Arie Slob en de reformatorische scholen

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor ajl » 08 jul 2021 07:40

Mortlach schreef:Oké, kinderen lekker laten zijn wie ze zijn! Klinkt geweldig. En nu is er zo'n kindje in zo'n klas transgender. Mogen zij ook zijn wie ze zijn? En wat doe je als de andere kinderen vragen hebben?


Zeker, bij een van onze jongens zit een meisje in de klas die er volledig uitziet als een jongen. Iedereen vindt dat prima. Het gesprek hierover vindt meer plaats in de bovenbouw van de lagere school. Een leuke anekdote: de juf van mijn dochter probeerde vorig jaar hierover met de klas te praten. Haar vraag was ( iets in die trant) of er ook kinderen in de klas waren die zich anders voelden of wat anders wilden zijn; meisje-jongen etc. Een van de meiden stak haar vinger op en antwoordde 'ik zou best heel graag een puppy willen zijn'. :lol:

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor elbert » 09 jul 2021 07:07

Mortlach schreef:Alsof een strikte indeling in man/vrouw niet "puur ideologisch gedreven" is. Omdat het toevallig de ideologie is waar je je prettig bij voelt, betekent niet dat het geen ideologie is. Het blijkt dat de "biologische indeling" (wat dat dan ook precies moge betekenen, want je reageert op slechts één van mijn voorbeelden) in de praktijk gewoon niet voldoende is om alle situaties te beschrijven. Niet gek dan, dat er een systeem wordt ontwikkeld dat beter werkt.

Verder krijg je de geest van de Verlichting/het (post)modernisme echt niet meer terug in de fles hoor.
De indeling man/vrouw heeft een strikt biologische fundering. Dat kun je van veel genderindelingen niet zeggen.
De genderideologie is als onderdeel van Critical Theory zover van de Verlichting verwijderd geraakt, dat men in die kringen wiskunde verdacht vindt (want "te koloniaal/te wit", luister maar naar Sylvana Simons) en daarom 2 + 2 = 5 een goede uitkomst van een rekensom vindt. Het heeft dus niks meer met de Verlichting te maken, eerder met verduistering. Alle logica is daar weg.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor Mortlach » 09 jul 2021 15:32

elbert schreef:De indeling man/vrouw heeft een strikt biologische fundering. Dat kun je van veel genderindelingen niet zeggen.


Je weet dat rijtje nog dat ik je heb opgegeven? Je kunt chromosomaal vrouw zijn, hormonaal man zijn, genetisch intersex, en cellulair vrouw, allemaal tegelijkertijd. Dus zo strikt is die biologische fundering niet. En het is ook al een tijdje zo dat we niet slechts door de biologie worden geregeerd; gemeenschap en cultuur heeft zo ook zijn invloeden, of je dat nu wilt of niet.

De genderideologie is als onderdeel van Critical Theory zover van de Verlichting verwijderd geraakt, dat men in die kringen wiskunde verdacht vindt (want "te koloniaal/te wit", luister maar naar Sylvana Simons) en daarom 2 + 2 = 5 een goede uitkomst van een rekensom vindt. Het heeft dus niks meer met de Verlichting te maken, eerder met verduistering. Alle logica is daar weg.


Ach ja, CRT, een van je twee favoriete stokpaardjes. En dan lekker belachelijk maken met "haha, kijk eens, ze kunnen niet eens rekenen en WIJ weten allemaal dat 2+2=4 écht waar is! Wat een mallerds!"

Ik ben dan zelf veel meer geïnteresseerd waarom wiskundeprofessoren met dit soort uitspraken komen, dat deze overduidelijke ludieke stelling wordt gebruikt om een subtiliteit binnen de wiskunde aan te stippen, bijvoorbeeld. (en dat blijkt zo te zijn!) Niet dat ze écht denken dat 2+2 5 is. Maar ja, dan moet wel wel even wat dieper kijken dan de absolute oppervlakte... Maar ik geef je niet eens ongelijk hoor; ik ga ook geen anderhalf uur durend, eenzijdig, oppervlakkig betoog kijken. Het is een beetje alsof je in een serieus debat over de subtiliteiten van de Drie-enigheid met een video van Kent Hovind op de proppen komt.

En CRT koppelen aan transgenderisme is ook vreemd, maar waarom niet twee vliegen in één klap proberen te slaan, nietwaar. Negeren we even de mensen die op zeer jonge leeftijd al doorhebben dat ze transgender zijn terwijl ze nog nooit van CRT hebben gehoord; of dat er culturen zijn die millenia terug gaan waar transgenderisme bekend was. Dit is echt niet allemaal in de jaren '70 begonnen hoor.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor Lydia63 » 09 jul 2021 16:44

Mortlach schreef:Je weet dat rijtje nog dat ik je heb opgegeven? Je kunt chromosomaal vrouw zijn, hormonaal man zijn, genetisch intersex, en cellulair vrouw, allemaal tegelijkertijd. Dus zo strikt is die biologische fundering niet. En het is ook al een tijdje zo dat we niet slechts door de biologie worden geregeerd; gemeenschap en cultuur heeft zo ook zijn invloeden, of je dat nu wilt of niet.



Persoonlijk vind ik het bijzonder, dat enkel de menselijke soort hierover in discussie is, met alle respect werkelijk waar!
Al Ik geloof in allerlei andere vormen van het mens zijn maar enkel 'n man en vrouw kunnen zich voortplanten.
Naar het oorspronkelijke doel van de schepping en dat zijn toch de sterkste soort biologisch beschouwt.
Frappant blijft dat je dit nauwelijks tegenkomt in de dierenwereld of in het planten/bomenrijk daar heersen biologisch het vrouwelijke en het mannelijke element, daar is geen discussie over mogelijk onder hen.
De mens is de kroon op de schepping enkel deze stellen zich vragen, dat doet 'n dier of plant niet.
Mijn antwoord op deze moeilijke materie:

Romeinen 8:18-22
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor Mortlach » 09 jul 2021 16:55

Lydia63 schreef:Persoonlijk vind ik het bijzonder, dat enkel de menselijke soort hierover in discussie is, met alle respect werkelijk waar!


Tja, wij zijn nu eenmaal gezegend met voldoende zelfbewustzijn om het hierover te kunnen hebben. Maar ik vroeg het eerder ook al: hoe weet jij dat die merrie zich ook merrie voelt en niet hengst? Je kunt het ze moeilijk vragen, natuurlijk.

Al Ik geloof in allerlei andere vormen van het mens zijn maar enkel 'n man en vrouw kunnen zich voortplanten.
Naar het oorspronkelijke doel van de schepping en dat zijn toch de sterkste soort biologisch beschouwt.


Nee, testes en eierstokken/baarmoeders kunnen zich voortplanten, ongeacht het beleefde gender van de dragers van deze organen.


Frappant blijft dat je dit nauwelijks tegenkomt in de dierenwereld of in het planten/bomenrijk daar heersen biologisch het vrouwelijke en het mannelijke element, daar is geen discussie over mogelijk onder hen.


O, ga alsjeblieft eens zoeken naar paren van dieren in dierentuinen die dit gedrag vertonen; je komt er echt veel meer tegen dan je blijkbaar denkt. Twee mannelijke pinguins die samen eieren stelen en daarna uitbroeden, bijvoorbeeld.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor Lydia63 » 09 jul 2021 18:22

Mortlach schreef:


Nee, testes en eierstokken/baarmoeders kunnen zich voortplanten, ongeacht het beleefde gender van de dragers van deze organen.




Ik weet niet wie jij hier nu voor de gek houdt/ al dan niet bewust?


Maar dan hebben we het toch werkelijk over biologische kenmerken van de man en vrouw.
in jou citaat die zich kunnen voortplanten biologisch gezien.
Noem hen maar gewoon mannelijk en vrouwelijk! jou uitspraken zijn werkelijk waar 'n minachting voor de mens.
En ik hoef niet naar 'n dierentuin want ik ken ook wel voorbeelden van 'n dierensoort die 'n andere soort opvoedt als haar/zijn jong.
Google staat er vol mee.
Maar dit zou nooit gebeuren als de natuur niet uit balans was en ik denk dat pinguïns dit gedrag niet zouden vertonen, als ze zelf bij 'n vrouwtje eieren hadden gelegd.

Blijft 'n feit dat alles mannelijk en vrouwelijk is om de soort voort te planten.
Zoals God het heeft bedoelt.
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor Mortlach » 09 jul 2021 18:39

Lydia63 schreef:Ik weet niet wie jij hier nu voor de gek houdt/ al dan niet bewust?


Maar dan hebben we het toch werkelijk over biologische kenmerken van de man en vrouw.


Ware het niet dat er mensen zijn met testes die van zichzelf zeggen dat ze vrouw zijn, en dat er mensen zijn met baarmoeders die van zichzelf zeggen dat ze man zijn. Daar gaat dat hele transgenderisme nou net over. Dus kunnen 2 mannen zich voortplanten, de ene heeft alleen eierstokken en een baarmoeder nodig. Tenzij jij wilt beweren beter te weten welk gender een transman is dan hij zelf, maar dat lijkt me een beetje arrogant.

in jou citaat die zich kunnen voortplanten biologisch gezien.
Noem hen maar gewoon mannelijk en vrouwelijk! jou uitspraken zijn werkelijk waar 'n minachting voor de mens.


En jouw uitspraken een minachting voor het individu.

En ik hoef niet naar 'n dierentuin want ik ken ook wel voorbeelden van 'n dierensoort die 'n andere soort opvoedt als haar/zijn jong.
Google staat er vol mee.
Maar dit zou nooit gebeuren als de natuur niet uit balans was en ik denk dat pinguïns dit gedrag niet zouden vertonen, als ze zelf bij 'n vrouwtje eieren hadden gelegd.


Nee, het blijkt dat als je dit paartje apart zet bij vrouwtjes, ze elkaar toch weer opzoeken. Maar goed, jij zal het wel beter weten dan die pinguins, toch?

Blijft 'n feit dat alles mannelijk en vrouwelijk is om de soort voort te planten.
Zoals God het heeft bedoelt.


Joh, alsof alleen voortplanting ertoe doet. Maar goed, het is wel weer tekenend. Een paar berichten terug had je de mond nog vol met hoe je transgender mensen respecteert en niet minder acht dan anderen; en binnen 24 uur is het "man en vrouw zoals God bedoeld heeft! De rest is de natuur uit balans en een minachting voor de mens!" Denk je dat transgender mensen niet doorhebben hoe je er blijkbaar echt over denkt? Je roept het in ieder geval hard genoeg van de daken!

Nog 24 uur en het komt allemaal door de zondeval (hoewel "de natuur uit balans" daar al akelig dicht tegenaan schuurt). En de zonden waar je zelf nooit last van zult hebben, dat zijn natuurlijk de fijnste om tegen te ageren. Mensen vergeten voor het gemak even dat ze zélf ook in zonde zijn gevallen en dus niet meer zijn "zoals God het bedoeld heeft". Nee, je hebt vorm en inhoud; en in jouw geval is de vorm tenminste nog goed, en dat is beter dan niet, dus ja, de inhoud is net zo rot als bij een transgender persoon, maar jij kunt tenminste nog prat gaan op de vorm! Brava!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor Lydia63 » 09 jul 2021 19:02

Algemeen:

Ik weet niet meer precies hoe de film heet, maar heb het gezien op National Geographic.
De Pinguïns als kolonie, en hoe elk jaar 'n mannetje en vrouwtje elkaar vinden voor het" paar seizoen"
En welke ontberingen zij beiden moeten door staan om hen jong in leven te houden.
Vooral het mannetje heeft het zwaar om het jong tijdens de barre wintermaanden levend te houden.
Als dan het voorjaar aanbreekt neemt het vrouwtje het over, 'n ontzettende ontroerende docu.
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor pindas83 » 09 jul 2021 22:37

Lydia63 schreef:Algemeen:

Ik weet niet meer precies hoe de film heet, maar heb het gezien op National Geographic.
De Pinguïns als kolonie, en hoe elk jaar 'n mannetje en vrouwtje elkaar vinden voor het" paar seizoen"
En welke ontberingen zij beiden moeten door staan om hen jong in leven te houden.
Vooral het mannetje heeft het zwaar om het jong tijdens de barre wintermaanden levend te houden.
Als dan het voorjaar aanbreekt neemt het vrouwtje het over, 'n ontzettende ontroerende docu.


Leerzaam. En zo zie je maar: ook binnen de dierenwereld hebben de mannetjes het het zwaarst...

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor meribel » 10 jul 2021 04:52

pindas83 schreef:Leerzaam. En zo zie je maar: ook binnen de dierenwereld hebben de mannetjes het het zwaarst...

Want dat is ook zo bij de mensen bedoel je :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor elbert » 10 jul 2021 07:11

Mortlach schreef:Je weet dat rijtje nog dat ik je heb opgegeven? Je kunt chromosomaal vrouw zijn, hormonaal man zijn, genetisch intersex, en cellulair vrouw, allemaal tegelijkertijd. Dus zo strikt is die biologische fundering niet. En het is ook al een tijdje zo dat we niet slechts door de biologie worden geregeerd; gemeenschap en cultuur heeft zo ook zijn invloeden, of je dat nu wilt of niet.
Precies, de genderideologie is vooral een ideologisch gegeven. Jij noemt het "gemeenschap en cultuur" invloeden. Dat betekent dat het geheel afhankelijk is van hoe een bepaalde gemeenschap met bepaalde verschillen tussen mensen omgaat. Daarmee is het een sociaal-psychologisch-ideologisch iets geworden. Het ideologische deel is wat mij betreft groter dan velen voor waar willen hebben.
Mortlach schreef:Ik ben dan zelf veel meer geïnteresseerd waarom wiskundeprofessoren met dit soort uitspraken komen, dat deze overduidelijke ludieke stelling wordt gebruikt om een subtiliteit binnen de wiskunde aan te stippen, bijvoorbeeld. (en dat blijkt zo te zijn!) Niet dat ze écht denken dat 2+2 5 is. Maar ja, dan moet wel wel even wat dieper kijken dan de absolute oppervlakte...
Ik heb het boek 1984 van Orwell gelezen en daarin speelt dat 2+2=5 een heel prominente rol. Op dat niveau zijn we inmiddels. En inderdaad, dat dit rechtstreeks gekoppeld is aan CRT, waarin het vooral gaat om de onderdrukten (in dit geval degenen met een bepaald gender) die koste wat kost "geholpen" moeten worden door de ideologie, maakt het dat ik dit met argusogen bekijk en het gevaarlijk vind.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor Lydia63 » 10 jul 2021 08:40

pindas83 schreef:Leerzaam. En zo zie je maar: ook binnen de dierenwereld hebben de mannetjes het het zwaarst...



:D :D :D ach de arme mensen mannen toch :wink:

Deze film bedoelde ik :

https://www.lab111.nl/movie/march-of-the-penguins/
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor Haaibaai » 10 jul 2021 08:51

Ik heb het boek 1984 van Orwell gelezen en daarin speelt dat 2+2=5 een heel prominente rol. Op dat niveau zijn we inmiddels. En inderdaad, dat dit rechtstreeks gekoppeld is aan CRT, waarin het vooral gaat om de onderdrukten (in dit geval degenen met een bepaald gender) die koste wat kost "geholpen" moeten worden door de ideologie, maakt het dat ik dit met argusogen bekijk en het gevaarlijk vind.



Tja Orwell nu realiteit maar de Kaagjes en de Klavertjes zullen ten onder gaan.het gezonde verstand zal altijd overwinnaar zijn. =D> =D> =D>
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor Lydia63 » 10 jul 2021 11:55

Mortlach schreef:


Joh, alsof alleen voortplanting ertoe doet. Maar goed, het is wel weer tekenend. Een paar berichten terug had je de mond nog vol met hoe je transgender mensen respecteert en niet minder acht dan anderen; en binnen 24 uur is het "man en vrouw zoals God bedoeld heeft! De rest is de natuur uit balans en een minachting voor de mens!" Denk je dat transgender mensen niet doorhebben hoe je er blijkbaar echt over denkt? Je roept het in ieder geval hard genoeg van de daken!

Nog 24 uur en het komt allemaal door de zondeval (hoewel "de natuur uit balans" daar al akelig dicht tegenaan schuurt). En de zonden waar je zelf nooit last van zult hebben, dat zijn natuurlijk de fijnste om tegen te ageren. Mensen vergeten voor het gemak even dat ze zélf ook in zonde zijn gevallen en dus niet meer zijn "zoals God het bedoeld heeft". Nee, je hebt vorm en inhoud; en in jouw geval is de vorm tenminste nog goed, en dat is beter dan niet, dus ja, de inhoud is net zo rot als bij een transgender persoon, maar jij kunt tenminste nog prat gaan op de vorm! Brava!


Je mag je gefrustreerd uiten.
Maar het klopt, ik zeg dat de gehele mensheid na de zondeval uit balans is, en ik voel me niet beter dan 'n ander, dat zijn jou woorden.
Daarbij komt dat ik met jou in discussie ben, als ik in het echte leven met iemand in discussie zou zijn omtrent, dan ga ik mijn mening echt niet veranderen. Al zal ik mijn mening nooit opdringen.
Dat heeft niks met wel of geen respect hebben te maken voor 'n ander maar trouw blijven aan mijn eigen overtuiging, die andere weer niet hoeven te delen. En ik heb ook niet de behoefte om door iedereen geliefd te willen worden ten koste van mijn eigen overtuiging. En Ik vind zoveel, net als jij, en dat moet mogen en dat zal ook altijd zo blijven in een discussie.
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 498
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Arie Slob en de reformatorische scholen

Berichtdoor Erik1960 » 10 jul 2021 12:11

Lydia63 schreef:Je mag je gefrustreerd uiten.
Maar het klopt, ik zeg dat de gehele mensheid na de zondeval uit balans is, en ik voel me niet beter dan 'n ander, dat zijn jou woorden.
Daarbij komt dat ik met jou in discussie ben, als ik in het echte leven met iemand in discussie zou zijn omtrent, dan ga ik mijn mening echt niet veranderen. Al zal ik mijn mening nooit opdringen.
Dat heeft niks met wel of geen respect hebben te maken voor 'n ander maar trouw blijven aan mijn eigen overtuiging, die andere weer niet hoeven te delen. Ik vind zoveel, net als jij, en dat moet mogen en dat zal ook altijd zo blijven in een discussie.

Er verwacht niemand van je dat je je overtuiging aan de kant schuift. Ook Mortlach zeker niet. Maar het wordt anders wanneer je geloofswaarheden als wetenschappelijke feiten inzet en daarmee het gesprek over bijvoorbeeld genderproblematiek in een ‘zo heeft God het niet bedoeld’-richting schuift.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 102 gasten