2e kamer verkiezingen 2021

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Op welke partij heb je vandaag gestemd?

VVD
2
6%
PVV
3
9%
CDA
2
6%
D66
2
6%
GroenLinks
1
3%
SP
0
Geen stemmen
PvdA
0
Geen stemmen
ChristenUnie
6
17%
Partij voor de Dieren
1
3%
50PLUS
0
Geen stemmen
SGP
12
34%
DENK
0
Geen stemmen
FVD
3
9%
Bij1
0
Geen stemmen
JA21
1
3%
Code Oranje
0
Geen stemmen
Volt
1
3%
BBB
1
3%
Anders
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 35

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor DeDwaler » 04 apr 2021 17:37

Marnix schreef:Dan klopte mijn samenvatting toch aardig? Ik snap het “mensen zweren een eed dus dan moet je er vanuit gaan dat ze de waarheid spreken” niet zo. Dat bleek niet het geval te zijn. En als Rutte dat dan opeens niet meer weet en dat een herhalend patroon is dat hij dingen ontkent en als blijkt dat hij het toch gezegd heeft hij dat niet meer kan herinneren lijkt het me terecht dat men zich gaat afvragen of je nog wel onder zo iemand wil werken. Een coalitie is gebaseerd op vertrouwen en als blijkt dat je iemand niet goed kan vertrouwen omdat hij telkens niet eerlijk is en dingen vergeet wordt het lastig samenwerken. Als ik een collega heb die dat telkens doet zeg ik ook: sorry maar ik werk dan liever samen met iemand waar ik van opaan kan.


Met wie voer je eigenlijk dit gesprek, Marnix? Met jezelf of met mij?
.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Marnix » 04 apr 2021 18:21

DeDwaler schreef:Met wie voer je eigenlijk dit gesprek, Marnix? Met jezelf of met mij?


Met jou, ik ga in op jouw betoog waarom het je tegenvalt dat SGP de motie van wantrouwen steunde en de CU niet in een nieuwe regering onder Rutte wil deelnemen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor MoesTuin » 05 apr 2021 09:50

DeDwaler schreef:.
De volgende reactie las ik op NU.nl:



Dat is exact het gevoel wat ik aan de afgelopen dagen heb overgehouden. Aan de verklaring van Rutte alleen kan de Kamer nog twijfelen, maar de gelijkluidende verklaringen van Ollongren en Jorritsma kunnen ze niet zomaar naast zich neerleggen en toch hebben ze dat gedaan. De bewijsstukken én verklaringen leiden niet tot het onomstotelijke bewijs dat Rutte glashard liegt én van de 'lastige' Omtzigt af wilde.

Wilders diende zijn motie van wantrouwen direct in de eerste termijn al in, zonder hoor en wederhoor! Wat is dat voor waanzin!? Waarom gaat de rest van de Tweede Kamer in die waanzin mee? Dat heeft dan de hele dag de mond vol van een rechtvaardige overheid. Die eerlijke en respectvolle behandeling geldt blijkbaar niet voor Rutte, niet voor Ollongren en niet voor Jorritsma. De manier waarop sommige Kamerleden Rutte, Ollongren en Jorritsma in het debat bejegenden getuigt van bijzonder weinig respect voor mens en ambt. Die bejegening is van exact hetzelfde kaliber als die vermaledijde liefdeloze en kille 'cancelcultuur' die de wereld in haar greep heeft.

Er is bovendien nog altijd een verschil tussen onhandig handelen en opzettelijk verkeerd handelen. Rutte heeft onhandig gehandeld, iets wat hij zelf meermaals heeft erkend. Hij heeft er nota bene in het debat in woord en daad blijk van gegeven dat de nieuwe politieke cultuur hem ook ernst is.

Het is voor mij duidelijk dat hij ongewild en onbedoeld in de knoei gekomen is, zoals vele ambtsgenoten voor hem. Hij heeft (achteraf gezien) fouten gemaakt en is voorbarig geweest, zoveel kun je aan de hand van de verklaringen en stukken vaststellen, maar is dat genoeg om zo ongenadig over hem te oordelen? Mijn inziens heeft hij dat niet verdiend. We hebben het wel over een minister President met onder de streep een degelijke staat van dienst. Als de manier waarop de Kamer Rutte en de verkenners hebben behandeld een voorbeeld moet zijn van de 'nieuwe cultuur', dan zie ik het voor de toekomst zeer somber in.

Rutte vindt dat hij verder kan en ik kan me voorstellen dat hij dat zo voelt. Ik ben van mening dat Rutte de kans om het beter te doen op z'n minst verdient. Dat uitgerekend de ChristenUnie en de SGP hem die kans bij voorbaat ontzeggen daar heb ik geen goed woord voor over! We zijn toch christelijk? Wat is er gebeurd met vergeving? Wat is er gebeurd met tot zeventig maal zevenmaal? Wat is er gebeurd met dat in de mond van twee of drie getuigen elke zaak zal vaststaan?

De afgelopen weken heb ik pijn in het hart om wat ik allemaal zie gebeuren in dit land. Deze moeilijke tijd is al triest genoeg en het wordt almaar triester. Wat ze er in Den Haag de afgelopen dagen van hebben gemaakt vind ik ronduit beschamend en onwaarschijnlijk wrang. Ik kan niet anders zeggen. Misschien dat ze door alle harde woorden die daar de hele dag klinken allemaal zo zijn afgestompt dat ze het zelf en zichzelf niet eens meer horen.


Ik kan mij helemaal vinden in jou uiteenzetting de Dwaler.
Een paar dagen geleden scheef ik onderstaande en ik hoop gewoon dat dit gewoon zo gaat gebeuren.
Sigrid Kaag heeft haar nieuwe leiderschap al getoond (not) ze valt haar eigen collega s hard af zelfs de verkenner vanuit haar eigen partij geloofd ze niet en ze speelt toneel met een gemaakte kalmte en ontzetting over een onder werp van niets...
Ik zeg....we moeten doooorrrrrrrrr.....zo snel mogelijk....ieder mens zit vol leugens....ieder kamerlid ook....en nu verder graag....

MoesTuin schreef:Het is toch niet te geloven dat ze nu nog erover aan het kletsen zijn in de tweede kamer...

iedereen mag er wat van vinden, het niet eerlijk vinden e.d. maar het wordt toch wel behoorlijk opgeblazen allemaal nu...

Zeker tegen het licht van veel andere belangrijke zaken die momenteel in de wereld / Nederland spelen.

Mark Rutte zal denk ik wel aanblijven en voor wie dat niet wil succes....dan krijg je Sigrid Kaag kado....


Dan nog even een interesante kijk en invalshoek op de zaken van ds Gremdaat....
Dit keer ben ik het ontzettend met hem eens (wel het helemaal afluisteren)

want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Marnix » 05 apr 2021 16:04

MoesTuin schreef:Ik kan mij helemaal vinden in jou uiteenzetting de Dwaler.
Een paar dagen geleden scheef ik onderstaande en ik hoop gewoon dat dit gewoon zo gaat gebeuren.
Sigrid Kaag heeft haar nieuwe leiderschap al getoond (not) ze valt haar eigen collega s hard af zelfs de verkenner vanuit haar eigen partij geloofd ze niet en ze speelt toneel met een gemaakte kalmte en ontzetting over een onder werp van niets...
Ik zeg....we moeten doooorrrrrrrrr.....zo snel mogelijk....ieder mens zit vol leugens....ieder kamerlid ook....en nu verder graag....


Sorry maar wat een slap verhaal. Een MP die je voor de gek houdt en de waarheid niet spreekt en dingen vergeet, een stuk of 5x afdoen als een onderwerp van niets en dan niet verder komen dan “ach alle politici zitten vol leugens” slaat natuurlijk nergens oo. Zoals eerder al gezegd, als dit 1x gebeurt (en dat is gebeurd) mag Rutte verder en toen het voor de vierde keer gebeurde ook maar het is het herhalende patroon van ontkennen / liegen en dingen vergeten zijn waarom de voltallige oppositie en ook de CU (en mogelijk volgen er meer van de coalitie) hebben gezegd: nu is het genoeg. Het is geen los incident maar een integriteitskwestie. En ook het incident zelf, een lastig kamerlid met zoveel mandaat op een andere functie willen krijgen waar hij niet zo lastig kan zijn is diep triest en ondemocratisch. Het is dan ook niet voor niets dat iedereen de motie van afkeuren steunde muv VVD en de voltallige oppositie de motie van wantrouwen steunde. En als laatste is het ook een cultuurprobleem, hoe er wordt omgegaan met tegenmacht, hoe er gebrek aan transparantie en eerlijkheid is, er dingen onder het tafelkleed worden geveegd. Dus doe nou niet alsof ze zich allemaal om niks druk maakten, dat het om een kleinigheidje ging.

Wat de voortgang betreft, die komt niet echt in gevaar. Het demissionaire kabinet (was het al) kan gewoon door met de aanpak van de coronacrisis en er kan na deze aanfluiting een nieuwe, fatsoenlijke formatiepoging gestart worden.

https://www.trouw.nl/cs-b834db11
En voor het het ND online kan lezen:
https://www.nd.nl/opinie/columns/102845 ... n-karakter

Het heeft me verrast dat er opeens veel bijbelvaste VVD’ers zijn, die mijn keuzes en karakter in bijbelse termen weten te typeren. Als de bijbel en het evangelie vanaf nu hun referentiepunt van de VVD is komt er toch wat goeds uit deze crisis.... (Segers)
Laatst gewijzigd door Marnix op 06 apr 2021 10:03, 2 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Mortlach » 05 apr 2021 18:26

Marnix schreef:Sorry maar wat een slap verhaal. Een MP die je voor de gek houdt en de waarheid niet spreekt en dingen vergeet, een stuk of 5x afdoen als een onderwerp van niets en dan niet verder komen dan “ach alle politici zitten vol leugens” slaat natuurlijk nergens op.


Dit doet me een beetje denken aan de Ierse politiek. De Ieren zijn politiek gezien volledig cynisch/apatisch geworden door de jarenlange ellende. Het maakt niet uit op wie je stemt, ze liegen toch allemaal en ze zitten er allemaal voor hun eigen centen. Met als gevolg dat het hele parlement vol zit met mensen die liegen en die er alleen zitten voor de eigen centen, want daar wordt je tijdens de verkiezingen toch niet meer op afgerekend door de stemmers.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor elbert » 06 apr 2021 07:40

Marnix schreef:Het heeft me verrast dat er opeens veel bijbelvaste VVD’ers zijn, die mijn keuzes en karakter in bijbelse termen weten te typeren. Als de bijbel en het evangelie vanaf nu hun referentiepunt van de VVD is komt er toch wat goeds uit deze crisis....
Het is puur cynisme van hun kant, want ze proberen er CU-aanhangers mee op de kast te krijgen. De "arme Rutte" wordt nu als Jezus voorgesteld die door de "Judas" Segers zo smadelijk verraden is.
Die mensen hebben echt geen idee waar ze het over hebben. Het geeft wel aan dat de druiven zuur zijn bij de VVD. Ze doen maar, het is in elk geval geen serieuze poging om "het vertrouwen weer terug te winnen", wat Rutte vorige week beloofde.
Het geeft ook aan dat men bij de VVD geen keus heeft: het is Rutte of helemaal niks, want hij is de partij. Waar je vroeger nog mensen had met inhoud achter de politiek leider, heeft men na Rutte helemaal niets meer. Daar ligt een groot gapend gat.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Marnix » 06 apr 2021 08:54

elbert schreef:Het is puur cynisme van hun kant, want ze proberen er CU-aanhangers mee op de kast te krijgen. De "arme Rutte" wordt nu als Jezus voorgesteld die door de "Judas" Segers zo smadelijk verraden is.
Die mensen hebben echt geen idee waar ze het over hebben. Het geeft wel aan dat de druiven zuur zijn bij de VVD. Ze doen maar, het is in elk geval geen serieuze poging om "het vertrouwen weer terug te winnen", wat Rutte vorige week beloofde.
Het geeft ook aan dat men bij de VVD geen keus heeft: het is Rutte of helemaal niks, want hij is de partij. Waar je vroeger nog mensen had met inhoud achter de politiek leider, heeft men na Rutte helemaal niets meer. Daar ligt een groot gapend gat.


Wat uiteindelijk weer voor een patstelling gaat zorgen in de formatie. Veel partijen zullen zich wel 3x achter de oren krabben voor ze onder Rutte in een kabinet gaan zitten want hoe geloofwaardig ben je dan nog naar je kiezers? Dus wordt het lastig formeren. Maar VVD heeft niet echt een alternatief, een coalitie zonder VVD wordt ook ingewikkeld dus het wordt waarschijnlijk hoe dan ook geen snelle formatie zoals men had gehoopt. Als er niet zo geblunderd was had men vrij makkelijk te mogelijkheden kunnen onderzoeken en vrij makkelijk bij de oude coalitie uit kunnen komen (of misschien GL of PVDA in plaats van CU) maar dat gaat nu denk ik niet meer gebeuren.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Jesaja40 » 06 apr 2021 11:53

Mijn stelling in deze is als volgt:

Als de werkelijke toedracht bekend was geweest beïnvloed dat het stemgedrag?

Nu velen verontwaardigd zijn, "terecht in vele ogen" en "toedekkend onterecht in vele ogen" is er een patstelling ontstaan.
Om dit te doorbreken en alles opnieuw af te wegen zou het zuiverder zijn om een tweede stemmingsronde te organiseren.
Dan heeft het gehele Nederlandse volk de goedkeuring aan een heel andere Tweede Kamer.
Ook het onzinnige besluit om de Kroon te passeren en het zelf uit te voeren riekt naar een slager die zijn eigen vlees keurt.
Opnieuw de zuivere onpartijdige onafhankelijkheid lijkt mij het beste.
Fouten, gemaakt in het verleden dienen gewoon heroverwegen te worden.
Ook moet het helder worden voor de kiezer waarvoor de partijen staan.
Geen woorden van transparantie in de mond nemen en vervolgens niets daarin benoemen is mijns inziens kiezersbedrog.
Veel onopgeloste zaken zijn sluimerende agendapunten geworden: Groningen, Kinderopvangtoeslag zijn de meest prangende zaken.
Het niet adequaat aanpakken van structurele zaken en het doordrammen van wetten van honderden pagina's die binnen enkele dagen beoordeeld moeten worden.
Weg met die "partijpolitieke stokpaardjes" die niet samenbindend zijn voor de burgers.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Marnix » 06 apr 2021 12:24

Jesaja40 schreef:Mijn stelling in deze is als volgt:

Als de werkelijke toedracht bekend was geweest beïnvloed dat het stemgedrag?

Nu velen verontwaardigd zijn, "terecht in vele ogen" en "toedekkend onterecht in vele ogen" is er een patstelling ontstaan.
Om dit te doorbreken en alles opnieuw af te wegen zou het zuiverder zijn om een tweede stemmingsronde te organiseren.
Dan heeft het gehele Nederlandse volk de goedkeuring aan een heel andere Tweede Kamer.
Ook het onzinnige besluit om de Kroon te passeren en het zelf uit te voeren riekt naar een slager die zijn eigen vlees keurt.
Opnieuw de zuivere onpartijdige onafhankelijkheid lijkt mij het beste.
Fouten, gemaakt in het verleden dienen gewoon heroverwegen te worden.
Ook moet het helder worden voor de kiezer waarvoor de partijen staan.
Geen woorden van transparantie in de mond nemen en vervolgens niets daarin benoemen is mijns inziens kiezersbedrog.
Veel onopgeloste zaken zijn sluimerende agendapunten geworden: Groningen, Kinderopvangtoeslag zijn de meest prangende zaken.
Het niet adequaat aanpakken van structurele zaken en het doordrammen van wetten van honderden pagina's die binnen enkele dagen beoordeeld moeten worden.
Weg met die "partijpolitieke stokpaardjes" die niet samenbindend zijn voor de burgers.


Ik denk dat er niet snel nieuwe verkiezingen komen want de praktijk is wel dat een hoop mensen op Rutte als persoon hebben gestemd, meer dan op de VVD als partij, maar in de praktijk werkt het wel zo dat een stem op Rutte gewoon een stem op het VVD is en ervoor zorgt dat er nog 33 andere kamerleden namens de VVD gekozen zijn. Die nieuwe verkiezingen komen er hooguit als VVD (met of zonder Rutte, dat moeten ze maar bekijken als het met Rutte niet lukt) er niet in slaagt een coalitie te smeden.

Wat de eigen vleeskeuring betreft, dat klopt niet helemaal. Het gaat om het verkennen van formatiemogelijkeden en dat heeft niets te maken met het keuren van (eigen) vlees. De opdracht is eenvoudige en zou prima door kamerleden uitgevoerd kunnen worden mits ze zich aan hun opdracht houden en niet allerlei dingen gaan doen waar ze niets over te zeggen hebben. Dan is een politieke voorkeur (zelfs de koning zal die toch wel hebben trouwens) niet zo relevant. De informateur staat doorgaans wel iets verder van de kamer af maar is ook niet onpartijdig. Willink gaat het waarschijnlijk weer doen en dat is ook gewoon een PVDA-man. Dat is niet erg, zolang iemand, of het nou een verkenner of de informateur is, maar goed en neutraal zijn werk doen. Dat kan prima mits men niet meegaat met de politieke verziekte cultuur die er tegenwoordig is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Marnix » 06 apr 2021 12:39

Wel interessant trouwens, Maurice de Hond heeft een peiling gedaan na het debacle van vorige week met een aantal scenario's:

- Huidige situatie
- Situatie met Omtzigt als lijsttrekker van het CDA
- Situatie met Van Ark als lijsttrekken van de VVD
- Situatie met een eigen partij voor Omtzigt

En nou moet je wat voorzichtig zijn met peilingen maar het zegt wel wat natuurlijk:

Afbeelding

Paar opvallende dingen:

- Omtzigt zou met een eigen lijst 27 zetels halen. Die zetels zouden bij alle flanken vandaan komen dus dat laat maar zien hoe breed er behoefte is aan een goed tegengeluid voor de huidige politiek
- VVD zou met Rutte 6-8 zetels verliezen ten opzichte van de verkiezingen maar zonder een aparte lijst van Omtzigt wel de grootste blijven. Met Van Ark aan het roer zou dat nog veel meer zijn (een van de redenen waarom ze het toch met Rutte willen proberen naast dat ze niet echt een geschikte kandidaat hebben natuurlijk)
- Het CDA zou met Omtzigt aan het roer ook wel winst halen maar niet zoveel als wanneer Omtzigt een eigen partij zou beginnen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor DeDwaler » 06 apr 2021 14:07

MoesTuin schreef:Een paar dagen geleden scheef ik onderstaande en ik hoop gewoon dat dit gewoon zo gaat gebeuren.
Sigrid Kaag heeft haar nieuwe leiderschap al getoond (not) ze valt haar eigen collega s hard af zelfs de verkenner vanuit haar eigen partij geloofd ze niet en ze speelt toneel met een gemaakte kalmte en ontzetting over een onder werp van niets...
Ik zeg....we moeten doooorrrrrrrrr.....zo snel mogelijk....ieder mens zit vol leugens....ieder kamerlid ook....en nu verder graag....

... Dan nog even een interesante kijk en invalshoek op de zaken van ds Gremdaat....
Dit keer ben ik het ontzettend met hem eens (wel het helemaal afluisteren)


Inderdaad, MoesTuin. Dat de Tweede Kamer met de moties in feite zegt dat drie mensen liegen wordt nauwelijks besproken en zonder bewijs mensen van allerlei zaken betichten is blijkbaar normaal.

Treffend stukje van dominee Gremdaat! Dank je voor de link :wink:
.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Marnix » 06 apr 2021 15:18

DeDwaler schreef:Inderdaad, MoesTuin. Dat de Tweede Kamer met de moties in feite zegt dat drie mensen liegen wordt nauwelijks besproken en zonder bewijs mensen van allerlei zaken betichten is blijkbaar normaal.


Dat ze hebben gelogen is toch gewoon duidelijk? Ze zeggen alle drie: "We hebben Omtzigt niet besproken" en vervolgens blijkt uit alle stukken dat ze dat wel hebben gedaan. Dan eerst nog allerlei excuses (signalen uit de media, overijverige ambtenaren etc) maar uiteindelijk blijkt: Ze hebben het gewoon besproken, vrij uitgebreid ook, wijzen de notulen uit. En vervolgens zeggen ze alle drie: Oh ja? Nou dat kunnen we ons echt niet herinneren. En dat noem je "zomaar zonder bewijs mensen van allerlei zaken betichten?". Het zou kunnen dat ze het echt niet meer weten maar dan zou ik de motie ook steunen want een premier en twee verkenners met last van enorme vergeetachtigheid is ook niet echt wenselijk he. Iemand moet wel bekwaam zijn en eerlijk. Wel eerlijk maar niet bekwaam is niet ideaal en wel bekwaam maar niet eerlijk ook niet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor DeDwaler » 06 apr 2021 15:27

Marnix schreef:Met jou, ik ga in op jouw betoog waarom het je tegenvalt dat SGP de motie van wantrouwen steunde en de CU niet in een nieuwe regering onder Rutte wil deelnemen.


Mijns inziens ga je niet in op mijn betoog, maar op je eigen vertaling van mijn betoog. In je vertaling herken ik mijn betoog niet. Stel je deze hele zaak eens voor als een rechtszaak bij een rechtbank. Denk je dat een rechter zou meegaan met de bewijzen en beschuldigingen van al die partijen?

Marnix schreef:Zoals eerder al gezegd, als dit 1x gebeurt (en dat is gebeurd) mag Rutte verder en toen het voor de vierde keer gebeurde ook maar het is het herhalende patroon van ontkennen / liegen en dingen vergeten zijn waarom de voltallige oppositie en ook de CU (en mogelijk volgen er meer van de coalitie) hebben gezegd: nu is het genoeg.


Wat wil je met je patroon aantonen? Dat Rutte fouten maakt? Welkom op aarde! Ik hoop niet dat jij zo in het leven staat dat je lijstjes van mensen bijhoudt, Marnix :wink:

Daarnaast hebben we ook nog te maken met christelijke partijen (volgens henzelf, dus zo behandel ik ze ook) en dan vraag ik me af hoe de Heere Jezus met ons omgaat? Houdt Hij lijstjes bij en zegt Hij bij x-aantal fouten: "Er is te veel gebeurd"? Nee, God vergeeft veelvuldig en van harte. Er is bij God altijd een Weg terug.

Kortom: ik zie de liefde en barmhartigheid van God niet terug in het handelen van de christelijke politieke partijen.
.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor DeDwaler » 06 apr 2021 15:42

Marnix schreef:Dat ze hebben gelogen is toch gewoon duidelijk? Ze zeggen alle drie: "We hebben Omtzigt niet besproken" en vervolgens blijkt uit alle stukken dat ze dat wel hebben gedaan. Dan eerst nog allerlei excuses (signalen uit de media, overijverige ambtenaren etc) maar uiteindelijk blijkt: Ze hebben het gewoon besproken, vrij uitgebreid ook, wijzen de notulen uit. En vervolgens zeggen ze alle drie: Oh ja? Nou dat kunnen we ons echt niet herinneren. En dat noem je "zomaar zonder bewijs mensen van allerlei zaken betichten?". Het zou kunnen dat ze het echt niet meer weten maar dan zou ik de motie ook steunen want een premier en twee verkenners met last van enorme vergeetachtigheid is ook niet echt wenselijk he. Iemand moet wel bekwaam zijn en eerlijk. Wel eerlijk maar niet bekwaam is niet ideaal en wel bekwaam maar niet eerlijk ook niet.


Ze geven toe dat ze over Omtzigt hebben gesproken. Rutte geeft ook toe dat hij (achteraf gezien) de waarheid niet heeft gesproken tegen de pers.

Dit is wat je zegt:

Marnix schreef:"En ook het incident zelf, een lastig kamerlid met zoveel mandaat op een andere functie willen krijgen waar hij niet zo lastig kan zijn is diep triest en ondemocratisch."


Daar heb je geen bewijs voor. De notulen wijzen dat niet uit. Als dat wel het geval was geweest dan hadden de coalitiepartijen van de VVD ongetwijfeld de motie van wantrouwen gesteund.
.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Marnix » 06 apr 2021 19:04

DeDwaler schreef:Mijns inziens ga je niet in op mijn betoog, maar op je eigen vertaling van mijn betoog. In je vertaling herken ik mijn betoog niet. Stel je deze hele zaak eens voor als een rechtszaak bij een rechtbank. Denk je dat een rechter zou meegaan met de bewijzen en beschuldigingen van al die partijen?


Dat denk ik wel en als het al meerdere keren is voorgekomen zal dat ook meegenomen worden in de uitspraak. Het enige wat niet te bewijzen is is of ze het alledrie echt vergeten zijn of niet maar als dat al je vijfde keer op een cruciaal moment is sta je niet erg sterk.

Maar waar je vooral mee de fout ingaat is dat je het met een rechtzaak vergelijkt alsof het alleen maar om juridisch goed of fout zijn gaat. Die fout maak je hieronder ook dus ik ga daar verder.

Wat wil je met je patroon aantonen? Dat Rutte fouten maakt? Welkom op aarde! Ik hoop niet dat jij zo in het leven staat dat je lijstjes van mensen bijhoudt, Marnix :wink:

Daarnaast hebben we ook nog te maken met christelijke partijen (volgens henzelf, dus zo behandel ik ze ook) en dan vraag ik me af hoe de Heere Jezus met ons omgaat? Houdt Hij lijstjes bij en zegt Hij bij x-aantal fouten: "Er is te veel gebeurd"? Nee, God vergeeft veelvuldig en van harte. Er is bij God altijd een Weg terug.

Kortom: ik zie de liefde en barmhartigheid van God niet terug in het handelen van de christelijke politieke partijen.


Precies wat Elbert en ik bedoelden: er worden dingen gedaan die fout zijn, vervolgens wordt erover gelogen en daarna zeg je (net als sommige VVD’ers) jullie zijn toch christenen, dan is het toch vergeven wn weer verder gaan? Opmerkelijk voor iemand die eerder aangaf niet te gaan stemmen want concessies doen is geen optie, als je dat doet ben je helemaal fout... maar goed.

Het is te makkelijk om te zeggen: je moet vergeven en een nieuwe kans geven als christen dus klaar. Met zo’n instelling kan je zelfs de grootste dictator nog verdedigen. Maar dat is het punt niet. Het gaat niet om dat iemand altijd welkom is bij Jezus, ook de grootste zondaren. Dat weet ik. Prostituees, fraudeurs, moordenaars. Ze zijn allemaal welkom bij Hem. Maar daarmee is het nog niet handig om ze je land te laten leiden. Zoals je heel goed weet wordt er in de Bijbel ook aan leiders van de kerk andere eisen gesteld dan aan wie bij Jezus mag komen om genade te ontvangen. Dronkaards, overspeligen, moordenaars enz zijn welkom maar een oudste / ouderling moet niet teveel drinken, één vrouw hebben, onbesproken, eerlijk etcetera. En als een oudste de fout in gaat wordt hij terechtgewezen maar als een oudste keer op keer de waarheid niet spreekt is het vrij snel beter dan hij geen leidinggevende functie heeft. En als hij zoch constant zich cruciale dingen niet weet te herinneren en a zegt en b doet ook niet.
Laatst gewijzigd door Marnix op 06 apr 2021 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten