dat je alleen maar 'vrij bent in je eigen zijn' als de gemeenschap je daar de ruimte voor geeft? Je kunt moeilijk zeggen "achter de voordeur mag je voelen wat je maar wilt, maar zodra je naar buiten stapt...." en dan denken dat zo iemand vrij is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor Mortlach » 12 jul 2021 16:16

elbert schreef:Ook in Canada: (ze zijn daar blijkbaar nogal woke) heb je dit curriculum over wiskundeonderwijs in Ontario. Het gaat er blijkbaar niet om om kinderen te leren rekenen, maar om ze de juiste ideologie mee te geven. Daar gaat het dus om: ideologie.


Goed, ik zal ook even inhoudelijk reageren want de Toronto Sun afdoen als Privé is toch net iets te gemakkelijk.

Uit het artikel

“However, the content and the context in which it is taught, the mathematicians who are celebrated, and the importance that is placed upon mathematics by society are subjective.”

Math, it continues, has been “used to normalize racism and marginalization of non-Eurocentric mathematical knowledges,” and explains that taking a “decolonial” and “anti-racist approach” to teaching math will outline its “historical roots and social constructions” to students.


Als je het tijdens je wiskundeles enkel en alleen over de grote Europese wiskundigen hebt (Euler, Newton, Pascal, etc) en geen enkele niet-Europese wiskundige noemt, geen Egyptische, Babylonische, Inca, Arabische, Indiaase, dan geef je daar een boodschap mee af. Als je consequent mensen en volken die wél wiskundige vaardigheid hadden boven mensen en volken stelt die dat niet hadden, dan geef je daar een boodschap mee af. Ik vind het hoog tijd dat die boodschap wordt herkend en aangepast. Maar ja, ik ben dan ook hartstikke woke.

Dat heeft dus verder niks te maken met tafeltjes stampen en getallenlijnen. Ik maak me daar dus echt geen zorgen om. Onze kleine telt zo al tot 29! Daarna wordt het een beetje lastig want ze doet 20-tien, 20-elf, 20-twaalf. Maar dat komt vast nog wel goed hoor. En anders is het gewoon het Tolkien-systeem!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor StillAwake » 12 jul 2021 18:31

Mortlach schreef:Heb jij het wel aangedurft dat filmpje van Philosophy Tube te bekijken? Abigail Thorne heeft het daar over homeostatische eigenschapsclusters; een relevant concept.

Ik heb een poos geleden een filmpje van Abigail Thorne bekeken (op jouw aanraden), maar aan deze ben ik nog niet toegekomen.
Mortlach schreef:Wederom Abigail Thorne van Philosophy Tube. "Voorzien" van vrouwelijke geslachtskenmerken, vrouwelijk uiterlijk, vrouwelijk gedrag, vrouwelijke stem, en zegt van zichzelf dat ze vrouw is, dus een vrouw. Tenzij jij denkt te weten wat ze tussen haar benen heeft (niet het enige geslachtskenmerk overigens) en alleen op die basis bepaalt dat ze een man is ongeacht al die andere eigenschappen.

Zoals je zelf al zegt: dat is niet het enige geslachtskenmerk.
Voor mij persoonlijk (en dat is niet vanuit een religieze achtergrond, maar wellicht wel gekleurd in de tijd dat ik religieus ben) zit het hem er vooral in of iemand "vader" of "moeder zou kunnen worden. Omdat ik de opvoeding van kinderen één van de belangrijkste taken van een mens vind (niet kwetsend bedoeld naar hen die dat niet is overkomen).
En aangezien een vriend van mij ineens een vrouwelijke vader heeft en dat bij een aantal gezinsleden tot suïcidale neigingen geleid heeft ben ik geneigd te denken dat dat redelijk veel invloed heeft (misschien wel meer dan jij (en ik) beseft/beseffen.

Maar je geeft zelf aan dat deze persoon vrouwelijke geslachtskenmerken heeft, en haalt zelf het al dan niet hebben van een penis er bij.
Beetje flauw.
Ik benoemde dat iemand met mannelijke geslachtskenmerken voor mij een "man" is, maar vervolgens ben jij degene die dat terugvoert op slechts één (zij het belangrijk) geslachtskenmerk.
Mortlach schreef:De interessante vraag is dan natuurlijk waarom je al die andere kenmerken negeert, en waarom precies dat ene kenmerk zo doorslaggevend is. Alsof "het hebben van een penis" een intrinsieke eigenschap van mannelijkheid is. Het filmpje gaat er dus net over dat ook die gedachte een sociale constructie is. En trouwens, van hoeveel mensen wéét jij echt welke geslachtskenmerken ze hebben, als in, na visuele inspectie persoonlijk bevestigt? Dat zullen er niet heel veel zijn; en toch ken jij aan iedereen de eigenschap mannelijk of vrouwelijk toe. Dat doe je dus omdat deze mensen een homeostatische eigenschapscluster hebben en voldoende van deze eigenschappen aanvinken (baard, lage stem, kort haar, mannelijke kleding, of make-up, lang haar, vrouwelijke kleding) dat jij denkt de cruciale eigenschap te kunnen afleiden. Maar daar kom je dus met een omweg.

Nogmaals: ik zie dat niet als het meest basale geslachtskenmerk. als iemand in alles overkomt als vrouw, en niet meldt transgender te zijn zie ik diegene ook als vrouw. Want wat iemand onder de douche is dat zie ik hoogst zelden ;-)

Maar mijn vraag over die IJsbeer staat nog steeds. Het beest vertoonde het gedrag van een hond, maar biologisch gezien wase het nog steeds een beer. Wat is het dan?
Dat is neit bedoeld als flauwe grap, maar wel als gedachtenexperiment.
Het komt namelijk deels wel op hetzelfde neer. Het beest ziet zichzelf als hond, gedraagt zich als een hond, alleen eten als een hond beviel niet zo goed. Toch was het biologisch een nadere diersoort als hoe hij zich etaleerde.

Voor mij is het beest dan nog steeds een ijsbeer, omdat hij zo geboren is. En als jij dat ook zo ziet, waarom denk je daar bij mensen anders over?
Of als jij het wel als een hond ziet: je zult met me eens zijn dat het qua lichaam nooit een volwaardige hond geworden is.
Mortlach schreef:Echt niet? Of wil je het niet snappen. Stel je nou eens voor dat je je om wat voor reden dan ook niet thuisvoelt bij M of V. En dat er eindelijk een oplossing komt, X, maar dat je je ook daar niet bij voelt passen. Dan is het toch niet meer dan normaal dat je probeert nog een verandering door te voeren; immers het feit dat veranderingen mogelijk zijn, is niet meer omstreden. Waarom zou je het dan niet doen?

nee, echt niet. Op zich kan ik begrip opbrengen voor mensen die een X zouden willen. Maar als iedereen een eigen letter gaat verzinnen is het met de mij bekende alfabetten toch al gauw eindig.
Mortlach schreef:Ik vraag me dat ook af. Bloedgroep zal vanwege de medische privacy zijn, maar gender is dat net zo goed. Het zou het in ieder geval in bepaalde landen een stuk makkelijker maken.

Ik weet niet of het makkelijker is. Ik ken ook mensen die hun geboortepkaats liever niet op hun paspoort hadden gehad, maar toch staat het er.
Van mij mag het hele geslacht van het paspoort af...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten