2e kamer verkiezingen 2021

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Op welke partij heb je vandaag gestemd?

VVD
2
6%
PVV
3
9%
CDA
2
6%
D66
2
6%
GroenLinks
1
3%
SP
0
Geen stemmen
PvdA
0
Geen stemmen
ChristenUnie
6
17%
Partij voor de Dieren
1
3%
50PLUS
0
Geen stemmen
SGP
12
34%
DENK
0
Geen stemmen
FVD
3
9%
Bij1
0
Geen stemmen
JA21
1
3%
Code Oranje
0
Geen stemmen
Volt
1
3%
BBB
1
3%
Anders
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 35

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Jesaja40 » 25 feb 2021 19:58

DeDwaler citeert:
Iemand met enige kennis van zaken (dat is iemand die zelfstandig nadenkt en niet lukraak anderen nakakelt) prikt dwars door al die populistische zijlijn-politiek heen. Hopelijk ben je geen voorstander van een directere vorm van democratie, beste Jesaja40, zoals wetgeving door middel van bindende referenda of iets dergelijks, want dat zou me in een land waar de P.V.V. de op één na grootste partij is nogal wat zorgen baren. Het mag zo zijn dat een deel van de stemmen op de P.V.V. proteststemmen zijn, maar dat maakt het beeld er niet bepaald rooskleuriger op.


Waar vindt men nog iemand met kennis van zaken? Velen worden duur hun goede babbel naar voren gehaald en mogen dan voor de bühne een mening naar voren brengen.

Wetgeving door middel van bindende referenda leiden tot nog grotere verwarringen. Het volk wil het en vaak wordt er bij een bindend referendum niet het fijne uitgerafeld. Dan krijg je de hetze: die vermaledijde Oost-Europeanen die handig gebruik/misbruik maken moeten maar afgestraft worden. Het gevolg laat zich uitbetalen in de toeslagenaffaire en het uitsluiten van migranten die toevallig geen Nederlands klinkende naam hebben. Zo zitten de systemen in elkaar en de politiek is nimmer voorgehouden dat door het gewenste doel: het tegengaan van fraude er ook wel eens mensen bij zouden kunnen zitten die ten onrechte worden aangemerkt als fraudeur. Zou je dat op kunnen lossen met een correctief referendum, die vaak uit een hype geïnitieerd wordt door de samenleving.

Overigens het stemmen op de heer Wilders moet een signaal zijn naar de samenleving. Op de grove wijze waarop hij mensen schoffeert en de woorden in de mond neemt knettergek en een nep-parlement is zeer verwerpelijk. Er zit een kern van waarheid in zijn betoog, maar die is heel eenzijdig en kort door de bocht.

Heel begrijpelijk is dat proteststemmen bij de heer Wilders terecht gaan komen. Dat hij een grote fractie vertegenwoordigd is een gegeven. Zijn gedoogbeleid is erop gericht om als een klokkenluider en een roeptoeter zijn collega bestuurders wakker te schudden. Nogmaals er is veel pluche in het parlement die ook vaak een opstap is naar een belangrijke functie in het bedrijfsleven waar net wat meer salaris wordt genoten. De grote stenen: nagenoeg iedereen heeft in het parlement gezeten en geniet aanzien van de burgerij.

Democratie: ja graag met als doel om de ambtelijke macht tot de orde te roepen en het voorkomen dat er nog meer geld versnipperd wordt door managers die iets moeten organiseren. De beste vakmensen zijn die met de hand aan de ploeg, de handen aan het bed. Het middenkader is voldoende voor het bedrijfsleven. Het hogere kader is geschikt voor beursgenoteerde bedrijven. Weg met de minutenschrijverij in de gezondheidszorg. Weg met die onzinnigheid: dit medicijn wordt niet vergoed omdat deze toevallig niet is ingekocht bij een verzekeraar. Sorry voor hen die dit aangaan: een collectieve zorgverzekering en weg met al die bureaucratische tussenlagen. Transparant houden is heel erg moeilijk, heel bewust is in november een gevecht tussen zorgverzekeraars die stunten met premies. Wie betaald dat? Al die reclamecampagnes gaan ten laste van de uitholling van de zorg. Bij wie wordt die rekening neergelegd? Leve de vooruitgang zeg ik maar.

Nabrander: iedere DGA en zelfstandig ondernemer diende een verplichte WAZ verzekering af te sluiten. Miljarden zitten er inmiddels in de pot. De wet is al jaren geleden afgeschaft en het aantal uitkeringsgerechtigden is gering tov de vette pot.
Ineens bedacht men: laten wij eens nadenken voor de ondernemer om een fonds te stichten voor arbeidsongeschiktheid. Foie parlement, die was er al met slapende miljarden. Het collectieve geheugen van het parlement staat dan stil. Weinig oudgedienden staan erbij stil (of het wordt bewust stil gehouden) dat dit wiel allang is uitgevonden.

Zou een referendum dat boven water halen? Blunders zijn er en ik steek de hand maar in eigen boezem door niet luid en dui9delijk via de pers te laten weten: er is allang iets. Zo blijven wij het wiel uitvinden en onze knappe koppen in het parlement zeggen: dat hebben wij allemaal goed gemaakt. Cynisch? Nee, maar het is wel heel opmerkelijk vanaf de burgerlijke zijlijn.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor DeDwaler » 26 feb 2021 08:06

Jesaja40 schreef:Waar vindt men nog iemand ....

.... Zo blijven wij het wiel uitvinden en onze knappe koppen in het parlement zeggen: dat hebben wij allemaal goed gemaakt. Cynisch? Nee, maar het is wel heel opmerkelijk vanaf de burgerlijke zijlijn.

StillAwake schreef:Grootste probleem....

.... En je kunt je er aan storen dat de PVV de 1 na grootste partij is, maar je kunt je ook wel eens afvragen waarom een dergelijke partij zo groot is.
Waarom er zoveel proteststemmen die kant op gaan.
Blijkbaar is de kloof tussen politiek en burger (hoewel jij dat anders lijkt te zien) toch te groot geworden.


Waarom is een dergelijke partij zo groot?

Niks mis mee om zaken te benoemen, want dat houdt ons allen bij de les. Ja, er gaan dingen fout en er kunnen dingen beter, maar is het na alles wat jullie aanhalen een simpel optelsommetje waarna je kunt concluderen dat het daadwerkelijk dramatisch slecht gesteld is met dit land en met al de mensen in dit land? Als we heel eerlijk zijn eigenlijk niet hè? Hoeven we niet voor gestudeerd te hebben, toch? Ik heb in elk geval niet gestudeerd.

Het behoeft eigenlijk nauwelijks commentaar; de toeslagenaffaire is geen fraai hoofdstuk. Als je daar de dupe van bent dan heb je ook alle recht van spreken, maar hoeveel van die proteststemmers zijn er nu eigenlijk persoonlijk door getroffen? En van "... er zijn meer voorbeelden"? Het maakt het allemaal niet goed, maar het controlemechanisme werkt... niet perfect, maar het werkt. De politiek betuigt spijt, wil leren en het in het vervolg beter doen.

Bijna overal in de wereld heeft de mens het slechter getroffen dan wij hier in Nederland. In vrijwel elk lijstje staan we in de top, maar hoe beter het in die opzichten gaat hoe dieper de onvrede en hoe luider het gemor. Waarom?

De kloof. Als ik naar dat gemor luister (liever niet, maar er is geen ontkomen aan) dan hoor ik veelal dezelfde zaken en dan denk ik dat men gewoon alles als brandhout aangrijpt om de hele zooi mee af te fikken. Alles dient daarbij als bewijs dat er niks van dat stelletje zetelklevers in Den Haag (en Brussel ja, laten we dat vooral niet vergeten!) en hun beleid deugt.

Moet de politiek daarnaar luisteren en moeten ze dezelfde taal spreken? Neen, alstublieft niet! Politici die dat wel doen zijn misschien erg populair bij het chronisch ontevreden smaldeel van het volk, maar hun plannen met dit land (of liever gezegd: afschuwelijke nachtmerries) vormen geen enkel serieus alternatief... dat is: in het geval er nog wat te wensen mocht overblijven.

Klagen over ons lot is iets wat ons verbindt... net als het kwaad. Het wij tegen zij. Volgens mij ligt daar de kern van de almaar toenemende onvrede.
.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor elbert » 26 feb 2021 11:07

DeDwaler schreef:De kloof. Als ik naar dat gemor luister (liever niet, maar er is geen ontkomen aan) dan hoor ik veelal dezelfde zaken en dan denk ik dat men gewoon alles als brandhout aangrijpt om de hele zooi mee af te fikken. Alles dient daarbij als bewijs dat er niks van dat stelletje zetelklevers in Den Haag (en Brussel ja, laten we dat vooral niet vergeten!) en hun beleid deugt.
Het gaat vooral om zaken die nooit in een verkiezingsprogramma staan, waar kiezers dus nooit voor gekozen hebben en die toch doorgevoerd worden.
Bijvoorbeeld: het stikstofdossier en de boeren die gesaneerd worden, het klimaatdossier en de windmolens die ongevraagd in ieders achtertuin verschijnen.
En als er wel iets op het stembriefje staat, dan wordt er simpelweg niet naar de kiezer geluisterd en wordt die afgekocht met een waardeloos inlegvelletje. Voorbeeld: het referendum over de EU-grondwet. Kiezers stemden tegen, maar via een klein omweggetje wordt dezelfde grondwet onder een andere naam toch ingevoerd. Of het referendum over het Oekraineverdrag. Kiezers stemden tegen, politiek deed het toch, met een inlegvelletje.
Ander voorbeeld: de politiek (bijv. de VVD) die belooft dat men nu toch eindelijk strenger wordt qua immigratie. Resultaat: meer immigratie. Of diezelfde VVD die voor lagere lasten is, maar na 10 jaar Rutte de burgers met de hoogste belastingdruk ooit opzadelt.
De lijst met verbroken beloften is eindeloos. Dan krijg je vanzelf ontevreden burgers.
Dat staat nog los van de vraag of er veel dingen goed gaan in dit land. Dat is gelukkig nog wel zo.
Maar politici doen er wel goed aan om een gehoorapparaat aan te schaffen. De kiezer is voor politici te vaak vooral maar lastig en die kiezer moet om de 4 jaar gepaaid worden, maar in de tussentijd trekt men zich er niet veel van aan.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Marnix » 26 feb 2021 12:12

elbert schreef:Het gaat vooral om zaken die nooit in een verkiezingsprogramma staan, waar kiezers dus nooit voor gekozen hebben en die toch doorgevoerd worden.
Bijvoorbeeld: het stikstofdossier en de boeren die gesaneerd worden, het klimaatdossier en de windmolens die ongevraagd in ieders achtertuin verschijnen.
En als er wel iets op het stembriefje staat, dan wordt er simpelweg niet naar de kiezer geluisterd en wordt die afgekocht met een waardeloos inlegvelletje. Voorbeeld: het referendum over de EU-grondwet. Kiezers stemden tegen, maar via een klein omweggetje wordt dezelfde grondwet onder een andere naam toch ingevoerd. Of het referendum over het Oekraineverdrag. Kiezers stemden tegen, politiek deed het toch, met een inlegvelletje.
Ander voorbeeld: de politiek (bijv. de VVD) die belooft dat men nu toch eindelijk strenger wordt qua immigratie. Resultaat: meer immigratie. Of diezelfde VVD die voor lagere lasten is, maar na 10 jaar Rutte de burgers met de hoogste belastingdruk ooit opzadelt.
De lijst met verbroken beloften is eindeloos. Dan krijg je vanzelf ontevreden burgers.
Dat staat nog los van de vraag of er veel dingen goed gaan in dit land. Dat is gelukkig nog wel zo.
Maar politici doen er wel goed aan om een gehoorapparaat aan te schaffen. De kiezer is voor politici te vaak vooral maar lastig en die kiezer moet om de 4 jaar gepaaid worden, maar in de tussentijd trekt men zich er niet veel van aan.


Klopt voor een deel, wel wat kanttekeningen:

- de belastingdruk is gelijk aan 20 jaar geleden en lager dan onze buurlanden, lager dan de Scandinavische landen die het heel goed doen (lagere belastingdruk is niet per se beter als je vervolgens allerlei dingen zelf moet gaan betalen)

- wat klimaat betreft hebben veel mensen juist wel heel bewust hun stem uitgebracht

- VVD mag minder immigratie willen, ze hebben de afgelopen kabinetten altijd met partijen in een coalitie gezeten die linkser zijn dan ze zelf zijn. Je kan niet verwacht dat een partij zijn hele partijprogramma kan uitvoeren als er een coalitieakkoord moet komen.

- Politiek moet soms inderdaad beter naar burgers luisteren. Maar de kloof is niet alleen door de politiek ontstaan die zoch van de burger heeft vervreemd, maar ook wel door de burgers zelf die zich van de politiek hebben vervreemd en er zich weinig meer in verdiepen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor StillAwake » 26 feb 2021 14:16

Marnix schreef:Klopt voor een deel, wel wat kanttekeningen:

- de belastingdruk is gelijk aan 20 jaar geleden en lager dan onze buurlanden, lager dan de Scandinavische landen die het heel goed doen (lagere belastingdruk is niet per se beter als je vervolgens allerlei dingen zelf moet gaan betalen)
Ik heb wat kennis van Noorwegen (hoe jij het ziet weet ik niet, maar zelf zien zij zich als Scandinavisch land), en ik betaalde daar toch echt minder inkomstenbelasting. De BTW lag weliswaar hoger, maar het lagere tarief werd dan weer vaker toegepast.
En er wordt geklaagd over accijnzen in Noorwegen: maar op brandstoffen zijn ze weer fors lager.

Al met al denk ik dat het elkaar niet heel veel maakt qua belastingdruk. Voor mij was het in elk geval gunstig om in Nederland alleen zoveel inkomen te genieten dat mijn hypotheekrente niet in het geding kwam, en verder alles onder Noors recht uit te laten betalen. Het verschil in inkomstenbelasting heeft me in een jaar tijd toch een paar honderd euro opgeleverd.

Je zal er vast een staatje bijgepakt hebben om deze bewering te doen, maar mijn ervaring is in elk geval anders.

Marnix schreef:- wat klimaat betreft hebben veel mensen juist wel heel bewust hun stem uitgebracht
Dat klopt. Maar als partijen in hun programma hebben staan dat we de Nederlandse kolencentrales moeten sluiten staan mensen daar vast achter.
Als je ze vervolgens voorrekent dan dat inhoudt dat deze stroom vooralsnog wordt ingekocht in Polen (met veel vervuilender centrales) zien ze het ineens anders.

Als partijen in hun verkiezingsprogramma zetten dat we van het gas afmoeten zijn veel mensen het daar wel mee eens. En over de geopolitieke redenen daarvoor, en het aardbevingsgevaar in Groningen in aanmerking genomen snap ik dat wel.
Maar als je het huidige ketenrendement van de elektriciteitswinning meerekent is koken op gas momenteel iets schoner als inductie, en is de investering op een (inderdaad schonere) warmtepompinstallatie voor veel mensen onbetaalbaar. Ik heb het uitgerekend voor mijn eigen woning: de ombouw naar een warmtepompinstallatie, met de benodigde aanpassingen aan radiatoren, vloerverwarmingspompen, zonneboiler en elektrische warmwatervoorziening komt me op een kleine 20.000 te staan. Ik denk dat als ook dat duidelijk is dat het mantra "van het gas af" voor veel mensen ineens niet meer fijn klinkt.

Als partijen in hun verkiezingsprogramma zetten dat elektrisch rijden gestimuleerd moet worden juich ik dat vanuit R&D-optiek toe. Maar als alle elektrische voertuigen in Nederland per direct stilgezet zouden worden kan die eerder genoemde kolencentrale wel dicht. Zonder extra inkoop.
Zodoende zou je kunnen stellen dat E-auto's op kolenstroom lopen. En het argument: bij mij niet, want ik heb zonnecellen. Want als jij de stroom niet afneemt draait de TV van je achterburen erop.

En het hele wind-op-zee verhaal: Partijen die stellen dat daar meer van moet worden aangelegd, omdat er tegenwoordig geen subsidie meer voor nodig is. Dat is alleen maar waar omdat de subsidie anders is gaan heten, maar effectief betaalt de staat nog steeds fors aan de offshore-wind projecten.
En als je daar eerlijk over bent blijkt dat dat ook niet de bedoeling is van veel kiezers.

Met een simpele excelsheet zijn de klimaatplannen van vrijwel alle politieke partijen eenvoudig kapot te rekenen.
Marnix schreef:
- Politiek moet soms inderdaad beter naar burgers luisteren. Maar de kloof is niet alleen door de politiek ontstaan die zoch van de burger heeft vervreemd, maar ook wel door de burgers zelf die zich van de politiek hebben vervreemd en er zich weinig meer in verdiepen.

[/quote]Dat laatste waag ik te betwijfelen. Juist in deze tijd heeft iedereen een mening over de politiek. Weliswaar vaak niet op de juiste gronden, en gebaseerd op de juiste bronnen, maar teoch.
Denk je echt dat de gemiddelde burger meer bij de politiek betrokken was in de jaren 70 van de vorige eeuw?
Wel waren er toen meer mensen lid van een partij, maar dat was lang niet altijd een bewust lidmaatschap, dat was ook vaak omdat het zo hoorde...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor StillAwake » 26 feb 2021 14:37

DeDwaler schreef:Waarom is een dergelijke partij zo groot?

Niks mis mee om zaken te benoemen, want dat houdt ons allen bij de les. Ja, er gaan dingen fout en er kunnen dingen beter, maar is het na alles wat jullie aanhalen een simpel optelsommetje waarna je kunt concluderen dat het daadwerkelijk dramatisch slecht gesteld is met dit land en met al de mensen in dit land? Als we heel eerlijk zijn eigenlijk niet hè? Hoeven we niet voor gestudeerd te hebben, toch? Ik heb in elk geval niet gestudeerd.
Ik heb aardig wat van de wereld gezien, en we mogen inderdaad niet klagen dat we in dit land mogen leven. Maar dat houdt niet meteen in dat je niet mag zeggen wat er niet goed gaat.
De conclusie dat we gezegend zijn mag ons niet weerhouden een visie op de toekomst van ons land te ontwikkelen.
Als jij een heel mooie Mercedes besteld hebt, maar je krijgt een rode, terwijl je een zwarte besteld had klaag jij toch ook?
Of zeg je dan: maar het is wel een heel goede auto, laat ik maar met een rode gaan rijden....
DeDwaler schreef:Het behoeft eigenlijk nauwelijks commentaar; de toeslagenaffaire is geen fraai hoofdstuk. Als je daar de dupe van bent dan heb je ook alle recht van spreken, maar hoeveel van die proteststemmers zijn er nu eigenlijk persoonlijk door getroffen? En van "... er zijn meer voorbeelden"? Het maakt het allemaal niet goed, maar het controlemechanisme werkt... niet perfect, maar het werkt. De politiek betuigt spijt, wil leren en het in het vervolg beter doen.
Je mag dus pas een mening hebben over de toeslagenaffaire als je er door geraakt bent? En er zijn veel meer voorbeelden: het chroom6 verhaal van de defensieverf (waar het ministerie veel eerder van op de hoogte was). De werkelijk bizarre overschrijdingen van de budgetten op overheidsprojecten (waar dat vaak al vooraf duidelijk had kunnen en moeten zijn). Mensen die ooit in Nederland onder een generaal pardon zijn binnengelaten, maar daardoor statenloos geraakt zijn, en ik kan nog wel even doorgaan.
En het controlemechanisme heeft gewerkt (na weet ik hoe lang), maar het heeft alleen gewerkt in de situaties die de media gehaald hebben.
DeDwaler schreef:Bijna overal in de wereld heeft de mens het slechter getroffen dan wij hier in Nederland. In vrijwel elk lijstje staan we in de top, maar hoe beter het in die opzichten gaat hoe dieper de onvrede en hoe luider het gemor. Waarom?
Is dat zo, of is dat alleen jouw beleving? Ik denk het laatste...
DeDwaler schreef:De kloof. Als ik naar dat gemor luister (liever niet, maar er is geen ontkomen aan) dan hoor ik veelal dezelfde zaken en dan denk ik dat men gewoon alles als brandhout aangrijpt om de hele zooi mee af te fikken. Alles dient daarbij als bewijs dat er niks van dat stelletje zetelklevers in Den Haag (en Brussel ja, laten we dat vooral niet vergeten!) en hun beleid deugt.
Als steeds vaker blijkt dat de politiek zichzelf de hand boven het hoofd houdt, als steeds vaker blijkt dat politici werkelijk de ballen verstand hebben van de zaken waar ze over gaan, als steeds vaker blijkt dat politici voornamelijk uit partijbelang/eigenbelang handeln, en hoogstzelden in landsbelang: We hebben een democratie om daar juist een halt aan toe te roepen.
DeDwaler schreef:Moet de politiek daarnaar luisteren en moeten ze dezelfde taal spreken? Neen, alstublieft niet! Politici die dat wel doen zijn misschien erg populair bij het chronisch ontevreden smaldeel van het volk, maar hun plannen met dit land (of liever gezegd: afschuwelijke nachtmerries) vormen geen enkel serieus alternatief... dat is: in het geval er nog wat te wensen mocht overblijven.
Als de politiek zich steeds elitairder gaat opstellen zullen veel mensen zich steeds minder gehoord voelen.
En vergeet niet dat er zat mensen zijn die niet meer in het dogma stappen dat de leden van de Staten Generaal per definitie wijze heren zijn. Dat het vaak lieden zijn die geen enkele werkervaring buiten de politiek hebben, en (voor ministers) weinig kennis van datgene waar ze over gaan.
Als ik hoor dat Schouten een goede minister van landbouw is omdat haar vader een boerderij had moet ik een beetje glimlachen.
Ben ik dan een goede minister van Cultuur, omdat mijn vader een televisietoestel bezat?
Of een goede minister van verkeer, omdat een oudoom van mijn moeder een rijbewijs had?
DeDwaler schreef:Klagen over ons lot is iets wat ons verbindt... net als het kwaad. Het wij tegen zij. Volgens mij ligt daar de kern van de almaar toenemende onvrede.

Daar heb je deels een punt, maar besef wel dat in alle culturen, door alle lagen van de samenleving geklaagd wordt.
wellicht omdat veel mensen tevredenheid zien als een situatie van stilstand of zelfs achteruitgang.
Als jij naar je vakantie in Zuid-Frankrijk op weg bent stop je je rit ook niet al in Maastricht, omdat die stad eigenlijk ook wel mooi is, of wel?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor DeDwaler » 26 feb 2021 19:57

elbert schreef:Het gaat vooral om zaken die nooit in een verkiezingsprogramma staan, waar kiezers dus nooit voor gekozen hebben en die toch doorgevoerd worden....

....De kiezer is voor politici te vaak vooral maar lastig en die kiezer moet om de 4 jaar gepaaid worden, maar in de tussentijd trekt men zich er niet veel van aan.

StillAware schreef:Ik heb aardig wat van de wereld gezien, en we mogen inderdaad niet klagen dat we in dit land mogen leven....

....Als jij naar je vakantie in Zuid-Frankrijk op weg bent stop je je rit ook niet al in Maastricht, omdat die stad eigenlijk ook wel mooi is, of wel?


De quotes van Elbert en StillAwake voeg ik maar even samen. Dat is geen gemakzucht, maar op beiden komt eigenlijk hetzelfde antwoord bij mij naar boven borrelen.

Kijk, ik ben het niet per se eens of oneens met de inhoud van wat jullie schrijven, maar ik sta er gewoon anders tegenover. Ik ben een groot voorstander van de representatieve democratie. Eens in de 4 jaar stemmen en voor de rest zoeken ze het maar uit (klinkt wat onvriendelijk, maar zo is het niet bedoeld). Ze kunnen mij als kiezer in die 4 jaar inderdaad missen als kiespijn. Het is niet dat ik de politieke inhoud oninteressant vind, maar ik heb niet de illusie dat ik van alles meer verstand heb dan anderen of dat ik het er in hun plaats beter vanaf zou brengen.

Jullie komen in jullie reacties met meer op en aanmerkingen, maar ik vraag me af wat nu eigenlijk de crux is van jullie betoog? Moeten ze in Den Haag allemaal maar weg? Wanneer is het wel goed?

In mijn beleving (want alles wat ik zeg is ook mijn beleving... wat is dat voor dooddoener trouwens? :wink: ) doen de dames en heren van het kabinet het helemaal niet slecht. Ze werken met hart en ziel aan een beter Nederland. Laat hen het regelen en dan kan ik in alle rust mijn eigen leven leiden. Ik heb geen behoefte aan meer inspraak en ik heb ook niet het idee dat 'het volk' niet gehoord zou worden.

Verder kom ik niets tekort en probeer ik erop te vertrouwen dat God voor me zorgt. Het rentmeesterschap is niet onbelangrijk en ik voel me daar zeker verantwoordelijk voor, maar deze wereld gaat voorbij, dus vestig ik daar niet al mijn hoop en dromen op.
.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor StillAwake » 26 feb 2021 20:39

DeDwaler schreef:De quotes van Elbert en StillAwake voeg ik maar even samen. Dat is geen gemakzucht, maar op beiden komt eigenlijk hetzelfde antwoord bij mij naar boven borrelen.

Kijk, ik ben het niet per se eens of oneens met de inhoud van wat jullie schrijven, maar ik sta er gewoon anders tegenover. Ik ben een groot voorstander van de representatieve democratie. Eens in de 4 jaar stemmen en voor de rest zoeken ze het maar uit (klinkt wat onvriendelijk, maar zo is het niet bedoeld). Ze kunnen mij als kiezer in die 4 jaar inderdaad missen als kiespijn. Het is niet dat ik de politieke inhoud oninteressant vind, maar ik heb niet de illusie dat ik van alles meer verstand heb dan anderen of dat ik het er in hun plaats beter vanaf zou brengen.

Jullie komen in jullie reacties met meer op en aanmerkingen, maar ik vraag me af wat nu eigenlijk de crux is van jullie betoog? Moeten ze in Den Haag allemaal maar weg? Wanneer is het wel goed?

In mijn beleving (want alles wat ik zeg is ook mijn beleving... wat is dat voor dooddoener trouwens? :wink: ) doen de dames en heren van het kabinet het helemaal niet slecht. Ze werken met hart en ziel aan een beter Nederland. Laat hen het regelen en dan kan ik in alle rust mijn eigen leven leiden. Ik heb geen behoefte aan meer inspraak en ik heb ook niet het idee dat 'het volk' niet gehoord zou worden.

Verder kom ik niets tekort en probeer ik erop te vertrouwen dat God voor me zorgt. Het rentmeesterschap is niet onbelangrijk en ik voel me daar zeker verantwoordelijk voor, maar deze wereld gaat voorbij, dus daar vestig ik niet al mijn hoop en dromen op.

De crux van mijn betoog is dat er politiek Den Haag zo weinig echte kennis is.
Een enorme oververtegenwoordiging van alfa's, en vrijwel niemand heeft daadwerkelijk kennis van de dossiers die diegene onder zijn of haar hoede heeft.
En inderdaad: waarom zou het volk de juiste beslissingen nemen? Zie het Oekraïne-referendum wat is weggestemd uit anti-EU-sentiment. De burger heeft vaak weinig kennis.
Aan de andere kant: waarin hebben veel politici aangetoond beter beslagen ten ijs te komen?
Als ik kijk naar de onzin die geroepen wordt over zaken waar ik toevallig wel kennis van heb (ik krijg beroepsmatig steeds meer te maken met offshore wind) slaat de angst me om het hart.
En als je zo'n minister dan eindelijk te spreken krijgt valt op dat ze echt niet weten waar het over gaat.
Ooit een Duitse minister geadviseerd over de grote hoeveelheden onontplofte munitie in hun kustwateren.
Maar zodra hij hoorde dat weghalen nog niet klaar zou zijn voor zijn gehoopte herverkiezing was het ineens niet meer interessant.
In Rusland in een delegatie gezeten die adviseerde over de berging van Kursk. De minister in kwestie was alleen maar bezig met vertellen dat hij vanwege staatsgeheim niks mocht zeggen.
In Italië geweest toen Costa Concordia verging.
De verantwoordelijke persoon vanuit de regering zat er alleen maar om toerisme veilig te stellen.

Geen ervaring met Nederlandse ministers, maar ik heb niet de indruk dat het hier beter gaat.

En representatieve democratie die niet gecontroleerd wordt door de media en de burger is de eerste stap naar dictatuur.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Marnix » 27 feb 2021 08:33

StillAwake schreef:Ik heb wat kennis van Noorwegen (hoe jij het ziet weet ik niet, maar zelf zien zij zich als Scandinavisch land), en ik betaalde daar toch echt minder inkomstenbelasting. De BTW lag weliswaar hoger, maar het lagere tarief werd dan weer vaker toegepast.
En er wordt geklaagd over accijnzen in Noorwegen: maar op brandstoffen zijn ze weer fors lager.


Oeh ik kan me herinneren dat toen ik emin Noorwegen rondtrok, de benzine alleen daar duurder was dan in Nederland. Ik heb idd gewoon naar een tabel gekeken waar gekeken naar de verhouding van besteedbaar inkomen en hoeveel belasting je betaalt. Het zegt niet alles, juist in rijke landen is de belastingdruk vaak hoger maar als daarmee wordt gezorgd dat allerlei dingen in zorg en dergelijke voor je geregeld zijn scheelt dat allicht onderaan de streep weer. Daarnaast, als de lonen er hoger zijn blijft er netto nog steeds meer over bij hogere belastingdruk.

Al met al denk ik dat het elkaar niet heel veel maakt qua belastingdruk. Voor mij was het in elk geval gunstig om in Nederland alleen zoveel inkomen te genieten dat mijn hypotheekrente niet in het geding kwam, en verder alles onder Noors recht uit te laten betalen. Het verschil in inkomstenbelasting heeft me in een jaar tijd toch een paar honderd euro opgeleverd.


Daar kan je wel weer wen leuk paar handschoenen voor kopen ;-)



Dat klopt. Maar als partijen in hun programma hebben staan dat we de Nederlandse kolencentrales moeten sluiten staan mensen daar vast achter.
Als je ze vervolgens voorrekent dan dat inhoudt dat deze stroom vooralsnog wordt ingekocht in Polen (met veel vervuilender centrales) zien ze het ineens anders.


Ja, daarom is het zo belangrijk om je er goed in te verdiepen.
Maar ik heb het idee en merk dat mensen dat vaak niet zoveel meer doen en stemmen op basis van heel summiere kennis, een onderbuikgevoel en wie ze wel / niet sympathiek vinden, een stukje sentiment. Denk aan recente referenda.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor StillAwake » 27 feb 2021 19:54

Marnix schreef:Oeh ik kan me herinneren dat toen ik emin Noorwegen rondtrok, de benzine alleen daar duurder was dan in Nederland. Ik heb idd gewoon naar een tabel gekeken waar gekeken naar de verhouding van besteedbaar inkomen en hoeveel belasting je betaalt. Het zegt niet alles, juist in rijke landen is de belastingdruk vaak hoger maar als daarmee wordt gezorgd dat allerlei dingen in zorg en dergelijke voor je geregeld zijn scheelt dat allicht onderaan de streep weer. Daarnaast, als de lonen er hoger zijn blijft er netto nog steeds meer over bij hogere belastingdruk.



Daar kan je wel weer wen leuk paar handschoenen voor kopen ;-)





Ja, daarom is het zo belangrijk om je er goed in te verdiepen.
Maar ik heb het idee en merk dat mensen dat vaak niet zoveel meer doen en stemmen op basis van heel summiere kennis, een onderbuikgevoel en wie ze wel / niet sympathiek vinden, een stukje sentiment. Denk aan recente referenda.

Ik betaalde in elk geval minder voor benzine en elektriciteit.

Wat betreft je laatste opmerking: de ellende is dat ook veel politici programma's schrijven, wetsvoorstellen indienen en beleid maken op exact diezelfde summiere kennis, onderbuikgevoel en sentiment.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor elbert » 01 mar 2021 10:12

DeDwaler schreef:Jullie komen in jullie reacties met meer op en aanmerkingen, maar ik vraag me af wat nu eigenlijk de crux is van jullie betoog? Moeten ze in Den Haag allemaal maar weg? Wanneer is het wel goed?
De crux van mijn betoog is (naast wat StillAwake erover zegt, waar ik het mee eens ben) dat politiek Den Haag uiteindelijk een grote kliek is die te ver afstaat van de bevolking en die vooral bepaalde belangen dient. Ik zou het mooier kunnen formuleren, maar daar komt het wel op neer.
Ik roep daarbij niet op tot populisme, want ik zie ook goede dingen in politiek Den Haag en ik zou graag zien dat die verder uitgebouwd worden. Het betoog van Pieter Omtzigt (iemand uit een middenpartij) voor meer tegenmacht in Den Haag kan op mijn warme steun rekenen. Het zou mooi zijn als politiek, rechterlijke macht en media minder koekoek eenzang zouden worden en er meer tegenkracht zou zijn, zodat uitglijders door de politiek voorkomen worden en ook voorkomen wordt dat de media de politiek alleen maar toejuicht.
Meer kritische onderzoeksjournalistiek en journalisten die niet aan de leiband lopen van persvoorlichters van de grote politieke partijen. Want als je als parlementair journalist te kritisch bent richting de politiek, dan lekken die persvoorlichters je de volgende keer niet de laatste coronamaatregelen door, maar naar de concurrent. Misschien zou het goed zijn als die journalisten zich daar eens wat minder van aan zouden trekken en zelf op zoek gaan i.p.v. die voorlichters te pleasen.
Waar ik dus op uit ben is een cultuuromslag in de Haagse kaasstolp. Dat is de crux van mijn betoog. Volksvertegenwoordigers zijn er om het volk te vertegenwoordigen, niet bepaalde belangen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Jesaja40 » 01 mar 2021 12:38

elbert citeert:

Ik roep daarbij niet op tot populisme, want ik zie ook goede dingen in politiek Den Haag en ik zou graag zien dat die verder uitgebouwd worden. Het betoog van Pieter Omtzigt (iemand uit een middenpartij) voor meer tegenmacht in Den Haag kan op mijn warme steun rekenen. Het zou mooi zijn als politiek, rechterlijke macht en media minder koekoek eenzang zouden worden en er meer tegenkracht zou zijn, zodat uitglijders door de politiek voorkomen worden en ook voorkomen wordt dat de media de politiek alleen maar toejuicht.
Meer kritische onderzoeksjournalistiek en journalisten die niet aan de leiband lopen van persvoorlichters van de grote politieke partijen. Want als je als parlementair journalist te kritisch bent richting de politiek, dan lekken die persvoorlichters je de volgende keer niet de laatste coronamaatregelen door, maar naar de concurrent. Misschien zou het goed zijn als die journalisten zich daar eens wat minder van aan zouden trekken en zelf op zoek gaan i.p.v. die voorlichters te pleasen.
Waar ik dus op uit ben is een cultuuromslag in de Haagse kaasstolp. Dat is de crux van mijn betoog. Volksvertegenwoordigers zijn er om het volk te vertegenwoordigen, niet bepaalde belangen.


Dat is exact de spijker op zijn kop Elbert, dank voor deze opmerking en het brengt mij meer tot een weloverwogen standpunt om een keuze te maken uit de selectie van roeptoeters .... die allen hun koers vast willen houden.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor DeDwaler » 01 mar 2021 19:13

StillAwake schreef:De crux van mijn betoog is dat er politiek Den Haag zo weinig echte kennis is.
Een enorme oververtegenwoordiging van alfa's, en vrijwel niemand heeft daadwerkelijk kennis van de dossiers die diegene onder zijn of haar hoede heeft.
En inderdaad: waarom zou het volk de juiste beslissingen nemen? Zie het Oekraïne-referendum wat is weggestemd uit anti-EU-sentiment. De burger heeft vaak weinig kennis.
Aan de andere kant: waarin hebben veel politici aangetoond beter beslagen ten ijs te komen?
Als ik kijk naar de onzin die geroepen wordt over zaken waar ik toevallig wel kennis van heb (ik krijg beroepsmatig steeds meer te maken met offshore wind) slaat de angst me om het hart.
En als je zo'n minister dan eindelijk te spreken krijgt valt op dat ze echt niet weten waar het over gaat.
Ooit een Duitse minister geadviseerd over de grote hoeveelheden onontplofte munitie in hun kustwateren.
Maar zodra hij hoorde dat weghalen nog niet klaar zou zijn voor zijn gehoopte herverkiezing was het ineens niet meer interessant.
In Rusland in een delegatie gezeten die adviseerde over de berging van Kursk. De minister in kwestie was alleen maar bezig met vertellen dat hij vanwege staatsgeheim niks mocht zeggen.
In Italië geweest toen Costa Concordia verging.
De verantwoordelijke persoon vanuit de regering zat er alleen maar om toerisme veilig te stellen.

Geen ervaring met Nederlandse ministers, maar ik heb niet de indruk dat het hier beter gaat.


Politici zijn bestuurders, StillAwake. Ze moeten zich op een breed scala aan dossiers inlezen. Ze krijgen een vakgebied toegewezen, maar voor specifieke wetenschappelijke kennis zijn ze veelal aangewezen op hun ministeries, andere rijksdiensten, deskundigen en rapporten. In het maken van beleid en wetten volgen ze het regeerakkoord, internationale afspraken en het voortschrijdend inzicht. Zo werkt het nu eenmaal. Een deskundige is niet per definitie een goed bestuurder. Het kan, maar het is vaker 'ieder z'n vak'.

StillAwake schreef:En representatieve democratie die niet gecontroleerd wordt door de media en de burger is de eerste stap naar dictatuur.


Niemand zegt dat er niet gecontroleerd moet worden. De Tweede en Eerste Kamer (o.a.) controleren het kabinet en de wetgeving. De burger heeft stemrecht en kan een politieke partij beginnen als hij/zij wil. De pers controleert alles en iedereen. Mijns inziens zijn er weinig landen waar de controle op de uitvoerende macht groter is dan hier.

Nogmaals, er gaan dingen niet goed, maar het is ook zo dat ze bij het besturen van een land niet iedereen tevreden kunnen stellen. Er zullen altijd mensen zijn die het ergens niet mee eens zijn, ergens slachtoffer van zijn of ergens buitenvallen.

Het voordeel van Nederland (en het veelkleurige partijenstelsel) vind ik dat doordat men gedwongen wordt samen te werken je niet snel beleid krijgt waar je het op alle fronten volledig mee oneens bent. Je voorkomt op die manier ook eerder dat er een partij/beweging aan de macht komt die er uiterst schadelijke standpunten op nahoudt. Hier werken rechts en links nog liever samen dan dat ze dat met Nederland laten gebeuren. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar daar ben ik erg dankbaar voor.
.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor DeDwaler » 01 mar 2021 22:08

elbert schreef:De crux van mijn betoog is (naast wat StillAwake erover zegt, waar ik het mee eens ben) dat politiek Den Haag uiteindelijk een grote kliek is die te ver afstaat van de bevolking en die vooral bepaalde belangen dient. Ik zou het mooier kunnen formuleren, maar daar komt het wel op neer.


Hatsekidee, alles naar de ratsmodee!

elbert schreef:Ik roep daarbij niet op tot populisme, want ik zie ook goede dingen in politiek Den Haag en ik zou graag zien dat die verder uitgebouwd worden.


Oproepen tot populisme? Hoe doe je dat? :wink:
Nee inderdaad, je roept niet op tot populisme...

elbert schreef:Het zou mooi zijn als politiek, rechterlijke macht en media minder koekoek eenzang zouden worden en er meer tegenkracht zou zijn, zodat uitglijders door de politiek voorkomen worden en ook voorkomen wordt dat de media de politiek alleen maar toejuicht.
Meer kritische onderzoeksjournalistiek en journalisten die niet aan de leiband lopen van persvoorlichters van de grote politieke partijen. Want als je als parlementair journalist te kritisch bent richting de politiek, dan lekken die persvoorlichters je de volgende keer niet de laatste coronamaatregelen door, maar naar de concurrent. Misschien zou het goed zijn als die journalisten zich daar eens wat minder van aan zouden trekken en zelf op zoek gaan i.p.v. die voorlichters te pleasen.


Lekken past bij het spinnen, dat zal vast wel, maar als het werkelijk zo erg is als je beweert, dan zouden de doorgewinterde criticasters nauwelijks brandhout hebben. Tuurlijk, het zal heus weleens 'ons kent ons' zijn, maar een smakelijke headline laten ze echt niet snel schieten.

Persvrijheid en openbaarheid van bestuur is niet in de laatste plaats in het belang van de politiek en dat beamen ze zelf ook. Nederland wordt daarnaast zelfs internationaal geroemd om het 'polderen': het samenwerken. De politiek zoekt regelmatig breed draagvlak over vele schijven. Zo van: "Jongens, dit is het probleem, hoe gaan we dat met elkaar oplossen?" Lukt niet altijd, maar dat is wel de insteek.

Het euvel van de media (want niets menselijks is ook hen immers vreemd) is volgens mij meer dat ze vaak vragen naar de bekende weg en vooral uit zijn op theater en sensatie. Als je teveel met je neus op het nieuws en de sociale media zit, dan kan ik me voorstellen dat je op een gegeven moment een wat verwrongen beeld krijgt. Met de realiteit heeft dat beeld veelal weinig te maken.

elbert schreef:Waar ik dus op uit ben is een cultuuromslag in de Haagse kaasstolp. Dat is de crux van mijn betoog. Volksvertegenwoordigers zijn er om het volk te vertegenwoordigen, niet bepaalde belangen.


Welke bepaalde belangen zijn dat dan? Of moet ik daarvoor je eerdere reacties nogmaals lezen en zijn we dan weer terug bij af?

Het merendeel van 'het volk' voelt zich blijkbaar wél vertegenwoordigd. Rutte en consorten zitten er al een poosje en dat komt echt niet omdat het een stel plucheplakkers zijn. Nee, dat komt waarschijnlijk omdat ze degelijk beleid voeren waar de meeste mensen best tevreden over zijn. Persoonlijk zie ik Mark Rutte ook niet graag gaan en ik heb het in dit topic nog nauwelijks over de inhoud gehad. Het gaat mij als christen voornamelijk om stabiliteit en rust in de tent en dat brengt Rutte.

Je hoeft wat je werkelijk denkt echt niet mooier te formuleren, Elbert, maar waar is de nuance in alles?

Jij, StillAwake en Jesaja40 zeggen (naast het vooral erg met elkaar eens te zijn) ook het goede te zien, maar vervolgens moet alles en iedereen eraan geloven: Ze (bijna allemaal) doen maar wat. Het is een kliek, een kaasstolp en doofpot. Ze zijn oneerlijk en dienen alleen de eigen belangen. Het zijn verkwisters, roeptoeters, pluchezitters en baantjesjagers. De media en de rechterlijke macht zijn niet kritisch genoeg. Ik kan nog even doorgaan met de crux(en) citeren, maar die komen er overduidelijk op neer dat er volgens jullie weinig van Nederland deugt.

Eén vraag:

Hoe is wat jullie zeggen niet populistisch? Zoek de verschillen.
.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor StillAwake » 02 mar 2021 21:30

DeDwaler schreef:Hatsekidee, alles naar de ratsmodee!



Oproepen tot populisme? Hoe doe je dat? :wink:
Nee inderdaad, je roept niet op tot populisme...



Lekken past bij het spinnen, dat zal vast wel, maar als het werkelijk zo erg is als je beweert, dan zouden de doorgewinterde criticasters nauwelijks brandhout hebben. Tuurlijk, het zal heus weleens 'ons kent ons' zijn, maar een smakelijke headline laten ze echt niet snel schieten.

Persvrijheid en openbaarheid van bestuur is niet in de laatste plaats in het belang van de politiek en dat beamen ze zelf ook. Nederland wordt daarnaast zelfs internationaal geroemd om het 'polderen': het samenwerken. De politiek zoekt regelmatig breed draagvlak over vele schijven. Zo van: "Jongens, dit is het probleem, hoe gaan we dat met elkaar oplossen?" Lukt niet altijd, maar dat is wel de insteek.

Het euvel van de media (want niets menselijks is ook hen immers vreemd) is volgens mij meer dat ze vaak vragen naar de bekende weg en vooral uit zijn op theater en sensatie. Als je teveel met je neus op het nieuws en de sociale media zit, dan kan ik me voorstellen dat je op een gegeven moment een wat verwrongen beeld krijgt. Met de realiteit heeft dat beeld veelal weinig te maken.



Welke bepaalde belangen zijn dat dan? Of moet ik daarvoor je eerdere reacties nogmaals lezen en zijn we dan weer terug bij af?

Het merendeel van 'het volk' voelt zich blijkbaar wél vertegenwoordigd. Rutte en consorten zitten er al een poosje en dat komt echt niet omdat het een stel plucheplakkers zijn. Nee, dat komt waarschijnlijk omdat ze degelijk beleid voeren waar de meeste mensen best tevreden over zijn. Persoonlijk zie ik Mark Rutte ook niet graag gaan en ik heb het in dit topic nog nauwelijks over de inhoud gehad. Het gaat mij als christen voornamelijk om stabiliteit en rust in de tent en dat brengt Rutte.

Je hoeft wat je werkelijk denkt echt niet mooier te formuleren, Elbert, maar waar is de nuance in alles?

Jij, StillAwake en Jesaja40 zeggen (naast het vooral erg met elkaar eens te zijn) ook het goede te zien, maar vervolgens moet alles en iedereen eraan geloven: Ze (bijna allemaal) doen maar wat. Het is een kliek, een kaasstolp en doofpot. Ze zijn oneerlijk en dienen alleen de eigen belangen. Het zijn verkwisters, roeptoeters, pluchezitters en baantjesjagers. De media en de rechterlijke macht zijn niet kritisch genoeg. Ik kan nog even doorgaan met de crux(en) citeren, maar die komen er overduidelijk op neer dat er volgens jullie weinig van Nederland deugt.

Eén vraag:

Hoe is wat jullie zeggen niet populistisch? Zoek de verschillen.

Je haalt mij aan, maar ik heb nergens gezegd dat er niks van Nederland deugt. Ik heb het zeker na mijn tijd in Rusland als een uiterst veilig oord leren ervaren.
En hoewel ik ook in een land gewoond heb waar de maatschappij nog beter op orde was (Noorwegen) geloof ik zeker dat de Nederlandse maatschappij in de wereldtop meedraait.
Wat niet resulteert in aannemen dat er geen ruimte meer is voor verbetering.

Je stelt dat Elbert, Jesaja40 en ondergetekende het met elkaar eens zijn.
Ik denk dat dat zeer beperkt waar is. Ik ben het vaak met ze oneens (meestal eigenlijk), en ik vond Elbert alleen in onze gezamenlijke constatering dat het k e kennisniveau van de tweede kamer wat achterblijft.
Wat mij stoort is dat de bestuurders in Nederland vaak weinig tot geen kennis van zaken hebben op hun dossiers. Een enkeling daargelaten.
Als je nu minister van verkeer bent, kun je in het volgend kabinet zomaar defensie in je portefeuille krijgen.

De meeste politici zijn direct na hun studie de politiek ingerold, en hebben weinig ervaring buiten de politiek.

En daar waar aanwijsbare fouten gemaakt worden duikt de media er niet of nauwelijks op.
Hoe vaak kom jij artikelen in de media tegen waar iemand daadwerkelijk een rekenmachine naast de cijfers gelegd heeft?
Of waarbij gekeken wordt of een onwaarschijnlijke verbetering verklaarbaar is vanuit gewijzigde definities?

Dat maakt niet dat ik Rutte weg wil hebben , want ik vind echt dat hij het goed doet.
Sterker nog, ik hoop dat hij nog een periode krijgt.

Jij noemt mij populist, omdat ik bepaalde kritiek uit.
Zo gezien is iedere politicus (Met name aan de oppositie-zijde per definitie een populist.
Persoonlijk herken ik juist in de politici die als populist te boek staan (Wilder, Baudet, Klaver) het gebrek aan kennis waar ik tegen ageer.
De wil van het volk is zelden met kennis onderbouwd, en de mening van de grootste volksmenners ook niet.
Dan krijg je zaken als een Oekraïene referendum wat weggestemd werd op anti EU -sentiment.

Churchill zei ooit "het beste argument tegen de democratie is een gesprek met de gemiddelde kiezer"
Hij had gelijk...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten