2e kamer verkiezingen 2021

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Op welke partij heb je vandaag gestemd?

VVD
2
6%
PVV
3
9%
CDA
2
6%
D66
2
6%
GroenLinks
1
3%
SP
0
Geen stemmen
PvdA
0
Geen stemmen
ChristenUnie
6
17%
Partij voor de Dieren
1
3%
50PLUS
0
Geen stemmen
SGP
12
34%
DENK
0
Geen stemmen
FVD
3
9%
Bij1
0
Geen stemmen
JA21
1
3%
Code Oranje
0
Geen stemmen
Volt
1
3%
BBB
1
3%
Anders
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 35

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor gravo » 27 apr 2021 09:59

elbert schreef:Het kabinet heeft een aantal notulen (niet alle) vrijgegeven van kabinetsvergaderingen waarbij het over de toeslagenaffaire ging. Ondanks dat premier Rutte ons verzekerde dat "er niets vreemds of onoorbaars" in die vergaderingen is gebeurd, vallen een aantal dingen op die dat weerspreken:
- In november 2019 heeft het kabinet besloten om de Tweede Kamer niet volledig te informeren, ondanks verzoeken daarom van kamerleden. Sterker nog: men probeerde met wat gekunsteld taalgebruik de indruk te wekken dat men wel aan de verzoeken wilde voldoen, maar feitelijk hield men gewoon informatie achter.
- Er is vanuit het kabinet druk uitgeoefend op coalitiekamerleden om hun toon te matigen. Vanuit de VVD (Rutte) is het kamerlid Lodders aangesproken en vanuit het CDA hebben de Jonge en Hoekstra "veel tijd en energie gestoken" om Pieter Omtzigt te "sensibiliseren". Nou is dat een apart woord voor schreeuwen door de telefoon dat je moet dimmen, want daar kwam het op neer. Mevrouw Lodders heeft inderdaad ingebonden en bovendien is ze niet op de lijst gezet voor de afgelopen kamerverkiezingen. Omtzigt was niet geintimideerd en bleef kritische vragen stellen, al zit hij nu wel overwerkt thuis, want dit gaat je niet in de kouwe kleren zitten.
- Uit de notulen blijkt bovendien dat het kabinet meer bezig was met beeldvorming en de vraag hoe de Tweede Kamer getemd moest worden, dan over de vraag hoe de toeslagenaffaire opgelost moet worden. Beeldvorming en politieke belangen bleken daarbij belangrijker dan de burgers van het land.
- alles wat RTL nieuws ons eerder hierover berichtte blijkt dus te kloppen.
- de Rijksrecherche gaat onderzoeken wie naar RTL nieuws heeft gelekt, wat op zich grappig is, want het kabinet zelf lekt voortdurend (denk aan de coronabesluiten die altijd van tevoren op straat liggen). Alleen ongewenste lekken worden dus onderzocht.

Het beeld wat hieruit naar voren komt, is dat van monisme: het kabinet ziet de Tweede Kamer (en dan voornamelijk de coalitiepartijen) als een verlengstuk van zichzelf dat aan de leiband moet worden gehouden. De Tweede Kamer is er om stempeltjes van goedkeuring te zetten bij de plannen van het kabinet en het moet vooral niet te kritisch worden. Kritiek mag alleen een beetje voor de show, het moet vooral niet te lastig worden. Dualisme, wat de normaalste zaak van de wereld zou moeten zijn, is ongewenst. Dat hiermee de letter en de geest van de grondwet (bijv. artikel 68) met voeten wordt getreden (het kabinet hoort verantwoording aan de Tweede Kamer af te leggen en niet andersom), had men of niet door, of men wilde er niets van weten. Dit is een constitutionele dwaling die rechtgezet moet worden, anders gaat het van kwaad tot erger met het functioneren van ons staatsbestel. Ik ben het dus niet eens met degenen die zeggen dat er uit deze notulen niets ernstigs naar voren komt. Dat ministers soms geirriteerd raken van kamerleden is daarbij niet vreemd, maar dat ze informatie achterhouden is ongrondwettelijk en dat alles in het werk wordt gesteld om het functioneren van die kamerleden te frustreren is ook een totaal verkeerde manier om ons land te regeren.

De spijker op z'n kop. De bestuursstijl is sterk beïnvloed geraakt door management-denken, waarin op alle terreinen de meest efficiënte oplossing wordt gekozen, die daarmee dan ook zonder meer de beste oplossing is. Dan kan voorbijgegaan worden aan andere aspecten, zoals het politieke bestel van macht en daadwerkelijke tegenmacht, of morele grenzen. Als het werkt is het goed. Morele zaken zoals de pijn die een minderheid van de bevolking lijdt als gevolg van de meest efficiënte werkwijze doen niet meer mee in de afweging.
Het is een technocratische bestuursstijl, die zich alleen laat bijsturen door getallen. In dit geval: hoe voorkomen we fraude en dus een teveel aan rijksuitgaven. De oplossing is: bikkelhard ingrijpen en het risico van collateral damage aan het zicht onttrekken, zodat het beleid puur op rendements-resultaat gered kan worden. Daarbij hoort ook het redden van de beleidsmakers. Alles wat afbreuk doet aan de managements werkelijkheid dient bestreden te worden. Maar ook iedereen die zich tegen de managers keert moet het zwijgen worden opgelegd. Wie op deze wijze bestuurt kan eigenlijk nooit iets fout doen, omdat het om onvermijdelijke management-logica gaat. De juistheid ervan is een zekerheid geworden. Een ander zou het op dezelfde manier doen. Besturen is geen menselijke activiteit meer, maar de discipline om logica te hanteren.
Het is een geloof geworden:
Als we ons strikt houden aan de logica van budget, tijd en beeldvorming, dan is het gewoon de beste manier van handelen.
Menselijkheid, niet te becijferen problematiek, tegenstand of andere irrationele verstoringen dienen de management-doelstellingen niet en mogen dan ook genegeerd worden.

Daarom komt de kern van de zaak, de emotie en de verontwaardiging over de veroorzaakte ellende bij mensen, het ongekende onrecht, eigenlijk helemaal niet aan de orde in de notulen.
Kennelijk wordt al die emotie als bestuurlijk niet-relevant gezien. Dat is de botsing die nu plaatsvindt.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor MoesTuin » 27 apr 2021 10:49

ds Gremdaat zegt hier het volgende over...
en zo is het.... :wink:

want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor MoesTuin » 29 apr 2021 16:09

...vooruitziende blik?




Op dit moment is het hele "circus" gaande in de tweede kamer....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor elbert » 30 apr 2021 08:23

Ik heb gisteren het "notulendebat" gezien. Het was niet om vrolijk van te worden. Maar goed, dat was wel te verwachten.
Uiteindelijk ging het om de formatie en daaruit is me duidelijk dat VVD, D66 en CDA een nieuw kabinet gaan vormen (althans, dat is de intentie) en dat ChristenUnie, PvdA en GroenLinks alle 3 solliciteren om de 4e partij in die coalitie te worden. De rest staat buitenspel, want die zijn te kritisch op dit kabinet. Over de politieke mores hoeven we ons geen illusies te maken: ik verwacht niet dat daar veel aan zal veranderen, ondanks de beloftes dat men het in het vervolg beter zal doen.
De enige die nog roet in het eten kan gooien is de man die ziek thuis in Enschede zit. Als Omtzigt "nee" zegt tegen een kabinet met het CDA erin, dan krijgen we nieuwe verkiezingen, schat ik in.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor StillAwake » 30 apr 2021 08:31

elbert schreef:Ik heb gisteren het "notulendebat" gezien. Het was niet om vrolijk van te worden. Maar goed, dat was wel te verwachten.
Uiteindelijk ging het om de formatie en daaruit is me duidelijk dat VVD, D66 en CDA een nieuw kabinet gaan vormen (althans, dat is de intentie) en dat ChristenUnie, PvdA en GroenLinks alle 3 solliciteren om de 4e partij in die coalitie te worden. De rest staat buitenspel, want die zijn te kritisch op dit kabinet.
De enige die nog roet in het eten kan gooien is de man die ziek thuis in Enschede zit. Als Omtzigt "nee" zegt tegen een kabinet met het CDA erin, dan krijgen we nieuwe verkiezingen, schat ik in.

Ik weet het niet.
Ook als Omtzigt "nee" zegt (wat hij zeker zal doen) is hij nog steeds geen partijleider.
In dat geval zal de partij intern een stemming optuigen (hebben ze indertijd ook met de gedoogconstructie rond Wilders gedaan), en de uitkomst zal zijn dat ze toch verantwoordelijkheid willen nemen.

Alleen al omdat
D66 geen zin heeft in nieuwe verkiezingen (aangezien het "nieuwe leiderschap" alweer lijkt te zijn uitgewerkt)
VVD niet zit te wachten op nieuwe verkiezingen omdat er niet echt een kroonprins(es) klaar staat, en doorgaan met Rutte lastig wordt
CDA verdeeld is, maar de officiele partijleiding bang is dat de Omtzigt-stroming te sterk aanwezig gaat zijn
PVV niet echt op verkiezingen zit te wachten omdat de meeste proteststemmen richting Omtzigt zullen gaan
GL en PVDA zelf niet eens weten waarom ze niet als 1 partij optreden.

Ik hoop dat er nieuwe verkiezingen komen, maar ik hoop ook dat ik de staatsloterij win (zonder dat ik er aan mee doe).
Persoonlijk heb ik het idee dat beide vormen van "hoop" een vergelijkbaar realisme in zich herbergen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor elbert » 30 apr 2021 08:42

StillAwake schreef:Ik weet het niet.
Ook als Omtzigt "nee" zegt (wat hij zeker zal doen) is hij nog steeds geen partijleider.
In dat geval zal de partij intern een stemming optuigen (hebben ze indertijd ook met de gedoogconstructie rond Wilders gedaan), en de uitkomst zal zijn dat ze toch verantwoordelijkheid willen nemen.
Of Omtzigt "nee" zal zeggen, weet ik nog niet. Als een nieuwe coalitie een groot deel van de plannen uit zijn boek overneemt, dan zou het zomaar eens ja kunnen worden. Als hij "nee" zegt, dan heeft hij een groot deel van de CDA achterban achter zich en kan ik me moeilijk voorstellen dat die achterban kabinetsdeelname goed gaat keuren. Er circuleren brieven van CDA afdelingen die liever de oppositie in gaan dan nog eens met Rutte te gaan regeren.
Duidelijk is wel dat wanneer Omtzigt zich van het CDA af zou scheiden, dit het einde van die partij zou betekenen. Hij heeft bovendien de sleutels van Rutte4 in handen. Dat maakt hem, ondanks dat hij nu thuis zit, een van de machtigste politici in ons land.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor StillAwake » 30 apr 2021 11:07

elbert schreef:Of Omtzigt "nee" zal zeggen, weet ik nog niet. Als een nieuwe coalitie een groot deel van de plannen uit zijn boek overneemt, dan zou het zomaar eens ja kunnen worden. Als hij "nee" zegt, dan heeft hij een groot deel van de CDA achterban achter zich en kan ik me moeilijk voorstellen dat die achterban kabinetsdeelname goed gaat keuren. Er circuleren brieven van CDA afdelingen die liever de oppositie in gaan dan nog eens met Rutte te gaan regeren.
Duidelijk is wel dat wanneer Omtzigt zich van het CDA af zou scheiden, dit het einde van die partij zou betekenen. Hij heeft bovendien de sleutels van Rutte4 in handen. Dat maakt hem, ondanks dat hij nu thuis zit, een van de machtigste politici in ons land.

Heel benieuwd.
Maar indertijd met de gedoogconstructie dachten ook veel mensen dat het CDA hem af zou schieten.
Is toen ook niet gebeurd, ondanks dat de partij tot op het bot verdeeld was.
Uiteindelijk is het CDA altijd een partij die regeringsverantwoordelijkheid niet uit de weg zal gaan...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Mortlach » 03 mei 2021 19:17

Heeft iemand die verschrikkelijke poster gezien? Mede mogelijk gemaakt door viruswaarheid en het FvD. Wat een schande!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor elbert » 04 mei 2021 09:44

Mortlach schreef:Heeft iemand die verschrikkelijke poster gezien? Mede mogelijk gemaakt door viruswaarheid en het FvD. Wat een schande!
Ja, ik heb die poster gezien. De vergelijking die op die poster wordt gemaakt is totaal ongepast. Daarmee is Baudet wat mij betreft definitief af, al heeft hij wel weer gelijk dat de verontwaardiging erover vanuit andere politieke partijen hypocriet aandoet. Ik sluit niet uit dat Baudet juist hierom die poster heeft laten maken.
Want FvD is niet de enige partij die de oorlog misbruikt. Dat geldt ook voor politieke partijen die vaak te onpas de oorlog bij allerlei keuzemomenten als argument gebruiken (denk aan de EU of migratie) of die hun politieke tegenstanders als halve of hele nazi's willen afserveren. De oorlog wordt momenteel alleen nog misbruikt om politieke punten mee te scoren, terwijl tegelijkertijd de herinnering aan die oorlog uit ons collectieve geheugen verdwijnt. Dat vind ik een zorgelijke ontwikkeling. Vraag aan jongeren wat ze van de Tweede Wereldoorlog weten en je schrikt ervan hoe weinig dat is. Sowieso is historisch besef een schaars goed, om nog maar te zwijgen over het vermogen om verstandig met dat besef om te gaan.

Wat dat laatste betreft mogen we ons weleens afvragen hoe de Tweede Wereldoorlog na die oorlog gefunctioneerd heeft. Want alles werd door het prisma van die oorlog bekeken en beoordeeld. Waarom? Uiteraard omdat WO2 een enorm traumatisch gebeuren voor ons land en volk was. Maar misschien ook wel omdat de ongemakkelijke waarheid was dat er in de oorlog zelf naast de "goeden" (het verzet) en de "kwaden" (NSB-ers en andere collaborateurs) de grootste groep in het grijze midden zat die niet tot deze beide groepen gerekend kon worden. Die probeerden zo goed en zo kwaad mogelijk hun leven te leiden, zonder actief pro of contra de bezetting te zijn. Dat lag na de oorlog wel anders. Toen was opeens iedereen een verzetsstrijder en stond men aan de goede kant. Men was bang om tot de verkeerde kant gerekend te worden. Dat zorgde soms ook tot het elkaar volgen met argusogen of iemand uit de pas zou lopen. Die neiging bestond vooral in de politiek tot op de dag van vandaag, om met elkaar af te rekenen met de oorlog als achterliggend argument. Dat is niet gezond geweest, want de oorlog alleen is onvoldoende om een gezonde publieke moraal te hebben.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor gravo » 04 mei 2021 14:36

Mortlach schreef:Heeft iemand die verschrikkelijke poster gezien? Mede mogelijk gemaakt door viruswaarheid en het FvD. Wat een schande!

Verwerpelijk. Maar we moeten goed middel en doel onderscheiden. Het gevaar zit 'm er niet eens zo in, dat Baudet bewust onrust veroorzaakt door de emoties over de gruwelijkheden van WOII te vermengen met de emotie over de vervelende corona-maatregelen in onze tijd. Ik vind deze bewuste verwonding ook verschrikkelijk. Maar ik beschouw het toch als een middel dat een ander, belangrijker doel dient.

En dat doel is ook gevaarlijker. Uit alle kleine dingen samen genomen blijkt dat Baudet een bepaalde voorkeur heeft voor een uiterst rechts denken dat aanschurkt tegen nationalisme en fascisme. Vaak richten we ons op de provocaties. Maar als we het "een provocatie" noemen lijkt dat ook te betekenen dat we het een bewuste overdrijving vinden en zo beoordelen we het dan ook. In feite zeggen we: wat hij zegt is heel fout, maar we (wij en Baudet) zijn het er natuurlijk over eens dat het over-the-top is. Dat kan echter een vergissing zijn. Misschien zit er in de provocaties, die altijd dezelfde onsmakelijke geur en smaak hebben, wel meer inhoudelijke waarheid over Baudet dan we denken. Misschien kunnen we er zijn voorliefdes en agenda's toch wel goed aan aflezen!

Ik kan er niet helemaal de vinger opleggen, maar ik beschouw de handelwijze van Baudet als een voortdurende voorbereiding op iets groters. Niet alleen spreekt hij zelf van een "beweging", maar hij zoekt ook aansluiting bij anderen op internationaal niveau. Eigenlijk wil hij alle onvrede verenigen, ook min of meer toevallige onvredes over corona of goed in het gehoor liggende angsten van wappies en complotdenkers. Het doel is volgens mij om zo'n totale sfeer van onzekerheid, wanorde en ongeregeldheid in Europa te veroorzaken, waarin waarheid en leugen niet meer uit elkaar kunnen worden gehaald, dat er een forse correctie plaats zal moeten vinden om af te rekenen met alle kartels, politici, regeringen en onderdrukkende Europese instituties die deze onzekerheid hebben veroorzaakt. De agenda is pan-Europees en gericht op het herstellen van een oude orde. De vijanden zijn: modernismen, globaliserende krachten (migratie, wereldhandel, klimaat), islam en linkse politiek. Elk complot dat ook in deze richting gaat wordt omarmt. Niet omwille van de inhoud van het complot zelf, maar omwille van het aantal volgers en de omvang van de onvrede.

Nu heb ik het altijd snel in de gaten als linkse politiek haar achterliggende agenda niet zo goed weet te verdoezelen. Vaak genoeg proef ik achter acties tegen milieu, emancipatie, klimaat, industrie, handel, bezit, ongelijkheid, achterstelling of uitbuiting de revolutionaire geest, die meent dat alleen op de puinhopen van een gerechtvaardigde strijd iets nieuws en paradijselijks kan opbloeien. Men deinst dan niet terug om mensen, zaken, delen van de samenleving echt te ondermijnen of af te breken om het ideaal dichter bij te brengen. Geheel onbewust en onwetend van de tragische kant van het leven, waarin maakbaarheid en planmatige progressie helemaal geen wetmatigheid is.

Ik ben nogal allergisch voor dit revolutionaire denken, zeker als dat helemaal is weggedreven van de strijd voor de échte armen, voor de échte onderkant van de samenlevingen wereldwijd. Zodra het identiteitspolitiek wordt, wanneer men woke wil zijn, zie ik een voortdurende zoektocht naar slachtoffers die te hulp geschoten moeten worden, zo nodig met een gewelddadige vorm van cancellen of demoniseren van iedereen die dit relativeert. De ridicule vormen die dit soms aanneemt geeft links te vaak een heel onaangenaam gezicht. Tot zover mijn behoedzaamheid met links.

Maar ik realiseer me bij de beweging van Baudet, dat hij ook deze karikatuur die links soms van zichzelf maakt, heel goed kan gebruiken om zijn agenda te rechtvaardigen. We zijn dus in een speelveld van ernstige polarisatie terechtgekomen, waarbij door het postmoderne gedachtengoed in feite twee geloofskampen tegenover elkaar zijn komen te staan. Meningen regeren, feiten zijn verdacht. De twee kampen zijn gebaat bij een feitenvrij gevecht met elkaar. Ze zullen die strijd dus alleen maar laten oplopen.
Beide kanten kunnen op deze manier ook religieuze trekjes aan hun strijd meegeven.
En zoals we weten zijn godsdienstoorlogen de langstdurende, de felste en de moeilijkst te bestrijden oorlogen.

Ik beschouw Baudets beweging als een pan-Europese, rechts-conservatieve "visionaire" (ik bedoel eigenlijk: geloofs-)beweging die zich vanwege de symboliek, heroïek en orde-idee zou kunnen bewegen in de richting van een op sterk leiderschap gerichte fascistische beweging. Zoals gezegd, de incidenten zijn misschien meer dan incidenten. Zo beschouwd is het niet onlogisch dat Baudet zich thuis voelt bij romantische denkers die ook een ideaalbeeld hebben van een hersteld Europa. Het is het weerkerend thema in Europa, een steeds weer oplaaiende reactie op de moderne tijd. Een bekend narratief.
Niet alleen gelijkheid en broederschap worden slechts beperkt erkend, maar ook de vrijheid wordt slechts onder voorwaarden verkregen. Je moet van de juiste nationaliteit of zelfs van het juiste ras zijn. Er is verschil tussen binnen en buiten het ordelijke Europese Rijk, waarin slechts westerse filosofie en religie een onvervreemdbare positie krijgt en al het andere vreemd is en moet blijven. Zijn "Renaissance" is niet de intrede in een nieuw modern tijdperk, maar een terugkeer naar een verloren gewaand tijdperk, met machten en waarden van vóór de moderniteit. Dit religieuze idee (een serieus ontwikkeld "grieks-romeins-joods-christelijk" Europa is de beste samenleving die er ooit was en die er weer moet komen) is ook erg aantrekkelijk voor conservatieve christenen. Daarom sluiten velen zich aan bij Baudet. Maar dat hebben we vaker gezien in de Europese geschiedenis. Hoeveel christenen hebben de opkomst van Mussolini en Hitler ook niet als een geschenk uit de hemel gezien?
Ook zijn er vergelijkingen te trekken met de religieus-nationalisten in Rusland en andere Oost Europese landen. Ook daar zijn de macht en de kerk twee handen op één conservatieve buik. Het verklaart de mildheid van Baudet naar Russia en zijn bewondering voor de leiders aldaar.

Het is nog zoeken naar de juiste beoordeling van Baudet. Ik realiseer me dat zijn beweging nog niet tot grote bloei is gekomen (het heeft eerder averij opgelopen) en ik geef mijn mening voor een betere.
Maar het is wel belangrijk om door de incidentjes heen te kijken en er achter te komen waar we nu werkelijk mee te maken hebben.
Zo'n Frederik Jansen bijvoorbeeld verdient het ook om nader bestudeerd te worden.
Wil een beweging groeien, dan heb je kader nodig en ideologen. Dan moet je bij Freek zijn.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Jesaja40 » 04 mei 2021 16:33

De gewraakte poster is door iemand grafisch vormgegeven.
Tegenwoordig is het zo: u vraagt, wij leveren wat u wenst.
De ontwerper heeft gebruik gemaakt van een bestaand model en met wat kip en plakwerk is dat niet alleen plagiaat te noemen.
Hij/zij is te lui om zelf iets origineels te bedenken en zijn/haar moraal is ver beneden peil.

Maar ja, het is Nederland... daar kijkt men niet meer op van een verloedering.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor tulp » 05 mei 2021 09:59

@ gravo: Dank je wel voor je analyse. Je geeft woorden aan de dreiging die ik al een poos voel maar waar ik niet goed de vinger op kon leggen.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor elbert » 19 mei 2021 09:02

Dat briefstemmen, dat moeten we de volgende keer maar niet meer doen, vindt de kiesraad. Er kleven te veel risico's aan.
Maar in Amerika is het allemaal heel veilig gegaan, zo vertelt de media ons. Opmerkelijk. :wink:
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Marnix » 19 mei 2021 10:41

elbert schreef:Dat briefstemmen, dat moeten we de volgende keer maar niet meer doen, vindt de kiesraad. Er kleven te veel risico's aan.
Maar in Amerika is het allemaal heel veilig gegaan, zo vertelt de media ons. Opmerkelijk. :wink:


Opmerkelijk hoe je artikelen uit het verband rukt om je stokpaardje weer van stal te halen. Je leest twee dingen die al wel bekend waren:

1. Er zijn (zowel in Amerika als in Nederland) geen grote onregelmatigheden ontdekt met het briefstemmen.
2. De verkiezingen waren zowel in Amerika als in Nederland dit jaar bijzonder vanwege de pandemie. Daarom is er gekozen voor meer mogelijkheden om per post te stemmen waarbij men dat in een situatie zonder pandemie liever niet wil. De conclusie dat je het daarom beter als de pandemie voorbij is weer kan afschaffen (en anders moet verbeteren) is dus niet zo vremd.

Maar waarom jij dit nou weer moet gebruiken om te uitgebreid onderzochte stelling dat de verkiezingen in Amerika (en in Nederland) ook met het briefstemmen veilig zijn verlopen onderuit te halen is me een raadsel en weer met een niet onderbouwd complotje komt dat het helemaal niet veilig is verlopen maar de media dat natuurlijk ontkent en zegt dat het wel veilig ging is me een raadsel. Dit artikel geeft nergens bewijs of andere aanleiding om te beweren dat het niet veilig is verlopen, de risico's houden in dat er ooit misschien wel misbruik van gemaakt zou kunnen gaan worden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor elbert » 19 mei 2021 12:53

@Marnix:
1. je tilt er te zwaar aan, dit is een prikje van mijn kant, geen complot en ook geen stokpaardje. De Volkskrant vindt het voldoende om over te berichten, dus waarom zou ik dat niet mogen doen?
2. dat het "uitgebreid onderzocht is", betwijfel ik. Momenteel zijn er in diverse staten in de VS (Arizona, Georgia) onderzoeken gaande naar de verkiezingsuitslag. Vergeleken met Nederland zijn de VS een derde wereldland qua organiseren van verkiezingen.
3. ik blijf bij mijn veronderstelling dat er onregelmatigheden zijn geweest, maar dat dit geen beslissende invloed op de uitslagen heeft gehad (dit heb ik meerdere keren aangegeven). Ik zie dus geen complot. Wel een gebrek aan ijver om die mogelijke onregelmatigheden ook grondig te onderzoeken. N.B. onderzoek is nog geen teken dat er ook echt iets mis is gegaan.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron