Arie Slob en de reformatorische scholen

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor Erik1960 » 13 jul 2021 17:03

Lydia63 schreef:Ik druk me wat sterk uit in mijn emoties, dat deed Jezus ook wel eens!

Jezus liep volgens de verhalen ook wel eens over water, ik mag toch hopen dat jij dat voorbeeld niet volgt?


Lydia63 schreef: Juist, in zulke kromme wereld leven we!
Waar ligt de grens?
Ik zeg afblijven van kinderen!!!

https://www.xandernieuws.net/algemeen/e ... eranderen/


De grens is door de Canadese wet en de rechter heel duidelijk gesteld.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor StillAwake » 13 jul 2021 17:14

Mortlach schreef:Oké. En als ik je vertel of laat zien dat het voor het kind niet uitmaakt wat de genders van de ouders zijn? Zo lang er maar rolmodellen van beide genders in het leven van het kind zijn, blijkt het niet uit te maken of je door een hetero- of homostel wordt opgevoed. En dan is een buurman/-vrouw of tante/oom die regelmatig over de vloer komt al voldoende.
Toch is het aantal mannelijke rolmodellen buiten het gezin voor kinderen op de basisschool in rap tempo aan het afnemen.
En als die bewuste buurman of oom niet regelamtig over de vloer komt, wines verantwoordelijkheid is het dan?
Mortlach schreef:En ja, ik schets natuurlijk expres een grijs gebied omdat daar de overtuiging 'uitkristaliseert'; maar je zou maar in dat grijze gebied zitten... dan is het wel je leven.
dat snap ik, maar besef wel dat op ieder onderwerp een grijs gebied is te verzinnen waar ook jij de weg even kwijt bent.
enerzijds is het leerzaam om uit te vogelen waar je staat, aan de andere kant is er altijd wel weer een nog grijzer, nog marginalere groep te vinden waar je dan alsnog in vastloopt.
Mortlach schreef:Je moet natuurlijk ook kijken of het ook mét die rolmodellen verkeerd was gegaan. Immers, ook kinderen van heterostellen raken soms wel eens verknipt. Misschien ligt het eerder aan de karakters dan aan de genders. Ik ken de situatie natuurlijk niet, dus kan daar verder niks over zeggen behalve dat de conclusie niet direct hoeft te volgen uit de premisse.
In één van deze gevallen is het duidelijk dat het door deze situatie komt (waardoor het kind uiteindelijk ook aan de vader is toegewezen door de rechter. En ik weet niet hoe het in jouw omgeving zit, maar in Nederland meot er esctreem veel gebeuren wil een vader het van de moeder winnen in een rechtszaak.
Mortlach schreef:En zoals gezegd, zo lang er maar een rolmodel van het andere gender in het leven aanwezig is, blijkt het niet uit te maken. Wat betreft die onderwijssituatie, dat ben ik met je eens. Hoewel het ook altijd erger kan: in Ierland doen ze nog aan gescheiden onderwijs en vrienden die dat hebben ondergaan hebben daar nog tot de dag van vandaag last van.
Dat het in Ierland nog slechter is houdt niet in dat wij het goed doen.
Als ik naar mijn kinderen kijk, hun hele peutertijd, kleutertijd en basisschooltijd zijn gedomineerd door vrouwelijke rolmodellen.
Waardoor je nu al merkt dat jongens hun ruzies op een meidenmanier proberen op te lossen, waar vervolgens ruzies niet mee opgelost worden...
Mortlach schreef:Het is een menselijke reactie: personen die zich niet gedragen "zoals het hoort" worden d.m.v. sociale druk en uitsluiting teruggebracht waar het hoort. Hiermee wil ik absoluut niets over jou persoonlijk zeggen; ik doe het ongetwijfeld zelf ook in bepaalde gevallen. Het is inderdaad een beetje een nadeel dat mensen die graag in de media zijn ook automatisch de mensen zijn die aandacht willen trekken.
Dat klopt. Exact hetzelfde zag je in de homo-scene. Degenen die het meest roeptoeterden en schreeuwden kregen de aandacht, en kleurden daarmee de hele publieke opinie in (veelal onterecht).
Mortlach schreef:Het probleem is natuurlijk wel dat wanneer je deze mensen 'straft' voor hun excentriciteit, de transmensen die wél door de beugel kunnen daar ook onder lijden. Het blijft een soort existentiële dreiging van "als je je niet gedraagt, dan weet je wat je te wachten staat..." Maar goed, er zijn altijd mensen die je het bloed onder de nagels vandaan halen, en een subset van deze mensen zal toevallig transgender zijn.
Ik weet niet of dat een existentiele dreiging is, zo zie ik het zelf in elk geval niet. Maar het vervelende is dat diegenen die de meeste mediaaandacht naar zich toetrekken (en dan doel ik dus niet op Nikkie de Jager in dezen) vaak de personen zijn die het alleen nog maar over dat ene onderwerp kunnen hebben.
Wat vermoeiend is, stigmatiserend is, en (in de in Nederland veel aandacht genererende gevallen) over het algemeen niet overloopt van intelligentie.
Waarom? Wellicht dat de intelligente transgenders zich juist een beetje aan deze mediageilheid trachten te onttrekken.
Mortlach schreef:Begrijp je dat die 'knoop' alleen maar bestaat omdat we als maatschappij zo ontzettend zijn gericht op een exclusief binair systeem?
Deels, maar ligt dat aan onze maatschappij, of is de mens (of om het even welk dier of welke plant dan ook) intrinsiek onderhevig aan een binair systeem?
Mortlach schreef:Blootstelling doet wonderen. Op die manier kom je in aanraking met de mensen die niet in de media willen komen, die gewoon saaie leventjes hebben met hypotheek en hobbies en kinderen. Maar mensen die het soms wel extreem lastig wordt gemaakt door allerlei punitieve wetgeving waarvan niemand mij kan uitleggen wat het nut ervan precies is.
Blootstelling doet inderdaad iets met je. Maar (voor de Nederlandse situatie): welke wetgeving maakt het moeilijk voor dergelijke mensen?
Dat er in Arabië dergelijke dingen spelen geloof ik onmiddelijk, maar hier valt het best mee.
Mortlach schreef:Ook als die persoon zelf zegt pertinent NIET onzijdig te zijn?
Ook dan ja.
Hetzelfde geldt voor die Niew Zeelandse gewichtheffer die inmiddelas als gewichthefster aan de spelen wil gaan meedoen. Ik zie niet hoe dat een eerlijke competitie is, aangezien deze dame als man al een redelijk bizarre spiermassa opgebouwd had. Lichamelijk man (voor wat betreft speirmassa en bouw, de onder-de-douche-status ben ik neit heel nieuwsgierig naar ;-)), en zou in de mannencompetietie neit eens een modderfiguur slaan.
Mortlach schreef:Jammer, hopelijk komt dat nog (tegen zo'n voorstel stemmen dan, uiteraard :-) )
ik weet niet of ik op zo'n wet hoop, maar de zaak is nog steeds hypotetisch (alleen al vanwege het idee dat we in nederland geen wetgevend referendum kennen)
Mortlach schreef:Fictief? Nee, in het VK bestaat die wet écht! Er is niet via een referendum over gestemd, maar dat was even om je een directe stem te geven i.p.v. de indirectheid van algemene verkiezingen voor een partij die meewerkte aan zo'n voorstel.
ik zal het VK verhaal eens lezen, maar wat is (in jouw woorden) dan de reden dat het wél is ingevoerd? Je weet vooral tegenargumenten te noemen, maar ik heb nog nooit een wet gezien die alleen op tegenargumenten alsnog aangenomen werd. (het gelinkte artikel heb ik nog niet gelezen, maak eerst deze reactie af...
Mortlach schreef:Uiteraard, maar ik weet wel welke kant ik van nature op leun.
dat heb ik ook, vandaar dat ik aangeef dat ik denk tegen te stemmen. Maar ik heb niet heel de wet gelezen, en vorm mijn mening niet op de samenvatting die gegeven wordt door een fervent tegenstander van de wet.
En dat zou jij ook niet doen volgens mij.
Mortlach schreef:Het grote verschil is dat beren geen zelfbesef hebben. Er zijn slechts een paar dieren waarvan bekend is dat ze zichzelf in een spiegel herkennen als individu. IJsberen kunnen dat voor zover ik weet niet.
Beren herkennen zichzelf in de spiegel (of IJsberen dat ook kunnen weet ik niet, ik spreek zelden ijsberen in mijn dagelijks leven ;-)
Mortlach schreef:Ik vertelde mijn partner gisteren aan de keukentafel over dit gesprek. Ik begon met "weet je dat topic op Refoweb over transgenderisme? Nou, er was een dierentuin waar-"
En ze onderbrak me direct met een "O nee..."
Alereerst: bekijk de filmpjes van Knut eens, erg aandoenlijk, en onderhuids erg pijnlijk dat we zo in de natuurlijke gang van zaken inbraken als mens zijnde.

Het heeft me er nergens om gegaan om mensen gelijk te stellen aan dieren, of om ijsberen gelijk te stellen aan transgenders. Nergens.
Ik probeer alleen oprecht uit te zoeken waarom jij (en anderen met jou) zo militant in deze discussie staan. En daarvoor was dit gedachtenexperiment een (in mijn optiek) eenvoudige manier om de denklijn te ontleden (werkte overigens helaas niet.
Mortlach schreef:Ja, en het blijkt dus maar weer dat woordkeuze van belang is. Maar goed, je geeft hier dus intrinsieke eigenschappen voor gender aan. Het is een intrinsieke eigenschap van driehoeken dat ze drie hoeken hebben. Denk je die eigenschap weg, dan is het geen driehoek meer. Voor mij is het hebben van een penis en/of borsten niet intrinsiek voor je gender.
Woordkeuze is altijd van belang, maar je kunt ook achter woorden betekeninssen zoeken die er neit ingelegd zijn.
Als ik zeg dat Knut nooit een volwaardige hond zou worden stel ik nergens dat een transgender geen vowaardig persoon is.
Woordkeuze is erg belangrijk, maar je moet ook neit in het wilde weg woorden voor een ander invullen en diegene er dan mee om de oren slaan (en dat is wel wat hier nu een beetje gebeurde).
Dat voor jou de priamire geslachtskenmerken niet intrisiek zijn voor je gender is een mening, waar mijn mening ongeveer het tegenovergestelde is.
Wel wil ik op mijn mening de nuance aanbrengen dat ik er wel bij stel: als ik het weet.
Als iemand niet bij elke kop koffie verteld dat diegene als het andere geslacht geboren is heb ik er een stuk minder moeite mee dan met iemand die werkelijk elk gesprek op zijn/haar vroegere ik weet te laten uitkomen, en het dan nog gek vindt dat veel mensen diegene altijd als "die trans (of nog lelijker termen)"blijven zien en benoemen.
Mortlach schreef:Dat kan ik begrijpen. Er zijn ook mensen voor wie het oprecht niet uitmaakt. Het hoeft dus echt niet zo ingewikkeld te zijn en de meeste transgender mensen weten echt wel dat dit iets is wat besproken moet worden voordat er een relatie wordt aangegaan.
waarmee ze zelf dus ook wel doorhebben dat hun man zijn, of hun vrouw zijn, nooit volledig kan zijn als jhet gaat om een onvervulde kinderwens bijvoorbeeld..
Mortlach schreef:Daar verschillen we dan van mening. Wel grappig trouwens dat je het woordje 'speelt' gebruikt voor genders. Als een jongetje een meisje kan spelen, waarom denk je dan niet dat hij ook een jongetje speelt? Voor mij is de beleefde ervaring doorslaggevend.
Jijzelf gebruikte het woord voor een kind wat in zijn spel een tijger meent te zijn. En ik zie hier achter op het trapveldje zat jongentjes die spelen Messi te zijn. Dus ook mannelijke rollen kunnen gespeeld worden door jongentjes (op het trapveldje komen nauwelijks meisjes, en mijn eigen dochter is nog niet in de fase van de rollenspellen).
Mortlach schreef:Het is wel veelzeggend dat dat toekennen van het correcte gender nogal voorwaardelijk is. Je kunt je afvragen waar die voorwaarden op zijn gebaseerd.
Zo heel voorwaardelijk is het niet, het wordt vooral door tegenstanders van het binaire systeem een beetje uit geprobeerd.
door met allemaal casussen te komen waar vervolgens een antwoord op geleverd dient te worden krijg je inderdaad uitsprkane over de twijfelgevallen.
Maar die uitspraken worden veroorzaakt door het stellen van de vragen, niet door het geven van de antwoorden...
Mortlach schreef:Tja, ik ben wat dat betreft optimistischer; als ergens niks interessants te vinden is, zou ik een ander gebied gaan zoeken. En misschien zijn er individuele gevallen van mensen die dat niet doen, maar het gaat hier niet om een enkel individu.
Ik had je graag gelijk willen geven, maar moet even denken aan een sketch van Herman Finkers: Mijn broer heeft in Drenthe vijf jaar lang het zwemgedrag van dassen bestudeerd​. De eindconclusie van dat onderzoek was: "Dassen kunnen niet zwemmen."""
Je zult met me eens zijn dat selchts weinig wetenschappers met een zo vernietigende conclusie op hun eigen onderzoek zouden komen.
Mortlach schreef:Onzinnig voor jou omdat jij er verder niet mee te maken hebt. Dat is een beetje alsof de uil zich afvraagt waarom de muis toch zo bang is voor de havik. De havik doet de uil immers geen kwaad...
Jij zit nogal militant in deze discussie omdat het je persoonlijk raakt in je directe omgeving. Daarmee is het niet zo dat degenen die een ander beeld bij deze discussie hebben terwijl het ze zelf niet raakt ineens geen recht hebben op een mening:
Jij wilt iets wat honderden jaren zo geweest is veranderen, en daarmee ligt de bewijslast vooralsnog aan jouw kant.

Overigens mag ik transgenders niet met beren vergelijken, maar vergelijk je mij wel met een vogel...
Mortlach schreef:Het is dan ook symboolwetgeving. Door de toiletruimte te verbinden met je "biologische geslacht" (wat dat dan ook moge betekenen), dwing je transgender mensen tot de keuze: uit de openbare ruimte blijven, of de wet breken. Het gaat helemaal niet om het toiletbezoek of om de veiligheid van vrouwen, net zoals discriminerende wetten zoals waterfonteintjes voor alleen blanken niet ging om die waterfonteintjes.

Dat snap ik, maar als de symboolwetgebving al belachelijk is wordt het wel lastig om het onderliggend probleem te begrijpen.
Waarom heeft bijvoorbeeld de HEMA geen meisjes- en jongenskleding meer.
Is daar geen vraag meer naar? of is er een heel kleine groep die er een extra categorie bij had willen hebben?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor Mortlach » 13 jul 2021 19:46

Lydia63 schreef:Je hebt letterlijk gezegd dat deze vader maar even moet afkoelen in zijn cel!
En juist, in zulke kromme wereld leven we!
Waar ligt de grens?
Ik zeg afblijven van kinderen!!!


En ik zeg de mensenrechten respecteren, ook die van je eigen kinderen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor Mortlach » 13 jul 2021 19:49



Zogenaamd een of andere rel in Engeland van 2 jaar geleden. Maar MET voetnoten deze keer, dus dat is al heel wat. Ik kopieer het lijstje even...

(1) Paul Joseph Watson / Summit News via Zero Hedge
(2) Infowars
(3) Lifesite News
(4) Natural News
(5) Christian Post via Infowars
(6) Newswars
(7) Afbeelding:*: WikiMedia Commons, bron proud of our trans kid – DC Capital Pride parade – 2013-06-08, auteur Tim Evanson from Washington, D.C., United States of America , Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic license.

Dit zijn geloof ik allemaal takken van InfoWars en Paul Watson werkt voor InfoWars. Dit lijstje alleen al zou meer dan voldoende moeten zijn om alles wat in het artikel staat af te wijzen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor Mortlach » 13 jul 2021 20:21

StillAwake schreef:Toch is het aantal mannelijke rolmodellen buiten het gezin voor kinderen op de basisschool in rap tempo aan het afnemen.
En als die bewuste buurman of oom niet regelamtig over de vloer komt, wines verantwoordelijkheid is het dan?


Die van de ouders. Als mannelijke rolmodellen ontbreken, bijvoorbeeld omdat je opgroeit in een exclusieve vrouwencommune of iets dergelijks, dan kun je dat de ouders aanrekenen.

dat snap ik, maar besef wel dat op ieder onderwerp een grijs gebied is te verzinnen waar ook jij de weg even kwijt bent.
enerzijds is het leerzaam om uit te vogelen waar je staat, aan de andere kant is er altijd wel weer een nog grijzer, nog marginalere groep te vinden waar je dan alsnog in vastloopt.


Uiteraard, en het moet niet verzanden in een reductio ad absurdum, maar dat is mijn doel ook niet. Ik ben ook niet uit op een antwoord dat in 100% van de gevallen geldt; het proces is veel interessanter dan de uitkomst.

Dat klopt. Exact hetzelfde zag je in de homo-scene. Degenen die het meest roeptoeterden en schreeuwden kregen de aandacht, en kleurden daarmee de hele publieke opinie in (veelal onterecht).


Ik knip er even stukjes uit om het overzichtelijk te houden. Zie het maar dat ik het eens ben met de zaken die ik weglaat.

De roeptoeters kregen de aandacht, maar zij hebben er wel voor gezorgd dat je nu in de meeste situaties redelijk veilig als homo of lesbienne uit de kast kunt komen. Dat heeft bloed, zweet en tranen gekost, letterlijk, en daar mag de huidige generatie de voorgaande dankbaar voor zijn.

Waarom? Wellicht dat de intelligente transgenders zich juist een beetje aan deze mediageilheid trachten te onttrekken.
Deels, maar ligt dat aan onze maatschappij, of is de mens (of om het even welk dier of welke plant dan ook) intrinsiek onderhevig aan een binair systeem?


Abigail Thorne stipt dit aan in haar filmpje over sociale constructies.

Blootstelling doet inderdaad iets met je. Maar (voor de Nederlandse situatie): welke wetgeving maakt het moeilijk voor dergelijke mensen?
Dat er in Arabië dergelijke dingen spelen geloof ik onmiddelijk, maar hier valt het best mee.


Ik dacht eerder aan de situatie in het VK waar je een certificaat moet aanvragen waarvoor je kunt worden geweigerd door een panel van artsen die enkel en alleen naar jouw dossier kijken en dan een besluit nemen.

Maar ook in NL waar je tot voor kort als homoseksuele man geen bloed mocht doneren. Ongeacht je seksuele geschiedenis. Een heteroman die met 100 vrouwen naar bed is geweest, mag het wel; jij als homo in een relatie in liefde en trouw mag het niet. Dat moet toch steken?

Hetzelfde geldt voor die Niew Zeelandse gewichtheffer die inmiddelas als gewichthefster aan de spelen wil gaan meedoen. Ik zie niet hoe dat een eerlijke competitie is, aangezien deze dame als man al een redelijk bizarre spiermassa opgebouwd had. Lichamelijk man (voor wat betreft speirmassa en bouw, de onder-de-douche-status ben ik neit heel nieuwsgierig naar ;-)), en zou in de mannencompetietie neit eens een modderfiguur slaan.


Ze voldoet echter wel aan het testosteron-maximum voor vrouwen. Dus wat dat betreft heeft ze geen streepje voor op haar concurrenten. Ik ben benieuwd hoe ze presteert, maar voor zover ik even heb gekeken vormt ze niet echt een bedreiging voor de favorieten. In dit geval zou je de Olympische 'spirit' ook moeten meewegen.

Ik vind het persoonlijk veel erger dat vrouwen worden geweerd omdat ze van nature toevallig veel testosteron aanmaken. Dat is alsof je Michael Phelps uitsluit omdat hij te goed kan zwemmen dankzij een paar fysiologische voordelen.

ik zal het VK verhaal eens lezen, maar wat is (in jouw woorden) dan de reden dat het wél is ingevoerd? Je weet vooral tegenargumenten te noemen, maar ik heb nog nooit een wet gezien die alleen op tegenargumenten alsnog aangenomen werd. (het gelinkte artikel heb ik nog niet gelezen, maak eerst deze reactie af...


Het VK is op dit moment helaas geen prettige of veilige plek voor transgender mensen. Gezondheidszorg wordt geweigerd of de wachtlijsten zijn onacceptabel en onnodig lang; de wetgeving werpt steeds meer drempels op voor een normaal leven. En er is altijd wel een of andere oppervlakkige reden voor, maar je moet wel heel naïef zijn om die te geloven. De huidige regering is gewoon behoorlijk transfoob.

Woordkeuze is altijd van belang, maar je kunt ook achter woorden betekeninssen zoeken die er neit ingelegd zijn.
Als ik zeg dat Knut nooit een volwaardige hond zou worden stel ik nergens dat een transgender geen vowaardig persoon is.
Woordkeuze is erg belangrijk, maar je moet ook neit in het wilde weg woorden voor een ander invullen en diegene er dan mee om de oren slaan (en dat is wel wat hier nu een beetje gebeurde).


Als ik zo overkwam, dan mijn excuses. Dat was geheel niet de bedoeling. Ik vind het prettig dat we, ondanks onze meningsverschillen, te goeder trouw met elkaar over kunnen spreken. Net als toen ik dat copy/paste foutje maakte vorige week. Ik stel dat op prijs.

Dat gezegd vind ik niet dat er erg veel is in te leggen in woorden die inherent een waardeoordeel inhouden omdat het woord 'waarde' er nu eenmaal in zit opgesloten. Als jij zegt dat Knut geen volwaardige hond is, en het gesprek gaat over transgenders, dan is het niet vreemd dat ik dan interpreteer dat je transmannen/-vrouwen niet ziet als volwaardige man of vrouw. Met alle goede wil van de wereld kan ik daar niets anders van maken. Ik kan me zo voorstellen dat als je transman bent en je je leven lang hebt geworsteld met familie, collega's en vreemden die jou allemaal als 'halfbakken' zagen, dat zo'n uitspraak dan pijn doet.


Dat voor jou de priamire geslachtskenmerken niet intrisiek zijn voor je gender is een mening, waar mijn mening ongeveer het tegenovergestelde is.


Het schiet al op dat het een mening is en niet als "biologisch feit" wordt gepresenteerd :-)

Jij zit nogal militant in deze discussie omdat het je persoonlijk raakt in je directe omgeving.


Dat niet alleen, ik ben natuurlijk ook gewoon hardstikke 'woke'

Overigens mag ik transgenders niet met beren vergelijken, maar vergelijk je mij wel met een vogel...


Je ziet zelf ook wel in dat die twee vergelijkingen niet hetzelfde zijn, hoop ik.

Dat snap ik, maar als de symboolwetgebving al belachelijk is wordt het wel lastig om het onderliggend probleem te begrijpen.
Waarom heeft bijvoorbeeld de HEMA geen meisjes- en jongenskleding meer.
Is daar geen vraag meer naar? of is er een heel kleine groep die er een extra categorie bij had willen hebben?


Waarom zouden ze? Weet je hoe vervelend het is dat de enige optie voor meisjes roze is? Dat alle kleding lief en schattig is met paarden en puppies en de kleding voor jongens lekker fel rood of fel blauw met superhelden erop? Als je niet denkt dat je daar een boodschap mee afgeeft die kinderen al vanaf kindsbeen wordt ingegoten, dan weet ik het ook niet meer.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor StillAwake » 14 jul 2021 11:45

Mortlach schreef:Ik knip er even stukjes uit om het overzichtelijk te houden. Zie het maar dat ik het eens ben met de zaken die ik weglaat.
insgelijks!
Mortlach schreef:De roeptoeters kregen de aandacht, maar zij hebben er wel voor gezorgd dat je nu in de meeste situaties redelijk veilig als homo of lesbienne uit de kast kunt komen. Dat heeft bloed, zweet en tranen gekost, letterlijk, en daar mag de huidige generatie de voorgaande dankbaar voor zijn.
Ik weet niet of je dat 100% op het conto van de roeptoeters kunt schrijven. Wellicht heeft het geholpen diegenen die zich niet exorbitant gedroegen wél normaal te vinden (niet noodzakelijk mijn mening, maar een algemeen gevoelen wat ik proef rond Pride en dergleijke uitingen).
Overigens heeft het in Rusland (in de tijd dat ik er zat) juist het tegenovergestelde effect gehad. Het werd stilzwijgend geaccepteerd in een soort "don't ask don't tell" constructie, maar de exorbitantie van Pride optochten (indertijd voornamelijk buiten Rusland) heeft juist de acceptatie een stap terug gegooid (al kun je je afvragen of "don't ask don't tell" een vorm van acceptatie is)
Mortlach schreef:Abigail Thorne stipt dit aan in haar filmpje over sociale constructies.
Ik merk dat jij Abigail Thorne erg hoog hebt zitten, maar het valt me op dat het vooral één kant van het verhaal is, waarbij ik ook niet alles even sterk onderbouwd vind.
In die zin vond ik een "uit de kast komen" van Nikkie de Jager meer zeggen dan de filmpjes van Thorne (hoewel ik me wel kan voorstellen dat je, als je het in hoofdlijnen met de inhoud eens bent, je niet echt stoort aan de eenzijdigheid, en de nogal dunne onderbouwing (eerlijkheidshalve: ik heb twee filmpjes bekeken, en kan dus niet over de inhoud van alle filmpjes spreken)
Mortlach schreef:
Ik dacht eerder aan de situatie in het VK waar je een certificaat moet aanvragen waarvoor je kunt worden geweigerd door een panel van artsen die enkel en alleen naar jouw dossier kijken en dan een besluit nemen.
Ik heb het artikel over het VK gelezen, maar het is me niet helemaal duidelijk wat ze er mee willen, voor wie het is, en wat de concrete gevolgen op individueel niveu zijn of kunnen zijn.
Mortlach schreef:Maar ook in NL waar je tot voor kort als homoseksuele man geen bloed mocht doneren. Ongeacht je seksuele geschiedenis. Een heteroman die met 100 vrouwen naar bed is geweest, mag het wel; jij als homo in een relatie in liefde en trouw mag het niet. Dat moet toch steken?
De grap met die homoseksuele man was dat het besemttingsrisico een behoorlijke factor hoger lag. Was dus niet zozeer een discriminatie-dingetje, maar vooral een veiligheidsvenitel op de bloeddonaties.
Waarbij ik me voorstellen dat het wellicht anders gevoeld heeft, en er inderdaad randgevallen zijn (de hetero die het met iedereen doet, vs de monogame homo), maar de regel komt voor uit de statistiek, niet uit een oordeel over een leefwijze.
HIV komt nu eenmaal in de homo-gemeenschap significant vaker voor. Dat dat steekt snap ik (hoewel ikzelf ook geen bloed mag geven, en er totaal geen probleem mee heb dat ik vanwege een vermeende lichamelijke beperking (ondergewicht) niet mag doneren).
Mortlach schreef:Ze voldoet echter wel aan het testosteron-maximum voor vrouwen. Dus wat dat betreft heeft ze geen streepje voor op haar concurrenten. Ik ben benieuwd hoe ze presteert, maar voor zover ik even heb gekeken vormt ze niet echt een bedreiging voor de favorieten. In dit geval zou je de Olympische 'spirit' ook moeten meewegen.
Die testosteronspiegel was vorige week nog een onderwerp van discussie, maar als jij zegt dat het binnen de norm is neem ik dat aan.
Neemt niet weg dat de spieren zijn aangemaakt door een man, en ik kan me goed voorstellen dat het bij vrouwelijke atleten steekt als iemand die met een mannelijk lichaam met mannelijke kracht de competitie komt verstoren.

In dit specifieke geval wellicht geen kanshebster voor de medailles, maar in bijvoorbeeld het vrouwentennis zou het toch een heel vreemd soort suprematie kunnen opleveren als een top 50 mannelijke tennisser in de vrouwencompetitie zou instromen omdat diegene zichzelf zo ziet.
Mortlach schreef:Ik vind het persoonlijk veel erger dat vrouwen worden geweerd omdat ze van nature toevallig veel testosteron aanmaken. Dat is alsof je Michael Phelps uitsluit omdat hij te goed kan zwemmen dankzij een paar fysiologische voordelen.
Als je Michael Phelps (gesteld dat hij in transitie zou gaan) in het dameszwemmen zou laten uitkomen zou dat inderdaad een vreemd iets zijn.
In dat geval is uitsluiten van de damescompetitie, en mee laten doen in de herencompetitie een betere oplossing.
Of, naast de mannensport en de vrouwensport ook een toernooi opzetten voor transgenders. Klinkt misscien raar, maar een gezonde man mee laten doen met de paralympics zouden we ook raar vinden. Zo vind ik het ook raar om een gezonde man die zichzelf als vrouw identificeert mee te laten doen in de vrouwensport.

Mortlach schreef:Als ik zo overkwam, dan mijn excuses. Dat was geheel niet de bedoeling. Ik vind het prettig dat we, ondanks onze meningsverschillen, te goeder trouw met elkaar over kunnen spreken. Net als toen ik dat copy/paste foutje maakte vorige week. Ik stel dat op prijs.
OK, prima. Maar iemand woorden in de mond leggen, en hem daarna daarop afbranden doet de discussie geen goed.
Maar wellicht heb ik op dat vlak een te kort lontje, omdat ik daar wel eens tegenaan loop in het dagelijks leven.
Mortlach schreef:Dat gezegd vind ik niet dat er erg veel is in te leggen in woorden die inherent een waardeoordeel inhouden omdat het woord 'waarde' er nu eenmaal in zit opgesloten. Als jij zegt dat Knut geen volwaardige hond is, en het gesprek gaat over transgenders, dan is het niet vreemd dat ik dan interpreteer dat je transmannen/-vrouwen niet ziet als volwaardige man of vrouw. Met alle goede wil van de wereld kan ik daar niets anders van maken. Ik kan me zo voorstellen dat als je transman bent en je je leven lang hebt geworsteld met familie, collega's en vreemden die jou allemaal als 'halfbakken' zagen, dat zo'n uitspraak dan pijn doet.
Dat zou kunnen, maar ik heb het zo niet bedoeld, en ik snap ook niet helemaal waarom eeen opmerking over een ijsbeer nu ineens wél één op één doorgezet kan worden op een mens.
Mortlach schreef:Je ziet zelf ook wel in dat die twee vergelijkingen niet hetzelfde zijn, hoop ik.
Helaas, dat zie ik niet helemaal. Mijn denkwijze wordt gelijkgesteld met die van een (voor zijn soort overigens erg intelligente, gezien het feit dat hij zijn denkwijze op schrift heeft weten te zetten) uil.
Dus nee, de parabel van de uil en de parabel van de ijsbeer zijn in mijn optiek gelijkwaardig.
Mortlach schreef:Waarom zouden ze? Weet je hoe vervelend het is dat de enige optie voor meisjes roze is? Dat alle kleding lief en schattig is met paarden en puppies en de kleding voor jongens lekker fel rood of fel blauw met superhelden erop? Als je niet denkt dat je daar een boodschap mee afgeeft die kinderen al vanaf kindsbeen wordt ingegoten, dan weet ik het ook niet meer.

De enige optie voor meisjes is al lang niet meer roze. Echt niet, ook bij HEMA niet. En de superhelden bij jongens zijn ook echt niet de enige smaak.
Maar waarom de hele meisjesafdeling opgedoekt meot worden uit een soort politieke correctheid ontgaat me echt ten enen male.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor Mortlach » 14 jul 2021 13:57

StillAwake schreef:Ik weet niet of je dat 100% op het conto van de roeptoeters kunt schrijven. Wellicht heeft het geholpen diegenen die zich niet exorbitant gedroegen wél normaal te vinden (niet noodzakelijk mijn mening, maar een algemeen gevoelen wat ik proef rond Pride en dergleijke uitingen).
Overigens heeft het in Rusland (in de tijd dat ik er zat) juist het tegenovergestelde effect gehad. Het werd stilzwijgend geaccepteerd in een soort "don't ask don't tell" constructie, maar de exorbitantie van Pride optochten (indertijd voornamelijk buiten Rusland) heeft juist de acceptatie een stap terug gegooid (al kun je je afvragen of "don't ask don't tell" een vorm van acceptatie is)


Dat heet "heteronormativiteit". Je mag wel homo zijn, zolang je je maar als hetero gedraagt! Dus net als transgender mensen waarvan wordt geëist dat ze of hun bij de geboorte toegewezen gender blijven OF perfect voldoen aan het nieuwe gender en ze zichzelf op die manier zo onzichtbaar mogelijk maken, voordat ze eventueel worden geaccepteerd. Ik kan me heel goed voorstellen dat je jezelf niet je hele leven onzichtbaar wilt maken omdat andere mensen zich anders een beetje ongemakkelijk voelen.

Ik denk dat het wel meevalt dat de acceptatie een stap terug heeft gedaan door Pride-optochten. Hooguit onder een beperkte groep mensen die a) niet tegen extravagantie kan, en b) homo's sowieso nooit zouden accepteren.

Ik merk dat jij Abigail Thorne erg hoog hebt zitten, maar het valt me op dat het vooral één kant van het verhaal is, waarbij ik ook niet alles even sterk onderbouwd vind.


Ik stel haar werk zeer op prijs. En natuurlijk benadrukt ze filosofische onderwerp die verband houden met transgenderisme. Of het sterk onderbouwt is, is denk ik niet eens de bedoeling. Het is meer aanstippen en uitlichten: kijk, hier is al door anderen over nagedacht en hier zijn de bronnen.

Ik heb het artikel over het VK gelezen, maar het is me niet helemaal duidelijk wat ze er mee willen, voor wie het is, en wat de concrete gevolgen op individueel niveu zijn of kunnen zijn.


Alle zaken waar je gender een rol speelt; je geboorteakte, je paspoort, adoptie, in welke gevangenis je terecht komt als je moet brommen; welke medische zorg er voor je beschikbaar is; als je een samenlevingscontract hebt, moet je eerst scheiden voordat je je gender eventueel mag veranderen, tenzij BEIDE partners tegelijkertijd een genderaanpassing aanvragen...

De grap met die homoseksuele man was dat het besemttingsrisico een behoorlijke factor hoger lag. Was dus niet zozeer een discriminatie-dingetje, maar vooral een veiligheidsvenitel op de bloeddonaties.
Waarbij ik me voorstellen dat het wellicht anders gevoeld heeft, en er inderdaad randgevallen zijn (de hetero die het met iedereen doet, vs de monogame homo), maar de regel komt voor uit de statistiek, niet uit een oordeel over een leefwijze.
HIV komt nu eenmaal in de homo-gemeenschap significant vaker voor. Dat dat steekt snap ik (hoewel ikzelf ook geen bloed mag geven, en er totaal geen probleem mee heb dat ik vanwege een vermeende lichamelijke beperking (ondergewicht) niet mag doneren).


Het is de jaren '90 toch niet meer?

Die testosteronspiegel was vorige week nog een onderwerp van discussie, maar als jij zegt dat het binnen de norm is neem ik dat aan.
Neemt niet weg dat de spieren zijn aangemaakt door een man, en ik kan me goed voorstellen dat het bij vrouwelijke atleten steekt als iemand die met een mannelijk lichaam met mannelijke kracht de competitie komt verstoren.


Spieren breken echter ook weer af, dus ik zie het probleem niet zo. Kijk, als ze nu op de Spelen het vrouwenrecord gewichtheffen met een marge van 75 kilo verbreekt, dan praten we wel verder, maar ik zie dat zo 1-2-3 niet gebeuren.

In dit specifieke geval wellicht geen kanshebster voor de medailles, maar in bijvoorbeeld het vrouwentennis zou het toch een heel vreemd soort suprematie kunnen opleveren als een top 50 mannelijke tennisser in de vrouwencompetitie zou instromen omdat diegene zichzelf zo ziet.
Als je Michael Phelps (gesteld dat hij in transitie zou gaan) in het dameszwemmen zou laten uitkomen zou dat inderdaad een vreemd iets zijn.
In dat geval is uitsluiten van de damescompetitie, en mee laten doen in de herencompetitie een betere oplossing.
Of, naast de mannensport en de vrouwensport ook een toernooi opzetten voor transgenders. Klinkt misscien raar, maar een gezonde man mee laten doen met de paralympics zouden we ook raar vinden. Zo vind ik het ook raar om een gezonde man die zichzelf als vrouw identificeert mee te laten doen in de vrouwensport.


Daarom dus die testosteron-regels.

Helaas, dat zie ik niet helemaal. Mijn denkwijze wordt gelijkgesteld met die van een (voor zijn soort overigens erg intelligente, gezien het feit dat hij zijn denkwijze op schrift heeft weten te zetten) uil.
Dus nee, de parabel van de uil en de parabel van de ijsbeer zijn in mijn optiek gelijkwaardig.


Jouw voorbeeld is concreet "Knut denkt dat hij een hond is" en mijn voorbeeld was overdrachtelijk "Ik ervaar het niet als probleem, dus ik begrijp niet dat het voor anderen wel een probleem is". Helderder kan ik het niet maken. Ik had ook een Rotsblok, een Boom en een Bijl kunnen gebruiken...

De enige optie voor meisjes is al lang niet meer roze. Echt niet, ook bij HEMA niet. En de superhelden bij jongens zijn ook echt niet de enige smaak.
Maar waarom de hele meisjesafdeling opgedoekt meot worden uit een soort politieke correctheid ontgaat me echt ten enen male.


Daar ben ik blij om. Ik moet zeggen dat het vooral mijn ervaring in Ierland was die dit ingaf en daar lopen ze nu eenmaal 40 jaar achter. Ik gruwel echt van roze T-shirts met "Daddies Little Princess" erop.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor Lydia63 » 14 jul 2021 14:16

Dag alle, in deze discussie ik wil mijn excuus aanbieden voor mijn grove uitlatingen die door de moderatie zijn verwijderd waarvoor dank.
Ik had mezelf niet helemaal meer in de hand omdat deze discussie waar kinderen onderhevig zijn aan het systeem m.i worden misbruikt.
Desondanks had ik zorgvuldiger met mijn woord keuze om moeten gaan, ik laat dit gehele topic nu rusten.
Omdat het mij emotioneel teveel raakt, en ik besef dat dat niet gezond is voor 'n gelijkwaardige discussie.
mvg Lydia.
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor StillAwake » 14 jul 2021 14:46

Mortlach schreef:Dat heet "heteronormativiteit". Je mag wel homo zijn, zolang je je maar als hetero gedraagt! Dus net als transgender mensen waarvan wordt geëist dat ze of hun bij de geboorte toegewezen gender blijven OF perfect voldoen aan het nieuwe gender en ze zichzelf op die manier zo onzichtbaar mogelijk maken, voordat ze eventueel worden geaccepteerd. Ik kan me heel goed voorstellen dat je jezelf niet je hele leven onzichtbaar wilt maken omdat andere mensen zich anders een beetje ongemakkelijk voelen.
Ik ben bekend met het fenomeen heteronormativiteit, maar ik denk dat er iets meer speelt. Ook de gevallen waar jij vaak naar linkt, namelijk de mensen die zich druk maken om huis en hypotheek, en die in principe een rustig en anoniem leven leiden als transgender (of als homo) zijn ook in jouw optiek de mensen waar het om gaat.
Dat gedrag zou ik niet hetronormatief willen noemen.

Maar de extravagantie van pride-optochten stuit mensen tegen de borst. Juist een bevriende homo baalt van deze optochten. En waarom: juist omdat hij er op wordt aangekeken, terwijl hetero's nooit op dergelijkeu itwassen worden afgerekend (en als je het Rotterdams Zomercarnaval ooit gezien hebt weet je dat het ook in hetero-kringen ontzetten extravagant kan zijn...
Mortlach schreef:Ik denk dat het wel meevalt dat de acceptatie een stap terug heeft gedaan door Pride-optochten. Hooguit onder een beperkte groep mensen die a) niet tegen extravagantie kan, en b) homo's sowieso nooit zouden accepteren.
Ben je wel eens in Rusland geweest? Binnen de daar heersende cultuur hebben juist door een Pride mars in (vogens mij) Sint Petersburg homo's meer weerstand opgebouwd in de maatschappij dan dat ze erkenning hebben gevonden.
Mortlach schreef:Ik stel haar werk zeer op prijs. En natuurlijk benadrukt ze filosofische onderwerp die verband houden met transgenderisme. Of het sterk onderbouwt is, is denk ik niet eens de bedoeling. Het is meer aanstippen en uitlichten: kijk, hier is al door anderen over nagedacht en hier zijn de bronnen.
Dat klopt, maar dat aanstippen en uitlichten gaat wel allemaal dezelfde kant op. In een ander topic kwam je in het geweer tegen Peter Scheele, maar ook hij wijst dingen aan, belicht dingen, en stipt zaken aan, waarna je zelf je conclusies mag trekken.
Dat hij daarbij alleen bronnen aanhaalt die zijn gelijk onderbouwen is ergens logisch (de meeste mensen die ik ken zoeken naar bevestiging van het gleijk wat ze al hadden (kijk maar eens in de vragenrubriek hier, er komen soms vragen langs als: "hoe maak ik persoon A duidelijk dat hij/zij dingen verkeerd doet, en kunt u mijn mening met bijbelteksten onderbouwen".
En iets dergelijks zie ik bij (de twee filpjes die ik gezien heb van) Abigail Thorne ook tegen.
Mortlach schreef:Alle zaken waar je gender een rol speelt; je geboorteakte, je paspoort, adoptie, in welke gevangenis je terecht komt als je moet brommen; welke medische zorg er voor je beschikbaar is; als je een samenlevingscontract hebt, moet je eerst scheiden voordat je je gender eventueel mag veranderen, tenzij BEIDE partners tegelijkertijd een genderaanpassing aanvragen...
Dat laatste is inderdaad apart, daar zouden de beide partners zelf een mening in moeten kunnen hebben, maar al die andere zaken daarvan zie ik het probleem niet zo.
De medische zorg is gebaseerd op je geboortegeslacht, en dat lijkt me logisch. Hartfalen presenteert zich bij mannen anders dan bij vrouwen.
En ook na een geslachtsveranderende operatie is je hart nog steeds dat van je "oude ik", en horen de typische gezondheidsproblemen die aan een geslacht zijn toe te schrijven bij het geslacht waarin je geboren bent.
Het risico op borstkanker is het grootst als je als vrouw geboren bent.

Als jij je als vrouw identificeert, maar er in alles uitziet als een man vinden de meeste vrouwen op de sportschool (of in de bak waar in jouw voorbeeld in gebromd moet worden) het toch niet prettig als je je, hoe je je ook voelt, in hun kleedkamer vertoont.
En andersom zou ik het als man ook niet erg kunnen waarderen (als je iemand persoonlijk kent ligt dat misschien anders, maar de meeste mensen in de bak/op de sportschool reken je over het algemeen niet tot je intimi...
Mortlach schreef:Het is de jaren '90 toch niet meer?
Dat klopt, maar het enige wat er in die tussentijd is veranderd is dat de totale aantallen besmettingen van HIV omlaag gegaan zijn. De getalsverhouding is orde gelijkgebleven.
Deze regel is ook niet losgelaten omdat het geen issue meer is, deze regel is losgelaten omdat er op gescreend kan worden na donatie.
Mortlach schreef:Spieren breken echter ook weer af, dus ik zie het probleem niet zo. Kijk, als ze nu op de Spelen het vrouwenrecord gewichtheffen met een marge van 75 kilo verbreekt, dan praten we wel verder, maar ik zie dat zo 1-2-3 niet gebeuren.
Het klopt dat spieren weer afbreken. Maar als man bouw je makkelijker spieren op. En het afbreken van spiermassa is met trainen redelijk te voorkomen.
Dit specifieke geval zal hoogstwaarschijnlijk geen enorme gevolgen hebben voor de wedstrijduitslag, maar het zou hypociet zijn om er pas over te gaan nadenken als er wel ineens een voormalig man alle vrouwenrecords uit de boeken gewichtheft/ schaatst/ fietst/ tennist/zwemt/loopt...
Mortlach schreef:Daarom dus die testosteron-regels.
Daarmee vang je inderdaad wel eea af, al blijft het daarmee de vraag in hoeverre dat het fysieke voordeel wat mannen hebben in sommige takken van sport (ook na een transitie) teniet doet.
Mortlach schreef:Jouw voorbeeld is concreet "Knut denkt dat hij een hond is" en mijn voorbeeld was overdrachtelijk "Ik ervaar het niet als probleem, dus ik begrijp niet dat het voor anderen wel een probleem is". Helderder kan ik het niet maken. Ik had ook een Rotsblok, een Boom en een Bijl kunnen gebruiken...
Dat was wellicht beter geweest, maar laten we elkaar op dit punt geen vliegen afvangen.
ik vond het ironisch dat ik mensen niet met dieren vergelijken mocht, maar vervolgens zelf wel met een vogel vergeleken mocht worden.
Je zult het anders bedoeld hhebben, wat mij betreft zand erover!
Mortlach schreef:Daar ben ik blij om. Ik moet zeggen dat het vooral mijn ervaring in Ierland was die dit ingaf en daar lopen ze nu eenmaal 40 jaar achter. Ik gruwel echt van roze T-shirts met "Daddies Little Princess" erop.

De situatie in Ierland is (hoewel ik daar zelf nooit echt tegen het ouderwetse aangelopen ben (Killarney, Dun Laoghaire/Dublin en Cork zijn de enige plaatsen die ik ken)) blijkbaar anders dan in Nederland.
Maar het gaat me om het punt dat de kleding niet meer aan één van de geslachten gelieerd mag zijn.
Dat is een politieke correctheid die in mijn ogen veel te ver is doorgeslagen, en waar ik me als klant (hoewel mijn vrouw altijd winkelt, ik ben daar slecht in) niet prettig bij voel.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor Mortlach » 14 jul 2021 16:52

StillAwake schreef:Ik ben bekend met het fenomeen heteronormativiteit, maar ik denk dat er iets meer speelt. Ook de gevallen waar jij vaak naar linkt, namelijk de mensen die zich druk maken om huis en hypotheek, en die in principe een rustig en anoniem leven leiden als transgender (of als homo) zijn ook in jouw optiek de mensen waar het om gaat.
Dat gedrag zou ik niet hetronormatief willen noemen.


Ik ben er gewoon voor dat mensen mogen uitkomen voor wie ze zijn.

Maar de extravagantie van pride-optochten stuit mensen tegen de borst.


Nou en? Moeten we daarom allemaal maar grijze muizen worden die nooit meer iets doen wat die mensen niet zint? Dat is eeuwenlang geprobeerd. Ik begrijp volledig waarom mensen er dan tijdens zo'n parade een schepje bovenop doen als dikke middelvinger tegen die lui die hen het liefst onzichtbaar zou maken. "Wij bestaan en we gaan niet weg! Leer er maar mee leven!" als het ware.

Juist een bevriende homo baalt van deze optochten. En waarom: juist omdat hij er op wordt aangekeken, terwijl hetero's nooit op dergelijke uitwassen worden afgerekend (en als je het Rotterdams Zomercarnaval ooit gezien hebt weet je dat het ook in hetero-kringen ontzetten extravagant kan zijn...


Tja, en toch, zonder dit soort evenementen had die vriend misschien nog niet eens openlijk voor zijn geaardheid kunnen uitkomen.

Ben je wel eens in Rusland geweest? Binnen de daar heersende cultuur hebben juist door een Pride mars in (vogens mij) Sint Petersburg homo's meer weerstand opgebouwd in de maatschappij dan dat ze erkenning hebben gevonden.


Ik ben daar nog nooit geweest. Maar een plek in de maatschappij opeisen roept altijd weerstand op. Is dat dan maar een reden om het niet te doen? Lekker onzichtbaar thuis blijven, alleen, want als je hand in hand met je partner loopt, breek je de ongezegde "Don't ask, Don't tell"-code. Je hele leven een geheim?

Dat klopt, maar dat aanstippen en uitlichten gaat wel allemaal dezelfde kant op. In een ander topic kwam je in het geweer tegen Peter Scheele, maar ook hij wijst dingen aan, belicht dingen, en stipt zaken aan, waarna je zelf je conclusies mag trekken.


Alsjeblieft zeg, wil je die twee nou echt vergelijken?

En iets dergelijks zie ik bij (de twee filpjes die ik gezien heb van) Abigail Thorne ook tegen.


Natuurlijk heeft zo'n video een boodschap en je gaat die natuurlijk niet zelf ondergraven. Verschil is alleen dat Abigail een eerlijk verslag doet van het werk van serieuze filosofen en Peter... tja... het werk van louche YEC-ers herkauwt en klakkeloos overneemt?

Dat laatste is inderdaad apart, daar zouden de beide partners zelf een mening in moeten kunnen hebben, maar al die andere zaken daarvan zie ik het probleem niet zo.
De medische zorg is gebaseerd op je geboortegeslacht, en dat lijkt me logisch. Hartfalen presenteert zich bij mannen anders dan bij vrouwen.
En ook na een geslachtsveranderende operatie is je hart nog steeds dat van je "oude ik", en horen de typische gezondheidsproblemen die aan een geslacht zijn toe te schrijven bij het geslacht waarin je geboren bent.
Het risico op borstkanker is het grootst als je als vrouw geboren bent.


Het gaat erom dat de overheid daar niks over te zeggen zou moeten hebben. Als je voor die hartoperatie wordt opgenomen en je komt op een zaal met mannen terecht omdat dat gender nu eenmaal aan je is toegewezen bij je geboorte, dan kan ik me zeer goed voorstellen dat je als transvrouw liever op een vrouwenzaal wordt geplaatst. Zorg is wel wat meer dan alleen de operatie.

Als jij je als vrouw identificeert, maar er in alles uitziet als een man vinden de meeste vrouwen op de sportschool (of in de bak waar in jouw voorbeeld in gebromd moet worden) het toch niet prettig als je je, hoe je je ook voelt, in hun kleedkamer vertoont.


Is dat echt zo? Kun jij voor "de meeste vrouwen" spreken?

En andersom zou ik het als man ook niet erg kunnen waarderen (als je iemand persoonlijk kent ligt dat misschien anders, maar de meeste mensen in de bak/op de sportschool reken je over het algemeen niet tot je intimi...


Het zou mij echt niks uitmaken.

Het klopt dat spieren weer afbreken. Maar als man bouw je makkelijker spieren op. En het afbreken van spiermassa is met trainen redelijk te voorkomen.


Als je mannelijke hoeveelheden testosteron hebt...

Dit specifieke geval zal hoogstwaarschijnlijk geen enorme gevolgen hebben voor de wedstrijduitslag, maar het zou hypociet zijn om er pas over te gaan nadenken als er wel ineens een voormalig man alle vrouwenrecords uit de boeken gewichtheft/ schaatst/ fietst/ tennist/zwemt/loopt...


Dus preventief al deze mensen maar uitsluiten want het zou toch eens kunnen dat ze te goed zijn?

Dat is een politieke correctheid die in mijn ogen veel te ver is doorgeslagen, en waar ik me als klant (hoewel mijn vrouw altijd winkelt, ik ben daar slecht in) niet prettig bij voel.


Wat jij 'politieke correctheid' noemt, noem ik compassie en mededogen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor Erik1960 » 14 jul 2021 18:39

Lydia63 schreef:Dag alle, in deze discussie ik wil mijn excuus aanbieden voor mijn grove uitlatingen die door de moderatie zijn verwijderd waarvoor dank.
Ik had mezelf niet helemaal meer in de hand omdat deze discussie waar kinderen onderhevig zijn aan het systeem m.i worden misbruikt.
Desondanks had ik zorgvuldiger met mijn woord keuze om moeten gaan, ik laat dit gehele topic nu rusten.
Omdat het mij emotioneel teveel raakt, en ik besef dat dat niet gezond is voor 'n gelijkwaardige discussie.
mvg Lydia.

Knap van je, Lydia! =D>
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor Mortlach » 14 jul 2021 18:53

Erik1960 schreef:Knap van je, Lydia! =D>


Inderdaad. Als iets niet goed voor je is, dan is het lovenswaardig dat je kunt wegstappen. En het is duidelijk dat je heel erg begaan bent met het lot van kinderen. Ook lovenswaardig. Waar we uiteraard in verschillen is dat jij het kindermishandeling vindt om kinderen een transitie te laten doormaken en ik dat het kindermishandeling is om deze ze te weigeren.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor Haaibaai » 15 jul 2021 09:56

Maar waarom de hele meisjesafdeling opgedoekt meot worden uit een soort politieke correctheid ontgaat me echt ten enen male.



Dit land is gek geworden;politieke correctheid staat gelijk aan het gedachten goed van Noord Korea en het fascisme.Voorts zijn de reformatorische scholen en de behoudende Katholieke scholen de enige scholen waar men de kinderen met goed fatsoen onderwijs kan laten volgen.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor elbert » 15 jul 2021 10:50

Mortlach schreef:Ik merk de bias op en vervolgens de selectieve, gekleurde en sensationele berichtgeving en merk op dat deze twee zaken wellicht met elkaar te maken hebben. Ik kan het ook niet helpen dat jouw bronnen zich hier schuldig aan maken. Dat heeft verder niks met "de muren van mijn bubbel in stand houden" te maken; sterker nog, gezien de bronnen die jij allemaal aanhaalt, ben je daar zelf ook goed mee bezig.
Ik haal zowel rechtse als linkse (bijv. the Atlantic) als mainstream (Newsweek) aan, dus volgens mij ben ik vrij breed in mijn bronnen.
Mortlach schreef:Tja, Canada is een vrije samenleving en toch kan niet iedereen zomaar roepen wat hij wilt. Die twee zaken sluiten elkaar niet uit, ook in Nederland niet. Ga jij eens op Amsterdam Centraal staan met een spandoek waarop je de holocaust ontkent en kijk eens hoe snel een paar agenten je in de boeien slaat.
Als je in Amsterdam de holocaust ontkent, ben ik bang dat er dan niks gebeurt. Als je daarentegen met een Israelische vlag op de Dam gaat staan, word je ofwel door pro-Palestina demonstranten aangevallen, dan wel bespuugd, danwel mishandeld. En dan vinden mensen het vreemd dat joden naar Israel verhuizen.
Mortlach schreef:Het gaat er pertinent NIET om dat de vader "moeite heeft" met de transitie van zijn kind; het gaat erom dat de vader een gerechtelijke uitspraak naast zich neerlegt. Gender identiteit en expressie zijn bij Canadese wet opgenomen in het rijtje mensenrechten en anti-discriminatie. Als je het daar niet mee eens bent, dan kom je toch emigreren, wacht je 5 jaar, laat je je naturaliseren en dan mag je erover stemmen als het nog eens ter sprake komt.
Natuurlijk heeft dat er alles mee te maken. Ik keur niet alles van deze vader goed, maar ik snap wel dat hij getergd is door het feit dat de rechter hem zijn burgerlijke rechten ontzegd heeft omdat een kind van 14 in transitie is en hij daar moeite mee heeft. Daar draait deze hele zaak natuurlijk om. Vader wil niet dat het kind een behandeling krijgt om van geslacht te veranderen, rechter grijpt in, vader mag letterlijk niets meer zeggen (in de media) enzovoorts. Daar draait dit uiteindelijk om. Ik kan me dat goed voorstellen. Als het mijn kind was, zou ik zeggen: "wacht maar even tot je 18 bent, als je er dan nog zeker van bent maak dan je eigen keuze. Tot die tijd heb je ook met de mening van je ouders te maken." Maar zo'n houding schijnt tegenwoordig al als kindermishandeling opgevat te worden.
Mortlach schreef:Ik heb totaal geen behoefte om wie of wat dan ook te cancellen. Ik merk alleen op dat toen de rollen waren omgekeerd, conservatief rechts ook gebruikmaakte van hun maatschappelijke overhand. En nu dat niet meer werkt, vind ik het een beetje krokodillentranen janken dat het allemaal zo oneerlijk is.
Cancelcultuur is dus alleen iets om je zorgen over te maken als het van rechts komt? Dat maak ik tenminste op uit je reactie.
Verder vind ik cancelcultuur van zowel rechts als links een slechte zaak. Dat je niet altijd gelijk kunt krijgen terwijl je dat naar eigen mening wel hebt, is natuurlijk evident: zo is het leven nu eenmaal. Maar mensen proberen te ontslaan omdat je het niet eens bent met hun mening, is wat mij betreft not done.
Mortlach schreef:Ik vermoed dat als je me vertelt om wie het gaat, en ik ga zoeken, het allemaal wel zal blijken mee te vallen of dat er zaken meespelen die je niet noemt. Maar goed, universitair onderwijs is altijd al meer links georiënteerd geweest. Dat is dus niks nieuws.
Nou, laat ik je helpen. Er was een petitie van honderden medewerkers aan de universiteit om hem te ontslaan. Dat terwijl deze professor tot de wetenschappers behoort die de beste wetenschappelijke artikelen in zijn vakgebied (klinische psychologie) op zijn naam heeft staan die bovendien vaak geciteerd worden.
De druk richting Peterson was bovendien zo groot, dat de universiteit van Cambridge onder druk van activisten een uitnodiging om een college te geven introk. Niet dat het veel uitmaakte: bij Oxford was Peterson wel welkom.
Bovendien voelde een uitgever zich genoodzaakt door die druk om zijn boek niet uit te geven. Dat had trouwens geen enkel effect: zijn boek "12 rules for life" werd uiteindelijk toch een internationale bestseller. Vanuit linkse media werd en wordt een hetze tegen hem gevoerd, waarbij hij in de Guardian voor bigot en op andere plekken voor extreemrechts wordt uitgemaakt (beide geheel ten onrechte trouwens). De hypocrisie druipt hier trouwens weer aan alle kanten van af. Want als een bakker geen taart voor een trouwend homokoppel wil bakken, wordt er moord en brand geschreeuwd, maar als een professor in de psychologie een zelfhulpboek wil laten publiceren dat naar alle waarschijnlijkheid weer een bestseller wordt, vindt men het prima als een uitgever het weigert.
Mortlach schreef:En jij wilt met droge ogen beweren dat dit een eigenschap is die conservatieven hebben en uitdragen?
Ja, dat doe ik, ook al is de SGP in het voorbeeld dat je noemt tegen het homohuwelijk. Dat is hun goed recht. Een andere visie op het huwelijk hebben, wil nog niet zeggen dat de SGP dus intolerant is. Voor jou is tolerantie hetzelfde als hetzelfde denken over alles. Maar dat is geen tolerantie, dat is ideologische gelijkschakeling.
Tolereren is hetzelfde als meningen of dingen verdragen waar je het niet mee eens hoeft te zijn.
Tolereren = "iets verdragen". Te vergelijken met dat je bijv. kou of hitte verdraagt. Je hoeft het niet leuk te vinden, maar je (ver)draagt het. Daarom zal de SGP ook geen onwettige middelen inzetten om het homohuwelijk terug te draaien, wel hun democratische rechten en dan ook nog op een uiterst fatsoenlijke manier, waarbij ze weinig kans hebben om dat voor elkaar te krijgen.
Vergelijk dat eens met allerlei linkse actieclubs die van alles willen veranderen wat in hun ogen niet deugt. Die zijn wat minder verdraagzaam.
Laat ik een voorbeeld geven over transrechten. Als je beargumenteert dat het niet eerlijk is dat transvrouwen meedoen aan vrouwensporten omdat dit een oneerlijk competitievoordeel oplevert, dan word je tot de grond toe afgebrand als zijnde transfoob. Of als je zegt dat het misschien niet slim is om veroordeelde transvrouwen wegens een zedenmisdrijf op te sluiten in een vrouwengevangenis, dan word je dat ook. Wat dat betreft vind ik dit artikel in HP De Tijd lezenswaardig. De translobby is behoorlijk militant en zeker niet altijd tolerant.
Mortlach schreef:Omdat het een algemene houding is van "alleen zaken die door blanke westerlingen zijn ontdekt, zijn de moeite van het noemen waard". De dingen die je noemt hebben net zo veel invloed als de dingen die je niet noemt.
Dat is een oordeel dat jij eraan geeft. Mij maakt het namelijk geen biet uit wie wat heeft ontdekt. Dat de Chinezen het buskruit hebben uitgevonden en dat ze daarmee eerder waren dan wij in Europa en dat de Arabieren in de Middeleeuwen een stuk verder waren in wiskunde en andere wetenschappen, is algemeen bekend. Ook de communisten (de Sovjets) waren eerder in de ruimte dan de kapitalisten (de VS). Zo erg is het dus ook weer niet met het noemen van bijdragen aan wetenschap.
Mortlach schreef:Ha! laat me niet lachen.
Veel plezier. ;)
Toch blijf ik erbij. De boodschap van MLK was: wees kleurenblind als het op ras aankomt. De boodschap van de moderne "antiracisten": deel mensen in op huidskleur. Het kan niet verder uit elkaar liggen.
Mortlach schreef:Ja, als je zorgvuldig gaat kijken en je je door de feiten laat leiden, blijkt er heel veel meer racisme te zijn dan mensen dachten. Is dat dan de schuld van de mensen die je daar op wijzen? Nee toch? Het enige verschil is dat het nu voor de maatschappij niet meer houdbaar is om net te doen alsof het allemaal wel meevalt en/of niet bestaat.
Wat BIJ1 verder allemaal wil doen als privéclub mogen ze wat mij betreft helemaal zelf weten.
Het gaat er niet om om racisme aan te wijzen en te benoemen. Dat is helemaal prima. Maar clubjes als BIJ1 introduceren een vorm van racisme onder het mom van antiracisme. Ben je "wit", dan ben je schuldig. Want dan heb je "white privilege" ten opzichte van donkere medemensen en dien je je daarvoor te verontschuldigen en van die schuld kom je nooit meer af. Het maakt niet uit of je je nooit schuldig gemaakt hebt aan daadwerkelijk racisme. Nee, je huidskleur bepaalt volgens die clubs of je schuldig bent of niet. Dat is, hoe je het of wendt of keert, racisme volgens het boekje. Onderscheid maken op basis van huidskleur is racisme. Dat is de definitie ervan. Dus dat (vooral) rechtse, maar ook linkse, mensen daarop wijzen, is niet meer dan terecht.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor Erik1960 » 15 jul 2021 11:38

Haaibaai schreef:Dit land is gek geworden;politieke correctheid staat gelijk aan het gedachten goed van Noord Korea en het fascisme.Voorts zijn de reformatorische scholen en de behoudende Katholieke scholen de enige scholen waar men de kinderen met goed fatsoen onderwijs kan laten volgen.

Misschien wil je ons ook uitleggen waarom dat zo is?
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten