Ultraorthodoxen zien het niet meer zitten met SGP?

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

LeonardhoFstader1

Ultraorthodoxen zien het niet meer zitten met SGP?

Berichtdoor LeonardhoFstader1 » 03 nov 2020 17:24

Lekker weer, die 'ultraorthodoxen'...
Het ND maakt melding van een artikel in het nieuwste nummer van In het Spoor – het blad van zeer conservatieve staatkundig-gereformeerden.

Daar staat o.a. dar er een nieuwe, ‘voluit gereformeerde’ partij naast de SGP zou moeten komen. Want de SGP is de SGP niet meer. Een nieuwe ‘voluit gereformeerde’ partij heeft bestaansrecht, staat . Reden: de SGP geeft meer ruimte aan niet-gereformeerde godsdiensten dan hun lief is. Met het gunnen van die ‘belijdenisvrijheid’ wijkt het SGP-hoofdbestuur volgens het blad af van ‘hetgeen de reformatoren en nadere reformatoren en ook de eerste SGP-voormannen hebben voorgestaan’.

In het artikel wordt van leer getrokken tegen de onlangs verschenen SGP-studie Gerechtigheid verhoogt een volk. Het SGP-bestuur heeft de conclusies aanvaard, en accepteert nu dat óók als Nederland weer een christelijke natie wordt, andersgelovigen een gebouw mogen hebben om bijeen te komen. Wel mag de ‘dominantie’ van andere religies aan banden worden gelegd. ­Megamoskeeën en gebedsoproepen blijft de SGP afwijzen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ultraorthodoxen zien het niet meer zitten met SGP?

Berichtdoor Marnix » 03 nov 2020 21:00

LeonardhoFstader1 schreef:Lekker weer, die 'ultraorthodoxen'...
Het ND maakt melding van een artikel in het nieuwste nummer van In het Spoor – het blad van zeer conservatieve staatkundig-gereformeerden.

Daar staat o.a. dar er een nieuwe, ‘voluit gereformeerde’ partij naast de SGP zou moeten komen. Want de SGP is de SGP niet meer. Een nieuwe ‘voluit gereformeerde’ partij heeft bestaansrecht, staat . Reden: de SGP geeft meer ruimte aan niet-gereformeerde godsdiensten dan hun lief is. Met het gunnen van die ‘belijdenisvrijheid’ wijkt het SGP-hoofdbestuur volgens het blad af van ‘hetgeen de reformatoren en nadere reformatoren en ook de eerste SGP-voormannen hebben voorgestaan’.

In het artikel wordt van leer getrokken tegen de onlangs verschenen SGP-studie Gerechtigheid verhoogt een volk. Het SGP-bestuur heeft de conclusies aanvaard, en accepteert nu dat óók als Nederland weer een christelijke natie wordt, andersgelovigen een gebouw mogen hebben om bijeen te komen. Wel mag de ‘dominantie’ van andere religies aan banden worden gelegd. ­Megamoskeeën en gebedsoproepen blijft de SGP afwijzen.


Ah ja die discussie werd elders net ook gevoerd. Is terug te voeren op artikel 36 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis. Blijkbaar heeft de SGP die ook losgelaten. Benefietdiner is groot voorstander van dat artikel en verwijt zelfs anderen die los te laten. Hij snapt de stap naar een nieuwe orthodoxe partij denk ik wel en kan hier vast zinnige dingen over zeggen!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Ultraorthodoxen zien het niet meer zitten met SGP?

Berichtdoor StillAwake » 03 nov 2020 22:04

LeonardhoFstader1 schreef:Lekker weer, die 'ultraorthodoxen'...
Het ND maakt melding van een artikel in het nieuwste nummer van In het Spoor – het blad van zeer conservatieve staatkundig-gereformeerden.

Daar staat o.a. dar er een nieuwe, ‘voluit gereformeerde’ partij naast de SGP zou moeten komen. Want de SGP is de SGP niet meer. Een nieuwe ‘voluit gereformeerde’ partij heeft bestaansrecht, staat . Reden: de SGP geeft meer ruimte aan niet-gereformeerde godsdiensten dan hun lief is. Met het gunnen van die ‘belijdenisvrijheid’ wijkt het SGP-hoofdbestuur volgens het blad af van ‘hetgeen de reformatoren en nadere reformatoren en ook de eerste SGP-voormannen hebben voorgestaan’.

In het artikel wordt van leer getrokken tegen de onlangs verschenen SGP-studie Gerechtigheid verhoogt een volk. Het SGP-bestuur heeft de conclusies aanvaard, en accepteert nu dat óók als Nederland weer een christelijke natie wordt, andersgelovigen een gebouw mogen hebben om bijeen te komen. Wel mag de ‘dominantie’ van andere religies aan banden worden gelegd. ­Megamoskeeën en gebedsoproepen blijft de SGP afwijzen.

Ik kan me ergens nog wel in dat standpunt vinden, maar het levert nog meer versplintering op bij de christelijke partijen.
En of dat nou echt de bedoeling is: ik denk het niet.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ultraorthodoxen zien het niet meer zitten met SGP?

Berichtdoor Marnix » 03 nov 2020 23:14

StillAwake schreef:Ik kan me ergens nog wel in dat standpunt vinden, maar het levert nog meer versplintering op bij de christelijke partijen.
En of dat nou echt de bedoeling is: ik denk het niet.


Waarom? Als minderheid is het gevaarlijk om geen godsdienstvrijheid te willen. Om dan te zeggen: je mag je geloof niet belijden... behalve als je christen bent. Want 20 jaar later zegt men allicht: hey, waarom hebben we voor die religie een uitzondering gemaakt? Nou kan je dan zeggen: we zijn voor het afschaffen van godsdienstvrijheid want het wordt toch niet doorgevoerd maar is ook niet echt sterk. En je kan zeggen: je mag Bijbelse principes niet loslaten, ook al kan je dat je vrijheid kosten. Dat klopt, maar is artikel 36 een Bijbels principe? Misschien als je naar Israel en het OT kijkt maar op basis van het NT? Het is geschreven in een andere tijd, waarin het overgrote deel van de bevolking christen was. Dan kan je regering / politiek en kerk / geloof combineren. Maar de tijden zijn nogal veranderd.

Maar goed, ik ben wel benieuwd op welk vlak je je wel in dat standpunt kan vinden?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Ultraorthodoxen zien het niet meer zitten met SGP?

Berichtdoor StillAwake » 03 nov 2020 23:41

Marnix schreef:Waarom? Als minderheid is het gevaarlijk om geen godsdienstvrijheid te willen. Om dan te zeggen: je mag je geloof niet belijden... behalve als je christen bent. Want 20 jaar later zegt men allicht: hey, waarom hebben we voor die religie een uitzondering gemaakt? Nou kan je dan zeggen: we zijn voor het afschaffen van godsdienstvrijheid want het wordt toch niet doorgevoerd maar is ook niet echt sterk. En je kan zeggen: je mag Bijbelse principes niet loslaten, ook al kan je dat je vrijheid kosten. Dat klopt, maar is artikel 36 een Bijbels principe? Misschien als je naar Israel en het OT kijkt maar op basis van het NT? Het is geschreven in een andere tijd, waarin het overgrote deel van de bevolking christen was. Dan kan je regering / politiek en kerk / geloof combineren. Maar de tijden zijn nogal veranderd.

Maar goed, ik ben wel benieuwd op welk vlak je je wel in dat standpunt kan vinden?

Ik ben het er niet mee eens, maar een aantal SGP-ers kennende kijk ik niet van de ontwikkeling op.
Doorredenerd in die denktrant snap ik dit, en kan ik dr redenatie volgen.
In die zin kan ik me niet in het standpunt vinden, maar kan ik begrijpen dat dit gevoel leeft.
Slecht uitgedrukt dus...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Ultraorthodoxen zien het niet meer zitten met SGP?

Berichtdoor benefietdiner » 04 nov 2020 08:48

Marnix schreef:Waarom? Als minderheid is het gevaarlijk om geen godsdienstvrijheid te willen. Om dan te zeggen: je mag je geloof niet belijden... behalve als je christen bent. Want 20 jaar later zegt men allicht: hey, waarom hebben we voor die religie een uitzondering gemaakt? Nou kan je dan zeggen: we zijn voor het afschaffen van godsdienstvrijheid want het wordt toch niet doorgevoerd maar is ook niet echt sterk. En je kan zeggen: je mag Bijbelse principes niet loslaten, ook al kan je dat je vrijheid kosten. Dat klopt, maar is artikel 36 een Bijbels principe? Misschien als je naar Israel en het OT kijkt maar op basis van het NT? Het is geschreven in een andere tijd, waarin het overgrote deel van de bevolking christen was. Dan kan je regering / politiek en kerk / geloof combineren. Maar de tijden zijn nogal veranderd.

Maar goed, ik ben wel benieuwd op welk vlak je je wel in dat standpunt kan vinden?

Godsdienstvrijheid is ooit tot stand gekomen uit godsdienstoorlogen en in de wet terecht gekomen toen er conflicten in Europa plaatsvonden tussen katholieken en protestanten. Dat waren allemaal christelijke conflicten (zoals ik nog wel eens met Jou hebt :D , maar in Christus zijn wee één d:)b ). Het is nooit de bedoeling geweest dat godsdienstvrijheid voor de islam geld maar die hebben dat gekaapt.

Daarom vind ik artikel 36 van de Nederlandse Geloof Belijdenis ook een goed doel dienen namelijk:

om te weren en uit te roeien alle afgoderij en valse godsdienst, om het rijk van den antichrist (moslim) te gronde te werpen, en het Koninkrijk van Jezus Christus te doen vorderen, het woord des Evangelies overal te doen prediken, opdat God van een iegelijk geëerd en gediend worde, gelijk Hij in Zijn Woord gebiedt’ .http://www.theologienet.nl/documenten/o ... nis.htm#36

Het is ook niet zonder risico om te fantaseren over een theocratisch ideaal in de praktijk. Theocratie is geen alternatief voor democratie. Theocratie biedt ook geen blauwdruk voor de ideale samenleving. Het is allereerst een geloofsbelijdenis: God regeert. Het is belangrijk om uit te leggen dat het in de Nederlandse Geloofsbelijdenis niet gaat om het weren en uitroeien van mensen!! Gewetensvrijheid is een groot goed en bestaat niet zonder enige vorm van godsdienstvrijheid.

Daarom begrijp ik de Christen Unie Segers wel als hij zegt artikel 36 NGB is niet meer mee te werken i.v.m godsdienstvrijheid verankerd in onze wetgeving maar het geeft tevens een groot probleem wat we alom in Europa zien gebeuren door de Islam. Wat is de beste oplossing tegen de antichrist?
Ik denk dat die er niet is.

Om ook on-topic te blijven is er inderdaad een probleem in de SGP maar die is al wat ouder hoor zie hier https://www.inhetspoor.nl/
De brief waar naar gerefereerd wordt is hier: https://www.inhetspoor.nl/wp-content/up ... -wonen.pdf
Het is een partijrede uit 1946 met o.a. hoe diep Nederland toen al gezakt was in wereldgelijkvormigheid en van Godswoord is afgeweken. Onder op pagina 9 naar 10 staat artikel 36 van de NGB ‘Fundamenten ondergraven’ dat vinden nog steeds een aantal orthodoxe mensen in de SGP tot op heden. Dat zijn de mensen die terug willen naar oprichter van de SGP Ds. G. H. Kersten en opvolger Ds. P. Zandt.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Ultraorthodoxen zien het niet meer zitten met SGP?

Berichtdoor StillAwake » 04 nov 2020 09:11

benefietdiner schreef:Godsdienstvrijheid is ooit tot stand gekomen uit godsdienstoorlogen en in de wet terecht gekomen toen er conflicten in Europa plaatsvonden tussen katholieken en protestanten. Dat waren allemaal christelijke conflicten (zoals ik nog wel eens met Jou hebt :D , maar in Christus zijn wee één d:)b ). Het is nooit de bedoeling geweest dat godsdienstvrijheid voor de islam geld maar die hebben dat gekaapt.
Het klopt dat de godsdienstvrijheid niet op de Islam doelde, aangezien die hier indertijd nog niet significant aanwezig was. Toch is het niet juist om te stellen dat het alleen om christenen ging, aangezien juist het Jodendom in eerste instantie het meeste profijt van deze vrijheid had.
benefietdiner schreef:Daarom vind ik artikel 36 van de Nederlandse Geloof Belijdenis ook een goed doel dienen namelijk:

om te weren en uit te roeien alle afgoderij en valse godsdienst, om het rijk van den antichrist (moslim) te gronde te werpen, en het Koninkrijk van Jezus Christus te doen vorderen, het woord des Evangelies overal te doen prediken, opdat God van een iegelijk geëerd en gediend worde, gelijk Hij in Zijn Woord gebiedt’ .http://www.theologienet.nl/documenten/o ... nis.htm#36
Besef wel dat dit Artikel 36 ook het katholicisme, het Arminianisme en de Remonstrantse overtuigingen willen verbieden. Daarmee blijft slechts een zeer beperkt aantal kerkgenootschappen over kan ik je verklappen (als die er al zijn).
benefietdiner schreef:Het is ook niet zonder risico om te fantaseren over een theocratisch ideaal in de praktijk. Theocratie is geen alternatief voor democratie. Theocratie biedt ook geen blauwdruk voor de ideale samenleving. Het is allereerst een geloofsbelijdenis: God regeert. Het is belangrijk om uit te leggen dat het in de Nederlandse Geloofsbelijdenis niet gaat om het weren en uitroeien van mensen!! Gewetensvrijheid is een groot goed en bestaat niet zonder enige vorm van godsdienstvrijheid.
Wellicht moeten we de Nederlandse geloofsbelijdenis inderdaad gaan zien als een belijdenis, en niet als een wetsartikel.
benefietdiner schreef:Daarom begrijp ik de Christen Unie Segers wel als hij zegt artikel 36 NGB is niet meer mee te werken i.v.m godsdienstvrijheid verankerd in onze wetgeving maar het geeft tevens een groot probleem wat we alom in Europa zien gebeuren door de Islam. Wat is de beste oplossing tegen de antichrist?
Ik denk dat die er niet is.

Ik denk dat je daar een punt hebt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ultraorthodoxen zien het niet meer zitten met SGP?

Berichtdoor Marnix » 04 nov 2020 10:05

benefietdiner schreef:Godsdienstvrijheid is ooit tot stand gekomen uit godsdienstoorlogen en in de wet terecht gekomen toen er conflicten in Europa plaatsvonden tussen katholieken en protestanten. Dat waren allemaal christelijke conflicten (zoals ik nog wel eens met Jou hebt :D , maar in Christus zijn wee één d:)b ). Het is nooit de bedoeling geweest dat godsdienstvrijheid voor de islam geld maar die hebben dat gekaapt.

Daarom vind ik artikel 36 van de Nederlandse Geloof Belijdenis ook een goed doel dienen namelijk:

om te weren en uit te roeien alle afgoderij en valse godsdienst, om het rijk van den antichrist (moslim) te gronde te werpen, en het Koninkrijk van Jezus Christus te doen vorderen, het woord des Evangelies overal te doen prediken, opdat God van een iegelijk geëerd en gediend worde, gelijk Hij in Zijn Woord gebiedt’ .http://www.theologienet.nl/documenten/o ... nis.htm#36

Het is ook niet zonder risico om te fantaseren over een theocratisch ideaal in de praktijk. Theocratie is geen alternatief voor democratie. Theocratie biedt ook geen blauwdruk voor de ideale samenleving. Het is allereerst een geloofsbelijdenis: God regeert. Het is belangrijk om uit te leggen dat het in de Nederlandse Geloofsbelijdenis niet gaat om het weren en uitroeien van mensen!! Gewetensvrijheid is een groot goed en bestaat niet zonder enige vorm van godsdienstvrijheid.

Daarom begrijp ik de Christen Unie Segers wel als hij zegt artikel 36 NGB is niet meer mee te werken i.v.m godsdienstvrijheid verankerd in onze wetgeving maar het geeft tevens een groot probleem wat we alom in Europa zien gebeuren door de Islam. Wat is de beste oplossing tegen de antichrist?
Ik denk dat die er niet is.

Om ook on-topic te blijven is er inderdaad een probleem in de SGP maar die is al wat ouder hoor zie hier https://www.inhetspoor.nl/
De brief waar naar gerefereerd wordt is hier: https://www.inhetspoor.nl/wp-content/up ... -wonen.pdf
Het is een partijrede uit 1946 met o.a. hoe diep Nederland toen al gezakt was in wereldgelijkvormigheid en van Godswoord is afgeweken. Onder op pagina 9 naar 10 staat artikel 36 van de NGB ‘Fundamenten ondergraven’ dat vinden nog steeds een aantal orthodoxe mensen in de SGP tot op heden. Dat zijn de mensen die terug willen naar oprichter van de SGP Ds. G. H. Kersten en opvolger Ds. P. Zandt.


Het probleem is dat je iedere keer met artikel 36 schermt maar ondertussen ben je het daar helemaal niet mee eens volgens mij. Het zelfde geldt voor de grondwet. De grondwet zegt: Er is vrijheid van godsdienst. Godsdienstvrijheid houdt in dat je vrij bent om te geloven dat er wel of geen God / god bestaat en welke dat dan is. Dit is ook opgenomen in de universele verklaring van de rechten van de mens (VN) en het Europese verdrag voor rechten van de mens. Als eerste werd die vrijheid in Nederland aan het Jodendom gegeven, waar men ook leert dat God geen Zoon heeft voor je info. Artikel 36 zegt: Je zou niet vrij moeten zijn om te geloven wat je wil, je mag alleen het christelijke geloof aanhangen. Je mag geen jood zijn, geen moslim, geen boeddhist, geen hindoeist, geen agnost, geen atheist. Maar jij wil iets heel anders. Volgens mij vind je het prima als je atheist bent of jood of agnost.... als je maar geen moslim bent. Maar dan heb je dus met zowel artikel 36 als de Grondwet / EVRM / UVRM een probleem.

Zoals StillAwake aangeeft, de geloofsbelijdenis is een geloofsbelijdenis. En tijden zijn veranderd dus we streven hier geen theocratie na in een samenleving waar we een minderheid zijn geworden. We wensen en verwachten een samenleving waar iedereen de naam van God aan zal roepen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Ultraorthodoxen zien het niet meer zitten met SGP?

Berichtdoor Chaya » 04 nov 2020 13:27

benefietdiner schreef:
Om ook on-topic te blijven is er inderdaad een probleem in de SGP maar die is al wat ouder hoor zie hier https://www.inhetspoor.nl/
De brief waar naar gerefereerd wordt is hier: https://www.inhetspoor.nl/wp-content/up ... -wonen.pdf
Het is een partijrede uit 1946 met o.a. hoe diep Nederland toen al gezakt was in wereldgelijkvormigheid en van Godswoord is afgeweken. Onder op pagina 9 naar 10 staat artikel 36 van de NGB ‘Fundamenten ondergraven’ dat vinden nog steeds een aantal orthodoxe mensen in de SGP tot op heden. Dat zijn de mensen die terug willen naar oprichter van de SGP Ds. G. H. Kersten en opvolger Ds. P. Zandt.

Eensdeels begrijp ik het wel en snap dat mensen vervreemd raken van de oorspronkelijke partij.
Wie had kunnen denken dat hun partijleider op televisie zou verschijnen, aan een tafel met ook felle tegenstanders soms.
Televisie werd de kiekkast van de duivel genoemd.

Maar in deze tijd worden andere dingen gevraagd van een politicus. En stilaan wordt deze orthodoxe achterban kleiner.
Mijn generatie stemde nog min of meer automatisch - niet letterlijk! - op de SGP, omdat hun ouders en grootouders dit al deden.
En hun broers en zussen.
Maar dat is niet meer zo.
Je kunt geen dominee meer in de Tweede Kamer zetten. Dat is niet realistisch.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ultraorthodoxen zien het niet meer zitten met SGP?

Berichtdoor Marnix » 04 nov 2020 14:01

Chaya schreef:Eensdeels begrijp ik het wel en snap dat mensen vervreemd raken van de oorspronkelijke partij.
Wie had kunnen denken dat hun partijleider op televisie zou verschijnen, aan een tafel met ook felle tegenstanders soms.
Televisie werd de kiekkast van de duivel genoemd.

Maar in deze tijd worden andere dingen gevraagd van een politicus. En stilaan wordt deze orthodoxe achterban kleiner.
Mijn generatie stemde nog min of meer automatisch - niet letterlijk! - op de SGP, omdat hun ouders en grootouders dit al deden.
En hun broers en zussen.
Maar dat is niet meer zo.
Je kunt geen dominee meer in de Tweede Kamer zetten. Dat is niet realistisch.


Hm ja, bij ons was dat de GPV en bij mijn vrouw in de familie de RPF. Los van de veranderingen die je noemt kan je nu ook niet meer met zoveel politieke partijen aankomen. Welkom in 2020 mensen. De verzuiling is wel redelijk voorbij, de tijd dat de gereformeerden een grote zuil hadden ook. Zo'n nieuwe ultragereformeerde partij krijgt hooguit 1 zetel die ze dan van de SGP afsnoepen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Ultraorthodoxen zien het niet meer zitten met SGP?

Berichtdoor Chaya » 04 nov 2020 14:20

Marnix schreef:Hm ja, bij ons was dat de GPV en bij mijn vrouw in de familie de RPF. Los van de veranderingen die je noemt kan je nu ook niet meer met zoveel politieke partijen aankomen. Welkom in 2020 mensen. De verzuiling is wel redelijk voorbij, de tijd dat de gereformeerden een grote zuil hadden ook. Zo'n nieuwe ultragereformeerde partij krijgt hooguit 1 zetel die ze dan van de SGP afsnoepen.

Wist je dat ik in een ver verleden weleens op Schutte gestemd heb? :wink:
Als jonge blom kon ik me even niet vinden in de SGP toen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Ultraorthodoxen zien het niet meer zitten met SGP?

Berichtdoor irmo » 04 nov 2020 15:22

Foei Chaya, wat stout.
Ik stem wel weer gewoon op van der Staaij, ik vind dat die het prima doet. En de rest vind ik niks, dus dan ben ik gauw klaar :D

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ultraorthodoxen zien het niet meer zitten met SGP?

Berichtdoor Marnix » 04 nov 2020 15:37

Chaya schreef:Wist je dat ik in een ver verleden weleens op Schutte gestemd heb? :wink:
Als jonge blom kon ik me even niet vinden in de SGP toen.


Oh oh wat was je toen toch een rebels meisje.... :-D Toch jammer dat daar niet zoveel meer van is overgebleven, anders waren we het vast vaker eens geweest ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Ultraorthodoxen zien het niet meer zitten met SGP?

Berichtdoor Chaya » 05 nov 2020 14:48

Marnix schreef:Oh oh wat was je toen toch een rebels meisje.... :-D Toch jammer dat daar niet zoveel meer van is overgebleven, anders waren we het vast vaker eens geweest ;-)

Ik heb op een fatsoenlijke partij gestemd, met een fatsoenlijke man, niet op de PSP of zo. :D
Dus zo rebels was het nu ook weer niet.
Maar dat rebelse zit er nog steeds in hoor. Dat is het m juist. :?
irmo schreef:Foei Chaya, wat stout.
Ik stem wel weer gewoon op van der Staaij, ik vind dat die het prima doet.

Ik was 19 of zo. Ik denk een verlate losmakingsaktie. :wink:
Wat was er mis aan de heer Schutte dan?
Ik stemde op Dijkgraaf, maar helaas.....hij vertrok.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ultraorthodoxen zien het niet meer zitten met SGP?

Berichtdoor Marnix » 05 nov 2020 16:20

Chaya schreef:Ik heb op een fatsoenlijke partij gestemd, met een fatsoenlijke man, niet op de PSP of zo. :D
Dus zo rebels was het nu ook weer niet.
Maar dat rebelse zit er nog steeds in hoor. Dat is het m juist. :?

Ik was 19 of zo. Ik denk een verlate losmakingsaktie. :wink:
Wat was er mis aan de heer Schutte dan?
Ik stemde op Dijkgraaf, maar helaas.....hij vertrok.


Helemaal prima hoor. De GPV was toen best een prima partij. Ze hadden een beetje grootheidswaanzin omdat ze dachten de enige ware partij te zijn, maar inhoudelijk was het erder best oke.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten